SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

Samochody elektryczne - Rozważania - Seicento

pabblo_pl - 2016-12-31, 15:05
Temat postu: Rozważania - Seicento
Panowie tak sobie liczę i rozważam,
czy autko typu Seicento jeździło by na sterowniku Curtis 1204x 275A 36V i silniku 9kw?

Gdy by zapewnił dobre chłodzenie sterownikowi to 9.900 W mocy generuje.
Jakiej wielkości bateria była by potrzebna na zasięg ok. 80km?
Prędkość ok. 60 - 80kmh, ale przejazdowa 50km/h.

Zastanawiam się czy nie zostawić sterownika sobie właśnie w tym celu.

jas_pik - 2016-12-31, 15:14

Dla takiego zasięgu wystarczyłoby 12 - 14 kWh , o ile nie będzie to ołów.Tyle tylko że w licie to wyjdzie drogo. Zawsze przy czymś takim polecam zakup gotowca np Peugeota106/Saxo.
Takiego bez kompletu akumulatorów Saft ( brakuje 6-ciu) kupisz chyba teraz bardzo tanio od Pawła (pir-serwis) . Napisz/zadzwoń do niego.
Tanio też sprzeda swojego starego BX-a , ale też bez aku.
Wyjdzie Cię to taniej niż robienie cieniasa od początku a wszystko już masz sprawdzone/działające/zarejestrowane.
A za silnik/kontroler będziesz miał akumulatory Saft i będziesz jeździł.
Będziesz chciał mieć większy zasięg - to zbudujesz sobie zestaw litowy jak Carcik.
Carcik chyba też wziął Saxo od Pawła i buduje własny pakiet litowy.
Ale zawsze lepiej zaczynać od już jeżdżącego samochodu.

pabblo_pl - 2016-12-31, 15:29

jaś_pik tylko wyłącznie rozważam, nic nie kupuje :)

Zakładamy że mam baterię 150Ah * 36V = 5400WH czyli 5,4 kwh?
Dobrze to przeliczyłem?

jas_pik - 2016-12-31, 15:44

Jesli tak jest że masz 36 V ( 3x12V lub 6x6V czy też 10x3,6V) i kazdy ma 150Ah to masz łączna energię 5,4 kWh bo jeśli masz 3x12V( 50Ah) to masz tylko 1,3 kWh .
Jeśli do tego są to akumulatory samochodowe ( a nie deep cycyle) czyli głębokiego rozładowywania to nie wyciągniesz z nich tej energii.
Co do tego kontrolera to zadziała bez problemu , ma przecież 2 minutowy pobór padu dopuszczalny 275 A czyli przy 36V będzie mógł przenieść 9,3kW . Jeśli zaś dasz sporą płytę aluminiową ( i do tego z radiatorem z drugiej strony) i zastosujesz nawet najtańszą pastę elektroprzewodzącą to taką moc będzie mógł oddawać dłużej.
Ale tu warto by było przeliczyć moc cieplną oddawaną przez taki radiator.
Polecam zawsze takie rozważanie bo zacząć jest zazwyczaj prosto ale bardzo niewiele projektów kończy się sukcesem.

pabblo_pl - 2016-12-31, 15:53

oczywiście pisząc 36V miałem na myśli 10s o pojemności 150Ah.
Ok, czyli dobrze policzyłem.
Zakładając 10s100p otrzymujemy ok 220Ah*36V= 7.9 kwh za sumę ok. 5000 zł w licie.
Przy 100p schodzimy do 2,5 - 2.7 A na ogniwo co oznacza że inr18650-29E świetnie się nadaje a zyskujemy 25% pojemności gratis. Czyli ok. 10kwh baterie. W podobnej cenie.

jas_pik - 2016-12-31, 15:59

Pamiętaj że kontroler przeznaczony na 36V bez problemu wytrzymuje napięcie 44 V.
Dlatego zamiast 10s policz to dla 12s .
Pamiętaj im większe napięcie tym mniejszy prąd.
Nawet w cieniasie musisz liczyć 140 - 150 Wh/km
A przy 12s100p będziesz miał 9,5 kWh a to może wystarczyć na taki zasięg przy jeździe z delikatną nogą.

pabblo_pl - 2016-12-31, 16:15

O dzięki za taką informację, gdzieś znalazłem info że ktoś użytkował z 48V i było ok.

Ale te 11-12 s jak wytrzyma to już coś.

jas_pik - 2016-12-31, 16:21

Musi wytrzymać 12s.
Bo przecież napięcie w instalacji Pb na 36 V to standardowo ma 43,2 V prosto po ładowaniu.

mann25 - 2016-12-31, 16:42

Seicento 900 wedlog danych technicznych wazy 800kg, strasznie ciezkie jak na tak male autko. Golf mk1 1.1 juz jest lzejszy wedlog danych tech. 750kg, lepiej sie trzyma drogi i jest pojemniejszy
pabblo_pl - 2016-12-31, 16:43

Ale 12s naładowane to 12x4.2v = 50.4V
Trzeba było by otworzyć sterownik i zobaczyć jakie kondensatory tam są i sprawdzić przy jakim napięciu odcina z góry i dołu.

pabblo_pl - 2016-12-31, 16:47

Pewnie wiele jest pasujących aut.
Seicento to przykład do rozważań.

jas_pik - 2016-12-31, 16:50

To może rzeczywiście dla bezpieczeństwa 11s będzie lepiej.
A co do tego Seicento to chyba nie jest najlepszy pomysł - chyba że już go masz.
Dlatego polecam Ci jednak jeśli chcesz coś robić zastanów się nad gotowcem tak jak to wcześniej opisywałem.

pabblo_pl - 2016-12-31, 16:54

Nic nie kupuje i nie robię, w tym roku oprócz motocykla.
Chciałem zasięgnąć tylko informacji odnośnie sterownika i silnika, oraz jakiej wielkości akumulatora potrzebuję.

pabblo_pl - 2016-12-31, 18:52

jas_pik napisał/a:
To może rzeczywiście dla bezpieczeństwa 11s będzie lepiej.
A co do tego Seicento to chyba nie jest najlepszy pomysł - chyba że już go masz.
Dlatego polecam Ci jednak jeśli chcesz coś robić zastanów się nad gotowcem tak jak to wcześniej opisywałem.


Takie info w instrukcji:

Overvoltage protection 24V models:
cutback at approx. 30V, cutback at ≈34V
36V models:
cutback at approx. 45V, cutback at ≈49V (odcięcie?)
Undervoltage protection 24V models:
cutback at approx. 17V, cutback at ≈13V
36V models:
cutback at approx. 25V, cutback at ≈21V

gienek333 - 2016-12-31, 19:04

To raczej dla nowszych sterowników (sepex tak ma i trzeba programowo ustawić 24 czy 36V). 1204 raczej nie ma odcięcia moim zdaniem na 12S ,można go śmiało puścić. Mam jeden do naprawy, to w przyszłym roku rozbiorę i napiszę co jest w środku. Ja bym sprzedał go (można nawet drożej niż chcesz), tylko musisz go sprawdzić i wystawić np. na OLX, ale ze słowem "Melex" w tytule.
jas_pik - 2016-12-31, 19:22

No widzisz - zarobisz na kontrolerze :mrgreen:
pabblo_pl - 2016-12-31, 19:34

Gienek333, dokładnie tak info z manuala 1243, przy 1204x brak informacji po za minimalnym napięciem.
Na forum ktoś puścił ten sterownik na 48V i działał jest w konwersjach.
Wiecie jeśli wytrzyma 12s czyli nominalnie 43,2 to daje już troszkę mocy bo 11.800W toż to można 11kw silnik wysterować.
Tylko zapewnić dobre odprowadzenie ciepła z kontrolera.
To może go sobie zostawię :)
A nóż się przyda.

pabblo_pl - 2018-12-02, 10:35

Po długiej przerwie wracam do rozważań o konversji auta.
Zdobyłem gotowe moduły do auta elektrycznego 7s28p w aluminiowej obudowie, mam tych pakietów 6 szt, jeden pakiet to 78Ah. Razem daje to baterię o pojemności 12 KWh.
Posiadam silnik Sepex 24V 4 KW i sterownik do niego 200A 24-36V, do sterownika mam interfejs i jestem wstanie pozmieniać wartości.
do tego uzbierane rożne klamoty np. styczniki itp.
Zastanawiam się jakie auto do jazdy można było by na tym zrobić?
Mogę mieć też silnik 80V 20KW, ale tu potrzebuje sterownik min. 500A.
Na silniku 20KW jakie auto można zrobić? Ten silnik spokojnie w piku 40KW ogarnie.
Czy ładowarki DC 40 - 60V mogę podłączyć równolegle żeby otrzymać 80V?

Patriko - 2018-12-02, 13:32

pabblo_pl, Wczoraj pisałeś, że masz zamysł przerobić 126p, więc może warto od tego zacząć ;) Jednak ja bym wywalił wraz z silnikiem i skrzynie. Do tego kupujesz cały tylny wózek z półosiami, silnikiem ze stałą przekładnią, poduszkami itp z hybrydy Peugeot 508rxh lub 3008rhx (bodaj to samo) i problem napędu masz rozwiązany. Najlepiej załóż nowy temat i działaj :D
pabblo_pl - 2018-12-02, 16:32

126p odpada, oglądałem dwa cena 2k i zero negocjacji stan padlina.
Mam na oku Mini z 2002 roku, i raczej w tym kierunku pójdę.
Na tą chwilę do kupie akumulatorów i dopiero na wiosnę zdecyduje co dalej.
W planach mam baterię 18 KWh, więc potrzebuje 8 x 7s28p.
Zostaje problem ładowania do rozwiązania.

Patriko - 2018-12-02, 18:33

Ciekawą opcją do konwersji wydaje się również VW Lupo w wersji 3L, mocno zredukowana masa względem zwykłego Lupo, aluminiowa maska, błotniki i klapa, karoseria w ocynku, jeszcze VW postarał się i zmniejszył współczynnik oporu powietrza, często psują się w nich zautomatyzowane skrzynie biegów. Może warto poczekać i poszukać takiej właśnie sztuki ;)
pabblo_pl - 2018-12-04, 17:26

Do konwersji wybrałem Mercedesa Klasy A, znalazłem ładny egzemplarz z uszkodzonym silnikiem. Blacha zdrowa, w środku stan ładny.
Jestem na etapie poszukiwań silnika.
Bo mój na 100% się nie nada.
A więc poszukuję silnika 80V - 90V 12 - 18 KW plus sterownik.
Jak by ktoś coś miał to poproszę o propozycje.

piero - 2018-12-06, 23:12

Auto uchodzi chyba za trudne w konwersji. Tutaj przykład z Antypodów:
http://www.evalbum.com/3447

pabblo_pl - 2018-12-09, 10:52

Nie nastawiłem się sztywno na dane auto.
Zbieram komponenty i będę działa.
Na tą chwilę dysponuje silnikiem 20 KV 80V 300A i szukam sterownika 80V 500A.
Wada to waga silnika ok. 120 kg wielkość to 51 cm dł. średnica 32 cm.

Baterie kompletuje do 18 KWh, czyli w moim przypadku to 9 szt. 7s28p czyli 21s84p.
Do ładowania zastosuje dwa Flatpack 1500 48 V (ustawione na 4.1 ogniwo czyli 83 V) posiadają regulację. Do celowo chce mieć 4 szt żeby ładować 60A, czyli 2s2p.
Mam gniazdo 3 F, na tą chwile dwa wezmą ok. 18A i zastanawiam się czy standardowe gniazdko 2.5 mm miedź 16A da radę czy od razu iść w dwie fazy?

pabblo_pl - 2018-12-10, 21:34

Zdecydowałem się przeprowadzić konwersje BMW E36 316i lub 318i.
Patrząc to sporo osób przeprowadza takie konwersje.
Np. BMW 316

Patrząc jakie motory tam montują to mój nadaje się idealnie,
np. Netgain Warp 11 Series Wound DC 106 kg
Rated Power: 44 HP @ @ 72 Volts And 452 Amps (1442 RPM)
To mój 80V 32 HP @@ 80V 308 A, sterownik max 600A to w piku da 64 HP.
Silnik umiejscowiony rzędowo i mało elektroniki.
Mam na oku dwa wybrane auta i po woli będę działał.

pabblo_pl - 2018-12-12, 20:30

Ok, Dziś przyjechało auto BMW E46 z 2002 roku z uszkodzonym silnikiem.
Robiąc konwersję oprę sie na tym przykładzie: BMW

Na jutro jestem umówiony z tokarzem w celu uzgodnienia szczegółów dorobienia mocowania koła zamachowego i sprzęgła.
W planie mam użycie oryginalnego mocowania z wału korbowego.
Mam też zamiar wymienić łożyska w silniku elektrycznym.
Czy płyta do mocowania silnika z skrzynią może być z 10 mm blachy stalowej plus tuleje dystansowe do silnika elektrycznego?
Dodatkowo silnik będzie mocowany do poduszek silnika benzynowego, gdyż jest za ciężki żeby wisiał bez mocowania.

gienek333 - 2018-12-12, 21:46

Po co Ci skrzynia? Jak w ten silnik co masz dasz 1000A, to wał urwiesz. Ja bym nie szedł w prędkości powyżej 100 km/h (no może max 120), bo to bardzo skraca zasięg.
pabblo_pl - 2018-12-12, 22:19

Żeby dać 1000A to potrzebuje takiego sterownika Revolt, do tego odpowiednia bateria.
Ktoś chętny na zbudowanie?

Z baterią mniejszy problem.
Na tą chwila będę miał sterownik max 600A, do niego chłodzenie wodne mam zaplanowane, wraz z nagrzewnicą.
Prędkość 100 - 120 km/h jest wystarczająca. Nie potrzebuje 160km/h jak w tej BMW z postu wyżej na podobnym silniku. ale on stosował skrzynię biegów.

BMW E46 ma przełożenie 1:3,38, co daje przy ok. 4000 obrotów 13520 na kole.
Jaką to da prędkość? Koła 195/65/15
Przeliczyłem według danych k. Carcik w Temacie o Motocyklu wychodzi Mi ok 140 km/h bez skrzyni. Wiec może faktycznie testy robić bez skrzyni, zawsze można do niej wrócić.

gienek333 - 2018-12-12, 22:42

No coś tam źle policzyłeś, ale może to 1320. Koło (strzelam) 1.6 m obwodu x 1300 da ok 2km/h czyli 120 km/h. Lepszy by był "wolniejszy" most (może od diesla), tak aby silnik chodził do 6000.
pabblo_pl - 2018-12-12, 22:49

Koło przyjąłem 1.95 m na aucie jednak są 16ki. 4200/3.38 = 1242 *1.95 = 2,4 km/h * 60 min = 144.
Przełożenia skrzyni :
Gear ratios (overall):
I 4.23 (14.3)

II 2.519 (8.51)

III 1.665 (5.63)

IV 1.222 (4.13)

V 1 (3.38)

gienek333 - 2018-12-12, 23:00

Ja bym pospinał to jak jest, a jak będzie słabo, to można kombinować (mam kilka mostów od BMW, ale nie wiem od którego i jakie przełożenie). Baterie to raczej 28S.
pabblo_pl - 2018-12-12, 23:09

Nie mogę dostać sterownika pod 28S, jedynie ten z chin na 80V ale on ma odcięcie na powyżej 100V.
Przymierzę silnik bez skrzyni, ale muszę zobaczyć jak rozwiązać problem przedłużenia mostu.
Bo pewnie silnik nie wejdzie tak żeby to spiąć razem bez kombinowania.
Okarze się po wyjęciu motoru.

Pir-serwis - 2018-12-13, 10:47

Mnie ciekawi dlaczego nie poszedłeś w zestaw od Berlingo/Partnera obcowzbudny?
Naprawdę to ma niezłe osiągi i cenę i konstrukcja bezskrzyniowa, z odzyskiem..

Kolega ma w Megane, na kołach 15, jedzie do około 120km/h bo orginalnie 14tki.

Soft nie zmieniany a można zmienić teraz i robisz co chcesz ze sterownikiem dzieki JAS_PIK i aplikacji CHECKELEC. (Gratyulacje, podziękowania )

Bateria Tesli 40kwh na pokładzie 220km bez żadnego oszczędzania, delikatnie 300km zrobi.

Byłem właśnie, jeździłem bo przymierzam się do wymiany baterii.
Miałem BXa w podobnej konwersji, ja osobiście nie poszedłbym w to teraz tylko w lepsze fajniejsze rozwiązania.

pabblo_pl - 2018-12-13, 14:54

Pir-serwis z prostej przyczyny koszt takiego zestawu plus auto..
Baterie mam od aut elektrycznych nowe moduły w bardzo dobrej cenie, taniej niż używana z tesli.
Silnik który nabyłem dużo może, jak widziałeś ludzie robią na nich konwersje i sobie chwalą, jedyny problem sterownik jak bym chciał dać 28s lub więcej i wtedy w open revolt bym poszedł.
Po za tym od czegoś trzeba zacząć, moduły baterii mogę dodawać jeden moduł to 7s28p.
Do celowo chce mieć min. 12 szt. czyli ok. 24kwh. Żona dziennie robi 40 km w obie strony.
Celuje że zmieszczę się z budżetem 15k kasy. Z czego trochę więcej jak połowa to baterie.
Nie liczę zakupu auta. Myślę że suma 15k na konwersje z litem 24kwh to byłby super wynik.
A jak będzie to życie pokaże.
Edit: Literówka
Dzięki kolego za zwrócenie uwagi i duży Twój wkład w projekt.

vwir - 2018-12-13, 16:02

pabblo_pl napisał/a:
A jak będzie to życie pokarze.


Lepiej, żeby nie pokarało...

EVgarage - 2018-12-13, 20:40

Db, że wybrałeś jakiś normalny samochód a nie mercedesomatiza. 3 grosze ode mnie;
Jeśli chcesz mieć jakkolwiek przyzwoite przyspieszenie to zostaw skrzynię. Zostaw sprzęgło, żeby móc normalnie zmieniać biegi. Daj zamach do obróbki, żeby był tak lekki jak to tylko możliwe. I poskładaj to wszystko tak, żeby mieć db dostęp do silnika.

pabblo_pl - 2018-12-13, 20:49

W E46 nawet w benzynie jest dwumasa, więc z obróbką problem.
Dorwałem za grosze wał krótki od automatu z wielowypustem, więc spróbuję bez skrzyni.
Co nie oznacza że nie będzie skrzyni. Przygotowuje się do montażu z skrzynią i sprzęgłem.
Dojście do szczotek silnika to podstawa, myślę że tu komora E46 i umiejscowienie rzędowe się przyda.
Miał być też Chevrolet PT Cruise ale miałem obawy czy ten silnik (53 cm) mi wejdzie, a że trafiła się ładna E46 z małym przebiegiem i uszkodzonymi Vanosami :D

Pir-serwis - 2018-12-13, 21:05

Kompletne auto w granicach 7tysięcy bez baterii dostępne od ręki ode mnie, niezarejestrowane,więc wyciągasz bebechy i robisz.
Przebieg 25tyś.km.
Mówię o Berlingo.
Mnie bardzo zależy na odzysku w autach elektrycznych.
W Citroenie BX tego nie miałem co mnie wkurzało niemiłosiernie.
Stąd nie wiem czy u Ciebie będzie odzysk.

Dziś bawiłem się aplikacją CHECKELEC i w locie prąd praktycznie można zmienić, fabrycznie było 75A, ustawiłem 150A i już bez potrzeby hamowania ciernym, przy przejściu na lity będzie jeszcze lepiej.

gienek333 - 2018-12-13, 22:58

Skrzynia biegów to zawsze ze 40 kg zbędnej masy+ 5-10% strat. Jak chcesz mieć kopa, to można dać by-pass (taki stycznik, który zwiera sterownik i podłącza silnik bezpośrednio do baterii) uruchomiany po wciśnięciu "gazu" do spodu. Można też dać sterownik na 1000A, albo więcej (silnik i tak jak się rozpędzi to takiego prądu nie pobierze). Nie znam fabrycznego samochodu elektrycznego ze skrzynią biegów. Melex 36 V ma silnik 1.6 kW, waży ponad pół tony i jak mu depniesz to zamieli kołami ;) . Jakiś fajny sterownik znajdziemy, przerobimy. Jednak do tego silnika to aku 21 S to mało.
pabblo_pl - 2018-12-14, 00:00

Gienek333 we Wtorek będę w Krakowie służbowo:D
Pierwsze próby i przymiarki zrobię bez skrzyni.
Tak będzie prościej. Jak będzie kiepsko to wiosną zamontuje skrzynię ze sprzęgłem.
Jestem umówiony na wyjecie motoru w Styczniu i od razu chce mocować elektryka bez skrzyni.
Do tego czasu muszę dopasować wał do silnika ( potrzebna przedłużka) i zrobić mocowanie.

Co do baterii to spokojnie, mam zamówione 12 modułów i spokojnie może to być 28s3p, sterownik leci z Chin.
Zobaczymy co on ma w środku, może da radę go oszukać i podać mu 28s.
Gienek333 zainteresuj się open revolt, na to byłby zbyt.
https://ecomodder.com/forum/showthread.php/paul-sabrinas-cheap-diy-144v-motor-controller-6404.html

gienek333 - 2018-12-14, 21:28

No to możemy się spotkać (zapraszam). Zastanów się co może Ci się przydać (przetwornice, styczniki, grzyby), z mechaniki łożyska, metale kolorowe (rurki miedziane, radiatory itp.). Jak coś to pisz wcześniej.
pabblo_pl - 2018-12-16, 23:33

Wygląda na to że Chińczyk nie dotrze więc szukam alternatywy na sterownik i znalazłem coś takiego:
https://www.ebay.com/itm/...no/183161460170
Ciekawe, lecz jeśli ma limit 100V to lipa, zadałem pytanie czy będzie działał na 28s.

pabblo_pl - 2018-12-21, 15:11

A więc tak sterownik dotarł z tym iż w planie mam zrobić zestaw na 35s56p na tym sterowniku:
300A 200V
Udało się zdobyć za 230 zł plus wysyłka silnik od wózka EV 715, 80V 10 KW i waga 36kg.
Więc zostawię go sobie jako alternatywę.
Przy sterowniku na 35s to daje 126V nominal i w piku 300A prawie 40kw mocy.
Na zagranicznym forum znalazłem wzór na przeliczanie silników elektrycznych do mechanicznych i podają że na tym zestawie to praktycznie jak 200KM z silnika benzynowego.
300A x 126V = 37800 / 750W (1 HP) = 50,4 HP x 5 (według ich doświadczeń) = ok. 200 - 250KM.
Oczywiście wykorzystam moje bydle, dostanie on podwójne szczotki( jest przystosowany), nowe łożyska i zostanie odmalowany.

gienek333 - 2018-12-21, 22:03

Ten sterownik jest do silników z magnesami (np takim Lemco), ma dwa komplety tranzystorów. Jedne służą do "napędu", drugie do "odzysku z hamowania". Aby mieć "kopa" jest potrzebny moment, a moment to prąd. Z 300A to nic nie wyciśniesz (w tym sterowniku nie możesz dać By-Pass, bo go uszkodzisz. Ten silnik (20 kW) jest w stanie przyjąć startowy prąd (moja ocena) nawet 2kA (te 700A to na "lajcie"). Co do 200 koni, to cudów nie ma. Jak coś ma 40 kW, to nie ma 200 koni (ponad 200 km/h nie pojedzie), ale samo dojście do 100 km/h może być porównywalne, tylko musi być prąd. Sepex może chodzić na mniejszym prądzie, bo ma oddzielne wzbudzanie (dajemy duży prąd na wzbudzanie i mamy duży moment), w szeregowym prąd płynie taki sam przez twornik i wzbudzanie. Co do silnika 10 kW, to na 90% jego moc to S3 25% (czyli ciągła to 3-4 kW).
pabblo_pl - 2018-12-22, 14:56

Rozmawiałem z producentem tego sterownika daje gwarancje na pełną pracę.
Na tą chwilę dojechały dwa styczniki podwójne cewki 80V z wózka Linde i myślę że jeden spokojnie 400 - 500 A w planie mam użyć jednego podwójnego i z drugiego zrobić dwa pojedyncze.
Możesz podpowiedzieć jak je wykorzystać (podwójny) żeby uzyskać wsteczny w moim silniku?
Curtis 1253instrukcja 1253
Z silnika się wycofałem bo facet powiedział że ktoś z Krakowa się wybiera więc pewnie Ty.

Wstawiam prosty schemat czy dobrze myślę?

pabblo_pl - 2018-12-23, 22:47

A więc myślę że mój silnik to coś w rodzaju wczesnej wersji Kostov K13
kostov k13
Silnik nie ma wymuszonego chłodzenia więc dostanie wentylator.
Dziś go rozebrałem i wygląda tak:
Łożyska według mnie ok, przednia część obudowy cała upaćkana jakimś tłustym smarem, pewnie z przekładni. Wymyje to plus umyje wewnętrzne blaszane uzwojenia. (nie wiem jak to poprawnie nazwać) Też są ubrudzone.
co do sterownika to myslę że docelowo moje bydle dostanie taki sterownik:
500A 200V
Docelowo 35s56p da 144V *500A Peak da 72000/750W(1HP) = 96HP w Peak,
Normatyw ustawię na 300A, co da 144V * 300A = 43200/750W = 57,6 HP normal.
Chyba że zdobędę curtis 1231C-8601 lub ZEWA lub Evnetics Soliton 1 Jr.
Na tą chwilę na 100% nie montuje skrzyni biegów.

pabblo_pl - 2018-12-26, 12:45

Rozrysowałem sobie układ baterii, zastanawiam się czy zbiorczy plus i minus wystarczy czy łączyć jeszcze każdy układ P?
kable do łączenia baterii dam 25mm2 a od zbiorczego plusa,minusa i reszty 35mm2.
Czy takie przekroje będą ok?
W załączeniu zdjęcie planu układu.
P.S
Wesołuch ŚW. i szczęśliwego Nowego Roku 2019.

EVgarage - 2018-12-26, 13:46

25mm^2 prześle ciągły prąd o wartości około 60-70A.
Zasada łączenia wielu ogniw jest taka, że najpierw wszystkie równolegle i dopiero takie zestawy szeregowo, to zwiększa bezpieczeństwo pakietu.

PatrykS - 2018-12-26, 23:03

EVgarage napisał/a:
Zasada łączenia wielu ogniw jest taka, że najpierw wszystkie równolegle i dopiero takie zestawy szeregowo, to zwiększa bezpieczeństwo pakietu.
I jego trwałość - statystycznie wytrzyma więcej cykli.
pabblo_pl - 2018-12-26, 23:14

Tylko że nie będę rozbierał gotowych pakietów baterii od autobusów.
Jeden moduł to 7s28p i każdy taki moduł dostanie aktywny balancer 7S 1-3A.
Tylko w takim wykonaniu mogę to układać, jeśli uważacie że główny plus i minus się nie sprawdzi to dam dodatkowo połączenia most-kujące pakietów P.



Może coś takiego?

jas_pik - 2018-12-26, 23:45

Nie bardzo tego wudzę na tym rysunku ale wg moje wiedzy i tak jak pisał EVGarage .
łaczysz szeregowo po 5 pakietów a na początku i na końcu je zrównoleglasz.

+ p1+p2+p3+p4+p5 -
glowny plus głowny -
+p6+p7+p8+p9+p10 -

pabblo_pl - 2018-12-27, 00:10

Może teraz będzie czytelniej.


Zrobię uniwersalną ramę i tylko przełożę poprzeczki, w momencie przejścia na 35s56p.

EVgarage - 2018-12-27, 08:59

Teraz dużo lepiej.
Jeśli w tych modułach jest dostęp terminali poszczególnych grup równoległych cel to sugeruję również je połączyć, nawet jakimś nieszczególnie grubym przewodem - nie będą się rozjeżdżać.

gienek333 - 2018-12-27, 11:01

No i można kontrolować poszczególne S.
pabblo_pl - 2018-12-27, 12:24

EVgarage napisał/a:
Teraz dużo lepiej.
Jeśli w tych modułach jest dostęp terminali poszczególnych grup równoległych cel to sugeruję również je połączyć, nawet jakimś nieszczególnie grubym przewodem - nie będą się rozjeżdżać.

Tak, każdy moduł ma wyprowadzone podłączenia na balancer lub bms i każdy moduł ma czujnik temp.
W planie miałem dać aktywny balancer na każdy moduł czyli 9x7s, ale może faktycznie zrównoleglenie ich i danie w ten sposób balancera będzie lepszym rozwiązaniem.

pabblo_pl - 2018-12-27, 20:10

Finalna wersja układu baterii i skrzynki na baterię.
Zmierzyłem i taki układ wchodzi Mi idealnie pod maskę.
W środku miejsce na radiator 33x23x10cm wraz z sterownikiem i resztą.
Moduły łączone równolegle i potem przejście w szereg, zastanowię się czy przewody czy listwy zbiorcze. Na każdym łączeniu P "+" i "-" bezpiecznik 100A co da odpowiednik max. poboru z ogniwa ok. 7,14A.



pabblo_pl - 2018-12-28, 20:03

Dotarł radiator i tak to będzie wyglądało.

Ponawiam pytanie czy dobrze rozrysowałem przełączanie obrotów przód - tył?
Może lepiej przełączać M-, zamiast B+?
A B+ dać na stałe, czyli wyjście z baterii bezpiecznik 500A, główny stycznik, potem sterownik i ze sterownika podwójne podpięcie do silnika.

gienek333 - 2018-12-28, 23:51

Jeżeli chodzi o schemat, to powinno być tak (idąc od + aku); bezpiecznik, grzyb (to silnik szeregowy, ja bym dał), stycznik główny, + sterownika i np. A1 silnika, z silnika wychodzimy A2 do stycznika zmiany kierunku (do styków połączonych piętrowo nazwijmy to x1), drugi styk połączony piętrowo (nazwijmy go x2) łączymy do M-. Styki połączone poziomo (na zdjęciu jest tylko górna zwora, a trzeba też zewrzeć dolne styki) i te zwory łączymy z zaciskami pola (D1, D2, albo E1,E2). Minus aku do M- sterownika. Ps radiator przerost formy, sterownik- nędza. Jakie śruby są w stycznikach (jak M8 to za mało). Schemat https://cdn.curtisinstruments.com/products/manuals/MSeries_manual_en.pdf
pabblo_pl - 2018-12-29, 00:19

Jeśli chodzi o stycznik to śruby 10,
znalazłem taki schemat tylko u mnie brak zacisku A2 w sterowniku.
Co do grzyba nie znalazłem nic co wytrzyma 500A.

Co do sterownika, jakość wykonania ok, wielkość waga też.
Co w środku nie wiem nie otwierałem. Ma być to kopia curtis 1253 80V 600A

Ważne pytanie jeszcze jakie przekroje kabli do silnika i sterownika 50mm2 czy 70mm?

gienek333 - 2018-12-29, 00:58

Może to tylko złudzenie optyczne (nie miałem skali), ale radiator zacny ;) . A2 to dioda do B+ (przewodzenie od A2 do B+), taka kilkaset A (może działać bez niej, ale dla zabezpieczenia sterownika warto ją dać, można pewnie kupić za kilkadziesiąt zł).
pabblo_pl - 2018-12-29, 01:38

Jak możesz daj linka do diody, przeszukałem ale nic nie widzę.
Szukałem diody 600A 100V, znalazłem Dioda 600A 35V MBRP60035CTL SCHOTTKY, ale ona ma podane 35V.
Lub 140v 500A

pabblo_pl - 2018-12-30, 18:04

Siedzę i liczę i mam wątpliwości.
Wymontuje silnik, skrzynia chłodnica wody, wydech, bak.
Niech to wszystko razem waży 180kg.
Muszę zamontować silnik 100 - 120kg, baterie ok. 120 kg.
Czy aby nie za mocno dociążę przód auta?
Silnik dam jak najbardziej do tyłu w miejsce skrzyni, ale 120 kg baterii muszę dać pod maskę centralnie.
Może tak być czy kombinować z rozłożeniem masy baterii na dwie części?

pabblo_pl - 2019-01-01, 13:25

Zastanawiam się nad wyborem odpowiedniego BMS.
Potrzebuje BMS do pilnowania ładowania, aktywny Balancer mam już wybrany 1A prąd balancowania.
Ktoś coś podpowie?

gienek333 - 2019-01-01, 18:36

Przy dobrych ogniwach wystarczy kontrola cel. Są takie stabilizatory równoległe (popularnie zwane "omezowac"). Moim zdaniem trzeba uważać, bo tandetny BMS może być gorszy od jego braku. Generalnie można to zrobić samemu. Zamiast tranzystorów steruje się stycznikiem głównym.
pabblo_pl - 2019-01-01, 19:20

Wiem, wiem,
jako aktywny balancer użyje tego produktu.
Działa on na zasadzie przepompowania między celami dla wyrównania, ma podgląd na Smartfona i prąd 1A.
bms
Zastanawiałem się też nad BMS z Leafa, ale nie wiem czy sam sobie poradzę z jego montażem.

EVgarage - 2019-01-01, 22:03

Hua, to jest przykład BMSa, któremu ja bym nie ufał. Gienek db mówi, że jak ma być byle co to lepiej żeby nie było. Jeszcze kilka lat temu, gdy nie było tylu fabrycznych elektrowozów to wiele samochodów się spaliło nie przez problem z akumulatorami tylko przez kiepski BMS, w którym zepsuł się tranzystorek za pół grosza...

W normalnych okolicznościach potrzebowałbyś po prostu ładowarkę dobraną do pakietu lub sterowaną z BMSa (czyli tak czy siak dobraną do pakietu).

EVgarage - 2019-01-01, 22:05

A jeszcze dodam, że BMSy w seryjnych autach potrafią się zepsuć niszcząc akumulatory. Np znam 2 przypadki Fluence'a, w których taka awaria nastąpiła i auta stoją bo nie za bardzo jest je jak naprawić. Wybór tego elementu jest zatem bardzo ważny.
pabblo_pl - 2019-01-02, 09:39

Ładowanie będzie zrobione na ELTEK FLATPACK 1500, 48V/30A, w planach mam użycie 4 szt.
dwóch równolegle i dwóch w szeregu co da mi ładowanie21s *4.15v = 87,15 i 60A.
Ładowarki będą podłączone z gniazda 3f 3x16A. Jedna ma pobór 9,5A.

Co przy 60A da mi ok. 0.7A na ogniwo czyli prąd poniżej 1C.
Coś na wzór @jas_pink


gienek333 - 2019-01-02, 10:35

Osobiście rozważył bym ładowanie 2x 48V (doprowadził łączenie ładowarek do aku).
pabblo_pl - 2019-01-02, 13:24

gienek333 napisał/a:
Osobiście rozważył bym ładowanie 2x 48V (doprowadził łączenie ładowarek do aku).

Pawle wyjaśnij co masz na myśli bo 2x48V = 96V czyli 4,57 na ogniwo.
FlatPacki mają regulację od 30V do 60V, jak dam dwa szeregowo i ustawie oba po 43.50 to będę miał na ogniwie ok. 4.15V. To da mi 30A ładowanie.

O czymś takim myślałem, z możliwością osobnego załączania drugiej pary ładowarek.

Nawet można się pokusić o zrobienie układu na np. stc100 z czujnikiem temp. i jak przekroczy temp. na ogniwach powyżej zadanej. to jedną parę odłączy i prąd ładowania z 60A spadnie na 30A. Można też zrobić zwłokę czasową i po zadanym czasie układ rozłączy drugą parę, pewnie można to wysterować przez pomiar pobieranego prądu przez pakiet.
Czasowo lub temp. najprościej. Do 80% baterii 60A, a potem 30A.

gienek333 - 2019-01-02, 21:33

Pisząc 48V miałem na myśli 14S (z tego co pamiętam, to masz pakiety 7S), ale to tylko jak nie masz klasycznego BMS-a no i doczytałem że chcesz 21 S, moim zdanie to mało, aku się rozładowuje do 3V, albo niżej (ja bym szedł w nawet 2,5V), to przy 21 S będziesz miał 63V i będzie to słabo jechać. Prąd to moment (przyśpieszenie), a napięcie to prędkość (moc= UxI).
pabblo_pl - 2019-01-02, 21:44

Tylko że 4x7s = 116,2 V mój sterownik ma odcięcie na 102V, musiał bym go oszukać o ile wytrzyma 116V.
Dla tego dam 3x7s=21s, choć skłaniam się ku wyższemu napięciu. Z tym iż chciałbym zrobić testy zanim rozleci się sterownik i będę musiał kupić lepszy.
Inaczej księgowa zarżnie Mi projekt;)

gienek333 - 2019-01-02, 22:08

Na próby po co Ci BMS? Wyrównaj S-y jakąś ładowarką modelarską, a potem daj 3 alarmy (takie 8S po kilka zł).
pabblo_pl - 2019-01-05, 21:12

gienek333 docelowo auto będzie na 35s - 144V, szukam sterownika.

Kupiłem płaskowniki miedzi 15x3mm i one posłużą do łączenia biegunów akumulatorów.
Ponawiam prośbę o podpowiedź jaką grubość kabla zastosować?
Przymierzam się do tego: kabel
Mogę go mieć z zniżką pracowniczą i cena jest mocno przystępna.
Ponieważ udało mi się za 80 zł kupić wałek mostu od tego silnika.
Zdecydowałem że skrzynia zostanie, z tym iż na początek bez sprzęgła.
Wykorzystam starą tarczę sprzęgłową do dorobienia mocowania na wałek sprzęgłowy silnika.
Już w przyszły weekend będę miał auto bez silnika i innych zbędnych rzeczy,
więc pojawią się nowe zdjęcia o ile pogoda pozwoli.

gienek333 - 2019-01-05, 22:12

Myślę że spokojnie powinien dać radę (duże prądy są przez sekundy). Tanio to nie jest :-( .
pabblo_pl - 2019-01-06, 12:12

Podejrzałem dziś jak wyglądają szczotki i nie jest źle.
Brakuje mi jednego szczotko trzymacza na dwie szczotki.
Silnik pracuje na 16 szczotkach.
Myślę że zawiozę silnik na czyszczenie i dopasowanie szczotko trzymacza do specjalisty.
ktoś zna kogoś z województwa Łódzkiego lub pobliskiego kto to dobrze zrobi?


Wygląda na to że brakuje tylko elementu podtrzymującego szczotki.
Tak to wygląda na zdjęciach:




gienek333 - 2019-01-06, 21:03

Rzucę okiem na zbiory, może jakiś szczotkotrzymacz znajdę. Na szczotkach jest symbol (warto go zapisać, bo to oznaczenie materiału). Szczotek trochę mam, ale zawsze można zamówić, szczotkotrzymacz też (możesz do nich napisać, podać symbol silnika itd.) http://www.elektrocarbon.pl/
pabblo_pl - 2019-01-09, 16:44

Trochę szukania i tak ok. 700 zł zaoszczędzone, o różnicę w dorobieniu a cenę zakupu.


Trochę popracowałem i mam lekkie koło zamachowe plus docisk i tarcza.




Oczywiście adapter zostanie do toczony do średnicy wewnętrznej koła i wspawany, a następnie cały zamach zostanie wyważony.


A mam też na sprzedaż dwumasę do F101 w stanie idealnym :D
Nada też się do Ampery i Volta po lekkich przeróbkach ;)

rarek - 2019-01-10, 20:04

Potrzebujesz ten szczotkotrzymacz??
pabblo_pl - 2019-01-10, 20:10

Tak, potrzebuję.
W ostateczności miałem dorobić, bo urwany jest tylko element w który wchodzą szczotki.

pabblo_pl - Wczoraj 20:26




Zdobyczny silnik, najprawdopodobniej 10kw Bułgar.
Stan jak nowy, muszę zmienić kierunek obrotów.
Duży silnik idzie jutro na mycie i suszenie stojan-u do Zeltechu, swoją drogą robią świetne silniki dla ABB.
Poproszę o pomiary uzwojenia i żeby wiedzieć jaki max prąd można podać na silnik.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group