SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

Blogi użytkowników pojazdów elektrycznych - Elektryczny Fiat Cinquecento z doładowaniem solarnym

sshoney - 2017-06-11, 13:16
Temat postu: Elektryczny Fiat Cinquecento z doładowaniem solarnym
Witam, pragnę przedstawić dosyć ciekawy projekt elektrycznego Fiata Cinquecento. W moim przypadku projektowanie i konstrukcja Cienkiego wyglądała tak jak na filmie, który umieściłem na YT. Prace trwały ok 2,5 roku ale efekty są dosyć fajne. Nie ma co opisywać, trzeba zobaczyć:

https://www.youtube.com/watch?v=IJNKksV2rJY

Samochód jest zarejestrowany jako elektryczny CC z 1996 r., z mocą silnika 10kW, na 5 osób, z rodzajem paliwa EE.
Chętnie wymienię się doświadczeniami i informacjami o konwersjach tego modelu samochodu z innymi takimi jak ja pasjonatami tematu.
Pozdrawiam
Sławek

jas_pik - 2017-06-11, 16:34

Drobna uwaga dotycząca bezpieczeństwa.
Gniazdo do ładowania zainstalowane w samochodzie winno być męskie .
I trzeba było jednak zrobić to nie na Pb chyba że one były znacząco tańsze niż litowe.

sshoney - 2017-06-11, 20:23

Słuszna uwaga jeśli chodzi o gniazdo ładowania; standardy CHAdeMO (Japan), COMBO 1 i 2 (US) tak mają. Ale ja chwilowo wzorowałem się na systemie CATARC (PRC). Niestety litowe akusy są jeszcze zbyt drogie, nie licząc BMS. Żelowe wychodzą o wiele taniej. Kosztem zasięgu oczywiście - ale ekonomia robi swoje...
jas_pik - 2017-06-11, 21:10

Chodziło mi o to że zanstalowałeś w samochodzie gdniazdo żeńskie - oznacza to że jesli ktoś najpier podepnie kabel do sieci to na niesłoniętej wtycze będzie miał wystające bolce z napięciem sieciowym.
To też w pewien sposób zostało ustandaryzowane w przyczepach kampinowych oraz niektórych pojazdach elektrycznych ( np w Think City czy też Tazzari)
Załaczam zdjęcie z Thinka.

Jesli nie macie w Radomiu żadnej stacji publicznej z Type2 to nie ma sensu go montować.
Z Chademo czy tez obecnym standardem CSS tez nie ma sensu robić tego gdy nie będzie to wykorzystane a częsci sa bezsensownie drogie bo UE znów została wmanewrowana w opatentowany pomysł jednej firmy.

EVgarage - 2017-06-12, 06:59

Z gniazdem racja jest.

Ogólnie fajny projekt, od dobrej dekady nie widziałem Cinkocieńko w tak dobrym stanie ;)

Szkoda, że na ołowiu, jakie ma osiągi?
Dużo różnych wskaźników, wyświetlaczy, do czego one?

sshoney - 2017-06-12, 15:13

Z gniazdem ładowania nie jest tak chop siup ze względów konstrukcyjnych, nie znalazłem żadnego fajnego energetycznego męskiego gniazda lub wtyku, które by weszło do niestety małej i płytkiej komory wlewu paliwa tak aby zamknęła się klapka. A i z tym co jest też nieźle musiałem pokombinować. Tylko taka opcja na razie pozostaje. Być może znajdę coś oryginalnego od jakiegoś elektryka to wtedy wstawię bo zgadzam się z Kolegami, że o bezpieczeństwo tu chodzi.
Zegary pokazują mi napięcie trakcyjne, prąd trakcyjny - odpowiednik ekonomizera, napięcie i prąd systemów pokładowych. Zrezygnowałem z typowego konwertera DC/DC 80V/12V dla zasilenia systemów pokładowych na rzecz typowego akusa 12V. W trakcie jazdy doładowywany jest on solarem. Max prąd jaki udało mi się uzyskać z solara to przy pełnym słońcu 5,3A. Spoko pokrywa elektrykę i elektronikę pokładową, odtwarzacz multimedialny i część świateł. Prądożerna jest niestety pompa hamulcowa podciśnienia - ciągnie 10A ale wypas ma extra bo daje prawie 2Bar podciśnienia. Jest jeszcze miejsce na dachu na drugi taki sam solar wtedy będzie mozna wydusic przeszło 10A. Reszta to sterowniki solarne i licznik energii.
Na filmie podałem zasięg ok. 50 km. W terenie płaskim przy płynnej jeździe jest znacznie większy. U mnie mam zjazdy i wzniesienia. Z danych pomiarowych po przejechaniu 10 km w terenie niekorzystnym napięcie trakcyjne spadło z 79V na 77V. Zakładając, ze może spaść max do 66V to przy spadku 2V/10km wychodzi ok. 65km. 80 km/h spoko osiągnie a jak się rozbuja to i więcej bo ma skrzynię pięciobiegową od Seicento.

jas_pik - 2017-06-12, 16:21

To prawda że trudnoznaleźć takie gniazda , zreszta ten standard nie jest w PL zbyt popularny.
Warto szuakć na szrotach z przyczepami kempingowymi .
Można szukać u dealerów częsci do kompingów.

ALbo zrobić tak jak ja to zrobiłem w początkowych swoich konstrukcjach - zespół gniazda i wtyczki od czjanika elektrycznego lub też standardowe gniazdo i wtyk komputerowe - ale to zależy od mocy ładowarki.

EVgarage - 2017-06-12, 16:24

No to fajnie, zasięg całkiem spoko ;)
Carcik - 2017-06-12, 19:00

sshoney napisał/a:
Prądożerna jest niestety pompa hamulcowa podciśnienia - ciągnie 10A ale wypas ma extra bo daje prawie 2Bar podciśnienia.

Niestety przeczy to prawom fizyki, maksymalne podciśnienie jakie da się osiągnąć w ziemskich warunkach to około -1bar (zależnie od panującego ciśnienia podawanego w pogodzie w hPa). I to -1bar to już pełna próżnia i dalej już nie ma co odpompować :roll:

jas_pik - 2017-06-12, 19:17

I pompa podciśnienia nie musi pracować bez przerwy to niepotrzbna strata energii. Zrób tak jak w pojazdach PSA. , prosty układ RC właczający pompe na kilka sekund oraz czujnik podciśnienia sprawdzający podciśnienie.
Przecież układ podciśnienia jest dość szczelny i pompa nie musi działać bez przerwy.

EVgarage - 2017-06-12, 19:35

Albo lepiej, z czujnikiem ciśnienia bezwzględnego. Ja tak mam i włącza się jedynie gdy potrzeba. A co to za pompa? Bo ja mam Hellę i ciągnie mniej niż 5A
sshoney - 2017-06-12, 20:16

No to muszę mieć spaprany miernik podciśnienia, bo w Cienkim spalinowym 900 pokazał na podciśnieniu 0,9 Bara a w pompie elektrycznej 1,9 Bara. Pompę mam taką jak na filmie widać - od VW Audi Skody. U mnie mam tak zrobione, że do ok 35 km/h pompa załącza się razem z pedałem hamulca i to na spoko wystarcza. Powyżej tego załącza się na stałe, dlatego zamontuje druga baterie słoneczną. Jas-pik masz fajny pomysł -trzeba będzie o tym pomyśleć. Dzięki kolego. :-D
Pir-serwis - 2017-06-12, 20:18

Jeśli masz czas w niedzielę na pogaduchy po południu to jadę Saxo EV do Warszawy. Mam ładowanie na początku Radomia, ale mogę ladowac się w innym miejscu i podyskutować. Dwie godziny potrzebuję postać ,ładowanie 3,3Kw.
sshoney - 2017-06-13, 17:32

Witam, Pir-serwis nie widzę problemu, chętnie przy okazji ładowania obejrzę brykę, jestem przy trasie Kielce-Radom /siódemka/. Więcej informacji i kontakt poprzez Wiadomości prywatne.
Pozdrawiam
Sławek

Osterka1 - 2017-08-18, 09:37

Fajny projekt, a użytkujesz go na co dzien czy tylko na pokazy i dla szpanu?
sshoney - 2017-08-20, 10:53

Na razie tylko na pokazy a także na zakupy i jazdę dla przyjemności. Obecnie Cienki jest na etapie małej modernizacji akumulatorów.
kristof74 - 2017-08-20, 17:36

Szok i niedowierzanie!! Polak to jednak potrafi :) :D
sshoney - 2017-08-20, 20:41

:) W szoku to ja byłem jak po złożeniu końcowym całości do kupy i pierwszym wyjeździe na trasę okazało się, że silnik ze skrzynią udało mi się idealnie spasować, na spoko zmieniają się biegi i to wszystko jedzie :-D Po powrocie był wielki :kufel

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group