SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

Akumulatory - [Romet 4e] Czym objawia sie rozladowanie akumulatorow?

radoslavv - 2018-08-02, 21:15
Temat postu: [Romet 4e] Czym objawia sie rozladowanie akumulatorow?
Czesc.
Mam pytanie a propos wskaznikow dotyczacych baterii. Wskaznik baterii zyje troche swoim zyciem dlatego chcialem spytac o wskaznik poziomu napiecia po lewej stronie.

Czy w momencie kiedy bateria sie rozladowywuje ten wskaznik nie powinien malec? Tzn. czy moze byc sytuacja, ze bateria jest juz sporo rozladowana, ale nadal pokazuje wysoki stan napiecia? Czy jesli poziom naladowania baterii zblizalby sie do stanu uniemozliwiajacego dalsza jazde, czy to wlasnie nie powinno sie objawiac obnizeniem wskaznika V?

W instrukcji wydaje mi sie, ze chyba cos pokićkali (jesli sie myle to mnie poprawcie), bo raczej Voltmeter to ten wskaznik z lewej strony, ktory w ogole zostal pominiety (pomimo opisu jego 16stu kresek), a nie bateria, ktora ma tylko 5 poziomow (sa opisane rowniez w tabelce jako Amperemeter, co raczej tez nie jest ok, bo amperomierz jest z prawej strony).




gienek333 - 2018-08-02, 22:46

Poziom energii pozostałej w aku zależy od wielu parametrów. Jednym z nich jest sprawdzanie napięcia pod obciążeniem, ale wartość tego napięcia (przy tym samym poziomie naładowania aku) zależy od prądu obciążenia i temperatury aku. Robi się więc to ze sporym przybliżeniem i trzeba się kierować tymi 5 kreskami. W samochodzie elektrycznym pisanie że zostało 17%, czy 32 km to taki ponury żart :-( .
radoslavv - 2018-08-03, 07:26

Czyli weryfikowanie napiecia nic mi nie da w tym wypadku? :-(
Chcialem sprawdzic po prostu ile max przejade na ladowaniu, tylko obawiam sie ze stane w miejscu w pewnym momencie ;-)
Czy jesli bateria bedzie slaba to auto przestanie w ogole jechac, czy np. bedzie jechalo wolniej, ale gdzies tam dojade awaryjnie?

rafmat - 2018-08-03, 10:07

Z ciekawości jaki zasięg ma ten Romet 4E teraz latem i jaki zimą?
radoslavv - 2018-08-03, 10:20

Mam go od niecalego miesiaca wiec ciezko mi powiedziec. Czytalem na aukcji allegro kiedys ze chlopak 70km przejechal. Ja mam dzisiaj 64km przejechane i mam nadzieje ze wroce do domu ;-) Ponad 70 chyba nie bede ryzykowal :-)
gienek333 - 2018-08-03, 10:34

Rozumiem że aku jest ołowiowy? Ostatnia kreska zapala się przy 40%, potem zaczyna mrugać.W końcu sterownik odetnie, ale po kilku minutach jadąc delikatnie do jakiegoś prądu można doczłapać, jednak nie jest to dobre dla aku i lepiej ładować jak tylko jest z czego (aku ołowiowe ładować najlepiej po rozładowaniu).
Pir-serwis - 2018-08-03, 17:00

A nie najlepiej ładować zawsze jeśli tylko się da?
W ten sposób kolega powyżej, robiac krótkie odcinki, zajedzie baterie bo bedzie ładował raz na tydzień?
Ołowiane piszą, że ładować kiedy tylko możemy.

radoslavv - 2018-08-03, 19:20

Niestety nie mam dostepu zeby ladowac codziennie dlatego planowalem robic to raz w tygodniu po okolo 50-60km.

Czyli takie dzialanie negatywnie bedzie wplywalo na aku? :-(

wodnik7 - 2018-08-03, 21:33

Z tego co wiem, zaszkodzi, i to znacznie. To rozladowanie do pojemnosci ok 10-15%, oglednie szacujac.. Kazdy akumulator ma ograniczona liczbe cykli: im mniej pelnych, tym lepiej. Ja mam skuterki elektryczne, i w jednym akumulatory z 2010 roku, z pojemnoscia jeszcse okolo 20Ah, czyli ok. 2/3 oryginalnej pojemnosci. Zawsze laduje je zaraz po przyjezdzie, i mam nadzieje jezdzic jeszcze kika lat.

Naprawde nie znajdziesz nigdzie zwyklego gniazdka? Dogadac sie z kims? To naprawde male moce i ilosc kWh, ktorych bedziesz potrzebowal.. jakis zaklad, sklep, czy ktos z ogrodkiem w poblizu? Gruby dobry przedluzacz, na nim nie oszczedaj (!), i bedziesz mial dluzszy zywot akumulatorow!

jas_pik - 2018-08-03, 22:01

Na szybko zrobiłem Ci poprawę tego kawałka instrukcji - mam nadzieję że będzie to dla Ciebie bardziej czytelne

Pamiętaj ładuj kiedy tylko możesz . Jeśli wskaźnik energii spadnie do poziomu minimalnego 40% to musisz natychmiast podpiąć do ładowania bo inaczej szybko zasiarczysz akumulatory.
W okresie zimowym najlepiej aby był podpięty do ładowania jak najczęściej .

radoslavv - 2018-08-03, 23:00

Ehh nie spodziewalem sie ze to bedzie taki problem kupujac go :-( w planach mialem ladowanie raz w tygodniu i tyle. No nic bede kombinowal z tym czestszym ladowaniem najwyzej choc bedzie to klopotliwe. Rozumiem ze wymiana na litowo-jonowe aku poprawilaby sytuacje? ;-)
wodnik7 - 2018-08-03, 23:11

Oczywiscie lity to calkiem inna bajka. Ale potrzebujesz i BMS, i wyjdzie bardzo drogo..

Czy na pewno nie ma w poblizu zwyklego gniazdka? Zalatwiloby Ci to sprawe i poprawilo zywotnosc.. sam mam lity w tesli, a w skuterach olow, i mi to nie przeszkadza, bo jezdze malo skuterem. Po prostu, jak tylko gdzies dojade, wpinam w siec. I nie jest to wielkie kombinowanie:)

Majac olowiane, ladowanie rat w tygodniu wydaje mi sie bardzo rzadkie, z naciskiem na bardzo. Naprawde przemysl to:((

jas_pik - 2018-08-03, 23:13

Mam swoje zdanie na temat tego pojazdu ( nie jest zbyt dobre) .
A czy warto zmienić akumulatory na litowe - tak warto wtedy od biedy może być niezłym jeździdełkiem.
Ale lepiej moim zdaniem było kupić za te pieniądze nawet starego PSA - miałbyś chociaż frajdę z jazdy .
Naprawdę warto przed zakupem poczytać opinie osób które zjadły na pojazdach elektrycznych swoje zęby. A na tym forum dzielą się informacjami.

gienek333 - 2018-08-03, 23:17

Tak, możesz nawet dopiąć litowe do tych równolegle (ładować oddzielnie). Można też poszukać chętnego na te aku, a założyć litowe. Jakie tam są aku (waga, pojemność napięcie)?
radoslavv - 2018-08-03, 23:21

Hehe wierz mi ze frajde jazda nim daje bardzo duza i czytalem sporo zanim kupilem. Nie zamienilbym go na nic innego pomimo braku wielu wygod. Z tymi litowymi to oczywiście żart bo by kosztowaly 2x tyle co to cale "autko". Kwestia ladowania czestszego wchodzi w gre tyle ze musze kabel spuszczac z tatarasu na dol (pierwsze pietro, parter to hala garazowa) i laduje go noca stojac na chodniku (zamkniete osiedle). Po prostu nie chce tego naduzywac, bo zaraz znajdzie ktos komu to zacznie przeszkadzac, nawet w nocy ;-) no ale sprobuje i tyle.

Jest 9 sztuk 8 V, 150 Ah. Waza razem ok. 300kg.

Pir-serwis - 2018-08-03, 23:25

A czemuś się na to uparł a nie na Saxo/106, niby starsze, ale komfort, zapewne nie do podważwnia, no i nie ma stracha o baterie chyba tak jak o ołowiane.
To podobne pieniądze,zapewne..

radoslavv - 2018-08-03, 23:32

Nie wiem, po prostu go zobaczylem i pomyslalem, ze to jest to. Ma moze i tysiac wad ale go uwielbiam. Moze przez sentyment do malucha, ktorego mi bardzo przypomina, albo to jak zwraca na siebie uwage... ciezko mi to wytlumaczyc i moze to smieszne, ale dla mnie jest swietny ;-)
gienek333 - 2018-08-03, 23:45

Następne aku na pewno kupisz litowe ;) . Te co masz, to koszt zakupu nowych to jakieś 600-700 zł szt. Dostępna energia teoretycznie 10 kWh, praktycznie koło 6. Mam cele od BMW i3 94Ah, potrzeba 20 szt, jedna waży 1.8 kg i kosztuje 250 zł ;) .
radoslavv - 2018-08-06, 18:07

Skoro akumulatory Pb powinny byc ladowane jak najczesciej, to co producent mial na mysli piszac, zywotnosc alumulatorow to 400 cykli ladowania? Zrozumialem to ze 400 cykli od pełnego naladowania do rozladowania, ale w przypadku czestego ladowania w sumie nic to nie mowi?
wodnik7 - 2018-08-06, 18:31

Jesli ladujesz czesto, gdy akumulator nie jest rozladowany do konca, to nie jest to pelny cykl. Dlatego zle jest rozladowywac olowiane do konca, i wtedy dopiero ladowac, bo tak szybko sie skoncza.

Policzmy: 400x60km=24.000km. A czy producent naprawde wymieni Ci pakiet, gdy skonczy sie wczesniej niz 24.000km? Watpie:) a pakiet taki to inwestycja:)

EVgarage - 2018-08-06, 20:27

A jaki tam jest pakiet? Może przy wymianie warto zrobić upgrade na lit? Pewnie wyjdzie symbolicznie drożej a skok jakościowy nie do opisania ;)
radoslavv - 2018-08-07, 13:30

Facet od ktorego kupowalem kupowal "pakiet" w zeszlym roku. Placil na fakturze za 9 szt. aku 6500zl. Chyba lit-jon bylyby sporo wyzsza inwestycja?
gienek333 - 2018-08-07, 16:00

Napisałem wyżej, mogę Ci sprzedać 20 cel 94Ah, masa 36 kg energia 7 kWh (jest to porównywalne z tym co masz) za 5000 zł. Przez to że masa spadnie ponad 200 kg zasięg wzrośnie. Można też je zabierać do mieszkania i ładować. Żywotność kilka tyś cykli (tak przynajmniej piszą).
EVgarage - 2018-08-07, 17:41

Z masą i zasięgiem oczywista prawda.
Propozycja Gienka wg mnie kosztowo spoko i już jest taniej niż ołów. Lity wychodzą też dużo taniej bo nie trzeba ich zmieniać.

wodnik7 - 2018-08-07, 17:43

No i nie trzeba sie tak martwic ladowaniem, tzn. ladowac zawsze, gdy tylko sie da..
radoslavv - 2018-08-07, 20:26

Na razie mam w miare nowy pakiet, wiec nie bede wymienial, bo kasa poszlaby w bloto, ale w przyszlosci, jesli nie zmienie fury to na pewno wybiore litowo-jonowe.

Ten wskaznik naladowania baterii dziwnie dla mnie dziala. Ostatnio przejechalem 30km i skoczyl z 5 kresek (full) na 2. Teraz przejechalem juz ponad 40km i nadal pokazuje full ;-) No ale tak czy owak za Wasza namowa doladuje go dzis do maksa i bede sie staral ladowac co 30-40km. Rozumiem, ze to pomoze utrzymac mi zywotnosc aku? Oby byla to gra warta swieczki ;-)

Gienek zastanawia mnie tylko jedno. Gosc od ktorego kupowalem chyba dosc mocno w elektrycznych sprawach siedzial (facet kolo 60tki). Skoro lit-jon mozna w tej cenie ogarnac, waga prawie 10x nizsza, nie wspominajac o wygodzie i zywotnosci, to po kiego on kupowal te olowiaki :roll:

wodnik7 - 2018-08-07, 21:01

Tak, ladowanie po kazdej jezdzie daje BARDZO duzo (nawet i czesciej niz 30-40km...). Czemu kupowal olowiane? Nikt Ci tego nie wyjasni:) ja do skutera tez kupilem, ale tylko dlatego, ze byly bardzo tanie, a do litow potrzeba jeszcze: bms, i innej ladowarki zazwyczaj; wiec niekiedy znajac pojazd „wygodniej“ zostac przy tym, co sie ma...;)

Niemniej jednak litowe sa naprawde nieporownywalnie lepsze..

gienek333 - 2018-08-07, 21:48

Ja od 20 lat nie kupiłem nowego aku (mam 4 samochody i dwa pojazdy elektryczne). Post z "przeszłości" https://www.elektroda.pl/...08&yoursposts=1 ,mam również te aku, mają tak skromnie 90% pojemności.
PatrykS - 2018-08-08, 12:13

radoslavv napisał/a:
Na razie mam w miare nowy pakiet, wiec nie bede wymienial, bo kasa poszlaby w bloto, ale w przyszlosci, jesli nie zmienie fury to na pewno wybiore litowo-jonowe.
Zawsze możesz sprzedać ten pakiet jako prawie nowy i kasa na LiIon będzie. Pytanie czy ktoś już taką przeróbkę robił w tym aucie.
radoslavv - 2018-08-22, 20:39

Panowie jak moge ustalic ile wattow pobiera romecik podczas ladowania? Czy to jest tak ze bierze tyle na ile pozwala instalacja? Ze strony producenta mam info ze zjada przy pelnym ladowaniu 16.5 kWh. Znalazlem tez zapis, ze ladowanie odbywa sie ładowarką pokładową o mocy około 1,8 kW (72 V, 25 A). Byc moze bede mogl ladowac go od sasiada z garazu i chcialem kupić miernik zuzycia pradu, a ma on ograniczenie obciazenia 16A i 3600W. Czy to sie nada? Czy ten zapis o prądzie 25A oznacza ze takim natezeniem jest ladowany? Co by z kolei znaczylo ze miernik odpada ze wzgledu na ampery? Dobrze rozumuje? :-(
wodnik7 - 2018-08-22, 20:49

Jesli ladujesz zwyklym kablem (takim do kontaktu), to maksymalnie romet moze sie ladowac z taka wlasnie moca (nie jest w stanie pobrac wiecej). Sadze nawet, ze jest ogranoczony jeszzce bardziej, no wiele gniazdek jest podlaczonych „nienajlepiej“, i nie wytrzymuja ciaglego obciazenia 16A, zazwyczaj jest to ok. 13A. Tak maja m.in. Renault.

Ladowarka pokladowa zmienia prad zmienny 230V na 72V napiecia stalego; ladujac 1800W ladujesz wiec okolo 8A. Czyli majac akumulatory ok 16kWh powinienes „od zera“ ladowac je okolo 8-10h. Zgadza sie to z obserwacja?:)

radoslavv - 2018-08-22, 21:00

Tak. Czasowo sie to zgadza :-) Wiec rozumiem ze nie ma opcji na prad o natezeniu 25A, wiec moglbym spokojnie takiego watomierza uzyc z obciazeniem dopuszczalnym 16A i 3000W?
wodnik7 - 2018-08-22, 21:03

Nie ma opcji na 25A. Ze zwyklego gniazdka nie da sie tez tyle pocoagnac:) zazwyczaj sa one zabezpiecuone bezpoecznikami 16A(lub mniej).

Ale jak watomierz ma 16A to raczej 3600, nie 3000, pewnie w drugim poscie sie pomyliles:)

radoslavv - 2018-08-22, 21:20

Yyy fakt 3600W powinno byc :oops: Dziękuję za pomoc w temacie wodnik7 :kufel
gienek333 - 2018-08-22, 22:08

25A to prąd ładowania aku, a pobór z sieci to ok 8A.
radoslavv - 2018-09-22, 08:46

Temat z ladowaniem w hali garazowej niestety upadl, regulamin wspolnoty nie pozwala na korzystanie z pradu wspolnego (nawet jesli zamontowalbym wlasny licznik) :cry:
Poniewaz od pazdziernika przenosze sie z praca do Galerii Lodzkiej zaswital mi w glowie jeszcze jeden pomysl. W galerii PGE utworzylo punkt ladowania natomiast idac z duchem czasu nie ma tam gniazda 230V, a jedynie type2 i chademo. Gdzies na forum widzialem schemat gdzie mozna moj kabel do 230V przerobic na koncowke typ 2. Czy takie rozwiazanie jest bezpieczne dla moich aku (no i dla ladowarki pge)? Druga sprawa jest to ze parkowac za free mozna max 3h na ich parkingu. Czy jesli jadac 12km do pracy podlaczalbym na te 3h do ladowania codziennie to myslicie ze w tym czasie doladuja sie do maksa? Chyba powinienem sie wyrobic? Pisaliscie ze czeste ladowanie jest pozadane przy aku Pb, wiec taki pomysl bylby dobrym rozwiazaniem?

wodnik7 - 2018-09-22, 11:46

Nie ma problemu aby z type2 brac tylko 1 faze, aby ladowac romecika!

Wtyczki typ2 sa tanie, kabel tez. A w galerii nie ma zwyklych gniazdek? Objedz parking, zazwyczaj gdzies jakies sa:) troche slabo „blokowac“ codziennie typ2, biorac z niego kilka kW, gdy moze on dac do 43kW..:)

radoslavv - 2018-09-22, 11:55

Przy stacji ladowania nie widzialem niestety zwyklego gniazdka ale sie jeszcze rozejrze. Stacje w Lodzi chyba sa dosc rzadko uzywane. Nie widzialem jeszcze w galerii bedac na zakupach aby ktos z niej korzystal, natomiast fakt faktem, ze zwykle gniazdko zalatwiloby temat. Moze w PGE spytam czy nie mogliby domontowac ;-)
PatrykS - 2018-09-22, 22:14

wodnik7 napisał/a:
Nie ma problemu aby z type2 brac tylko 1 faze, aby ladowac romecika!
Potwierdzam - ale trzeba trafić okazję, żeby dorwać taką wtyczkę poniżej 200zł. Ktoś tu sprzedawał kabel Type 2 -> Type 2 żółty od VW za 100zł, to była okazja.

wodnik7 napisał/a:
troche slabo „blokowac“ codziennie typ2, biorac z niego kilka kW, gdy moze on dac do 43kW..:)
Zgadza się, ale jak się zostawi karteczkę pt. "odłącz mnie w razie potrzeby" to problem jest zdecydowanie mniejszy.
radoslavv - 2018-09-23, 09:29

Czyli krotko mowiac musze polowac najlepiej na kabel typ2-typ2 lub ewentualnie wtyczke typ 2. Natomiast z tego co pamietam to gdzies na forum byl schemat ukladu ktory jeszcze trzeba zastosowac pomiedzy koncowka 230v a typ2, takze poza samymi wtyczkami bede potrzebowal jeszcze czegos takiego, tak?
jas_pik - 2018-09-23, 10:28

Całą elektronikę masz na schemacie który już wielokrotnie publikowałem

radoslavv - 2018-09-23, 12:28

jas_pik dzieki. Widzialem to gdzies juz na forum ale teraz nie moglem znalezc :-)
vwir - 2018-09-23, 13:40

http://forum.samochodyele...opic.php?t=2217
Pir-serwis - 2018-09-24, 17:48

Te 12km powinien zrobić po godzinie ładowania i to będzie już full.
Saxo po godzinie 20_25km zrobi przy mocy ładowania 3kw


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group