SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

Motocykle i skutery elektryczne - Nowy Projekt - Elektryczny Motocykl

pabblo_pl - 2016-12-21, 21:38
Temat postu: Nowy Projekt - Elektryczny Motocykl
Witam,
jako nowy użytkownik pragnę się przywitać.
Czytam was od jakiegoś czasu a ponieważ podjąłem decyzję o budowie elektrycznego motocykla to postanowiłem się zarejestrować.
Zakupiłem ramę motocykla plus zawieszenie i koła o taka:


I teraz mam pytanie jakiego silnika szukać, jaki sterownik?
A może ktoś coś ma do sprzedania?

Ogólnie nie zależy mi na osiągach F1 a spokojnej jeździe, średnio dziennie w pracy robię 50 km i takiego zasięgu oczekuję. Jazda raczej spokojna ok 80 km/h ale mile widziany zapas do 120 km/h przy wyprzedzaniu.

Dzięki ślicznie za wszelkie podpowiedzi i uwagi.
Paweł

Issac - 2016-12-22, 10:33

Podpinam się do tematu.

Posiadam GS500E i może to być też dobra platforma do zrobienia małego moda...
Na zasięgu mi nie zależy, ma być na dojazdy do pracy + zapas wystarczy mi ~40km jazdy po mieście.

jas_pik - 2016-12-22, 10:59

Na razie jestem zbyt zajęty moimi projektami ale polecam literaturę idealna dla Was na moim chomiku ( z bezpłatnym transferem)
Budowa własnego motocykla elektrycznego (język angielski)
Mam na zbyciu do takich projektów:
1. silnik (sepex) o mocy nominalnej 2,4 kW producent Leroy Somer ( chwilowa do 2 minut 7,2 kW) przy 24 V wraz z kontrolerem ZAPI SEM-1 24V/300A
napęd na koło przez przekładnię pasową oraz przekłądnię stałą pomiędzy kołem pasowym a kołem naędzanym tylnym - koło z hamylcem bębnowym średnica 10 cali ( od skutera)
Przy napięciu 48 V moc nominalna silnika 4,8kW ( chwilowa do 2 minut 9,6kW) ale nie mam takiego kontrolera
2. Silnik w kole ( koło ogumione 12 cali z hamulcem tarczowym sterownym hydraulicznie) plus oczywiście klamki do sterowania ,producent EVT , moc 4 kW nominalna , chwilowa 8,6 kW z kontrolerem Elektrosistem 48V/180A przy napieciu 48 V ,
kontakt na priv lub 606 252818

pabblo_pl - 2016-12-22, 16:40

Dzięki za informacje, nr zapisałem plik pobrałem.
Pytanko czy na silniku 3 - 4 kw to motocykl ok 160 kg będzie jeździł?

Ja wygląda sprawa zalegalizowania takiej przeróbki?
Motor jest zarejestrowany w PL i ma ważne wszystko.
Zaprzyjaźniony kierownik okręgowej stacji mówi że nie ma problemu.
Robi opinie rzeczoznawcy, zdjęcia plus przegląd rozszerzony i wystawia kwity do UK o zmianie silnika na Elektryczny z dopuszczeniem do ruchu.

Macie jakieś doświadczenia z zmianą silnika spalinowego na EV ale motocykli?

zinho - 2016-12-22, 17:29

Najprościej to znajdź motocykl o podobnej masie sprawdź jaki ma maksymalny moment i przy jakiej prędkości, jeśli Cie satysfakcjonuje to znajdź silnik elektryczny o podobnych parametrach. Dobierz przełożenie i tyle. Chyba że chcesz zastosować skrzynię, która już jest.

Problemem może być to wszystko upchnąć, rozważ silnik w kole tylko dla większych mocy jest to dosyć kosztowne.

jas_pik - 2016-12-22, 17:49

pabblo_pl napisał/a:

Pytanko czy na silniku 3 - 4 kw to motocykl ok 160 kg będzie jeździł?

A dlaczego by miał nie jeździć, takie silnik są w pojazdach o masie ponad 600 kg.
Problemem raczej będzie prędkość maksymalna do osiągnięcia bez dodatkowej przekładni

pabblo_pl napisał/a:
Ja wygląda sprawa zalegalizowania takiej przeróbki?
Motor jest zarejestrowany w PL i ma ważne wszystko.
Zaprzyjaźniony kierownik okręgowej stacji mówi że nie ma problemu.
Robi opinie rzeczoznawcy, zdjęcia plus przegląd rozszerzony i wystawia kwity do UK o zmianie silnika na Elektryczny z dopuszczeniem do ruchu.
Macie jakieś doświadczenia z zmianą silnika spalinowego na EV ale motocykli?

Żaden problem to jest taka konwersja jak samochodu.Rozszerzony przegląd i zmiana zapisów w dowodzie rejestracyjnym.

pabblo_pl - 2016-12-22, 19:17

jas_pik napisał/a:

A dlaczego by miał nie jeździć, takie silnik są w pojazdach o masie ponad 600 kg.
Problemem raczej będzie prędkość maksymalna do osiągnięcia bez dodatkowej przekładni
Żaden problem to jest taka konwersja jak samochodu.Rozszerzony przegląd i zmiana zapisów w dowodzie rejestracyjnym.


Nie potrzebuje większej prędkości niż ok. 100 - 120 km/h i to chwilowo bo przelotowa to bardziej 80km/h.

Jakie macie na rozwiązanie wskazywania prędkości i przebiegu?
Jest jakaś szansa na wykorzystanie fabrycznego licznika, czy szukać elektronicznego na podstawie czujnika hall?
Mogę kupić tanio sterownik Curtis 1204x wersja na 24-36V plus styczniki i silnik ok 2kv.
Cena w granicach 400-500 zł za komplet z gwarancją sprawności.

jas_pik - 2016-12-22, 20:01

A jak jest rozwiązany prędkościomierz w standardzie dawcy?
Najpowszechniej spotykane jest połączenie linka z czujnikiem ( przetwornikiem mechanicznym) na przednim kole.
Silnik 2 kW może być trochę za małej mocy.
Musiałbyś sprawdzić jaką moc będzie miał przy napięciu 36V, chociaż dla prędkości rzędu 80 km/h potrzebował byś wg mnie szukania napięć rzędu 48V , chyba że wykorzystasz skrzynię biegów motocykla.Ale wg mnie aby stalle jechać z prędkością rzędu 80 km/h potrzebujesz więcej mocy niż 2 kW
Pokazuję Ci przeróbkę z wykorzystaniem oryginalnej skrzyni biegów a tak naprawdę odcięcia części silnika od skrzyni biegów ( dawca Yamaha XS400) oraz silnik 1,6 kW.
Chociaż nie wiem czy nie lepiej by było włożyć silnik elektryczny na miejsce usuniętego spalinowego - ale to tylko moje zdanie.






pabblo_pl - 2016-12-22, 20:34

Dzięki kolega jest nie zawodny, niestety ale nie dysponuje silnikiem i skrzynią a kupowanie żeby wycinać to bez sensu.
Chyba że znajdę coś tanio, może uszkodzony silnik sprawna skrzynia.
Faktycznie można by się wtedy pokusić o montaż silnika elektrycznego w miejsce spalinowego.

Co do prędkościomierza to pogadam z sprzedającym.

jas_pik - 2016-12-22, 20:45

To jeszcze musisz pokombinowac z przełożeniem za pomoca zębatek i łańcucha
Ale musisz policzyć przełożenia i dobrać zębatki odpowiednio i zrobić napęd bezpośrednio z osi silnika na tylną zębatkę



Jak nie masz prękościomerza standardowego na linkę od przedniego koła to możesz zastosować licznik rowerowy

pabblo_pl - 2016-12-22, 21:28

Prędkościomierz wyjaśniony jest to standard na linkę na przednie koło czyli jeden problem mniej.

Właśnie tak chcę zrobić i tylną zębatką dopasować, jak wyczytałem na forum to ten motorek z 125 cm3 jedzie max 120 po równym. Z tym iż ramę mam od 250cm3 i ona ma inne przełożenie na kole jest troszkę szybsza.
Ale to już próby pokarzą.
Na tą chwilę szukam silnika na 24V z mocą ok. 4kw to po przewoltowaniu na 48V da prawie 8kw.
To już powinno w miarę jechać.
Edit:
Znalazłem informację że zębatka z tyłu jest na 46 zębów a przód kupiłem 15 zębów.

gienek333 - 2016-12-22, 21:31

Stosowanie małego silnika i skrzyni jest (moim zdaniem) bez sensu, bo masowo, kosztowo niewiele, albo nic nie zyskujemy. Dużo łatwiej przegrzać silnik o mniejszej masie. Możesz użyć silnika na 48V, a wysterować go z 36V sterownika (tego curtisa 1204,w razie w możesz go łatwo sprzedać), ale sprawdzić czy to jeździ jak się zbiera i czy da radę pod górkę. Będziesz miał niższą prędkość przy 36V (z grubsza).
pabblo_pl - 2016-12-22, 21:36

gienek333 napisał/a:
Stosowanie małego silnika i skrzyni jest (moim zdaniem) bez sensu, bo masowo, kosztowo niewiele, albo nic nie zyskujemy. Dużo łatwiej przegrzać silnik o mniejszej masie. Możesz użyć silnika na 48V, a wysterować go z 36V sterownika (tego curtisa 1204,w razie w możesz go łatwo sprzedać), ale sprawdzić czy to jeździ jak się zbiera i czy da radę pod górkę. Będziesz miał niższą prędkość przy 36V (z grubsza).


A czy tym Curtisem wysteruje silnik fiata 24v 4kw który kolega ma do sprzedania?

jas_pik - 2016-12-22, 21:44

Sprawdź jakie ma obroty przy 24 V.
Na początku możesz też użyć tego silnika i tego kontrolera.
Pamiętaj jeszcze że przed tobą zbudowanie baterii .
Możesz to rozłożyć na raty, czyli w pierwszym etapie robisz wszystko na 24 V napięcie pokładowe do świateł i tak musisz mieć 12V .
A później dokładasz jeszcze jeden zestaw 24V baterii, podmieniasz kontroler i jeździsz szybciej.
Oczywiście już teraz będziesz musiał odpowiednio przygotować miejsce na akumulatory

pabblo_pl - 2016-12-22, 21:48

Info z działu ogłoszeń:

2-Fiat obcowzbudny 4kW (s2-60min) 24V 1600 obr./min, masa 30kg, dł. całkowita 40cm, przekrój 17x17cm

Nadał by się pod ten sterownik Curtisa?
W sumie ten silnik 2kw w zestawie wychodzi 100 zł więcej.
Mam zrobione dwie baterie 6s9p z ogniw Samsunga INR18650-29E czyli 6s18p lub 12s9p bo mogę je przepinać stycznikiem 80A tylko cewka stycznika pod 48V
Edit:
Na forum arbiter w podobnym temacie wielka dyskusja że taka przeróbka jest nie legalna.

gienek333 - 2016-12-22, 21:57

Nie, fiat jest obcowzbudny, tzw. Sepex. Curtisem wysterujesz Boscha 3 kW i Fiata 9kW. Bosch 3 kW ciągłej powinien dać radę. Masę lepiej przeznaczyć na aku.
pabblo_pl - 2016-12-22, 22:06

Tylko 3kw przy 48W jak go zasilę 24 lub 36 to mniej.
Ten bosch cały czas mnie interesuje tylko wtedy inny sterownik pod wyższe napięcie.
Ok, mam trochę informacji szukam dalej.

gienek333 - 2016-12-22, 22:24

To nie jest tak, jak myślisz. Różne silniki mają różne możliwości i charakterystyki pracy. W silniku szeregowym moment rośnie w kwadracie prądu, więc jak silnik ma nominalnie 60A i 15Nm, to jak puścisz w niego 240A, to możesz uzyskać nawet 16x15Nm=240Nmx4 na zębatkach, daje 960 na kole. Moc jest potrzebna do dużych prędkości, do przyśpieszania jest potrzebny moment i aku który wydoli.
pabblo_pl - 2016-12-22, 22:34

A co powiesz na silnik Juli 14v, 2.5 kw, S2 60 min, 140A, 3500 obrotów
jakby go puścić na 24 V z odpowiednim chłodzeniem?

Cena też ciekawa.

jas_pik - 2016-12-22, 23:01

O tym silniku Ci nie odpowiem , ale musisz dokładnie policzyć zębatki( przełożenie ) i wziąć pod uwagę obwód koła tylnego do obliczenia prędkości przy danych obrotach silnika
aby dokładnie policzyć szybkości i momenty.
Moment [w Niutonometrach] na kole to jak dobrze pamiętam wyjdzie ze wzoru Moc [watt]/Szybkość[radiany/sek]
A jak różne moga być zębatki to zobacz na innym projekcie

Co do dyskusji o legalności - to pisał pewnie ktoś kto nie jest zorientowany.
Tak można zrobić taka konwersje - dokładnie tak samo jak w samochodach.
Jeśli masz ramę ze znakami identyfikacyjnymi oraz silnik elektryczny z danymi (tabliczką znamionową) to nie ma problemu.
Oczywiście technicznie musi być sprawny oraz tak zbudowany aby nikt nie miał zastrzeżeń co do bezpieczeństwa elektrycznego.

Carcik - 2016-12-22, 23:11

gienek333 napisał/a:
W silniku szeregowym moment rośnie w kwadracie prądu, więc jak silnik ma nominalnie 60A i 15Nm, to jak puścisz w niego 240A, to możesz uzyskać nawet 16x15Nm=240Nm


Rzadko doradzam bo sam się dopiero uczę budować EV, ale w fizyce nikt mnie nie oszuka.
Herezja... policzmy żeby nie być gołosłownym :-D

Silnik 15Nm i powiedzmy 1500obr/min, moc na wale 2335W (pobiera niech 2500W z aku)

Załóżmy że zwiększamy prąd 4x w góre, moc pobierana z aku rośnie 4x (np z 2,5kW do 10kW) pomijam sprawność i spadki bo teraz to nie ważne.

Silnik 240Nm (przeamperożowany 4x) nadal 1500obr/min, moc na wale z wzoru 37680W (i to przy poboże 10kW).

Piękny wzrost mocy, prawie 40kW na wale i to tylko z 10kW pobieranych z aku. Sprawność pi razy oko ze 400% :-D

A teraz na poważnie moment w silnikach DC szeregowych jest prawie proporcjonalny do płynącego prądu a nie do kwadratu jak kolega wzpomniał.

gienek333 - 2016-12-22, 23:12

Ten silnik Juli, jest na 24V (to silnik trójfazowy indukcyjny), musi być zasilany z falownika, który jest zasilany z 24V.
gienek333 - 2016-12-23, 00:33

"Kolego" Carcik nie wiem jaką "uczelnię" ukończyłeś, ale to co wytłuściłeś to bym szybko usunął, bo Ci dyplom odbiorą. Przykładowy silnik ma 3kW mocy ciągłej, 1800 rpm i powiedzmy 15Nm, 48V, ok. 60A, to przy stałym obciążeniu i prądzie zasilania jego moc jest proporcjonalna do obrotów, tzn. przy 900rpm, 60A ma moc 1500W (jest zasilany z 24V przez regulator, sterownik, czy jak ktoś sobie to nazwie). Jeżeli zaczniemy mu zwiększać obciążenie (np. 60Nm przy zasilaniu 48V), to obroty nam spadną do 900, prąd wzrośnie do 120A (moc ok 6 kW). Wszystko w uproszczeniach, ale chodzi o zasadę. Cudów nie ma :-( .
gienek333 - 2016-12-23, 08:57

http://gwawrety.cba.pl/in...i-pradu-stalego
pabblo_pl - 2016-12-23, 10:06

Kupiłem ten sterownik do testów za te pieniądze w sam raz.
Silnik będę chciał już jednak porządniejszy, tzn. odpowiedniej mocy.
Rozważam tego BOSCHa 3kw ciągłej i docelowo sterownik na 72 V to powinno dać ok 5-6 kw.
Na tą chwilę muszę posprzedawać silnik bionxa do roweru wersja slim, wielobieg sunrace 11-32t i sterownik nie potrzebne do roweru.
Tu uzbiera się kasa na odpowiedni silnik.
I działam dalej.
Gienek333 a może ten twój Fiat 9 kw by się nadał? raptem 9 kg więcej od boscha.
Na 36v trochę mniejsza moc ale i obroty mu spadną troszkę.

Który byś polecił?
Bosch czy Fiat?

Czy możecie pomóc z wyliczeniem przełożenia i prędkości?
Znalazłem taką stronkę http://www.gearingcommander.com
tam wybieramy motocykl Hyosung model GV 250.
moje zębatki to 15 przód 46 tył czy to daje 0.32 ratio?
Wstępnie wychodzi mi że prędkość 840 rpm daje ok. 100 km/h.
Dobrze to policzyłem i interpretuje?
15:46

15:52

zinho - 2016-12-23, 15:12

Jaką maksymalną prędkość będzie miał Twój silnik i jaki masz promień koła?
jas_pik - 2016-12-23, 16:16

Gdzieś na moich innych kompach miałem plik Excela do wyliczeń danych do skuterów/motocykli .jak go znajdę to opublikuję
mann25 - 2016-12-23, 16:29

Tu jest pare silnikow indukcyjnych z regulatorami obrotow silnikow, kreca do 15.000obr/min http://www.into.pl/silniki/ Do tego jakis pakiecik Li-ion18650 z BMS i ladowarka
pabblo_pl - 2016-12-23, 16:29

Koło 150/15 cali co do silników to rozważam dwie opcji od kol. Gienek333:
1. Bosch szeregowy 3kW, 48V 1800 obr./min
2. Fiat szeregowy (od pompy) 9kW (s3-20%),48V, 2800 z tym iż u mnie 24 lub 36V więc obroty pewnie podobnie jak Bosch.

Jeśli ratio wynikające z zębatek 15:46 wyliczyłem dobrze to dane w tabelkach są obiecujące.

A więc źle to robiłem bo dane w 1 tabeli odpowiadają za przełozenie w skrzyni biegów której u mnie nie ma. Więc trzeba przyjąć 1 i wtedy dla silnika Fiata i obrotów 2300 wygląda to tak:

15x46


26x46


Wychodzi z tego że trzeba zastosować przednią zębatkę w granicach 19-21 i wtedy przy 36V na silniku Fiata i ok. 2100 obrotów prędkości są znośne.

Carcik - 2016-12-23, 17:56

Opona 15cali 150 i profil zapewne 80% (wnosze po screenach) daje:

15cali * 2,54 = 38,1cm (średnica felgi)
150mm * 80% = 12cm (wysokość opony)

Promień koła to 1/2 felgi + opona więc:

( 38.1cm / 2 ) + 12cm = 31.5cm (nasze r)

Wzór na obwód koła to 2 * pi * r, więc:

2 * pi * 31,5cm = 195cm

Teraz już z górki, ratio przełożenia 3,066 więc:

1800obr/min / 3,066 = 587obr/min (obroty już na kole)
587obr/min * 1,95m = 1144m/min (prędkość na minute)
1144m/min * 60 ~~ 68km/h (już na godzine)

Brakuje do 100km/h-120km/h chyba że napięcie pociągniesz.

pabblo_pl - 2016-12-23, 18:06

Twoje wyliczenia potwierdzają to co na stronie,
przy 36V i 2100 obrotach silnika fiata na 15/46 wyjdzie ok. 80.
Ale jeśli przyjmiemy przełożenie 21/46 czyli ratio 2.19 to prędkość maksymalna ok. 112km/h
Czyli już znośnie :)

Carcik - 2016-12-23, 18:17

Zwrócę tylko uwagę na zastosowane ogniwa, zgodnie z danymi katalogowymi.

INR18650-29E
Ilość 108 sztuk.

Ciągły prąd rozładowania 2.75A
Chwilowy prąd rozładowania 8,25A
Napięcie nominalne 3,6V

To bez większego rozczulania się nad szczegółami połączeń i układu:

Moc ciągła 1 ogniwa: 9,9W
Moc chwilowa 1 ogniwa: 29,7W

Ogniwek masz 108, więc:

Moc ciągła pakietu: ~~ 1070W
Moc chwilowa pakietu: ~~ 3200W

Z tym że prąd 8A chwilowy to może kilka sekund, taki prąd jest bardzo duży jak na zwykły li-ion 18650, pomyśl nad jakąś wersją wysoko-prądową jak jeszcze nie kupiłeś ogniw albo nad znacznym powiększeniem pakietu. Tak ze 4 razy.

pabblo_pl - 2016-12-23, 18:34

Pisałem że ten pakiecik to tylko testy a może i też nie.
Spróbuje je sprzedać po 4 zł szt. a zainwestuję w sony vtc4 i planuje dać ok. 30-34p

Jedno pytanie czy wejdą ale to po Św.

mann25 - 2016-12-23, 20:21

Czy moc 3kW nie bedzie czasem za malo na 120km/h?
Ile wazy motocykl bez silnika? Ile silnik, controller i ile akku?

pabblo_pl - 2016-12-23, 21:00

Jeśli 3 kw ma nominał to w piku pewnie więcej.
Motocykl to Hyosung GV 250 Aquila waga na sucho 160kg.
Ile bateria ciężko powiedzieć ale zakładam że wyjdzie podobnie, silnik,skrzynia też sporo waży.
Właśnie doczytałem że kolega kondziu ten sam sterownik Curtis 1204 do 36V używał na 48V i działał bez problemu.

zinho - 2016-12-24, 01:48

Mi wyszło około 70, to że tyle wychodzi to nie znaczy że tyle pojedzie. Trzeba wziąć pod uwagę moment silnika ;)
wwojciech - 2016-12-24, 09:02

Nie patrzylbym ile w piku ma mocy dla predkosci max tylko dla nominalu. Jesli wyjdzie na plaskiej drodze 3kW moc dla 70km/h to taka bym przyjal Vmax, kazdy dlugi pochyl sprawi ze silnik bedzie sie mocno grzal a predkosc spadnie. Chcialoby sie rajdowac ale tikiem na rajdy nie pojedziesz
palo - 2016-12-24, 09:31

Zapomnij mi na prostej równej drodze moto Aprillia 125 .Waga po konwersji 130kg +ja około 100kg przy 70km/h (prędkość max właśnie około 70-76km/h w zależności od naładowania aku ciągnęło z aku jakieś 4,8kW). Sterownik Sabvoton 150A silnik BLDC 3kW w tylnym kole więc żadnych strat z tytułu przekładni.
pabblo_pl - 2016-12-24, 10:20

Palo jak to na silniku 3kw jeździ, dobrze się zbiera?
Napisz coś więcej, jaki masz aku ile zasięgu?

Przy takim montażu jak będzie u mnie można pobawić się przełożeniami, przednia zębatka w stosunku do małej. Na tej stronie co podałem świetnie to widać jak zmienia się zakres obrotów i prędkości.
Oczywiście nie twierdzę że 3kw wystarczy żeby te max prędkości osiągnąć to pokażą testy.

palo - 2016-12-24, 11:26

pabblo_pl napisał/a:
Palo jak to na silniku 3kw jeździ, dobrze się zbiera?
Napisz coś więcej, jaki masz aku ile zasięgu?

Przy takim montażu jak będzie u mnie można pobawić się przełożeniami, przednia zębatka w stosunku do małej. Na tej stronie co podałem świetnie to widać jak zmienia się zakres obrotów i prędkości.
Oczywiście nie twierdzę że 3kw wystarczy żeby te max prędkości osiągnąć to pokażą testy.


To był silnik RHR 205-50 Jeździło bo już jest silnik szczotkowy 8kW centralnie i łańcuchem na tył sterownik 450A aku 20s 40p na wysokoprądowych SONY 18650. Więc jak łatwo obliczyć w silnik w piku pchane jest grubo ponad 30kW . Masa w tej chwili około 150kg . Nm na tylnym kole ze 450. No robi robotę ale konstruktor (bo to nie moje moto a w zasadzie motorower bo na moto nie dało się u nas zarejestrować w świetle obecnych przepisówów) chce coś lżejszego i takie sobie buduje . Dlatego jeśli chcesz mieć jakiś tam zasięg mieć i nie ogromną masę co wpływa na zasięg bo przy tej masie pojazdu i tych mocach (prądy przy każdym ruszaniu i przyspieszaniu "wyciągają" z aku takie ilości Wh/1km że głowa boli od samego liczenia) to tylko aku litowe , niestety nie ma innej drogi .

pabblo_pl - 2016-12-24, 11:32

Ja mam sterownik 275A max czyli ok. 10kw, tylko zastanawiam się czy silnik 3 KW centralny z łańcuchem da radę.
Czy jednak dać od razu 9 kw a baterię chce dać na początek 10s40p na sony vtc4.

Tylko zastanawiam się jak ja to wszystko poupycham bo jedna sekcja 1s40p to 14x40cm klocek ;d razy 10;d

palo - 2016-12-24, 11:34

Więcej nie piszę bo to nie mój projekt . Właściciel jeśli będzie chciał sam to zrobi. Chociaż wątpię bo on woli coś budować niż się rozpisywać .

Moto to nie samochód i ma swoje ograniczenia i to znaczne a do tego sezon na moto w naszej szerokości geograficznej krótki (taki żeby przyjemność dawał bo co za radocha jeździć w deszczu przy +10) więc przy budowie niestety nie ma miejsca na zbyt wiele kompromisów zwłaszcza w kluczowych punktach. Dlatego ja skupiam się na zasilaniu samochodu a nie moto.
Co do wyboru silnika to mi RHR205-40 (dopiero 205-50 jako tako dawał radę) w rowerze 45kg się mocno grzał przy 12s a co dopiero Ty będziesz miał przy swojej masie . Moim zdaniem sporo mocniejszy silnik potrzebujesz bo bez przerwy będzie miał za ciężko .
On ma jak dobrze liczę 840 ogniw (nowych) i zasięg od około 40-80km jak dobrze pamiętam w zależności od stylu jazdy a prędkość też nie kosmos bo ograniczoną przełożeniem do chyba 80-parę a ty chcesz do 120 . zdajesz sobie sprawę jakich mocy potrzebujesz ? Silnik nie może mieć 3kw no chyba że planujesz się raz rozpędzić do 120 a potem przez 30min jeżdzić do 45 by się schłodził .

pabblo_pl - 2016-12-24, 12:42

Tylko jedno ale,
Jego sterownik może pobrać 30.000 W (450A x 72V) i z jego aku 40p tyle ciągnie.
Przyjmijmy dla żywotności aku (jeśli chcesz, aby aku dożył te przynajmniej 300 cykli przy spadku pojemności do 80%), że będzie to 8A max czyli 450A/8A = 56P i tyle powinien mieć minimum ogniw.

W moim przypadku 275A/8A = 34p a będzie min. 40p co da 6.5A z jednego ogniwa.
Mój sterownik 275A x 36V pobierze max 9900W z aku 40p czyli 1/3 tego co jego.

Uważam iż ma dużo za mocny sterownik, na moim małe auto pojedzie a na jego to można odpalić średniej wielkości auto z silnikiem 20 - 26 KW albo i więcej:D a nie motor. Wyjątek to ograniczenie mocy do ok. 200A i wtedy jest ok. dla motocykla. Sam uważam że 275 A to za dużo na moto.

palo - 2016-12-24, 14:06

Jego ogniwa moga ciągłego 15A a nie przewiduje dla tego aku i projektu pracy 10lat więc mu jakoś przy zasięgu 40-80km na ładowaniu 300-400cykli nie robi różnicy zapewne .
Zdziwisz się jak dużo prądu trzeba by się taki elektryczny "klusek" jakoś w miarę porównywalnie zbierał np z jakąś 350-ką .

pabblo_pl - 2016-12-24, 14:17

Co z tego że mogą, zgodnie z charakterystyką VTC5 mogą i 30A w laboratorium w idealnych warunkach z chłodzeniem ale padną po 50-100 cyklach,
ja podałem bezpieczne granice. Jeśli przyjmiemy 150 cykli przy 15A to 150 x 100km zasięgu to przebieg mamy raptem 15000km czy to tak dużo? A można przy większej ilości osiągnąć 500x100km, co da nam ok. 50.000 km jest różnica? A teraz jeśli przyjmiemy że te przebiegi są mocno zawyżone to podzielmy je przez dwa i mamy 7.500 do 25.000 km.
Teraz cenowo przyjmuję koszt aku 2000 zł bo w tych granicach go zrobię (6s40p na vtc4) to przy 7.500 daje 0.26 zł a przy 50.000 0.08 zł za km jazdy plus prąd i eksploatacja.
Ja będę się trzymał mniejszego poboru z jednego ogniwa i wyliczeń które ci podałem, a i ja buduje chopperka a nie scigacza z założeniem na kat. B czyli porównuje do 125 cm a nie 350cm.
Dzięki za cenne uwagi.
Edit:
podałem ceny dla 10s40p wyliczenia dla 6s40p

mann25 - 2016-12-24, 17:40

wwojciech napisał/a:
Jesli wyjdzie na plaskiej drodze 3kW moc dla 70km/h to taka bym przyjal Vmax, kazdy dlugi pochyl sprawi ze silnik bedzie sie mocno grzal a predkosc spadnie

palo napisał/a:
Co do wyboru silnika to mi RHR205-40 (dopiero 205-50 jako tako dawał radę) w rowerze 45kg się mocno grzał przy 12s a co dopiero Ty będziesz miał przy swojej masie . Moim zdaniem sporo mocniejszy silnik potrzebujesz bo bez przerwy będzie miał za ciężko .
On ma jak dobrze liczę 840 ogniw (nowych) i zasięg od około 40-80km jak dobrze pamiętam w zależności od stylu jazdy a prędkość też nie kosmos bo ograniczoną przełożeniem do chyba 80-parę a ty chcesz do 120 . zdajesz sobie sprawę jakich mocy potrzebujesz ? Silnik nie może mieć 3kw no chyba że planujesz się raz rozpędzić do 120 a potem przez 30min jeżdzić do 45 by się schłodził .

Tak jak koledzy pisza ;)
pabblo_pl napisał/a:
Teraz cenowo przyjmuję koszt aku 2000 zł bo w tych granicach go zrobię (6s40p na vtc4) to przy 7.500 daje 0.26 zł a przy 50.000 0.08 zł za km jazdy plus prąd i eksploatacja.
Ja będę się trzymał mniejszego poboru z jednego ogniwa i wyliczeń które ci podałem, a i ja buduje chopperka a nie scigacza z założeniem na kat. B czyli porównuje do 125 cm a nie 350cm

nowe ogniwo SONY US18650 VTC4 2100mAh 30A najtaniej 22zl sztuka (strasznie drogo wypadaja, najtaniej z markowych chyba SAMSUNG ICR18650-26H Li-ion 3,7v 2600mAh 47g za 11,9zl sztuka )
6s40p daje 240sztuk czyli 5.280zl

Motocykle 125ccm np. Yamaha YZF-R125, Aprilia RS 125, Honda NSR 125 standarsowo maja po 11kW, 15Nm vmax 120km/h przy masie 140kg, 6 biegowe skrzynie biegow.
Wiec z tym 3kW przy masie 400kg liczyl bym co najwyzej 50-60km/h

palo - 2016-12-24, 20:19

pabblo_pl napisał/a:
Co z tego że mogą, zgodnie z charakterystyką VTC5 mogą i 30A w laboratorium w idealnych warunkach z chłodzeniem ale padną po 50-100 cyklach,
ja podałem bezpieczne granice.


A ja Tobie podam moje pomiary .Ogniwo VTC4 katowane przeze mnie prądem ładowania 2c czyli 4,2A a rozładowywane prądem 30A aż do 2,5V a potem ostygnięcie z 10 min i znowu 2C i po zakończeniu ładowania na nowo rozładowanie 30A aż do 2,5V i tak 68x . A po zapiskach zobaczyłem że między 1 a 68 cyklem różnica 30mAh (z tym że po 5 cyklach pojemność nieznacznie wzrosła względem 1-go cyklu dlatego pomiędzy największą pojemnością i najmniejszą wyszło około 60mAh) . Fakt temperatura ogniwa pod koniec rozładowania wynosiła aż 80 stopni aleto świadczy o tym jakie to są świetne ogniwa. I to jedno ogniwo a co dopiero 40p takich (no zgoda niezupełnie takich samych ale 15A ciągłego rozład. też Sony 2100mAh). Dla nich to żadna robota zwłaszcza że w sezonie kolega nie zrobił dużo cykli . Zgoda zwiększenie ilości p (obniżenie temperatury pracy do poziomu max 40 stopni C znacznie wydłuża żywotność ogniw (bo głównie temp szkodzi ogniwom ale kto z nas z tego skorzysta. Ja nie robiąc w sezonie 3tyś km na jednośladzie i pod siebie obliczam ile mi trzeba aku . Jeśli Ty robisz więcej dokładaj więcej p to tylko wyjdzie im na dobre ale nie należy przesadzać tylko zawsze zakładać (ilość podcel)/cena x zakładany czas pracy . Bo co mi po tym że aku będzie miało 80% początkowej pojemności po 10latach jak już w połowie tego będą ogniwa o wiele lżejsze , pojemniejsze i tańsze . Zdaję sobie sprawę że postęp w ogniwach nie idzie już tak gwałtownie w górę ale celowo przerysowałem . Choć są juz opracowane ogniwa o zdolności zmagazynowania 500Wh energii z kg masy i są na bazie taniej siarki czy coś w ten deseń .

palo - 2016-12-24, 20:42

Spokojnie złóż sobie niewielki pakiet na początek powiedzmy połowę zakładanej pojemności do prób i niezbyt katorżniczej pracy (przynajmniej pojazd będzie lżejszy :) )A potem jeśli zabraknie ci zasięgu dołóż drugie tyle zrównoleglając oba pakiety i tyle .
Tyle że Ty jak widzę zakładasz zasięg 40km i prędkość średnią 70km/h a max 120km/h z której będziesz korzystał bo nie wierzę że nie przyciśniesz . To wtedy ten Twój zakładany pakiet 6s40p na te 40km zasięgu będzie zdecydowanie za mały . Dobrze radzę złóż jakiś mniejszy pakiet (który wydoli prądowo i nie ubije ogniw) na początek i zobacz czy zasięgi wychodzą jakie chcesz przy Twoim stylu jazdy. A potem zdecyduj czy chcesz się pchać dalej w rozwijanie projektu i chcesz dalej kasę pchać . Pisze to bo z tego co pisałeś jest to Twój pierwszy projekt i od razu moto . JA przy mocnym rowerze otworzyłem oczy jak zacząłem ostro jeździć a miałem zużycie na poziomie 67Wh/1km nawet a to było 12kW w piku przy masie pojazdu 45kg i silniku w kole (nie było strat przekładni).

pabblo_pl - 2016-12-24, 20:56

mann25 napisał/a:

nowe ogniwo SONY US18650 VTC4 2100mAh 30A najtaniej 22zl sztuka (strasznie drogo wypadaja, najtaniej z markowych chyba SAMSUNG ICR18650-26H Li-ion 3,7v 2600mAh 47g za 11,9zl sztuka )
6s40p daje 240sztuk czyli 5.280zl


Wiesz po 22 zł to ten pakiet kosztował by 5280 za same ogniwa. Dużo nie pomyliłeś się z ceną na końcu twojego cytatu. Mam je po ok 7 zł do rozbiórki z większych pakietów.

palo - 2016-12-24, 21:00

Ja kupowałem VTC4 po 5zł/szt (nówki szt z niedogrzanych pakietów) . Na forum arbiter kolega sprzedaje od czasu do czasu . To są mega ogniwa :) Właśnie katuję 69x VTC4 ład. 2C (4,2A) i zaraz rozładowanie 30A mu zasunę :) ciekawe co powie po miesiącu przerwy . Moje DUO4010 już się nie może doczekać :)

Edyta:Właśnie idzie na 30A już poszło 1500mAh i 85W z celi ech ogniwo śmierdzi jak lokówka
:)
No i koniec ogniwa w dłoni nie można utrzymać dłużej niż 1sek.
A 69-te rozładowanie 30A pokazało 2064mAh . Wcześniej rezystancja ogniwa po tych 68x wynosiła 8miliohmów.
Te SONY to są prawdziwe kosiory :)

pabblo_pl - 2016-12-24, 21:13

Zobaczymy na tą chwilę jestem bez silnika.
Będzie silnik będę wiedział co robić.
Wyliczenia które przytoczyłem to są wyliczenia tas z arbiter i jestem zdania że warto tego się trzymać. Co do prędkości to nie oczekuję średniej 70, 70 - 80 to ma być po za miastem a 110 chwilowa możliwa przy wyprzedzaniu maruderów. Prowadzę ostrożnie i delikatnie, dziennie robię 40 - 50 km, na paliwo wydaje w skali miesiąca 700 zł. Od nowego roku 2x w tygodniu będę robił ok 120km dziennie ale z możliwością podładowania na obiektach. Więc na paliwo pójdzie ok. 1000zł miesięcznie.
Jeśli pogoda pozwoli to troszkę się zwróci w paliwie. A moto dla tego że jest wyg. od roweru.
Dodatkowo jadę w takich godz. że omijam korki.
Stosując silnik 9kw zawsze mogę go dać do seicento które też mogę wykorzystać, to samo sterownik i baterię. Więc w razie czego wymontuj to wszystko i dam do auta. A rama za 600 zł pójdzie na złom.
P.S
Rower mam gotowy, bionx slim ( sam przerabiałem) do tego ster. 48V 450W 22A max i bateria 12s9p na samsungach icr18650-29-E właśnie z arbitra.

palo - 2016-12-24, 21:20

W takim razie widzę że masz plany konkretne na użytkowanie sprzęta . Niestety widzę też że nazbyt optymistycznie zakładasz zużycie Wh/km przy tej masie , tym zasięgu i jeździe co planujesz potrzebujesz sporo więcej ogniw niż zakładasz. Kolega też doszedł do wniosku że potrzebuje więcej Wh w mniejszej objętości dlatego w nowym projekcie (motorower) zakłada już nie mocnoprądowe SONY a max pojemnościowe Sanyo NCR18650GA (480szt zdaje się) a planuje też jakieś 70-80km zasięgu przy prędkości max 70km/h. Tak więc powodzenia .
mann25 - 2016-12-25, 08:23

Przy tej masie musisz sie liczyc z zuzyciem pradu 6kW/100km. Ja na twoim miejscu szukal bym jakiegos silnika 11kW, mocy nigdy nie za dosc ;)

Co do napedu to lepiej bylo by na jakis pasek, bezobslugowo, bez smarow, duzo ciszej od lancucha i bez drgan. Na szrocie znajdziesz tego mase, paski i kola zebate z starych rozrzadow


Tylko wtedy bedziesz mial bezszelestny motocykl, dla przechodniow zamontowal bym fajny system audio jak w Harley Road Glide 8-)
https://youtu.be/v-CQz5VSZYY
https://youtu.be/Y6RFBjowvGU
Bajer co nie?

pabblo_pl - 2016-12-25, 11:03

Nawet nie głupi pomysł, dodatkowo można wykorzystać napinacz paska do prawidłowego naciągu.
Ale to już tylko szczegóły.

Carcik - 2016-12-25, 11:13

Pasek z rozrządu przekazuje 2-3KM, nie wiadomo jak się zachowa przy 11kW. Chyba że pasek będziesz miał z jakiegoś amerykańskiego V8 5.0L to może być mocniejszy.
wwojciech - 2016-12-25, 12:41

Sa motory z napedem na pasek...i jest kilka razy szerszy wiec konstrujcyjnie rama musi byc do takiego napedu przystosowana.
pabblo_pl - 2016-12-25, 14:00

To jest ciekawostka, na początku i tak zostawię łańcuch bo jest.
Są trudniejsze rzeczy do rozwiązania np. Bms na 300A Ciągle.

Carcik - 2016-12-25, 16:19

BMS w samochodzie/motorze działa inaczej niż rowerowy z jakim zapewne się spotkałeś (skoro wcześniej rower skladałeś).

Nie musi on przepuszczać 300-400A, no bo po co.

Najważniejsze zadanie to dbanie o poziom rozładowania żeby za głęboko nie spadł i odpowiednio szybkie zdjęcie obciążenia. W rowerkach cały prąd idzie przez BMS i ten go blokuje jak któreś ogniwo spadnie poniżej iluś tam np 3.00V/ogniwo.

W samochodzie BMS może monitorować tak samo, ale zamiast odciąć 500A setkami MOSFETÓW może wysłać cienkim kabelkiem sygnał "STOP" do sterownika/komputera czegokolwiek i nadal spełnia jego najważniejszą funkcje.

pabblo_pl - 2016-12-25, 18:15

Czyli można dać np. Bms 50 A? Który służy do ładowania i balansowania cel? A kabel do silnika wyprowadzamy po za bms z baterii? Na arbiter sugerują bez bms.
Tylko monitoring cell, bo 40P i tak nie wybalansuje bms.

jas_pik - 2016-12-25, 18:39

BMS ma pilnować cel , musi zasygnalizować poziom niebezpieczny, następnie krytyczny i dopiero wtedy może odciąć zasilanie.Nie może odcinać prądu bez wcześniejszego ostrzeżenia - np w wypadku gdy kierowca właśnie rozpoczął manewr wyprzedzania, lub mógł zjechać bezpiecznie na pobocze.
Część balansująca BMS-u zazwyczaj musi mieć parametry pozwalające na balansowanie poszczególnych ogniw - i to bardziej zależy od charakterystyki ogniw oraz parametrów ładowarki, najlepiej aby BMS mógł balansować prądem równym prądowi ładowania .
A połączenie przez kontroler może być tak wprowadzone aby sygnał z BMS-u o konieczności zmniejszenia poboru prądu mógł ograniczyć prąd pobierany z ogniw .

palo - 2016-12-25, 18:55

Właśnie jestem po teście rozładownia VTC4 ostatnim już 70-tym z tym że teraz nie rozładowywałem jak zawsze do 30A tylko dałem mu 40A do 2,5V . Efekt oddało 1999mAh w czasie 3:27 .Ogniwo gorące jak diabli zapewne miało ze 100 stopni C bo nie dało się na otwartej dłoni utrzymać dłużej jak pół sekundy (przy 30A dochodzi do 80-ciu). Wysokoprądowe Sony mnie zadziwiają .
pabblo_pl - 2016-12-25, 18:58

A jakiś przykład takiego bms? Szukam i nie mogę nic znaleźć.
Dzięki za każdą pomoc.

pabblo_pl - 2016-12-25, 18:59

Palo teraz je sprawdź po 7 dniach. Zobaczymy czy padło.
Carcik - 2016-12-25, 19:07

jas_pik napisał/a:
...najlepiej aby BMS mógł balansować prądem równym prądowi ładowania...


Bez przesady, jak zbudować balanser na np 30A. Przecież on nie ma bocznikować całego prądu ładowania trybu CC tylko pracować w końcowej fazie trybu CV gdzie 300mA jest wystarczające.

Ja w swoim Saxo nadal się wacham czy jest sens pakować 1A czy pozostać na 500mA balanserze. I to przy 90Ah a później 180Ah.

Zawsze można w monitoringu ustawić że przekroczenie na jakimś ogniwie 4,25V wyłącza ładowarkę. Dobrze zabezpiecza przed przeładowaniem i da więcej czasu na zbalansowanie.

Przy pierwszym rozruchu ważne jest żeby ogniwa ręcznie zbalanować a nie na start dawać 3,2v/3,6v/4,1v/4,2v

jas_pik - 2016-12-25, 20:17

Carcik napisał/a:
Bez przesady, jak zbudować balanser na np 30A. Przecież on nie ma bocznikować całego prądu ładowania trybu CC tylko pracować w końcowej fazie trybu CV gdzie 300mA jest wystarczające.

A masz ładowarkę 30A ? Czy jednak mniejszą?
Budowa balansera podobna jak na 0,3A.
Tez miałem ten dylemat ale po sprawddzeniu tego jak robią to wielcy tego świata widze że jednak wszyscy robia balancery o prądzie balansowania równym prądowi ładowania standardowego z wbudowanej ładowarki ( czyli do max 32A)

Carcik napisał/a:
Zawsze można w monitoringu ustawić że przekroczenie na jakimś ogniwie 4,25V wyłącza ładowarkę. Dobrze zabezpiecza przed przeładowaniem i da więcej czasu na zbalansowanie.

Jak wyłączy ładowanie to wtedy jak będziesz balansował?
Carcik napisał/a:
Przy pierwszym rozruchu ważne jest żeby ogniwa ręcznie zbalansować a nie na start dawać 3,2v/3,6v/4,1v/4,2v

Tak to jest podstawa i duzi producenci robią to w najprostszy możliwy sposób łącząc wszystkie równolegle

Carcik - 2016-12-25, 20:20

jas_pik napisał/a:
A masz ładowarkę 30A ? Czy jednak mniejszą?
Budowa balansera podobna jak na 0,3A.


Ładowarka fabryczna 20A (PSA) + myślę nad dołożeniem 25A tak żeby ładować to chociaż 45A (2 fazy po 13-14A z sieci)

jas_pik - 2016-12-26, 02:14

Wyjśnienie dlaczego takie prądy balansujące warto stosować masz na rysunku

Oczywiście w Twoim przypadku nie musisz iść aż tak wysokoprądowe balansowanie ale mininum dla Ciebie to 1A a optimum pod względem kosztowym a czasem balansowania to by było 10A.
Bo nie musisz za każdym razem balansować ale przy dłuższym - wolnym ładowaniu będzie to dobre rozwiązanie.
Stąd zalecenia producentów aby co któreś ładowanie robić standardowe - wolne bo wtedy ogniwa mają czas i możliwość wybalansowania.
Tłumaczy to również dlaczego producenci wolą iść w kierunku ciągłego zwiększania napięcia pakietu a nie jego pojemności oraz powody stosowania małych mocy ( prądów) ładowania wbudowanych ładowarek.

Carcik - 2016-12-26, 08:39

Myślę też nad aktywnym balanserem, nie takim co przepompowuje ładunek między ogniwami jakie dostępne w handlu lecz bardzo drogie.

Lecz coś na wzór 30 ładowarek 4,2V 1A, każda zasilana z separowanego galwanicznie obwodu. Taki aktywny balanser działał by w czasie ładowania i w czasie gdy zwykła ładowarka skończy ładować (spadek poniżej xA). Wtedy ma np całą noc żeby doładować najniższe ogniwa prądem 1A do równych 4.2V.

Takie rozwiązanie jest tańsze niż aktywny balanser a będzie naprawdę bardzo równo balansował. Takie balanowanie będzie bardziej przypominać ładowanie całego pakietu równolegle.

palo - 2016-12-26, 11:48

Po co się męczyć i kupować 30 ładowarek i może jeszcze zasilaczy jak można obsłużyć pakiet 30s 8-10 gotowymi urządzeniami . Podłącza się takie ładowarki przez złącza do balansowania i ładuje się je przez te złącza prądem 1-1,5A w zależności ile cel obsługuje. Ja użytkuję z powodzeniem od kilku lat. https://hobbyking.com/en_us/hobbykingr-dc-4s-balance-charger-cell-checker-30w-2s-4s.html
U ciebie rozwiązuje to Twoje problemy a masz gotowy produkt . Powiedzmy potrzebujesz 8-10szt po 10$ i tyle samo zasilaczy 30W na allegro można tanio kupić. Mogą pracować równolegle z innym zasilaczem (ładowarką) .No i dodatkowo masz podgląd napięcia wszystkich obsługiwanych cel . :)

W sumie to muszę sprostować użytkuję ale sporadycznie by nie powiedzieć użytkowałem do czasu jak kupiłem gotowy balancer 16s który jest w stanie odbalansować 1,5A a jeśli ogniwo (ładowarka calościowa) jednak przebija napięcie do np 4,28V/cela to już zmierzony prąd balansowania wchodził na ponad 2,3A (tyle u mnie zmierzyłem) . Taki balancer można u chińczyka kupić za jakieś 20$ . Wiec jak widać jest to nawet dużo wygodniejsze rozwiązanie , mniej skomplikowane , wydajniejsze no i nawet sporo tańsze od powyższego. :) inna sprawa że balancery zaczynają z reguły balansować przy 4,17-4,2V a ja zwyczajnie dla przedłużenia żywotności aku ładuję je do 3,9-4V/cela a rozładowuję do 3,3-3,5V . Tym samym nawet nie zawracam sobie głowy balansowaniem (przynajmniej na długi czas) a ogniwa żyją znacznie dłużej .

Carcik - 2016-12-26, 12:05

ale na tył potrzebuje wtedy 8 takich i 1 na przód. Razem 9 sztuk to 90$. To x 4,2zł daje już 380zł a jeszcze ładowarek nie mam.

Kupując taką ładowarkę: https://www.google.pl/sea...XyNAkkQ_AUIBigB

Koszt 2,5zł więc 34s wyjdzie mnie 85zł i do tego 34 ładowarki 5V 1A, może uda się coś złomowego wyrwać. Mam praktycznie to samo co podałeś tylko bez balansera który i tak będzie zewnętrzny. Pewniejszy na 1A zapewne albo ciut więcej (kwestia rezystora + wiatraka)

palo - 2016-12-26, 12:11

Pisząc ładowarki masz na myśli zasilacze ? Bo to co podałem to są właśnie ładowarki z tym że ładują przez złącza balancera . W takim razie wystarczyłby taki balancer jak mam (100zł max) i jakaś ładowarka (zasilacz z ograniczeniem prądowym) i jazda . Ostatnio takie zasilacze 30A 37-60V 1,5kW na alledrogo szły jak woda po 95zł. Oczywiście kupiłem :mrgreen: 6szt :lol:
jas_pik - 2016-12-26, 12:46

palo napisał/a:
Ostatnio takie zasilacze 30A 37-60V 1,5kW na alledrogo szły jak woda po 95zł. Oczywiście kupiłem :mrgreen: 6szt :lol:

Mówisz o Tebechop ?
Czy o czymś innym?
Możesz sie pochwalić czego szukać bo mam taką właśnie potrzebę.

jas_pik - 2016-12-26, 13:33

Dokonywałem ostatnio pomiarów dotyczących balansowania mojego pakietu 100Ah i odkryłem iż wykorzystanie tanich ultracap-ów znacząco przyśpiesza balansowanie przy użyciu BMS-a z małym prądem balansującym.
Można bardzo tanio nabyć ultracapy (wystarczy 1F) , oczywiście im większe tym lepsze na napięcie 5,5V co jest zupełnie wystarczające.
Np taki:http://www.elektroniksc.com.pl/pliki/00/11/30/001130.1.pdf
Ze względu na to że ich impedancja wewnętrzna jest o dużo mniejsza niż impedancja ( opór wewnętrzny ogniw) balansowanie trwa nawet po zakończeniu ładowania . Jednocześnie zabezpiecza ogniwa przed uderzeniem prądowym w przypadku hamowania regeneracyjnego.
Koszt około 4 zł na portalach aukcyjnych .

pabblo_pl - 2016-12-26, 13:50

Jasiu a jakiś schemacik byś wrzucił bo czytam co piszecie ale to czarna magia dla mnie ;d

Szukam w sieci i nie mogę znaleść ile A mogę puścić przez pasek blachy Cu 0,5mmx10mmx50cm(gr/szer/dł)?

Carcik - 2016-12-26, 14:05

pabblo_pl napisał/a:
ile A mogę puścić przez pasek blachy Cu 0,5mmx10mmx50cm(gr/szer/dł)?


Czyli 5mm^2 przekroju. Jeśli jest na "wolnym powietrzu" to można się nawet na 10A/mm^2 pokusić ale coś wspominałeś o zabudowie baterii to zmniejsz do 8A/mm^2 więc 40A.

palo - 2016-12-26, 14:38

jas_pik napisał/a:
palo napisał/a:
Ostatnio takie zasilacze 30A 37-60V 1,5kW na alledrogo szły jak woda po 95zł. Oczywiście kupiłem :mrgreen: 6szt :lol:

Mówisz o Tebechop ?
Czy o czymś innym?
Możesz sie pochwalić czego szukać bo mam taką właśnie potrzebę.


Te Tebechop to sa straszne "kloce" Nie chodzi o coś znacznie lepszego i bardziej kompaktowego bo wymiar około 4x21x23cm zaledwie
Na tej aukcji został jeszcze jeden http://allegro.pl/power-s...6649717219.html

jas_pik - 2016-12-26, 15:00

pabblo_pl napisał/a:
Jasiu a jakiś schemacik byś wrzucił bo czytam co piszecie ale to czarna magia dla mnie ;d

Schemat nie może być prostszy.
Albo łączysz równolegle z cewką wzbudzania albo z zaciskami komutatora ( ale wtedy potrzebujesz ultracapa na napięcie większe niż szczytowe które się tam pojawi) a takie ultracapy sa drogie. Albo najprościej równolegle z każdym eS-em pakietu ogniw.
Takie 5,5 V jest już super bezpieczne bo nigdy takiego napięcia na jednym eS-ie nie przekroczysz.
Oczywiście im większa pojemność ultracapa tym lepiej.
Do mojego opracowania użyłem badań wykonanych na MIT przez grupę studentów dotyczących zupełnie innej dziedziny a które nie zostały oficjalnie upowszechnione.
Dotyczyły badań na gokarcie elektrycznym z użycie jednego dużego ultracapa o pojemności 100F ze sterowaniem mikroprocesorowym .
Takie ultracapy sa drogie zaś nawet 1F na 5,5 V dołożony równolegle do każdego eS-a dużo da.
Wg mnie nie ma sensu ładować dużego i drogiego wysokonapięciowego ultaracapa do samego silniak ( czy na napięcie wzbudzania czy na wirnik) skoro z badań wynika że najlepiej dać na zestaw akumulatorów.
Bo ultracapy idealnie sprawdzą się jako balancery.
Z moich badań wynika też że takie ultracapy o pojemności 1F rónolegloge z każdym eS-em oddają prąd przy przyśpieszaniu przez około 5-11 sekund a to jest dobry czas na przyśpieszanie .
A poniżej graficzne rozrysowanie wyników badań na MIT.
Zwróćcie uwagę na zwiększenie mocy maksymalnej silnika poprzez zwiększenie maksymalnej prędkości obrotowej silnika.
Wynika to ze zmniejszenia iskrzenia na komutatorze.Wszyscy standardowo dają tam kondensatory o pojemności rzędu 10 - 220 nF ( takie kondensatory zmniejszają zakłócenia na częstotliwościach radiowych ale nie likwidują iskrzenia.
Posprawdzajcie u siebie to moje rozwiązanie. Bo koszt takiego ultracapa jest naprawdę niewielki.
Pewnie powinienem to opatentować ale nie mam na to czasu , zwłaszcza że silniki Sepex coraz bardziej odchodzą na bok w nowych konstrukcjach.Nie wiem jak to się będzie zachowywać przy silnikach bezszczotkowych ale podejrzewam że też dobrze.
Wystarczy że będziecie powoływali się że to mój wkład :mrgreen: .

Można tez kupić już znacznie większe zestawy do ogniw.
https://plus.google.com/+electrodacus/posts/1jDbJ95dbKF

pabblo_pl - 2016-12-26, 19:23

Dobrze to rozumiem?
Do każdego S daje ultracapa, czyli Do 6s daje 5 szt. równolegle?
:-) _:-)_:-)_:-)_:-)_:-) kreska ultracap A buźka to 1s.
Tak ma to wyglądać?

Carcik - 2016-12-26, 22:11

Chcesz zasugerować że dodanie kilku super-kondensatorków zwiększy moc silnika z 6kW do 8kW czyli o 33% ? Od tak za 150zł ? Zbyt pięknie to wygląda.

W takim wypadku w Saxo dam rade wyciągnąć 40kW.

pabblo_pl - 2016-12-27, 17:13

Sterownik dotarł, plus styczniki jeden pojedynczy i jeden podwójny.
Napisze ktoś w skrócie jak najprościej sprawdzić czy sterownik jest sprawny?





pabblo_pl - 2016-12-28, 10:08



Czy dobrze interpretuje?


Na cewkę złączoną blaszką daje z A2 od silnika i jeśli załączę lewo to mam na lewym a prawo to na prawej wyjściu.
A z M- gdzie powinienem podpiąć do dolnych blaszek? Jeśli tak to do której?
Jeśli nie używam przekaźnika przód-tył to zacisk z sterownika daje A2 -> A2 silnik, a M- na S1 lub S2 silnika?

Zdobyłem sterownik Curtis Sepex więc jeśli ktoś by potrzebował to będę miał jeden wolny.
Mogę się zamienić za silnik lub odsprzedać.
Sterownik sepex max 200A czyli dla moich celów lepszy.

Informacje priv.

gienek333 - 2016-12-28, 10:29

Patrząc na zestaw styczników tak jak na zdjęciu, to do tych po lewej podłączasz S1, S2, zworę do A2, dolne styki (pod zworą) zwierasz i łączysz do M-.
palo - 2016-12-28, 12:26

pabblo_pl napisał/a:
Palo teraz je sprawdź po 7 dniach. Zobaczymy czy padło.


Obawiam się że to był test zniszczeniowy i ogniwo nie dojdzie do siebie 8-) O ile 30A ciągłego aż do rozładowania nie robiło mu specjalnie krzywdy (68 cykli a tylko 30mAh mniejsza pojemność) to 40A ciągłego aż do rozładowania "zagotowało" ogniwo i je zniszczyło. Rezystancja 15-20x wyższa niż przed testem . Bardzo duży sag przy ładowaniu jak i rozładowywaniu . Niech sobie do celów testowych jeszcze poleży . Bezpieczny prąd dla tego ogniwa to max 30A ciągłego i to tylko jeśli nie będzie w większym pakiecie (obudowana większą ilością cel)Bo w innym przypadku tylko dodatkowe chłodzenie . Najlepsza opcja to oczywiście zwiększenie pakietu tak aby obniżyć współczynnik C i temperaturę bo to jak wiadomo powszechnie główny zabójca ogniw .

pabblo_pl - 2016-12-28, 17:08

palo i tu się zgodzę dobre ogniwa, dużo mogą ale w odpowiednich temp.
Więc albo więcej P albo aktywne chłodzenie w celu zmniejszenia temp. i mam pewien pomysł na chłodzenie.
P.

palo - 2016-12-28, 17:31

Wiadomo ogniwa zabija właśnie temperatura a najlepsze obejście tego problemu to zwiększenie pojemności lub pójście inną drogą (nawet lepszą) czyli dalsze zwiększanie mocy nie przez prąd i zwiększanie pojemności a zwiększanie napięcia .
pabblo_pl - 2016-12-30, 15:04

A więc, podsumowując do napędu wykorzystam sterownik curtis 1243 200A sepex i silnik od kol. Gienka333 4kw 24v sepex, u mnie będzie on pracował na 36v wiec liczę na min 5kw nominal a w piku 200A x 36v = 7200W.
Jak by ktoś potrzebował to mogę odstąpić swój sterownik curtis 1204x 275A 24-36v plus stycznik przód-tył za 450 zł, a kol. Gienek333 ma silnik 9 kw do niego.

pabblo_pl - 2017-01-03, 19:04

Część ogniw przytargałem, czekam na koszyki i zaczynam budowę baterii.
A tak to wygląda:



Na początek ponad 300 szt. sony vtc 4 od kol. redback z forum arbiter.
Plus 112 moich samsungów inr18650-29-E, razem da mi to 6s50p i jeszcze zostanie na dalsze prace. Docelowo 11s50p.
Ogniwa od kol. Redback mogę polecić, zresztą nie tylko ja.
Czekam na silnik i zaczynam pierwsze prace z przymiarkami do ramy.

jas_pik - 2017-01-03, 20:19

To poczytaj posty kol. Carcika o budowie własnej baterii żebyś się nie ładował w taśmy niklowe.
pabblo_pl - 2017-01-03, 20:25

Robię bez taśm coś w rodzaju tesli, z szynami zbiorczymi, łączone drucikiem tak żeby wytrzymywał do 6A z ogniwa a powyżej się przepalał jak bezpiecznik.
Dużo tego typu filmów jest na youtube. Wystarczy wpisać li-ion tesla czy 18650 tesla..

Muszę jeszcze przemierzyć ramę i dostosować rozmiary bo może mi wejdzie 2s54p w jednym kawałku to tylko miałbym 5 szt takich pakietów do połączenia. A na początek 3szt. w 6s50p.

Ale to muszę mieć silnik do przymiarek.

Carcik - 2017-01-03, 20:41

pabblo_pl napisał/a:
Robię bez taśm coś w rodzaju tesli, z szynami zbiorczymi, łączone drucikiem...


A ujemne bieguny ? O ile plusowe bieguny łatwo polutować (b.niska pojemność cieplna) to minusowe są niesamowicie wredne, doskonale chłodzą grot a cyna rozlewa się bardzo brzydko. Sam testowałem lutowanie i sobie odpuściłem.

Dodatkowo luty minusowych biegunów wydawały się mocne lecz nieoczekiwanie pękały/puszczały. Tylko sobie można wyobrazić co się będzie działo jak to zacznie pękać z czasem i kolejne ogniwa będą się odłączać.

Tesla nawet te druciko-bezpieczniki zgrzewa.

pabblo_pl - 2017-01-03, 21:32

Samsung lutowalem bez problemu, mam kilka niepewnych sony to sprawdzę jutro. Ważne mieć jak najgrubszy grot o dużej pojemności cieplnej. A przed lutowaniem ogniwa delikatnie przeczyścić papierem i odtłuścić.
A jak nie to pozostanie zgrzewanie.

Carcik - 2017-01-03, 21:55

pabblo_pl napisał/a:
Samsung lutowalem bez problemu...


Ja też lutowałem bez problemu, ładnie cyna trzymała. Ale weź takie ogniwo i poszarp trochę za kabelek. Może kalafonia jakiś kwasek i potężna lutownica to zrobi dobrze i trwale. Moje testy szybciutko skierowały mnie na jedyną sensowną drogę więc zgrzewanie.

Nie szkoda Ci ogniw żeby je podgrzewać, wkońcu troche kasy za nie położyleś ? Zgrzewanie trwa 100-150ms. Lutowanie ile ? 2-3sekundy

pabblo_pl - 2017-01-03, 22:06

Wiele osób lutuje, ale nie twierdzę że nie będę zgrzewal.
Kurczę szarpalem i trzyma, ba specjalnie chciałem urwać.
Tak, 2 sek.
Pytanie cynowales przed lutowaniem ogniwa?
Tak, jak pisałem mam kilka kiepskich to przetestuj.
Na stacji ustawiam 420 stopni i takie pocynowane ogniwo to naprawdę ułamek sek się lutuje. Szczególnie drucik 0.5 czy 0.8 mm.

palo - 2017-01-03, 22:11

Wszystkie sony jakie miałem (VTC4 VTC3 i inne ładnie się lutowały) . Tak samo chciałem lutować Sanyo GA i ni cholery się nie dało od strony- (dałem sobie spokój z lutowaniem).
MOTORASTA - 2017-01-03, 22:25

Połączenie lutowane z biegiem czasu traci właściwości i potrafi puścić choćby od drgań. Osobiście starałbym się za wszelką cenę zgrzewać.
KGB - 2017-01-04, 17:22

nie polecam lutowania ,na przestrzeni kilku lat lutowalem moze ze 40szt akumulatorkow AA i AAA - jest to meczarnia i duze ryzyko ugotowania baterii,
caly czas udoskonalaem proces przez spilowanie niklu ,pokrywanie kalafonia, wstepne pokrycie cyna ,ale przy ostatniej baterii dalem juz sobie spokoj i mam zamiar zamowic koszyczki do paluszkow,
sama bateria troche przez to spuchnie, ale za to lutowanie bajka i moge bezinwazyjnie wymienic baterie, a nie lutowac kolejna i obstawiac jak mocno sie zdegraduje przez rozgrzewanie,

tak wiec polaczenie duzej liczby ogniw to tylko zgrzewanie

pabblo_pl - 2017-01-06, 23:01

palo napisał/a:
Pisząc ładowarki masz na myśli zasilacze ? Bo to co podałem to są właśnie ładowarki z tym że ładują przez złącza balancera . W takim razie wystarczyłby taki balancer jak mam (100zł max) i jakaś ładowarka (zasilacz z ograniczeniem prądowym) i jazda . Ostatnio takie zasilacze 30A 37-60V 1,5kW na alledrogo szły jak woda po 95zł. Oczywiście kupiłem :mrgreen: 6szt :lol:

Zasilacze znów dostępne, nawet zakupiłem jedną szt. dla siebie.
Palo możesz opisać co to za balancer masz za ok. 100 zł i jak jest zbudowany, szukam czegoś dla siebie i dupa. Nic nie mogę znaleźć.

palo - 2017-01-07, 12:53

Właśnie specjalnie wygrzebałem z pudełka (kupiłem na zapas i głęboko schowałem :) )
Tak to wygląda



Ja zamówiłem sobie na Li-ion/ Li-po Ale można też np LiFePo4 lub zrobić samemu jakiekolwiek inne napięcie (trzeba sobie znaleźć i podmienić elementy które odpowiadają za początek balansowania (te takie małe czarne elementy na górze).

pabblo_pl - 2017-01-07, 15:31

To jeszcze daj linka gdzie to znalazłeś :) , to by załatwiło Mi sprawę a pewnie i innym by się przydało :)
palo - 2017-01-07, 21:30

Nie mam linka .
Kolega przywiózł z Pekinu .

pabblo_pl - 2017-01-07, 21:46

Palo a może chociaż jakaś nazwa producenta na pudełku, przeszukałem cały aliexpres i nic powyżej 60mA nie znalazłem.

Nawet google nie znajduje..

Ed - 2017-01-07, 21:49

Carcik wrzucał schemat tego typu urządzenia niedawno, chyba w swoim temacie o saxo.
palo - 2017-01-07, 22:07

Odbierałem osobiście bez pudełka tak jak widać na fotkach (tylko w kopercie bąbelkowej ).
Na samej płytce też niestety tylko same "krzaczki".

Carcik - 2017-01-07, 22:09

Ed napisał/a:
Carcik wrzucał schemat tego typu urządzenia niedawno, chyba w swoim temacie o saxo.


Blisko, nie w swoim temacie ale na innym forum. Chodź w kwestii budowy Saxo :)


http://images78.fotosik.p...529fbc42med.jpg

Regulując rezystancje zmieniamy prąd balansowania. Na tanim jak barsz BD139/140 do 1,5A można z małym radiatorem. Więc 6W na cele.

pabblo_pl - 2017-01-07, 22:22

Aż tak dobry w elektronice nie jestem, robić na pająka to wstyd a trawienie i przygotowywanie płytek to nie dla mnie.
A nie znam nikogo kto ma takie umiejętności i za dobrą flachę zrobi :)
Odpuszczę na tą chwilę temat BMS czy Balancer-a.
Dzięki za podpowiedzi.

jas_pik - 2017-01-08, 12:44

pabblo_pl napisał/a:
Palo a może chociaż jakaś nazwa producenta na pudełku, przeszukałem cały aliexpres i nic powyżej 60mA nie znalazłem.

Nawet google nie znajduje..

Najbardziej zbliżone z wyglądu na na prądy 2,1A jest coś takiego ( na 4 s)

http://shop.lipopower.de/...stmodul-mit-LED

pabblo_pl - 2017-01-08, 13:17

Ten też znalazłem tylko zobacz cenę tego:) razy 3 :(
To na forum arbiter jest bms za 600 zł 300A ale brak gwarancji że wytrzyma 200A ciągłego a w tym wypadku może to oznaczać 600 zł wyrzucone do kosza po pierwszych próbach.

Szukałem w chinach ale nic nie znalazłem, ciekawego bo tylko za 8 usd 13s balancer ale 060mA toż to nic dla 50p..

Najważniejsze że silnik od kol. gienek333 jest sprawdzony, wymienione łożyska, kasa wysłana a ja czekam na przesyłkę.
Jak tylko dojdzie sprawdzę swój kontroler i jeśli jest ok,
pierwsze delikatne próby z uruchomieniem na stole. Muszę wymyślić jakieś obciążenie dla silnika :D
Jak na stole będzie ok, to zaczynam przymiarki do ramy oraz budowę akumulatorów.
Ponieważ w planach mam zabudowanie całej ramy silnik i aku, to dostałem obudowę chromowaną filtra powietrza i przez nią będę realizował nadmuch powietrza do chłodzenia silnika i aku.
Na początek tylko na silniku wentylator elektryczny, plus wiatrołap do wlotu powietrza.

gienek333 - 2017-01-08, 20:57

Balansery na dwa ogniwa ktoś robił i ogłaszał się na arbiterze (można rzucić temat). Przy tak dużych prądach, ja bym zrezygnował z BMS, można użyć prostych alarmów.
pabblo_pl - 2017-01-09, 13:42

A więc tak,
udało Mi się porozmawiać z użytkownikiem RS232 i chyba się zdecyduję na jego ibms,
jest to dość ciekawe rozwiązanie.

http://rs232.elektroda.eu/?page_id=15

Szkoda że kolega RS232 już się u nas nie udziela, bo pewnie było by więcej osób chętnych na ibms.

1s54p wymiary: 29x9x7 dłxszxh


Carcik - 2017-01-09, 15:50

pabblo_pl napisał/a:
udało Mi się porozmawiać z użytkownikiem RS232 i chyba się zdecyduję na jego ibms


ile es obsługuje ten moduł za 150zł ? 4esy ?

pabblo_pl - 2017-01-09, 16:03

tak, 4S, zawsze można negocjować cenę.
A może będzie możliwość wykonania modułu na 13S z jednym wyświetlaczem co obniżyło by cenę.
Zobaczymy, czekam na kontakt z jego strony.

pabblo_pl - 2017-01-11, 13:34

palo napisał/a:
Pisząc ładowarki masz na myśli zasilacze ? Bo to co podałem to są właśnie ładowarki z tym że ładują przez złącza balancera . W takim razie wystarczyłby taki balancer jak mam (100zł max) i jakaś ładowarka (zasilacz z ograniczeniem prądowym) i jazda . Ostatnio takie zasilacze 30A 37-60V 1,5kW na alledrogo szły jak woda po 95zł. Oczywiście kupiłem :mrgreen: 6szt :lol:


Pytanko kupiłem taki zasilacz jak podawałeś.
Czy ja muszę to jakoś dostosować, chodzi mi o cc/cv?
Bo że sama się nie wyłączy to wiem ale co z ograniczeniem prądu?
Dotarł silnik, dotarła miedź i srebrzanka rozpoczynam testy na jakim druciku ile A zrobić.
Wieczorem info i zdjęcia.

sbom - 2017-01-11, 13:48

Srebrzanki nie testowałem ,zastosowałem drut ocynkowany 0,8mm.
Przy długości 10mm przepalał się przy 15a.

pabblo_pl - 2017-01-11, 15:48

Drut srebrzanka o,4 mm (ok. 7 cm) do 8A zimny przy 10A już robi się gorący i podejrzewam że przy dłuższej pracy się przepali. Właśnie testuje.
sbom - 2017-01-11, 16:11

Radził bym mierzyć taką długość drutu jaka będzie między ogniwem a szyną.
pabblo_pl - 2017-01-11, 16:19

Wiem, wiem,
po 15 m mocno się nagrzał ale nie przepalił.
Po skróceniu do docinka 2cm, czyli tyle co do szyny, przy 10A ładowania drut zimny.

pabblo_pl - 2017-01-13, 22:41

Czy ktoś na forum ma programator lub interfejs do Curtisa?
Potrzebuje pożyczyć, mogę wpłacić kaucję plus jakiś napiwek za użyczenie :)
A może ktoś blisko Łodzi to osobiście mogę podjechać z sterownikiem.

pabblo_pl - 2017-01-14, 10:37

Mam schemat kabelka plus oprogramowanie ktoś się podejmie zrobienia kabelka?
pabblo_pl - 2017-01-18, 13:52

Informacja dla potomnych kabelek działa,
zrobienie go to 5 minut.
Kupujemy usb-rs232 na układzie LH340 np. ja w gotronik.pl (podałem konkret gdyż jest przetestowane że działa) i robimy według schematu.
Wydajemy ok. 30 zł na całość i cieszymy się sprawnym kabelkiem, działającym programem 3.12 na win xp.
rx -> tx (molex curtis)
tx -> rx (molex curtis)
gnd -> gnd (molex curtis)
1,4,6 zwieramy razem i 7,8 zwieramy do siebie (we wtyczce rs232, wkładanej w przejściówkę)
ważne nie podpinamy nic do plus w molexie, na sterownik dajemi B- i KSI +, łączymy z kompem.
Oprogramowanie dostępne na :
3.12 curtis

Dodam że bez kabelka nic nie zrobimy bo trzeba zmieniać opcje w sterowniku.


Uruchomiłem sterownik, podłączyłem ze schematem i udało się uruchomić silnik.
Podpiąłem kompa i wszystko ładnie widać.
Zastanawiam się który parametr zmienić, gdyż mimo przepustnicy na zero, mam minimalne obroty na silniku.
Oczywiście jak dodam mocy to silnik kręci coraz szybciej ale nie staje do zera.
Może to normalne gdyż nie ma obciążenia?
Wszystko jest ok. wystarczy ręką przytrzymać silnik i silnik stoi a po podaniu mocy rusza.

jas_pik - 2017-01-18, 19:00

A możesz gdzieś wystawić ten soft , nie mam ochoty sie rejestrować na dziwnych stronach wyłącznie dla tego programiku.
pabblo_pl - 2017-01-19, 23:19

Pierwsze przymiarki do baterii, przygotowałem 6s56p na sony vtc4.
Jutro zaczynam lutowanie, zrobiłem testy i 5mm grot temp. 380 stopni to ułamek sek. lutowania.
Czekam jeszcze na srebrzankę 0.2 mm gdyż 0.4 mm jest za gruba.
Jak policzyć pojemność baterii 6s56p na ogniwach 2.2 ah to ile kwh?

Carcik - 2017-01-19, 23:22

2 660Wh
pabblo_pl - 2017-03-26, 12:05

Zrobiło się ciepło więc pierwsze przymiarki silnika do ramy.
I mały problem, gdyż mocno silnik wystaje jeśli dam go poprzecznie i ciężko będzie wyśrodkować masę.
Idealnie było by zamontować silnik wzdłużnie, to pozwoliło by idealnie wyśrodkować masę silnika.
Tylko jaką przekładnię kątową wykorzystać?
Czy zwykła od rozsiewacza nawozów wytrzyma, czy szukać przekładni od quada z wałkiem kardana?
Może ktoś coś w tym temacie?


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group