SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

Silniki - Silnik z Lexus RX400H

Carcik - 2016-01-31, 22:24
Temat postu: Silnik z Lexus RX400H
Witam

Potrzebuję danych na temat silnika stosowanego w Lexusach RX400H w tylnim moście

Przykład:
http://allegro.pl/most-dy...5945260505.html

Wiem że silnik AC ma 50kW (~64KM) zintegrowany z dyferencjałem więc dosyć ciekawa baza do konwersji.

Może ktoś ma wiedzę na temat:
- asynchroniczny czy PMSM (magnesy)
- napięcie i prąd znamionowy
- chłodzenie olejem mechanizmu różnicowego ?
- do pracy ciągłej czy dorywczej ?

W Lexusie pracuje on w trybie 4x4 i przy mocnym przyspieszaniu a w trybie PureEV i spalinowym nie pracuje więc może nie być dostosowany do ciągłej pracy.

Może ktoś ma zdjęcia wnetrza/przekroju.

Pozdrawiam
Carcik

jas_pik - 2016-01-31, 23:13

Rysunki techniczne z numeracją fabryczną elementów znajdziesz na stronach RU ( znajomość języka się przyda)
http://catalog.autodoc.ru/toyota/# poźniej wprowadź model itd ( dasz sobie radę)
Jest wiele stron tego typu ale trochę ich trzeba poszukać.

Carcik - 2016-02-01, 08:06

Znalazłem:

http://catalog.autodoc.ru...wYWdlNzA9PTM%3D
Ilustracja nr. 4

Jednak brak przekroju wnętrza, tylko półośki rozpisane :/

Carcik - 2016-02-01, 10:37

http://www.crown-motors.c...20-%20MHU38.pdf

Strona 6 na dole:

Rear Electric Motor
(4WD Model Only)
Rear Sub-Frame 3-phase high voltage AC permanent magnet electric motor contained in
the rear transaxle used to power the rear wheels.

Słowo pernament magnet oznacza że jednak siedzi tam 50kW (67KM) silnik PMSM
Na następnej stronie (7) jest nawet potwierdzenie że przedni silnik też jest z magnesami.

Dalsze wertowanie internetu ukazało że Lexusik ma pakiet 288V lecz jest przetwornica która przetwarza napięcie pakietu na 650V DC które jest dopiero podawane na falowniki. To konkretne napięcie może wskazywać że silniki mają nominalne napięcie: 650VDC / v2' = 460VAC więc każdy przemysłowy falownik wektorowy (nie U/f) na 400-440V AV powinien prawidłowo współpracować z tym silnikiem.

Nadal poszukuje informacji na temat chłodzenia tego silnika.

EVgarage - 2016-02-01, 13:17

Pewnie jest chłodzony cieczą. A ma to jakieś funcamentalne znaczenie przy konwersji? Jakiekolwiek by było albo nie da się to zaadoptować
Carcik - 2016-02-01, 15:54

Myślę że chłodzenie jest dosyć ważne, silnik ma 50kW, nawet przy 96% sprawności straty w silniku to 2kW.

Wiadomo że taka sprawność jest tylko w wąskim zakresie, normalne rozruchy spodziewać się trzeba 86%-88% sprawności = straty ~5-6kW

To już jest taka moc że może uszkodzić uzwojenia, a do końca nie wiem czy Lexus używa tego silnika dorywczo(brak chłodzenia) czy ciągle(jakiś przepływ oleju/wody).

Silnik który można kupić nie widać specjalnie węży/króćców czy możliwości montażu nadmuchu, jest kilka żeberek tylko.

gienek333 - 2016-02-01, 19:40

Akumulator tego samochodu ma chyba 8Ah pojemności, przy 288V więc raczej godzinę nie pojedzie :-(
Carcik - 2016-02-01, 20:01

Z jednej strony gienek masz racje, jak Prius 2kWh na kilka kilometrów.

Ale ma tryb 4x4 gdzie spaliniak robi za prądnice i już czas pracy może być dowolnie długi... chyba...

KGB - 2016-02-01, 21:02

a jak jest ladowana ta bateria ?
bo jezeli silnik elektryczny realizuje naped 4x4 to musi czasami pracowac dluzszy czas i wtedy powinien byc dostosowany do pracy ciaglej

Carcik - 2016-02-01, 22:02

Akumulator ładuje silnik w czasie pracy, no i standardowo w czasie hamowania silnik chyba tylko właśnie ten tylni chyba odzyskuje energię.
gienek333 - 2016-02-01, 22:17

Te aku to nie mogą być tak ładowane i rozładowywane, bo jednak mają jakąś Rw i się gotują (starsze wersje chłodzone były wentylatorami, nowsze cieczą) i mimo wszystko nie podziałałyby za długo, ale nie wiem jak to działa. Może te 650V jest, aby był łatwiejszy odzysk :?:
KGB - 2016-02-01, 23:42

jak silnik z magnesami stalymi, to faktycznie wyzsze napiecie pozwala na latwiejszy odzysk,
a w silniku obcowzbudnym nie ma takiej potrzeby,bo reguluje sie wzbudzeniem,
chyba ze cos pokrecilem :-P

Carcik - 2016-02-02, 00:02

te NiMh maja własne wbudowane dmuchawy do chłodzenia,

co wy teraz dajecie z tym odzyskiem, w silnikach AC odzysk realizuje się poprzez zadawanie odpowiednio "wolniejszego" pola magnetycznego i w taki sposób wymusza się w prosty sposób prace generatorową w dowolnym zakresie prędkości do zatrzymania.

Każdy sterownik realizuje ten proces bez wielkiej ingerencji, kilka kliknięć i falownik już odzyskuje energię z hamowania. To silniki DC potrzebują dodatkowych układów do odzysku...

zinho - 2016-02-02, 02:21

NiMh muszą być rozładowywane do końca bo mają efekt pamięci
gienek333 - 2016-02-02, 09:20

Nie, efekt pamięci mają Ni-Cd.
Carcik - 2016-02-02, 09:31

Spytajcie się kogoś w P106E czy zauważył efekt pamięci... ciężkie do odtworzenia są warunki żeby on powstał, to nie jest jedno ładowanie i już efekt trwale wystąpił.

Prosił bym o powrót na odpowiedni temat, przypominam temat: Silnik Z Lexusa RX400h

Wystarczy na tym forum pogadanek na kilka stron off-topu o wyższości Ampery/Leafa/P106 :D

Może ktoś posiada jakieś informacje na temat chłodzenia, lub jaki reżim pracy ma ten silnik ?

mat02 - 2016-02-02, 11:34

@Czarcik też interesowałem się tym silnikiem, bo jest bardzo tani jak na swoje możliwości.
http://forums.aeva.asn.au...2435_page2.html
tutaj znajdziesz trochę informacji.
Zastanawiam się tylko nad sterowaniem takiego silnika. Możesz podać jakiś konkretny model takiego przemysłowego inwertera? Na forum diyelectriccar.com budują kontrolery współpracujące z oryginalnym inwerterem Priusa.

Carcik - 2016-02-02, 12:06

Przeryłem już to podane forum, silnik jest PMSM więc falownik musi mieć sterowanie wektorowe, zwykłe mają skalarne (zwane też U/f).

Przykłady wektorowych falowników:
Danfoss VLT 3000
Danfoss VLT 5000

Ogólnie taki falownik ma wejście na enkoder (8linii danych) i producenci się chwalą głownie napisami VECTOR itp. Można go poznań też po tym że musi posiadać LEM'y (takie przekładniki prądowe) na swoich wyjściach.

Budowa takiego falownika od podstaw jest nie realna dla nawet zdolnego elektronika. Algorytmy sterowania wektorowego są bardzo skomplikowane i nie realne do odtworzenia bez wielkiego działu badawczego.

KGB - 2016-02-02, 12:44

przy takim sterowniku przejmujesz sie chlodzeniem :?:
wyjdzie w praniu,czy ma podlaczona wode,czy nie ma - chlodnica,pompka i troche weza to piczy wlos pod wzgledem kosztow i skomplikowania przy zlozonosci sterowania tym silnikiem

Carcik - 2016-02-02, 13:11

No i tu właśnie jest kwintesencja, silnik w doskonałym stanie kosztuje do 500zł a sterownik do 2000zł.

Taniej niż Lemka Bułgary i inne silniki do domowego EV... A sterowniki do nich też sporo wołają.

I niech ktoś powie że AC jest drogi i skomplikowany.

ev-drive.eu - 2016-02-02, 14:53

Brawo , piękna reklama AC , dodam że mam taki silnik w piwnicy i jest wypełniony płynem jak automatyczne skrzynie biegów ale bez wyjść na zewnętrzne chłodzenie (trzeba by dorobić dla pewności działania )
EVgarage - 2016-02-02, 21:30

To idealnie, mówiłem, że nie trzeba się tym przejmować. Te Danfosy też dość fajne się wydają. Za taką cenę to nie ma się nad czym zastanawiać ;)
Ed - 2016-02-02, 22:01

Brakuje zatem jeszcze tylko jakiegoś równie taniego przekształtnika z DC na 3f AC
Carcik - 2016-02-02, 23:12

Każdy falownik zamienia 3f AC mostkiem zaraz na DC i dopiero z tej szyny DC jest generowany przebieg AC dla silnika. Większość falowników (wszystkie duże) mają osobne wejście na szynę DC gdzie podaje się od razu prąd stały z akumulatorów.

Taki myk :D

Ed - 2016-02-03, 20:25

Aha, no tak, faktycznie może tak być. Super!

To do jakiego auta chcesz to zapakować? ;D

Carcik - 2016-02-03, 21:02

Skoda Felicia 1.3MPI + LPG

Masa gotowego do jazdy w tym stanie co jest teraz to 1080kg.
Wybebeszony może będzie lżejszy.

KGB - 2016-02-04, 02:31

a co chcesz wybebeszac z Felicii ? ona fabrycznie to juz bieda,
ale wiadomo,ze po wyjeciu silnika i skrzyni biegow troche masy ubedzie

Dilgt - 2019-01-31, 21:18

A skoro alternator można zmienić poprzez kontroler DC w silnik typu bldc to czy silnik pmsm jak z Lexusa, też można w ten sposób przekształcić?
wwojciech - 2019-02-15, 08:30

Zastanawiam się tez nad tym zestawem. Silnik pewnie nominalnie będzie mial z 15kW. Dyferencjal ma przekładnie 6.859. Miedzi wydaje mi się że moze miec w okolicach 10kg więc nawet przezwoic to koszt 1000zl materiałów. Sterownik wektorowy 13kW 1220zl do 100V. BMS tani fo takich napięć. Co myślicie o takim rozwiązaniu?
Issac - 2020-08-04, 15:16

wwojciech, jaki status pomysłu ?
Aktualnie mam taki most i zastanawiam się jak go niedrogo wysterować.

jatko - 2020-08-04, 15:37

Robiłem podejście do skrzyni z GS450H + inwerter i sterowanie, niestety przysłali mi niekompletną skrzynię i walka o zwrot pochłonęła cały czas jaki miałem na zabawę.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group