SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

Blogi użytkowników pojazdów elektrycznych - Citroen Berlingo 2001 Tips & Tricks

jas_pik - 2017-02-13, 23:19
Temat postu: Citroen Berlingo 2001 Tips & Tricks
Drogą kupna od Anglika ( mieszkającego we Francji) stałem się posiadaczem Berlingo 2001 ( biały) wersja europejska.
Poprzedni właściciel nabył Berlingo od instytucji francuskiej w roku 2013 jako samochód po stłuczce z przebiegiem wręcz symbolicznym 20 000 km . Wymienił obie lampy lampy przednie na używane oraz zderzaki.
Użytkował go przez dwa lata i zrobił nim 8000 km przez ten czas.
Usługę wodną robił w serwisie Bordeaux Accu Service ( najlepszy serwis samochodów PSA we Francji wciąż działający) trzykrotnie w tym czasie.
Przy 23 000 km, następnie przy 27000 oraz przy 32000 . Samochód bez problemu przejeżdżał średnio 90 km ( nie ma się co dziwić ze względu na panujące tam temperatury.
Zaskoczeniem dla Anglika było to że nagle samochód nie chciał się ładować tzn ładowarka włączała się na 1 minutę i się wyłączała.Nie zdecydował się za przewiezienie samochodu lawetą do Bordeaux bo za drogo sobie liczyli lokalni laweciarze a on nie ma prawa jazdy na przyczepę aby samemu samochód odstawić do serwisu.
W takim stanie odstawił samochód za budynek i sobie stał ponad 2 lata , kilkakrotnie próbował ładować ale ładowanie nie ruszało. Telefoniczne ktoś mu potwierdził że prawdopodobnie padły pozostałe akumulatory SAFT.
Nikt mu telefonicznie nie podpowiedział że problemem może być akumulator pokładowy 12 V.
Będąc w okolicach Tuluzy spotkałem go prawie przypadkiem i z miejsca zakupiłem i własnie przywiozłem do siebie.
Po przywiezieniu zmierzyłem napięcia i szok - napięcie akumulatorów trakcyjnych 41 V , a napięcie akumulatora pokładowego 1 V.
Podmieniłem akumulator 12V i nic ładowanie dalej nie chciało ruszyć. Ładowanie ruszyło dopiero po wielokrotnym włączaniu na minute do wyłączenia, robienia resetu elektroniki. Ładowarka nie chciała ruszyć z ciągłą praca ponieważ napięcie zestawu było za niskie.
Po chyba 7 resetach ładowarka zaskoczyła i rozpoczęła ładowanie ( akumulatory miały około 90 V . Wyłączyła się chyba po 5 godzinach. Pierwsza jazda to 5,6 km , do wyłączenia całkowitego.
Jeszcze pewnie kilka ładowań , usługa wodna i będzie jeździł .
Ponieważ jest europejczyk, ma drzwi przesuwne z szybą to bez problemu można zamontować siedzenia i zarejestrować na 5 osób.
Podejrzewam że problemem był padnięty akumulator 12V , bo przepalona była żarówka - kontrolka wskazująca błąd akumulatora 12V że napięcie akumulator pokładowego jest za niskie. I dlatego ładowanie nie ruszało.
Ma jeszcze kilka rzeczy do naprawy - ale to już drobiazgi.

Mam nadzieję znaleźć dla Berlingo nowy dom, dla syna jest za duży do jazdy na uczelnię.
A oto zdjęcie jeszcze z Francji


wodnik7 - 2017-02-14, 09:33

Gratuluje zakupu! kazdy nowy ev to argument na niedowiarkow:) Oby faktycznie wszystko odpalilo, i wystarczylo na tych kilkadziesiat km!
jas_pik - 2017-02-14, 16:59

To obecnie 5 pojazd elektryczny na stanie, już się żona denerwuje że jest ich za dużo w domu.
Dzisiejsza jazda odrobinę dłuższa 10,9 km :)

jas_pik - 2017-02-14, 21:30

Pompa podciśnienia dobra, zawór zwrotny podciśnienia jest ale brak mi czapeczki do czujnika.
Ma ktoś wolna na zbyciu ?

jas_pik - 2017-02-14, 23:37

Potestowałem w ramach dzisiejszych jazd jak się jeździ po wąskich miejskich uliczkach bez wspomagania i stwierdzam w Berlingo się nie da, wyłączanie może jest dobre na trasy proste - ale nie kręte jazdy miejskie . Jest to jednak zbyt ciężki pojazd aby się męczyć z jazda bez wspomagania. Wpomaganie zależne od prędkości - uważam że nie bardzo, może potestować z regulowanym napięciem zasilania pompy .
Ostatnio jeździłem Fiatem Panda - miał przycisk do regulacji wspomagania - jedna pozycja - miejska - silne wspomaganie a druga pozycja - jakby defultowa - słabe wspomaganie.
Przycisk oznaczony kołem kierownicy a na wyświetlaczu napis CITY .
Może to jest pomysł na pompę wspomagania w Berlingo ?

jas_pik - 2017-02-15, 01:57

Sposoby dogrzewania Berlingo.
Standardowe to oczywiście Webasto, ale jeśli chcesz mieć szybciej i na prąd to łatwo i tanio to rozwiązać za pomocą standardowych farelek. Te niestety sa niebezpieczne.
W związku z tym szybki pomysł racjonalizatorski - ale ja tego nie będę u siebie robił.
Wystarczy nabyć na portalach aukcyjnych tzw farelki z wkładem grzejącym ceramicznym.
Koszt średni 50 zł /szt.
http://dedra.pl/pl/produc...ceramiczny.html
Należy ją rozebrać i pozostawić cały układ grzania , odłączając układ poruszania i nawiewu.
I zamontować na wlocie wentylacji samochodowej.
Można szybko podgrzać wnętrze dopóki samochód jest podpięty do sieci energetycznej ładowania - to polecam lub podłączyć poprzez przekaźnik do akumulatorów trakcyjnych .
Ze względu na niższe napięcie w Saxo/P106 moc nam spadnie o połowę z nominalnej , Berlingo/Partnerze na 3/4
A rozwiązanie montażu np tak .
Ja jednak boję się takich rozwiązań - a w szczególności wprowadzania napięć niebezpiecznych do kabiny pasażerskiej.


vwir - 2017-02-15, 07:10

Przy takim zamontowaniu jest tam wcześniej filtr pyłkowy? Jeśli nie to warto zainstalować, bo po pierwszej jesieni pojawi się tam warstwa mokrych liści, która może powodować przebicia. Nie mówiąc o ograniczeniu przepływu powietrza.
gienek333 - 2017-02-15, 09:16

Obawiam się, że one nie pracują na DC :-( .
EVgarage - 2017-02-15, 09:26

Pracują bez problemu ;)
Carcik - 2017-02-15, 09:40

jas_pik napisał/a:
Może to jest pomysł na pompę wspomagania w Berlingo ?


Ja w swoim Saxo chce dodać mikroprocesorowy układ który będzie regulował siłę wspomagania zależnie od prędkości. I tak do prędkości np 10km/h będzie pełna moc wspomagania, od tej prędkości do około 50-60km/h siła wspomagania będzie słabła (do 20-30%) i powyżej tej prędkość pompa będzie całkowicie zatrzymywana.

Wszystkie punkty tej charakterystyki tj.:
-Prędkość pełnej mocy wspomagania (ok 10km/h)
-Prędkość minimalnej siły wspomagania (ok 50km/h)
-Minimalna moc pracy pompy (ok 20%)

Będą dostępne na potencjometrach w jednej małej obudowie wraz z mikroprocesorem. Więc można ustawić sobie parametry wspomagania w czasie jazdy jak komuś za mocno wspomaga albo za słabo przy danej prędkości.

Znam się na programowaniu i elektronice to mogę wykonać więcej takich układów. Możesz podrzucić pomysł skąd wsiąść łatwo sygnał o prędkości pojazdu.

jas_pik - 2017-02-15, 10:03

Mamy czujnik obrotów silnika - hallotronowy. Masz idealny sygnał prędkości.
Obroty silnika 1000 -> prędkość na kołach 15,11km/h ( dla Berlingo) 13,96 km/h dla Saxo/P106 ( oczywiście sa to prędkości na kołach nominalnych wg instrukcji

Moc sterowania potenciometr można zrobić też za pomocą regulatora - pokrętła jakie jest do wysokości świateł bo jest gotowe miejsce na jego instalację z drugiej strony kierownicy.
Wtedy będzie całkowite plug&play.

Jeśli byś zrobił coś takiego plug&play to można by sprzedawać właścicielom samochodów z Francji - mam tam trochę kontaktów, wiem że byliby zainteresowani.

jas_pik - 2017-02-19, 23:01

Inna przyczyna częstej pracy pompy podciśnienia ( próżni)
Dużo czasu mi zajęło szukanie problemu z pompą próżni , przerwa pomiędzy włączeniami była za krótka.
Dopiero zdjęcie wężyka biegnącego do czujnika pozwoliło znaleźć problem - pęknięty wężyk
Warto zwracać na to uwagę a przy samochodach w wieku starych PSA bezpieczniej będzie wymienić.
I po problemie ( a byłem pewien że to słynna niebieska czapeczka)


jas_pik - 2017-02-22, 14:46

Ważne uwagi dotyczące ładowania starych elektryków z PSA ( informacje od emerytowanego pracownika SAFT odpowiedzialnego za działa kontaktów z PSA)

1 Jeśli zostawiasz pojazd na dłuższy czas i nie zamierzasz nim jeździć to nie zostawiaj go naładowanego powyżej 95% naładowane akumulatory (bo zajdzie proces metalizacji => gwałtowne zniszczenie modułów).
2. Nigdy nie dolewaj wody bez uruchomienia ładowania konserwującego ( usługi wodnej) , w przeciwnym razie utracisz elektrolit w trakcie każdego następnego ładowania .
3. Wykonuj usługę wodną nie rzadziej niż co 4000 km.
4. Regularnie sprawdzaj poziom płynu chłodzącego w układzie chłodzenia i działanie pompy wody, aby zapobiec przegrzaniu się elektroniki i baterii trakcyjnych.
5. Staraj się jak najrzadziej korzystać z samochodu jesli wskaźnik energii jest poniżej 30-20%, w przeciwnym razie najsłabsze akumulatory mogą same zmienić polaryzację.
6 . Przy niskich temperaturach zewnętrznych i niskich poziomach naładowania staraj się jeździć tak aby nie przekraczać zielonego pola bo może to spowodować odwrócenie polaryzacji.
7. Jeśli chcesz akumulatory przechowywać długo staraj się je rozładować do najniższego możliwego napięcia ( 5V lub mniej) za pomocą żarówki. Zamknij oba wyloty wodne ( uzupełniania wody korkiem lub rurką która zmniejszy wchłanianie CO2 z powietrza.

jas_pik - 2017-02-23, 18:40

Konserwacja i przywracanie pojemności "zmęczonym" akumulatorom SAFT.
Po naładowaniu akumulatora do pełna warto przeprowadzić procedurę "przywracania pojemności" poprzez
1. Obciążeniu akumulatora prądem równym 1 C (100 A) przez okres 1 h aż do spadku napięcia na akumulatorze do 5 V
2. Obciążeniu akumulatora obciążeniem - prądem 1/10C (10A) przez czas 10h aż do osiągnięcia napięcia 2V


jas_pik - 2017-02-24, 20:00

Zdjęcie które miało trafić do poprzedniego postu, ale nie udało się go edytować



Rysunek obrazujący budowę tylnego hamulca bębnowego Berlingo/Partner
Musiałem go znaleźć w ramach czyszczenia hamulców w swoim

jas_pik - 2017-03-02, 14:44

Trick na zwiększenie zasięgu ( warunek sprawne akumulatory)
Jak wszyscy wiedza Sagembox wyłącza nam jazdę gdy napięcie na zestawie akumulatorów spadnie poniżej 135V ( Berlingo) oraz 100 V( Saxo/P106)
Można to ograniczenie bez problemu obejść , ustawiając napięcie odcięcia .
Mozna to zrobić poprzez zmianę parametrów dzielnika napięcia w części Sagembox-a zwanej kalkulatorem ( zespół płytek pod głównym złączem )


Bezpieczne napięcie minimalne dla SAFT-ów to 4,75 V czyli 95V dla Saxo oraz 128,25V dla Berlingo , takie właśnie napięcia odcięcia są stosowane w samochodach Renault oraz starych Think-ach

jas_pik - 2017-03-02, 15:22

Schemat Sagembox - Calculator
http://chomikuj.pl/jas_pi...,5751156544.pdf
Schemat Sagembox - Chopper
http://chomikuj.pl/jas_pi...,5751156534.pdf
Schemat ładowarka
http://chomikuj.pl/jas_pi...,4846673043.pdf

wik6 - 2017-03-02, 21:04

Czy jazda poniżej 20% energii zgodnie z radą punkt 5 jest raczej szkodliwa?
Nie jestem pewien czy dobrze pamiętam ale wydaje mnie się, że odcięcie prądu u mnie nastąpiło przy 150V a 100% energii to 195V.

jas_pik - 2017-03-02, 21:14

Zalecenie jest takie aby poniżej 20 % nie przekraczać zielonego pola. Czyli starać się aby prąd nie był większy niż 100 A. Przy dobrych akumulatorach to za bardzo nie przeszkadza ale przy słabych nie s=jest to dobre. Jest to rozwiązanie gdy musimy pokonywać większe dystanse a nie mamy gdzie pod drodze się podładowywać.
wik6 - 2017-03-02, 21:19

To czy któryś akumulator jest słabszy dowiemy się po fakcie czy może jest sposób na sprawdzenie tego?
Jutro będę miał okazję sprawdzić prąd odcięcia.
U mnie powiało i w domu jestem bez prądu a pozostało mi 15% energii i 8km rano do pracy.
Trochę się wcześniej przestraszyłem tej rady by nie jeździć poniżej 20%energii ale teraz będę jednak częściej tam zaglądał.

jas_pik - 2017-03-02, 22:27

Najszybciej dowiesz się po spadku zasięgu.
Można zainwestować ( choć moim zdaniem to bez sensu) w gotowe zestawy ale ich koszt rżedu 500 Euro jest za wysoki.
prościej zainwestować w przypadku Berlingo w 4 woltomierze o zakresie do 100V ( miniaturowe) aby osobno monitorować 4 kasety(boxy) z akumulatorami . Kupowanie 27 osobnych woltomierzy jest wg mnie bez sensu.
Bo wystarczy nam znajomość średniego napięcia z każdego box.
Jeśli średnie napięcie różni się o max 0,3V pomiędzy Box-ami to nie ma problemu . Jesli jest większe warto zrobić usługę wodną ( ładowanie z uzupełnianiem wody ) a następnie ładowanie balansujące. Jesli sie nie wyrównają po 3 cyklach ładowania to wskazuje na prawdopodobne uszkodzenie akumulatora.
Przykłąd takiego rozwiązania ( co prawda nie wiem w jaki spób uzzyskać napięcie średnie z każdego box-a) wtedy można użyć tańszych wyświetlaczy o zakresie do 10V.
Wazne jest to aby do śrdka kabiny nie wprowadzać napięć niebezpiecznych dla życia . Lecz wyłącznie niskie napięcie średne akumulatora w danym boxie.

wik6 - 2017-03-03, 06:32

Skoro już wychodzisz w tak głęboko w budowę komputera , to może byś popatrzył czy może wyciągając któryś bezpiecznik w kabinie czasem nie wyłącza ładowarki a pozwala na pracę komputerowi. Unieruchomiając ładowarkę mógłbym zasilać inne podzespoły z akumulatora pomocniczego.
jas_pik - 2017-03-03, 17:16

Właśnie im więcej wiadomo tym dla Ciebie jest gorzej :evil:
Najważniejsze dla poprawnego działania elektroniki jest stabilność napięcia pokładowego 12V czyli sprawność akumulatora pokładowego. jakiekolwiek spadki napięcia powodują błędy działania "Kalkulatora" a tym samym błędne działanie innych układów - w szczególności ładowania akumulatora trakcyjnego.
Ale przy tej analizie odkryłem iż mnożna trochę energii zaoszczędzić na chłodzeniu silnika.
Standardowo zawsze po uruchomieniu kluczyka włączą się wentylator silnika na wolnych obrotach - tyle tylko że te wolne obroty uzyskiwane sa poprzez zasilenie wentylatora poprzez opornicę wbudowaną w obudowę wentylatora chłodzącego komutator - czyli powietrze chłodzące jest dodatkowo podgrzewane a układ elektroniki jest tak zaprojektowany że drugi bieg wentylatora - z pominięciem opornicy włącza się dopiero po osiągnięciu temperatury 80 stopni.
Możesz więc zrobić ( znaleźć jakąś przetwornicę 12->5V) i wpiąć ją zamiast wolnych obrotów zaś gdy przekaźnik włączy szybkie obroty pójdzie pełne napięcie na silnik.
Zaoszczędzisz około 35W
W załączeniu schemat układu chłodzenia Berlingo

Carcik - 2017-03-03, 19:12

W weekend może uda mi się zmierzyć prąd miernikiem cęgowym żeby dobrać odpowiednią przetwornice (prąd). Rozwiązanie całkiem ciekawe i chyba sam zastosuje.

Np taka:
http://allegro.pl/zasilac...6579625392.html

Może wystarczy z mniejszym prądem ale pierw muszę zmierzyć.

jas_pik - 2017-03-03, 20:06

Nie mam odpowiednich narzedzi pomiarowych ale wg zasilacza z miernikiem poboru moja dmuchawa pobiera 5A czyli 60W.
Być może trzba dobrać dmuchawę prawie identyczną pochodzacą z modelu Saxo gdzie pracuje jako dmuchawa wentylacji któa posiada silnik o mocy prawdopodobnie 40 W . Wielościowo same wentylatory sa identyczne. Wydajność powietrzna powinna wystarczyć skoro na I biegu działa przez 2 opornice
Zdjecie dumchawy z SAxo

Wyglad opornicy z bezpiecznikiem termicznym


gienek333 - 2017-03-03, 20:36

Można użyć regulatora od starej wkrętarki, jak się da założyć (zamiast potencjometru) termistor.
jas_pik - 2017-03-05, 16:06

Pomysł na szybką ładowarkę (wysokoprądową) do Berlingo/Saxo

jas_pik - 2017-03-15, 15:23

Teoretyczny zasięg Berlingo

jas_pik - 2017-04-30, 00:39

Wczoraj po całkowity wyładowaniu Berlino ( do 0%) podłączyłem go do ładowania.
Po jakimś czasie sprawdzam - ładowanie zakończone ,
Wsiadam do samochodu - przekręcam kluczyk - , zdziwienie - naładował sie do 45% , świeci się lampka ECO , procedura odpalenia Ok a samochód nie rusza.
Sprawdziłem wszystko - niby jest ok - stycznik też zaskoczył a samochód ani drgnie.
Co się okazało - otóż uszkodzeniu uległ czujnik temperatury - ( po podłączeniu urzadeń testowych wskazywał temperaturę 93 stopnie Celsjusza)
Powtórne podłączenie ładowarki - niby rusza , ale włącza się wiatrak chłodnicy a pobór prądu z sieci tylko 70W - brak ładowania .
Jednocześnie jest wskazywany błąd ECO oraz 16 mignięć kierunkowskazów w chwili podłączenia ładowarki - błąd dotychczas przez nikogo nie opisany.
Procedura naprawy - wymiana czujnika.
Procedura tymczasowa - odłączenie czujnika od układu - wtedy system Sagembox przyjmie temperaturę bezpieczną - 35 stopni Celsjusza ale ładowarka będzie ładować z wciąż włączonym wentylatorem chłodnicy a samochód będzie jeździł .
Czyli sprawdzajmy charakterystykę oporności czujnika .
W temperaturze około 20 stopni powinna wynosić około 3 kOhm

Pir-serwis - 2017-04-30, 13:50

Mowa o czujniku na chłodnicy tak?
Ale skoro są dwa obiegi to czujniki też dwa chyba?
W obiegu baterii czy sterownika?

jas_pik - 2017-04-30, 14:35

W Berlingo czujnik temperatury akumulatorów jest wciśnięty w jeden z akumulatorów w górnej czwórce - ten który daje sygnał temperaturowy do Sagemboxa ( a widoczny w eVlite) .
W Peugeot/Saxo taki czujnik temperatury znajduje się w chłodnicy i mierzy temperaturę płynu w obiegu.
Ale ich działanie jest identyczne - uruchamiają wentylator chłodnicy.
W moim Berlingo odkryłem iż podawał sygnał o temperaturze 93 stopni.
Nie wyświetlało żadnego błędu oprócz tego że świeciła się lampka EKO.
Po podłączeniu ładowarki otrzymywałem 16 krotne mrugnięcie kierunkowskazów , uruchamiał się od razu wentylator chłodnicy a samo ładowanie się nie rozpoczynało.
Czujnik temperatury drugi jest w silniku ale nie można w Evlite odczytać tej temperatury

kalex - 2017-05-01, 09:50

jas_pik napisał/a:
Nie wyświetlało żadnego błędu


Widać popaprali coś w sumach kontrolnych. Powinno "wyjąć " z tabeli błędów awarię czujnika po przekroczeniu "jakiejś" wartości "niemożliwej" .

jas_pik - 2017-05-01, 10:54

Błędy odczytywałem eVlite a on ma ograniczoną listę odczytywanych błędów.
Od wczoraj mam też Diag 2000 by Lexia ale jeszcze nie udało mi się jej uruchomić

jas_pik - 2017-06-30, 11:34

No i udało się mamy w końcu aplikację na nasze stare PSA z wyświetlaniem online podstawowych parametrów .
Do pobrania przez Sklep PLAY Android



Pir-serwis - 2017-06-30, 16:50

A jak to spinasz z autem?
jas_pik - 2017-06-30, 17:05

Jesli samochód ma typowe gniazdo OBD II ( a wszystkie mają) albo standardowe 16 pinowe wtedy wpinamy najtańszy ELM na BT albo stare 20 pinowe - wtedy trzeba zrobić przejściówkę z tego złacza na złacze 16 pinowe.

Może być drobny problem - nie wszystkie ELM-y działają poprawnie.
Nie wiem jaka jest zależność.
Bo niektóre chińczyki nie trzymają standardu
https://www.elmelectronic...01/ELM327DS.pdf

Należy uruchomić komunikację po BT , sparować , wybrać model samochodu ( Berlingo lub Saxo) i już .
Najważniejsze - że widac to lepiej niż na jakimkolwiek innym urzadzeniu i do tego online.







Możesz przy zakupie sprawdzić wszystkie dane pojazdu zarówno dotyczace dotychczasowych przeładowań, prądu lądowania, oraz napiecia i prądu akumulatorów w czasie jazdy.
A to wszystko za kilkadziesiąt złotych :)

jas_pik - 2017-06-30, 18:28

Mam tez źródła do stworzenia czegoś w rodzaju evLite na Arduino ( ale ja za bardzo się na tym nie znam) żeby zrobić to samemu - pewnie jestem na to za stary :)
jas_pik - 2017-08-01, 20:28

Wspólnie z kolega z Francji pracujemy nad rozwojem aplikacji.
Na dzień dzisiejszy wskazuje temperaturę akumulatorów i silnika
Umożliwia podgląd i uruchomienie 4 typów ładowania
Na żywo wskazuje napięcie całego zestawu akumulatorów oraz prąd pobierany z akumulatorów oraz oddawany w trakcie regeneracji.
W następnej wersji będzie język PL oraz odczyt błędów i ich kasowanie
Na dzień dzisiejszy można pobierać wyłącznie jako aplikację na Androida, w przyszłości może uda się zrobić wersję na iOS.

https://accounts.google.com/signin/v2/sl/pwd?service=googleplay&passive=0&authuser=0&continue=https%3A%2F%2Fplay.google.com%2Fstore%2Fapps%2Fdetails%3Fid%3Dsteens.checkelec%26rdid%3Dsteens.checkelec&flowName=GlifWebSignIn&flowEntry=ServiceLogin




Apacz - 2017-08-03, 09:52

[quote="jas_pik"]Ważne uwagi dotyczące ładowania starych elektryków z PSA ( informacje od emerytowanego pracownika SAFT odpowiedzialnego za działa kontaktów z PSA)

5. Staraj się jak najrzadziej korzystać z samochodu jesli wskaźnik energii jest poniżej 30-20%, w przeciwnym razie najsłabsze akumulatory mogą same zmienić polaryzację.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Czegoś nie rozumiem. Jak jeżdżę Berlingo i ładuję go nie wyjeżdżając prądu do rezerwy (czasami jest to 5% czasami 20%) to po kilku takich doładowaniach spada mi realny zasięg przejechanych km. A rezerwa zapala mi się wcześniej (np 35%)
Highend z forum radził mi, bym zawsze wyjeżdżał prąd do minimum, bo akumulatory mają jakąś tam pamięć, czy... już nie pamiętam i tracą pojemność.
To wyjeżdżać prąd do zera czy nie?
Mocno upierdliwe jest krążenie w okół domu by rezerwa się zaświeciła i by dać radę wrócić do gniazdka.

jas_pik - 2017-08-03, 11:10

Apacz napisał/a:
Czegoś nie rozumiem. Jak jeżdżę Berlingo i ładuję go nie wyjeżdżając prądu do rezerwy (czasami jest to 5% czasami 20%) to po kilku takich doładowaniach spada mi realny zasięg przejechanych km. A rezerwa zapala mi się wcześniej (np 35%)

Bardzo proste.
najlepiej jeździć na naładowanym , jeśli wskaźnik energii spada poniżej 20% jeździć bardzo delikatnie - muskać pedał.
Starać się nie jeździć jeśli nie ma potrzeby/konieczności.
Co jakiś czas wyjeżdżać na maxa - raz na 10 jazd chociażby.

Apacz napisał/a:
To wyjeżdżać prąd do zera czy nie?

Raz na jakiś czas tak ale nie codziennie.
A jeśli rezerwa zapala Ci się juz przy 35% to znaczy że któryś z aku jest już słaby.\Wtedy jeśli wyjeździsz do 0 to sprawdź napięcia poszczególnych paczek i policz średnie napięcie w paczce.
Ta paczka która wtedy będzie miała najniższe średnie napięcie ma w sobie słabszy akumulator.

jas_pik - 2017-08-10, 08:02

I już jest poprawiona wersja softu do naszych starych pojazdów elektrycznych z PSA.
Działa na wszystkich modelach ze stajni PSA ( z akumulatorami SAFT) ale też po konwersji na akumulatory innej chemii.
Wymaga zakupu taniego ELM 327 ( ale uwaga nie wszystkie te najtańsze poprawnie działają)
Obsługuje następujące pojazdy:

- Peugeot 106 ELECTRIC
- Peugeot Partner ELECTRIC
- Citroën Saxo ELECTRIC
- Citroën Ax ELECTRIC
- Citroën Berlingo ELECTRIC

Ta aplikacja jest kompatybilna tylko z pojazdami z tej listy i nie będzie działała z INNYMI POJAZDAMI.

Funkcje:

- Monitorowanie poziomów napięcia i prądu w czasie rzeczywistym
- Zmień typ ładowania (Normalne, Wyrównawcze, Konserwacyjne, Inicjalizacyjne)
- Monitorowanie procesu ładowania w czasie rzeczywistym
- Uzyskanie dodatkowych informacji z sieci OBD pojazdu

Konieczne jest podłączenie interfejsu OBD (ELM327) do 16-stykowej wtyczki OBD pojazdu. Jeśli pojazd jest wyposażony w 30-stykową wtyczkę PSA, niezbędny będzie adapter PSA -> OBD.

Uwaga, wiele interfejsów OBD do sprzedaży w internecie (głównie tanich) to niekompletne kopie ELM327, które nie posiadają podstawowych funkcji. Aplikacja nie będzie działać z tymi fałszywymi interfejsami i wyświetli "OBD podstawowe".

Konieczne jest powiązanie interfejsu OBD z telefonem poprzez BT przed jego użyciem w aplikacji.

Wkrótce w nastepnych wersjach:

- Czytanie i usuwanie usterek
- Wyeksportowanie rejestrów śledzenia napięć i prądów
Do pobrania w Google Play https://play.google.com/store/apps/details?id=steens.checkelec&hl=pl







Jeśli widzicie jakieś błędy w sofcie, jego poprawnym wyświetlaniu, tłumaczeniu poproszę o uwagi .

RaveN - 2017-08-10, 08:51

Gratuluję! Przydatna aplikacja.
PatrykS - 2017-08-10, 12:48

Ale fajnych dożyliśmy czasów, gdzie daje się takie rzeczy zrobić i tak wielu z nich może skorzystać :-)
vwir - 2017-08-10, 20:39

Jeśli chodzi o interfejsy to przerabiałem temat z leafem. W sklepie play jest darmowa aplikacja ELM327 identifier. Pokazuje ładnie co wspiera dany interfejs. Generalnie należy się trzymać z daleka od wersji 2.1, bo ona nie wspiera prawie niczego. Wersja 1.5 jest znacznie lepsza. Do leafa miałem 4 podejścia i w końcu ten zadziałał: http://allegro.pl/show_item.php?item=6306582561
jas_pik - 2017-08-12, 17:44

Nasza apka podaje dokładnie to samo napięcie jakie podaje sprzet diagnostyczny DIAG2000

A to z naszej apki

jas_pik - 2017-08-26, 12:22

Za pomocą tej aplikacji szybko możemy przetestować akumulatory nawet w czasie krótkiej przejażdżki. W ten sposób nie kupujemy kota w worku :)
Jeśli naładujemy do 100 % i dokonamy krótkiej przejażdżki utrzymując obciążenie - pobór prądu w okolicach 100A ( czyli na granicy zielonego i żółtego pola ekonometru) i spadek napięcia odczytamy jako 10V to znaczy że akumulatory są w dobrym stanie .

jas_pik - 2017-09-05, 22:18

Pod względem ilości użytkowników aplikacji do starych PSA Polska jest na 3 miejscu w świecie :mrgreen:


jas_pik - 2017-09-26, 22:59

Czy ktoś chce przetestować nowszą wersję aplikacji z możliwością uruchamiania usługi wodnej i kasowania zapalonej lampki "dolej wody" oraz skasowania licznika uzupełnień?
Mój starusieńki Samsung Galaxy S3 niestety się zawiesza na tej wersji beta i nie mogę przeprowadzić testów a nie dorobiłem się innego androidalnego ( w rodzinie przeszliśmy na iOS).
Jesli tak poprosze o maila na (nick z forum) @gazeta.pl

PS. Ilość użytkowników aplikacji właśnie przekroczyła 100 osób :)

PS2. Ponieważ mój Berlingo odjechał na zachód ale z zachodu dotarły do mnie Peugeoty i Saxo to dalsza część informacji o aplikacji będzie teraz w wątku o P106 Peugeot106 tips & tricks

wik6 - 2017-09-29, 18:19

Dzisiaj u siebie uruchomiłem apl. jest super, dziękuje za nią.
W przyszłości gdy by pokazywała stopień naładowania aku. w trakcie ładowania to by nieco ułatwiło życie.

jas_pik - 2017-09-29, 19:29

Zacznij jeździć z tą apką :0
Jeśli nie będziesz przekraczał 50A to zasięg będziesz miał największy.
Mysle nad przygotowaniem takiego przerobienia pedału przyspieszenia aby nie przekraczać właśnie takiego prądu oraz przygotowanie odpowiedniego rozwiązania do zrobienia ręcznego tempomatu który pozwoli na utrzymywanie stałej prędkości oraz ograniczenie prądu .
A apka na razie idzie w kierunku rozpoznawania błędów ich kasowania oraz pełnej obsługi tzw "usługi wodnej" , bo już możemy za pomocą apki ustawić ten rodzaj ładowania.
lada dzień będzie możliwe kasowanie świecenia lampki "dolej wody"

wik6 - 2017-09-29, 20:34

50 A to szaleńcza jazda !
Testuje przy 22 A co przekłada się na prędkość 35-40 km/h.
W jaki sposób policzyć na ile godzin starczy energii przy takim poborze ?

jas_pik - 2017-09-29, 20:57

100Ah/25A=4h :mrgreen:
wik6 - 2017-09-30, 06:20

Rozumiem , że instalacja 12V jest pomijana w podanych danych.
To jeszcze poproszę o statystyki by program mógł podawać .
Berlingo z wyświetlaczem , normalnie lepszy niż Tesla , bo niech ktoś wsadzi do tesli pralke !!!

wodnik7 - 2017-09-30, 08:06

Okej. Pralka wchodzi. I da sie z nia przejechac 300km w 3h. :)

A wiozles skuter w berlingo?:)) ja kilkakrotnie w tesli, i to wiecej niz 1000km:))

jas_pik - 2017-09-30, 08:49

wodnik7 napisał/a:
A wiozles skuter w berlingo?:)) ja kilkakrotnie w tesli, i to wiecej niz 1000km:))

Ale Vectrixa nie wsadzisz do Tesli :)
A mi się udało :)
Ale Berlingo znalazło już nowego właściciela.
@wik6 Ale po co monitorować akumulator pokładowy

wodnik7 - 2017-09-30, 13:34

E tam nie da sie... jak sie popiesci:)))
wik6 - 2017-10-01, 18:10

Co zrobić by interfejs po długim braku transmisji BT nie wyłączał się.
Ponowne jego włączenie możliwe jest tylko po wyciągnięciu z portu i ponownym włożeniu . Wiele prądu w stanie czuwania nie zużyje , a tak jest to trochę upierdliwe.

jas_pik - 2017-10-01, 19:14

Albo droższa wersja ELM-a z włacznikiem albo
coś takiego co ja nabyłem za jakieś śmieszne pieniądze

wik6 - 2017-10-03, 06:48

Pod jaką nazwą to szukać ?
krawcu - 2017-10-03, 07:33

Tu jest chyba najtaniej:
https://www.aliexpress.co...2814346947.html

highend - 2017-10-05, 18:59

ma ktoś rozpiskę jak przerobić kabelek z Berlingo aby ładował się na słupku Type2?
kolega drgrin coś takiego zrobil do Vectrixa.

zostawie sobie jedno Berlingo - tradycja musi być. Tymczasem iOn gotowy z paroma problemami jeszcze - ale to inny temat.

jas_pik - 2017-10-05, 20:07

Poszukaj w moich postach ja jestem poza domem i mam internet z fona .
Albo kup mój gotowy kabelek do ładowania :)

w dziale ogłoszeń - masz w pełni 3 fazowy .
Mogę też zrobić szybka ładowarkę do Berlingo 40A czyli w połaczeniu z wbudowana ładujesz od zera do pełna w 1,5h

highend - 2017-10-06, 05:58

jas_pik napisał/a:

Mogę też zrobić szybka ładowarkę do Berlingo 40A czyli w połaczeniu z wbudowana ładujesz od zera do pełna w 1,5h


Ze słupka AC Type2 ? :)
fajny bajer. Cena?

jas_pik - 2017-10-06, 07:08

Tak ze słupka typ2 wykorzystujący moją przejściówkę :mrgreen:
Protoryp był trochę niezbyt ładny i sporawy jak to prototyp.
Niestety ze względu na ilość zabezpieczeń oraz dostosowanie go do mozliwości ładowania Saxo i Berligo koszt materiałow to około 1500 zł .
Jak kupisz moja przejściówkę to da Ci schemat do zrobienia go samodzielnie :)
Prototyp kupił nabywca berlingo jak zobaczył że ładowanie z 10% do 60 % na słupku publicznym zajęło tyle czasu co wypicie kawy
Wygląd prototypu nie powalał ale działał nieźle

U mnie cena to 2000 zł

highend - 2017-10-06, 10:46

w Bielsku-Białej ładowarka Greenway ma:

Wtyczka AC TYP 2 - 43 kW AC
Gniazdo AC TYP 2 – 22 kW AC

Jak to najlepiej rozwiązać? dorobić w Berlingo gniazdo Type2 + Twoja ładowarka i podłączać kabelkiem Type2 ? Tak by było najbardziej elegancko.


jas_pik - 2017-10-06, 13:22

Można i tak .
Mam też gniazda do instalacji w samochodzie z zakrętką ale bez blokady .
Możesz wtedy zainstalować je obok oryginalnego lub w innym miejscu


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group