SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

Samochody hybrydowe typu plug-in (PHEV/EREV) - Opel Ampera - zamiana żarówek halogenowych na LED

jackdp - 2018-01-10, 10:38
Temat postu: Lampy LED
Zainstalowałem wczoraj żarówki LED zamiast halogenowych.
Zdjęcia

Wcześniej zaprojektowałem i wykonałem na drukarce 3D nowe pokrywki do reflektorów:
Modele 3d

Żarówki LED mają wedle opisu 40W czyli o 15W mniej niż halogenowe. Powinno to wpłynąć pozytywnie na zasięg.

Pierwsze wrażenia mam bardzo pozytywne. Oryginalne światła w Amperze są marne.
Teraz jezdnia jest lepiej oświetlona, zasięg świateł jest niezmieniony.

Apolonia - 2018-01-10, 10:56

Jak z homologacją do tego rozwiązania?
jackdp - 2018-01-10, 11:05

Sprzedawca twierdzi, że żarówki mają homologację E8:

allegro

vwir - 2018-01-10, 11:25

Żarówki to sobie mogą mieć homologację. Homologacja dotyczy reflektora razem ze źródłem światła. Jeśli zmienisz źródło światła to reflektor już nie ma homologacji. Jeśli na reflektorze masz HC, HR albo ich kombinację (HC/R, HCR) to jest on przystosowany do żarówek halogenowych.
jackdp - 2018-01-10, 11:39

Bez znaczenia. Nikt nie wozi ze sobą homologacji reflektora czy żarówki.
Policja czy ITD mogą tylko sprawdzić czy spełnione są wymagane prawem parametry świateł.
Podobnie pracownik w stacji kontroli pojazdów.

vwir - 2018-01-10, 11:53

Homologację masz wybitą na każdym reflektorze. Sprawdzenie czy spełnione są wymagane prawem parametry to również sprawdzenie źródła światła. Byłem świadkiem tego, jak pracownik stacji kontroli pojazdów nie podbił przeglądu właśnie za chińskie hidy zamontowane w reflektorze przystosowanym do żarówek halogenowych. Podobny był kiedyś odcinek na tvn turbo w 'uwaga pirat'. Kobieta z Ukrainy miała hidy w reflektorach przystosowanych do żarówek halogenowych (częsty przypadek w autach z Ukrainy) i został jej zatrzymany dowód rejestracyjny i nie mogła kontynuować jazdy.
jackdp - 2018-01-10, 12:00

HID zgodnie z prawem wymaga spryskiwaczy i automatycznego poziomowania.
Nic mi nie wiadomo by przepisy stawiały taki wymóg wobec lamp LED.

vwir - 2018-01-10, 12:09

Nieprawda. Spryskiwaczy i samopoziomowania wymagają żarówki przekraczające 2000 lumenów. Nie ma znaczenia czy to hid, led, czy halogen. Jak najbardziej istnieją ksenony 25W o strumieniu poniżej 2000lm które nie wymagają ani spryskiwaczy ani samopoziomowania. Ale to i tak nie ma absolutnie żadnego znaczenia - na reflektorze masz wybitą homologację żarówek, jakie są dopuszczone. Zerknij, czy masz tam tak jak pisałem - HC, HR, HCR albo HC/R. Jeśli tak to możesz używać tylko i wyłącznie żarówek halogenowych.
jackdp - 2018-01-10, 12:18

A z którego roku jest to prawo? Były wtedy w powszechnym użyciu reflektory LED?
Pytam bo o ile mi wiadomo większość nowych samochodów z reflektorami LED nie ma spryskiwaczy i samopoziomowania mimo że przekraczają 2000 lumenów.

vwir - 2018-01-10, 12:27

Ale jakie to ma znaczenie? Właśnie ustawodawca dał limit na podstawie strumienia światła a nie technologii, żeby nie musieć zmieniac prawa przy postępie i zmianie technologii świateł.
W jakich konkretnie autach masz ledy o strumieniu powyżej 2000lm bez spryskiwaczy? Nie spotkałem się z takimi. W zdecydowanej większości masz właśnie max. 2000lm.

http://motoryzacja.interi...cha,nId,1872440

jackdp - 2018-01-10, 12:31

Skąd wiesz, że mają max 2000 lumenów? Mierzyłeś?
vwir - 2018-01-10, 12:39

A skąd wiesz, że mają powyżej 2000lm? Mierzyłeś? Wiem, bo o tym czytałem. Załączyłem jeden z artykułów, ale było ich znacznie więcej. Zresztą gdyby miały ponad 2000lm to by miały spryskiwacze - prosta sprawa. Inaczej nie zostałyby dopuszczone do użytku w europie.

Tu masz na przykład info o reflektorach ledowych w seacie leon (oczywiście poniżej 2000lm): http://magazynauto.interi...oby,nId,1098473

PatrykS - 2018-01-10, 13:25

vwir napisał/a:
Byłem świadkiem tego, jak pracownik stacji kontroli pojazdów nie podbił przeglądu właśnie za chińskie hidy zamontowane w reflektorze przystosowanym do żarówek halogenowych.
Na przeglądach potrafią się do tego przyczepić - a widać z daleka po barwie, mi kiedyś w Punciaku kręcili nosem na postojówki przednie, w tylnych różnicy w barwie nie widać :-)
bodix - 2018-01-10, 13:31

Na przełamanie tematu, ostatnio przy porannych mrozach naszła mnie jedna myśl. Czy stosowanie w EV zwykłych halogenów zamiast LED nie było podyktowane również kwestiami bezpieczeństwa. W moim Nissanie rano wszystkie lampy zamarznięte i w takim stanie dojechałem do pracy oprócz halogenów które rozgrzały klosz. Czy Ledy są w stanie utrzymać dodatnią temperaturę wewnątrz klosza nawet przy bardzo niskich temperaturach bo jednak w elektrykach nie ma co grzać pod maską, ktoś coś wie.
kalex - 2018-01-10, 13:35

Prowadził ślepy kulawego. Podawanie lumenów na źródle światła nie ma kompletnie sensu.

Po włożeniu w oprewę (reflektor ) może z tego zostać 40%. - To apropo artykuliku przywołanego powyżej.

---------------

Ledy dają ciepła w pizdziec. Z tym że jest odprowadzane z diody , inaczej dojechała by do 200 st i się sfajczyła.

jackdp - 2018-01-10, 15:57

Byłem na stacji diagnostycznej i poprosiłem o sprawdzenie świateł łącznie z ich jasnością.
Diagnosta skorygował minimalnie ustawienie świateł i uznał, że są OK.

vwir - 2018-01-10, 15:58

Ledy wydzielają kilkakrotnie mniej energii w postaci ciepła, niż halogeny (przy tym samym strumieniu światła).
Nie doszukiwałbym się tutaj żadnych względów bezpieczeństwa, tylko jak by nie patrzeć to ampera to konstrukcja z 2011 roku (7 lat temu), gdy ledy nie były jeszcze tak popularne i tanie, jak teraz. Ponadto światła ledowe mają też i swoje minusy - gdy się w końcu coś przepali to reflektor do wymiany. Tymczasem strumień światła bez zastosowania spryskiwaczy i samopoziomowania musi być ograniczony do 2000lm, czyli zysk raptem 20% w stosunku do halogenowych. Sensowne ledy to dopiero wersja matrix, która w tanich autach (opel astra) pojawiły się całkiem niedawno (2 lata temu?).

To, że diagnoście nie chciało się sprawdzać to nie ma znaczenia - ludzie często zakładają zwykłe żarówki tylko na przegląd, a po przeglądzie z powrotem led/hidy czy co tam jeszcze. Większym problemem jest policja lub krokodylki. Jeśli będzie im się chciało sprawdzić to dalej nie pojedziesz. Na wszelki wypadek wrzuć do bagażnika zwykłe żarówki, żebyś mógł kontynuować jazdę.

jackdp - 2018-01-10, 16:09

Na wszelki wypadek wrzuciłem :-)
Nota bene diagnosta wiedział że żarówki są LED'owe bo mu o tym powiedziałem.
Diagnosta i zaproszony przeze mnie rzeczoznawca samochodowy skomentowali LED'y w ten sposób, że ich użycie nie będzie miało znaczenia o ile nie dojdzie do wypadku w którym światła graja główną rolę.
Co ciekawe diagnosta mi powiedział, że na razie nie sprawdzają świateł na przeglądzie rejestracyjnym ale ulegnie to zmianie kiedy zostanie w pełni wdrożony CEPIK 2.

PatrykS - 2018-01-10, 20:38

kalex napisał/a:
Ledy dają ciepła w pizdziec. Z tym że jest odprowadzane z diody , inaczej dojechała by do 200 st i się sfajczyła.
Tak jak vwir napisał zwykle 5x mniej niż halogeny (dobre jeszcze mniej - nawet i 10x). Do tego to ciepło wyprowadzane jest poza klosz, więc z podgrzaniem jego szyby będzie spory problem.
jackdp - 2018-01-10, 21:04

a propos zamarzniętych reflektorów. Ten sam problem dotyczy przedniej szyby w Amperze, dlatego wożę ze sobą płyn rozmrażający do szyby. Można go rzecz jasna użyć i do rozmrożenia reflektorów. Lepsze to niż drapanie.
Apolonia - 2018-01-13, 14:16

Oj oj, to trochę należy poczekać, aż producenci zrobią zamienniki led
do halogenu o mniejszej mocy, silniejszym świetle i bez udziwnień montażu.

jackdp - 2018-01-14, 08:33

Nie doczekasz się. Postęp w dziedzinie LED zwolnił. Diody LED są już naprawdę bardzo wydajne.
Żarówki LED mają albo pasywne chłodzenie jak te których ja użyłem albo aktywne w postaci wentylatora. Takie też kupiłem ale jeszcze ich nie testowałem.
W fabrycznych reflektorach LED diody zapewne odprowadzają ciepło do tylnej ścianki reflektora, wykonanej z np. aluminium. Jest to rozwiązanie bardziej eleganckie.
Czas "życia" prawidłowo chłodzonych diod LED jest rzędu kilkudziesięciu tysięcy godzin pracy.
Powinno wystarczyć na całe "życie" samochodu.

zeeltom - 2018-01-14, 09:02

Dziwię się takim różnym ograniczeniom i homologacjom. Dla mnie światło ma oświetlać prawidłowo drogę, nie oślepiać, a z czego jest zrobiona żarówka powinno być bez znaczenia.
Ale oczywiście są mądrzejsi ode mnie we wprowadzania następnych idiotycznych przepisów, które nijak się nie mają do rzeczywistości. Pamiętacie, jak zabraniano używania centralnego światła stopu na tylnej szybie?
Nie wolno i już, bo takie bandyckie przepisy obowiązywały. A komu to przeszkadzało? Teraz praktycznie każde auto takie światło ma. Bo zwiększa bezpieczeństwo. Tylko wtedy nikomu to do głowy nie przyszło, bo lepiej wiedzieli, co jest lepsze. Ot, taka natura urzędników.

jackdp - 2018-01-14, 09:08

Wolałbym by policja i krokodylki karały za źle ustawione światła a nie za brak homologacji.
Apolonia - 2018-01-14, 09:53

jackdp napisał/a:

Żarówki LED mają albo pasywne chłodzenie jak te których ja użyłem albo aktywne w postaci wentylatora. u.


Trochę nie rozumiem tego problemu z chłodzeniem.
Używaną i rozgrzaną żarówkę H7 to do reki nie da się chwycić.
Podobne jest z tradycyjna domową np. 60 W, natomiast
6W led filamnet chwytam bez problemu, chłodzenia tam nie widzę,
a świecą podobnie. Owszem początkowo w 2014 też czytałem,
że te filamenty mogą się grzać lecz tego nie stwierdziłem.
Używam ich na elewacji w oprawach hermetycznych latem
po upałach w dzień i ciepłej nocy, od 3 lat nic sie nie dzieje.
Rozumiem oczywiście, że led 35W daje więcej ciepła niż 6W,
ale może wentylacja powinna być inna (otworki w dole lampy),
a mam tam takie gumki na odpływ wody.
Dodatkowo widuję jak świecą żarówki rejestracji W5W standard,
a potem led tuning (1-2W) że w dzień zderzak jest jasny, to widzę
postęp w ilości światła.
Coś domniemam, że producenci nie bardzo są zainteresowani
rozwojem żarówek H idą na ilośc światła podnosząc moc.

Ja życzył bym sobie aby żarówka miała te poniżej 2000 lm, ale
zamiast 35W lub 55W konsumowała mniej mocy np. 15-20W,
bez efekciarstwa, ale oszczędnie i to powinien być kolejny krok
w rozwoju tej technologi pod kątem aut elektrycznych, które
chcą konsumować jak najmniej prądu również w oświetleniu.

Do dziś nie rozumiem dlaczego żarówki kierunków 21W nie są
zamieniane na led, ale już oświetlenie rejestracji, to musi być.

jackdp - 2018-01-14, 10:30

Widziałem Żarówki LED pasujące do Ampery o mocy 25W czyli przeszło dwa razy mniej niż oryginalne. To co postulujesz jest już dostępne.
Przypuszczam, że jeśli trochę poszukasz w Internecie to znajdziesz LED'owe odpowiedniki żarówek do kierunkowskazów. Zapewne tez wymagają homologacji i zapewne też nikt nigdy nie będzie sprawdzał jakie żarówki masz w samochodzie.
Ja zmieniłem żarówki na LED'owe bo nie najlepiej widzę w ciemnościach i potrzebuję jak najlepszego oświetlenia jezdni przed samochodem. To kwestia bezpieczeństwa. Homologacja mi albo pieszemu życia nie uratuje, dobre oświetlenie drogi może uratować.

kalex - 2018-01-14, 12:25

W amperze sytuację ratuje soczewkowy reflektor. Ale są pacjenci co do "parabolików" ładują wynalazki i naprawdę ma się ochotę takiego jegomoście za łep przyłożyć do tego reflektora żeby się napatrzył w to co produkuje.
kriss032 - 2018-02-27, 15:37

W swoim Volcie założyłem led z gniazdem HIR2 tak jak w oryginale, pasuje bez przeróbek typu wiercenie i itp. ledy mają przetwornicę wewnętrzną której nie dostrzeże policjant , diagnosta. Ja wożę dla policjanta oryginalne żarówki na ewentualną wymianę i to się sprawdza podczas kontroli. Ilość lumenów jest naciągana ledy świecą porównywalnie do oryginalnych żarówek. Acha po włączeniu słychać w głośnikach radia zakłócenia przetwornicy led. Pobór prądu prądu po pomiarach 2 x 35w
Link do Chińczków gdzie dokonałem zakupu
https://pl.aliexpress.com/item/2Pcs-lot-8000lms-Xtremely-White-9012-HIR2LL-LED-Super-Bright-80W-6000K-White-Fog-Light-DRL/32825106720.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.MCFjEe

PatrykS - 2018-02-27, 16:06

zeeltom napisał/a:
Dziwię się takim różnym ograniczeniom i homologacjom.
Daj swobodę - zobaczysz jakie dyskoteki spotkasz na samochodach i jakiego oczopląsu nocą od tego dostaniesz, wystarczy zajrzeć z przodu do kabiny niejednego TIRa :-)

Apolonia napisał/a:
jackdp napisał/a:

Żarówki LED mają albo pasywne chłodzenie jak te których ja użyłem albo aktywne w postaci wentylatora.


Trochę nie rozumiem tego problemu z chłodzeniem.
Używaną i rozgrzaną żarówkę H7 to do reki nie da się chwycić.
Podobne jest z tradycyjna domową np. 60 W, natomiast
6W led filamnet chwytam bez problemu, chłodzenia tam nie widzę,
a świecą podobnie.
Sprawa polega na tym że żarówce kompletnie nie przeszkadza wysoka temperatura (co najwyżej oprawce i reflektorowi), natomiast dla diody LED wysoka temperatura jest zabójcza, dlatego trzeba ją chłodzić. W zwykłym reflektorze nia ma jak za bardzo odprowadzić ciepła ze środka, w lampach od początku projektowanych jako LEDowe sprawa jest prosta, bo wystarczy je umieścić na radiatorze powiedzmy "wystającym poza reflektor".

kriss032 napisał/a:
Pobór prądu prądu po pomiarach 2 x 35w
No to cholernie mocne te LEDy. W 8000 lumenów nie ma co wierzyć (ponad 200lm/W to nie uda się przy tak marnym chłodzeniu), ale nawet 1/4 tego (osiągalne nawet w kiepskich LEDach) daje ze dwa razy więcej lumenów niż halogen 55W, co podejrzewam robi z przodu dwa słoneczka - próbowałeś minąć swój samochód nocą siedząc w innym jadącym z przeciwka?
kalex - 2018-02-27, 16:27

PatrykS napisał/a:
ponad 200lm/W to nie uda się przy tak marnym chłodzeniu


Pytanie ilu watowe są diody , a na ilu pracują. Jak by były porządnie "przewymiarowane" (w co wątpię) to by dały więcej lumenów i były by trwalsze.

PatrykS - 2018-02-27, 17:15

kalex napisał/a:
Jak by były porządnie "przewymiarowane" (w co wątpię) to by dały więcej lumenów i były by trwalsze.
Lumenów mniej, więcej lumenów na Wat (większa sprawność).
jackdp - 2018-02-27, 17:49

Patryku, mam 55W żarówki LED do Ampery. Zamówiłem je z Chin i szły tak długo, że znudziło mi się czekanie i zamówiłem słabsze na Allegro. Kilka dni po zainstalowaniu tych słabszych doszły te mocniejsze.
Jeśli chcesz to Ci je wyślę do testów.
https://www.aliexpress.co...2687324215.html

PatrykS - 2018-02-27, 23:29

jackdp napisał/a:
Jeśli chcesz to Ci je wyślę do testów.
Nie mam żadnych mierników oświetlenia, więc za bardzo nic nie sprawdzę. One mają wiatraczki - to zdecydowanie poprawia chłodzenie. 55W w LEDzie nawet bylejakim to jednak kupa światła - trzeba by dobrze sprawdzić, że nie oślepia się jadących z przeciwka.
Rafał - 2018-02-28, 00:02
Temat postu: http://allegro.pl/zarowka-led-9012-hir2-80w-philips-r4-9600l
Już o ponad roku jeżdżę na LED-ach i mogę się podzielić obserwacjami:
- na pewno nie oślepiam, robiłem testy, nikt nigdy mi nie mrugnął 'długimi'. Reflektor Ampery posiada elektromechaniczną blendę dla świateł mijania, która podręcznikowo odcina górne pole strumienia.
- diagnosta już dwa razy sprawdzał rozkład wiązki spektrofotometrem - bez uwag
- radiatory w postaci warkoczy plecionki są tylko lekko ciepłe,
- komfort jazdy z LED-ami jest nieporównywalnie większy niż z halogenami.
- prawdopodobnie zasięg świateł jest nieco mniejszy, ale jeżeli się nie mieszka w kompletnej głuszy, to ciężko to zauważyć.

Mam ten typ:LED

jackdp - 2018-02-28, 01:53

PatrykS napisał/a:
... trzeba by dobrze sprawdzić, że nie oślepia się jadących z przeciwka.

Wiązka światła jest kształtowana przez soczewki i nie oślepia.
Sprawdzałem na zwykłych żarówkach i na LEDowych. Oświetlany jest dokładnie ten sam obszar przed samochodem tyle że lepiej.

Przed zmianą żarówek ustawiłem samochód przed skarpą i włączyłem światła mijania. Sfotografowałem obszar oświetlony. Potem zmieniłem żarówki i ponownie sfotografowałem obszar oświetlony. Na zdjęciach widać, że reflektor oświetla ten sam obszar.
Nie świeci wyżej niż wcześniej.

Po zamontowaniu LEDów pojechałem do zaprzyjaźnionego diagnosty i zrobiłem pełne badania oświetlenia. Nie miał uwag ani do jasności ani do ustawienia świateł.

vwir - 2018-02-28, 07:07

Wiązka jest kształtowana przez soczewkę, pod warunkiem, że led ma źródło światła idealnie w tym samym miejscu co zwykła żarówka.
Poza tym jeśli te ledy mają ponad 2000lm to powinieneś mieć samopoziomowanie. Ja rozumiem, że diagnosta nie miał warunków, sprzętu lub umiejętności i tego nie sprawdził, ale to nie oznacza, że z krokodylkami na drodze będzie tak samo. Wystarczy, że posadzisz z tyłu 2 osoby lub wpakujesz coś ciężkiego do bagażnika i zapomnisz zjechać na manualnej regulacji w dół. Zobacz, jak wtedy oślepiasz. A ten volt, o którym kolega pisał kilka postów wyżej ma w ogóle regulację góra-dół?

jackdp - 2018-02-28, 07:27

vwir napisał/a:
Poza tym jeśli te ledy mają ponad 2000lm to powinieneś mieć samopoziomowanie.

Podziwiam Twoje przywiązanie do przestrzegania przepisów.

vwir napisał/a:
Ja rozumiem, że diagnosta nie miał warunków, sprzętu lub umiejętności i tego nie sprawdził

Rzecz w tym, że ma taki sprzęt i go użył bo się uparłem. Ta stacja diagnostyczna jest przygotowana do prowadzenia rozszerzonych badań technicznych. Powiedział mi że wkrótce na przeglądzie rejestracyjnym będą obowiązkowo badane światła w każdym pojeździe.

vwir - 2018-02-28, 09:17

Możesz podziwiać - nie mam nic przeciwko. Po prostu jeżdżę trochę i wybitnie irytujące jest to, ile osób oślepia innych. Dopóki nie obciążysz auta z tyłu to pewnie jest ok. Jeśli obciążysz ale nie zapomnisz obniżyć świateł (jeszcze nie widziałem nikogo, kto by używał tego gadżetu zgodnie z jego przeznaczeniem) to też jest ok. Nie masz spryskiwaczy reflektorów, więc jeśli czyścisz klosze gdy są usyfione (o co ostatnio nietrudno) to pewnie też jest ok. Ale w przeciwnym przypadku będziesz świecił innym po oczach a to już jest nie tylko irytujące i na dłuższą metę męczące, ale i niebezpieczne.

Nie do końca chce mi się wierzyć, że po wsadzeniu tych żarówek zmieściłeś się w 2000lm strumienia światła. Ja rozumiem, że chińczycy piszą co im się podoba, ale jednak aż o tyle by się nie "pomylili". A diagnosta jak to diagnosta - jeżdże na okręgówkę bo tam mi robią przegląd najlepiej, ale nigdy nie sprawdzali strumienia światła. Sprawdzają jego odcięcie i ustawienie góra-dół. Ale nie strumień światła.

jackdp - 2018-02-28, 09:58

Mam nadzieję, że wkrótce wejdzie obowiązkowe badanie ustawienia świateł we wszystkich pojazdach podczas przeglądu rejestracyjnego.
PatrykS - 2018-02-28, 10:43

jackdp napisał/a:
Mam nadzieję, że wkrótce wejdzie obowiązkowe badanie ustawienia świateł we wszystkich pojazdach podczas przeglądu rejestracyjnego.
Ustawienie świateł i regulację robią na każdym przeglądzie, chyba że miałem szczęście do takich stacji. Badania badaniami, ale ja jestem ciekawy po prostu minięcia samochodu z takimi światłami nocą z przeciwka - bo jeśli tyle więcej światła pada na drogę to i odpowiednio więcej jest rozpraszane na kloszu i trafia do oczu jadących z przeciwka. Z drugiej strony nie miałbym nic przeciwko przyciskowi, którym można włączyć maxa jak jedziemy sami pustą drogą, i wyłączyć przy mijaniu kogoś.
vwir - 2018-02-28, 11:20

Są już takie. To się nazywa światła drogowe i mijania ;)
kalex - 2018-02-28, 13:13

Nie ma co szukać dziury w D.. Oślepiać można każdym "autem" , nie trzeba zmieniać do tego żarówek. Ale trzeba mieć świadomość na temat działania naszych świateł w danym momencie. Przecież odrazu widać że walimy po suficie , trzeba wtedy reagować wten czy inny sposób.

Czasami mam okazję jeździć A7 z Matrixledami , jak się odpali na "auto" to też mrugają że ich oczka bolą.

vwir - 2018-02-28, 15:08

No - nie tak dawno mijałem astrę z matrixami z naprzeciwka. Pech chciał, że wszystko wkoło było ośnieżone. Wprawdzie bezpośrednio mnie te światła nie raziły (bezpośrednio w moją stronę się obniżyły) ale na boki już świeciły długimi i pięknie oślepiało mnie światło odbite od śniegu. Oczywiście miganie długimi nic nie dawało - gość zamiast włączyć zwykłe mijania też mi zaczął migać długimi. Gdy mijam auta z matrixami przy 'normalnej' pogodzie to wszystko jest ok i zupełnie to nie razi. Ale gdy wszystko wkoło jest białe to już nie jest tak pięknie.

A jeśli chodzi o świecenie po suficie - nikt nie mówi o jakimś ekstremum, gdzie światła świecą po koronach drzew. Wystarczy, że posadzisz dwie osoby z tyłu i światła już idą z metr do góry. A to już w zupełności wystarczy, żeby oślepiać. No i jest różnica jeśli oślepia cię żarówka halogenowa 1700lm a chiński led 4000lm. Duża różnica. Teoretycznie w takiej sytuacji trzeba sobie pokrętłem obniżyć światła, ale jeszcze nigdy nie widziałem, żeby ktoś to robił.

PatrykS - 2018-02-28, 18:49

vwir napisał/a:
Są już takie. To się nazywa światła drogowe i mijania
Tak, tylko w Amperze po przełączeniu nadal nie powala :-)

vwir napisał/a:
A jeśli chodzi o świecenie po suficie - nikt nie mówi o jakimś ekstremum, gdzie światła świecą po koronach drzew.
Ja też nie to mam na myśli - weź normalne światła w samochodzie z przeciwka, widzisz tylko światło rozproszone na kloszu, bo reszta wycelowana jest w asfalt. I teraz pomnóż to co widzisz przez 5 - efekt pewnie taki jak by zwykłe światła unieść.
Pawiel - 2018-03-01, 17:50

Jak widze na Aliexpress w opisie przedmiotu:
umen : 5200LM per bulb; 10400LM per pair

to noz w kieszeni sie otwiera. Gorszej bujdy nie czytalem.
Osiagniecie takiego poziomu lumenow jest po prostu niemozliwe ztak malej powierzchni led i radiatora. To jak mowic ze ogniwo laptopowe ma 10Ah pojemnosci.

Wystarczy wejsc na dowolna strone dystrybutorow elementow elektronicznych i popatrzeć, jakie parametry mają diody led mocy o podobnej wielkosci.

Ciwkawe gdsie sie podziewa cieplo z niby 55W diody (zespolu diod).

jackdp - 2018-03-01, 18:24

http://www.cree.com/led-c...ete/xlamp-xp-l2
Jak widać da się wyemitować 1175 lm z 10W mocy. 5 takich diod i masz 50W - 5875 lm.

Nie wiem jaką sprawność ma ten wentylator i radiator na którym są diody. Jestem jednakże zdania że da się taką żarówkę skonstruować.

jackdp - 2018-03-01, 18:28

PatrykS napisał/a:
vwir napisał/a:
Są już takie. To się nazywa światła drogowe i mijania
Tak, tylko w Amperze po przełączeniu nadal nie powala :-)


Jechałem dzisiaj w nocy do Warszawy i miałem okazję potestować światła drogowe na tych żarówkach LED które zainstalowałem w mojej Amperze. Jest naprawdę dobrze. Droga i znaki są dobrze oświetlone. A wcześniej było marnie.

Pawiel - 2018-03-01, 20:54

jackdp napisał/a:
http://www.cree.com/led-components/products/xlamp-leds-discrete/xlamp-xp-l2
Jak widać da się wyemitować 1175 lm z 10W mocy. 5 takich diod i masz 50W - 5875 lm.

Nie wiem jaką sprawność ma ten wentylator i radiator na którym są diody. Jestem jednakże zdania że da się taką żarówkę skonstruować.


To proponuje na podobnym rozmiarze radiatora w podobnych odleglosciach zamontowac odpowiednia ilosc diod, zasilic je i zobaczyc co sie stanie.
Podpowiem - pewnie sie nie zmiesci tyle diod, a jesli juz, to blyskawicsnie sie przepala.

Dobra, konczetenvtemat, bo to forum o ev a nie o ledach.

Pawiel - 2018-03-01, 23:15

jackdp napisał/a:
Jechałem dzisiaj w nocy do Warszawy

Jak spalanie na tak długiej trasie?

jackdp - 2018-03-02, 06:22

6.8 l /100km na trasie do Warszawy i z powrotem. Klima włączona, światłą włączone i co jakiś czas jazda na na drogowych. No i -14°C. Samochód zimny po wyjeździe z garażu.

6.5l/100km na trasie powrotnej z Warszawy. Trochę cieplej i światła do jazdy dziennej.

Rożnica między jazdą nocną i powrotem za dnia ok 1 l/100km.

Latem na podobnej trasie wychodziło mi 5.5 l/100km. Za dnia.

Prędkość 110 km/h.

Michuu8 - 2018-03-02, 11:36

Mam od niedawna auto ale u mnie jest podobnie kiedy wymieniłem żarówki na ledowe.
Konkretnie do ampery nie mogłem kupić ale do opla zafira pasowały.
Różnica w widoczności bardzo duża i w spalaniu też podobnie jak u kolegi.

Pytanie czy w amperze są światła do jazdy w dzień ?

PatrykS - 2018-03-02, 15:22

Michuu8 napisał/a:
Pytanie czy w amperze są światła do jazdy w dzień ?
Są, przełączane automatycznie (czujnik oświetlenia pod szybą przednią).
Pawiel - 2018-03-02, 22:17

jackdp napisał/a:
6.8 l /100km na trasie do Warszawy i z powrotem. Klima włączona, światłą włączone i co jakiś czas jazda na na drogowych. No i -14°C. Samochód zimny po wyjeździe z garażu.

6.5l/100km na trasie powrotnej z Warszawy. Trochę cieplej i światła do jazdy dziennej.

Rożnica między jazdą nocną i powrotem za dnia ok 1 l/100km.

Latem na podobnej trasie wychodziło mi 5.5 l/100km. Za dnia.

Prędkość 110 km/h.

u mnie jest prawie identycznie zimą.

Maxi - 2018-03-11, 11:42

jackdp napisał/a:
6.8 l /100km na trasie do Warszawy i z powrotem. Klima włączona, światłą włączone i co jakiś czas jazda na na drogowych. No i -14°C. Samochód zimny po wyjeździe z garażu.

6.5l/100km na trasie powrotnej z Warszawy. Trochę cieplej i światła do jazdy dziennej.

Rożnica między jazdą nocną i powrotem za dnia ok 1 l/100km.

Latem na podobnej trasie wychodziło mi 5.5 l/100km. Za dnia.

Prędkość 110 km/h.


Mi na trasie z Płocka do Wrocławia przy prędkości 120km/h komputer pokazał 6,8l.
Na powrocie prędkość 130-140km/h 6,9l.

Pawiel - 2018-03-11, 22:08

To mało, jak na tak ciężki samochód. Spalanie zacne.

Ma ktoś pomysł, by zastąpić kawałek szmaty z tyłu zakrywający bagaznik w Amperze jakąś półką? Oczywiście znam propozycję z USA, za jakieś 100$ (gościu robi i wysyła coś co mozna nazwać półką...) - ale z niej nie skorzystam. Poszukuję czegoś tańszego.

PatrykS - 2018-03-12, 14:54

Maxi napisał/a:
Na powrocie prędkość 130-140km/h 6,9l.
Musiało być z wiatrem :-)

Pawiel napisał/a:
To mało, jak na tak ciężki samochód. Spalanie zacne.
Jest dość aerodynamiczna i płaska pod spodem.

Pawiel napisał/a:
Ma ktoś pomysł, by zastąpić kawałek szmaty z tyłu zakrywający bagaznik w Amperze jakąś półką?
Nie wiem, jak często coś wozisz w bagażniku, ale ja często wrzucam tam plecak lub fotelik dziecięcy, a że bagażnik dość płytki to szmatka przeważnie opina coś tam, a półka by już odstawała.
Pawiel - 2018-03-12, 21:27

PatrykS napisał/a:
Maxi napisał/a:
Na powrocie prędkość 130-140km/h 6,9l.
Musiało być z wiatrem :-)

Pawiel napisał/a:
To mało, jak na tak ciężki samochód. Spalanie zacne.
Jest dość aerodynamiczna i płaska pod spodem.

Pawiel napisał/a:
Ma ktoś pomysł, by zastąpić kawałek szmaty z tyłu zakrywający bagaznik w Amperze jakąś półką?
Nie wiem, jak często coś wozisz w bagażniku, ale ja często wrzucam tam plecak lub fotelik dziecięcy, a że bagażnik dość płytki to szmatka przeważnie opina coś tam, a półka by już odstawała.


No za płaska Ampera pod spodem to nie jest. Mój poprzedni spalinowiec (208'ka) yła bardziej płaska. GM mógł się bardziej w tym względzie postarać.

Maxi - 2018-03-12, 22:09

[quote="PatrykS"]
Maxi napisał/a:
Na powrocie prędkość 130-140km/h 6,9l.
Musiało być z wiatrem :-)

To są dane z komputera pokładowego, który niestety przekłamuje-zlicza średnie zużycie przebytej drogi na prądzie i na benzynie. W rzeczywistości na samej benzynie wychodzi 7,7l/100km co przy masie ponad 1,7t nie jest złym wynikiem.
Tylko przy tej prędkości generator niemiłosiernie hałasuje. Do 100 km/h jest przyzwoicie, ale na autostradzie to trzeba za tirem jechać.
Reasumując-miasto super, autostrada-masakra.

PatrykS - 2018-03-13, 09:45

Maxi napisał/a:
o są dane z komputera pokładowego, który niestety przekłamuje-zlicza średnie zużycie przebytej drogi na prądzie i na benzynie.
Wystarczy użyć jednego z liczników na głównym ekranie (tym z prędkościomierzem) i już mamy poprawny pomiar. Co do wiatru to chodziło mi o to, że mimo różnicy prędkości miałeś to samo spalanie.

Maxi napisał/a:
Tylko przy tej prędkości generator niemiłosiernie hałasuje.
Bo ja wiem? Większy szum powietrza przy tej prędkości zagłusza silnik, generalnie żadnym chyba jeszcze tak cichym samochodem nie jeździłem.
Maxi - 2018-03-14, 22:22

PatrykS napisał/a:
Bo ja wiem? Większy szum powietrza przy tej prędkości zagłusza silnik, generalnie żadnym chyba jeszcze tak cichym samochodem nie jeździłem.
Cytat:


Jeżdżąc tylko elektrycznie-zgoda, ale na generatorze - już nie.
W weekend spotkałem się z Rafałem z Torunia i ma podobne spostrzeżenia.
Kwestia kto czym jeździł wcześniej i z czym ma porównanie ;)

PatrykS - 2018-03-14, 22:51

Maxi napisał/a:
Kwestia kto czym jeździł wcześniej i z czym ma porównanie
Z pewnością :-)
Rafał - 2018-03-15, 08:14

A propos jazdy na generatorze moje spostrzeżenia są następujące:

- pusta autostrada w Polsce lub kraj o wysokiej kulturze jazdy np. Holandia gdzie wszyscy jadą spokojnie tym samym tempem - silnik pracuje równo, praktycznie niesłyszalnie, niezależnie od prędkości.

- zatłoczona autostrada w Polsce - silnik przy przyśpieszaniu wkręca się na irytująco głośne wysokie obroty. W trybie PODTRZYMANIE pedał gazu działa praktycznie zero-jedynkowo, albo gaz do dechy albo nie jedzie. W trybie SPORT jest bardziej liniowo, ale mamy 0% baterii.

Moim zdaniem projektanci Volta/Ampery zakładali ich docelową eksploatację w krajach o ugruntowanej kulturze drogowej.

PS Z kolegą Maxi porównaliśmy jakość oświetlenia żarówkami LED kontra halogen. Różnica kolosalna.

Pawiel - 2018-03-15, 22:08

Potwierdzam, wciśnięcie mocniejsze pedału gazu skutkuje irytującym wzrostem głośności w kabinie, na szczęście na krótko, póxniej wszystko wraca do normy. Jednostajna jazda 120-130kmh to dosyć cicha praca silnika, zauważalna, ale jednak cicha.

:) projektanci Volta/Ampery nie wiedzieli co to brak kultury drogowa. Żyją w innych realiach :)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group