SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

Samochody hybrydowe typu plug-in (PHEV/EREV) - Hybryda szeregowa

Jacky X - 2018-03-06, 09:22
Temat postu: Hybryda szeregowa
Witam

Czy są na rynku jakieś hybrydy szeregowe ? Chyba BMW i3REX można by taką nazwać. Ja wiem , że dwa napędy w jednym aucie to nie jest szczęśliwy pomysł. I wiem ,że konwersja energii mechanicznej na elektryczną a potem na odwrót elektrycznej na mechaniczną to straty.

Tylko w motoryzacji nie takie dziwaczne konstrukcje powstawały a hybryda szeregowa ma tą zaletę , że silnik elektryczny eliminuje skrzynię biegów. A jak wiemy często Panie lub za oceanem manualna skrzynia nie jest lubiana. Co gorsze automatyczna skrzynia jest droga i szalenie skomplikowana w stosunku do silnika elektrycznego.

Dlaczego więc jest tak mało konstrukcji hybryd szeregowych ??? W ogóle znacie jakieś przykłady hybryd szeregowych ???

Ja nie mówię o sensie ekonomicznym tylko wygodzie i przyjemności z jazdy. Inny priorytet po prostu więc pomijamy czyste EV.

vwir - 2018-03-06, 09:25

Przecież jest opel ampera, chevrolet volt, chevrolet volt II, cadillac ELR.
Apolonia - 2018-03-06, 09:44

Czy peugeot 508 rxh lub 3008 lub DS5 to hybryda szeregowa?
motor diesel na przód skrzynia zautomatyzowana
motor elektryczny na tył bez skrzyni biegów.
tyle że to nie plug-in

domino - 2018-03-06, 10:08

Apolonia napisał/a:
Czy peugeot 508 rxh lub 3008 lub DS5 to hybryda szeregowa?
motor diesel na przód skrzynia zautomatyzowana
motor elektryczny na tył bez skrzyni biegów.
tyle że to nie plug-in


Mieszana, Lexusy hybrydowe też mają z tyłu jeden silnik elektryczny i to też jest hybryda mieszana.

szeregowa hybryda to tylko te wymienione przez vwira.

wwojciech - 2018-03-06, 10:11

Karma fisker tak samo jest hybryda szeregowa. niestety nieprodukowany juz
PatrykS - 2018-03-06, 10:13

Apolonia napisał/a:
Czy peugeot 508 rxh lub 3008 lub DS5 to hybryda szeregowa?
motor diesel na przód skrzynia zautomatyzowana
motor elektryczny na tył bez skrzyni biegów.
Równoległa - jeden i drugi napęd działają niezależnie, obydwoma da się napędzać koła. W szeregowej koła napędza tylko silnik elektryczny i i3 jest chyba jedynym czystym tego przykładem.
domino - 2018-03-06, 10:27

PatrykS napisał/a:
Równoległa - jeden i drugi napęd działają niezależnie, obydwoma da się napędzać koła. W szeregowej koła napędza tylko silnik elektryczny i i3 jest chyba jedynym czystym tego przykładem.


sorki fakt mam dokładny opis napędu hybrydowego 3008 hybrid4 spojrzałem teraz i jest napisane że równiolegla.
dokładnie to nazwali układ hybrydowy rozdzielony równoległy.

Apolonia - 2018-03-06, 11:04

PatrykS napisał/a:
Apolonia napisał/a:
Czy peugeot 508 rxh lub 3008 lub DS5 to hybryda szeregowa?
motor diesel na przód skrzynia zautomatyzowana
motor elektryczny na tył bez skrzyni biegów.
Równoległa - jeden i drugi napęd działają niezależnie, obydwoma da się napędzać koła. W szeregowej koła napędza tylko silnik elektryczny i i3 jest chyba jedynym czystym tego przykładem.


Posiadam RXH i mam opcje napedzania:
- automat
- os przednia tylko spalinowy
- oś tyla tylko elektryczny
- lub 2 osie czyli 4x4 (gdzie przenia oś jest mocno wykastrowana)

Najgłupsze co można było zrobić to oszczędzać paliwo w dieslu,
ale 4 litry na 100 przy masie ponad 1800 kg mi pasuje.
Zimą w śniegu i na budowie 4 koła pędne to też miłe rozwiązanie.

Szkoda tylko że PSA porzuciło koncepcję rozwoju tego pomysłu do wersji plug-in
z większą mocą motoru elektrycznego, a takie były jako koncepty.

Jacky X - 2018-03-06, 12:47

vwir napisał/a:
Przecież jest opel ampera, chevrolet volt, chevrolet volt II, cadillac ELR.


Na pewno ?

Ampera I miała silnik spalinowy ale tyleż on pełni rolę generatora co może bezpośrednio napędzać koła. Zatem nie była to powiedzmy klasyczna hybryda szeregowa choć taką funkcję miała.

Jeden z Chevroletów był chyba identyczny z Amperą I.

A drugiego i ELR konstrukcji nie znam.
Czy któryś z nich to klasyczna hybryda szeregowa gdzie silnik spalinowy nie może bezpośrednio napędzać kół pojazdu ?

vwir - 2018-03-06, 12:59

Z tego co piszą użytkownicy to ampera w 99,9% przypadków jest hybrydą szeregową (tak samo jak i volt) i tylko w bardzo określonych warunkach przekazuje napęd bezpośrednio z silnika na koła. W praktyce to się nie zdarza.
Jacky X - 2018-03-06, 13:36

No ale konsekwencją tego 0,01% jest chyba to, że posiada sprzęgło, skrzynię biegów ???
vwir - 2018-03-06, 13:54

Nie posiada skrzyni biegów. Jest coś a'la sprzęgło, które dołącza napęd, ale to już niech wyjaśnią właściciele amper, bo nie znam szczegółów. Ja to rozumiem tak, że załącza przekładnię o stałym przełożeniu. Przekładnie takie są też w czystych elektrykach. Jeśli masz elektryka w którym jest jeden silnik elektryczny (a nie po jednym przy każdym kole) to i tak po drodze pomiędzy silnikiem a kołami jest przekładnia (o stałym przełożeniu), mechanizm różnicowy i półosie.
Apolonia - 2018-03-06, 14:08

Hmmm przekładnia w elektryku działa bez przełożeń od 0-16 tyś obrotów
nie sądzę, aby ampera latała np 130 km/h na pełnych obrotach.

vwir - 2018-03-06, 14:17

Nie wiem w jakiej sytuacji i w jakich warunkach załącza się napęd równoległy. Podejrzewam, że konstruktorzy opla to nie idioci i załącza się tylko wtedy, gdy może. Czyli gdy prędkość samochodu jest odpowiednia dla obrotów silnika spalinowego, itp.
drgrin - 2018-03-06, 16:09

Formalnie rzecz biorąc Ampera ma hybrydowy szeregowo - równoległy układ napędowy. oznacza to że w pewnych warunkach może pracować jak hybryda równoległa, w innych jak hybryda szeregowa.

Tryb pracy równoległej jest używany podczas jazdy w trasie.

Z tego co pamiętam układ Ampery ma 2 sprzęgła i jeden hamulec - jeden z dwóch silników elektrycznych to tzw trans motor, gdzie obrotowy jest zarówno rotor jak i stator, hamulec jest w stanie zablokować obrót statora.

Pozdr

Arek_ban - 2018-03-06, 16:21

Jeśli ktoś jeździ do 110 km/h to ma Aperę w pełni szeregową.
Powyżej załącza się napęd z silnika spalinowego. Ma przekładnie planetarną i 3 sprzęgła.

Tu macie symulację:
https://www.youtube.com/watch?v=AX5ZwzNwTc4

https://www.youtube.com/watch?v=80E1fOp95rA

PatrykS - 2018-03-06, 18:05

Apolonia napisał/a:
nie sądzę, aby ampera latała np 130 km/h na pełnych obrotach.
Lata do 160km/h, ale wtedy oba silniki elektryczne pracują, może też pracować silnik spalinowy, wszystko to możliwe za pomocą wspomnianej przekładni planetarnej i trzech sprzęgieł.

Arek_ban napisał/a:
Jeśli ktoś jeździ do 110 km/h to ma Aperę w pełni szeregową.
Powyżej załącza się napęd z silnika spalinowego.
Konkretnie to załączy się, jeśli go o to poprosisz, lub jeśli skończy Ci się prąd w akumulatorze. Póki prądu nie brakuje to lecisz na nim do prędkości maksymalnej samochodu - czyli 160km/h.
RaveN - 2018-03-06, 22:46

Jacky X napisał/a:
Czy są na rynku jakieś hybrydy szeregowe?

W ostatnich latach się pojawiają. Nissan zaczął z 1-2 lata temu oferować w Japonii Note e-Power. Ma napęd Nissana Leafa poprzedniej generacji, malutki pakiet akumulatorów i silnik spalinowy służy tylko do napędu prądnicy. To (wraz z wersją spalinową) najlepiej sprzedający się model w Japonii w ostatnich miesiącach.
Teraz zrobili to samo z vanem Serena dodając wersję Serena e-Power. Pewne będzie tego więcej.

Tu jest pięknie opisane: e-POWER

Jacky X - 2018-03-06, 22:58

A z jakiego powodu użyto prądnicę a nie bardziej wydajny alternator ?
RaveN - 2018-03-06, 23:08

Jacky X napisał/a:
A z jakiego powodu użyto prądnicę a nie bardziej wydajny alternator ?

Prądnica to ogólna nazwa maszyny zamieniającej energię kinetyczną na elektryczną.

Może być prądnica prądu stałego (z tą pewnie Ci się kojarzy) albo przemiennego. Jedną z prądnic prądu przemiennego jest np. maszyna synchroniczna, która z uwagi na swoje zalety do bycia prądnicą trafiła do aut (spalinowych dawno temu). Ponieważ wcześniej stosowana była prądnica prądu stałego, a ta była przemiennego (z angielskiego alternating current), nazwano ją alternatorem. Taka nazwa własna. :roll:

Jacky X - 2018-03-06, 23:27

WOW. Fajny ten Nissan Note E Power. Dla tych których denerwuje wątpliwy postęp klasycznej motoryzacji a nie są jeszcze mentalnie gotowi na EV.

Może po sukcesach sprzedażowych ruszą z tym produktem na inne rynki ???
https://www.youtube.com/watch?v=bXiE2cAHB34

Arek_ban - 2018-03-07, 19:19

Kto wstrzymuje sprzedaż takiego nissana w europie ? Przecież to super rozwiązanie które z pewnością znalazło by nabywców.
Jacky X - 2018-03-08, 21:30

Czy BMW i3 REX ma bezstopniową skrzynię biegów ? po co ? Przecież silnik elektryczny nie wymaga skrzyni biegów.
PatrykS - 2018-03-09, 10:50

Jacky X napisał/a:
Czy BMW i3 REX ma bezstopniową skrzynię biegów ? po co ? Przecież silnik elektryczny nie wymaga skrzyni biegów.
Nie ma, tak się często określa w EV, że mają bezstopniową, bo tak to z punktu widzenia użytkownika wygląda.
Jacky X - 2018-03-11, 09:01

https://www.chceauto.pl/nissan-e-power-a2612.html
http://www.komputerswiat....-hybrydowy.aspx
Na jakich rynkach Nissan oferuje już E-power ?
Chyba od niedawna USA.
http://elektrowoz.pl/auta...yda-za-oceanem/

Chyba Japonia, Indonezja, Sri Lanka , Indie(RHD oczywiście) gdzieś jeszcze ?

Chyba w USA nawet jeszcze nie rozpoczęli sprzedaży w salonach.

Note e-power wcale nie sprzedaje się tak dobrze, że jest sprawniejszą konstrukcją. Ludzie chcą jeździć EV tylko silnik spalinowy daje im spokój i dlatego wybierają póki co taki kompromis jak E POWER.
Nie bez znaczenia jest też fakt , że Nissan E POWER jest tańszy niż EV.

Maxi - 2018-03-11, 11:19

Arek_ban napisał/a:
Jeśli ktoś jeździ do 110 km/h to ma Aperę w pełni szeregową.
Powyżej załącza się napęd z silnika spalinowego.
Konkretnie to załączy się, jeśli go o to poprosisz, lub jeśli skończy Ci się prąd w akumulatorze. Póki prądu nie brakuje to lecisz na nim do prędkości maksymalnej samochodu - czyli 160km/h.[/quote]

160km/h podaje producent, realnie 170km/h pojedzie :)

jas_pik - 2018-03-11, 11:38

Jacky X napisał/a:

Note e-power wcale nie sprzedaje się tak dobrze, że jest sprawniejszą konstrukcją. Ludzie chcą jeździć EV tylko silnik spalinowy daje im spokój i dlatego wybierają póki co taki kompromis jak E POWER.
Nie bez znaczenia jest też fakt , że Nissan E POWER jest tańszy niż EV.


1. Note został wycofany z EU ze względu na przestarzałą konstrukcję oraz wycofana już płytą podłogową.
2. Napęd e-Power to hybryda z silnikiem spalinowym o pojemności 0,9l trzycylindrowym używanym w małych Daciach i Renault
3. Ta hybryda ma silnik od Leafa ale baterie o pojemności 1,5kWh czyli na samym aku przejedzie 8 km.
Już wiesz dlaczego cena jest niska?
Jak wiesz alians Renault-Nissan-Mitsubishi ma klika różnych rozwiązań zarówno hybryd jaki i BEV.
Na rynki EU trafią tanie pojazdy firmowane marką Dacia

Jacky X - 2018-03-11, 11:56

Zauważyłem jeszcze jedną ciekawą rzecz. Otóż teraz zdecydowana większość samochodów ma nadwozie samonośne. Ale pakiety baterii często złączone są takim stelarzem w zasadzie ramą. Czy zatem możemy mówić, że EV zbudowane są na ramie ?!?

1,5kWh to bardzo mało. Czy sądzicie jest możliwość zamontowana jakiegoś gniazda lub kilku i proste przyłączanie baterii w celu zwiększenia zasięgu na EV ?

PS. Mnie się podoba koncepcja wyrzucenia skrzyni biegów za pomocą silnika elektrycznego i baterii i chętnie widział bym takiego nissana w ofercie dealerów.

PS. Jeśli jest dużo silników elektrycznych a jest to ciekawy jestem dlaczego np. bmw czy nissan nie wzięli typowego silnika tylko włożyli w swoje auta....... no właśnie, co włożyli? własne konstrukcje ???

wodnik7 - 2018-03-11, 13:13

Do renault np. silnik produkowal continental.

Ja mowilem o silnikaxh do konwersji: tego jest masa, uzywane w roznych systemach: wozki widlowe, melexy itp. Duzo tansze, sprawdzone, dostepne.

Jacky X - 2018-03-11, 14:42

Ja Ciebie zrozumiałem z tą konwersją. Tylko się zastanawiam , że jeżeli jest bogactwo silników elektrycznych a jest, to dlaczego producenci projektują swoje własne jednostki elektryczne. Przecież nie może chodzi o kształt ani chyba właściwości skoro większość jest cylindrycznych a właściwości jest mnogość. Czyżby chodziło o zarabianie na częściach ???
Bo przecież koszty projektowania i badań chyba raczej są duże .

jas_pik - 2018-03-11, 15:23

@JackyX - czy zdarzyło Ci się życiu mieć do czynienia z ekonomią?
Każdy producent robi wszystko aby zarabiać jak najwięcej.
Nie będzie korzystał ze se standardowych silników i kontrolerów bo na nich nie zarobi dlatego musi użyć swojej produkcji

gienek333 - 2018-03-11, 19:18

Często to nie są inne silniki (od tych produkowanych do innych celów). Wirnik klatkowy jest taki sam w silniku na 24V jak i 650V, stojan odpowiednio się nawija i jest kwestia liczby biegunów. W samochodach ważna jest masa (niska), więc silnik się kręci do wysokich obrotów. W wózkach widłowych masa jest zaletą, a przy mniejszych obrotach są mniejsze straty na przekładni, więc gęstość mocy potrzebna jest mniejsza. Bierzesz silnik od widlaka co ma 10 kW przy 48V i 2000 rpm, zasilasz z 144V i kręcisz do 6000 masz 30 kW, dodasz chłodzenie masz 50 kW (jak bateria ma 24 kWh to i tak starczy tylko na 25 minut). Cudów nie ma, aby silnik miał moment to musi mieć masę. Moc to moment x obroty.
Jacky X - 2018-03-11, 19:32

Nissan CEO Hiroto Saikawa said earlier this year that Infiniti would begin offering e-Power in the near future.
PatrykS - 2018-03-12, 14:50

Maxi napisał/a:
160km/h podaje producent, realnie 170km/h pojedzie
Chyba tylko wg prędkościomierza w samochodzie - pokazuje 169 i wtedy odcina napęd, ale wg GPSa jest to 160. Chyba że zakombinujesz z rozmiarami opon.
RaveN - 2018-03-27, 10:46

Kolejna hybryda szeregowa na rynku: Honda Insight 2019

:arrow: 2019 Honda Insight production model to make global debut at New York International Auto Show; series hybrid with 55 mpg city

vwir - 2018-03-27, 11:41

"In normal mode, the Insight is capable of all-electric driving for short distances of roughly a mile."

Serio? Czyli należy się spodziewać, że to nie będzie plug-in? To chyba pierwsza hybryda szeregowa, która nie będzie pluginem ;)

RaveN - 2018-03-27, 12:24

Cytat:
"In normal mode, the Insight is capable of all-electric driving for short distances of roughly a mile."

Serio? Czyli należy się spodziewać, że to nie będzie plug-in? To chyba pierwsza hybryda szeregowa, która nie będzie pluginem ;)

No jak to? Przecież hybrydy szeregowe nie muszą być plug-inami i na ogół nie były. Pociągi, czołgi, ostatnio samochody Nissana (e-POWER).

Jacky X - 2018-03-27, 21:50

Wygląda na to ,że Honda Insigt inaczej niż BMW i 3 i Nissan e-power a tak samo jak Ampera i VOLT na autostradzie łączy silnik spalinowy sprzęgłem bezpośrednio z napędem.
PatrykS - 2018-03-27, 22:58

Jacky X napisał/a:
Wygląda na to ,że Honda Insigt inaczej niż BMW i 3 i Nissan e-power a tak samo jak Ampera i VOLT na autostradzie łączy silnik spalinowy sprzęgłem bezpośrednio z napędem.
W pewnym zakresie obrotów może to mieć sens.
Jacky X - 2018-03-27, 23:11

Sens, sensem ale ujmuje mnie prostota budowy samochodów EV/EREV. Brak skrzyni biegów, wielu sprzęgieł itp.

Prosta budowa nawet kosztem użyteczności i osiągów. Samochód MIEJSKI !

jackdp - 2018-03-28, 06:19

Zgadzam się, prostota z reguły przekłada się na niską awaryjność.
PatrykS - 2018-03-28, 11:09

jackdp napisał/a:
Zgadzam się, prostota z reguły przekłada się na niską awaryjność.
W sumie też się zgadzam.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group