SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

Ogólne rozmowy - Przywileje aut elektrycznych w rożnych miastach w Polsce

rafmat - 2017-06-22, 19:08
Temat postu: Przywileje aut elektrycznych w rożnych miastach w Polsce
Proponuje w tym wątku umieszczać wpisy dotyczące aktualnych przywilejów aut elektrycznych w Polsce z podziałem na poszczególne miasta np. zwolnienie z opłat parkingowych, możliwość jazdy bus pasami, inne przywileje itp. Zgłębiałem ostatnio temat i tak naprawdę nikt o tym w urzędach nie wie (czeski film, nikt nic nie wie, nikt nic nie słyszał) tylko odsyłają od urzędu do urzędu więc wydaje mi się, że użytkownicy takich aut już więcej wiedzą. Jeśli tak jest prośba aby dzielić się taką wiedzą pod warunkiem, że jest pewna i sprawdzona, ewentualnie gdzie uderzyć aby dany przywilej sobie załatwić. Myślę, że obecnym użytkownikom EV jak i potencjalnym przyszłym na pewno ułatwi to podjęcie decyzji w zakupie elektryka.

Sprawdzony przywilej we Wrocławiu:
- bezpłatne parkowanie w strefach B i C w całym mieście a więc w 99% miejsc
- za dodatkową opłata 100,00zł brutto/rok (8,33zł/miesiąc) także strefa A czyli ścisłe centrum m.in. okolice Rynku.

Jak załatwić => wizyta osobista w ZDIUM ul. Długa obok Tesco, plakietka za szybę wydawana od ręki ważna przez 1 rok, później trzeba odnawiać.

Czy ktoś zna jeszcze we Wrocławiu jakieś przywileje dla EV?

domino - 2017-06-22, 19:45
Temat postu: Re: Przywileje aut elektrycznych w rożnych miastach w Polsce
Tutaj jest co nieco ale nie wiem na ile aktualne.

http://samochodyelektrycz...elektryczne.htm

jas_pik - 2017-06-22, 20:09

Warszawa:
1. Możliwość przejazdu ulicami Nowy swiat i Krakowskie Przedmiescie ( wyłączonymi z ruchu dla większości pojazdów prywatnych) poza taksówkami, komunikacją miejska i około tysiaca innych podmiotów
Warunek złożenie wniosku do ZDM Warszawa - oraz oczekiwanie na wydanie identyfikatora TK
2. Bezpłatne ładowanie w sieci 10 ładowarek Innogy ( do czasu az miasto przestanie pokrywać rachunki)

Żadnych innych ułatwień HGW nie przewiduje bo nie będzie wspierać żadnych pomysłów rządu bo jej nie odpowiadają.Szybciej przesanie płacić za prąd do słupków obecnie darmowych bo wg niej wzrost zużycia był zatrważająco wysoki w porównaniu do poprzedniego roku ( informacja z konferencji)
Aha zapomniałbym ZDM nabył kilka samochodów elektrycznych bo musiał ( realizacja projektu finasowanego z UE) ale szef ZDM-u który jest pedalarzem ( nienawidzacym elektrycznych rowerów) cudem wyraził zgodę na eksloatację kilku rowerów elektrycznych w sieci NextBike i tylko na 4 stacjach

PatrykS - 2017-06-22, 20:29

W Gdańsku ładujemy za darmo w trzech miejskich ładowarkach, kartę można uzyskać od ręki w ZDiZ na Partyzantów po okazaniu dowodu rejestracyjnego. Na wszystkich parkingach miejskich EV i PHEV również parkują również za darmo, kartę można wyrobić również w ZDiZ, ale trzeba trochę poczekać. Nie trzeba być mieszkańcem Gdańska.

W Sopocie parkowanie darmowe dla mieszkańców Sopotu, nie znam szczegółów.

abasiaa - 2017-07-03, 21:10
Temat postu: parkowanie Szczecin
W Szczecinie użytkownik samochodu elektrycznego lub hybrydowego może parkować w strefie płatnego postoju za 10 złotych rocznie bez ograniczeń. Po roku należy odnowić abonament. Potrzebne dokumenty to: świadectwo homologacji samochodu: oryginał lub poświadczona z dwóch stron kopia, dowód rejestracyjny, w przypadku samochodu w leasingu: umowa jeśli jest wpisany numer rejestracyjny samochodu i numer VIN lub protokół przekazania samochodu oraz dowód osobisty. Wydawana jest naklejka na szybę taka sama jak w przypadku wykupienia rocznego abonamentu.

Jako użytkownik samochodu elektrycznego zastanawia mnie fakt parkowania w innych miastach. Co z tego, że mam na Szczecin skoro w innym mieście moja naklejka nie obowiązuje, może czas na jakiś przepis ogólny.

bodix - 2017-07-03, 22:13

W Słupsku koszt parkowania auta elektrycznego 15zł na rok. W linku szczegóły http://m.zimslupsk.com/Pa...nia,207,84.html

Niestety masz Basia racje, ale jesteśmy pionierami w Polsce i jeszcze sobie poczekamy na unormowania ogólnokrajowe.

Elektromaniak - 2017-07-05, 23:23

Witam, to mój pierwszy post, także proszę o wyrozumiałość :)

Czy słyszał ktoś może jakie udogodnienia planują zrobić w Krakowie? Czy są już jakieś konkrety czy tylko przymiarki tak jak wszędzie do bus- pasów itp?

Panaceum - 2017-07-06, 15:56

Elektromaniak napisał/a:
.....Czy słyszał ktoś może jakie udogodnienia planują zrobić w Krakowie? Czy są już jakieś konkrety czy tylko przymiarki tak jak wszędzie do bus- pasów itp?

Wszyscy słyszeli, że kilka lat temu Majchrowski po spotkaniu z preziem Toyota Poland cuda obiecywał: jazda bus-pasami, wjazd do strefy A, ładowarki we wszystkich centrach handlowych. Na dzisiaj tylko zniżka na abonament za parkowanie w strefie B. Ale trzeba być uprawnionym do abonamentu :)
Jak to dzisiaj wygląda? Galeria Kazimierz: ładowarka jest, Galeria Bronowice: gniazdka schuko i CEE 16A na parkingach, z których korzystały różne samochody zostały wyłączone (ponoć po tym jak ochroniarze zobaczyli 3 Tesle, podłączone do tych gniazdek).
Galeria Krakowska: pytałem ochroniarza, trzeba iść do techników i oni ponoć udostępniają (jutro sprawdzę)
Jest nowa ładowarka obok ronda Mogilskiego, przy nowym budynku ABB, obok hotelu Chopin.
W Zabierzowie, na basenie też jest, tylko dla klientów basenu.

tomo14858 - 2017-07-06, 17:54

W Grudziądzu hybrydowe i elektryczne auta mają darmowy parking na terenie miasta. Co prawda ja dostałem mandat 😁 - opel ampera-e, ale przez telefon rozwiązałem problem.
gienek333 - 2017-07-06, 23:20

Naprawdę uważacie że należą się jakieś przywileje? Jak kogoś stać na drogie zabawki, to stać go chyba też na parking. Ja proponuję jeszcze darmowe szalety :oops: .
jas_pik - 2017-07-06, 23:46

gienek333 napisał/a:
Naprawdę uważacie że należą się jakieś przywileje?

Oczywiście że tak

gienek333 napisał/a:
Jak kogoś stać na drogie zabawki, to stać go chyba też na parking.

Czy patrzysz przez pryzmat Tesli?
Nie stać mnie na Teslę , ale że mam tani elektryczny i koszty miesięczne prądu ( nie ładuję się na publicznych ładowarkach bo zazwyczaj są zajęte przez którąś z sieci taksówek elektrycznych) a to koszt przy około 3500 km miesięcznie po Warszawie to około 250 zł (płacone spółdzielni za podlicznik)
Gdybym jeździł spalinowozem to kosztowało by mnie to co najmniej 5 razy tyle .
Oczywiście jeśli pogoda pozwala to jeżdżę skuterem też elektrycznym -łatwiej zaparkować - bo przecież HGW wydała nawet po 50 karnetów na jedno mieszkanie - i ilość wydanych karentów parkingowych dla mieszkańców jest większa niż ilość miejsc parkingowych w centrum Warszawy.
Uważam że miasto zrobiło by duzo wpuszczając elektryki na buspasy - zaś obecne pomysły HGW to wpuszczenie na buspasy samochodów spalinowych z wypożyczalni prywatnych.
To jest dopiero głupota .

PatrykS - 2017-07-07, 00:01

gienek333 napisał/a:
Naprawdę uważacie że należą się jakieś przywileje?
Nie uważam, że się należą, ale uważam, że dobrze wpływają na promocję EV.
gienek333 - 2017-07-07, 00:30

Dla mnie EV, to nie przywileje, czy oszczędności, ale "styl życia". Mieszkam obok salonu Harleya, no i "obciach". Przepraszam za wulgaryzm, ale mam wrażenie jak testują te pojazdy, "to może mi nie staje, ale słychać mnie z daleka".
iwi - 2017-07-19, 14:05

W Krakowie odnośnie przywilejów ZIKiT twierdzi że po strefie B nie można jeździć, a dzisiaj jestem po rozmowie ze Strażą Miejską i dyżurny ruchu poinformował mnie że jak najbardziej mogę jeździć.
ZIKiT Twierdzi że zapis:
- "nie dotyczy samochodów elektrycznych bez przyczep" łączy się z zapisem "za zezwoleniem zarządcy drogi", ale Straż Miejska sama nie wie jak to interpretować więc interpretują z korzyścią dla nas użytkowników.

Panaceum - 2017-07-20, 23:18

Straż Miejska nie ma prawa zatrzymać samochodu w ruchu, może to uczynić tylko Policja, więc tam zadzwoniłem, 2 miesiące temu do wydziału ruchu drogowego komendy miejskiej naszej krakowskiej MO i po kilku nieudanych rozmowach z ludźmi, którzy nie mieli pojęcia o tym że są samochody elektryczne trafiłem na odpowiedź faceta, który rozróżniał Melexa od Tesli: "należy się stosować do obowiązujących znaków. A jaki znak przed sobą Pan widzi?" Odpowiedziałem że nie widzę, bo siedzę za biurkiem i dzwonię zanim wyjadę. "Aha, to musi się Pan stosować do znaków, bo ja nie mogę pamiętać gdzie jaki znak stoi". I tyle w temacie.
Bo Melex jest elektrycznym pojazdem wolnobieżnym (podobno)

gienek333 - 2017-07-20, 23:49

Ja kilkanaście lat temu (chyba 2004r) nabyłem pojazd marki melex i chciałem się dowiedzieć jak mam wozić dzieci, udałem się osobiście do komisariatu (ul Królewska), nie było "fachowca", więc dostałem nr telefonu na który miałem zadzwonić. Nikt go nigdy nie odebrał (żona stwierdziła, że jest to taki telefon w szafie dla upierdliwych petentów).
Elektromaniak - 2017-08-02, 21:13

Odnośnie przywilejów w Krakowie to wczoraj dzwoniłem po zikit'ach itp i jedyne co się dowiedziałem:

- dopóki nie bedzie ustawy o elektromobilnosci to miasto nie musi wprowadzać żadnych udogodnień dla EV
- jedynym na dzień dzisiejszy przywilejem jest tańszy abonament postojowy- kosztuje 100zł/ miesiąc na wszystkie strefy parkingowe ( z wyłączeniem oczywiście A), ( w strefie B nie trzeba mieć statusu mieszkańca etc, żeby zdobyć abonament).

Także patrząc na inne miasta Kraków wypada słabo ze wsparciem dla EV- nie mówiąc też o infrastrukturze do ładowania...

PatrykS - 2017-08-02, 21:15

Elektromaniak napisał/a:
Także patrząc na inne miasta Kraków wypada słabo ze wsparciem dla EV- nie mówiąc też o infrastrukturze do ładowania...
Przecież to miasto nie ma problemu ze smogiem to niby po co ma inwestować w jakieś ekscentryczne formy przemieszczania się :-)
Elektromaniak - 2017-08-02, 21:43

Dokładnie :D

Oby szybko tą ustawę wprowadzili to może coś się ruszy w temacie...

highend - 2017-08-02, 21:56

Hel - jeżdzą Melexy w ilości ok. 80 sztuk. Wożą turystów do wszelakich atrakcji
fajnie popitalają. Mają swoje miejsca postojowe i strefy gdzie jest zakaz ruchu, ale oni mogą śmigać.
Świetnie się to sprawdza tam.

Elektryczny_Joe - 2017-08-05, 17:00

Elektromaniak napisał/a:
- jedynym na dzień dzisiejszy przywilejem jest tańszy abonament postojowy- kosztuje 100zł/ miesiąc na wszystkie strefy parkingowe ( z wyłączeniem oczywiście A), ( w strefie B nie trzeba mieć statusu mieszkańca etc, żeby zdobyć abonament).


i to jest bardzo duży gest dla posiadaczy elektryków i hybryd, ze strony socjalisty Majchrowskiego, bo normalny abonament dla "niemieszkańca" strefy to 250 pln/mc, a mieszkaniec strefy to normalnie (za spalinowca) płaci 10 pln/mc

stąd - jak słyszałem kiedyś w audycji radiowe o strefach parkowania w mieście królewskim - w niektórych lokalach w Krakowie jest zameldowanych po 130 osób
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

aleksandrace - 2017-08-10, 22:29
Temat postu: Auto elektryczne.
Sama zastanawiam się nad kupnem auto i jak czytam o przywilejach to może faktycznie zdecyduję się na elektryczne.
Panaceum - 2017-08-11, 01:01
Temat postu: Re: Auto elektryczne.
aleksandrace napisał/a:
Sama zastanawiam się nad kupnem auto i jak czytam o przywilejach to może faktycznie zdecyduję się na elektryczne.

Podejmij decyzję na podstawie kalkulacji ekonomicznej, nie licz na przywileje. U nas w Kraku od kilku lat obiecywali sporo przywilejów dla EV (można znaleźć w necie) i nic nie wdrożono. Kraków jest w tym zakresie ZACOFANY w stosunku do innych dużych/niedużych miast.
Mamy raptem 2 punkty darmowego ładownia i jeszcze ABB pod swoim biurowcem udostępnia (pod kolejnym czeka na uruchomienie). Tauron na Jasnogórskiej ma słupek, gniazdo Typ 2, ale tylko dla swoich Nissanów Leaf.
Porównaj mapę punktów ładowania z Wrocławiem, Warszawą czy Gdańskiem. Tam nasi znajomi z forum mają komfort.

iwi - 2017-12-27, 16:18

No to doczekaliśmy się następnych ograniczeń w Krakowie dla samochodów elektrycznych. Z ul Siennej, ul Franciszkańskiej i w zasadzie wokół całego rynku zniknął dopisek "Nie dotyczy samochodów elektrycznych" pod zakazem ruchu, więc już nasze samochody nie mają ŻADNYCH przywilejów.
Stacji miało przybyć och, ach ile miało przybyć a powstała jedna przy Galerii Bronowice oraz w sklepie IKEA. ABB od pół roku nie może dogadać się z miastem. Kolega wyżej pisze o 2 stacjach (jedna Galeria Kazimierz, a druga ogólnodostępna gdzie jest bo nie kojarzę nigdzie?

Maxxc - 2018-01-01, 16:56

Witam,

Jedynym "przywilejem" w Poznaniu dla samochodów elektrycznych jest możliwość wykupienia abonamentu na całą strefę płatnego parkowania (SPP) w cenie 30zł / miesiąc, abonament trzeba wykupić na okres 3-12 miesięcy. Istotne - taka możliwość istnieje wyłącznie dla osób zameldowanych na terenie miasta Poznania, przy czym niekoniecznie w granicach SPP.
I tak jest lepiej jak było, dwa lata temu na pytanie o przywileje dla EV, otrzymałem odpowiedź, że nie są przewidywane...

Pozdrawiam
Maxxc

Karwoś - 2018-01-01, 21:01

W Suwałkach brak czegokolwiek. Nawet ładowarki nie ma.
jas_pik - 2018-01-01, 21:10

@Karwoś - złóż wniosek do Rady Miasta niech coś w tym temacie zrobią .
Przecież radni - bezradni nie wiedza co się dzieje na świecie a jak Ty im nie podpowiesz to nie zrobią niczego.

Karwoś - 2018-01-02, 16:57

Macie jakiś uniwersalny wniosek - w sumie mam dwa - jedna hybryda , drugi elektryk - zawsze to np taniej parkować gdzieś w mieście :D
bro - 2018-01-02, 23:30

Karwoś napisał/a:
W Suwałkach brak czegokolwiek. Nawet ładowarki nie ma.


ma być Green Way:

http://api.plugshare.com/view/location/135718

Karwoś - 2018-01-03, 17:06

Miał być - poza tym Greenway mi nie potrzebny - co mi z ładowania 3,6kW :) Do tej pory nie mają warunków przyłączenia - chcą więcej niż może PGE dostarczyć z 1 trafo. Muszą ciągnąć z 2 trafo - a to już komplikacja.
Bardziej chodziło mi o przywileje w parkowaniu itp.

macko_w - 2018-02-25, 23:22

No to dorzucę swoje... Mieszkam w Zakopanem , mam elektryka ( Leaf 40 kWh) więc napisałem maila do Urzędu Miasta z zapytaniem o ulgi i przywileje planowane w związku z ustawą o elektromobilności . Odpowiedź krótka i rzeczowa - żadnego darmowego parkowania , żadnych ładowarek , żadnych stref wjazdu .. W skrócie - odp..l się ...
PatrykS - 2018-02-26, 09:41

macko_w napisał/a:
Odpowiedź krótka i rzeczowa - żadnego darmowego parkowania , żadnych ładowarek , żadnych stref wjazdu .. W skrócie - odp..l się ...
Zdecydowanie nie zawracaj im głowy - ustawa weszła w życie, masz prawo do darmowego parkowania, póki nie wydadzą naklejek to wystarczy pewnie kartka za szybą, że to elektryk i powołanie na ustawę o elektromobilności, może z cytatem. W sumie muszę sobie druknąć coś takiego na przypadek wycieczki do innych miast.
Slawek - 2018-02-26, 10:16

Jak coś naskrobiesz to wklej.
Bo ja też muszę sobie wydrukować, bo aktualnie mam karę darmowego parkowania, ale i tak dostałem już dwa mandaty, bo każdy ma swoje opinie na różne tematy.

kazikczerniecki - 2018-03-05, 13:32

No i doczekałem się pierwszej kontroli za jazdę buspasem. Panowie Policjanci nie słyszeli o ustawie o elektromobilności, więc mieli trochę roboty z wypisaniem papierów do sądu o ukaranie, ponieważ stanowczo odmówiłem przyjęcia mandatu. Jeszcze oczywiście będę składał wyjaśnienia, to mają panowie tydzień aby się douczyć. Dziś wydrukowałem fragmenty ustaw to będę rozdawał w czasie następnych kontroli. :mrgreen: :lol:
wojtek9300 - 2018-03-05, 13:44

^^
Z parkowaniem (teoretycznie) sprawa jest jasna. Jest zapis w ustawie. Czy jazda bus pasami jest tez zapisana w ustawie? Z tego co ja zrozumiałem to samorządy mogą dać takie przywileje, ale nie muszą.

kazikczerniecki - 2018-03-05, 13:50

Samorządy mogą ograniczyć korzystanie z buspasów, jak i bezpłatne parkowanie. Ustawa o elektromobilności daje w tym zakresie samorządom możliwość wprowadzenia szczegółowych uregulowań.
czapa - 2018-03-05, 14:54

Przepis o możliwości poruszania się samochodów elektrycznych po buspasach jest nieprecyzyjny. Ustawodawca zezwolił na poruszanie się tylko na wyznaczonych przez Zarządce pasach. Dopóki nie zostaną one odpowiednio oznaczone bezpiecznie jest nie korzystać z nich. W Gdańsku otrzymałem informację, że czekają do lipca kiedy to będzie możliwa identyfikacja samochodów elektrycznych na podstawie naklejek na szybie. Wtedy też uaktualnią oznakowanie przed każdym buspasem.

PS. niby aglomeracja trójmiejska ale tylko Gdynia jest świadoma, że w SPP pojazdy elektryczne są zwolnione z opłat. W Gdańsku i Sopocie osoby odbierające telefon nie miały pojęcia, że obowiązuje ustawa o elektromobilności i daje takie przywileje.

kuba9449 - 2018-03-09, 06:40

Co do buspasów, jeżdżąc po nich powinniśmy się stosować do sygnalizacji autobusowej? W wielu miejscach światła dla autobuśów zmieniają się korzystniej niz zwykłe.
Maxxc - 2018-03-09, 16:09
Temat postu: Przywileje Poznań
Witam!

Jako, iż miałem wykupioną kartę abonamentową dla "elektryków" (360zł/rok) w Poznaniu, wysłałem oficjalne pismo z zapytaniem o darmowe parkowanie w strefie płatnego parkowania (SPP).
Dziś otrzymałem odpowiedź, w której potwierdzone zostały przywileje darmowego parkowania. Otrzymałem zwrot za niewykorzystane miesiące (nie kłóciłem się o zwrot "wstecz", od momentu obowiązywania ustawy).
Kopia odpowiedzi od Zarządu Dróg Miejskich wylądowała za szybą, zobaczymy czy kontrolerom SPP będzie się chciało czytać, co tam jest napisane. I czy zakwalifikują mój "wynalazek" jako elektryczny.
W każdym razie zostałem poinformowany, iż w razie czego mam przyjeżdżać z większą ilością mandatów - w celu anulowania. Nie po jednym co dzień. :)

A na stronie internetowej ZDM Poznań - nadal jest informacja o abonamencie dla "elektryków" w kwocie 30zł/miesiąc...

Pozdrawiam
Maxxc

macko_w - 2018-03-18, 13:55

Wygrana !!!
Dostałem maila od Urzędu Miasta Zakopane . Wszyscy dzierżawcy parkingów w pasie drogowym na terenie miasta zostali poinformowani że samochody elektryczne parkują za darmo. Działa , chociaż jest kilku zdziwionych... Nie dotyczy parkingów na terenach prywatnych poza pasem drogowym . Przyjeżdżajcie :-D :-D :-D

Gorsza wiadomość - będąc na przeglądzie w Krakowie dowiedziałem się że jedyne darmowe chademo w salonie Nissana okupują taksówki i ciężko się dopchać . To jedyna szybka ładowarka bez użycia której nie wrócę do domu ( chyba że się prześpię przy słupku IKEI...) A podobno ABB już nie działa.. Prawdaż to ???

kozikpl - 2018-03-18, 16:13

Powinni coś zrobić z tymi taksówkarzami, przecież to jest nie do pomyślenia.
Ja bym to nazwał istną kradzieżą prądu! :)

yoorek - 2018-03-19, 21:08

macko_w napisał/a:
Wygrana !!!
Dostałem maila od Urzędu Miasta Zakopane . Wszyscy dzierżawcy parkingów w pasie drogowym na terenie miasta zostali poinformowani że samochody elektryczne parkują za darmo. Działa , chociaż jest kilku zdziwionych... Nie dotyczy parkingów na terenach prywatnych poza pasem drogowym . Przyjeżdżajcie :-D :-D :-D

Gorsza wiadomość - będąc na przeglądzie w Krakowie dowiedziałem się że jedyne darmowe chademo w salonie Nissana okupują taksówki i ciężko się dopchać . To jedyna szybka ładowarka bez użycia której nie wrócę do domu ( chyba że się prześpię przy słupku IKEI...) A podobno ABB już nie działa.. Prawdaż to ???

Tak - ABB nie działa ale jest nowa darmowa ładowarka Greenway przy Stawowej - Galeria Bronowice - naprzeciwko Ikei. Juz taksówkarze zaczeli sie podpinać, ale jest OK

kazikczerniecki - 2018-03-20, 09:45

Buspas - Warszawa - ciąg dalszy. Składałem wyjaśnienia w WRD i sprawa ma dalszy bieg, a mianowicie, panowie nie znali przepisów i odpuszczają mi jazdę buspasem, ale pozostaje sprawa nie dostosowania się do znaku P-8b czyli oznakowanie poziome "strzałka kierunkowa do skręcania", pomimo że oznakowanie poziome jest przed tym skrzyżowaniem uzupełnione oznakowaniem pionowym informacyjnym F-19, który wskazuje kierunki ruchu na poszczególnych pasach przez skrzyżowanie. Wniosek prosty panowie się trochę uparli i stosują przepis połowicznie. Ciekawy jestem interpretacji sądu. Będę przekazywał relację z postępów w sprawie.
wodnik7 - 2018-03-20, 10:16

Moim zdaniem dla wszystkich oprocz busa/taxi obowiazuje skret w prawo, a prosto wolno owsm wlasnie (i elektrycznym tez). Czy niby busy jada srodkowym a za skrzyzowaniem zmirniaja pas na prawy??
kalex - 2018-03-20, 16:23

Się panowie policjanty ośmieszają. Na tym przykładzie widać że bardzo często nie są problemem przepisy tylko ludzie i ich mentalność.
krawcu - 2018-03-31, 21:52

W Warszawie Policja będzie dawać mandaty za jadę EV po buspasach:
https://wysokienapiecie.pl/9387-samochody-elektryczne-na-buspasach-mandat-policja-interpretuje-ustawe-ministerstwo/

gienek333 - 2018-03-31, 22:38

Nie wiem jaki jest zapis w ustawie (czy chodzi o samochody, czy pojazdy), bo to jednak różnica. Od kilkunastu lat jeżdżę wolnobieżnymi i jak robi się za mną korek, to zjeżdżam na chwilę na pobocze. Jeżeli ktoś to chce wpuścić na buspasy to dla mnie jest idiotą (albo wydaje mu się że na prąd to tylko coś powyżej 100 000 zł). Generalnie dla mnie jest to forma dyskryminacji i jest to kolejny gniot niezgodny z Konstytucją.
bodix - 2018-03-31, 23:23

Nie demonizuj, takie formy dyskryminacji to zadośćuczynie za codzienne wdychanie tych dieslowskich trupów z wyciętymi filtrami DPF nie wspominając gdzie była konstytucja jak VW dopuściła się oszustw w emisji spalin. W czwartek byłem w biurze strefy płatnego parkowania w związku z końcem okresu ważności mojej winietki i jednocześnie chciałem dowiedzieć się co wiedzą o bezpłatnym parkowaniu elektryków względem ustawy. Pani oczywiście zero o takie ZERO wiedzy po chwili wyjaśnienia stwierdziła, że wie Pan ustawa sobie życie sobie. Takie to są w Polsce konstytucyjne prawa obywatela, jak wprowadzają nowy podatek to egzekucja jest błyskawiczna jak nie zapłacisz VAT, PIT to organy państwowe zablokują ci konto ale jak masz prawo po swojej stronie to mają cię w ..... tyle.
wodnik7 - 2018-03-31, 23:43

Dziekuje bodix, piszesz z duszy mojej jakby. Dziekuje!
tomekmisio - 2018-04-01, 13:54

bodix napisał/a:
Takie to są w Polsce konstytucyjne prawa obywatela, jak wprowadzają nowy podatek to egzekucja jest błyskawiczna jak nie zapłacisz VAT, PIT to organy państwowe zablokują ci konto ale jak masz prawo po swojej stronie to mają cię w ..... tyle.


Co racja to racja tak właśnie jest.
Nie myślmy o tym choć dziś jak nas robią .....
Wszystkim Życzę kolorowych pisanek mogą być elektryczne hi hi. :) :-D ;)

gienek333 - 2018-04-01, 20:34

To w końcu tej "ustawie" jest "pojazd", czy "samochód"?
krawcu - 2018-04-03, 09:35

Jeśli chodzi o parkowanie to w ustawie o elektromobilności jest napisane "pojazdy elektryczne".

Natomiast o buspasach jest tak:
„Art. 148a. 1. Do dnia 1 stycznia 2026 r. dopuszcza się poruszanie pojazdów
elektrycznych, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o
elektromobilności i paliwach alternatywnych, po wyznaczonych przez zarządcę
drogi pasach ruchu dla autobusów.

A pojazd elektryczny w rozumieniu ustawy o elektromobilności to:
12) pojazd elektryczny – pojazd samochodowy w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy z
dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, wykorzystujący do napędu
wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego
źródła zasilania;

Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym
33) pojazd samochodowy – pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia
jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje
ciągnika rolniczego;

iwi - 2018-05-16, 05:21

witajcie. A czy czasem tak nie jest ze ustawa dopuszcza ruch po buspasach tylko w tych miastach w ktorych zostalo to klepniete? Ta ustawa daje możliwość radzie miasta ale nie nakazuje
bro - 2018-05-16, 07:16

nie
iwi - 2018-05-16, 08:52

W Krakowie nic się nie zmieni. Po rozmowie z ZIKITem wychodzę z założenie że dążą do tego żeby od napisu "KRAKÓW Teren zabudowany" był całkowity zakaz poruszania się wszelkimi autami prywatnymi niezależnie od napędu - tylko firmy (jak zapłacą abonament) będą mogły jeździć i zrobią wszystko żeby to wdrożyć.

Czytając ten art w sumie nie wiem czy mogę jeździć (bo niby mogę jeździć zgodnie z ustawą i art 148a) czy nie mogę jeździć bo nie ma jeszcze wytycznych do ustawy.
Jakby nie było trzeba to traktować jako ciekawostkę i jak się nie potrzebuje to nie jeździć.

czapa - 2018-05-17, 10:01

Zgodnie ze stanowiskiem Polskiej Policji elektryki mogą poruszać się po buspasach

Twitter Polska Policja

kalex - 2018-05-19, 08:09

We Wrocławiu tym razem odebrałem bezpłatny "abonament" na parkowanie. Czyli się dostosowali.
granit - 2018-05-19, 10:54

W Łodzi - elektryczne parkują za darmo w strefie A i B, hybrydy za opłatą roczną 120 zł, również w obu strefach. Trzeba się jednak zgłosić po Kartę abonamentową.
Uchwała: http://lodz.spp24.pl/wp-c..._XXI_478_15.pdf
Wzory kart: https://uml.lodz.pl/dla-mieszkancow/transport-i-komunikacja/kierowca/

jas_pik - 2018-05-19, 11:06

granit napisał/a:
W Łodzi - elektryczne parkują za darmo w strefie A i B, hybrydy za opłatą roczną 120 zł, również w obu strefach. Trzeba się jednak zgłosić po Kartę abonamentową.

Jeśli płacą to nie jest za darmo.
Zgodnie z ustawą nie muszą płacić nic.

granit - 2018-05-19, 23:43

jas_pik napisał/a:
granit napisał/a:
W Łodzi - elektryczne parkują za darmo w strefie A i B, hybrydy za opłatą roczną 120 zł, również w obu strefach. Trzeba się jednak zgłosić po Kartę abonamentową.

Jeśli płacą to nie jest za darmo.
Zgodnie z ustawą nie muszą płacić nic.

Ale piszesz o elektrykach czy hybrydach? Za elektryka nie płaci się nic, trzeba się zgłosić tylko po kartę, której wydanie jest bezpłatne. Obowiązuje to już od 2016 r. Nie wiem czy w związku z Ustawą zniosą konieczność zgłaszania się po kartę, być może tak. Będę u nich niebawem to się dowiem.

jas_pik - 2018-05-19, 23:56

Zgłaszanie się po kartę jest bez sensu - przecież to bezpośredni wynika z ustawy .
granit - 2018-05-20, 00:04

jas_pik napisał/a:
Zgłaszanie się po kartę jest bez sensu - przecież to bezpośredni wynika z ustawy .

Z Ustawy wynika też, że akcyza jest zniesiona, a praktyka mówi co innego... Stan, który podałem jest na dziś dzień oficjalny wg. ZDiT w Łodzi, będę u nich w przyszłym tygodniu to dopytam czy w związku z Ustawą w dalszym ciągu trzeba zgłaszać się po Kartę.

jas_pik - 2018-05-20, 01:05

granit napisał/a:
Z Ustawy wynika też, że akcyza jest zniesiona

Czytaj ustawy a nie artykuły pismaków .
Akcyza obowiazuje wciąż bo pewnej paniusi któa powiedziła "że tyłko złodziej będzie pracował za 5 koła" nie chce się złozyć podpisu pod ostatnim dokumentem który w trybie obiegowym leży na jej biurku od 17 stycznia 2018 roku. Uwaza że "wiekszość" Polaków jej za to podziekuje i wybierze na następną kadencję w Europarlamencie ( w sumie emeryture juz ma wypracowana w kwocie 20 tysięcy eurasków miesięcznie ( i wystarczy że poczeka do końca kadencji.
Jej podziękuj.

highend - 2018-05-20, 01:06

jas_pik napisał/a:
Akcyza obowiazuje wciąż bo pewnej paniusi któa powiedziła "że tyłko złodziej będzie pracował za 5 koła" nie chce się złozyć podpisu pod ostatnim dokumentem który w trybie obiegowym leży na jej biurku od 17 stycznia 2018 roku. Uwaza że "wiekszość" Polaków jej za to podziekuje i wybierze na następną kadencję w Europarlamencie ( w sumie emeryture juz ma wypracowana w kwocie 20 tysięcy eurasków miesięcznie ( i wystarczy że poczeka do końca kadencji.
Jej podziękuj.


nie możesz spać? :mrgreen:

granit - 2018-05-20, 08:59

jas_pik napisał/a:
granit napisał/a:
Z Ustawy wynika też, że akcyza jest zniesiona

Czytaj ustawy a nie artykuły pismaków .
Akcyza obowiazuje wciąż bo pewnej paniusi któa powiedziła "że tyłko złodziej będzie pracował za 5 koła" nie chce się złozyć podpisu pod ostatnim dokumentem który w trybie obiegowym leży na jej biurku od 17 stycznia 2018 roku. Uwaza że "wiekszość" Polaków jej za to podziekuje i wybierze na następną kadencję w Europarlamencie ( w sumie emeryture juz ma wypracowana w kwocie 20 tysięcy eurasków miesięcznie ( i wystarczy że poczeka do końca kadencji.
Jej podziękuj.

Czytałem Ustawę, czytałem artykuły, czytałem komentarze, rozmawiałem z US. Napisałem Ci fakt, że sprowadzając auto elektryczne na dzień dzisiejszy musisz zapłacić akcyzę pomimo obowiązującej Ustawy. Zupełnie nie rozumiem twojego wywodu na ten temat :roll:

gienek333 - 2018-05-20, 16:09

Też mam wrażenie że nie rozumiesz :-( .
czapa - 2018-05-20, 21:11

granit napisał/a:
Czytałem Ustawę, czytałem artykuły, czytałem komentarze, rozmawiałem z US. Napisałem Ci fakt, że sprowadzając auto elektryczne na dzień dzisiejszy musisz zapłacić akcyzę pomimo obowiązującej Ustawy. Zupełnie nie rozumiem twojego wywodu na ten temat


Nie wiem czy zwróciłeś uwagę na art. 85 ust 2 ustawy. Jasno jest napisane, że zniesienie akcyzy dopiero po ogłoszeniu pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej. Więc pomimo obowiązywania ustawy akcyza nadal jest aktualna.
Zwolnienie z opłat za parkowanie wynika ze zmienionej już ustawy o drogach publicznych i to obowiązuje. Operator SPP nie ma prawa naliczać opłat za parkowanie samochodów elektrycznych.
Art. 13 ust. 3 ustawy o drogach publicznych
Cytat:
Od opłat, o których mowa w ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2, są zwolnione:
e) pojazdy elektryczne, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy z dnia
11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych;

granit - 2018-05-20, 23:06

Jak najbardziej rozumiem, że jeśli chodzi o akcyzę musimy poczekać na decyzję KE, a zapisy dot. parkowania weszły w życie na innej zasadzie, natomiast żyjemy w Polsce, a kompetencje urzędników są jakie są. Mój wpis dotyczył sytuacji parkowania w Łodzi - na podstawie rozmowy telefonicznej informacje, które przekazałem są aktualne. Po wizycie u nich dopytam, czy zmienili stanowisko w związku z Ustawą (konieczność wyrobienia Karty dla elektryka).
czapa - 2018-05-21, 09:34

W Trójmieście mamy chyba 3 stanowiska jednostek obsługujących SPP

Gdynia bez wahania w pierwszym dniu obowiązywania ustawy dała info, że EV nie płacą za parkowanie
https://sppgdynia.pl/new2/pojazdy-elektryczne-zwolnione-oplat-spp/

W Gdańsku, na podstawie rozmowy z Kierownikiem działu parkowania, nadal obowiązuje karta dla pojazdów EV i PHEV i czekają z likwidacją ich do lipca kiedy będą wydawane naklejki. Jak powiedziałem, że żadnej karty nie będę wyrabiać to zapytał się jaki samochód. Jak powiedziałem, że Tesla to usłyszałem, że ich kontrolerzy Tesle omijają szerokim łukiem. Jeżeli jednak dostanę mandat mam zadzwonić i telefonicznie go anulują.

KilleR.racer - 2018-05-21, 10:03

Ta właśnie Polska rzeczywistoś pokazuje jak urzędy i urzędnicy śledzą prawo ich dotyczące. Mają to głęboko w d.... I dlatego jest wolna amerykanka. A najgorsze jest to że obywatele na tym cierpią i nie można nic z tym zrobić. Politycy nie lepsi. Umieją tylko kłapać ozorem a działań zero. Przecież już obiecali dopłaty a jeszcze akcyzy nie dopilnowali, miały byc naklejki to trzeba 6 miesięcy żeby naklejki wyprodukować do EV . Żenada. Może jakiś kuzyn kogoś z ministrów czeka na kase z uni na nowe maszyny do tych naklejek temu taka zwłoka. !!!
Bronek - 2018-05-21, 10:07

KilleR.racer napisał/a:
Może jakiś kuzyn kogoś z ministrów czeka na kase z uni na nowe maszyny do tych naklejek temu taka zwłoka. !!!


Kiedyś tak było z gaśnicami ...

iwi - 2018-05-23, 21:27

Pismo z Biura Obsługi Strefy w Krakowie

W odpowiedzi na pismo informuję, że Spółka nie wydaje darmowych abonamentów na pojazdy elektryczne. Pojazdy zwolnione z opłat zgodnie ze wskazaną przez Pana ustawą są identyfikowane przez kontrolerów SPP i nie podlegają opłacie na obszarze strefy

Jednocześnie informuję, że w razie otrzymania zawiadomienia na pojazd elektryczny należy złożyć reklamację (np. w formie mailowej) do Miejskiej Infrastruktury celem weryfikacji i ewentualnego anulowania otrzymanego zawiadomienia

granit - 2018-05-24, 16:15

W Łodzi w dalszym ciągu trzeba udać się wyrobić bezpłatną Kartę Abonamentową. Takie jest stanowisko ZDiT. Ja dla świętego spokoju wyrobiłem, trwało to 5 minut i jest ważna rok.
wodnik7 - 2018-05-24, 16:32

Sobie moze Lodz chciec. Ustawa jest prawem nadrzednym, wiec dziala wprost; oczywiscie ja bedac lodzianinem dla sweitego dpokoju tez bym sobie wyrobil, ale jako turysta (jeslibym kiedys mial w tym widocznie nie lubiacym elektrykow meiscie zawitac) nic nie mam zamiaru wyrabiac. Niech mi blokade zakladaja, beda miec proces, i jeszcze zadoscuczynienie beda musieli placic...
granit - 2018-05-24, 16:39

Prawo jest jak widać respektowane tam gdzie wygodnie. Wiadomo, że przed Sądem się wygra, bo jest Ustawa i jest nadrzędna. Tylko ja nie mam czasu na tego typu wycieczki, sprawy, pisma itp. :) A czy nie jest przyjazna... hmm, od 2016 r elektryki parkują za darmo w Łodzi, a hybrydy za opłatą 120 zł/rok, także z tego co tu czytam o innych miastach, nie jest źle ;)
KilleR.racer - 2018-05-24, 17:05

wodnik7 napisał/a:
Niech mi blokade zakladaja, beda miec proces, i jeszcze zadoscuczynienie beda musieli placic...

Widzisz w naszym kraju jest tak że jak to właśnie widać wszystko zależy od "widzimisia" lub niedouczenia urzędasów. Ale jak taka sytuacja zaistnieje i trafią na Ciebie to faktycznie może zapłacą. Tylko sęk w tym że to h.... jeden z drugim powinien zapłacić a nie inni łodzianie za niego Tobie !!!! I tu jest pies pogrzebany. Dopuki nie będzie odpowiedzialności urzędasów za ich decyzje i polityków tak samo to możesz walczyć wygrasz on dalej jak bedzie chciał to nie zmieni postępowania. A inni zrzucą się na zadośćuczynienie za niego. PARADOKS i PATOLOGIA !!!!

Bronek - 2018-05-24, 17:13

Karanie urzędników ma gorsze skutki od zniszczenia przez z nich kilku obywateli, firm itp...
Urzędnik odpowiadający za swoje decyzje, będzie strachliwy i nie przynoszący zysków Państwu.

Ekonomicznie lepiej poświęcić niewinnie ukaranych jak zastraszyć urzędasa.

Stare porzekadło "gdzie drwa rąbią (czytaj kroją kasę), tam wióry lecą (czytaj niesłuszne decyzje i kary)

radoslavv - 2018-11-13, 18:35

Cześć,
Od niedawna jestem użytkownikiem elektryka i mam pytanie dotyczące buspasów. W Łodzi mamy takowe, natomiast o ile są one po zewnętrznych stronach drogi to nie mam wątpliwości, ale np. na ul. Piotrkowskiej mamy takowe od środka ulicy (głównie dla tramwajów). Czy po takim buspasie również mogę się poruszać w samochodzie elektrycznym? Zastanawia mnie to, bo są dla tramwajów wydzielone przystanki, no i też skręt z takiego pasa w prawo mógłby być problematyczny. Rozumiem, że jeśli mogę się nim poruszać to nie obowiązuje mnie linia ciągła i przed skrętem mogę zmienić pas na ten standardowy po prawej stronie?


kazikczerniecki - 2019-02-07, 10:03

Wreszcie rozstrzygnęła się sprawa sądowa za jazdę buspasem. Wygrałem. Sąd uznał, że ustawodawca tworzył przepis z intencją stosowania się do oznakowania dotyczącego pojazdów uprawnionych do poruszania się buspasami i nawet jeżeli oznakowanie poziome jest różne od oznakowania pionowego (sytuacje opisałem we wcześniejszym poście w tym wątku), to pionowe jest ważniejsze. Muszę przyznać, że Pani Sędzia do sprawy podeszła bardzo rozsądnie, ciekawe było też uzasadnienie i wyjaśnienie wyroku. Między wierszami określiła zachowanie patrolu jako "ośli upór".
Bronek - 2019-02-07, 10:43

Dzięki w imieniu NARODU za upór :kufel
przemek.r - 2019-02-07, 15:04

kazikczerniecki napisał/a:
Wreszcie rozstrzygnęła się sprawa sądowa za jazdę buspasem. Wygrałem. Sąd uznał, że ustawodawca tworzył przepis z intencją stosowania się do oznakowania dotyczącego pojazdów uprawnionych do poruszania się buspasami i nawet jeżeli oznakowanie poziome jest różne od oznakowania pionowego (sytuacje opisałem we wcześniejszym poście w tym wątku), to pionowe jest ważniejsze. Muszę przyznać, że Pani Sędzia do sprawy podeszła bardzo rozsądnie, ciekawe było też uzasadnienie i wyjaśnienie wyroku. Między wierszami określiła zachowanie patrolu jako "ośli upór".


A czy wcześniej nie było znaku końca buspasa ? Natknąłem się gdzieś na tłumaczenie policjanta że buspas kończy się przed skrzyzowaniem i za nim dopiero zaczyna się na nowo ...
I faktycznie czasem jest takie oznakowanie.

PatrykS - 2019-02-07, 20:12

kazikczerniecki napisał/a:
Wreszcie rozstrzygnęła się sprawa sądowa za jazdę buspasem. Wygrałem.
Gratuluję!
kazikczerniecki - 2019-02-08, 11:53

przemek.r:Był znak F19 informujący że prawy pas służy do skrętu w prawo oraz do jazdy na wprost dla "BUS, TAXI, MTON".
Oczywiście w całej Warszawie zarządcy dróg nie uzupełnili oznakowania informującego, że samochody elektryczne mogą poruszać się buspasami. Co powoduje częstą agresję ze strony kierowców wcześniej wymienionych pojazdów. Ale rejestrator jazdy z kamerami przód/tył zakupiony i jak mnie któryś bardzo wku... to nagranie prześle gdzie trzeba.

EVgarage - 2019-02-08, 12:03

@ Kazikczerniecki: Gratuluję! Smutne, że trzeba marnować swój czas i środki na takie sprawy ale db, że sprawiedliwość jest po jedynej słusznej stronie ;)
jas_pik - 2019-02-08, 12:12

kazikczerniecki napisał/a:
przemek.r:Był znak F19 informujący że prawy pas służy do skrętu w prawo oraz do jazdy na wprost dla "BUS, TAXI, MTON". .

I to jest wystarczające


kazikczerniecki napisał/a:
Oczywiście w całej Warszawie zarządcy dróg nie uzupełnili oznakowania informującego, że samochody elektryczne mogą poruszać się buspasami. .

Pamiętaj że EV jeżdza na podstawie ustawy, inne pojazdy ( taxi/MTON/motocykle) na podstawie przepisów niższej rangi . Nie trzeba ( nie wolno nawet) wpisywać na tych znakach oznaczenia EV

metu - 2019-02-12, 18:01

kazikczerniecki napisał/a:
Wreszcie rozstrzygnęła się sprawa sądowa za jazdę buspasem. Wygrałem. Sąd uznał, że ustawodawca tworzył przepis z intencją stosowania się do oznakowania dotyczącego pojazdów uprawnionych do poruszania się buspasami i nawet jeżeli oznakowanie poziome jest różne od oznakowania pionowego (sytuacje opisałem we wcześniejszym poście w tym wątku), to pionowe jest ważniejsze. Muszę przyznać, że Pani Sędzia do sprawy podeszła bardzo rozsądnie, ciekawe było też uzasadnienie i wyjaśnienie wyroku. Między wierszami określiła zachowanie patrolu jako "ośli upór".


Możesz nam wrzucić wyrok z uzasadnieniem?

Mam podobną sytuację w Katowicach i do tej pory nie korzystałem ze skrętu dla autobusów i taksówek. Czyli teraz można?

https://goo.gl/maps/iirebMjwypn
Czy mogę z prawego pasa jechać w lewo? Teraz zmienili znak na taki jak podałeś w przykładzie - na jednej tablicy.

jogur - 2019-02-12, 19:34

znaki pionowe > znaki poziome

dodatkowo, krótkie urywki z ustawy :

buspasy:

po art.148 dodaje się art.148a i art.148b w brzmieniu:„Art.148a.
1. Do dnia 1stycznia 2026r. dopuszcza się poruszanie pojazdów elektrycznych, o których mowa w art.2 pkt 12 ustawy z dnia 11stycznia 2018r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych, po wyznaczonych przez zarządcę drogi pasach ruchu dla autobusów.
2.Zarządca drogi może uzależnić poruszanie się pojazdów elektrycznych po wyznaczonych pasach ruchu dla autobusów od liczby osób poruszających się tymi pojazdami.

parkowanie:

Art.49.W ustawie z dnia 21marca 1985r. o drogach publicznych (Dz.U.z 2017r. poz.2222 oraz z 2018r. poz.12, 138 i 159) wprowadza się następujące zmiany:
1)po art.12a dodaje się art.12b w brzmieniu:„Art.12b.
1. Organ właściwy do zarządzania ruchem na drogach, wyznaczając miejsca przeznaczone na postój pojazdów, wyznacza stanowiska postojowe przy ogólnodostępnych stacjach ładowania dla pojazdów elektrycznych, o których mowa w art.2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz.U. poz.317):
1)na drogach publicznych,
2)w strefach zamieszkania, o których mowa wart.2pkt16ustawyzdnia 20czerwca 1997r. –Prawo o ruchu drogowym,5)Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w z.U. z2015r. poz.1485, 1634i1707, z2017r.poz.966, 1941i2361oraz z 2018 r. poz. 79.
©Kancelaria Sejmu s. 16/282018-02-09
3)w strefach ruchu, o których mowa w art. 2 pkt 16a ustawy z dnia 20czerwca 1997r. –Prawo o ruchu drogowym – oznaczając je odpowiednimi znakami drogowymi pozwalającymi odróżnić je od miejsc postojowych dla pozostałych pojazdów samochodowych.

2.Stanowiska postojowe, o których mowa w ust.1, wyznacza się co najmniej w liczbie odpowiadającej liczbie punktów ładowania wdanej lokalizacji.

3.Pojazdy elektryczne mogą korzystać z miejsc postojowych, o których mowa w ust.1, wyłącznie przez czas ładowania.

4.Organ, o którym mowa w ust.1, może wyznaczyć miejsca parkingowe przeznaczone na postój pojazdów elektrycznych i napędzanych gazem ziemnym również w miejscach, gdzie nie występują ogólnodostępne stacje ładowania, w celu promocji pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi.”;

2)w art.13wust.3wpkt1wlit.d średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit.e w brzmieniu:„e)pojazdy elektryczne, o których mowa w art.2 pkt 12 ustawy z dnia 11stycznia 2018r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych;”;
3)w art.13b w ust.6po pkt1dodaje się pkt 1a w brzmieniu:

1a)wyznacza, w strefie płatnego parkowania, miejsca przeznaczone na postój pojazdów elektrycznych na czas ładowania przy punktach ładowania zainstalowanych w ogólnodostępnych stacjach ładowania, o których mowa w art. 2 pkt 6ustawy z dnia 11stycznia 2018r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych

vwir - 2019-02-12, 21:45

Czekaj... Czyli parkować za darmo można tylko na miejscach specjalnie wydzielonych? No i organ "może" wyznaczyć takie miejsca?
krawcu - 2019-02-12, 22:06

Parkować można na każdym miejscu za darmo.
Bronek - 2019-02-12, 22:12

Uwaga na parkingi płatne ale prywatne. Ustawa ich nie obejmuje. Parkometry wyglądają czasem identycznie jak te miejskie. W Kołobrzegu jest takich parkingów kilka. Często nawet auta spalinowe, które z ważnym biletem przeparkowują są łapane.

Miejscowi na ogół wiedzą. Przyjezdni płacą.

PatrykS - 2019-02-12, 23:44

krawcu napisał/a:
Parkować można na każdym miejscu za darmo.
Ale tylko do czasu - do 2025r. zdaje się wstępnie wyznaczono.
jogur - 2019-02-13, 22:55

krawcu napisał/a:
Parkować można na każdym miejscu za darmo.


Poprosze o art. z Ustawy - inne argumenty to moze Sąd brać pod uwagę ;)

jas_pik - 2019-02-13, 23:25

W każdym miejscu strefy płatnego parkowania co wynika bezpośrednio z ustawy o elektromobilności ( co prawda nie jest to takie proste do odczytania.
Cytat:
Art. 49. W ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2222 oraz z 2018 r. poz. 12, 138 i 159) wprowadza się następujące zmiany:
(…)
3) w art. 13 w ust. 3 w pkt 1 w lit. d średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. e w brzmieniu:
„e) pojazdy elektryczne, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych;”;

domino - 2019-02-14, 21:28

A co Wy na to?

https://elektrowoz.pl/auta/doplaty-do-samochodow-elektrycznych-2019-w-wysokosci-do-36-000-zl-ministerstwo-ma-projekt/

hmm???? Czyżby Polska drugim Dubajem?

Bronek - 2019-02-14, 22:15

Wybory idą. Robienie dzieci już spowszedniało
bro - 2019-02-14, 22:38

domino napisał/a:
A co Wy na to?

https://elektrowoz.pl/auta/doplaty-do-samochodow-elektrycznych-2019-w-wysokosci-do-36-000-zl-ministerstwo-ma-projekt/


dla mnie to trochę bełkot / bicie piany / clickbait

kalex - 2019-02-15, 07:42

W Hiszpanii dopłaty były do 18000 EUR , więc podniecanie się że będzie to najwięcej we wszechświecie trochę na wyrost.
czerwonyszlak - 2019-02-15, 08:28

Z nowego projektu o dopłatach wynika, że otrzymywaliby ją dealerzy i to oni byliby zobowiązani sprzedawać klientom pojazdy po niższej cenie. Ciekawe jak jest z akcyzą , dealer Jaguara nie wie do dzisiaj albo udaje że jej nie ma. :mrgreen:
ElektroWoz.pl - 2019-02-15, 18:44

bro napisał/a:
domino napisał/a:
A co Wy na to?

https://elektrowoz.pl/auta/doplaty-do-samochodow-elektrycznych-2019-w-wysokosci-do-36-000-zl-ministerstwo-ma-projekt/


dla mnie to trochę bełkot / bicie piany / clickbait


A dlaczego dla Pana jest to "trochę bełkot / bicie piany / clickbait"? Pytam z ciekawości, bo tytuł oddaje treść projektu.

domino - 2019-02-16, 06:10

kalex napisał/a:
W Hiszpanii dopłaty były do 18000 EUR , więc podniecanie się że będzie to najwięcej we wszechświecie trochę na wyrost.


Ale tej projekt to szaleństwo bo tak naprawde ile osób skorzysta z tego? chyba dokładnie tego nieoszacowali. A przy okazji jest jeszcze wiele znaków zapytania :!:

bro - 2019-02-16, 08:01

ElektroWoz.pl napisał/a:
bro napisał/a:
domino napisał/a:
A co Wy na to?

https://elektrowoz.pl/auta/doplaty-do-samochodow-elektrycznych-2019-w-wysokosci-do-36-000-zl-ministerstwo-ma-projekt/


dla mnie to trochę bełkot / bicie piany / clickbait


A dlaczego dla Pana jest to "trochę bełkot / bicie piany / clickbait"? Pytam z ciekawości, bo tytuł oddaje treść projektu.


ponieważ piszecie o czymś mocno nie pewnym, na wstępnym stadium prac tak jak o czymś pewnym. ten projekt trafił dopiero do konsultacji, może się dokumentnie wszystko zmienić, mogą wręcz próbować przeciągnąć to do końca kadencji i nie wprowadzić żadnych rozwiązań. Gdyby im na tym zależało przepchneli by to q tydzień przez wszystkie izby i prezydenta.

Sam tytuł jest mocno tabloidowy - pisze się chwytną tezę że znakiem zapytania i na końcu sie okazuje że jednak tak nie jest. Chwała Wam za to, że poprawiliście ten zapis o najwyższych na świecie dopłatach, choć ja bym bardziej analizował wszystkie korzyści podatkowe, nie tylko dopłaty (przeanalizował bym np. ile w NO wynoszą zwolnienia podatkowe i czy aby to nie jest więcej niż u nas w projekcie- choć nie jest to dopłata per se).

podobnie w nagłówku "kiedy rozporządzenie wejdzie w życie" zmienilbym na "czy dopłaty wejdą w życie pomimo większego opodatkowania paliw"

przepraszam za krytyczny ton, ale w dzisiejszych czasach warto być ultra precyzyjnym, ponieważ czytelnicy wyrabiaja sobie później zakrzywiony obraz rzeczywistości.

Bronek - 2019-02-16, 08:44

A propos wszystkich faktycznych ulg czy przywilejów i pseudoprzywilejów, dla przeciętnego obywatela tego kraju zapowiedź, działa raczej jak płachta na byka.
To jak z gniazdkami we wspólnotach mieszkaniowych, teorie spiskowe i niechęć dla tych co mają im służyć . Zawiść mamy we krwi.
Najbardziej mnie dziwi, że młodzi ludzie "nie łapią tematu", mam wielu znajomych około 30 lat i dla nich diesel combi to jedyne słuszne auto, bo tatuś kiedyś takie sprowadził.
AD. Artykuł i informacje w mediach {było w TVN} m.in, to póki co jak Shakespeare rzekł :"słowa, słowa, słowa".

kalex - 2019-02-16, 08:45

domino napisał/a:
kalex napisał/a:
W Hiszpanii dopłaty były do 18000 EUR , więc podniecanie się że będzie to najwięcej we wszechświecie trochę na wyrost.


Ale tej projekt to szaleństwo bo tak naprawde ile osób skorzysta z tego? chyba dokładnie tego nieoszacowali. A przy okazji jest jeszcze wiele znaków zapytania :!:



Tak jak u nas , nikt nie skorzystał , a dopłat już nie ma .

jas_pik - 2019-02-16, 10:23

kalex napisał/a:
Tak jak u nas , nikt nie skorzystał , a dopłat już nie ma .

U nas czyli gdzie?
Bo w PL trwa dopiero przygotowywanie prawa .

ElektroWoz.pl - 2019-02-16, 14:25

bro napisał/a:
ElektroWoz.pl napisał/a:
bro napisał/a:
domino napisał/a:
A co Wy na to?

https://elektrowoz.pl/auta/doplaty-do-samochodow-elektrycznych-2019-w-wysokosci-do-36-000-zl-ministerstwo-ma-projekt/


dla mnie to trochę bełkot / bicie piany / clickbait


A dlaczego dla Pana jest to "trochę bełkot / bicie piany / clickbait"? Pytam z ciekawości, bo tytuł oddaje treść projektu.


ponieważ piszecie o czymś mocno nie pewnym, na wstępnym stadium prac tak jak o czymś pewnym.


Co jest napisane w _tytule_ i w ostatnim paragrafie.

bro napisał/a:
ten projekt trafił dopiero do konsultacji, może się dokumentnie wszystko zmienić, mogą wręcz próbować przeciągnąć to do końca kadencji i nie wprowadzić żadnych rozwiązań. Gdyby im na tym zależało przepchneli by to q tydzień przez wszystkie izby i prezydenta.


Co nie wyjaśnia, dlaczego artykuł ma być "bełkotem", "biciem piany" lub "clickbaitem". Zupełnie nie pasuje do definicji "bełkotu". Nie pasuje też do definicji "bicia piany", ponieważ informuje o pewnym _fakcie_. Z tego samego powodu nie pasuje do definicji "clickbaitu", ponieważ Czytelnik otrzymuje informację o inicjatywie organów ustawodawczych. Tych, które się nie paliły, a teraz nagle wystrzeliły z projektem niemal całkowicie zaprzeczającym wcześniejszym deklaracjom.

Podsumowując: uważam, że rozmawiamy na dwóch różnych poziomach. Artykuł informuje o tym, że nastąpiła zmiana o 180 stopni, a tymczasem Pan jest już o krok dalej i komentuje zawartość projektu. Jest to sytuacja analogiczna do tej, w której napisałbym "Jarosław Kaczyński chce wstąpić do PO", a Pan sugerował, że tytuł to clickbait, bo on dopiero złożył wniosek o przyjęcie w szeregi członka i nie wszystko jest przesądzone :)

bro napisał/a:
Sam tytuł jest mocno tabloidowy - pisze się chwytną tezę że znakiem zapytania i na końcu sie okazuje że jednak tak nie jest. Chwała Wam za to, że poprawiliście ten zapis o najwyższych na świecie dopłatach, choć ja bym bardziej analizował wszystkie korzyści podatkowe, nie tylko dopłaty (przeanalizował bym np. ile w NO wynoszą zwolnienia podatkowe i czy aby to nie jest więcej niż u nas w projekcie- choć nie jest to dopłata per se).



Ale jest DOKŁADNIE tak, jak jest napisane w tytule. Wynika to z treści projektu, w artykule są na ten temat wzmianki i informacje o paragrafach.

Co do wysokości dopłat: wydaje mi się, że sprawa nie jest tak prosta. W Hiszpanii nie dawano nikomu do ręki 18 tysięcy euro, to była maksymalna suma dopłat i zniżek z różnych stron. O ile dobrze pamiętam pieniędzy do ręki, na szczeblu rządowym (czyli z tego głównego źródła), było mniej niż w Polsce – stąd sugestia, że Polacy mogliby otrzymać najwyższą kwotę na świecie. Ale tak, przepisałem ten akapit, bo tak to bywa z dużymi kwantyfikatorami, że łatwo je sfalsyfikować. Albo nie zawsze jest sens tłumaczyć, skoro tekst jest o czym innym.


bro napisał/a:
podobnie w nagłówku "kiedy rozporządzenie wejdzie w życie" zmienilbym na "czy dopłaty wejdą w życie pomimo większego opodatkowania paliw"


To nie jest język angielski, "kiedy" nie oznacza konkretnej daty. Zresztą odpowiedź na powyższe pytanie znajduje się w dwóch pierwszych słowach paragrafu. :)

bro napisał/a:
przepraszam za krytyczny ton, ale w dzisiejszych czasach warto być ultra precyzyjnym, ponieważ czytelnicy wyrabiaja sobie później zakrzywiony obraz rzeczywistości.


Nie ma za co, każda uwaga sprawia, że uczymy się przekazywać lepsze treści. Tutaj jednak, wydaje mi się, wykazałem, że nie ma Pan racji, a tekst nie jest clickbaitem ani biciem piany, nie mówiąc o bełkocie.

Rolą mediów jest przede wszystkim informować o tym, co ważnego dzieje się w branży. Uważam, że spełniliśmy ten obowiązek.

Apolonia - 2019-02-16, 15:05

Jak by nie było w przyszłości, mnie cieszy taka informacja i cieszy
mnie też, że ktoś ją przedstawił, bo ja sam nie szukam tego typu
news'ów. Ocena możliwości wdrożenia pomysłu dopłat powinna być po
stronie czytelników, ale nie uważam, że należy oceniać redagującego,
jeżeli informacja jest przedstawiona obiektywnie.
Łatwo nabluzgać w około, dużo trudniej coś stworzyć, wg. mnie bro
nie powinieneś już dalej brnąć w ten temat i oceniać redagującego.
Rozumiem, że po prostu nie ufasz politykom, to podobnie jak większość z nas

jogur - 2019-02-16, 16:40

Apolonia napisał/a:
(...)

Rozumiem, że po prostu nie ufasz politykom, to podobnie jak większość z nas


"Każdy polityk to świnia czarna (...)" - cytat z ... ? ;)

Jas_pik : dzieki za info o tych miejscach bezpłatnych dla EV w strefie płatnego parkowania - jeśli we Wro żądają wyrobienia bezpłatnej karty dla auta EV, to już dla mnie kretynizm, skoro mam nalepkę EV albo przyjeżdżam z innego miasta ...

jas_pik - 2019-02-16, 17:20

jogur napisał/a:
jeśli we Wro żądają wyrobienia bezpłatnej karty dla auta EV, to już dla mnie kretynizm,

Tak to kretynizm ( a raczej poczucie prezydenta Wrocławia że tez jest członkiem pewnej kasty a za nim jego pracownicy. Oni zapomnieli że pracują dla nas za nasze pieniądze.
Tworzą prawo tzw powielaczowe bo prawa nie znają - i stosują je tak jak jest im wygodniej.
Nie poddawaj się i nie wyrabiaj takiej karty bo wyrabiając kartę robisz im tylko dobrze

jogur napisał/a:
skoro mam nalepkę EV albo przyjeżdżam z innego miasta ...

Naklejka ma inny cel i jest ważna tylko do końca tego roku ( ona pozwala na wjazd do stref bezemisyjnych wyłącznie. Od 1/01/2020 zastąpi tą naklejkę nowa tablica rejestracyjna. Bo w końcu UE zdecydowała się na ujednolicenie oznaczeń EV.

bro - 2019-02-16, 19:46

Apolonia napisał/a:
Łatwo nabluzgać w około, dużo trudniej coś stworzyć, wg. mnie bro
nie powinieneś już dalej brnąć w ten temat i oceniać redagującego.
Rozumiem, że po prostu nie ufasz politykom, to podobnie jak większość z nas


oczywiście nie zamierzam.

pozdrawiam Ciebie i Redakcję Elektrowoz.pl

metu - 2019-02-16, 20:16

jogur napisał/a:
"Każdy polityk to świnia czarna (...)" - cytat z ... ? ;)

KNŻ - LMdLM ;)

Wszelkiego rodzaju dopłaty są bez sensu.
Wystarczy żeby nie zabierali 70% przychodu w przeróżnych podatkach i nie utrudniali życia ludziom...

Apolonia - 2019-02-16, 20:45

bro napisał/a:
Apolonia napisał/a:
Łatwo nabluzgać w około, dużo trudniej coś stworzyć, wg. mnie bro
nie powinieneś już dalej brnąć w ten temat i oceniać redagującego.
Rozumiem, że po prostu nie ufasz politykom, to podobnie jak większość z nas


oczywiście nie zamierzam.

pozdrawiam Ciebie i Redakcję Elektrowoz.pl


Bro, kocham Cię, mogłem być Twoja walentynką ;)
(tylko bez podtekstów i zlamanych serc prosze)

jogur - 2019-02-16, 22:25

jas_pik napisał/a:

jogur napisał/a:
skoro mam nalepkę EV albo przyjeżdżam z innego miasta ...

Naklejka ma inny cel i jest ważna tylko do końca tego roku ( ona pozwala na wjazd do stref bezemisyjnych wyłącznie. Od 1/01/2020 zastąpi tą naklejkę nowa tablica rejestracyjna. Bo w końcu UE zdecydowała się na ujednolicenie oznaczeń EV.


Chodziło mi bardziej o to, że jak już jakiś zbiór urzędasów daje nalepki, to właśnie po to, żeby inne zbiory urzędasów i służby (jakiekolwiek) wiedziały z czym mają do czynienia, np. parkowanie czy gaszenie pożaru elektryka.

Tablice z zielonym tłem ... niemożliwe - ktoś w końcu z eurokołchozu użył mózgu ? Aleluja :)

Lubię EU za niektóre, nieliczne ustalenia wspólnotowe, tu kolejny plus.

Pozdro

jas_pik - 2019-02-16, 22:50

jogur napisał/a:

Tablice z zielonym tłem ... niemożliwe - ktoś w końcu z eurokołchozu użył mózgu ? Aleluja :)

Nie tam nikt nie używa chyba tego organu - bo to pewnie dar boży a im tego zabrakło.
To te znienawidzone przez Eurourżedzasy Węgrzy to wymyśliły to i już chyba 2 lata temu wprowadziły a urzędnicy UE dopiero to zauważyli . Bo pomysł kraju pozaunijnego ( Norwegii) okazaqła sie nie do zastosowania bo w wielu krajach EU początkowe litery rejestracji EL zostały już zajęte. ( W PL to Łodź)



jogur napisał/a:
Lubię EU za niektóre, nieliczne ustalenia wspólnotowe, tu kolejny plus.

jw

RysiekK - 2019-02-17, 18:58

metu napisał/a:

Wszelkiego rodzaju dopłaty są bez sensu.
Wystarczy żeby nie zabierali 70% przychodu w przeróżnych podatkach i nie utrudniali życia ludziom...

ogólnie tak, bo hipotetycznie wystarczyłoby aby państwo zakazało wydalać spaliny w określonych miejscach i porach - i wtedy motoprzemysł odpowiadając wolnorynkowo w prosty sposób dostarczył el-auta jakich trzeba..i jakie mógł dostarczać już 100 lat temu. Niestety zależności nie są tak proste bo oni celowo sabotują, co widać po różnych "analizach" którymi mieszaja prostaczkom w główkach o tym że "nie da się tanio ". Tak wiec aktywne zadziałanie państwa mogłoby mieć tu sens - o ile wsparcie byłoby skierowane precyzyjnie, świadomie i mądrze tzn tylko na elektryki oszczędne o parametrach minimum i w pierwszej kolejności nie na pojazdy prywatne ino na pojazdy wykonujące ważne społecznie usługi taniego przewozu ( autobusy i taksówki ) - a nie na teslo i leafo - podobne zabawki dla roszczeniowych burżuji chcących zachować patologiczny styl z detroitowej ery

jogur - 2019-02-17, 19:10

jas_pik napisał/a:
W każdym miejscu strefy płatnego parkowania co wynika bezpośrednio z ustawy o elektromobilności ( co prawda nie jest to takie proste do odczytania.
Cytat:
Art. 49. W ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2222 oraz z 2018 r. poz. 12, 138 i 159) wprowadza się następujące zmiany:
(…)
3) w art. 13 w ust. 3 w pkt 1 w lit. d średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. e w brzmieniu:
„e) pojazdy elektryczne, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych;”;


w nawiązaniu do Twoich wskazówek - spis i linki do ustaw + odpowiednie wyciągi/zapisy z ustaw:

Ustawa o elektromobilności

zapis o parkowaniu - zmianie w ustawie o prawie drogowym:
Art.49.W ustawie z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (Dz.U.z2017r.poz.2222orazz2018r.poz.12, 138 i 159) wprowadza się następujące zmiany
(...)
w art.13 w ust.3 w pkt1 w lit.d średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit.e w brzmieniu:
„e) pojazdy elektryczne, o których mowa w art.2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych;”


Ustawa o drogach publicznych
strona 8 i 9

Art.13.1. Korzystający z dróg publicznych są obowiązani do ponoszenia opłat za:
1)postój pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania;
2)(uchylony)
3)przejazdy po drogach krajowych pojazdów samochodowych, w rozumieniu art.2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. –Prawo o ruchu drogowym, za które uważa się także zespół pojazdów składający się z pojazdu samochodowego oraz przyczepy lub naczepy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5tony, w tym autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej.

2.Korzystający z dróg publicznych mogą być obowiązani do ponoszenia opłat za:
1)przejazdy przez obiekty mostowe i tunele zlokalizowane wciągach dróg publicznych;
2)przeprawy promowe na drogach publicznych.

3.Od opłat, o których mowa w ust.1 pkt 1oraz ust.2, są zwolnione:
1) pojazdy:
a) Policji, Inspekcji Transportu Drogowego, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Służby Więziennej, Krajowej Administracji Skarbowej wykorzystywane przez Służbę Celno-Skarbową, służb ratowniczych,
b) zarządów dróg,
c) Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, a także sił zbrojnych państw obcych, jeżeli umowa międzynarodowa, której Rzeczpospolita Polska jest stroną, tak stanowi,
d) wykorzystywane w ratownictwie lub w przypadku klęski żywiołowej;


właśnie ten ostatni średnik zastępują przecinkiem i dodają cały punkt o pojazdach elektrycznych zwolnionych bezwarunkowo z opłat w strefach płatnego parkowania na drogach publicznych - Od opłat, o których mowa w ust.1 pkt 1oraz ust.2


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group