SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

Infrastruktura - Jakie gniazdko i gdzie tankować :)

qwas0987 - 2017-04-08, 11:20
Temat postu: Jakie gniazdko i gdzie tankować :)
mam pytanko, zastanawiam się nad montażem gniazdka do ładowania samochodów elektrycznych (np. i-miev, Leaf) w garażu wspólnym w bloku przy moim stanowisku. Administrator budynku powiedział że wyceni robotę tylko muszę wiedzieć co konkretnie potrzebuję. czy możecie coś doradzić - zwykłe gniazdo siłowe (to sie nazywa mennekes?) czy gniazdko takie zwykłe 220V, a moze jedno i drugie ?

Orientujecie się może jaki koszt może być z tym związany ? Na pewno będzie potrzebny licznik do tego.

Czy jest jakaś aktualna mapa miejsc gdzie mozna się podładować w Warszawie ?

jas_pik - 2017-04-08, 13:17

Najlepiej jak znajdziesz standardowy zewnętrzną stację z gniazdem type2 (na ebay.co.uk szukaj ROLEC są najtańsze) wtedy każdy posiadacz się podłączy. Takie wieszane jednofazowe 16 A są w okolicach 300 Funtów jako kup teraz.
Koszt instalacji trudno wycenić zdalnie (w moim przypadku w spółdzielni - pociągnięcie kabla z rozdzielni głównej było najdroższe a zapłaciłem łącznie z podlicznikiem 1600 zł)
A mapa online to Plugshare

qwas0987 - 2017-04-08, 15:48

ja rozumiem że jeśli np. kupiłbym Leafa to on ma w zestawie ładowarkę podłączaną do klasycznego gniazdka 230V ? Czyli takie gniazdko by było ok w wersji minimum ?

A czy jest też w samochodzie kabel żeby podłączyć się pod gniazdko "siłowe" (trójfazowe), czy też potrzebna jakaś przejściówka ?

Na czasie specjalnie mi nie zależy, może się ładować całą noc.

jas_pik - 2017-04-08, 16:12

Każdy samochód ma możliwość ładowania z gniazdka standardowego ( tzw schuko) o max poborze 16A . Wykorzystujesz wtedy tzw EVSE (niepoprawnie zwanego ładowarką) , ładowanie odbywa się wtedy powolne (max 3,6 kW) czyli naładowanie nowego modelu Leafa zajmie Ci nawet 11 godzin.
PatrykS - 2017-04-08, 21:23

qwas0987 napisał/a:
zwykłe gniazdo siłowe (to sie nazywa mennekes?)
Gniazdo siłowe i Mennekes to dwie różne rzeczy, choć oba mogą być trójfazowe. Do siłowego (czerwone gniazdo trójfazowe) zasilanie jest podłączone na stałe, przed gniazdem Mennekes znajduje się elektronika (EVSE), która załącza zasilanie dopiero po spełnieniu iluś warunków mówiących o poprawnym podłączeniu kabla do samochodu. Kabel od gniazda Mennekes do samochodu czasem jest na wyposażeniu ("w zestawie"), przeważnie jednak trzeba go sobie kupić i to koszt rzędu 300zł w górę za najprostszy okazyjnie nabyty używany.

qwas0987 napisał/a:
ja rozumiem że jeśli np. kupiłbym Leafa to on ma w zestawie ładowarkę podłączaną do klasycznego gniazdka 230V ? Czyli takie gniazdko by było ok w wersji minimum ?
Zwykłe gniazdko sieciowe 230V (takie do czajnika czy pralki) jest OK w wersji minimum - umożliwia naładowanie każdego samochodu, bo każdy ma na wyposażeniu EVSE - kabel ze zwykłą wtyczką elektryczną z jednej strony i wtyczką Type 1 lub Type 2 od strony samochodu, z puszką na kablu w pobliżu tej zwykłej wtyczki.
YANNOSICK - 2017-04-08, 22:40

PatrykS napisał/a:
Gniazdo siłowe i Mennekes to dwie różne rzeczy

No nie do końca. Najwięcej gniazd siłowych na zachodzie to własnie gniazda Mennekes

PatrykS - 2017-04-09, 14:31

YANNOSICK napisał/a:
No nie do końca. Najwięcej gniazd siłowych na zachodzie to własnie gniazda Mennekes
Yyyy, no racja, ale w kontekście EV Mennekes zawsze oznacza gniazdo Type 2. W Polsce firma Mennekes w zwykłych gniazdach (siłowych czy jednofazowych) nie jest zbyt popularna.
metu - 2017-04-11, 16:55

W jaki sposób przejść z "naszego" trójfazowego na typ1? Nie widziałem takich kabli :/
PatrykS - 2017-04-11, 17:44

Np. to:
http://allegro.pl/przejsc...5974930498.html
plus to:
http://allegro.pl/kabel-l...6768154935.html

I masz 3kW. Jeśli masz samochód 6kW to:
http://www.ebay.co.uk/itm...-A/182458037157

vwir - 2017-04-11, 18:07

https://r-evc.com/cs/type-1-j1772-/13-type-1-j1772-32amp.html
kalex - 2017-04-11, 18:25

vwir napisał/a:
https://r-evc.com/cs/type-1-j1772-/13-type-1-j1772-32amp.html


I co , wkładasz takiego pindola w gniazdo i już? Nie potrzeba żadnego EPC ?

metu - 2017-04-11, 18:25

vwir napisał/a:
https://r-evc.com/cs/type-1-j1772-/13-type-1-j1772-32amp.html


O to mi chodziło. Na nim Leaf będzie ładował się 7kW (zakładamy, że ma taką ładowarkę na pokładzie), prawda?

PatrykS - 2017-04-11, 19:00

kalex napisał/a:
I co , wkładasz takiego pindola w gniazdo i już? Nie potrzeba żadnego EPC ?
EPC (kontroler EVSE) jest we wtyczce Type 1, powtórzę więc to co już tu parę razy wspominałem, że nie jest to do końca bezpieczne rozwiązanie.

metu napisał/a:
Na nim Leaf będzie ładował się 7kW (zakładamy, że ma taką ładowarkę na pokładzie), prawda?
Tak. Podobnie jak na poniższym, bardziej bezpiecznym:
http://www.ebay.co.uk/itm...-A/182458037157

vwir - 2017-04-11, 19:58

metu napisał/a:
vwir napisał/a:
https://r-evc.com/cs/type-1-j1772-/13-type-1-j1772-32amp.html


O to mi chodziło. Na nim Leaf będzie ładował się 7kW (zakładamy, że ma taką ładowarkę na pokładzie), prawda?


Tak, ale tak naprawdę korzysta ona z jednej fazy, mocno ją obciążając (32A). Masz gniazdo 32A czy 16A?
Lepsze byłoby coś, co wykorzystałoby wszystkie 3 fazy i równo je obciążyło. Coś jak tutaj: http://forum.samochodyele...opic.php?t=1835

metu - 2017-04-11, 21:45

Gniazdo chyba jest 16A (nie mogę teraz tego sprawdzić).
Zabezpieczenie w tablicy mam 32A.

Pobieranie 32A z jednej fazy mija się z celem przy połączeniu 3 fazowym ale rozumiem, że jest to spowodowane obsługą przez ładowarkę 1f ?

A co w przypadku Mennekes'a? Też obciąża jedną fazę?

vwir - 2017-04-12, 07:44

Wszystko zależy od samego kabla (ładowarki). Mennekes jako taki ma jedynie ładowarkę 16A: https://www.google.pl/url...ZG_0BZaj0GMjmmw

A przynajmniej ja nie znalazłem u nich 32A. Dlatego to co podesłał vtech jest trochę ciekawszym wyjściem.

Zastanawiam się też nad takim kablem: https://r-evc.com/en/type-1/12-type-1-j1772-16a.html
W sumie mamy od 6 do 16A, za jakieś 1300PLN. Ciężko o tańszy kabel 16A. No chyba, że z chin: https://www.aliexpress.co...fb-a098fc5008e0

wester - 2017-04-12, 08:22

vwir napisał/a:
Zastanawiam się też nad takim kablem: https://r-evc.com/en/type-1/12-type-1-j1772-16a.html
W sumie mamy od 6 do 16A, za jakieś 1300PLN


Nastawić możesz dużo więcej o ile bezpieczniki wytrzymają. Ja przez przejściówkę siłową ładowałem kilka razy 25A kabel nawet nie był letni. Tak samo z schuko ( mam w garażu 20A instalacje na zwykłe gniazdka ) 22A idzie bez problemu.

vwir - 2017-04-12, 09:02

Nie rozumiem. Miałeś zwykły oryginalny kabel 10A i puszczałeś przez niego 25A? To prąd ładowania jest ustawiany w aucie, a nie gdzieś w kablu?
PatrykS - 2017-04-12, 09:07

metu napisał/a:
Pobieranie 32A z jednej fazy mija się z celem przy połączeniu 3 fazowym ale rozumiem, że jest to spowodowane obsługą przez ładowarkę 1f ?
Najbardziej to chodzi o Leafa - on ma złącze 1-fazowe (Type 1 ) i taką ma ładowarkę pokładową. Kabel czy stacja (EVSE) już tu nic nie pomogą.

metu napisał/a:
A co w przypadku Mennekes'a? Też obciąża jedną fazę?
Jeżeli przez Mennekesa rozumiesz złącze Type 2 to może być różnie - generalnie jest to złącze 3-fazowe, ale zdecydowana większość kabli i stacji udostępnia w nim tylko jedną fazę (L1).

wester napisał/a:
Nastawić możesz dużo więcej o ile bezpieczniki wytrzymają. Ja przez przejściówkę siłową ładowałem kilka razy 25A kabel nawet nie był letni. Tak samo z schuko ( mam w garażu 20A instalacje na zwykłe gniazdka ) 22A idzie bez problemu.
Dobrze wiedzieć, ale trzeba być pewnym instalacji i monitorować temperaturę kabli i gniazdek, zwłaszcza w upały.
metu - 2017-04-12, 10:29

Szczerze to myślałem, że z każdego Type2 wyciągnę 32A :/
wester - 2017-04-12, 10:33

vwir napisał/a:
Nie rozumiem. Miałeś zwykły oryginalny kabel 10A i puszczałeś przez niego 25A? To prąd ładowania jest ustawiany w aucie, a nie gdzieś w kablu?


Pisałem o tym kablu nad którym się zastanawiasz.

vwir - 2017-04-12, 12:03

Masz go i używasz? Jest sens go brać? Gdzie i jak sie ustawia, jakie ma być natężenie prądu?
PatrykS - 2017-04-12, 13:31

metu napisał/a:
Szczerze to myślałem, że z każdego Type2 wyciągnę 32A :/
Jeśli chodzi o ładowarki przenośne to 32A są rzadkością. W stacjonarnych publicznych przeważnie są 32A, ale bywa że tylko 16.

vwir napisał/a:
To prąd ładowania jest ustawiany w aucie, a nie gdzieś w kablu?
Może być i tu i tu (zależy od kabla i zależy od samochodu), ale samochód nie będzie mógł wziąć więcej niż jest ustawione na kablu.
wester - 2017-04-12, 14:37

vwir napisał/a:
Masz go i używasz? Jest sens go brać? Gdzie i jak sie ustawia, jakie ma być natężenie prądu?


Nie, pisze bo mi się przyśniło. Ustawiasz we wtyczce którą wsadzasz do samochodu. Naciskasz przycisk i czekasz aż zacznie miarowo migać. Liczysz - ile mignięć tyle Amperów i puszczasz wtedy kiedy masz odpowiednia cyfrę naliczoną. Ważne! nie wtykasz od razu do samochodu tylko czekasz 3 sek. aż zapamięta (zaznacza to szybkim miganiem). Jak masz dobrą instalację w domu (pociągnie ze 20A lub więcej) to lepszego kabla nie znajdziesz. Po zrobieniu przejściówki na siłę możesz ładować tyle Amperów ile ma zabezpieczenie siła.

Należy sprawdzać po ok pół godziny ładowania kabel i wtyczkę czy się nie grzeją za bardzo, szczególnie jak ładujesz z nieznanego gniazdka. Mi się jeszcze nie zdarzyło żeby się nagrzało mocno a czasami nastawiam 25A jak się spieszę. Oczywiście wszystko o czym piszę robię na własną odpowiedzialność i z głową.

vwir - 2017-04-12, 14:48

Ok, dzięki. Rozumiem, że nie musisz się przy każdym użyciu bawić w ustawianie prądu, tylko gdy raz ustawisz to ustawienie nie jest tracone po odpięciu od zasilania?

Dokładnie czegoś takiego szukałem. Mam na kilku obwodach zabezpieczenie 20A i odpowiedni przekrój kabli, więc tylko kwestia odpowiedniego gniazdka (obecnie mam 16A) i można dwukrotnie skrócić czas ładowania (względem standardowego kabla 10A) ;)

kalex - 2017-04-12, 14:49

To jak dobrze interpretuje te informacje ; jak wezmę swój kabel z Ampery z końcówką Mennekes`a (ten gruby) , zastosuje przejściówkę do gniazda siłowego - zapinam i ładuje.

Domyślam się że jak się coś uwali we wtyczce przy aucie(Typ1) to auto robi "pożegnanie z afryką" :mrgreen:

wester - 2017-04-12, 15:04

kalex napisał/a:
To jak dobrze interpretuje te informacje ; jak wezmę swój kabel z Ampery z końcówką Mennekes`a (ten gruby) , zastosuje przejściówkę do gniazda siłowego - zapinam i ładuje.

Domyślam się że jak się coś uwali we wtyczce przy aucie(Typ1) to auto robi "pożegnanie z afryką" :mrgreen:


Ten kabel nie ma elektroniki nie naładujesz nim auta inaczej jak z publicznej stacji ( która taką ma)
Ewentualnie jak kupisz sobie wallbox z elektroniką i gniazdem type2.

wester - 2017-04-12, 15:06

vwir napisał/a:
Ok, dzięki. Rozumiem, że nie musisz się przy każdym użyciu bawić w ustawianie prądu, tylko gdy raz ustawisz to ustawienie nie jest tracone po odpięciu od zasilania?


Mój kabel jest starszej wersji domyślnie ma 16A. Z tego co wiem Czech ma teraz z nowszą wersję elektroniki i pamięta ostatnie ustawienie.

kalex - 2017-04-12, 19:37

Dzięki za info. Niby takie proste , kabel,wtyczka i gniazdko - a tu trzeba kurde kolejny fakultet.
qwas0987 - 2017-04-14, 13:37

czy ktoś zatem może doradzić o co mam zapytać projektanta budynku ? mogą mi pewnie tam zrobić dowolne podłączenie, tylko muszę powiedzieć co konkretnie chcę. W tej chwili nie mam elektrycznego samochodu, więc musi to być jakieś w miarę uniwersalne wyprowadzenie, być może w przyszłości do autka dokupię stację ładującą.
czy jest np. sens prosić o gniazdo mennekes ?

jas_pik - 2017-04-14, 15:46

qwas0987 napisał/a:
czy ktoś zatem może doradzić o co mam zapytać projektanta budynku ? mogą mi pewnie tam zrobić dowolne podłączenie, tylko muszę powiedzieć co konkretnie chcę.

A jakie masz warunki przyłaczenia z zakładu elektrycznego?

qwas0987 napisał/a:
W tej chwili nie mam elektrycznego samochodu, więc musi to być jakieś w miarę uniwersalne wyprowadzenie, być może w przyszłości do autka dokupię stację ładującą.
czy jest np. sens prosić o gniazdo mennekes ?

W zależności od warunków przyłączenia wyprowadź przyłacze trójfazowe do garażu oraz miejsca przed budynkiem gdzie w przyszłości będzie parkował Twój przyszły samochód elektryczny.
Jesli możesz doprowadź do tych dwóch mieść przyłącza o możliwym obciążeniu 63A .
Ale pamiętaj że już na etapie podpisywania umowy z firmą energetyczną będziesz ponosił opłaty za każdy kW mocy przyłącza do budynku.
A Gniazdo Mennekes to już ostatni element stacji ładowania do którego podłącza się samochód.
Takie przyłącze pozwoli Ci ładować bez problemu i Teslę i Renault ZOE ( oba te pojazdy się szybko naładują)
Ale przy innych jak trojaczki/Leaf wystarczy Ci zwykłe 16 A ( no w nowszym Leafie 32A)
Wszystkie inne z typowym EVSE ( błędnie przez wszystkich zwana ładowarką) pobierają max 16 A .
A stacji typu CHADEMO/CSS w najbliższym czasie nikt nie będzie instalował we własnym domu.

YANNOSICK - 2017-04-14, 16:51

Poproś o normalną stację do ładowania. Najtaniej będzie jakąś czeską. Najlepiej taką która oprócz gniazda type 2 ma także zwykłe gniazdko Schuko (230V) by naładować rower czy odkurzyć bagażnik. Moc nie musi być wyższa niż 7 kW.
wester - 2017-04-14, 19:38

Poprowadź przewód na siłę 32A ( nawet jeśli nie masz takiego zasilania budynku w warunkach przyłącza)
5 x 4 do garażu.

PatrykS - 2017-04-15, 06:16

wester napisał/a:
Poprowadź przewód na siłę 32A ( nawet jeśli nie masz takiego zasilania budynku w warunkach przyłącza)
5 x 4 do garażu.
Popieram, albo jak jas_pik napisał od razu na 63A, różnica w koszcie kabla przy koszcie całej instalacji będzie do przełknięcia. Z zakładu energetycznego można wziąć przyłącze tańsze i będzie to z początku np. tylko jedna faza 16A czy 20A, ale jak kabel będzie położony to koszt ewentualnej później zmiany na większą moc będzie znikomy. A jak już masz doprowadzone zasilanie to powiesisz sobie przy nim dowolną stację wg potrzeb i uznania.
qwas0987 - 2017-04-18, 13:03

Dzięki panowie. Prawie już wszystko rozumiem, jak widać przy elektrykach też jest się czego uczyć ;-)
Muszę mailem napisać do administratora budynku czego chce. Nie mogę kupić elektryka zanim nie będę miał gniazda, bo nie będę miał jak go podładować.

Aby było najbardziej przyszłościowo zamawiam zatem: doprowadzenie prądu 32A do mojego stanowiska garażowego kablem 5x4, zamontowanie gniazda siłowego i podlicznika.

Dwa pytanka:
1) zrozumieją ?
2) zamiast gniazda siłowego jak rozumiem mogę z czasem zamontować "czeską" stację ładowania Type 2 (macie jakieś linki?), ewentualnie jakąś przenośną 6kW - tak ?

wester - 2017-04-18, 14:23

1 Zrozumieją
2 Np. https://r-evc.com/en/wallbox/27-mennekes-wallbox-16a-32a.html

kami2 - 2017-04-18, 14:39

Na razie może niech zrobią przyłączę 16A bo chyba będzie wtedy niższy abonament za prąd ale przewody niech położą pod 32A czyli o przekroju 6mm^2 i oczywiście gniazdo siłowe i zwykłe.Ja bym tak zrobił.Jak się okaże,że kupisz elektryka z ładowarką 6,6kW na 32A to wtedy można podłączyć większą moc a instalacja będzie gotowa a jak będziesz mieć w aucie ładowarkę pokładową tylko 16A to nie będzie trzeba nic robić.
Można kupić taką gotową rozdzielnice:
http://allegro.pl/rozdzie...28.html#thumb/1

YANNOSICK - 2017-04-18, 15:11

wester napisał/a:
2 Np. https://r-evc.com/en/wallbox/27-mennekes-wallbox-16a-32a.html
to jest bardzo fajny sprzęt.
qwas0987 - 2017-05-19, 11:34

poprosiłem o wycenę instalacji gniazdka 230V (16A) w moim obecnym garażu pod budynkiem mieszkalnym. Uwaga.... cena za takie coś z podlicznikiem to.... 1600 zł ! Nie wiem skąd chcą ciągnąć prąd, ale policzyli 50 metrów 5x2,5.
Czy wyłącznik nadprądowy 16B nie jest za słaby, nie będzie wyskakiwać ?

Aż strach zapytać o doprowadzenie trójfazowego prądu :)

Zastanawiam się teraz co robić, bo za 1,5 roku wyprowadzam się z tego mieszkania.... idea autka na prąd pomału oddala się :(

PatrykS - 2017-05-19, 12:15

qwas0987 napisał/a:
Czy wyłącznik nadprądowy 16B nie jest za słaby, nie będzie wyskakiwać ?
Nie powinien.

qwas0987 napisał/a:
Aż strach zapytać o doprowadzenie trójfazowego prądu
Kabel 5x2,5mm2 to jest pod gniazdo trójfazowe 16A. Jeżeli koszt trójfazowego ma wzrosnąć to tylko o licznik (trójfazowe nieco droższe), bo różnica między dobrym gniazdkiem 1-fazowym (5-10zł) a 3-fazowym (~14zł) jest znikoma. Zainwestuj w kabel 5x4mm2 - różnica nie jest duża, a wymiana potem na większy to już będzie droższa sprawa.

qwas0987 napisał/a:
Zastanawiam się teraz co robić, bo za 1,5 roku wyprowadzam się z tego mieszkania....
To trochę podważa sens inwestycji, na pewno nie ma co jej robić na wyrost.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group