SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

Ogólne rozmowy - Konwersja-swap-dokumentacja-projekt-KNOW HOW

Jacky X - 2018-04-08, 07:58
Temat postu: Konwersja-swap-dokumentacja-projekt-KNOW HOW
Witam

Poszukuję łopatologicznych dokumentacji do konwersji. Oczywiście w tym roku za radą forumowiczów wybieram się na zlot do Żyrardowa.

Akurat padł mi w jednym samochodzie silnik i mam bazę do konwersji. To jest samochód na ramie z tylnym napędem. I taka konstrukcja wydaje mi się dogodna do budowy i prób.



A to akurat jest problem najmniejszy. Największy z kolei jest taki ,że z elektroniki/elektryki wiadomości mam podstawowe. Tyle tylko ,że z pomocą internetu robiłem już wiele rzeczy ,które wydawały się skomplikowane a okazało się , że były do zrobienia.

Potrzebował bym dokumentacji najlepiej kompletnej.

Innym pomysłem jest pozyskanie rozbitka i zrobienie SWAPA. Ale tu mam obawy ,że nieprzełożenie kompletnie wszystkiego spowoduje ogromne problemy bo fabryka w komputerze "zaszyje" mnóstwo problemów typu brak odpowiedzi z czujnika.....

Najchętniej szedł bym w kierunku takim aby można w grupie elementów w miarę swobodnie wymieniać zastępować podzespoły szukając lepszych rozwiązań.

CEL. Ja tym autem nie chcę pokonywać jakiś odległości. Po prostu hobbystycznie chciałbym zrobić taki projekt i sprawdzić czy to się uda.

Usłyszałem , że forum jest zaawansowane technicznie. To może da radę otrzymać odpowiedź na pytanie typu przeliczenie jakiś parametrów prądu ale dokumentacji w sensie schematów to ja nie widziałem. Są gdzieś do ściągnięcia ? Bo z filmików na youtube to tylko widać jak wkładane są kolejne podzespoły i to niestety nie daje szans na odtworzenie przynajmniej dla amatora, którym jestem.

Może na początek, ktoś by mi napisał jakie elementy są niezbędne ?

Silnik
bateria
BMS- steruje pakietem ? jego ładowaniem i rozładowaniem ?
- a co steruje silnikiem w sensie obrotów ?

PS. Proszę się nie śmiać tylko pisać rzeczowo. Oczekuję takiej pomocy !

zeeltom - 2018-04-08, 08:27

No właśnie, jeszcze musi być coś takiego, co nazywa się sterownikiem, lub kontrolerem. To to wszystko.
Czyli:
1. Zasilanie (kompletny akumulator z ładowarką)
2. Silnik
3. Kontroler
4. Manetka, pedał "gazu".

To są podstawowe elementy każdej przeróbki pojazdu na elektryczny. Reszta to dodatki i bajery ;)
Silnikiem steruje kontroler, który z kolei sterowany jest manetką.
Natomiast odrębną sprawą jest to, jaki to będzie silnik, DC, BLDC, zależy dobór pozostałych elementów. Akumulator, to raczej też wiadomo. Idzie się w akumulatory litowe, kwasowe, to powoli historia, ale jeszcze się je spotyka.

EVgarage - 2018-04-08, 08:29

Silnikiem steruje kontroler, dobrany do konkretnego silnika lub rodzaju silnika. Z potrzebnych rzeczy będą jeszcze adapter silnika do skrzyni biegów, adapter wałka silnika do koła zamachowego, uchwyty silnika do ramy, kontaktory, bezpieczniki, przewody, przetwornica dc\dc, ładowarka i pełno drobiazgów. BMS można sobie odpuścić bo tani więcej złego zrobi niż dobrego a drogi będzie za drogi.
Schemat elektryczny zależy od konkretnego rozwiązania (dostarczany przez producenta kontrolera) i akcesoriów jakie będą.

Generalnie zacząłem podobny projekt (w sensie, że auto na ramie) więc możesz śledzić na moim blogu na fb.

Użycie komponentów z seryjnie produkowanego samochodu raczej nie jest polecane bo jak piszesz będą problemy a błędów prawdopodobnie nie da się odczytać łatwo. Poza tym do BMSa idzie kilkaset przewodów, jak pomylisz 2 już będzie kiszka.

Dodam jeszcze, że akumulatorów najlepiej szukać z rozbitków, np z Leafa a przed rozpoczęciem polecam zapoznać się z regulaminem nr 100 EKG ONZ. Tam są wytyczne odnośnie jak ma taki napęd być zrobiony.

Jaki to samochód konkretnie jeśli można wiedzieć?

EVgarage - 2018-04-08, 08:30

(widzę, że pisaliśmy z Zeeltomem równocześnie posty ;) )

Kwasiaków w ogóle bym nie rozważał, tak samo jak BLDC.

jas_pik - 2018-04-08, 12:29
Temat postu: Re: Konwersja-swap-dokumentacja-projekt-KNOW HOW
Jacky X napisał/a:
Poszukuję łopatologicznych dokumentacji do konwersji.

Ale nawet nie napisałeś jak samochód chcesz przeznaczyć do konwersji - to też jest ważne .
Pomyśl nad takim gotowcem
Bo inaczej widzę minimalne szanse na sukces.
Przy gotowcu będziesz mógł powoli ewaluować z akumulatorami na lepsze.

Jacky X - 2018-04-08, 13:12

EVgarage napisał/a:
.....Generalnie zacząłem podobny projekt (w sensie, że auto na ramie) więc możesz śledzić na moim blogu na fb.

Użycie komponentów z seryjnie produkowanego samochodu raczej nie jest polecane bo jak piszesz będą problemy a błędów prawdopodobnie nie da się odczytać łatwo. Poza tym do BMSa idzie kilkaset przewodów, jak pomylisz 2 już będzie kiszka.
Jaki to samochód konkretnie jeśli można wiedzieć?


1) Poproszę o linka do blogu

2) Chciałbym użyć vitary, bardzo redukując masę. Masę ramy ale i pozbawiając ją większości karoserii.

3) Gotowy pakiet np.z Priusa lub Leafa

4) Myślałem o użyciu podzespołów z Vectrixa. Też w związku z tym, że prawdopodobnie jest rozpracowany od strony soft'wareowej.

vaiker - 2018-04-08, 13:20

No ja w swojej vitarce zostawiam naped przod, ale konwersja bedzie na zasadzie przekladki wszystkiego z imieva do vitary, imiev sie rozbiera, vitara czeka, choc silnik 2.0 ma dopiero 95 tysiecy przebiegu . . . vitara z 98 roku
Jacky X - 2018-04-08, 13:32

Moja koncepcja jest podobna. Tylko mam obawy ,że przy swapie napotkam na bariery, których nie pokonam.

Zastanawiałem się nad dawcą. Ty wybrałeś imieva. Być może dobrze. Nie znam tej konstrukcji a obawiałem się tego ,że jak czegoś nie przełożę to elektronika zblokuje uruchomienie.

Silnik vectrixa VX1 ma 28KM/65Nm i wstępnie nie wydaje mi się to mało.

drgrin - 2018-04-08, 19:38

Jacky X napisał/a:
Moja koncepcja jest podobna. Tylko mam obawy ,że przy swapie napotkam na bariery, których nie pokonam.

Zastanawiałem się nad dawcą. Ty wybrałeś imieva. Być może dobrze. Nie znam tej konstrukcji a obawiałem się tego ,że jak czegoś nie przełożę to elektronika zblokuje uruchomienie.

Silnik vectrixa VX1 ma 28KM/65Nm i wstępnie nie wydaje mi się to mało.


Silnik z vectrixa ma w cyklu ciągłym 4 kW. 20 kW ma w piku, co się sprawdza w lekkim motocyklu, ale w aucie będzie problemem. Pisże to mimo że mam na sprzedaż silnik od Vextrixa :)

Tanio to chyba najlepiej wstawić napęd z SAXO albo Partnera Electrique, sa proste i nie wymagają skomplikowanych emulatorów.

Jacky X - 2018-04-08, 20:47

4kW ? To zła i dobra wiadomość. Zła bo z mocą szału nie ma.A dobra bo zdaje się można jeździć na prawo jazdy kat B ???

A czy można połączyć równolegle np. dwa lub trzy takie silniki ??? Pomijając pobór prądu to czy to zadziała z resztą urządzeń vectrixa?

PS. Na tej stronie:
http://vectrix-scooters.com/pl/

jest napisane , że :

VX2 ma 4kW
VX1- 11kW/35kW
a VT1 8i11kW.

EVgarage - 2018-04-08, 21:09

No to dość dziwny pomysł, żeby przekładać napęd ze skutera do samochodu... Nie widzę, żeby to mogło jeździć sensownie.
Silniki można łączyć tylko trzeba się zastanowić czy to ma sens bo projektowanie i wykonanie części pochłonie taki budżet, że można by kupić taki silnik, który da sobie radę bez wygłupów.

Mój blog to EVgaragepl na FB. I też mam Vitarkę 1gen.

@Vaiker: A co z tylnym mostem? Jak tylko przedni napęd to zostawisz go niepodłączonego?

vaiker - 2018-04-08, 21:42

ja zostawiam wszystko z napedy, wkladam silnik z imieva przez flansze do skrzyni, narazie, z przeliczenia wychodzi mi ze jednak trzeba podzielic przez pol przelozenie, wiec 1 i 2 bieg bedzie potrzebny, sprzegla nie robie, czesc aku z baterii leci na tyl, czesc pod maske, auto jest liftowane wiec troche miejsca pod budą jest
EVgarage - 2018-04-08, 21:51

Tylko bez sprzęgła nie zmienisz biegu bo jak puścisz gaz to przejdzie w regen i ciężko będzie wyjąć z biegu. A zsynchronizować z innym biegiem podczas jazdy to już w ogóle nie możliwe
EVgarage - 2018-04-08, 21:53

To jak we 3 zrobimy elektryczne Vitary to jakiś zlot będzie trzeba zrobić! hehe ;)
vaiker - 2018-04-08, 22:02

to tylko test, zmiana na postoju, jak bym dorwal wolniejsze przelozenia do reduktora i wolniejsze do mostu to skrzynia wyleci, ale od czegos trzeba zaczac zeby sprawdzic, nie wiem po co to robie bo mam vitare w stanie perfekcyjnym , ale coz, decyzja zapadla ze ma byc chademo pod klapką ; ] bardziej sie martwie jak spiac walek silnika imieva z walkiem skrzyni, gdzie i kto dorobi wieloklin
drgrin - 2018-04-08, 22:34

Jacky X napisał/a:
4kW ? To zła i dobra wiadomość. Zła bo z mocą szału nie ma.A dobra bo zdaje się można jeździć na prawo jazdy kat B ???


Można :)

Jacky X napisał/a:

A czy można połączyć równolegle np. dwa lub trzy takie silniki ??? Pomijając pobór prądu to czy to zadziała z resztą urządzeń vectrixa?


Widziałem gdzieś na necie potworka na 4 kołach z dwoma napędami od vectrixa w tylnej osi. Sterowanie jest momentem, więc powinno to nieźle jeździć. Jeśli oryginalne sterowniki to trzeba zrobić dwie sieci CAN i nadawać to samo na lewy i prawy.

Jacky X napisał/a:

PS. Na tej stronie:
http://vectrix-scooters.com/pl/

jest napisane , że :

VX2 ma 4kW
VX1- 11kW/35kW
a VT1 8i11kW.


Tak jest na stronie. W dowodzie jest 3.8 kW, tyle samo jest wpisane w homologację. patrząc na rozmiary silnika to jest to niedaleko prawdy. Pewnie przeróbka chłodzenia na wodne by poprawiła sytuację, ale generalnie to jest niewygodny silnik do auta - ma 13k obrotów i zblokowaną przekładnie planetarną 21:1, więc trudno to spasować ze skrzynią biegów...

EVgarage - 2018-04-09, 06:37

Wieloklin dorobią w każdym warsztacie CNC, muszą tylko chcieć.
Natomiast w tym kontekście też jest łatwiej zostawić orygnalne sprzęgło bo nie będzie trzeba wieloklinu wycinać. A bez zmiany biegów przyspieszenie będzie słabe...

kriss032 - 2018-04-09, 10:05

Wy tu sobie gadu gadu należało by zapytać ile to kosztuje ?
Jacky X - 2018-04-09, 12:03

EVgarage napisał/a:
No to dość dziwny pomysł, żeby przekładać napęd ze skutera do samochodu... Nie widzę, żeby to mogło jeździć sensownie.
Silniki można łączyć tylko trzeba się zastanowić czy to ma sens bo projektowanie i wykonanie części pochłonie taki budżet, że można by kupić taki silnik, który da sobie radę bez wygłupów.


Motoryzacja widziała nie takie dziwactwa. Silniki po 16 cylindrów, dwa silniki spalinowe w VW Golfie bądź w dakarowej Tatrze lub Kamazie i pewnie dużo więcej.

Dwa silniki na tylnej osi jeśli nie będą pracować idealnie równo wyrzucą pojazd z drogi. Ogarnięcie tego elektronicznie to fabryczne wręcz umiejętności. Odpada.

A czy do wiązki Vectrixa pożna podstawić mocniejszy silnik z palety Parkera Brushless DC ?

jas_pik - 2018-04-09, 12:19

Jacky X napisał/a:
A czy do wiązki Vectrixa pożna podstawić mocniejszy silnik z palety Parkera Brushless DC ?

Tak każdy 3 fazowy ale chyba trzeba przenieść czujniki hallotronowe z silnika Vectrixowego . Wg moich badań silnik Vectrixa ma jednak możliwość utrzymywania stałej mocy 12kW ale wymaga w tym momencie wymuszonego chłodzenia powietrznego .
A dzięki temu że jest spięty już z solidną przekładnią planetarną to nie mam problemu z podłączeniem nawet bezpośrednio do tylnego mostu dowolnego pojazdu .
PS. tez mam na zbyciu taki silnik z przzekłądnią :)

vwir - 2018-04-09, 13:35

Ma to tylko jeden poważny minus - ta przekładnia ma proste zęby, więc irytująco wyje. Naprawdę irytująco. Przez chwilę to może jest ok, ale po 5 minutach szlag człowieka trafia.
Jacky X - 2018-04-09, 16:20

vwir napisał/a:
Ma to tylko jeden poważny minus - ta przekładnia ma proste zęby, więc irytująco wyje. Naprawdę irytująco. Przez chwilę to może jest ok, ale po 5 minutach szlag człowieka trafia.


A podobnież Vectrix nie może się przebić bo nie wydaje żadnych dźwięków. Wycie prostych zębów skrzyni to nie taka zła opcja dla nudnej ciszy .

Wszak zamknięcie w dźwiękoszczelnym pomieszczeniu jest jedną z gorszych tortur.

vwir - 2018-04-09, 20:36

Nie wiem, kto Ci naopowiadał takich głupot, ale vectrixa słychać z odległości pół kilometra. Szczególnie gdy hamuje regeneracyjnie.
wodnik7 - 2018-04-09, 21:33

Ja sie ciesze, ze wreszcie wzgledna cisza w samochodzie jest. Nie tortura, a odetchniecia chwila..
gienek333 - 2018-04-09, 23:16

Jeżeli prędkość 70-80 km/h wystarczy, to mam taki silnik https://www.olx.pl/oferta...99-IDnreLy.html można podłączyć bezpośrednio do mostu.
Jacky X - 2018-04-10, 09:46

gienek333 napisał/a:
Jeżeli prędkość 70-80 km/h wystarczy, to mam taki silnik https://www.olx.pl/oferta...99-IDnreLy.html można podłączyć bezpośrednio do mostu.


Prędkość wystarczy i 55kmh (dla jakiej masy?)
Tylko mam silnik i co dalej ? Dalej szukam dobrej duszy ze schematem , dlaczego nikt jeszcze takiego nie opracował na forum ?

Może dla każdego elektronika to oczywiste ale aż dziw bierze, że nie ma gotowych zestawów i schematów do konwersji.

PatrykS - 2018-04-10, 10:04

Może jakieś linki do firm oferujących elementy czy zestawy do konwersji? One na pewno publikują schematy.
EVgarage - 2018-04-10, 13:01

No już pisałęm, że schemat zależy od konkretnego kontrolera. A kontroler od silnika.

Do SepExa raczej tylko Kelly Controlls ale najlepsze co mogę o tym powiedzieć, że nie polecam (kontrolera Kelly w sensie).

Do szeregowych wybór jest dość duży, zacząwszy od Curtisów dostępnych nawet na alegru.

EVgarage - 2018-04-10, 13:02

Pierwszy lepszy wygóglany schemat:
http://www.nocoev.com/product/1205M-5603.htm

Podłączenie wszystkich Curtisów DC jest bardzo podobne.

jas_pik - 2018-04-10, 13:32

Schemat pojazdu z silnikiem 3f kontrolowanym przez kontroler CURTIS serii 1232/34/36/38

gienek333 - 2018-04-10, 14:46

Tak jak pisał EVgarage, do silnika trzeba dobrać kontroler. Tutaj jest trochę informacji http://www.fsip.biz/TroubleshootingManuals.html . Z kontrolerów do tego silnika mam GE i chyba zapi (700 zł). Mam przetwornice, styczniki, pedały, jakieś ładowarki. Mam też silniki indukcyjne, i szeregowy niby 9 kW (S3 25%- czyli teoretycznie może z tą mocą pracować 15 min/h).
Jacky X - 2018-04-10, 14:48

No właśnie. Zdaje się elektryczny wózek widłowy będzie lepszym dawcą części do konwersji. I części tańsze i dostępność większa. A i osób je znających i schematów więcej.

Zdaje się jest sporo doświadczeń z wkładania silników wózków do samochodów.Banlkancar ?

jas_pik - 2018-04-10, 15:06

Jacky X napisał/a:
No właśnie. Zdaje się elektryczny wózek widłowy będzie lepszym dawcą części do konwersji. I części tańsze i dostępność większa. A i osób je znających i schematów więcej.

Tak ale to będzie bardziej wozidło niż pojazd samochodowy


Jacky X napisał/a:
Zdaje się jest sporo doświadczeń z wkładania silników wózków do samochodów.Banlkancar ?

Pomyśl nad kupnem kompletnego starego pojazdu z PSA , bo inaczej Twoja konwersja pozostanie nieskończona przez wiele lat. A jak sa to wdzięczne pojazdy najwięcej powie co Pir-Serwis który długo jeździł własną konwersją BX-a ale odkąd ma stare PSA to się w nich zakochał - może coś Ci tanio sprzeda ( będzie to tańsze niż jakikolwiek Balcancar)

EVgarage - 2018-04-10, 16:17

Db rada.
A nawet jeśli projekt uda się ukończyć to efekty będą bardzo mizerne. Prędkość to tam jeszcze kit ale żenujące przyspieszenie, zupełnie nieadekwatne do normalnego ruchu (może nie wyartykułowałem tego należycie gdy był wątek o przeszczepie ze skutera...)

jas_pik - 2018-04-10, 16:29

EVgarage napisał/a:
A nawet jeśli projekt uda się ukończyć to efekty będą bardzo mizerne.

To jest sedno sprawy.
Starego sprawnego i kompletnego PSA bez akumulatorów kupisz taniej niż golasa Balcancara - przemyśl to .

Jacky X - 2018-04-10, 17:55

EVgarage napisał/a:
Db rada.
A nawet jeśli projekt uda się ukończyć to efekty będą bardzo mizerne. Prędkość to tam jeszcze kit ale żenujące przyspieszenie, zupełnie nieadekwatne do normalnego ruchu (może nie wyartykułowałem tego należycie gdy był wątek o przeszczepie ze skutera...)


Tu jest napisane, że stosują silnik AC i DC 9kW,12kW i 20kW włoskiej firmy AMRE.
http://balkankar.pl/kateg...we/elektryczne/

gienek333 - 2018-04-10, 20:21

Ten silnik z mojego ogłoszenia jest porównywalny do tego z Saxo (waży ok 60kg). Jest tego samego typu (obcowzbudny), jest na inne napięcie, ale to wynika z użytych aku (w PSA). Scootelec jest na 18V. Jeżeli używa się samochodu z mostem, to podpinamy się do wału (bez skrzyni). Co do osiągów, to przy przyśpieszaniu można na te kilka s śmiało w niego puścić 600A i mamy moc 25 kW osiąganą już przy ok 500rpm, a jak się rozpędzimy, to prąd i moc spadnie (jedynie trzeba uważać przy długich i stromych podjazdach). Trzeba dać dobre chłodzenie (ale nie koniecznie pracujące ciągle).
jas_pik - 2018-04-10, 20:35

Jeszcze jedna ważny element który nie brałeś pod uwagę .
Napięcie akumulatorów pokładowych.
Zasada jest taka że napięcia europejskich wózków to najczęściej 24/36/48 V.
Aby osiągać przy takich napięciach duże moce trzeba doprowadzić duże natężenie prądu z akumulatorów a to powoduje problem od strony zasilania , przewodów - które muszą być grube i jednocześnie ciężkie .
Wszystkie nowe konstrukcje fabryczne z zasady pracują na napięciach 360 - 400V - własnie z tego powodu.
Dlatego wybór starych PSA z napięciem nominalnym 120 V jest dobrym wyborem .
Ale nawet przy takim napięciu potrzebujesz prądy około 200A aby w miarę przyśpieszać.
Silnik w PSA wazy wraz z kompletną przekładnią 72 kg
Balcancary osiągaja prędkości maksymalne 13 km/h
A masa baterii o napięciu 48V to 465 kg

gienek333 - 2018-04-10, 20:46

No cóż, chyba brałem pod uwagę, czy uważasz, że kolega powinien się "bawić" sterownikami 400V ;) . 600A to sporo, ale bez przesady (na te kilka s kable 50 mm² powinny styknąć).
gienek333 - 2018-04-11, 08:27

Na forum są konwersje z silnikami od wózków http://forum.samochodyele...opic.php?t=945, gdzieś jest też Micra. Moim zdaniem ważniejszy od silnika jest aku. Dzisiaj lit jest tak tani, że wkładanie ołowiu mija się z celem.
ggtp1 - 2018-04-11, 11:51

A może trzeba rozważyć czy nie kupić silnika tanio z nissan leaf z kontrolerem cały komplet z kablami i komputerem , będzie auto jak się patrzy i będzie przyspieszać nada się do normalnego ruchu ulicznego 80kW ale na 5-6 kW też auto jedzie małą prędkością , nie trzeba wykorzystywać wszystkich możliwości silnika. Napisz na priv dam kontakt do kogoś kto wie co nieco bo to robił.
Napęd na przód oczywiście musowo.

Jacky X - 2018-04-11, 15:57

gienek333 napisał/a:
Na forum są konwersje z silnikami od wózków http://forum.samochodyele...opic.php?t=945, gdzieś jest też Micra. Moim zdaniem ważniejszy od silnika jest aku. Dzisiaj lit jest tak tani, że wkładanie ołowiu mija się z celem.


O coś podobnego mi chodziło. Tam jest tylko 12kW i to jeździ. Optymalizując osiągi można dołożyć drugi taki silnik i zejść z masy polówki oraz zastosować inny pakiet baterii tj.litowo-jonowe.

Co to za silnik , z czego on jest ?

ggtp1 - 2018-04-11, 22:01

Napisałem od czego jest :)
napisz na priv

gienek333 - 2018-04-11, 22:15

Silnik jest od wózka widłowego (od pompy oleju), jego moc ciągła to 4,5 kW. Jest to silnik szeregowy (proste sterowanie). W napędach elektrycznych "trakcyjnych" ważny jest moment jaki wytwarza silnik, a ten w dużym stopniu łączy się z masą silnika. Można małe silniki kręcić do dużych prędkości, ale musimy dać dużą przekładnię (dodatkowe; masa, straty, obsługa, awaryjność). Do napędu w wózkach widłowych używa się silników obcowzbudnych (Saxo, P106, Partner itp.), albo indukcyjnych (Tesla, Leaf). Tutaj można zobaczyć, że moc jest tylko umowna http://www.maxikom.ru/upl...C_motor_sec.pdf
Jacky X - 2018-04-12, 18:36

Czy PSA wkładało silniki z tzw."półki" czy konstruowało własne ?
jas_pik - 2018-04-12, 18:56

PSA zamawiało specjalnie do Saxo i Partnerów silniki u największego we Francji producenta silników elektrycznych Leroy-Somer . Silnik jest od razu zblokowany z przekładnią planetarną ( bardzo sprytnie bo silnik mocowany jest poprzecznie i jedna z półosi - dłuższa przechodzi przez środek wydrążonej osi silnika . Taka Panie technika :)
Tak że jest to naprawdę szczyt technologiczny początku lat 90-tych.

gienek333 - 2018-04-12, 21:06

Silniki były robione pod aku, bo wówczas Safty były sensownym rozwiązaniem (były robione dla wojska). W Pl też były produkowane aku zasadowe (Centralne Laboratorium Akumulatorów i Ogniw- CLAiO).
jas_pik - 2018-04-12, 22:29

gienek333 napisał/a:
Silniki były robione pod aku

To akurat nie jest prawdą - prototypu były na aku ołowiowych. Ale gdy okazało się że gdy rzeczywisty zasięg był 2 x mniejszy od teoretycznego to PSA zwróciło się o pomoc do jednego z największych producentów akumulatorów dla przemysłu lotniczego czyli właśnie do firmy SAFT która dostarczyła rozwiązanie wcześniej dla skuterów Peugeota - Scooteleca

gienek333 - 2018-04-13, 00:21

Ok, nie dysponuję aż tak szczegółową wiedzą. Z Twojego postu można wnioskować, że Safty (z PSA) to aku używane w lotnictwie, a to może być trochę mylące (chyba że się mylę).
Jacky X - 2018-04-13, 07:18

Mówicie,że PSA można kupić tanio a tymczasem nie widać ich w ogoszeniach.

Przy okazji spytam , a jaka technika jest w trojaczkach tj. Mitsu,Peugeot,Citroen ? chodzi mi o silnik .

jas_pik - 2018-04-13, 07:29

2/3 wszystkich statków powietrznych na świecie ma zainstalowane akumulatory SAFT.
A 90 % samolotów pasażerskich na świecie też ma je zainstalowane ( oprócz Rosji) to chyba wszyscy światowi producenci ich używają. I w większości są to wciąż Ni-Cd . Po aferach z Dreamlinerami i Airbusami uziemionymi przez Li-ion wciąż Ni-Cd są używane . I UE mimo wprowadzenia całkowitego zakazu stosowania technologii Ni-Cd cofnęła zakaz ale wyłącznie dla sektorów : transportowych, lotniczych i militarnych.
A akurat te safty stosowane w samochodach PSA są z serii akumulatorów przygotowywanych na rynek technologii militarnych

ggtp1 - 2018-04-15, 21:59

SAFT?
Wszytko pięknie ładnie . Sama teoria.
Czy ktoś poinformuje kolegę ( a pytał) gdzie to ma kupić . A do tego ile to będzie kosztować nawet na marny zasięg 60km. Dużo będzie kosztować .
Nawet używane kosztują , a nowe szkoda gadać , dostępność marna i używki z 1990 roku ma kupować ?:)
To już chyba historia te SAFTY .
Sam kolega pytał i LIT , i chyba to mu w głowie :) A tu wszyscy SAFT , a masa ich nie mała
A te silniki 6kW to chyba nie do jazdy po normalnej drodze.
Piaggio porter z 2012 r ma silnik 11,5 kW ciągłej i prawie nie jedzie.

gienek333 - 2018-04-16, 22:09

Safty były dobre 20 lat temu. Dzisiaj też mają swoje zalety (mam wózek akumulatorowy o ładowności 2t, potrzebuję przejechać nim 1 km w tygodniu). Dzisiaj tylko Li-jon (ostatnio kupowałem 1kWh za jakieś 250zł), i takie Saxo z li-ion ma sens (o ile się komuś podoba :-/ ) . Co do silnika 6 kW, to pojazd z takim silnikiem poruszający się z prędkością np 70 km/h i sprawności silnika 85% (pobór z aku 7 kW) zużywa ponad 10kWh/100km (żaden cud).

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group