SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

Blogi użytkowników pojazdów elektrycznych - Daihatsu Sirion EV

EVgarage - 2017-03-05, 12:59
Temat postu: Daihatsu Sirion EV
Jestem w trakcie budowy Siriona z napędem elektrycznym. Poza samą wymianą silnika robię też remont całego samochodu. W planach nowy lakier, zawieszenie, hamulce itp itd.
Auto oryginalnie miało silnik 1.0 o mocy 55km i generujący oszałamiające 90Nm, który już jest zastąpiony indukcyjnym silnikiem generującym 160Nm i 73konie mocy.

Wszelkie komentarze mile widziane ;)

Oto mój samochód przed modyfikacjami:


A tak mniej więcej będzie wyglądać, gdy będzie gotowy:

EVgarage - 2017-03-05, 13:01

Demontaż oryginalnego silnika:


Oczyszczona komora silnika:


Nowe hamulce tył, amortyzatory i sprężyny:

EVgarage - 2017-03-05, 13:04

Przekładnia i silniczek. Nie planuję zmieniać biegów zatem oryginalne sprzęgło i koło zamoachowe zostało zastąpione sprzęgłem kłowym




Poczatek prac lakierniczych i przymiarka gniazda ładowania:


Kolejne zdjęcia wkrótce ;)

jas_pik - 2017-03-05, 19:03

Jaki silnik?
Jaki kontroler?
Jakie akumulatory?
Co ze wspomaganiem hamulców i kierownicy?
Jaka przetwornica DC/DC?

EVgarage - 2017-03-05, 21:30

Silnik HPEVS AC50 z dedykowanym kontrolerem Curtisa, akumulatory od Leafa z przebiegiem niecały tysiąc km. Wspomaganie hamulców realizowane elektryczną pompą podciśnienia sterowaną czujnikiem, wspomaganie kierownicy z elektryczną pompą TRW. Co do DC/DC to mam kupioną przetworniczkę Meanwell ale nie jestem na 100% przekonany do niej więc kwestia jest w jakimś sensie otwarta
Pawiel - 2017-03-06, 08:12

Polecam blog gościa, który sam zbudował sobie Audi A2:

https://www.elektrofahrze...-blog/a2-umbau/

EVgarage - 2017-03-06, 20:33

Fajne, dzięki. Szkoda, że mój niemiecki jest taki słaby... Ale gość używa takiego samego kontrolera jak ja ;)
gienek333 - 2017-03-06, 22:51

Może nie mam racji, ale wedle mojej wiedzy, to silniki indukcyjne można łatwo "przewoltować", a silnik od widlaka 60 kg to można kupić poniżej 1000 pln.
Pawiel - 2017-03-07, 08:11

Pisz do niego emaila po angielsku.
Gościu jest bardzo uprzejmy.

Ed - 2017-03-07, 14:08

Fajne auto, jaki będzie zasięg? Co z klimą, poduszkami, abs i innymi? Da się to jakoś łatwo zachować?

Powodzenia!

EVgarage - 2017-03-08, 08:14

Oczywiście ABS, poduszki i inne akcesoria działają i będą działać. Jedynie na elektryczny kompresor klimy mi żal pieniędzy bo w mieście i tak prawie nigdy jej nie włączam.
Co do zasięgu to jest szansa do 150km

gienek333 - 2017-03-08, 08:50

A jakie napięcie będzie?
EVgarage - 2017-03-08, 11:48

Nominalnie 111V
EVgarage - 2017-03-11, 10:25

To jadę dalej ze zdjęciami projektu;

Oryginalny licznik przystosowany do nowych okoliczności - Amperomierz, prędkościomierz i wskaźnik naładowania


Elektryczna pompa podciśnienia do wspomagania układu hamulcowego, czujnik ciśnienia bezwzględnego i parametryczny wyłącznik do pompy


Kupiłem dwa elektroniczne pedał gazu ale jakoś średnio pasowały wewnątrz więc pomyślałem, żeby użyć czujnika TPS z oryginalnej przepustnicy

EVgarage - 2017-03-11, 10:30

Później jednak znalazłem elektroniczny pedał, który pasował całkiem nieźle i tak się to teraz prezentuje


Silnik połączony z przekładnią


Próbne spasowanie napędu na ramie

PatrykS - 2017-03-13, 09:16

Fajnie idzie, już by się chciało wsiąść i pojechać :-) A gdzie będą akumulatory?
EVgarage - 2017-03-14, 07:46

Pewnie, że by się chciało... Szczególnie, że mam plany wakacyjne związane z tym autem ;)

Większość aku będzie pod tylną kanapą, w miejscu gdzie kiedyś był bak oraz nad silnikiem pod maską. To ostatnie pierwotnie nie było planowane bo miał być mniejszy zestaw.
W wolnej chwili wrzucę kolejne fotki to będzie pokazane

EVgarage - 2017-03-18, 10:43

Próbne spasowanie uchwytów silnika


Napęd zamontowany w samochodzie


W owym czasie planowałem zamontować akumulatory tylko z tyłu samochodu więc jest bardzo dużo miejsca pod maską i kontroler mógł być wyeksponowany

EVgarage - 2017-03-18, 10:49

Ostatecznie kupiłem większy zestaw akumulatorów i plan musiał ulec zmianie


Koncepcja przedniego pakietu


I koncepcja tylnego w stylu samochodu Flinstonów

PatrykS - 2017-03-18, 10:49

Blisko blisko coraz bliżej :-)
EVgarage - 2017-03-20, 13:51

Bliżej z każdym tygodniem. Choć teraz okazałem się dość dużym optymistą jeśli chodzi o elektryczne podgrzewanie wody do ogrzewania. Chciałem wykorzystać grzałki od zmywarki ale okazały się za duże i cały układ zbyt pokraczny i podatny na wycieki. Prawdopodobnie będę zamawiał elegancką grzałkę 3kW z Chrl
jas_pik - 2017-03-20, 13:57

Odpuść sobie elektryczną grzałkę , kup najtańsze webasto mokre - będziesz miał cieplej/szybciej i bez utraty zasięgu
EVgarage - 2017-03-21, 07:43

Często jeżdżę 10-20km dziennie więc utrata zasięgu nie stanowi problemu. Ale faktycznie, planuję mieć i grzałkę i webasto ;)
drgrin - 2017-03-21, 20:58

Cytat:


Sporą dziurę zrobiłeś pod siedzeniem. W samonośnym nadwoziu to może być ryzykowny pomysł, możesz mieć problemy ze sztywnością nadwozia. Może jakieś wzmocnienia?

EVgarage - 2017-03-22, 07:51

Wycięty element składał się z pojedynczej blachy o grubości poniżej 1mm i od spodu wzmocnienia z drugiej blachy, gdzie przykręcany był bak. Konsultowałem się wcześniej w zaprzyjaźnionym zakładzie blacharskim i uznaliśmy, że nie będzie problemu.
Oczywiście pominąwszy to, od spodu przychodzi nowa podłoga i rama z profilu, na której oprą się akumulatory więc ta rama będzie pewnie pełniła rolę wzmocnienia.
W ogólności żaden element konstrukcyjny nie jest zmieniany

domino - 2017-03-24, 07:40

drgrin napisał/a:
Cytat:

Sporą dziurę zrobiłeś pod siedzeniem. Może jakieś wzmocnienia?


Zależy jaki ciężar będzie przewidywany bo ja proponował bym wzmocnienie (ala katownik)z blachy o takiej samej grubości z zewnątrz dać ciut większą powierzchnię łącząc z przewidziana rama.

EVgarage - 2017-03-25, 09:24

To tak wygląda nowa podłoga:


A tak skrzynia i rama na przednie akumulatory:


Rama wzmacniająca z tyłu i utrzymująca akumulatory wykonana w podobnym stylu, jedynie z grubszego profulu, marnie wyszły zdjęcia więc wrzucę jak uda się zrobić jakieś sensowne

EVgarage - 2017-03-25, 09:30

A w międzyczasie tych prac auto zyskało nowy lakier.

Pierwsze elementy w podkładzie epoksydowym


A tutal elementy w podkładzie wypełniającym


I karoseria tez


Przymiarka felg ;)

EVgarage - 2017-03-25, 09:32

Efekt lakierowania za tydzień ;)
wodnik7 - 2017-03-25, 14:24

BRAWO! wyglada juz teraz swietnie!;)
EVgarage - 2017-03-30, 17:03

Dzięki, każde miłe słowo się przydaje!

Wrzucam zdjęcie tylnej skrzyni na aku, myślę, że rama bez problemu sobie poradzi z utrzymaniem pakietu i sztywności budy.
Poza tym, widać zamontowany już najmniejszy pakiet akumulatorów i podgrzewanie

gienek333 - 2017-03-30, 21:55

A jak działa podgrzewanie?
Pir-serwis - 2017-03-31, 03:30

Przewód oporowy grzejny.
Ale Zbyszek Kopeć pisał, że to szkodzi bateriom-przewody w ich pobliżu iIe w tym prawdy, nie wiem.

krawcu - 2017-03-31, 07:15

Jakiej mocy jest ten przewód grzejny?

Proponuję go umieścić tak aby się nie krzyżował bo będzie mu to szkodzić.

EVgarage - 2017-03-31, 07:41

Nissan Leaf ma podgrzewanie oporowe i jakoś nie spotkałem się z opinią, żeby to w czymś szkodziło. Natomiast ładowanie pełnym prądem zamrożonego akumulatora szkodzi na pewno.

Moc przewodu to 18W na metr. O krzyżowaniu nie wiedziałem, w instrukcji też nic na ten temat nie ma. Chodzi o podwyższoną temperaturę w tym miejscu?

krawcu - 2017-03-31, 07:53

To jest kabel stałomocowy (tak zakładam) więc w jednostce czasu oddaje ustaloną moc. Jeśli kabel się krzyżuje bądź dwie nitki się stykają ze sobą to w tych miejscach jest gorszy odbiór ciepła, kabel się przegrzewa i skraca swoją żywotność. W konsekwencji dochodzi do przepalenia.
gienek333 - 2017-03-31, 22:31

Moim zdaniem grzanie (chłodzenie) płynem też ma swoje +. Jak coś ma wyższą temperaturę, to nie pobiera energii od płynu.
EVgarage - 2017-04-01, 10:45

Ma to sens, dzięki.
Myślałem o grzaniu wodnym ale nastręcza wiele kłopotów; brak łatwej i taniej możliwości regulacji temp, większa średnica węża niż drutu grzejnego, potrzebna dodatkowa pompa i grzałka. Włączenie w obwód ogrzewania odpada przez dość wysoką temp cieczy.

EVgarage - 2017-04-01, 10:51

Pomalowane elementy:





Kolor jest obłędny!

Okazuje się, że nie mam zdjęcia budy ale puki nie ma zamontowanych drzwi ani nic to nie ma wiele do oglądania

EVgarage - 2017-04-01, 10:56

A tu pakiety akumulatorów prawie gotowe do montażu



Płyta do chłodzenia kontrolera cieczą: (obrobiona CNC, śliczniutka)

gienek333 - 2017-04-01, 22:30

Jeszcze dwa słowa w kwestii grzania-chłodzenia. 16 lat temu zainstalowałem przewody grzejne w posadzkach domu i cieszę się (cała rodzina też). Lata użytkowania nasunęły spostrzeżenia. Płyn można dać wszędzie, pod wanną, brodzikiem, meblami. Jak meble, brodzik, wanna jest przy ścianie zewnętrznej, to jest wilgoć i grzyby. Podobnie jest z aku. Płyn mocno stabilizuje temperaturę. Płyn można zagrzać na n sposobów; prąd,pompa ciepła, peltiery, webasto itd. Jeżeli chodzi o grzanie prądem, to można jako grzałkę wykorzystywać tranzystory (dzisiaj można znaleźć na śmietniku), a element grzejny jest jednocześnie wykonawczym. Ps projekt za..., bardzo fajny, powodzenia.
EVgarage - 2017-04-03, 07:07

Dzięki.
Zgadzam się, że ogrzewanie cieczą pewnie byłoby lepsze w ogólności ale niekoniecznie w przypadku tych modułów akumulatorowych. Tesla czy Volt mają to w standardzie i wówczas wystarczy tylko podłączyć wąż do modułu i sprawa jest prawie załatwiona, tutaj nie. Po prostu wzgląd czysto praktyczny

EVgarage - 2017-04-07, 16:27

Nowe przewody hamulcowe oraz początek nowych instalacji pod maską:


Drugi i największy pakiet akumulatorów na miejscu:


Trzeci pakiet akumulatorów na miejscu. I kontroler. I przewody do silnika też

PatrykS - 2017-04-07, 16:46

Pięknie rośnie :-)
Carcik - 2017-04-07, 16:48

Pytanie, w jakiej cenie udało Ci się nabyć konserwy od Leafa i skąd je kupować ? Rozbitki allegro czy jak poszukujesz ?
EVgarage - 2017-04-08, 06:52

Trzeba kombinować i szukać. Oczywiście tylko z rozbitków. A zapłaciłem za nie mniej, niż za fabrycznie nowy pakiet LiFe o pojemności 2\3 obecnego, więc wg mnie przyzwoita opcja
Carcik - 2017-04-08, 08:37

Budżet konstrukcji musi być spory w porównaniu do mojego. Ja założyłem maksymalnie 5tys zl za pakiet do 150-180km zasięgu. Chwile rozważałem LiFePO4 ale za 5tys może bym miał melexa z zasięgiem 40-60km :-D A tak chociaż jest szansa na większy zasięg kosztem zabawy z 18650.
EVgarage - 2017-04-10, 20:20

Też dobra filozofia. To będzie chyba najtańsze, w miarę rozsądne rozwiązanie jakie można mieć. Tylko z selekcją cel jest masakra...
highend - 2017-04-10, 22:16

pewnie niebawem (1-2 lata) "konserwy" z Leafa zaleją rynek ;)
dobra nazwa! :)
projekt też super :) good luck! :)

EVgarage - 2017-04-11, 07:11

Dzięki. Nie wiem, czy zaleją rynek ale jeśli nawet to to już raczej nie będzie taka superancka opcja bo nie będą miały już nominalnej pojemności... Do mniej wymagających projektów czy stacjonarnych aplikacji spoko, o ile oczywiście cena będzie właściwa
PatrykS - 2017-04-11, 09:08

EVgarage napisał/a:
to już raczej nie będzie taka superancka opcja bo nie będą miały już nominalnej pojemności...
To się je będzie selekcjonowało jak te z laptopów :-)
EVgarage - 2017-04-12, 06:47

Hehe, no tak, faktycznie. Ale to dopiero będzie zabawa... ;)
EVgarage - 2017-04-15, 08:52

Ostatnio otrzymałem ładowarkę, 3.1kW, naładuje od zera do pełna w jakieś 7h:


To ostatni duży element, którego brakowało do mojej układanki.

Wjechały także kompletnie nowe przednie hamulce wraz z przewodami w stalowym oplocie:


Uruchomiłem już napęd, kółka się kręcą więc po świętach pewnie wybiorę się na jakąś krótką przejażdżkę.
Osobna kwestia to to, że jak tak patrzę na auto od boku to przód stoi nieco wyżej niż tył. Będę zatem potrzebował obniżających sprężyn zawieszenia. Spodziewałem się takiej sytuacji choć zawsze mam nadzieję, że będę się mylił...

YANNOSICK - 2017-04-15, 10:04

Dołóż z przodu kilkadziesiąt kilo litu.
kalex - 2017-04-15, 10:12

No właśnie jak będzie nie wyważony to będziesz się bujał. A w zimie drift na łukach.
EVgarage - 2017-04-15, 11:27

Na więcej litu nie ma za bardzo miejsca, w zasadzie na nic już prawie nie będzie miejsca z przodu.

Rozkład masy raczej będzie równiejszy niż oryginalnie więc niekontrolowane poślizgi nie są moim zmartwieniem. Po prostu seryjne sprężyny przygotowane są na lżejszy tył.

EVgarage - 2017-04-22, 09:07

Pierwsza przejażdżka zaliczona, super fajnie.



Przód prawie poskładany, zamontowana ładowarka, układ chłodzenia kontrolera i inne drobne akcesoria.



Ciekawym kłopocikiem, o którym wcześniej nie myślałem jest to, że ładowarka ma zintegrowaną diodę sygnalizującą stan. Chcąc mieć podgląd na to będę musiał zastosować światłowód poprowadzony w jakieś widoczne miejsce

jas_pik - 2017-04-22, 09:52

Gratulacje :mrgreen:
PatrykS - 2017-04-22, 10:11

EVgarage napisał/a:
Pierwsza przejażdżka zaliczona, super fajnie.
Przełomowa długo wyczekiwana chwila, również gratuluję!!! :-) Satysfakcja musi być olbrzymia, powodzenia w dokończeniu dzieła!
RaveN - 2017-04-22, 12:04

EVgarage napisał/a:
Pierwsza przejażdżka zaliczona, super fajnie.

Fajnie, chyba się do Ciebie uśmiechnę i odwiedzę zobaczyć ;)

EVgarage - 2017-04-22, 13:12

Dzięki. Oczywiście zapraszam ;)

A czy na Forum można wstawić filmik np z FB, żeby był widoczny jak zdjęcia?

RaveN - 2017-04-23, 12:59

EVgarage napisał/a:
A czy na Forum można wstawić filmik np z FB, żeby był widoczny jak zdjęcia?

Nie wiem. A link nie wystarczy?

EVgarage - 2017-04-24, 06:35

Chyba wystarczy, z ciekawości zapytałem ;)
EVgarage - 2017-04-29, 07:36

Kolejne kroki poczynione; zacząłem składać wnętrze, co jest dość czasochłonne przez montaż dodatkowych wygłuszeń oraz konserwację skórzanych foteli.



Miałem też problem z ABSem, wypluwał błąd z nieprawidłowym sygnałem z jednego z czujników ale po kolejnej jeździe próbnej wydaje się, że problem jest rozwiązany.

Problem, który wyskoczył w międzyczasie to awaria elektrycznej pompy do wspomagania produkcji niemieckiej, wydaje się, że bez konkretnej przyczyny... Problem niskiej rangi i mam już pompę na podmiankę.

EVgarage - 2017-04-29, 07:47

Przy okazji sprawdzania ABSu chciałem tez sprawdzić przyspieszenie. Nie jechałem jeszcze szybciej niż 80 bo jednak trochę straszno bez wykończonego wnętrza ale jest nieźle, jestem całkowicie zadowolony z przyspieszenia. Maksymalny prąd, jaki "udało" się pobrać z akumulatorów to 664A. ;)

Poniżej zamieszczam linki do filmików na FB, zapraszam do oglądania, powinny działać bez logowania:
https://www.facebook.com/...54539744686090/
https://www.facebook.com/...?type=3&theater

Życzę przyjemnego dużego łikędu ;)

Pir-serwis - 2017-04-29, 12:22

Idzie.
Szacun.
:)

PatrykS - 2017-04-29, 14:18

EVgarage napisał/a:
Nie jechałem jeszcze szybciej niż 80 bo jednak trochę straszno bez wykończonego wnętrza
No faktycznie bez wykończonego wnętrza odgłosy bezbłędne :-) Też bym tak chciał pomajstrować, ale tyle czasu to chyba dopiero na emeryturze bym miał :-) Powodzenia!
Carcik - 2017-04-29, 18:02

EVgarage napisał/a:
Maksymalny prąd, jaki "udało" się pobrać z akumulatorów to 664A.

Pakiet 111V to udało się pociągnąć sporo więcej niż 50kW bo tyle chyba silniczek ma :-)
Ciekawe ile sekund 0-100km/h będzie miała ta rakieta :)

EVgarage - 2017-04-29, 19:12

Sporo więcej nie, moc mechaniczna wg mnie może dojść do 55kW albo coś w ten deseń.

Co do dźwięku to faktycznie jest super fajny, mogłoby tak zostać. Głośność też jest idealna ;)

Ed - 2017-05-03, 16:53

Wow, nieźle przyspiesza, nie spodziewałem się. To chyba silnik był słusznym wyborem? Zawsze mam mieszane uczucia oglądając konwersje, które pogarszają osiągi auta
highend - 2017-05-04, 16:22

zap****a równo :mrgreen:

gratulacje, kawał świetnej roboty.

dawaj go na zlot EV :)

EVgarage - 2017-05-04, 19:14

Dzięki ;)
Rzeczywiście przyspiesza ładnie, sądzę, że silnik był jaknajbardziej dobrym wyborem, trudno o coś lepszego w tym przedziale cenowym. Z pewnością można rzec, że moje założenie, żeby auto "po" nie było gorsze niż "przed" będzie spełnione.

O Zlocie myślałem ale auto niegotowe, niezarejestrowane, dużo pracy i nie mam nikogo zaprzyjaźnionego żeby użyczył lawetki. Bardziej realnie w przyszłym roku...

Issac - 2017-05-11, 11:24

EVgarage,

Możesz jakoś przedstawić podsumomwanie dotychczasowe z kosztami ?

EVgarage - 2017-05-11, 14:52

Mógłbym ale nie widzę sensu. Tu nie chodzi o to, żeby liczyć każdą złotówkę, zastanawiać się czy coś tam się opłaca albo nie. Leafa albo trojaczka może sobie kupić każdy a mi chodzi o ideę jeżdżenia takim samochodem jaki mi się podoba i z takim silnikiem jaki mi się podoba ;)
Issac - 2017-05-11, 15:45

EVgarage, Żle mnie zrozumiałeś. Popieram Twoj tok myślenia w 100%
Poprostu zastanawiam się czy się brać za to z 30kPLN i jak to mniej więcej wygląda, gdzie można coś uciąć w zależności od potrzeb, gdyż miałbym bliźniaczy projekt.

EVgarage - 2017-05-11, 16:54

Jeśli to Twój budżet wyłączając samochód i części niezwiązane z konwersją to można zacząć myśleć. Przy czym, zasięg nie będzie fenomenalny i w grę wchodzi praktycznie tylko szczotkowy silnik.
O jakim aucie myślisz?

wodnik7 - 2017-05-11, 20:18

Chociaz sam silnik evgarage to koszt kolo 15-20k:) ale chyba mial dobre dojscie:)

swoja droga, masz konserwy z leafa; moglbym wiedziec, ile placiles za kWh? ja w poczatkowych rekonesansach doszedlem, ze 1kWh 200$.. Dzieki!

gienek333 - 2017-05-11, 23:20

Oczywiście gratuluję koledze projektu. Co do silnika to z takich http://www.maxikom.ru/upl...C_motor_sec.pdf taki 160Nm używany można kupić poniżej 1000, za 1000 to ja mogę sprzedać.
EVgarage - 2017-05-12, 06:32

wodnik7 napisał/a:
Chociaz sam silnik evgarage to koszt kolo 15-20k:)

Zależnie od kursu USD tyle mniej więcej wynosi cena netto za ten napęd. A wiadomo, że importując towar spoza UE trza zapłacić cło i vat.

Za moduły Leafa zapłaciłem jakieś 300pln/szt.

@gienek sam silnik może i ok (cena napewno db) ale co z kontrolerem? Bo cały trik polega na tym, żeby nie drapać się później pół roku po głowie jak to teraz uruchomić, itp itd

Issac - 2017-05-12, 09:50

EVgarage, Smart roadster (10 - 15k PLN) a najlepiej coupe, ale te są znacznie droższe.
Na starcie pożera mi połowę budżetu :-/

Lekki 765 - 915 kg i mały !
Napęd na tył, skrzynia pół-automat.
Frunk do dowolnej adaptacji i rozkładu masy.
Szlak przetarty:


Auto ładowałoby się przez noc z gniazdka, więc może spokojnie i powolnie się ładować ~8h i Potrzebowałbym go tylko na dojazdy do pracy i na jakieś zajęcia dodatkowe (basen/siłka/zakupy etc.)
Więc nie przeszkadza że jest 2-os.
Dziennie do pracy robie ~15km w obie strony!
Przy założeniu zmiany pracy, maks ~40km w obie + zapas 10km.
Wystarczy mi 50km zasięgu w ciągu najbliższych 5lat.
A w tym czasie myślę że ogniwa potanieją i przybędzie na rynku różnych konserw czy 2170 ew. "stare" 18650 w pakiecie coś większego bym wymodził.

Pir-serwis - 2017-05-12, 14:48

Zaczynają podobać mi się te moduły z Leaf.
Kurde 40szt mi trzeba do szczęścia.
Czyli najlepiej cały pakiet.
I 20kwh na pokładzie zamiast 12 w Saxo.
:)

Ed - 2017-05-12, 18:21

O ile mi wiadomo to skrzynie w smartach to totalna porażka i użycie jej przy konwersji byłoby niezłym wrzodem...
EVgarage - 2017-05-12, 19:41

Smart Car Roadser to rzeczywiście fajny samochodzik, sam nawet brałem go pod uwagę.

Ze skrzynią może być kłopocik, nie pamiętam już teraz jaka to jest konstrukcja i jak duży ów kłopocik by był, napewno najlepszą opcją jest najzwyklejsza manualna.

A co do modułów z Leafa to pewnie jak już było wspomniane będą się pojawiały więc możliwości też będą ;)

Carcik - 2017-05-12, 20:19

Pir-serwis napisał/a:
Zaczynają podobać mi się te moduły z Leaf.
Kurde 40szt mi trzeba do szczęścia.
Cenowo 600-700zł/kWh więc całkiem fajnie. I na pewno lepsza wydajność na spore prądy obciążenia. Lecz ta żywotność, chyba słabsza niż na 18650.

W leafie silnik ciągnie z nich coś 220-240A więc jeden szeregowo starczy już do Saxo/P106. Kwestia że jeden 32s ew 34s to już koszt 5-6tys zł a masz tylko 70Ah więc mniej niż oryginał. Trza dać 2 równolegle żeby mieć 140Ah a kasy 10tys odpływa już.

gienek333 - 2017-05-12, 20:48

Masz sterownik Curtis, gdzie można kupić do niego złącze sygnałowe 35 pin, albo jak się to nazywa?
wodnik7 - 2017-05-12, 20:57

apropos, to na zlocie Ukraincy tez mieli w swojej T5 konserwy leafa, i swoje, ukrainskie silniki (podobne, za 800$, sterownik tez jakos obczaili, nie pamietam jaki.
EVgarage - 2017-05-12, 21:16

No to wg mnie kwestia kontrolera jest najważniejsza.
Jakieś ukraińskie silniki ktoś kiedyś chyba wrzucał na forum?

Co do złączki do Curtisa to nawet nie wiem jak się nazywa, kupić pewnie można na ebayu a jeśli nie to gdzies w Ameryce. Mogę ogarnąć, jeśli potrzebujesz. A wyrwałeś gdzieś ten kontroler?

gienek333 - 2017-05-12, 22:09

Po drodze na zlot nabyłem kontrolery curtisa 1236, 48V 350A, chciałbym się w wolnych chwilach pobawić. Ci z Ukrainy mieli chyba takiego samego curtisa jak Ty (144v), w Syrence też był, ale chyba na 96 V. Dużo wrażeń, a notatek nie robiłem ;) .
wodnik7 - 2017-05-12, 22:48

No wlasnie, chyba mieli tez Curtisa ci Ukraincy i podpieli go pod ten swoj silnik "made in Ukraine", wiec da sie;) (w syrence byl tez na 100%!)
Carcik - 2017-05-13, 02:43

gienek333 napisał/a:
gdzie można kupić do niego złącze sygnałowe 35 pin
To jest zwykły Ampseal 35-pinowy. Dostępne nawet w Polskiej hurtowni: http://pl.farnell.com/te-...ept/dp/1654497, piny oczywiście osobno dobrać trzeba.
EVgarage - 2017-05-13, 06:47

No to super, nawet cena jest dla ludzi.

W syrence też mają zestaw HPEVS więc musi być Curtis ;)

A ja mam też na 96V i silnik AC50 a w syrence zdaje się jest AC34 ale nei wiem na pewno

EVgarage - 2017-05-13, 06:57

Kolejny progres:

Konkretnie to wnętrze jest już prawie gotowe


A skoro mieliśmy przymrozek na początku tygodnia to przetestowałem grzałeczkę powietrza. W 15min temp wzrosła o 10C, co uważam za przyzwoity wynik, wsiadłszy do środka było czuć różnicę ;)

Carcik - 2017-05-14, 13:40

Klimatyzacja będzie ? Elektryczna czy oryginalna pędzona elektrycznym silnikiem ?

Z klimą można pomyśleć o pompie ciepła zamiast grzałeczki, wystarczy zawór czwór-drożny i pompa ciepła z klimy jak się patrzy.

EVgarage - 2017-05-15, 06:42

Nie, prawie nigdy nie używam klimy w mieście więc nie było sensu jej trzymać. Podłużnice są za wąskie, żeby mógł się tam zmieścić silnik z wyprowadzoną osią z tyłu zatem trzeba by było użyć elektryczny kompresor. Ich ceny są jakie są więc tym bardziej sobie dałem spokój
Issac - 2017-05-15, 13:30

EVgarage,

Dzięki, poszperam co z tymi smartami.


A jaki zakres pracy obrotowej ma Twój silinik ?
Czy ma on hamowanie odzyskowe ?

Oraz co to za grzałka z której korzystasz ?
Wsadziłeś ją w miejscu nagrzewnicy ?

EVgarage - 2017-05-15, 19:40

Regeneracja - oczywiście, możliwość sterowania intensywnością.
Silnik kręci się do 6,5k rpm.

Grzałka, którą ostatnio testowałem to nagrzewnica powietrza, taka sama jak w termowentylatorach. Planuję też mieć grzałkę wody i pewnie webasto ostatecznie też więc oryginalna nagrzewnica jest bez zmian.
Oczywiście wszystko włączalne z timera.

Podgrzewane siedzenia też wjechały ;)

Issac - 2017-05-16, 12:51

EVgarage,

Tzn grzałka oporowa czy PTC ? I jak je masz podłączone, jakiś sterownik ?
Czy żywcem wsadziłeś "farelkę" podłączoną do 230V ?

Co to znaczy grzałkę wody ? Na 230VAC ? Czy zasilaną z baterii ?
Będziesz wykorzystywał istniejący układ z nagrzewnicą tylko do grzania wewnątrz ?
Czy będziesz podgrzewał baterie ?

IMO załatwiłbym grzaną kierownicę i z połączeniem grzania tyłka wystarczyłobymi te ~2kW z grzałki elektrycznej, nie bawiłbym się w brudne paliwa kopalniane :-/

Ta chodniczka z przodu auta, jest od sterownika ? Czy obok tej chłodnicy jest ładowarka ?
Czemu nie zainstalowałeś jej w środku kabiny ?
Czy silnik jest też chłodzony cieczą ?

Sorki za strzelanie pytaniami, ale ciekawość mnie napędza 8-)
Projekt masz zacny, z chęcią użyczę Ci w trójmieście gniazdka jakbyś się kiedyś dotoczył.

EVgarage - 2017-05-16, 16:02

Planuję być tym autem w Gdańsku na początku lipca więc może skorzystam z zaproszenia ;)

Grzałka PTC, podłączona do pakietu trakcyjnego, włączalna tylko z dmuchawą, umiejscowiona w oryginalnym kanale powietrznym.
Grzałka przepływowa do użycia z oryginalną nagrzewnicą i elektryczną pompą obiegową. Zasilana z 230VAC, gdy podłączony do ładowania 3f lub z pakietu trakcyjnego. Głównie chodzi o to, żeby nagrzać kabinę gdy auto jest podłączone a później już utrzymywać ciepło.
Ogrzewanie elektryczne może zjeść nawet 15% zasięgu więc webasto jest warte rozważenia zwłaszcza w duże mrozy.

Silnik jest chłodzony powietrzem a kontroler cieczą i chłodniczka jest do kontrolera. Natomiast, być może ubiegając pytanie ilość ciepła z kontrolera jest za mała, żeby nagrzewać nią kabinę, w szczególności zaś podczas normalnej miejskiej jazdy

PatrykS - 2017-05-16, 20:40

EVgarage napisał/a:
Planuję być tym autem w Gdańsku na początku lipca więc może skorzystam z zaproszenia
Gniazdek Ci u nas dostatek - szykuje się kolejny zlot :-)
EVgarage - 2017-05-16, 21:04

Widziałem własnie, Trójmiasto króluje pod tym względem. Bo w Międzyzdrojach, Helu czy paru innych miejscach to na 3 portalach z gniazdkami jakie znam nie ma nic...
Trochę się tylko obawiam czy tam, gdzie są stacje będę mógł się wszędzie podłączyć bo nie mam wtyczki Mennekesa. I raczej na razie nie będę kupował bo ceny takie se są

PatrykS - 2017-05-16, 21:19

EVgarage napisał/a:
Trochę się tylko obawiam czy tam, gdzie są stacje będę mógł się wszędzie podłączyć bo nie mam wtyczki Mennekesa.
Spokojnie, kabli Ci u nas też dostatek - dwie ładowarki są z kablami, przy trzeciej można kable pożyczyć od ochrony (Auchan), przy kolejnych trzech są zwykłe gniazdka Schuko, przy kolejnych dwóch są też gniazda siłowe, jakby co swoje kable i ładowarki też mogę Ci pożyczyć - słowem ładowaniem się nie przejmuj, tylko przyjeżdżaj :-) A co do Helu - na całej jego długości masz kempingi i porty, w każdych z nich jest prądu do oporu i to bez łaski, wystarczy zapłacić.
EVgarage - 2017-05-17, 06:37

Fajnie, to w Gdańsku na pewno sie ogarnę. O kempingach też myślałem i pewnie będzie trzeba z tego skorzystać ;)
Issac - 2017-05-17, 11:58

EVgarage, Jakiej mocy PTC i grzałka płynu ?
Tak uprzedziłeś pytanie o dodatkowe "dogrzanie kabiny"
Ładowarka jest zasilana na 3f ? 3.1kW ?
15% to imo mało żeby się dodatkowo bawić w tankowanie jeszcze co jakiś czas 5litrów pb do ogrzewania zimą. Chyba że masz na styk zasięg z zapotrzebowaniem.

EVgarage - 2017-05-17, 16:16

Ładowarka jest na 1 fazę ale jakby chcieć używać grzałki wody o mocy 3kW to już potrzebna jest druga (Albo mało praktyczne 32A).
Grzałki PTC można kupić w różnych mocach i o różnych rozmiarach, w zależności od upodobań i miejsca. Ja mam 1kW ale jakby usunąć oryginalną nagrzewnicę to ze spokojem dwie takie wejdą na jej miejsce

EVgarage - 2017-05-20, 07:26

Konsola środkowa gotowa. To jest ów zegar do zdalnego sterowania nawiewem i ogrzewaniem, o którym wspominałem wcześniej.


Przód prawie poskładany. Bardzo mi się podoba lita atrapa chłodnicy zamiast typowej kratki

Ed - 2017-05-21, 10:03

Fakt, "gril" fajny! Trochę ajk w Modelu S przed liftem
Issac - 2017-05-22, 09:20

EVgarage, a jak masz rozwiązany układ 12V ? Akumulator zostawiłeś jaki był, czy dałeś żelowy ?
I jak wygląda ładowanie go, jakąś przetwornicą DC - DC ? Jak ona działa i jakie ma parametry ?

EVgarage - 2017-05-23, 06:59

Oczywiście, przetwornica DC/DC to podstawa, moja ma 500W. Akumulator dałem zwykły, rozruchowy, odrobinę większej pojemności niż oryginalnie, żeby nie zabrakło energii do akcesoriów (pompa wspomagania jest prądożerna, dmuchawa odpalona zegarem też działa tyko z aku). Gdyby nie to spokojnie można zamontować jakiś nieduży akumulatorek.
Poza przetwornicą mam jeszcze małą mikroprocesorową ładowareczkę sieciową.

@Ed: Do Modelu S trochę daleko ale faktycznie pewne powinowactwo jest ;)

Issac - 2017-05-23, 09:38

EVgarage, Czyli przetwornica odpala się po przekręczeniu stacyjki ? Jakie napięcie podaje ?
Czy auto ma ABS i poduszki powietrzne ? Normalnie działają ? Co zostało ze starego układu elektrycznego, po za oświetleniem ?
500W to nie za mało ? Samo oświetlenie jeżeli jest żarowe to pobiera ~200W + wentylator nagrzewnicy na max ok 150W - 200W. A wspomaganie to już kosmos pewnie na postoju.
Pompa podciśnienia pracuje też z 12V?

EVgarage - 2017-05-23, 13:49

Tak, po włączeniu zapłonu włącza się napęd i przetwornica.
Z oryginalnej instalacji zostało wszystko, dołożyłem jedynie parę rzeczy. Dmuchawa na maksymalnym biegu ciągnie jakieś 100W, oświetlenie też raczej 150W a nie 200. Pompa podciśnienia też jest na 12V ale jej pobór prądu jest mniejszy niż 5A i dodatkowo włącza się jedynie, gdy jest taka potrzeba.

ABS, poduszki i co tam jeszcze wszystko działa ;)

EVgarage - 2017-05-27, 07:29

Taka sytuacja:


Papierkologia, żeby zarejestrować normalnie w toku a w międzyczasie przejechałem 119km jednego dnia. Doładowałem się dla pewności 30min ale sądzę, że dojechałbym nawet i bez tego.

Issac - 2017-05-30, 10:22

EVgarage, Jaka jest papierkologia wymagana ?
I jak wygląda wizyta w SKP ? OC ?
Obrotomierz wskazuje obroty silnika EV? Ma to jakiś sens ?

krawcu - 2017-05-30, 10:31

Obrotomierz chyba wskazuje pobór prądu x100A
gienek333 - 2017-05-30, 19:01

Taki ascetyzm, a gdzie telewizor :?: ;)
domino - 2017-05-30, 19:48

EVgarage napisał/a:
Taka sytuacja:

Piękna bryka EV gratuluje!!!

EVgarage - 2017-05-31, 06:41

Dzięki.

Telewizorni nie oglądam więc telewizora ni ma, jeszcze bym musiał abo jakieś płacić...

Obrotomierz pracuje jako amperomierz. Isaac, zapraszam, żebyś prześledził ten temat od początku w wolnej chwili, wszystko było opisane.

Co do formalności to napiszę jak będzie załatwione, bo sytuacja jest rozwojowa. OC oczywiście trzeba mieć ale to przecież żaden problem

EVgarage - 2017-06-03, 08:05

Pojeździwszy trochę stwierdziłęm, że jednak zostawię możliwość zmiany biegów. Dużo bardziej intuicyjna obsługa i w użytkowaniu miejskim lepsze przyspieszenie. Na 2. spokojnie można jechać 80, jak trzeba to i 90.



Zamiast pedału sprzęgła zastosowałem przycisk nożny, który zmniejsza regenerację do małej wartości pozwalając skrzyni się zsynchronizować przy zmianie biegu podczas jazdy. Działa zaskakująco db choć zdarza się, że czasem jednak zaskrzeczy

gienek333 - 2017-06-03, 22:38

Jak dla mnie to przy silniku indukcyjnym, to tak 3 bieg, nie wiem czy jest sens mieszania?
EVgarage - 2017-06-04, 08:24

Zależy. Jeżdżąc po mieście rzadko przekraczam 70 więc nie muszę się martwić jak wrzucę 2. a przyspieszenie jest odczuwalnie lepsze. Napewno od zera przyspiesza szybciej niż znakomita większość spaliniaków.

Jakby ktoś był leniwy i nie chciał się w ogóle przejmować biegami można wrzucić 3. i ze spokojem się ruszy z miejsca, nieżle przyspieszy itp itd.

Osobną sprawą było to, że przy manewrach jakoś dziwnie mi było przełączać kierunek obrotów a z wrzucaniem wstecznego i jedynki nikt nie ma problemu i nie trzeba nic tłumaczyć.

Issac - 2017-06-05, 10:23

EVgarage, czytałem cały temat, ale mogłem coś przeoczyć, więc przepraszam za zdublowane pytanie.
A w jaki sposób zmieniasz kierunek obrotu silnika ? Możesz to zrobić podczas jazdy ?
Dobrze rozumiem że możesz wrzucić wsteczny i jechać do przodu ? :-D

EVgarage - 2017-06-05, 17:55

Pierwotnie, jak planowałem wyeliminować dźwignię zmiany biegów do zmiany kierunku jazdy miał służyć przełącznik obrotowy z dużą gałką. Obecnie, gdy jednak zachowałem dźwignię przełącznik został usunięty więc wszystko działa jak w zwykłym aucie. Ale rzeczywiście, podczas przemiany można było jechać do przodu na wstecznym, hehe.

Wielka prośba do posiadaczy zarejestrowanych elektrowozów!
Ponieważ chyba coś udało się ruszyć w kwestii przeglądu i rejestracji potrzebuję informację, co dokładnie jest wpisane w polu P.3 polskiego dowodu rejestracyjnego. Będę wdzięczy za taką informację

jas_pik - 2017-06-05, 18:55

EVgarage napisał/a:
w polu P.3 polskiego dowodu rejestracyjnego. Będę wdzięczy za taką informację

EE

EVgarage - 2017-06-05, 20:02

Dziękuję! ;)
EVgarage - 2017-06-07, 06:59

Sprawy formalne mają się ku końcowi ale nie ubiegajmy wypadków.

Mogę natomiast podzielić się tym, że nie ma oficjalnej drogi jakie należy przedłożyć dokumenty albo jaką procedurę odbyć przy konwersji. I to jest pewien problem.
Np w instytucji TDT, która nadzoruje SKP nie mają żadnej wiedzy na takie tematy. Ich nadzór jest zatem z pewnością wnikliwy. Urząd interesuje, żeby w danych z przeglądu było wszystko napisane i tyle. Drugim, zasadniczym problemem jest to, że np w ciągu 2. lat, gdy rejestrowałem inne auto z silnikiem po zmianie przepisy w tym zakresie uległy zmianie 2 albo 3 razy... Każdy może skomentować to w słuszny dla siebie sposób.

A teraz wątek tragikomiczny, czyli wypowiedzi diagnostów na Okręgowych Stacjach Kontroli Pojazdów w Poznaniu:
"eee, ale elektryczny? czyli na prąd?"
"a ja pierwszy raz widzę samochód elektryczny więc niczego nie podpiszę"
"ja niedługo idę na emeryturę więc już tylko stempluję" (przynajmniej uczciwie powiedział i polecił inną OSKP)
"proszę zrobić dopuszczenie jednostkowe", więc zadzwoniłem do ITS, gdzie usłyszałęm "w zasadzie jest taka możliwość ale to bardzo kosztowne, trzeba mieć zgodę ministra i w praktyce nie do przejścia"
i hit sezonu, który nie mieści mi się w głowie:
"proszę przedłożyć zaświadczenie od producenta karoserii, że wyraża zgodę na takie zmiany"

vwir - 2017-06-07, 07:41

No to teraz masz tekst od diagnosty do którego ja pojechałem vectrixem, który najnormalniej w świecie był produkowany w Polsce i ma homologację:
"Ale to trzeba będzie do rzeczoznawcy, bo ja nie wiem, co mam tutaj powpisywać jako nacisk na oś albo dopuszczalna masa ciągniętej przyczepy".

EVgarage - 2017-06-07, 12:02

To do skutera można mieć przyczepę?

Wierzę, że tak było. Na niewiedzę i niechęć nie ma rady

jas_pik - 2017-06-07, 15:05

Do każdego motocykla i skutera można dołożyć przyczepkę - nie maja nigdy w tym zakresie ograniczeń w dokumentach homologacyjnych jak i w przepisach prawa chociaż jest w tych przpisach paradkos.
swiatmotocykli.pl napisał/a:
W świetle polskiego prawa przyczepy motocyklowe (do których zaliczają się także wózki boczne) nie wymagają rejestracji oraz nie podlegają wymogowi badania technicznego. Muszą jednak mieć oświetlenie i swoim stanem technicznym nie zagrażać bezpieczeństwu. Przy przyczepie motocyklowej rozbijamy się dodatkowo o podobny paradoks, jak w przypadku bagażników rowerowych montowanych na haku samochodu. Nie możemy zasłaniać tablicy rejestracyjnej, ani w żaden sposób utrudniać jej odczytania. Holując przyczepkę chcąc nie chcąc możemy przysłonić naszą tablicę. Logiczne byłoby umieszczenie tablicy rejestracyjnej na końcu zespołu pojazdów, ale w świetle prawa nie możemy poruszać się pojazdem bez tablicy rejestracyjnej. Nie mamy też prawa skopiować posiadanej tablicy i umieścić jej kopii na końcu zespołu. Ta legislacyjna głupota od lat nie doczekała się rozwiązania, więc przy ewentualnej kontroli i spotkaniu z funkcjonariuszem jednej z uprawnionych służb zawsze stoimy na przegranej pozycji.

EVgarage - 2017-06-07, 17:18

Że do motocykla to wiem ale skutera z przyczepką nie widziałem jeszcze.

Szkoda, że tak dużo mamy takich smaczków pt 'można ale nie można"...

jas_pik - 2017-06-07, 19:18

Wszystko można :)
Najtańsza przyczepka do skutera czy motocykla może być taka

EVgarage - 2017-06-08, 06:31

Hehe...
EVgarage - 2017-06-10, 07:38

Nadejszła wiekopomna chwila:


Kwestia samej rejestracji nie stanowi problemu, urzędnik wpisuje nowe dane wg. zaświadczenia z przeglądu.
Jak pisałem wcześniej nie ma jasnych informacji jakie zaświadczenia są potrzebne żeby przeprowadzić badanie techniczne po zmianach więc w ogólności przy konwersji potrzebujemy przede wszystkim diagnostę, którego umysł ma kontakt z 21. wiekiem i który najlepiej już widział takie dziwy jak samochód elektryczny.
Z dokumentów konieczna będzie opinia certyfikowanego rzeczoznawcy o zgodności z rozporządzeniem ministra infrastruktury i wykazem nowych parametrów, oświadczenie warsztatu, który wykonał zmiany (wg urzędowego wzoru z błędem składniowym) oraz opinię uprawnionego elektryka o zgodności instalacji z Regulaminem nr 100 EKG ONZ w sprawie szczególnych warunków dotyczących elektrycznych napędów.

Stan na chwilę obecną. Za pół roku czy rok wszystko może się zmienić...

bodix - 2017-06-10, 09:14

No to gratulacje za wytrwałość w realizacji projektu i finalizację w urzędzie "stanu cywilnego" stosownym cyrografem. Witaj w rodzinie EV.
jas_pik - 2017-06-10, 11:45

EVgarage napisał/a:

Z dokumentów konieczna będzie opinia certyfikowanego rzeczoznawcy o zgodności z rozporządzeniem ministra infrastruktury i wykazem nowych parametrów, oświadczenie warsztatu, który wykonał zmiany (wg urzędowego wzoru z błędem składniowym) oraz opinię uprawnionego elektryka o zgodności instalacji z Regulaminem nr 100 EKG ONZ w sprawie szczególnych warunków dotyczących elektrycznych napędów..

Zostałeś totalnie przeczołgany przez diagnostę który nie ma zielonego pojącia o przepisach i zastosował typową procedurę "cover my ass" czyli po naszemu "kryjdupkę".
Jedyne co jest wymagane z polskim prawem to to aby diagnosta mogł zobaczyć tabliczkę znamionową silnika elektrycznego i wpisać dane z silnika do zaświadczenia.
Cała powyższa procedura kosztowałea Cię kupę czasu i nerwów - zupełnie niepotrzebnie.

EVgarage - 2017-06-10, 12:54

Sądzę, że masz rację ale jest jak jest. Te zaświadczenia byłem w stanie zorganizować więc nie stanowi to dla mnie kłopotu. Takie same chcieli na OSKP należącej do ITSu.
Kupę czasu i nerwów kosztowało mnie odbijanie się od diagnostów, którym się nadal wydaje że mamy czasy PRLu i musimy spalać resztki dinozaurów...

@Bodix: dzięki! ;)

jas_pik - 2017-06-10, 13:26

\Wiesz ja już takie rzeczy przechodziałem - i rzeczywiście badanie które chciałem zrobić 4 lata temu na stacji Okręgowej prowadzonej przez ITS w Warszawie dla fabrycznych pojazdów ( próbowałem wtedy zrobić badania CityEl'a skutecznie mnie zniechęciły od korzystania z ich stacji mimo że ITS kusił mnie możliwością taniego nabycia pojazdów elektrycznych które posiadali wtedy na sprzedaż - dówch chińskich ( plastkowej kopii Matiza na ołowiwkach oraz elektrycznej kopii Polarisa).
Oba pojazdy testowali przez 2 lata i chcieli sprzedać bez możliwości zarejestrowani ich w PL.
A przy rozmowach dotyczacych badania CityEl'a chcieli abym im dostarczył taki zestaw dokumentów jaki żądano do Ciebie.
Poczytałem przepisy i pojachałem do najbliższej SKP gdzie jest kumaty właściciel. Pokazałem mu zestaw posiadancy dokokumentów oraz wydrukowaną dyskusję ze forum diagnostów(chyba to było forum normacom) i nie było najmniejszego problemu.
Od tego czasu badania elektryków robię tylko w tej stacji na Wale Miedzeszyńskim w Warszawie.

EVgarage - 2017-06-10, 14:55

No to nasze doświadczenia są praktycznie takie same, potrzebny jest diagnosta z głową.

Kwity typu oświadczenie takie czy siakie nie stanowią problemu bo mogę sobie oświadczyć prawie cokolwiek, przecież w razie wypadku i tak ja będę odpowiedzialny a nie kto inny. Uprawnienia elektryczne też mam więc sobie napisałem co tam było potrzebne.

A stacja w ITSie była dla mnie jakimś tam wyznacznikiem bo w rozmowach tel jako pierwsi powiedzieli, że się da. W Poznaniu jak pytałem to były wygłupy aż zajechałem na stację w której młody diagnosta powiedział, że nie wie na czym miałby problem polegać i że musi się tylko dowiedzieć jak to wpisać, żeby urząd wiedział. Dlatego pytałem o pole P.3 w dowodzie rejestracyjnym

EVgarage - 2017-06-10, 14:56

A to forum diagnostów to chyba norcom. I któregoś wieczoru coś tam czytałem ale też różne dziwne rzeczy były napisane
highend - 2017-06-10, 15:31

jas_pik napisał/a:

Jedyne co jest wymagane z polskim prawem to to aby diagnosta mogł zobaczyć tabliczkę znamionową silnika elektrycznego i wpisać dane z silnika do zaświadczenia.
Cała powyższa procedura kosztowałea Cię kupę czasu i nerwów - zupełnie niepotrzebnie.


potwierdzam. Rejestrowalem Berlingo 2.0 HDI przerobione na EV (z berlingo EV) i diagnosta wpisał dane z tabliczki silnika i porobił fotki pakietów akumualtorów i silnika i... tyle :)

EVgarage - 2017-06-11, 07:20

No to nie wiem, wychodzi, że w Poznaniu nie ma takiej możliwości. A byłem w niejednej stacji...
EVgarage - 2017-06-17, 06:49

Wczoraj odebrałem "twardy" dowód rejestracyjny. A poza tym tylne zawieszenie zostało ulepszone - zamontowałem sprężyny do większych obciążeń i dodatkowy stabilizator. Wygląda lepiej (wcześniej siedziało niżej niż przód) i jeździ lepiej


PatrykS - 2017-06-17, 09:13

No to jak już jakiś czas w pełni legalnie jeździsz to jak z zasięgiem?
RaveN - 2017-06-17, 10:05

Ładnie wygląda. :)
EVgarage - 2017-06-17, 12:45

Dzięki, db, że nie tylko mnie się podoba ;)

Zasięgu jakoś szczególnie nie testowałem, nie było okazji ani czasu ku temu. Patrząc po zużyciu energii 130km nie powinno być problemem przy normalnym użytkowaniu.

W następną niedzielę jadę na objazdowe wakacje po północnej PL, w planie ponad 2kkm więc pewnie się przekonam. Mam tez nadzieję, że nic się nie rozwali, np w Suwałkach.
A 29 czerwca planuję być w Gdańsku ;)

jas_pik - 2017-06-17, 13:12

Wtyczkę type2 już kupiłeś ?
PatrykS - 2017-06-17, 17:56

EVgarage napisał/a:
A 29 czerwca planuję być w Gdańsku
Mam nadzieję, że znajdziesz chwilkę na małe spotkanie przy ładowarce :-)
EVgarage - 2017-06-18, 08:02

Na to liczę właśnie, dlatego daję znać ;)

Typu drugiego nie kupuję, jadę na hardkorze! W zasadzie to nawet chciałem ale zdaje się, że nawet ciężko kupić wtyczkę ze stroną samochodu. Bym musiał kupić cały kabel i sobie przerabiać a wiadomo, że to nie są tanie rzeczy

EVgarage - 2017-06-18, 08:11

@ Jas_pik: Choć właśnie widzę, że masz na sprzedaż takie cudo, tylko ta skrzyneczka mi nie pasuje, ja bym chciał mieć z jednej str mennekes a z drugiej wtyczkę 3f do auta. No i jak napisałem, Twoja cena jest uczciwa ale to wciąż nie jest mało
PatrykS - 2017-06-18, 10:59

EVgarage napisał/a:
W zasadzie to nawet chciałem ale zdaje się, że nawet ciężko kupić wtyczkę ze stroną samochodu.
A z Leafa, z którego masz baterie, nie dało się dostać?
jas_pik - 2017-06-18, 20:14

EVgarage napisał/a:
tylko ta skrzyneczka mi nie pasuje, ja bym chciał mieć z jednej str mennekes a z drugiej wtyczkę 3f do auta.

Mogę Ci zrobić coś takiego że jest wtyczka type2 a z drugiej strony wtykgniazdo 3f . Cena - jest jeszcze do negocjacji :)
To sa akurat gotowce już zrobione które ogłosiłem zostały dwie sztuki które nie zostały odebrane mimo złożonego zamówienia.

EVgarage - 2017-06-19, 06:54

Jak kupowałem aku to nie było gniazda na wierzchu więc nie wziąłem. Ale to i tak nic by mi nie dało bo większość słupków nie ma własnego sznura więc potrzebna by mi była wtyczka ze stroną samochodu a nie gniazdo, bo i tak musiałbym mieć kabel.

@jas_pik: Narazie sobie odpuszczam ale niewykluczone, że się zgłoszę w przyszłości, dzięki ;)

jatko - 2017-06-19, 08:56

EVgarage, Jakbyś przejeżdżał przez Augustów to daj znać, chętnie obejrzę to cudeńko :) Wiadro fazy oczywiście też się znajdzie 8-) :kufel
EVgarage - 2017-06-19, 13:48

Będę przejazdem 2 lipca. Z doładowania chętnie skorzystam, jeśli będzie taka możliwość ;)
Ed - 2017-06-19, 20:07

Skoro tak to może ja też bym mógł zobaczyć? Codziennie jestem w Poznaniu więc mogę podjechać gdzieś, jeśli można
EVgarage - 2017-06-20, 06:41

A nie widzę problemu, zapraszam, pw.
PatrykS - 2017-06-20, 19:13

Szczegóły na temat spotkania 29 czerwca w Gdańsku pojawią się tu:
http://forum.samochodyele...pic.php?p=27605

EVgarage - 2017-06-20, 20:17

Zapraszam! ;)
vwir - 2017-06-23, 05:55

Widziałem autko przedwczoraj w Raport Turbo. Bardzo fajnie się prezentuje.
EVgarage - 2017-06-23, 07:07

Dzięki! ;)
EVgarage - 2017-07-05, 21:09

Jestem obecnie w Warszawie i w trybie wakacyjnym przejechałem dotąd ponad 1300km. Napęd sprawuje się wyśmienicie, z ładowaniem też nie ma raczej kłopotu. W pewnym momencie łożysko koła zaczęło hałasować ale zostało wymienione podczas wizyty w Gdańsku.
Podczas jednego doładowania po drodze jakoś się nie dogadaliśmy co skutkowało brakiem ładowania przez 2h, które to później trzeba było wykonać stojąc w deszczu pod wiejskim sklepem pośrodku niczego. Ale udało się ;)

Ładowanie na kempingu w Giżycku:


A tu autko na jeziorem Śniardwy

PatrykS - 2017-07-05, 22:06

Fajne zdjęcia - naszym autkom bardzo pasuje zielone i niebieskie tło :-)
Pir-serwis - 2017-07-06, 04:08

Długo będziesz w stolicy?
Ciekawi mnie zamienić kilka słów na żywo.

EVgarage - 2017-07-06, 20:54

No i fajnie żeśmy się spotkali ;)

Została Łódź, Uniejów, Kruszwica, Gniezno i powrót do pracy...

Pir-serwis - 2017-07-06, 22:08

Spotkaliśmy się w stolicy.
Może Tesla to nie jest ale robi wrażenie.
Dla konstruktora/montażysty na pewno.
Odejście o jakim mogę pomarzyć w Saxo, aż darłem japę by kolega zwolnił ..
U mnie kolejny krok tak jak u kolegi-konserwy!
Do zobaczenia w Twych stronach.
:)

EVgarage - 2017-07-10, 10:02

Hehehe, tak było ;) Wróciłem. 2000km pękło, auteczko sprawiło się super.

Kwestia zasięgu, jadąc normalnie i bez zamulania: Nie wolniej niż 100km/h (Nie szybciej niż chwilowo do 115) można liczyć na 125-130km, jadąc drogami krajowymi w okolicach 90km/h - 140km bez żadnego wysiłku, gdyby rzadziej wyprzedzać to pewnie 150km też byłoby realne. Wg mnie nieźle

PatrykS - 2017-07-10, 12:10

EVgarage napisał/a:
Wg mnie nieźle
Wg mnie super :-)
EVgarage - 2017-07-15, 07:42

To jeszcze dwa zdjęcia z podróży:

Warszawa, przy słupku Galactico:


Łódź, jak widać z elektryczną Syreną:


Syrena fajna, ładnie zrobiona buda i wnętrze. Szkoda, że napęd jeszcze nieukończony

Szwagiero - 2017-07-18, 16:55

Fartem trafiłem na wzmiankę o daihatsu w teleexpressie. Fajnie, że media o tym mówią. Twój projekt robi się sławny ;) Ogromny szacunek ;)
bodix - 2017-07-18, 18:23

A jednak, nie dane było mi to widzieć ale relacja od rodzinki była. Brawo Krzyśku za propagowanie EV, wielki szacun oraz ładowanie po wsze czasy.
EVgarage - 2017-07-18, 21:45

Hehe, dzięki. Akurat nie jestem zachwycony tym materiałem z teleekspresu. Krótki i komentarz nieco drwiący. Za to fajny materiał leciał w TVP Poznań. Oba można obejżeć na moim blogu na FB.

I fajny artykuł jest na dziennik.pl;
http://auto.dziennik.pl/a...sieg-koszt.html

(Dziś na dobre zaczął rozkręcać się piecyk w komentarzach... heh)

Jutro w okolicach godziny 745 jestem zaproszony na krótki wywiad też w TVP Poznań ale w materiale, który ponoć idzie na całą Polskę w TVP info, zapraszam do oglądania. ;)

Issac - 2017-07-19, 08:47

Hej, dobrze wiedzieć że bez problemu przejechałeś wakacje :)

Zgłoś się do programu Zahara - Autocentrum.
Gratki za medialny rozgłoś, tak trzymaj :kufel

EVgarage - 2017-07-19, 15:05

Dzięki! Rzeczywiście interesujące testy tam pokazuję, zobaczymy ;)

Link do materiału z TVP Poznań:
https://poznan.tvp.pl/33265525/18072017-godz2130
Nawet moja gęba jest na dzień dobry. A materiał zaczyna się od 15:45.

PatrykS - 2017-07-21, 11:24

EVgarage napisał/a:
Dzięki! Rzeczywiście interesujące testy tam pokazuję, zobaczymy ;)

Link do materiału z TVP Poznań:
https://poznan.tvp.pl/33265525/18072017-godz2130
Nawet moja gęba jest na dzień dobry. A materiał zaczyna się od 15:45.
Fajnie wyszło :-) I widzę, że zmieniłeś już w samochodzie wtyczkę na gniazdo :-)
EVgarage - 2017-07-21, 11:55

Hm? Jaką wtyczkę na gniazdo? Do ładowania? Bo jak tak to cały czas jest tak samo
krawcu - 2017-07-21, 11:57

No właśnie... na filmie było widać że w samochodzie jest wtyczka. Pytanie czy na tych stykach nie ma cały czas napięcia?
EVgarage - 2017-07-21, 15:31

Dla mnie wtyczka to to, co się zakłada na kabel a gnd to to, co się zakłada do obudowy, czy samochodu w tym przypadku. Jedno i drugie może być męskie i żeńskie. Gniazdo w aucie jest męskie, no bo tak się przyjęło i trudno sobie wyobrazić, żeby podłączać gdzieś kabel z odsłoniętymi bolcami pod napięciem.

I na tych stykach nie ma napięcia i nie ma możliwości, żeby było. Grzałka od ogrzewanie na pewno napięcia nie poda, ładowarka raczej też nie. Osobną sprawą jest to, że nawet mi przez myśl nie przeszło, żeby ich dotykać ;p

Ed - 2017-07-21, 17:54

Dziś udało mnie się spotkać z kolegą Krzysztofem i zobaczyć samochód na własne oczy. Super! Wydawało mi się, że to kawał świetnej roboty ale na żywo efekt przekroczył moje oczekiwania. Przejażdżka też super, przyspieszenie robi wrażenie.

Gratuluję.

PatrykS - 2017-07-22, 07:43

EVgarage napisał/a:
Hm? Jaką wtyczkę na gniazdo? Do ładowania? Bo jak tak to cały czas jest tak samo
Tak, do ładowania - wydawało mi się, że gdzieś tu było wspomniane, że masz w samochodzie gniazdo (żeńskie), i że kabel do jego podłączenia (z wtyczką męską) jest średnio bezpieczny, ale może to dotyczyło innego samochodu.
EVgarage - 2017-07-22, 08:42

Aaaa, nie nie, nic z tych rzeczy. Od początku było jak jest. Z tą podmianką to był temat o elektrycznym Cinkocienko i tam tak było. ;)
MOTORASTA - 2017-07-24, 21:15

EVgarage jak będzie jakiś artykuł z pod Lidla czy cuś to daj znać ;)
EVgarage - 2017-07-25, 08:02

Puki co jeszcze nic nie wiem. Ale pewnie podlinkuję bo powinno być dość ciekawe ;)
(Z kolegą Motorasta spotkaliśmy się przypadkiem przy stacji ładowania)

EVgarage - 2017-08-01, 19:58

Nagrałem krótki filmik z oprowadzeniem po samochodzie. Zapraszam do oglądania ;)

https://www.youtube.com/w...eature=youtu.be

EVgarage - 2017-08-27, 20:47

A tu krótki filmik z Poznańskiej telewizorni, zapraszam bo wg mnie jest super ;)

https://www.youtube.com/watch?v=5IwSXpQbkt0

vwir - 2017-08-27, 20:57

Ale gość zrobił minę gdy wcisnąłeś gaz :mrgreen:
bodix - 2017-08-28, 11:59

Super, Krzychu jest mi miło również widzieć epizod słupski. Faktycznie mina tego gościa mówi wszystko.
EVgarage - 2017-08-29, 06:42

Hehe, niezły moment. Ewidentnie się nie spodziewał ;)
EVgarage - 2017-09-16, 07:40

To jeszcze materiał z TVN turbo: ;)

http://www.motofakty.pl/a...em-zlotych.html

Pawiel - 2017-09-16, 21:10

Krótko, bo krótko - ale fajnie sie oglądało. Gratuluję udanego autka.
EVgarage - 2017-10-16, 16:54

Dzięki!

Podziękowania także dla Raven'a za świetny materiał podsumowujący cały projekt!

Zapraszam do czytania:
http://samochodyelektrycz..._z_poznania.htm

EVgarage - 2017-12-17, 00:04

Minęło pół roku i 8kkm przejechanych. Auto sprawuje się bezproblemowo. Pomimo tego, ostatnio zrobiłem przegląd Siriona, żeby mieć pewność, że wszystko gra.

I tak, zdemontowałem napęd, wszystko wyglądało normalnie. Wymieniłem wkładkę sprzęgła kłowego (18pln) pomimo, że w zasadzie nie było takiej potrzeby.


Jedyne ale jakie mam do siebie to to, że skrzynka z kontaktorami mogła być inaczej zamontowana, pozwoliłoby to na oszczędność 40min czasu przy demontażu i montażu napędu z samochodu.

Jak część osób wie nie jestem zwolennikiem używania BMSów. Sprawdziłem zatem jak kształtują się napięcia na poszczególnych celach przedniego pakietu akumulatorowego. Wynik? Maksymalna różnica wynosi 0,01V po użytkowaniu bez żadnej obsługi. Wszystko jest kwestią początkowego zbalansowania cel.


Tylny akumulator także sprawdzony a co najważniejsze skrzynia bez śladów wilgoci.

RaveN - 2017-12-17, 09:11

Super ;)
domino - 2017-12-17, 11:52

No i extra Krzysztof - tylko jeździć. ;)
W przyszłym roku ponownie zawitam do Poznania :-D

vwir - 2017-12-17, 11:56

To samo piszą właściciele vectrixów po konwersji na konserwy z leafa - raz w roku sprawdzają napięcie i różnice są rzędu 0,01V, bez żadnych BMSów.
EVgarage - 2017-12-18, 00:05

Tak też i mi się wydawało, że są nieźle zbalansowane już fabrycznie. Oby jak najwięcej ich było dostępne ;)
PatrykS - 2017-12-18, 11:23

EVgarage napisał/a:
Tak też i mi się wydawało, że są nieźle zbalansowane już fabrycznie.
Widocznie w produkcji mają mały rozrzut, a wtedy jedyne źródło rozjazdu między ogniwami to chyba nierównomierne zużycie, a największy na to wpływ ma pewnie różna temperatura ogniw (jedne lepiej chłodzone - np. na brzegach pakietu, inne gorzej - np. w środku).

EVgarage napisał/a:
Oby jak najwięcej ich było dostępne
Mam mieszane uczucia co do tego - fajnie jak jest dużo tanich części dostępnych, ale to oznacza ileś skasowanych w kolizjach samochodów, szkoda ich :-)
EVgarage - 2017-12-18, 15:13

Bo ja wiem, czy tak szkoda? Leafy wg mnie nie są za szałowe, w kwestii wyglądu szczególnie. A tak można użyć ich części do zrobienia fajnego samochodu, motoru czy co tam sobie kto wymyśli ;)
vwir - 2017-12-18, 15:23

Jak to jest? "Beauty is in the eye of the beholder"
Mnie na przykład bardziej podoba się Zoe, ale na przykład mojej żonie bardziej podoba się Leaf. Ale nie o tym - baterie do leafów często pochodzą też z anglików, nie tylko z rozbitków. A najbardziej chyba się opłaca z rozbitych anglików ;)

EVgarage - 2017-12-20, 11:09

vwir napisał/a:
Jak to jest? "Beauty is in the eye of the beholder"



Prawda ;)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group