SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

Samochody hybrydowe typu plug-in (PHEV/EREV) - Opel Ampera / Chevrolet Volt - pomiary z różnych sztuk

PatrykS - 2017-02-23, 12:02
Temat postu: Opel Ampera / Chevrolet Volt - pomiary z różnych sztuk
Temat kierowany do użytkowników dysponujących interfejsem OBDII i mogących podejrzeć trochę parametrów np. androidową aplikacją MyGreenVolt. Pomoże to nam ocenić stan baterii i innych elementów. Moje poniższe dotyczą sztuki z 2012r., ~80 tys. km.

1. Procent naładowania baterii po zakończeniu ładowania - u mnie zwykle 95-97% (pojemność użyteczna) i ~85% (całkowita - ta w nawiasie). Jeśli po zakończeniu ładowania włączymy zdalnie ogrzewanie to po jego zakończeniu (10 minut) poziom naładowania potrafi osiągnąć 100% - przy ostatnim takim przypadku pojemność całkowitą miałem 87,5%.
2. Procent naładowania baterii, przy którym włącza się silnik (0km zasięgu) - u mnie ok. 3-5% (18-20%).
3. Napięcia baterii po naładowaniu - aplikacja pokazuje min/avg/max, bo ogniwa zwykle lekko się różnią. U mnie przy ostatnim naładowaniu do 100% (87,5%) widziałem 4.007/4.012/4.018, jakieś poprzednie 98,9% (85,5%) 4.000/4.004/4.008.
4. Napięcia baterii po rozładowaniu - nie mam zapisanego pomiaru, ala poniżej 3,5V chyba schodzi.
4. Temperatura rozgrzanego silnika (GasEng) - u mnie w czasie jazdy 75-83 stopnie.
5. Temperatura silników elektrycznych / skrzyni (Trans) - w czasie godzinnej jazdy na prądzie potrafi stopniowo dojść do 60 stopni, tak jakby nie było termostatu regulującego temperaturę.
6. To w sumie bez interfejsu (z danych na wyświetlaczu) - ile kWh da się wyciągnąć od pełna do zera? U mnie 10-10,7kWh.
7. Moc maksymalna przy depnięciu na maxa (od 0km/h do ~50km/h) - niby fabrycznie 111kW, ja widziałem nawet 120kW, ale tu mogą byc błędy pomiarowe samej aplikacji.

PatrykS - 2017-04-24, 14:23

Udało się może komuś pomierzyć co nieco?
kalex - 2017-04-24, 15:50

Ja właśnie odpaliłem aplikację. Najbardziej mnie interesuje bateria. Zobaczymy ile u mnie nabije.
KilleR.racer - 2017-05-02, 18:33

Ja postaram się podejrzec i dam ci znać jak to wyglada w VOLT
PatrykS - 2017-05-02, 21:05

OK. Napiszcie też jakiego interfejsu OBDII używacie - ja OBDLink MX BT.
kalex - 2017-05-11, 20:59

Dzisiaj sobie popatrzyłem na odzysk na L i na D.
Na L odzyskiwał po 26 kw (max 33 zrobiłem)
Na D odzyskiwał po 10 kw.

Dzisiaj przy 20 na dworze miałem baterie 21 , silnik trakcyjny 45 st.

Rosty 51 - 2017-05-12, 21:13

Szanowni forumowicze. Jestem tutaj nowy.Miło mi znaleźć się w tak zacnym gronie, ludzi z poczuciem odpowiedzialności za własny portfel i dodatkowo poprzez wybór EV dokładających kolejny krok w stronę ochrony otoczenia. Mam ponad 40 lat doświadczenia w spaliniakach, ale zawsze marzyłem o napędzie elektrycznym będąc z racji kwalifikacji zawodowych świadomy wysokiej sprawności silnika elektrycznego. Od ponad pół roku jeżdżę Voltem. Jestem nim zachwycony, chociaż pełen obaw o skutki ewentualnych awarii. Żaden z moich dotychczasowych splinowozów ( miałem ich w życiu 14) nie był nigdy w warsztacie ( pomijając blachę) a tu zupełnie inna technika i nowe wyzwania. Mam nadzieję, że skorzystam z Waszych doświadczeń i poradzę sobie z tym nowym doświadczeniem. Pozdrawiam wszystkich miłośników czystych EV i tych gniazdkowych mieszanych hybryd.
Rosty 51

Rosty 51 - 2017-05-12, 21:24

Jeżdżę głównie w ruchu miejskim na D, natomiast widząc zbliżającą się zmianę świateł przerzucam na L ( większy odzysk energii), chociaż w głowie mi dzwoni alarm, że tak gwałtowna zmiana momentu obrotowego może nie pozostać bez wpływu na trwałość np sprzęgiełek zespołu napędowego. Czy ktoś z Was ćwiczył taką technikę? Kolejny dręczący mnie problem, to samowola compa sterującego pracą ładowarki przy opcji "poza szczytem z uwzględnieniem czasu odjazdu"- włącza się Bóg wie kiedy i nieraz przeciąga ładowanie poza planowany czas odjazdu, chociaż miała ponad 10 godzin, aby z ładowaniem zmieścić się w czasie. Podejrzewam niezgodność zegara wewnętrznego z tym dostępnym na konsoli- chodzi jakoś po amerykańsku.
PatrykS - 2017-05-13, 00:11

Rosty 51 napisał/a:
Szanowni forumowicze. Jestem tutaj nowy.Miło mi znaleźć się w tak zacnym gronie, ludzi z poczuciem odpowiedzialności za własny portfel i dodatkowo poprzez wybór EV dokładających kolejny krok w stronę ochrony otoczenia.
Witaj! I to wszystko robimy cierpiąc katusze w tych hałaśliwych i powolnych EV nie mając za grosz przyjemności z jazdy :-) :-) Przy okazji - nie ma chyba miesiąca ostatnio, żeby nie pojawił się nowy użytkownik Volta lub Ampery na forum, ale się porobiło :-) W takim gronie faktycznie fajnie jest móc skonsultować różne wątpliwości czy awarie.

Rosty 51 napisał/a:
Jeżdżę głównie w ruchu miejskim na D, natomiast widząc zbliżającą się zmianę świateł przerzucam na L ( większy odzysk energii), chociaż w głowie mi dzwoni alarm, że tak gwałtowna zmiana momentu obrotowego może nie pozostać bez wpływu na trwałość np sprzęgiełek zespołu napędowego.
W momencie przełączenia nic się mechanicznie nie zmienia - to tylko oprogramowanie włącza większe obciążenie silnika elektrycznego odzyskiem. Ten sam efekt można osiągnąć lekkim wciśnięciem hamulca.

Rosty 51 napisał/a:
Kolejny dręczący mnie problem, to samowola compa sterującego pracą ładowarki przy opcji "poza szczytem z uwzględnieniem czasu odjazdu"- włącza się Bóg wie kiedy i nieraz przeciąga ładowanie poza planowany czas odjazdu, chociaż miała ponad 10 godzin, aby z ładowaniem zmieścić się w czasie.
Nie testowałem tej opcji, ostatnio jedynie tą z programowanym czasem wyjazdu (bez taryf) używam i w zasadzie nie zauważyłem problemów poza jednym - jak po podłączeniu ładowarki i wybraniu trybu zmieni się prąd ładowania z 10A na 6A to tego nie uzwględnia i nie zdąża naładować.
Rosty 51 - 2017-05-13, 21:59

Dzięki za informację. Bylem przekonany, że selektor zmienia przełożenie mechanicznie. Wypróbuję ten sposób z hamulcem. Swoja drogą , krótkie i lekkie naciśniecie hamulca stanowi informację dla auta z tyłu, żeby ten nieco się ocknął i również zmniejszył prędkość. Nie brakuje pajaców grzejących do dechy i na końcu ostro po hamulcach- tacy najczęściej lądują w twoim bagażniku. dzięki!
Pawiel - 2017-05-14, 07:46

Wlasnie z tego powodu troche sie boje jezdzic na biegu L. Wolalbym nie miec auta do remontu.
wodnik7 - 2017-05-14, 14:48

to przy wiekszej rekuperacji ampera nie zapala swiatel stopu?

tesla, przy zdjeciu nogi z gazu, ktory wiaze sie z duzym odzyskiem, zapala. ;)

kalex - 2017-09-12, 20:46

Dzisiaj rzuciłem okiem po naładowaniu i miałem 98,3 (87,8) . Po zasięgu widzę że nie dobija mi do końca. Jaki może być powód?
Rosty 51 - 2017-09-12, 22:09

Szanowni Forumowicze. Czy ktoś próbował wyjąc zamek z drzwi kierowcy? Mam problem. Nie zamykają mi się drzwi kierowcy ani z pilota, ani z mikroprzycisku, ani z przycisku centralnego.Otwiera bez pudła, zamykam poprzez wciśniecie wewnętrznego przycisku drzwi. Podejrzewam usterkę siłownika zamka jedynie w kierunku zamykanie. Podchodziłem do wyjęcia zamka już dwukrotnie, ale nie jestem w stanie zwolnić prętów napędzających mechanizmy zamykania.
PatrykS - 2017-09-13, 12:45

wodnik7 napisał/a:
to przy wiekszej rekuperacji ampera nie zapala swiatel stopu?
Ponoć nie zapala, ja nie sprawdzałem.

kalex napisał/a:
Dzisiaj rzuciłem okiem po naładowaniu i miałem 98,3 (87,8) . Po zasięgu widzę że nie dobija mi do końca. Jaki może być powód?
Jaki masz przebieg? Mi z początku (60 tys. km) do 95-96 ładowało, dziś (95 tys. km) do ponad 98. Jeżeli w zasięgu jesteś w stanie wyczuć brakujący 1% to musisz mieć bardzo powtarzalną trasę :-)

Rosty 51 napisał/a:
Czy ktoś próbował wyjąc zamek z drzwi kierowcy?
Ja nie wyciągałem, ale miałem problem po zatrzaśnięciu drzwi z wykręconą klamką i w jakimś warsztacie mi to otworzyli. Zamek jest chyba wspólny z Insignią, może i innymi Oplami, więc jak się ktoś na nich zna to sobie z Amperą też poradzi.
kalex - 2017-09-13, 16:28

Ja mam 117000. Brakuje mi ostatnio 3 km w zasięgu.
Rosty 51 - 2017-09-13, 20:35

PatrykS, Dzięki za radę. Będę próbował chociaż się obawiam kłopotów, bo to nie Ampera a Chevy a na niego patrzą jak na raroga.
PatrykS - 2017-09-13, 22:04

Rosty 51 napisał/a:
Będę próbował chociaż się obawiam kłopotów, bo to nie Ampera a Chevy a na niego patrzą jak na raroga.
Jeśli chodzi o zamki to akurat jeden pies :-)
Rosty 51 - 2017-10-13, 21:18

Uparły się na mnie drobne upierdliwości elektroniki z lewej strony auta. Do niezamykającego się zamka kierowcy dołączyła pokrywa zamykająca gniazdo ładowania. Potrzeba kilku (czasami nawet do 8) prób zwolnienia, żeby raczyła się otworzyć. Słychać kłapanie jakiegoś małego przekaźniczka a pokrywa nie puszcza. Czasami odnoszę wrażenie, że auto, jak komputer, wymaga zresetowania elektroniki, ale nie wiem jak to zrobić i boję się pogorszyć sytuacji. Może kogoś z Forumowiczów trapiły podobne upierdliwości?
PatrykS - 2017-10-13, 21:58

Rosty 51 napisał/a:
Potrzeba kilku (czasami nawet do 8) prób zwolnienia, żeby raczyła się otworzyć.
Moja zacina się generalnie, mocno zależy to od pogody. Posmarowanie zatrzasku (tego w który wchodzi bolec zapadki, bliżej drzwi kierowcy) olejem pomaga - widać trze on o srebrny bok gniazda. Jak się zatnie to można docisnąć klapkę i spróbować jeszcze raz, albo stanąć z kluczykiem przy klapce i czatując na ten odgłos zwolnienia po prostu podważyć klapkę paznokciem.
YANNOSICK - 2017-10-13, 23:15

To był mechanizm który po kilku latach sprawiał wiele problemów. W niektórych krajach awarie tego zatrzasku podpadały pod gwarancję nadwozia i naprawia się je w nieskończoność. W 2013r zrezygnowano z mechanicznej blokady klapki.
Rosty 51 - 2017-10-14, 06:00

Dziękuję za podpowiedź. Swoją drogą , to przy niezmiennym moim zadowoleniu z koncepcji auta irytujące są te drobne upierdliwości. Do tej pory jeździłem amerykańskimi wersjami Japończyków i nigdy nie miałem takiego natłoczenia dziwnych niesprawności. Jeżdżę samochodami od 1969 roku i nieraz z sentymentem wspominam, te stare proste niezawodne rozwiązania techniczne, na których nauczyłem się mechaniki i elektrotechniki samochodowej. Długi czas mojej aktywności zawodowej były te umiejętności niezłym źródłem dochodów. Dzisiejsze motoryzacyjne gadżety wypakowane elektroniką stanowią fun ale i spory problem dla użytkowników. :)
PatrykS - 2017-10-14, 09:47

Rosty 51 napisał/a:
Dzisiejsze motoryzacyjne gadżety wypakowane elektroniką stanowią fun ale i spory problem dla użytkowników.
Akurat siłownik zamka i blokada tej klapki chyba bardziej z mechaniką/elektrotechniką są związane niż z elektroniką :-)
Rosty 51 - 2017-10-15, 00:06

Akurat siłownik zamka i blokada tej klapki chyba bardziej z mechaniką/elektrotechniką są związane niż z elektroniką :-)

Nie do końca bym się z tym zgodził, bo w elektrotechnice nie ma "humorów". Albo coś działa, albo nie ( bo np jest spalone uzwojenie elektromagnesu, zacina się, nie ma zasilania, bo przerwany jest przewód). W elektronice jakiś głupi zespół daje zasilanie lub nie , bo brakuje mu jakiegoś potwierdzenia, coś "nie odszczekało" itp. I tutaj tak jest - raz otwiera raz za razem a za chwile "ni cholery" po czy powtarza się zabawa. To samo jest z zamkiem kierowcy. Coś wyraźnie się poplątało w procesorze obsługującym lewa stronę nadwozia. :mrgreen:

PatrykS - 2017-10-15, 00:36

Rosty 51 napisał/a:
Nie do końca bym się z tym zgodził, bo w elektrotechnice nie ma "humorów".
Nie wiem jak w przypadku Twojej klapki, ale moja stricte mechanicznie się blokuje, choć w losowy sposób.
Maras - 2018-04-14, 06:12
Temat postu: Volt 15 zasięg
Wczoraj zrobiłem trasę Wawa-Katowice-Wawa. Naładowałem przed wyjazdem i teoretyczny zasięg wynosił 76km. Po drodze do Katowic po wyczerpaniu się baterii w korku włączyłem tryb górski. Podładował mi do zasięgu 43km. Potem wachlując podtrzymaniem i normalnym dobiłem do 70km i do Katowic dojechałem na baterii. W Katowicach zostawiłem auto w Galerii Katowickiej gdzie wróciłem po ok 4h. Za parking zapłaciłem 6zł, a zasięg był 86 km. W Amperze nigdy takiego nie widziałem. W drodze powrotnej technika taka sama + postój na Orlenie + 10km zasięgu.
Cała trasa 616km, średnie zużycie paliwa na tej trasie + wtorkowy Wawa-Lublin 358km i trochę po Wawie.

Podczas jazdy ev trzymałem tempomat na 75km w trybie podtrzymania 90km
Z obserwacji wynika że przy tej prędkości z pełnym bagażnikiem ok100kg Volt pozwala przejechać ok90km.
Opny letnie, nie sliki, ciśnienie 3.08.w trybie ev wyłączone nawiewy lekko odsunięte okno - 2cm.
Na Plug share zdjęcie z ładowania w Katowicach.

Auto naprawdę miło mnie zaskoczyło. Temp aku na trasie ok 25C. Po zimowych zasięgach rzędu 55km różnica jest znaczna

PatrykS - 2018-04-14, 10:31

Maras napisał/a:
Za parking zapłaciłem 6zł, a zasięg był 86 km. W Amperze nigdy takiego nie widziałem.
Ja też jeszcze nie, mimo wielu tras z pokonanymi ponad 90km na prądzie.
KilleR.racer - 2018-04-16, 08:22
Temat postu: Re: Volt 15 zasięg
Maras napisał/a:
zasięg był 86 km. W Amperze nigdy takiego nie widziałem.
Auto naprawdę miło mnie zaskoczyło.

Tak to jest jak się kupi dobre auto od dobrego sprzedawcy :-P
No cóż Volt wcale moim zdaniem nie gorszy od Ampery a bateria o lekko rozszerzonej pojemności robi swoje.
ps. Wczoraj robiłem małą jazde VOLT gen 2 kolegi z forum tu naszego. I powiem tak regen on demand to jest to czego mi trzeba i szarpie 50kw. Do tego moje odczucie jest takie że jest sporo ciszej w nim niż w Gen1 ale dawno nie smigałem wiec może to być tylko odczucie. Szkoda że nie mam możliwości wycisnąć z niego jego ostatnich potów bo ciekawi mnie jaki bylby rekord. W Kanadzie koleś na amerykańskim forum zrobił 123km wiec już wyniki zacne :)

Drobny - 2018-04-16, 11:18

:)
GreenVolt zapisał wartośći min. regen -50,3 kW max output 136 kW(bez ogrzewania, klimy itp.)
zauważyłem że Gen2 ma przy dynamicznym ruszaniu taki pik mocy przez 2-3 sek. i to czuć.

Wojtasek0 - 2018-04-16, 23:22

Cześć i czołem
To i ja się pochwale w dniu dzisiejszym zrobiłem na 10,8 kw 83,5 kilometra.
Spokojna jazda po Warszawie bez klimy ale radio włączone ....
Jak na razie to mój rekord
Pozdrawiam
Wojtek

Maras - 2018-04-17, 22:31

Zacny wynik. U mnie też już od kilku dni nie schodzi poniżej 80km. Dziś Warszawa nawet 87km jazda naprawdę spokojna. Myślę że jakbym się nie tułał po Centrum to nawet ponad 90km by pękło.

Im więcej poruszam się tym autem tum bardziej je lubię:)
Voltem przejechałem już 10000 od listopada Pb na poziomie 2l.

Pozdrawiam

PatrykS - 2018-04-17, 22:56

Maras napisał/a:
Im więcej poruszam się tym autem tum bardziej je lubię:)
Też tak miałem przez pierwsze dwa lata - stale rosnące zadowolenie :-) Teraz już nie rośnie - chyba już bardziej się po prostu nie da :-)

Maras napisał/a:
Voltem przejechałem już 10000 od listopada Pb na poziomie 2l.
Ostatnie 17000 (niecały rok) to u mnie 0,7l/100km.
Maras - 2018-04-18, 05:42

Gratulacje.
Dla mnie wynik raczej nieosiągalny. Trasy psują wszystko :

Rozglądam się czy inne auto by mi pasowało... Ale nie ma takiego które by w trybie ev osiągało 200+ km, jak i swobodnie na Pb poleciało by bez większych ograniczeń kilkaset km ( myślałem o i3 94/rex - jednak jechać 600km i tankować co 100km zużywając min 9l/100 nie ma sensu) . Czysty ev tu tylko Bolt i Tesla. Tesla poza zasięgiem cenowym, a Bolt za szybko się też nie ładuje i przy normalnej jeździe zimą myślę że max 300km. Producent który wyprodukował by takie auto wg. mnie wygrał by walkę na rynku.
A tak pozostaje Ampera/Volt. Oszczędności pozostałe na koncie po tych 5mc Voltem robią już wrażenie zwłaszcza że 8/10 ładowań, to ładowania za free :)
W moim przypadku rocznie powinienem zaoszczędzić ok 10% wartości początkowej auta.

W Amperze żony średnia z 42000km to 3.6l. Jednak tu min 60-70% przebiegu to trasy > 270km - 500km

Pozdrawiam wszystkich starych i przyszłych użytkowników!
To naprawdę fajne auta.

szkutnik - 2018-06-09, 18:53

Rosty 51 napisał/a:
Szanowni Forumowicze. Czy ktoś próbował wyjąc zamek z drzwi kierowcy? Mam problem. Nie zamykają mi się drzwi kierowcy ani z pilota, ani z mikroprzycisku, ani z przycisku centralnego.Otwiera bez pudła, zamykam poprzez wciśniecie wewnętrznego przycisku drzwi. Podejrzewam usterkę siłownika zamka jedynie w kierunku zamykanie. Podchodziłem do wyjęcia zamka już dwukrotnie, ale nie jestem w stanie zwolnić prętów napędzających mechanizmy zamykania.


Jak tam z zamykaniem? naprawiłeś już, czy potrzebujesz jeszcze rady?

kriss032 - 2018-07-04, 21:24

W Volcie wyświetlił mi się taki komunikat - Czas na wymianę oleju, czy mieliście coś takiego ? Silnika spalinowego prawie nie używam spalanie to 1,83 L/100 czy chodzi o to że olej jest przeterminowany - czas użycia już minął.Oleju nie wymieniałem. Na jaki olej wymienić ?
PatrykS - 2018-07-04, 22:22

kriss032 napisał/a:
W Volcie wyświetlił mi się taki komunikat - Czas na wymianę oleju, czy mieliście coś takiego ?
Nie miałem, raz w roku wymieniają przy przeglądzie mimo wskaźnika pokazującego ok. 90%.

kriss032 napisał/a:
Silnika spalinowego prawie nie używam spalanie to 1,83 L/100 czy chodzi o to że olej jest przeterminowany - czas użycia już minął.
Licznik mierzy czas i przebieg, więc u Ciebie zapewne to pierwsze upłynęło.

kriss032 napisał/a:
Na jaki olej wymienić ?
To zwykły silnik spalinowy - Opel leje tam coś swojego syntetycznego, pod maską musi być jakaś karteczka.
kalex - 2018-07-04, 22:28

5w30
kriss032 - 2018-07-05, 22:49

Już jestem po wymianie oleju komunikat na wyświetlaczu o wymianie oleju nadal się wyświetlał, trzeba go było skasować ręcznie bez wpinania się komputerem w złącze diagnostyczne, zrobił człowiek który wymieniał olej. Wymieniał ktoś koło ??? Podobno zaworki z czujnikiem ciśnienia trzeba kalibrować z wyświetlaczem ciśnienia po każdym zdjęciu koła.
PatrykS - 2018-07-05, 23:03

kriss032 napisał/a:
Już jestem po wymianie oleju komunikat na wyświetlaczu o wymianie oleju nadal się wyświetlał, trzeba go było skasować ręcznie bez wpinania się komputerem w złącze diagnostyczne, zrobił człowiek który wymieniał olej.
Kasowanie zdaje się dłuższym przyciśnięciem przycisku w pokrętle na desce po lewej stronie kierownicy (tym od przełączania między wyświetlaniem liczników A/B, ciśnienia, oleju itd.).

kriss032 napisał/a:
Wymieniał ktoś koło ??? Podobno zaworki z czujnikiem ciśnienia trzeba kalibrować z wyświetlaczem ciśnienia po każdym zdjęciu koła.
W mojej z 2012 nie trzeba - zmieniam całe koła z zimy na lato i odwrotnie i same się parują czujniki z samochodem.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group