SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

Ogólne rozmowy - Vozilla - największy carsharing EV w Polsce we Wrocławiu

rafmat - 2017-09-28, 15:08
Temat postu: Vozilla - największy carsharing EV w Polsce we Wrocławiu
http://www.gazetawroclaws...esiac,12526990/
domino - 2017-09-29, 10:17
Temat postu: Re: No i się doczekaliśmy - największy carsharing EV w Polsc
1 kilometr - 1 zł? :shock:

rafmat napisał/a:
http://www.gazetawroclawska.pl/motofakty/a/wroclaw-elektryczne-samochody-do-wypozyczenia-juz-za-miesiac,12526990/

rafmat - 2017-09-29, 10:52

Póki co to uważam, że to tylko domysły, pewnie będzie 1,00zł/1km + 1,00zł/min inaczej coś za tanio by było, choć kto wie, jeśli to miasto zorganizowało i do tego reklamy będą umieszczać na autach to może i tanio będzie tak jak w przypadku rowerów 20min za free.
tutomash - 2017-09-29, 10:54

super informacja :) pora odwiedzic wroclaw
kampie - 2017-09-29, 11:22

A gdzie te 200 samochodów będzie się ładowało ?
rafmat - 2017-09-29, 12:15

Miasto ma wydzielić odpowiednie miejsca i zainstalować ładowarki, w 2 ostatnie weekendy października będą jazdy próbne, zapewne za free i wtedy też pewnie dowiemy się więcej szczegółów. Z tego co pamiętam to szacowany termin otwarcia miał przypadać na wiosnę 2018r. a tu miła niespodzianka - znacznie przyspieszyli więc okazuje się, że jak się chce to można inwestycje robić wcześniej a nie z opóźnieniami. Zapewne miały na to wpływ datacje unijne i dyrektywy typu "Niewykorzystane środki unijne w terminie przepadają" :) . Mam nadzieję, że ładowarki będą za free również dla aut nienależących do carsharing'u miasta i skorzystają na tym również posiadacze EV we Wrocławiu.
rafmat - 2017-09-29, 12:26

Pewnie na początku od razu nie będzie 200 aut i nie wiem 30-50 miejsc do ładowania ale z czasem na pewno wszystkiego przybędzie. Docelowo 200 aut EV no i co najlepsze 10 aut typu Van Nissan e-NV200 więc można nawet będzie sobie większe gabaryty przewieźć czy zapakować 10 osób na imprezę :) . Tak po cichu to liczyłem, że się to trochę opóźni i na ulice Wrocławia wyjadą już Leaf'y II no ale widać, że pewnie na Leaf'y I wynegocjowali z Nissanem bardzo dobre ceny. Tak czy inaczej dobry news.
robbo2k - 2017-11-03, 23:51

Od 4 listopada będzie można korzystać z miejskiej wypożyczalni samochodów elektrycznych. Z „Vozilli” – taką nazwę nosi system – może skorzystać każdy, kto ma ważne prawo jazdy. Cena wypożyczenia w pełni elektrycznego samochodu to złotówka za minutę. Można już pobierać specjalną aplikację na smartfony.

W ramach projektu Vozilla mieszkańcy Wrocławia oraz turyści od najbliższej soboty będą mogli korzystać z 200 nowoczesnych i ekologicznych samochodów marki Nissan Leaf. Każdy z pojazdów wyposażony jest w klimatyzację i radio. Samochody mają także automatyczną skrzynię biegów. Maksymalna prędkość, z jaką może poruszać się Vozilla to 147 km/h.


https://www.tuwroclaw.com...3266-36969.html

Panaceum - 2017-11-04, 23:47

Piękna sprawa. Gratuluję władzom Wrocławia zdecydowania w realizowaniu śmiałych planów i zazdroszczę mieszkańcom/turystom.
Niestety włodarze Krakowa (walczącego z wszechobecnym smogiem nawet w lipcu) wychodzą chyba z założenia, że im bardziej Kraków będzie zacofany, tym więcej ściągnie turystów podziwiających miasto, którego rozwój zatrzymał się w czasie.
W takim razie wróćmy do średniowiecza albo renesansu, wtedy będzie jeszcze ciekawiej. Miliony ludzi przybędzie żeby to przeżyć osobiście.

domino - 2017-11-06, 13:47

http://gramwzielone.pl/au...05-zl-za-minute
robbo2k - 2017-11-06, 16:07

A tutaj test

https://www.youtube.com/watch?v=36qxAhTenHw

wodnik7 - 2017-11-06, 19:29

Czy ktos wie, gdzie one beda sie ladowac? W FAQ na stronie jest napisane, iz "wszystkim zajma sie pracownicy" - mam nadzieje, ze nie beda blokowac galactico/innych publicznie dostepnych slupkow...:(( byloby to bardzo kontraproduktywne..:/
GTX7 - 2017-11-06, 19:58

Spoko - tak nie będzie :-)
wodnik7 - 2017-11-06, 20:25

GTX7 - masz jakies info na potwioerdzenie swoich slow?

I czy buspasy tylko dla carsharingu, czy dla wszystkich elektrykow?

rks - 2017-11-07, 22:26

Witam wszystkich, bo to pierwszy post na tym forum ;)

Korzystałem dziś z tych Leaf'ów vozilli.
Piękna sprawa; jazda elektrykiem i sama wypożyczalnia, za pomocą smartfona wszystko.
Polecam :idea:

zeeltom - 2017-11-08, 11:39

Złotówa za minutę jazdy? Tylko jazdy, czy płaci się też za stanie w korku?
rks - 2017-11-08, 13:05

Do końca listopada jest 0,50 zł za minutę, później 1 zł/1 minuta.
Za stanie w korku się normalnie płaci ale za postój z rezerwacją jest opłata 0,1 zł za minutę.
Można korzystać z buspasów, co w praktyce omija sporo korków.

Na razie obserwując co się dzieje z autkami, to ruch w temacie jest spory, co chwilę widać, jak ktoś wsiada lub wysiada, a chyba nie ma jeszcze wszystkich aut, bo ok. 100 sztuk chyba wyjechało na razie.

Pir-serwis - 2017-11-08, 13:21

A kto to bedzie ladowal?
Chyba ,ze plusy za zostawienue przy ladowarce?

rks - 2017-11-08, 13:27

Wszystkim zainteresowanym polecam przejrzeć faq.
https://www.vozilla.pl/help

rafmat - 2017-11-08, 13:52

Oto jak nowoczesne prawo mamy w Polsce, wszędzie obieg dokumentów elektroniczny a my nadal honorujemy papier mimo, że policja ma dostęp do całej bazy danych musi być oryginał bo inaczej mandat :) ...

http://www.gazetawroclaws...prawo,12654594/

Archarius - 2017-11-08, 16:11

Niestety, pomimo dobrych intencji, w Vozilli zabrakło refleksji. Kompletnie nie zadbali o ifrastrukturę ładowania samochodów. Klikając po mapie, mam wrażenie, że przynajmniej połowa samochodów jest rozładowana (zasięgi rzędu 10-20km). Teraz prawcownicy firmy będą te auta zawozić do punktu ładowania i potem ostawiać na miasto - kompletnie nieżyciowe podejście :/
domino - 2017-11-08, 16:13

Rafmat takie mamy prawo za brak oryginału -mandat
jak przeczytałem to!:
"mandaty związane z nieposiadaniem oryginału dowodu rejestracyjnego oraz dokumentu polisy ubezpieczenia OC”. Firma zapewnia, że w takim przypadku użytkownik powinien udać się do biura obsługi klienta i przedstawić kopię mandatu wraz z dowodem jego opłacenia" :shock:

To tylko głupi na coś takiego pójdzie!
widać że zaczynają z ludzi wariatów robić.

jas_pik - 2017-11-08, 17:04

Przecież wypożyczając samochód z dowolnej wypożyczalni wypożyczasz samochód zawsze wyposażony w DR. Co ta firma wymyśliła , że im ukradną i wywiozą za granice ?
rks - 2017-11-08, 21:57

Archarius napisał/a:
Kompletnie nie zadbali o ifrastrukturę ładowania samochodów.
Archarius napisał/a:
Teraz prawcownicy firmy będą te auta zawozić do punktu ładowania i potem ostawiać na miasto - kompletnie nieżyciowe podejście :/


Z moich obserwacji, na razie daje to radę. Choć dzisiaj bardzo dużo auta jeździły i faktycznie sporo jest wyssanych.
Druga sprawa, to dopiero co wystartowało dwa dni temu, więc jest w fazie testów i badania tematu.

Ciekaw jestem jaka jest Twoja propozycja rozwiązania tego zagadnienia?

jas_pik - 2017-11-08, 22:13

Wiesz rozwiązań tego problemu może być wiele :0
Może przykładem pojazdów Revolt w taki sposób ?


rks - 2017-11-08, 22:24

jas_pik napisał/a:
Wiesz rozwiązań tego problemu może być wiele :0


Pytam o lepsze na ten moment, w tym konkretnym mieście, przy tej ilości aut i charakterystyce użytkowania.
Na ten moment to podejrzewam, że zainteresowanie przerosło najśmielsze prognozy i robią co mogą.

jas_pik - 2017-11-08, 22:39

Ponieważ budowa stacjonarnych stacji DC z kablem zakończonym wtykiem Chademo nie jest prosta/łatwa/szybka pokazałem Ci na szybko proste szybkie rozwiązanie problemu.
Przenośne ładowarki Chademo o mocach 20 - 40 kW sprzedaje nasz kolega z forum Vtech - mogą być zasilane z dowolnego przyłącza 3f 32A ( a te da się łatwo znaleźć)
Proszę bardzo - oferta :
http://sklep.vtech.pl/lad...1400v-p-50.html
lub większa
http://sklep.vtech.pl/lad...2400v-p-51.html
Mobilne ładowarki do autobusów elektrycznych ( ale z wtykiem CSS) mają wszyscy polscy dostawcy autobusów elektrycznych.
Masz kilka rozwiązań na szybko/na teraz/w obecnych warunkach :)

rks - 2017-11-08, 22:43

jas_pik napisał/a:
Masz kilka rozwiązań na szybko/na teraz/w obecnych warunkach


Nadal boisz się użyć słowa "lepsze" ;)

jas_pik - 2017-11-08, 22:52

Nie znam tego systemu - nie wiem ( a nikt tego nie opisał) jak rozwiązany problem ładowania jest obecnie. Bo rzucone
GTX7 napisał/a:
Spoko - tak nie będzie :-)
nie wyjaśnia jak to działa .
Zadałeś pytanie o rozwiązanie problemu podałem na szybko kilka sposobów.
Aby ocenić musiałbym mieć znacznie więcej informacji .
Przez wiele lat zajmowałem się rozwiązywaniem problemów dla innych - jeśli mnie ktoś wynajmie do znalezienia "lepszych" rozwiązań to się tym zajmę :)

wodnik7 - 2017-11-08, 23:20

wlasnie pytanie o ladowanie mnie nurtowalo, dlatego je zadalem. Przy 100 czy 200 autach to infrastruktura jakas by sie przydala. W Berlinie ostatnio zamknal podwoje carsharing oparty na imievach, (multicity), bo wlasnie w miescie chargerow zbyt malo. Premiowali za podporwadzenie na charger - ale te bywaly czesto zablokowane/itp.

od 10 dni nie dzialaja.. a tez mieli chyba ponad 100 aut..

PatrykS - 2017-11-08, 23:37

jas_pik napisał/a:
Proszę bardzo - oferta :
http://sklep.vtech.pl/lad...1400v-p-50.html
Bardzo ciekawy opis :-)
"Zaawansowana przenośna szybka ładowarka trójfazowa do samochodów elektrycznych EVSE z Chademo – Nissan Leaf, Opel Ampera, Chevrolet Volt, Mitsubishi Outlander PHEV, Kia Soul, Tesla USA (z przejściówką) itd."

Bonarka - 2017-11-09, 00:20

PatrykS, trochę nie w ten temat trafiliśmy, może nas przeniosą.
Ale naprawdę super oferta. :D
"ładowanie z prędkością do 8-9 kW/h, wymaga zabezpieczenia 32A na fazę." kosztuje 16 tysi.
za 2 tysie można kupić łądowarkę 7.4kW, która też wymaga bezpieczników 32A na fazę.
Każdy samochód wyposażony w CHAdeMO ma również gniazdo Typ1 lub Typ2, więc AC można ładować 7.4kW nawet w domu.
Jeżeli kupować CHAdeMO, to powyżej 20kW, to ma sens. Bo przyspieszy trzykrotnie ładowanie w Mitsubishi Outlander, Leaf i innych w stosunku do ładowarek przenośnych z prądem AC do 32A=około7.4kW
A tak BTW: ładowarka 22kW waży około 100kg. Obawiam się, że ta "przenośna 8-9kW" waży duuużo więcej niż 25kg.

jas_pik - 2017-11-09, 00:42

Tyle tylko że ładowarka 7,2 kW jest na razie w jednym modelu Leafa.
Wszystkie inne pojazdy z Chademo maja wbudowane ładowarki 3,6 kW max.
Dlatego nie porównuj cen i mas tak bezpośrednio - bo to porównanie traci sens.
Szybsze ładowarki Chdemo mogą być świetnym rozwiązaniem dla wielu firm.
Przyłącza i zabezpieczania 32A są powszechnie spotykane ,a większe już bardzo rzadko.

domino - 2017-11-09, 01:45

lub taka mobilnoą ładowarką

https://www.freewiretech.com/mobile-power/

kalex - 2017-11-09, 03:38

wodnik7 napisał/a:
GTX7 - masz jakies info na potwioerdzenie swoich slow?

I czy buspasy tylko dla carsharingu, czy dla wszystkich elektrykow?


Do buspasa jest tabliczka w stylu : " oraz Taxi i Aut Elektrycznych" - więc ostatnio moja kobita popitalała buspasem.

zeeltom - 2017-11-09, 06:39

jas_pik napisał/a:
...
Przyłącza i zabezpieczania 32A są powszechnie spotykane ,a większe już bardzo rzadko.


Fakt. 63A widziałem na żywo tylko na Torze Kolarskim ;)

jas_pik - 2017-11-09, 08:52

domino napisał/a:
lub taka mobilnoą ładowarką
https://www.freewiretech.com/mobile-power/

I to też mogłoby być rozwiązanie dla Wrocławia :) chociaż ładuje niewielką mocą.

Nie trzeba żadnych zgód władz miejskich.
Chociaż widać że miasto dużo pomogło , bo to Wrocław a nie Warszawa gdzie HGW ma wszystkich za nic .
A szef ZDM-u wspomaga wyłącznie pedalarzy którzy całkowicie już zniknęli z ulic i przesiedli sie do samochodów spalinowych bo za zimno .

PatrykS - 2017-11-09, 09:32

zeeltom napisał/a:
Fakt. 63A widziałem na żywo tylko na Torze Kolarskim
A ja się tam nawet podłączyłem - ciągnąc z 44kW przyłacza całe 3,2kW :-)
zeeltom - 2017-11-09, 22:51

No to żeś zaszalał pełną gębą :D
Ostatni zlot pochłonął około 300 kWh.
Przy zabezpieczeniu 63A, to i tak niezły wynik ;)
Na innej imprezie ciągnęli z jednej fazy ponad 90A i jakoś to wytrzymało :D

metu - 2017-11-10, 18:30

rafmat napisał/a:
Oto jak nowoczesne prawo mamy w Polsce, wszędzie obieg dokumentów elektroniczny a my nadal honorujemy papier mimo, że policja ma dostęp do całej bazy danych musi być oryginał bo inaczej mandat :) ...

http://www.gazetawroclaws...prawo,12654594/


To da się rozwiązać w prosty sposób.
Kserokopia dowodu rejestracyjnego (i ubezpieczenia OC) potwierdzona notarialnie włożona do zamontowanego na stałe sejfu na kod, który będzie podany telefonicznie z operatorem (lub przez system na komórkę) przy kontroli Policyjnej.
Wiadomo kto kiedy i o której godzinie zaglądał w DR.

jas_pik - 2017-11-10, 18:57

Po co komplikujesz co jest juz dobre w Twoim pmysle , wystarczy że w tej kasetce będą oryginały :)
A kasetka będzie na stałe przytwierdzona i ze szklaną pokrywą o odpowiedniej klasie bezpieczeństwa.
Załatwiasz przy tym dodatkowe rozwiązanie Vatowskie- bankowóz - czyli pojazd specjalny - objęty już od momentu zakupu pełnym odpisem VAT , drugi warunek - czyli śledzenie GPS- juz jest zaimplementowane.
A w środku przewożone są przy każdej jeździe wartościowe dokumenty :) :) :mrgreen:

metu - 2017-11-10, 19:11

@jas_pik - z samochodów przeznaczonych na wypożyczenie też możesz odliczyć Vat, ponieważ jest przedmiotem działalności :)
Kserokopia z powodów ubezpieczeniowych ;) Przynajmniej ja bym tak zrobił gdybym miał taki charing.

jas_pik - 2017-11-10, 19:54

metu napisał/a:
@jas_pik - z samochodów przeznaczonych na wypożyczenie też możesz odliczyć Vat, ponieważ jest przedmiotem działalności :)

Ja o tym wiem ale wiele osób nie wie - nie zauważyłes uśmieszków :)

metu napisał/a:
Kserokopia z powodów ubezpieczeniowych ;) Przynajmniej ja bym tak zrobił gdybym miał taki charing.

Ale po co kserokopie? Ja najczęściej ubezpieczam zdalnie i otrzymuję dokument potwierdzenia zawarcia ubezpieczenia w postaci skanu . Mam go i na telefonie i wydrukowany :)
Ale wcią znikt się nie wypowiedział jak samochody są ładowane .
Przeglądałem na aplikacji i większe zasięgi miały te pojazdy które były ba granicach strefy zaś te w poblizu centrum miały zasięgi kilkukilometrowe.
Jak będę przelotem we Wrocławiu chciałbym wypożyczyć, czyli chciałbym aby zawsze chociaż jeden był w okolicach lotniska ale przez klika sprawdzeń na mapie nie udało mi się w okolicach lotniska żadnego wypatrzyć :evil:

rafmat - 2017-11-11, 12:08

Póki co nikt nie widział, nikt nie wie a sama firma Enigma się tym nie chwali gdzie są ładowane samochody, kolega widział jak laweta wiozła 2szt. Leaf'ów Vozillii więc przypuszczalnie albo były po prostu transportowane dopiero jako nowe i stawiane w różnych miejscach miasta albo firma obsługująca po prostu brała je do ładowania. Wiadomo, że te auta w centrum są więcej razy wypożyczane stąd baterie statystycznie bardziej wyładowywane niż na obrzeżach miasta gdzie po prostu ktoś jedzie stawia i mało już kto wtedy wypożycza. Przypuszczalnie Vozilla ma jakąś bazę w mieście z prywatnym zestawem szybkich ładowarek Chademo bo inaczej sobie tego nie wyobrażam ale gdzie taka baza się znajduje nikt nie wie... We Wrocławiu szybka ładowarka Chademo jest w salonie Nissana na Psim Polu ale wątpię aby wszystkie auta się tam ładowały... Ponoć w 2 dni od otwarcia wszystkie samochody Vozilli czyli póki co około 100szt. przejechały łącznie 8tys. km co nam daje średnio 40km/dzień dla jednego auta to chyba nieźle a raczej powiedziałbym bardzo dobrze... Szkopuł w tym, że primo po pierwsze było otwarcie i dużo reklamy w mediach więc każdy chciał choć kilka minut spróbować a po drugie jest promocja 0.5zł/min a nie 1zł/min jak będzie od grudnia.
wodnik7 - 2017-11-11, 16:25

Bardzo, bardzo dziwne, ze o ladowaniu nic nie wiadomo. W sumie to miasto powinno zadbac, by bylo sie gdzie i jak ladowac.. przy wysokosci inwestycji w vozille, chademo to nie az taki koszt (lub wolne ladowanie nocne np.)

Licze sobie, i wychodzi mi tak:

100x100.000 = 10.000.000 pln
Jezdzac np. 5000km dziennie (czyli wiecej niz srednia z 2 dni po otwarciu), oplata to 5000pln dziennie. Miesiecznie: 150.000 pln. Rocznie 1.800.000

Nie liczac kosztu pradu, wychodzimy na zero po ponad 5 latach. A dochodzi koszt systemu, biur, marketingu, napraw, logistyki, i oczywiscie pradu.

Kto za to placi?:)

(Nie jestem przeciwny, uwazam, ze kazde autko na prad to super sprawa, ale fajnie byloby wiedziec!)

Choc to i tak marne grosze, jesli np. Na tvp poszedl miliard, na deputats 3 miliardy itp.. ech:(

jas_pik - 2017-11-11, 17:39

wodnik7 napisał/a:

Licze sobie, i wychodzi mi tak:
100x100.000 = 10.000.000 pln

Koszty nabycia policzyłeś dobrze
Ale w liczeniu przychodów trochę się chyba machnąłeś
wodnik7 napisał/a:
Jezdzac np. 5000km dziennie (czyli wiecej niz srednia z 2 dni po otwarciu), oplata to 5000pln dziennie. Miesiecznie: 150.000 pln. Rocznie 1.800.000

Klient płaci 1 zł/minutę czyli wg Twojego wyliczenia kazdy saochód jes wynajmonowany na 50 minut/dobę ? Tu jest chyba błąd .
Przy tego typu projektach przyjmuje się że czas wynajęcia na dobę pojazdu ( roweru/skutera /samochodu) to około 200 - 240 minut/dobę jako konserwatywne założenia.
Czyli konserwatywnie przychody roczne z jednego pojazdu to 72 000 zł
Czyli system spłaci się w ciągu dwóch lat :)

domino - 2017-11-11, 17:43

wodnik7 napisał/a:

100x100.000 = 10.000.000 pln
Jezdzac np. 5000km dziennie (czyli wiecej niz srednia z 2 dni po otwarciu), oplata to 5000pln dziennie. Miesiecznie: 150.000 pln. Rocznie 1.800.000


Liczysz po 100.000 zł za sztuke. Nie sądze by zeszli tak mocno przy cenie 149.000 zł ja obstawiam 139.000 zł i to trzeba pomnożyc x 200 aut które zostały zakupione czyli koszty wychodzą x2 jak nie x3!
Teraz pytanie KTO Za To Płaci?

wodnik7 - 2017-11-11, 18:09

jas_pik napisał/a:


Klient płaci 1 zł/minutę czyli wg Twojego wyliczenia kazdy saochód jes wynajmonowany na 50 minut/dobę ? Tu jest chyba błąd .
Przy tego typu projektach przyjmuje się że czas wynajęcia na dobę pojazdu ( roweru/skutera /samochodu) to około 200 - 240 minut/dobę jako konserwatywne założenia.
Czyli konserwatywnie przychody roczne z jednego pojazdu to 72 000 zł
Czyli system spłaci się w ciągu dwóch lat :) [/quote]

no, 200minut to okolo 3,5h - duzo, 3,5h po miescie to na pewno wiecej niz 40km na auto (czyli tyle, ile wynosila srednia przejazdu w ciagu 2 dni).. Nie sadze, ze az tak dlugo te auta beda wynajmowane (choc im tego zycze!)

No i nie "splaca" sie oczywiscie w ciagu tych 2 lat, jak napisales, bo nie policzyles zadnych kosztow:) Bardziej bliskie prawdy moze byc "wyjda na 0" po 4-5 latach:))))

Ale jak najbardzje ten sharing popieram! nawet jesli miasto wydaloby cale 10mln, to i tak pikus w stosunku do innych (glupich!) wydatkow:)

zb1g - 2017-11-11, 18:13

Oplata 1 zł (brutto) jest za minutę a nie km.
Co prawda przy średniej 60km/h jest to to samo, ale w centrum miasta nie da rady uzyskiwać takiej średniej.
Bez słupków, chociaż AC, na wszystkich miejscach parkingowych dla vozilli i obowiązku podłączania po wyjściu, to czarno to widzę.

Na pewno impreza dostała dofinansowanie na start i być może będzie miała sponsora na jakiś czas, ale to nie jest zdrowe.

Koszty to nie tylko zakup i prąd do ładowania, ale i ubezpieczenie, serwis, ktoś musi odkurzyć w środku i umyć na zewnątrz. Ktoś będzie brał pensje, dyrektora, kierownika sekretarki, księgowej, serwisantów, kierowców, sprzątaczek i pracownika myjni.
Jeśli jeszcze do tego dochodzi wożenie tych aut na lawecie to już porażka. Zrozumiał bym, że pracownik podjeżdża naładowanym leafem pod bliski rozładowania i zabiera go do ładowania w początkowym okresie.
Docelowo jednak słupki i każdy podłącza, żeby auta się ładowały gdy tylko to możliwe.
Wrocław przecież miał trochę tych punktów co obsługiwało Galactico. Dobudowanie jeszcze z 20-30 sztuk już by poprawiło sytuację.

Co do ceny zakupu przy tej ilości, to myślę że to było poniżej 100k zł

domino - 2017-11-14, 14:58

zb1g napisał/a:

Bez słupków, chociaż AC, na wszystkich miejscach parkingowych dla vozilli i obowiązku podłączania po wyjściu, to czarno to widzę.


Czy ktoś już może wyśledził jak to przebiega z tym ładowaniem Leafów?

Doradca IOŚ - 2017-11-30, 17:35

rafmat napisał/a:
Ponoć w 2 dni od otwarcia wszystkie samochody Vozilli czyli póki co około 100szt. przejechały łącznie 8tys. km co nam daje średnio 40km/dzień dla jednego auta to chyba nieźle a raczej powiedziałbym bardzo dobrze... Szkopuł w tym, że primo po pierwsze było otwarcie i dużo reklamy w mediach więc każdy chciał choć kilka minut spróbować a po drugie jest promocja 0.5zł/min a nie 1zł/min jak będzie od grudnia.

Popatrzmy na to tak, że o tyle mniej aut spalinowych przejechało po mieście, czyli o ileś zmalała emisja spalin w mieście. Kierunek naprawdę dobry.

domino napisał/a:
wodnik7 napisał/a:

100x100.000 = 10.000.000 pln
Jezdzac np. 5000km dziennie (czyli wiecej niz srednia z 2 dni po otwarciu), oplata to 5000pln dziennie. Miesiecznie: 150.000 pln. Rocznie 1.800.000


Liczysz po 100.000 zł za sztuke. Nie sądze by zeszli tak mocno przy cenie 149.000 zł ja obstawiam 139.000 zł i to trzeba pomnożyc x 200 aut które zostały zakupione czyli koszty wychodzą x2 jak nie x3!
Teraz pytanie KTO Za To Płaci?

No ale nie uważasz, że jest to wygodne, tanie i ekologiczne rozwiązanie?
Jeździsz nieemisyjnym autem po mieście, możesz korzystać z buspasów i zostawić auto za darmo na parkingu w samym centrum - chyba dobre rozwiązanie, nie?

domino napisał/a:
zb1g napisał/a:

Bez słupków, chociaż AC, na wszystkich miejscach parkingowych dla vozilli i obowiązku podłączania po wyjściu, to czarno to widzę.


Czy ktoś już może wyśledził jak to przebiega z tym ładowaniem Leafów?

Jako użytkownik w ogóle się tym nie przejmujesz.
Rozwiązania są ekologiczne i z myślą o tym, by jakość powietrza w mieście zyskała.

gienek333 - 2017-12-01, 00:16

W Krakowie są rowery elektryczne i ładowanie polega na tym,że przyjeżdża gość wielkim busem i wymienia baterię (nawet nie gasząc silnika w dostawczaku), wot cała ekologia.
kalex - 2017-12-05, 13:18

Byłem w u dealera Nissana we Wrocławiu i się przy okazji dowiedziałem jak ładują Vozille. Puki co wszystkie ładują w ów salonie , więc ładowarka non stop zajęta. Ale stawiają swoje punkty ładowania dla wypożyczalni "lada dzień" :-o
Doradca IOŚ - 2017-12-08, 18:51

kalex napisał/a:
Byłem w u dealera Nissana we Wrocławiu i się przy okazji dowiedziałem jak ładują Vozille. Puki co wszystkie ładują w ów salonie , więc ładowarka non stop zajęta. Ale stawiają swoje punkty ładowania dla wypożyczalni "lada dzień" :-o

Cześć!
Ta wypożyczalnia się bardzo prędko rozwija, miasto już ocenia, że realnie przyczyni się do ograniczenia emisji spalin w najpopularniejszych miejscach Wrocławia. Właśnie dzięki temu, że będą tam dojeżdżać głównie elektryczne samochody.

gienek333 napisał/a:
W Krakowie są rowery elektryczne i ładowanie polega na tym,że przyjeżdża gość wielkim busem i wymienia baterię (nawet nie gasząc silnika w dostawczaku), wot cała ekologia.

Ale tyle i ile jest roerów tyle mniej samochodów wyjechało na ulicę. Bilans ekologiczny jest raczej na plus.
Poza tym, jest już coraz więcej elektrycznych samochodów dostawczych i możliwe, że niedługo taki bus na ropę zostanie zastąpiony przez swój elektryczny odpowiednik.

Karwoś - 2017-12-08, 21:22

Grunt to rozwój - nikt nagle nie oczekuje, że wszyscy się przesiądą. Najpierw 1 potem 10 potem 100 a potem 1000 - rozwój raczej jest logarytmiczny.
kalex - 2017-12-09, 07:59

Powiem wam że chyba to jest strzał w dziesiątkę - pod względem popularyzacji EV. Wszędzie się napotyka Leafy. Wiele osób ma okazję się przejechać EV i po sposobie jazdy (:evil:) widać że im się podoba.

Jakby teraz pojawiła się infrastruktura na dzielnicach to jestem pewien że masa ludzi rozważała by zakup auta elektrycznego.

domino - 2017-12-16, 22:26

Tofik napisał/a:

Po pierwszej przejażdżce Leafem z wrocławskiej wypożyczalni zachorowałem na elektryka.
Na razie jeszcze jeżdżę benzyniakiem, ale już poważnie rozważam amperę jako następcę :mrgreen:

Witaj!

A ile nim jeździłeś i czy jesteś w stanie powiedzieć lub może zapamiętałeś ile zużyłeś energii? no chyba że odebrałeś auto z niepełnym aku.

Tofik - 2017-12-16, 22:44

domino napisał/a:
Tofik napisał/a:

Po pierwszej przejażdżce Leafem z wrocławskiej wypożyczalni zachorowałem na elektryka.
Na razie jeszcze jeżdżę benzyniakiem, ale już poważnie rozważam amperę jako następcę :mrgreen:

Witaj!

A ile nim jeździłeś i czy jesteś w stanie powiedzieć lub może zapamiętałeś ile zużyłeś energii? no chyba że odebrałeś auto z niepełnym aku.


Obawiam się, że to nie jest temat na takie wypowiedzi ale odpowiem na Twoje pytania.

Wypożyczalnia jest "na minuty" typu car sharing, no i wypożyczyłem dla fun'u a nie bicia rekordów w oszczędności. Zapamiętałem pierwsze wypożyczenie: zasięgu miał na 44 km a po przejechaniu 6 km poniżej 18 :mrgreen:
Ale jazda z włączonym podgrzewaniem kierownicy i tyłka, ogrzewaniem i betonowym bucie przy każdym starcie ;)
Na dane z kompa co do zużytego prądu w ogóle nie patrzyłem.
Urzekła mnie cisza i odejście.

Zaznaczam, że nie myślałem wówczas kategoriami "ev-head'a".

Po lekturze tego forum (od miesiąca) swoim obecnym benzyniakiem zacząłem jeździć bardziej pro eco ;)

domino - 2017-12-17, 11:42

Tofik napisał/a:
Zapamiętałem pierwsze wypożyczenie: zasięgu miał na 44 km a po przejechaniu 6 km poniżej 18 :mrgreen:
Ale jazda z włączonym podgrzewaniem kierownicy i tyłka, ogrzewaniem i betonowym bucie przy każdym starcie ;) )


Dziękuje bardzo za odp.
Własnie podobnie większość społeczeństwa w ten sposób pokonuje większość tras i teraz widać jak w porze zimowej uciekają elektrony.
A co do pojemności energii w aku to zostawili auto z 44km? troche jest to śmieszne i nie dokońca przemyślane! samochód powinien mieć energie w aku zawsze choć na 50% bo jak nieświadoma osoba wyjedzie poza teren i nagle mu stanie auto 20km za miastem to co klient płaci za lawete? A w tak częsty sposób można uszkodzić baterie.

Tofik - 2017-12-17, 20:31

Dziękuję za przeniesienie do odpowiedniego tematu :)

Domino, generalnie jest tak, że autem możesz wyjechać poza wyznaczone granice miasta, ale nie wolno Ci zakończyć wypożyczenia poza tymi granicami. Owszem wówczas pewnie zostaniesz obciążony kosztem ściągnięcia auta na teren miasta - po Twojej stronie leży oszacowanie możliwości.

Wypożyczając auto aplikacja na telefonie informuje Cię jaki przewidywany zasięg ma obecnie konkretny egzemplarz i na tej podstawie musisz oszacować czy dasz radę (tutaj szkoda, że nie można z poziomu aplikacji sprawdzić trasy i porównać z zasięgiem - z poziomu strony www można tylko sprawdzić szacowany koszt przejazdu w dużym przybliżeniu).

Założenie jest takie, że jak wpadasz w "rezerwę" to powinieneś zacząć szukać miejsca do zgodnego z przepisami zaparkowania auta i zakończenia wypożyczenia.

Zabezpieczają się jedynie w ten sposób, że jak już dojechałem na miejsce i zasięg spadł poniżej 18, co zaskutkowało brakiem wyświetlania dostępnego zasięgu (pojawiły się kreski ---) zakończyłem wypożyczenie przez aplikację i samochód już nie powrócił do grona aut możliwych do wynajęcia.
(musiałem dymać pieszo 1,7 km do najbliższego kolejnego Leaf'a żeby wrócić pod dom :lol:

highend - 2017-12-18, 12:38

kalex napisał/a:
Powiem wam że chyba to jest strzał w dziesiątkę - pod względem popularyzacji EV. Wszędzie się napotyka Leafy. Wiele osób ma okazję się przejechać EV i po sposobie jazdy (:evil:) widać że im się podoba.

Jakby teraz pojawiła się infrastruktura na dzielnicach to jestem pewien że masa ludzi rozważała by zakup auta elektrycznego.



Popatrzmy na analogię. Kiedyś rozwijały się kafejki internetowe z szybkim internetem, gdyż ludzie w domach mieli tylko drogie 0202122 od TPSA na impulsy..... Szybki net się upowszechnił i kafejki zniknęły. Widać podobieństwo? ;)

YANNOSICK - 2017-12-18, 13:30

Widać bardzo dobrze. Wypożyczalnie aut zdechną podobnie jak kafejki internetowe czy wypożyczalnie kaset video.
robbo2k - 2017-12-18, 14:26

YANNOSICK napisał/a:
Widać bardzo dobrze. Wypożyczalnie aut zdechną podobnie jak kafejki internetowe czy wypożyczalnie kaset video.


Analogia zupełnie nie trafiona. Moim zdaniem liczba samochodów w miastach będzie spadać powodem będą rosnące koszty utrzymania samochodu. Wystarczy obciążyć właścicieli realnym kosztem miejsca parkingowego i rumakowanie z 600samochodow/1000 mieszkańców stanie się fikcją. Carsharing małych miejskich autek jak i-ROAD stanie się tym samym co sukces Veturilo.

Nawet w bogatym Grenoble cena 16zł za godzinę jazdy i-ROAD nie jest "ZABIJAJĄCA".

I to wlasnie TAKIE pojazdy jak i-ROAD a nie wielkie kloce Leaf są przyszłością.

Karwoś - 2017-12-18, 16:23

Dokładnie tak - większość czasu w C-maxie wożę powietrze - przydaje się tylko na przewiezienie się na większą odległość albo przywiezienie czegoś ze sklepu. W innym przypadku wolę jeździć 500e. Nie dość że tanio, to i wygodnie, szybko i elastycznie.
piero - 2018-01-21, 12:43

Pir-serwis napisał/a:
A kto to bedzie ladowal?
Chyba ,ze plusy za zostawienue przy ladowarce?


Uważam, że ich decyzja o ładowaniu aut przez pracowników jest jedną z bardziej trafnych w projekcie tego przedsięwzięcia. Na dobrą sprawę wyeliminowali największą słabość używania aut elektrycznych.

Notabene, flota chyba dostała właśnie kolejny zastrzyk aut, bo część wozów ma bardzo niskie przebiegi. Mieli 150 Leafów docelowo miało być 190 + 10 eNV-400.

Apolonia - 2018-01-21, 15:18

Jestem nieco innego zdania, blokowanie ładowarek publicznych,
bez własnego zaplecza prądu i dla polepszenia własnej kondycji,
nie jest fair względem społeczności EV. Znając problemy ładowarek
wrocławskich, nie pozostaje nic innego, jak udać się tam dieslem.

Powinno być odwrotnie, dajemy auta z infrastruktura i proszę bardzo
korzystają z aut nie przekonani, żeby używać, a może się przekonać.

Vozilla korzysta z publicznych ładowarek, ale społeczności udostępniamy też swoje.

Obecnie soją na pozycji większego brania niż dawania.

piero - 2018-01-21, 16:55

Apolonia napisał/a:
Jestem nieco innego zdania, blokowanie ładowarek publicznych,
bez własnego zaplecza prądu i dla polepszenia własnej kondycji,
nie jest fair względem społeczności EV. Znając problemy ładowarek
wrocławskich, nie pozostaje nic innego, jak udać się tam dieslem.

Powinno być odwrotnie, dajemy auta z infrastruktura i proszę bardzo
korzystają z aut nie przekonani, żeby używać, a może się przekonać.

Vozilla korzysta z publicznych ładowarek, ale społeczności udostępniamy też swoje.

Obecnie soją na pozycji większego brania niż dawania.


Nie chcę być ich adwokatem, ale - o ile mi wiadomo - projekt ruszył z 1/2 roczny wyprzedzeniem, bo pierwotnie miał w marcu, być może jest to z tym związane. Ostatnio w wywiadzie wypowiadali się, że ich ładowarki są w budowie i będą dostępne publicznie po wdrożeniu.

rafmat - 2018-01-22, 06:43

Zwłaszcza, że Vozilla póki co swoje ładowarki zamyka na klucz => przykład szybkiej ładowarki na ul. Braniborskiej...
Apolonia - 2018-01-22, 08:22

No i mamy jasne, takie postępowanie, to strącanie gruszek cudzym ..........
piero - 2018-01-22, 14:28

Tutaj rozmowa, o której wspominałem:
http://elektrowoz.pl/tran...ze-w-2018-roku/

piero - 2018-01-23, 21:26

Trochę statystyk w artykule. Średnie zużycie 25 kWh/100 km za:
https://wysokienapiecie.pl/7619-nissan_leaf_elektryczny_zuzycie_carsharing_opinie_ceny_vozilla/

wodnik7 - 2018-01-23, 21:34

Ludzie chyba lubia przygazowac, no a poza tym jest zima, ogrzewanie...

Jesli porownam to do mojej tesli, to i tak duzo, no ale ja jade defensywneij niz wynajmujacy, i douzsze kawalki czyli bateria ciepla..

piero - 2018-01-23, 21:42

Tak, na ludziach robi wrażenie przyśpieszenie, więc się - podejrzewam - nim trochę cieszą. Z drugiej strony zauważyłem, wsiadając do maszyn, że nadużywane jest ogrzewanie. Zdarzało mi się przejmować auto z uruchomioną i klimą, i grzaniem foteli, o grzaniu kierownicy nie wspomnę.
piero - 2018-05-28, 19:21

Trochę kolejnych statystyk użytkowych wypożyczalni:
http://www.gazetawroclaws...12667,29274419/

wodnik7 - 2018-05-28, 19:47

dzieki za linka!

Tak sie zastanawiam tylko, jak to z tymi ladowarkami jest? Pod ostatnim foto napisane jest jako plan na przyszlosc:
"3. Więcej punktów ładowania samochodów (sześć w ciągu kilkunastu tygodni)."

Czy jakieskolwiek juz w ogole sa? Czy jak na poczatku laweta i do ladowarki?

piero - 2018-05-28, 20:57

Te deklaracje powtarzają już od pewnego czasu, na ile się sprawdzą trudno powiedzieć.

wodnik7 napisał/a:
Czy jakieskolwiek juz w ogole sa? Czy jak na poczatku laweta i do ladowarki?


Póki co ładują na publicznych i chyba w Impwarze. Co do lawet, to takowych jeszcze nie widziałem. Wydaje mi się, że auta znikają z mapy, jeśli mają mniej niż 20km zasięgu. Tak bywało z moimi, które wyjeździłem. Podejrzewam, że wówczas technik zabiera je do podładowania.

domino - 2018-06-13, 22:12

Wypadek Nissana leaf Vozilli w min 6:36 .
https://www.youtube.com/watch?v=lrKGosnkPlg

KinT - Wczoraj 12:06

Przepraszam, ale nie wiecie chyba o czym mówicie.
Car sharing, do momentu upowszechnienia samochodów autonomicznych, to ślepa uliczka.
Owszem, również przejechałem się Vozillą dla sprawdzenia, ale DUŻO CZĘŚCIEJ mi się to nie udało. Jak to? A no tak to, że jak oddawałem ze 2x auto do mechanika, a raz żona zabrała to chciałem, a jakże, skorzystać z Vozilli (i trafficara). I co? Nico, nie było ani jednego auta w promieniu 2km. 4x próbowałem skorzystać naprawdę i nic z tego nie wyszło. PO CO mi takie coś? Ktoś powie, że to tylko kwestia liczby aut? Bzdura. Powiem Wam jak to wygląda w praktyce:
1. Aut się używa najczęściej 2x dziennie, do i z pracy. Ale wtedy wszyscy chcą skorzystać. Żeby to działało to musiałoby być dużo więcej aut. To gdzie zysk, skoro i tak korki, i tak problem z parkowaniem (i i tak nie masz pewności, że auto będzie)? Dla każdego auto z car sharingu? To jaki to car sharing?
2. Kto ma taką pracę, że może się do niej spóźnić ("bo auta nie było") albo czekać po pracy aż ktoś podstawi? Niepewność dojazdu zabija cały zysk.
3. W samochodach nie ma fotelików dla dzieci. Dla mnie jako rodzica to całkowicie dyskwalifikuje ten rodzaj transportu. I nie tylko dla mnie, kto z Wrocka ten wie jak pusto jest na wakacje i w dni wolne od szkoły (nie pracy). (P.S. Fotelików nie będzie, pytałem.)
4. Ad. 2 i 3. Ludzie po prostu rano muszą zawieźć dzieci, a potem maks do 16:30-17 odebrać, i nie ma "bo auta nie było".
5. CENA. 1PLN/min, tyle to nawet mój diesel nie zużywa (wliczając ubezpieczenie, serwis, naprawy, etc.) Taksówka potrafi być tańsza (w godzinach szczytu, płacisz za km, nie za czas w korku, bo nie wszędzie są buspasy)!
6. Moim zdaniem, patrząc na powyższe, car sharing POGARSZA sytuację na drogach. Jak? A no z powyższego wynika, że korzystać z tego mogą tylko ludzie, którzy nie potrzebują na co dzień samochodu, nie śpieszy im się do pracy, szkoły, czyli... skorzystaliby z komunikacji miejskiej, ale mają kasę to co się będą... (patrz TEKi, shopping, impreza...)

Ci co potrzebują auta w dzień mogą skorzystać, ale to NIE JEST rozwiązanie problemów komunikacyjnych miasta. Nawet same te firmy reklamują car sharing jako sposób na "dojazd z TEKów na imprezę do rynku" albo "wypad na shopping z rynku do Magnolii". Ot, i całe zastosowanie. Na imprezę, schlać się i auto można zostawić.
Jak dla mnie tylko publiczny indywidualny transport może rozwiązać ten problem (PRT).
Auta autonomiczne mogły by bardziej poprawić tą sprawę przemieszczając się samodzielnie po mieście w ramach zapotrzebowania (apka z zamawianiem auta?), ale dalej korki, energia, czas oczekiwania, parkowanie, ("masowe" ładowanie -> koszt dla firmy, za który zapłaci klient).
To jest pomyłka, we wrocku niestety nie tylko biznesowa (bo dopłacają podatnicy).

EDIT: Przepraszam, zapomniałem napisać najważniejszego, czyli dodałem pkt 6.

Bronek - Wczoraj 21:19

A z pkt widzenia właściciela Firmy, guzik mnie obchodzi po co komu moje samochody, jakie "Kowalski" ma preferencje i jego przedszkola, praca i dzieci, skoro wszystkie są w ruchu lub nie i kasę mi dają.... z źródeł jakichkolwiek. Gdzie tu pomyłka biznesowa?

Punkt mam wtedy jeden.... mi się opłaca. :!:


Ad dodany pkt 6
. Czyli jadąc o tak sobie, też pogarszam sytuację na drogach.
Cholera, czy może zakaz wzorem Niedziel niehandlowych?.W dni pracujące, wolno jechać tylko "za potrzebą", udokumentowaną oczywiście :mrgreen:

Ad kasa na fanaberie jazdy Vozillą ,, ja bym im zabrał i dał bilety miesięczne. :mrgreen:

Wracamy "prawymi ponoć drzwiami", do lewej strony, z jak za komuny chyba ma być?

wodnik7 - Wczoraj 21:49

Bronek, ja sie z Toba zgadzam:) kazdy jezdzacy leaf vozilli swiadczy o tym, ze sharing jest potrzebny. Juz tu kiedys na forum ktos pisal, ze nie wolno miec duzych samochodow, i szybko tez jezdzic ma nie byc wolno: a wlasnie, ze niech kazdy jak chce, rynek sie wyprostuje sam.

Vozille bylyby jeszcze fajniejsze, gdyby budowali ladowarki ogolnodostepne, moze poczekamy, zapowiadaja.

A porownywanie kosztu przejazdu z dieslem, to sorry - ale pomylka totalna. "Przepraszam, ale nie wiecie chyba o czym mówicie." Kazdy wprowadzony spaliniak z miasta (lub choc na chwile "zaparkowany", czyli w bezruchu, poprawia stan powietrza. A koszt? Masa ludzi moglaby jezdzic dieslami, ale jakos wola za drogie leafy, wielkie i drogie tesle, czy inne jeszcze. Bo im sie tak chce, bo zdecydowali ze tak wydadza pieniadze. I ja sie ciesze!

Bo bedzie jak z PRL: kazdy w takim samym mieszkaniu, z ta sama mebloscianka, i lampa w tym samym ksztalcie i miejscu. A to zla droga.

Bronek - Wczoraj 21:53

Droga zła, ale mamy czas Tych, którym "nie wyszło", bo..... (wpisać sobie coś z InfoTVP)... Droga zła ale łatwa, bez wysiłku FWP i auto na talon.
gienek333 - Wczoraj 22:16

Trzeba pracować co drugi dzień :idea: . W dzisiejszych czasach możemy pracować dużo mniej, przestać produkować śmieci (o paleniu ie wspomnę ;) ). "Slow life", wszyscy pędzimy w stronę cmentarza, więc nie ma się gdzie śpieszyć :idea: .
KinT - Dzisiaj 0:08

Bronek napisał/a:
A z pkt widzenia właściciela Firmy, guzik mnie obchodzi po co komu moje samochody
Właściciela obchodzi, bo od tego zależy jego zysk, biznes plan, możliwości rozwoju, chyba, że...
Bronek napisał/a:

.... z źródeł jakichkolwiek. Gdzie tu pomyłka biznesowa?
Punkt mam wtedy jeden.... mi się opłaca. :!:

"Opłaca się", bo miasto (ja) dopłaca
Bronek napisał/a:

Ad dodany pkt 6
. Czyli jadąc o tak sobie, też pogarszam sytuację na drogach.

NIE, chyba, że specjalnie kupujesz samochód, żeby nie jeździć MPK. Ktoś kto ma samochód i tak jeździ. Widocznie potrzebuje. Jak ktoś ma 5 samochodów, i tak jeździ jednym na raz. Car-sharing to wprowadzenie 200 (Wro) kolejnych samochodów, które może zastąpić MPK lub taksówka. To Ci ludzie jeżdżą takimi autami, Ci, którzy skorzystaliby z taxi albo MPK. Przypominam, car sharing to nie tylko elektryki. We wrocku jest kilka firm.
Bronek napisał/a:

Cholera, czy może zakaz wzorem Niedziel niehandlowych?.W dni pracujące, wolno jechać tylko "za potrzebą", udokumentowaną oczywiście :mrgreen:
Cóż, to są właśnie pomysły zwolenników car-sharingu:
robbo2k napisał/a:
Moim zdaniem liczba samochodów w miastach będzie spadać powodem będą rosnące koszty utrzymania samochodu. Wystarczy obciążyć właścicieli realnym kosztem miejsca parkingowego i rumakowanie z 600samochodow/1000 mieszkańców stanie się fikcją.

No tak..., to to nie jest "PRL". I poniżej
Bronek napisał/a:

Ad kasa na fanaberie jazdy Vozillą ,, ja bym im zabrał i dał bilety miesięczne. :mrgreen:

Ale "śmieszki", ho ho... rozmawiamy o tym co kto może czy o tym co ma pomagać/być pożyteczne?
wodnik7 napisał/a:
A porownywanie kosztu przejazdu z dieslem, to sorry - ale pomylka totalna. Kazdy wprowadzony spaliniak z miasta ... A koszt? Masa ludzi moglaby jezdzic dieslami, ale jakos wola za drogie leafy, ...Bo im sie tak chce, bo zdecydowali ze tak wydadza pieniadze. I ja sie ciesze!

Następny z problemami z czytaniem ze zrozumieniem. Pisałem o elektrykach czy car sharingu? Wiesz ile kosztuje jazda w car sharingu? Nie? Zapraszam do Wrocka po praktykę, nie teorię... i czytać.
wodnik7 napisał/a:

Bo bedzie jak z PRL:

Dokładnie, każdy obowiązkowo elektryk, i to mały, do miasta. Jak widać działa to w 2 strony :)

Bronek - Dzisiaj 7:40

Take tam pierdolamento, cała ta dyskusja.... Ja bym zabronił jazdy limuzynami..np. do ślubu itp.
Jest atrakcja, jest dla kogoś biznes, jest swego rodzju promocja, a do tego ktoś na tym skorżysta w sensie istoty pomysłu. Bo nie wszyscy jeżdżą po mają kaprys...


Dziwna polemika, potwiedzająca poglądy interlokutora. A niby w tonie zaprzeczenia :shock:

Czytaj co napisałeś zanim opublikujesz. np "Biznes się opłaca, bo miasto dopłaca... no i co? Git. Szkoda, że tak mało... itd.

Nie bronię Vozilli, ale chcę tylko przypomnieć, że jeszcze jakiś czas, mamy wolny rynek. Jeszcze...

A liczenie na to, iż emeryt i rencista oraz przeciętny obywatel, będzie tyłek woził taryfami i do tego elektrycznymi w tym kraju, długo nie nastąpi i nawet szalony marksista by tego nie zaproponował
Każdemu wg. potrzeb... póki co 500+ jest tego namiastką i starczy. Bo robić nie ma komu, 19% kobiet ma w nosie pracę. Bo się rano trzeba ubrać.

off..
Ps w Kołobrzegu są skuterki.... czasem nieźle pokiereszowane. Rowery itd... Niestety, dać chłopu zegarek

kalex - Dzisiaj 11:49

Może nie używają tego "rodzice" przedszkolaków , ale za to używają tego "studenci" - w sensie ludzie młodzi , nie koniecznie ustabilizowani życiowo. A to przekłada się na to że takiemu "studentowi" pomyśli się dwa razy zanim kupi 30 letniego golfa (za 500 zł) żeby podlecieć na zakupy gdzieś dalej raz w tygodniu.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group