SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

Ogólne rozmowy - Prąd użytkowy z akumulatora samochodu

Karwoś - 2017-11-24, 20:48
Temat postu: Prąd użytkowy z akumulatora samochodu
Witam

Czy któryś z producentów oferuje coś takiego w standardzie??
Np mam dom a na nim instalację fotowoltaiczną np 6kW. Któregoś pięknego weekendu siedzę sobie na tarasie od rana do wieczora, piję browarka, zużycie prądu w domu znikome, samochód się ładuje - no i naładował na maxa (jako że piję browarka to nie jeżdżę. I sobie tak myślę - jutro też nie jadę - podłączam samochód inną wtyczką i wieczorkiem używam tylko tego prądu z akumulatorów a nie sieci.
Nissan to testował ale czy jest jakieś rozwiązanie seryjne ?

PatrykS - 2017-11-24, 22:46

Karwoś napisał/a:
Nissan to testował ale czy jest jakieś rozwiązanie seryjne ?
Zdaje się że w Japonii Nissan sprzedaje stację dwukierunkową łączącą się z samochodem przez CHAdeMO. Inne rozwiązanie nie ingerujące zbytnio w instalację samochodu to przetwornica 12V DC -> 230V AC podłączana do akumulatora 12V w samochodzie. Po włączeniu zapłonu samochód może dać z głównego akumulatora do tego 12V około 1kW mocy. Zakłądając że średnio więcej nie potrzebujemy to możemy użyć np. takiej:
http://allegro.pl/przetwo...7055611158.html
Można jedno jej wejście podłączyć do sieci, drugie do akumulatora w samochodzie, a na wyjście dom (dom odłączony zupełnie od sieci) - ma tryb, w którym stara się brać maksimum prądu z akumulatora, a jak go zabraknie to przełącza na wejście sieciowe jak UPS. Kupiłem taką i będę testował niedługo.

Za kilka lat standardem będzie w samochodzie połączenie dwukierunkowe z siecią przez zwykłą wtyczkę i standardową ładowarkę/EVSE, przenośną lub ścienną - pierwsze takie samochody pojawią się pewnie za rok-dwa. W końcu w samochodzie jest potężny falownik o mocy ciągłej rzędu 50kW, zwykle trójfazowy.

Karwoś - 2017-11-24, 22:59

Takie podłączenie pod 12V byłoby dość na granicy. 1kW to trochę mało. Najlepszym rozwiązaniem byłoby gdyby chwilowo mogło obsłużyć do 10kW. Ale to już musiałoby brać prąd bezpośrednio z baterii.
Ostatnio mówiono mi o nowo wybudowanym domu zupełnie samowystarczalnym pod B-stokiem - Dom z fotowoltaiką ok 10kW + baterie magazynujące - zupełnie bez podłączenia do sieci. Gdyby tak dołożyć jeszcze prąd z baterii samochodu byłoby ciekawie.

PatrykS - 2017-11-24, 23:46

Karwoś napisał/a:
1kW to trochę mało. Najlepszym rozwiązaniem byłoby gdyby chwilowo mogło obsłużyć do 10kW.
Ta przetwornica chwilowo może dostarczyć do 9kW, co prawda akumulator musiałby dostarczyć jedyne 750A :-) I to przy spadku do góra 10,5V - trzeba by więc ich tam połączyć kilka równolegle. Ale nie jestem pewien czy jest taka potrzeba - skoro prąd na działce jest to przy chwilowo większej potrzebie przetwornica dostarczy go z sieci, a przy średnim niskim poborze (pewnie rzędu 100-500W) 99% pójdzie z samochodu. Więc tak naprawdę zasilacze UPS 1kW na 12V (o wiele tańsze) mogą się równie dobrze sprawić co ta wielka przetwornica.
krawcu - 2017-11-25, 21:59

Nowy Leaf podobno ma oferować takie rozwiązanie. Nawet jakąś brytyjską reklamę widziałem.
YANNOSICK - 2017-11-26, 11:05

Na fejsbukowych grupach Volt-owców już chłopaki wyciągają prąd z baterii ale musiałbyś przewertować kilkaset postów żeby się dokopać bo ostatnio pisali o tym na okoliczność jakiegoś huraganu.
Może jakaś prądnica i pas transmisyjny na podniesione koło? :lol: :lol: :lol:

wodnik7 - 2017-11-26, 11:30

Sono motors i ich prototyp Sion - samwidzialem, proste i dzialajace. Przetwornica 230V, a oprocz tego typ2 (gniazdo).
Karwoś - 2017-11-26, 13:03

Wydaje mi się że to nie może być trudne - prąd z baterii poprzez przetwornicę powinien mieć inną częstotliwość - w ten sposób będzie wypierał prąd z sieci - powinno działać tak jak prąd z falownika fotowoltaiki.

Ale ja tylko pochodzę z rodziny elektryków :D

PatrykS - 2017-11-26, 23:44

Karwoś napisał/a:
Wydaje mi się że to nie może być trudne - prąd z baterii poprzez przetwornicę powinien mieć inną częstotliwość - w ten sposób będzie wypierał prąd z sieci - powinno działać tak jak prąd z falownika fotowoltaiki.
Dokładnie tak, tylko tak jak w falowniku częstotliwość musi mieć idealnie tą samą, natomiast napięcie ociupinkę wyższe, żeby prąd płynął w drugą stronę :-)
jas_pik - 2017-12-03, 23:34

Dla posiadczy pojazdów ze złączem Chademo firma Setec przygotowała inwerter działający właśnie z tego złącza o mocy do 3kW

Cena niestety wysoka 3000 $



krawcu - 2017-12-04, 11:13

Jaki jest sens robić Chademo o mocy mniejszej niż pokładowa ładowarka AC?
jas_pik - 2017-12-04, 11:49

Ale to nie jest ładowarka Chademo tylko inwerter dający ze złącza Chademo energię użytkową do awaryjnego zasilania domu :)
vwir - 2017-12-04, 11:50

Jak dla mnie to takie 3kW jako awaryjne zasilanie domu w zupełności by wystarczyło. Jednak cena dośc wysoka.
krawcu - 2017-12-04, 11:53

Aaaa... to nie spostrzegłem tego :)
jas_pik - 2017-12-04, 12:52

W sumie gdyby mieć samą wtyczkę to samemu sobie można zrobić coś takiego za niewielkie pieniądze - używając tylko któregoś z zasilaczy MeanWell ( miałem kiedyś zaznaczony w katalogu ale niestety skasowałem) który bez problemu przekształci DC 300 - 500 V na AC 240 V
drgrin - 2017-12-04, 12:56

jas_pik napisał/a:
W sumie gdyby mieć samą wtyczkę to samemu sobie można zrobić coś takiego za niewielkie pieniądze - używając tylko któregoś z zasilaczy MeanWell ( miałem kiedyś zaznaczony w katalogu ale niestety skasowałem) który bez problemu przekształci DC 300 - 500 V na AC 240 V


Oprócz wtyczki potrzebny jest jeszcze kawałek mikrokontrolera z kodem, który dogada się z autem i skłoni je do zamknięcia styczników w torze chademo :)

PatrykS - 2017-12-04, 14:05

drgrin napisał/a:
Oprócz wtyczki potrzebny jest jeszcze kawałek mikrokontrolera z kodem, który dogada się z autem i skłoni je do zamknięcia styczników w torze chademo
I odpowiednią wersję oprogramowania w samochodzie, która nie zburzy się na przepływ prądu w drugą stronę w czasie ładowania :-)
piero - 2018-01-12, 22:34

Rozwiązanie Vehicle-2-Grid, o którym piszecie, w Wlk. Brytanii wprowadzają różni dystrybutorzy energii. Ovo szacuje, że zyski z niego dla sieci - pozwala zniwelować szczyty zapotrzebowania i gromadzić nadmiary ze szczytów OZE - będzie na tyle duże, że udostępniający właściciele aut będą ładować za darmo. Podobne rozwiązanie zapowiedział DriveElectric.

https://www.theguardian.c...nissan-leaf-ovo


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group