SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

Ładowanie i Infrastruktura - Dywagacje o tym które gniazda ładowania są najlepsze

Zbyszek Kopeć - 2015-06-14, 10:18
Temat postu: Dywagacje o tym które gniazda ładowania są najlepsze
[Temat wydzielony z innej dyskusji ]
...

Takie gniazdka powinny być w słupkach dlla EV po drodze i w skrzynkach dla EV po drodze. Njelpiej zwykłe skrzynki elektryczne budowlane RB - one mają i gniazdka zwykłe 230V/16A oraz 400V/16A i także niektóre 400V/32A.
Wszystkie dobre samochody elektryczne i rowery elektryczne mają zwykłe wtyczki, więc są śliczne.
A ci z droższymi autami EV niech sobie kupią małe adaptery przewoźne dopasowujące do tych gniazdek, nawet do szybkiego ładowania
...

Takie CHaDEmo to każdy bogaty sobie kupi adapter dopasowujący do danego gniazda siłowego, albo zmiieniia auto na prawidłowo skonstruowane, które ma prawidłowe wtyczki, a nie monopolistyczne.
Ludzie korzystający u mnie z doładowania po drodze jadący na EV np. z Norwegii lub z innych państw, nie mieli takich problemów - wtykali się, potem się doładowali i po czasie oodjeżdżali.
Do doładowania telefonu komórkowego po drodze nikt nie kombinuje specjalnych gniazdek, bo wiele telefonów ma inne wtyczki do doładowania - jest zawsze kabel dopasowujący, a jadąc do Anglii kupuje się oodpowiedni adapterek i .......

poczta.pl - 2015-06-14, 10:32

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Takie CHaDEmo to każdy bogaty sobie kupi adapter dopasowujący do danego gniazda siłowego, albo zmiieniia auto na prawidłowo skonstruowane, które ma prawidłowe wtyczki, a nie monopolistyczne.
Ludzie korzystający u mnie z doładowania po drodze jadący na EV np. z Norwegii lub z innych państw, nie mieli takich problemów - wtykali się, potem się doładowali i po czasie oodjeżdżali.
Do doładowania telefonu komórkowego po drodze nikt nie kombinuje specjalnych gniazdek, bo wiele telefonów ma inne wtyczki do doładowania - jest zawsze kabel dopasowujący, a jadąc do Anglii kupuje się oodpowiedni adapterek i .......


tu nie chodzi o wtyczki tylko o dostępne stacje ładowania
np masz w gda 3 stacje chademo oraz kilka type2 dlaczego nie zaznaczyć tego na mapie?

dlaczego nie mogę wrzucić na mapę mojego gniazda 22kW type2 ?

wiesz jaka jest różnica między gniazdem 3 fazowym w przypadku np Tesli?
ładowarka przenośna pozwala ładować z mocą 11kW z gniazda 3 fazowego, które ma 32A
taka konstrukcja i tyle. Dlatego jadąc w trasę omijam wszystkie takie gniazda jeśli mam do wyboru type2 lub chademo bo kluczowy jest czas ładowania.

Zbyszek Kopeć - 2015-06-14, 11:13

No tak, z TYPE2 można uzyskać tylko 230V/32A, a z gniazdka siłowego np. 32A da się uzyskać np. 3 razy więcej, albo nawet 3 razy 400V po 32A - policz ile to energii i w jakim czasie, ale wówczas kierowca tak szybko doładuje, że może nie zdążyć wypić kawy.
Podobna sprawa z tym innym monopoolem jak CHaDEmo.

gienek333 - 2015-06-14, 13:05

Jak z gniazdka 32A 400V uzyskać 36kW? O czymś nie wiem?
Zbyszek Kopeć - 2015-06-14, 15:46

Wystarczyło przeczytać mój tekst, przemnożyć (3x32Ax400V/1000 = 38,4kW).
A są też gniazda siłowe po 63A orócz innych możliwości siłowych.

poczta.pl - 2015-06-14, 15:53

Zbyszek Kopeć napisał/a:
No tak, z TYPE2 można uzyskać tylko 230V/32A, a z gniazdka siłowego np. 32A da się uzyskać np. 3 razy więcej, albo nawet 3 razy 400V po 32A - policz ile to energii i w jakim czasie, ale wówczas kierowca tak szybko doładuje, że może nie zdążyć wypić kawy.
Podobna sprawa z tym innym monopoolem jak CHaDEmo.


ok to powiedz mi jakim cudem type2 obsługuje moc 22kW ? :)
type2 właśnie podłącza się do przyłącza 3-fazowego 32A

w małym uproszczeniu każda faza 32A daje około 7,2kW i nic więcej nie wyciśniesz

chademo to żaden monopol a zwykły prostownik AC na DC

poczta.pl - 2015-06-14, 15:56

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Wystarczyło przeczytać mój tekst, przemnożyć (3x32Ax400V/1000 = 38,4kW).
A są też gniazda siłowe po 63A orócz innych możliwości siłowych.


dlaczego liczysz na napięciu miedzyfazowym?

te swoje 38,4kW powinieneś podzielić przez pierwiastek z 3 i masz w wyniku 22kW

Zbyszek Kopeć - 2015-06-14, 16:54

A kto mi zabroni brać energię z międzyfaz, toż to zwykła fizyka i prosta matematyka.
gienek333 - 2015-06-14, 17:04

No właśnie, to prosta "elektrotechnika", może coś poczytaj, są takie książki "podstawy elektrotechniki".
Zbyszek Kopeć - 2015-06-14, 17:23

Oj, brzydko próbujesz obrazić.
Chyba że patzrzysz akurat w lustro, ale poczytaj i nie pisz głupot. Moc jest mocą i energia pobarana do aku jest energią oczywistą.

gienek333 - 2015-06-14, 17:35

Ja nie chcę nikogo obrażać. Jeżeli mamy dostęp do prądu 3f 32A to możemy "pociągnąć": 1x230V 32A, 1x400V 32A, oraz 230Vx32Ax3.
Zbyszek Kopeć - 2015-06-14, 17:52

To jesteś akurat tu w błędzie. Jeszcze można pociągnąć (odebrać zasilanie) międzyfazwe i do niedawna zasilanie budynków odbywało się trzema grubymi żyłami plus jedną cieniutką zerową - bo tak wychodzi z analizy matematycznej sieci. Do tego pprzecież nawet w wentylacjach buudynków i nawet w zwykłych maszynach stolarskich są silniki zasilane międzyfazowo.
Tak z innnej beczki. Proszę, żeby ktoś mi uświadomił, jakie seryjnie produkowane auto EV ma orygiinnalnie montowany prostownik pokładowy o mocy 22kW z wtyczką "TYPE2" na 22kW ?

poczta.pl - 2015-06-14, 17:58

Zbyszek Kopeć napisał/a:
A kto mi zabroni brać energię z międzyfaz, toż to zwykła fizyka i prosta matematyka.


Tobie nikt nie broni ale żadne fabryczne auto nie przyjmie
takiej "mocy" :)
Tylko majsterkowicze i pasjonaci

poczta.pl - 2015-06-14, 17:59

Zbyszek Kopeć napisał/a:
To jesteś akurat tu w błędzie. Jeszcze można pociągnąć (odebrać zasilanie) międzyfazwe i do niedawna zasilanie budynków odbywało się trzema grubymi żyłami plus jedną cieniutką zerową - bo tak wychodzi z analizy matematycznej sieci. Do tego pprzecież nawet w wentylacjach buudynków i nawet w zwykłych maszynach stolarskich są silniki zasilane międzyfazowo.
Tak z innnej beczki. Proszę, żeby ktoś mi uświadomił, jakie seryjnie produkowane auto EV ma orygiinnalnie montowany prostownik pokładowy o mocy 22kW z wtyczką "TYPE2" na 22kW ?


Tesla model S

gienek333 - 2015-06-14, 19:07

Tego "zabronią" bezpieczniki, które odłączą prąd :-( . Trzy fazy nie są odseparowane od siebie, tylko przesunięte o 120°. Niestety, jak się mnoży głupoty, to wychodzą cuda, a "cudów nie ma" (zawsze tak sobie mówię, jak coś powinno działać, a nie chce ;) ).
Zbyszek Kopeć - 2015-06-14, 19:09

Przecież narzekałeś, że musi być szybkie ładowanie, a jak uzasadniłem proste możliwości ze zwykłych gniiazdek, to piszesz, że fabryczne nie przyjmie, czyli zapprzeczasz sam sobie.
Każdy ,ma pprooawo sonbie zamontować dowolnie szybką ładowarkę dodatkową.
Fabrycznne auta dopiero zaczynają prawidłowo powstawać i one tylko gonią np. PRAWIDŁOWO SKONSTRUOWANE.
A TESLA, to żadne wzorce, bo tego jest w Polsce tylko kilkadziesiąt sztuk i szybkie doładowanie w trasie jest im żadko potrzebne.
Prawie wszystkie auta sa normalnie zasilane, jedynie prooducenci monopoliści bojąc się zwalczania przez lobby paliwowe wstawiają specjalnie inne wtyczki, które i tak nic nie dają, ale utrudniiają dostęp ogółu do EV oraz utrudniają rynek wtórny, gdyż większość ulega reklamo "czy fabryczne", zamiast zapoznać się z podstawami elektrootechniki i powielać dziwne sugestie. Potem człowiek słysz nieraz od niby fachowców, że moc jest w woltach, albo że ampery kopią (pewnie mają nogę z kopytem), bo uusłyszeli w programach niedouczonych ............telewizyjnych - może nawet secjalnie fałszujących wiedzę.

Zbyszek Kopeć - 2015-06-14, 19:12

A tak przy okazji dodam dla przypomnienia, że większość mocnych prostowników (też w UPS-ach budynków lub do ładowania akumulatorów np. stacjonarnych) ma zasilanie międzyfazowe.
gienek333 - 2015-06-14, 19:31

To ile jest na kondensatorach?
highend - 2015-06-14, 20:30

Zbyszek Kopeć napisał/a:
A TESLA, to żadne wzorce, bo tego jest w Polsce tylko kilkadziesiąt sztuk i szybkie doładowanie w trasie jest im żadko potrzebne. .


"rzadko".

Tesli jest kilkadziesiąt sztuk. W biednym kraju zwanym Polska. To nawet więcej niż Leafów.
O czym to świadczy?
Dziś jest ich kilkadziesiąt, jutro będzie kilkaset, a za tydzień setki tysięcy.

Szybkie ładowanie jak Tesla Supercharger jest niezbędne.

Zwykłe gniazdka (bądź siłowe) - TAK, ale w domu.

Zbyszek Kopeć - 2015-06-14, 20:41

Słusznie: " rzadko" - przepraszam, ale człowiek się naczyta tyle w necie błędów, że i tak jako tako (Rzadko piszę słowo "rzadko").
Czyli jeśli są szybkie ładowarki niezbędne, to tylko siłowe zwykłe gniazdka załatwiają sprawę i ogólną dostępność oraz dają jeszcze szybsze możliwości (umożliwiają dodatkowe przyspieszeniia ładowania), a te monopolistyczne to umożliwiają bogatszym kupienie odpowiedniego adaptera dopasowującego, bo skoro stać go na drogie auto, to nie będzie roobił sobie obcachu i sobie kupi adapter, lub nnawet kilka, żeby wszyscy wiedzieli kogo stać na adapter. A nawet sobie kupi i zamontuje dodakowy zasilacz do jeszcze szybszego ładowania po drodze, co ma sobie załować.
Przecież jadąc autem w trasę i widząc rozładowującą się swoją komórkę nie szuka się specjalnego punktu ładowania np. PLUSA, a poprostu się włącza wtyczkę zamiiast zapalniczki w samochodzie i się doładowuje ten telefon komórkowy bez przerywania podróży.

poczta.pl - 2015-06-14, 21:05

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Przecież narzekałeś, że musi być szybkie ładowanie, a jak uzasadniłem proste możliwości ze zwykłych gniiazdek, to piszesz, że fabryczne nie przyjmie, czyli zapprzeczasz sam sobie.
Każdy ,ma pprooawo sonbie zamontować dowolnie szybką ładowarkę dodatkową.
Fabrycznne auta dopiero zaczynają prawidłowo powstawać i one tylko gonią np. PRAWIDŁOWO SKONSTRUOWANE.
A TESLA, to żadne wzorce, bo tego jest w Polsce tylko kilkadziesiąt sztuk i szybkie doładowanie w trasie jest im żadko potrzebne.
Prawie wszystkie auta sa normalnie zasilane, jedynie prooducenci monopoliści bojąc się zwalczania przez lobby paliwowe wstawiają specjalnie inne wtyczki, które i tak nic nie dają, ale utrudniiają dostęp ogółu do EV oraz utrudniają rynek wtórny, gdyż większość ulega reklamo "czy fabryczne", zamiast zapoznać się z podstawami elektrootechniki i powielać dziwne sugestie. Potem człowiek słysz nieraz od niby fachowców, że moc jest w woltach, albo że ampery kopią (pewnie mają nogę z kopytem), bo uusłyszeli w programach niedouczonych ............telewizyjnych - może nawet secjalnie fałszujących wiedzę.


nie ma to znaczenia, dostaje się ładowarkę z kompletem wtyczek,
pasuje wszędzie
zgadzam się z określeniem looby paliwowego, :) jedynie tesla jest poza tą mafią

poczta.pl - 2015-06-14, 21:08

Zbyszek Kopeć napisał/a:
A tak przy okazji dodam dla przypomnienia, że większość mocnych prostowników (też w UPS-ach budynków lub do ładowania akumulatorów np. stacjonarnych) ma zasilanie międzyfazowe.


i to akurat jest słuszne :)

poczta.pl - 2015-06-14, 21:10

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Słusznie: " rzadko" - przepraszam, ale człowiek się naczyta tyle w necie błędów, że i tak jako tako (Rzadko piszę słowo "rzadko").
Czyli jeśli są szybkie ładowarki niezbędne, to tylko siłowe zwykłe gniazdka załatwiają sprawę i ogólną dostępność oraz dają jeszcze szybsze możliwości (umożliwiają dodatkowe przyspieszeniia ładowania), a te monopolistyczne to umożliwiają bogatszym kupienie odpowiedniego adaptera dopasowującego, bo skoro stać go na drogie auto, to nie będzie roobił sobie obcachu i sobie kupi adapter, lub nnawet kilka, żeby wszyscy wiedzieli kogo stać na adapter. A nawet sobie kupi i zamontuje dodakowy zasilacz do jeszcze szybszego ładowania po drodze, co ma sobie załować.
Przecież jadąc autem w trasę i widząc rozładowującą się swoją komórkę nie szuka się specjalnego punktu ładowania np. PLUSA, a poprostu się włącza wtyczkę zamiiast zapalniczki w samochodzie i się doładowuje ten telefon komórkowy bez przerywania podróży.


wolę mieć taki monopol niż paliwowy :)

gienek333 - 2015-06-14, 21:22

Ja również jestem zwolennikiem ogólnie dostępnych ładowarek (nie muszą być darmowe, tankuję auto na stacji, gdzie wkłada się banknot, a potem tankuje). Niestety wypisując takie "pierdoły" powodujesz, że traktuje się nas jako idiotów.
KGB - 2015-06-15, 14:48

zabawny temat, ale tak powazniej, to dlaczego z 3f 32A nie wyciagnac 2x400x32 ,czyli 25.6kW ?
na wspolnej fazie wywali bezpiecznik 32A i mozna wyciagnac tylko 27.5A ze wzgledu na przesuniecie fazowe ?

drgrin - 2015-06-15, 20:41

KGB napisał/a:
zabawny temat, ale tak powazniej, to dlaczego z 3f 32A nie wyciagnac 2x400x32 ,czyli 25.6kW ?
na wspolnej fazie wywali bezpiecznik 32A i mozna wyciagnac tylko 27.5A ze wzgledu na przesuniecie fazowe ?


Temat rzeczywiście zabawny, 2 strony dyskusji o tym jak się liczy moc w obwodzie trójfazowym. Jeszcze raz, drukowanymi:

P = U * Ifaz * sqrt(3) * cos fi

gdzie:

U = napięcie międzyfazowe
Ifaz = prąd fazowy
sqrt(3) = pierwiastek z 3, czyli ~1,73
cos fi = współczynnik mocy.

Czyli standardowy słupek 32A może wydać maksymalnie 400 * 32 * 1,73 * 1 = 22 kW, i to tylko w tedy kiedy fazy obciążane są równo przez ładowarkę z aktywnym PFC trzymającym cos fi na 1.
Słupek 16A da 11 kW.


takie są odwieczne prawa fizyki, próba zwiększenia obciążenia ponad 32A spowoduje wybicie zabezpieczenia nadprądowego.

Nic nie stoi na przeszkodzie żeby korzystać z dwóch faz, dostępna moc jest wtedy o 1/3 mniejsza.

gienek333 - 2015-06-15, 21:20

Ta celem dopełnienia, korzystając tylko z międzyfazowego 400V nie osiągniemy 2/3 mocy, musimy wykorzystać "0", czyli 2x230V.
KGB - 2015-06-16, 11:07

drgrin napisał/a:
400 * 32 * 1,73 * 1 = 22 kW
a myslisz,ze skad wzialem 27.5A ? :-P

gienek333 napisał/a:
Ta celem dopełnienia, korzystając tylko z międzyfazowego 400V nie osiągniemy 2/3 mocy, musimy wykorzystać "0", czyli 2x230V.

jakie jest tego uzasadnienie ?
teoretycznie przeciez dwie fazy beda obciazone po 27.5A ,a wspolna 32A ,bo prady powinny sie ladnie "mijać"

genralnie chodzi mi o to, jaka ilosc zelaza i miedzi trzeba optymalnie wykorzystac ,bo 3 fazy to 3 trafo ,a miedzyfazowo wystarcza 2 trafo

ELGATspzoo - 2015-06-29, 10:17

na chłopski rozum
to że napięcie międzyfazowe jest 400V i teoretycznie da to około 12,5kW dla urządzenia jednofazowego zasilanego z dwóch faz a nie fazy i neutralnego nie oznacza że można to pomnożyć przez 3 i osiągnąć 37,5kW
skoro takie urządzenie działa na 400V to obciąża 2 fazy po trochu - przy obciążeniu tylko tych dwóch można uzyskać całe 32A ale jak się chce obciążyć wszystkie 3 pary to każda faza musi się jakby dzielić na dwie sąsiednie pary i daje to to samo co trzy fazy 230V
jak we wzorze
pierwiastek z 3 to 1,73 jak się go podzieli przez 3 (fazy)to daje 0,576 jak się to pomnoży przez 400V to daje 230V - koło się zamyka

upraszczając jedna faza 16A to 3,6kW, jak jest 32A to 2x3,6 jak są 3 fazy 16A to 3x3,6kW
jak są 3 fazy 32A to 6x3,6kW więcej się nie wyczaruje
poza tym trzeba pamiętać o wytrzymałości przewodów i zabezpieczeniach

ELGATspzoo - 2015-06-29, 10:31

oczywiście wtyczka type 2 daje nieco większe możliwości, jest uniwersalna i w zależności od źródła zasilania może mieć do 63A w 3 fazach - do 43,5kW
zastanawia mnie tylko przekrój przewodów do 6mm2, trochę mało, ale może przy szybkim ładowaniu wystarcza

PatrykS - 2016-03-26, 16:11

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Tak z innnej beczki. Proszę, żeby ktoś mi uświadomił, jakie seryjnie produkowane auto EV ma orygiinnalnie montowany prostownik pokładowy o mocy 22kW z wtyczką "TYPE2" na 22kW ?

Renault ZOE - i to zdaje się nawet 43kW, czyli jak rozumiem 3 fazy po 63A z każdej.

mann25 - 2016-03-27, 10:47

moim zdaniem powinni zrobic to samo co z ladowarkami do telefonow,
producenci zostali zobowiazani do produkowania jednych i tych samych wtyczek, zeby zmieniajac telefon kazda ladowarka byla dalej przydatna i pasowala.
micro USB uznano za standard
czy to w azji, ameryce, afryce czy w europie kazdy ta sama wode zlopie :lol:

highend - 2016-03-27, 12:16

micro USB to przeżytek

USB-C teraz jest standardem nowym :)

PatrykS - 2016-03-27, 12:36

mann25 napisał/a:
moim zdaniem powinni zrobic to samo co z ladowarkami do telefonow,
producenci zostali zobowiazani do produkowania jednych i tych samych wtyczek, zeby zmieniajac telefon kazda ladowarka byla dalej przydatna i pasowala.

No w sumie tak jest - w Europie standardem jest Type 2, w Ameryce Type 1, ładowarki/terminale przenośne czy naścienne różnych producentów pasują do wszystkich samochodów. Szczęśliwie w temacie samochodów elektrycznych w odróżnieniu od komórek problem kompatybilności Ameryki z Europą jest pomijalny.

wodnik7 - 2016-03-28, 00:11

PatrykS napisał/a:
Zbyszek Kopeć napisał/a:
Tak z innnej beczki. Proszę, żeby ktoś mi uświadomił, jakie seryjnie produkowane auto EV ma orygiinnalnie montowany prostownik pokładowy o mocy 22kW z wtyczką "TYPE2" na 22kW ?

Renault ZOE - i to zdaje się nawet 43kW, czyli jak rozumiem 3 fazy po 63A z każdej.


w nowym smodelu z silnikiem r240 juz tylko 22kW. Czemu zmniejszyli- nie wie nikt:(

gienek333 - 2016-03-28, 09:47

Sądzę, że mało jest gniazdek domowych 63A :?: .
PatrykS - 2016-03-28, 20:53

gienek333 napisał/a:
Sądzę, że mało jest gniazdek domowych 63A .

Zgadzam się - przyłącze 44kW to chyba rzadkość, stacji ładowania większej niż 32A w Polsce też nie kojarzę.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group