SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

Rowery i motorowery elektryczne - Zeeltomowa niespodzianka po Zlocie - aku lijon do roweru

zeeltom - 2017-06-14, 03:43

Po zlocie rozwalony słonecznik i klocek :) Trudno się mówi, jakoś to się naprawi. Na dodatek padły mi już wszystkie akumulatory w moich rowerach. Po 5 latach posługi nawet GreenSavery w większości są sprawne w 15%. Kiedyś przejeżdżałem na nich 60 km, obecnie ledwo 10. Na 4 sztuki w moim czarnym skuterku, po 10 km, dwa mają napięcia ledwo 9V ale dwa jeszcze kole 12V. Niestety, nie da rady tego skompletować z pozostałych, które mam, do 4 sprawnych sztuk. Nawet w rowerze żony HAZE 12 Ah wystarczają ledwo na 20 km, przy nowych jeździła do 40 km.
I tu niespodzianka :) Dostałem najpierw BMS, tak ni z gruszki, ni z pietruszki, nie bardzo wiedząc skąd i po co? ;) I już wiem po co, bo wczoraj kurier dostarczył mi paczkę. Zaglądam do środka i widzę bardzo ciekawą zawartość :D Dostałem akumulatory li-ion, zgrzane i gotowe do użycia :D Piałem kiedyś, że mam taką obudowę i może kiedyś wpakuję tam lity ;) A tu gotowiec :) Trzeba było tylko je włożyć w obudowę i podłączyć BMS. Okleiłem je gąbką samoklejącą, żeby się nie tłukły za mocno w obudowie i wyszedł bardzo fajny akumulator. 36V i prawie 40Ah. Miałem na szczęście ładowarkę do litów i już się to ładuje. Jako że wziąłem sobie urlop, to będzie okazja sprawdzić, jak to się będzie sprawowało w porównaniu do żeli. Dla porównania, bo mam takie dwie obudowy, to żele ważą 14,6 kg, a lity 9,0 kg.
Zawsze te 5 kg mniej, ale pojemność 4 razy większa ;)
Parę fotek z podłączania w obudowie:











Nie wiem komu dziękować, ale dziękuję za bardzo miły gest i prezent. Na pewno nie będzie stał bezczynnie. Liczę na zasięg rzędu 120 - 150 km bez pedałowania. Zobaczymy ;)

Przy okazji, jak patrzę na te sześć pięter (2 x 3 ogniwa na pakiet), co jest odpowiednikiem 3 akumulatorów żelowych, to może warto by opracować pakiecik, który zastąpi typowy żel, a będzie miał jego wymiary? Wtedy dało by się w prosty sposób podmieniać żele na lity w każdym rowerze. I było by ze 40Ah, a nie 12Ah (w sumie, to raczej 9Ah, bo tak mają żele przy większych prądach). Może to gra warta świeczki? ;)

Klaus - 2017-06-18, 03:04

Niestety nie moge wstawic tutaj zalacznikow, a wrzucilbym parę zdjec z fazy produkcji tego akumulatora. Pozdrawiam i zycze udanej jazdy :)
zeeltom - 2017-06-18, 06:10

To wrzuć gdzieś na serwer i podlinkuj. Ciekaw jestem ;)
Zrobiłem wczoraj 85 km i dioda FULL nawet nie chce przygasnąć :D

Klaus - 2017-06-18, 13:01

https://drive.google.com/folderview?id=0B5v_F913oyyuV0VVM3VybG1OZHM

Nie wpadlem na to ;)

zeeltom - 2017-06-18, 13:43

No i mam zagwozdkę.
Diody wskazujące napięcie są OK, bo na żelach gasły zgodnie ze spadkiem napięcia.
Dziś przejechałem w sumie 115 km, lampka FULL świeciła się cały czas, a tu nagle wyłączyła się bateria.
Dojechałem te 8 km na pedałach, rozebrałem akusa i zmierzyłem napięcia. Na poziomach napięcia na sekcjach od 3,54 do 3,61. Nie mam jak sprawdzić tego pod obciążeniem. Mierzyłem na luzie. Po wyjęciu złączki z BMS i zmierzeniu napięć włożyłem wtyczkę z powrotem i BMS wystartował. Ruszyłem, przejechałem może z 500 metrów i znów się wyłączył. Podłączyłem teraz pod ładowarkę i niech się ładuje. Zdziwiony jestem trochę zasięgiem i niegaśnięciem diody FULL. Skoro na mniejszym akumulatorze i silniku 500W przejechałem 80 km do odcięcia, to na silniku 250W liczyłem na mniej więcej zasięg dwa razy większy. Tym bardziej, że akumulator ma nieco większą pojemność. 115 km, to jakby trochę mało, biorąc pod uwagę parametry obciążenia. I dlaczego nie gaśnie ta dioda? Czy termik podpięty do BMS po zadziałaniu i wystygnięciu włącza zasilanie, czy trzeba go jakoś resetować, np. przez podpięcie ładowarki? Może to on coś chrzani z działaniem BMS?
Bateria miała sumaryczne napięcie 36V, czyli takie, jakby do przechowywania. A powinna się wyłączyć przy 30V, lub coś kole tego. Czegoś tu nie rozumiem. Czy pod obciążeniem 30V wyłączy BMS, to baterie natychmiast "wstaną" do 36V?

Klaus - 2017-06-18, 13:50

To zalezy jak zaprogramowany jest BMS. Napiecia na diodzie odpowiadają 3 akumulatorom żelowym po 12V czyli 41.5 max - 27V tak strzelam. Akumulatory zelowe maja troche inna sprcyfikacje napieciowe. To co nalezaloby zrobic to zamiast diody zamontowac multimetr. A finalnie taki balanser co pokazywalby napiecie na wszystkich ogniwach w kazdym szeregu wtedy byloby wszystko jasne. :) Moze BMS odcina je przy 3.0V pod obciazeniem :)
Klaus - 2017-06-18, 13:59

A i baterie tego typu maja cos takiego jak relaksacja napieciowa. Jesli rozladowujesz akumulator to po jego rozladowaniu napiecie rośnie mimo ze nie zbiera sie w nim pojemnosc. Nastepnie jak podlaczysz obciazenie to natychmiastowo spada.
zeeltom - 2017-06-18, 14:24

Dla żeli minimalne napięcie, to 10,5V, czyli 31,5V, dla litów to coś kole 30V, więc diody powinny działać prawidłowo. A pali się non stop FULL. I to mnie trochę zmyliło. Może faktycznie trzeba będzie założyć woltomierz cyfrowy. Ale przed wymianą akumulatora diody pokazywały prawidłowe poziomy.
W innym rowerze, działają prawidłowo. Prawie prawidłowo, bo EMPTY świecił się prawi 1/3 jazdy. ale gasły po kolei. W tym rowerze, po zmianie na lity FULL świeci się cały czas.
Nie ma tragedii. 115 kilometrów na jednym ładowaniu, to już jest coś.

PatrykS - 2017-06-19, 00:00

zeeltom napisał/a:
Okleiłem je gąbką samoklejącą, żeby się nie tłukły za mocno w obudowie i wyszedł bardzo fajny akumulator. 36V i prawie 40Ah. Miałem na szczęście ładowarkę do litów i już się to ładuje.
To szybko Ci poszło - fajnie że pasują :-)

zeeltom napisał/a:
Na poziomach napięcia na sekcjach od 3,54 do 3,61.
No to wyglądają na rozładowane - pod obciążeniem pewnie któraś sekcja spadła poniżej 3V.

zeeltom napisał/a:
Dla żeli minimalne napięcie, to 10,5V, czyli 31,5V, dla litów to coś kole 30V, więc diody powinny działać prawidłowo. A pali się non stop FULL.
A jak mocno w żelach spada napięcie pod obciążeniem? Może bardziej niż litom? Czy w żelach w miarę rozładowania akumulatorów w czasie jazdy czułeś spadek mocy? A w litach czułeś?
zeeltom - 2017-06-19, 07:05

Na żelach nie czułem jakiegoś specjalnego spadku mocy. Po prostu kontroler się wyłączał poniżej progu odcięcia. Na litach jest wyraźny spadek prędkości maksymalnej. Teraz dołożyłem do akumulatora woltomierz w obudowę. Będę widział, co się dzieje z napięciem.
Jaki, teoretycznie, powinien być zasięg dla tego samego akumulatora li-ion przy dwóch silnikach, jeden dwa razy większej mocy od drugiego? O 100%, czy tylko 50%? Pytam się, bo nigdy nie jeździłem na litach i nie wiem, czy grzebać w pakiecie i szukać przyczyny, czy tak powinno być i bateria jest w pełni sprawna.

PatrykS - 2017-06-19, 09:56

zeeltom napisał/a:
Na litach jest wyraźny spadek prędkości maksymalnej.
Również przy pełnym naładowaniu czy tylko pod koniec rozładowania?

zeeltom napisał/a:
Jaki, teoretycznie, powinien być zasięg dla tego samego akumulatora li-ion przy dwóch silnikach, jeden dwa razy większej mocy od drugiego? O 100%, czy tylko 50%?
Praktycznego doświadczenia nie mam, ale przy większej mocy jest więcej strat, bo i przewodom rozgrzanym rośnie rezystancja, więc na pewno dwa razy mocniejszy silnik pochodzi mniej niż 50% czasu, w którym chodził słabszy. Pytanie jeszcze, czy jedziesz prędkością maksymalną, tj. z pełną mocą silnika?
PatrykS - 2017-06-19, 09:57

Przy okazji może by ten wątek wydzielić do rowerowego?
zeeltom - 2017-06-19, 16:54

Już po zlocie, a wątek dotyczy prezentu zafundowanego przez zlotowiczów, niech zostanie ;)
Zawsze jadę, przy testach, z maksymalną prędkością.

RaveN - 2017-06-20, 07:26

PatrykS napisał/a:
Przy okazji może by ten wątek wydzielić do rowerowego?

Racja, będzie czytelniej, szczególnie że tamten temat jest używany do kolejnych zlotów.
Cytat:
Już po zlocie, a wątek dotyczy prezentu zafundowanego przez zlotowiczów, niech zostanie ;)

Ach... przed sekundą wydzieliłem, myślę że będzie lepiej. Jak masz sugestię można zmienić nazwę tematu.

zeeltom - 2017-07-07, 06:54

PatrykS napisał/a:
Również przy pełnym naładowaniu czy tylko pod koniec rozładowania?


Wiadomo, że 42V jedzie się szybciej, niż przy 32V.

PatrykS napisał/a:
Pytanie jeszcze, czy jedziesz prędkością maksymalną, tj. z pełną mocą silnika?

W trakcie testów staram się jechać zawsze z maksymalną szybkością. Wiadomo, że jak pojadę wolniej, to zajadę dalej, ale zawsze chcę wiedzieć na co mnie stać przy maksymalnej szybkości.

Inne pytanie:
W jakim stanie jest akumulator litowy, jeśli ma pojemność 13,5Ah i rower jedzie na sterowniku 350W z silnikiem 500W z szybkością około 40 km/h przez 24 km do odcięcia. Niestety nie miałem możliwości sprawdzenia pobieranego prądu w czasie jazdy.

Pir-serwis - 2017-07-07, 16:08

Pytanie dziwne..
Mam miernik Turnigy, podjadę po pracy ,przywiozę opory, zrobimy test pojemności, rzeczywisty, przy prądach jakie ciągniesz i okaże się wtedy jaka ta pojemnośc.

zeeltom - 2017-07-07, 16:35

Już za późno. Rower pojechał do właściciela. Pytałem z czystej ciekawości, jako że litów za specjalnie nie znam.
PatrykS - 2017-07-07, 18:47

zeeltom napisał/a:
W jakim stanie jest akumulator litowy, jeśli ma pojemność 13,5Ah i rower jedzie na sterowniku 350W z silnikiem 500W z szybkością około 40 km/h przez 24 km do odcięcia.

13,5Ah x 3,7V = 50Wh. Przy pełnej mocy sterownika (350W) wystarczyłoby na 9 minut jazdy (50Wh / 350W = 0,14h = 9 minut), ale przy 40km/h potrzeba pewnie dużo mniej, bo Tobie wystarczyło na ok. 36 minut jazdy (24km / 40km/h = 0,6h = 36 minut).

zeeltom - 2017-07-07, 19:12

Dane techniczne podawały maksymalny zasięg 60 km, ale ze wspomaganiem i w korzystnych warunkach (pewnie chodziło o spokojną jazdę). W rowerze było samo wspomaganie. Teraz jest dodatkowo manetka. Dlatego byłem ciekawy, czy ten akumulator jest OK.
Przez jakieś zwarcie poleciał sterownik i BMS. Nie wiem na ile mogło to uszkodzić akumulator. Dlatego pytam ;)

PatrykS - 2017-07-07, 22:29

zeeltom napisał/a:
Nie wiem na ile mogło to uszkodzić akumulator. Dlatego pytam
Jeżeli nie rozładowało go to do zera to nic mu się nie stało, inaczej zostałaby po aku jedynie duża dziura :-)
PatrykS - 2017-07-07, 22:30

Zaraz, odszczekuję - jakiego napięcia był ten pakiet? Bo przecież nie 3,7V :-)
zeeltom - 2017-07-08, 04:23

10S 6P 42V po naładowaniu.
To ten rower, tu podają zasięg prawie do 90 km, ale na innych stronach jest 60.
https://electricbikereview.com/a2b/shima/
Przyjechał do mnie z uszkodzonym kontrolerem i BMS, więc wywaliłem wszystko i zrobiłem normalnie.
Ta stara elektronika miała komunikację po szynie danych.

PatrykS - 2017-07-08, 23:26

10S - czyli 10 razy więcej, a więc 500Wh, przy 350W powinien pracować prawie 1,5h. Czyli albo zużyty, albo zbyt szybko następuje teraz odcięcie.
zeeltom - 2017-07-09, 06:48

Zaczął odcinać kontroler, nie BMS. Nie powstanie po kilkukrotnych ładowaniach i wyrównaniach?
PatrykS - 2017-07-09, 21:56

zeeltom napisał/a:
Nie powstanie po kilkukrotnych ładowaniach i wyrównaniach?
Może pomóc, choć nie wiem czy aż tyle, na pewno warto spróbować.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group