SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

Akumulatory - Akumulator trakcyjny e-Golf i problem ładowania do 80%

gednet - 2018-08-27, 23:47
Temat postu: Akumulator trakcyjny e-Golf i problem ładowania do 80%
Mili moi

W załączniku plik z pomiarem napięć na ogniwach baterii trakcyjnej po naładowaniu na 100%. Podłączyłem do łądowania i pozwoliłem, aby proces ładowania został zakończony przez sterownik, czyli do pełna. Napięcie na poszczególnych ogniwach wynosi dokładnie 4,01V.

To są ogniwa pryzmatyczne Panasonica i według wykresu i danych ze strony producenta ich maksymalne napięcie po pełnym naładowaniu wynosi 4,2V. Jak wynika z wykresu, dla napięcia 4V poziom zgromadzonego ładunku wynosi w przybliżeniu 85%.

Gdzieś znalazłem wykres dla ogniwa pryzmatycznego, ale nie mogę tego znów namierzyć. Czy jest możliwe, że sterownik ładowarki pokładowej sam z siebie ładuje nie na 100%, lecz na te 80% - 90%? Gdziekolwiek bym nie czytał to maksymalne napięcie ogniw li-ion przy pełnym naładowaniu wynosi około 4,15V - 4,2V. Dobrze myślę?

Czy możecie z dowolnego auta podać mi napięcie ogniw przy naładowaniu przerwanym na poziomie 80% według sterownika? Czy napięcie 4V faktycznie wskazuje na niepełne naładowanie?

Dzięki

PatrykS - 2018-08-28, 01:14

gednet napisał/a:
Czy jest możliwe, że sterownik ładowarki pokładowej sam z siebie ładuje nie na 100%, lecz na te 80% - 90%?
Zdecydowanie - ładowanie ogniw do mniejszego napięcia znacząco wydłuża żywotność ogniw. W Amperze pełne ładowanie kończy się na ok. 4V (do 4,04V nieraz widziałem), w i-MiEVie na 4,1V.
EVgarage - 2018-08-28, 07:53

Co więcej, nie słyszałem, żeby jakikolwiek samochód ładował do 4.2V
RaveN - 2018-08-28, 10:23

gednet napisał/a:
Napięcie na poszczególnych ogniwach wynosi dokładnie 4,01V.

Z takich pomiarów raczej należy się cieszyć, super zbalansowane.

Żadne ogniwa w EV nie są używane w pełnym zakresie 0-100%. To co do dyspozycji ma użytkownik (100% naładowania) to w istocie na przykład 5-95%, albo 10-90%, albo jeszcze mniej.

gednet - 2018-08-28, 11:17

Dziękuję. Zaczynam poznawać EV od podszewki.

Czy w takich sytuacjach faktycznie pilnować "ręcznie" ładowania do 80% według wskazań? Wczoraj naładowałem na 80% według wskaźnika, dzisiaj rano sprawdziłem.
Napięcie na ogniwach wynosi 3,88V.
Czy może pozwolić jednak ładować się ogniwom na 100%, bo napięcie 4V dla li-ion będzie zdrowe?. Czy można wydłużyć jeszcze bardziej życie ogniw, jeżeli będę ładował o 0,1V mniej niż pozwala sobie sterownik?

RaveN - 2018-08-28, 13:00

Im bardziej ograniczy się okno ładowania - na przykład ładując do 80% albo 90% tego co pozwala producent (mimo, że on już i tak ograniczył), tym trwałość akumulatorów raczej będzie wyższa (kosztem mniejszej gotowości w razie potrzeby wykorzystania zasięgu w pełnym zakresie). Jeżeli na co dzień nie potrzeba pełnego zasięgu, to lepiej ustawić ładowanie do np. 80%.
PatrykS - 2018-08-28, 13:56

RaveN napisał/a:
Im bardziej ograniczy się okno ładowania
Potwierdzam. Warto też ładować jak najszybciej po rozładowaniu do "zera" - te baterie lubią pracować w pobliżu 40% naładowania.
Pir-serwis - 2018-08-28, 22:55

Gdybyś miał naładowane do 4.2v nie mógłbyś odzyskiwać energii z hamowania...o to zapewne także chodzi.
Prąd hamujący jest bardzo duży i mogłoby dojść do przeładowania.

Bronek - 2018-08-29, 07:33

RaveN napisał/a:
Im bardziej ograniczy się okno ładowania - na przykład ładując do 80% albo 90% tego co pozwala producent (mimo, że on już i tak ograniczył), tym trwałość akumulatorów raczej będzie wyższa (kosztem mniejszej gotowości w razie potrzeby wykorzystania zasięgu w pełnym zakresie). Jeżeli na co dzień nie potrzeba pełnego zasięgu, to lepiej ustawić ładowanie do np. 80%.


Nieśmiało cytuję dla przypimnienia i jako laik wyczytałem co potwierdza w/w argumenty
http://elektrowoz.pl/pora...-jak-najdluzej/

gednet - 2018-08-29, 08:38

Ok Bronek. To jest jasne. Ja raczej pytam czy jeżeli sterownik ładuje do 85% (około) co stanowi 100% na szafie (przypominam: 4V na ogniwie) to czy ładowanie do 80% (według szafy i 3,88V na ogniwie) znacząco wydłuży żywotność baterii. Czy ten uzysk już nie jest na tyle znaczący, jak np. uzysk żywotności przy ograniczeniu ładowania ze 100% do 85% (czyli z 4,2V do 4V - co zapewnił już producent).

Do czego zmierzam: ograniczenie ładowania przez producenta (na szafie 100%, na ogniwie 85%) wydłuża życie baterii do np. 2000 cykli ładowań. Jeżeli ja sam ograniczę do 80% na szafie to zwiększę życie ogniw o np 200 cykli. Czyli nieznacznie.
Biorąc pod uwagę, że niektórzy producenci ogniw jako cykl ładowania podają PEŁNY cykl, co w przypadku ładowania z 10 - 80% pojemności ogniwa daje 0,7 cyklu, inni cykl ładowania określają jako minimum powiedzmy 0,8 pełnej pojemności wtłoczonej do ogniwa mamy nieznaczny uzysk, bo przecież z każdego ograniczonego cyklu ładowania przejedziemy mniej km.

O to mi chodzi. Ograniczyć - jasne! Tylko czy poprzestać na ograniczeniu przez sterowniki - większa ilość km z jednego cyklu, czy zatrzymywać ładowanie wcześniej i zmniejszyć km z jednego cyklu.

To nie jest akademicka dyskusja. Jestem pewien, że floty kupujące autobusy czy busy EV mają to policzone doskonale. Ale nie mogą liczyć na jakieś dodatkowe zabiegi pielęgnacyjne swojej floty EV przez pracowników. A w przypadku flot koszt eksploatacji jest znacznie bardziej istotny niż dla nas - użytkowników prywatnych.

PatrykS - 2018-08-29, 08:47

Pir-serwis napisał/a:
Gdybyś miał naładowane do 4.2v nie mógłbyś odzyskiwać energii z hamowania...o to zapewne także chodzi.
Prąd hamujący jest bardzo duży i mogłoby dojść do przeładowania.
Zgadza się, ale to też kontroluje samochód - przy pełnym naładowaniu typowego elektryka hamowanie odzyskowe nie działa przez pierwsze kilometry, lub działa z ograniczoną mocą.
gednet - 2018-08-29, 10:01

Ok Bronek. To jest jasne. Ja raczej pytam czy jeżeli sterownik ładuje do 85% (około) co stanowi 100% na szafie (przypominam: 4V na ogniwie) to czy ładowanie do 80% (według szafy i 3,88V na ogniwie) znacząco wydłuży żywotność baterii. Czy ten uzysk już nie jest na tyle znaczący, jak np. uzysk żywotności przy ograniczeniu ładowania ze 100% do 85% (czyli z 4,2V do 4V - co zapewnił już producent).

Do czego zmierzam: ograniczenie ładowania przez producenta (na szafie 100%, na ogniwie 85%) wydłuża życie baterii do np. 2000 cykli ładowań. Jeżeli ja sam ograniczę do 80% na szafie to zwiększę życie ogniw o np 200 cykli. Czyli nieznacznie.
Biorąc pod uwagę, że niektórzy producenci ogniw jako cykl ładowania podają PEŁNY cykl, co w przypadku ładowania z 10 - 80% pojemności ogniwa daje 0,7 cyklu, inni cykl ładowania określają jako minimum powiedzmy 0,8 pełnej pojemności wtłoczonej do ogniwa mamy nieznaczny uzysk, bo przecież z każdego ograniczonego cyklu ładowania przejedziemy mniej km.

PatrykS - 2018-08-29, 13:57

gednet napisał/a:
Czy ten uzysk już nie jest na tyle znaczący, jak np. uzysk żywotności przy ograniczeniu ładowania ze 100% do 85% (czyli z 4,2V do 4V - co zapewnił już producent).
Są w internecie badania naukowe na ten temat, widziałem jakieś, ale zbyt głęboko się nie wczytywałem i nie pamiętam wyników. Generalnie w Amperze bateria działa w zakresie 20-85%, jest świetnie chłodzona/grzana, i zużycia po setkach tys. km w zasadzie nie widać (ktoś zeznawał 1 czy 2 procent w badaniu w ASO, ale to prawie błąd pomiarowy :-) ).
wodnik7 - 2018-08-29, 14:45

Pocztac tez mozna o teslach, ktore srednio traca kilka procent do kilkudziesieciu tys km, a pozniej zazwyczaj juz nic, pozostajac powyzej 90%.

Wiadomo, co jest zle: zawsze ladowac do pelna (nie wyjezdzajac od razu), i wyjezdzac do zera. No i ladowanie wolne lepsze od szybkiego.

Bronek - 2018-08-29, 15:32

Szkoda, że np jest timer czasowy a nie ogranicznik procentowy.
wodnik7 - 2018-08-29, 15:43

Naprawde w leafie nie mozna ustawic ograniczenia np. aplikacja? Chociaz w ioniqui nie mozna nawet zobaczyc z jaka moca sie laduje... nedznie:(
vwir - 2018-08-29, 16:08

W leafie 2013 można ustawić ograniczenie ładowania do 80%.
Bronek - 2018-08-29, 16:16

Są dwa timery ładowania godziny on/off i dni tygodnia . Podobnie ze sterowaniem klimą/grzaniem .
Do tego aplikacja ze startem/stopem i timerami .

Nie zauważyłem ograniczenia ładowania . Sprawdzę .. :?:

Aplikacją nie można ustawić %ów , przynajmniej jak jest nie podłączony . Sprawdzone teraz gdy nie jest podłączony , po poleceniu ładowania , odpisał mi ,że nie da rady bo ..... :mrgreen: bo nie z w/w powodów .

vwir - 2018-08-29, 16:45

Nawet w leafie I od bodajże 2014 (a 2015 to już na pewno) usunięto opcję ładowania do 80% pojemności. Podobno dlatego, że to zbyt wiele nie zmienia (baterie i tak nie są ładowane do 100% swojej realnej pojemności).
wodnik7 - 2018-08-29, 16:49

Bzdura jakas... w tesli moge ustawic ile chce, i zawsze.. po prostu przesuwam pasek, i tyle..
vwir - 2018-08-29, 17:06

Ale co bzdura? Że niewiele to daje? Myślę, że nie do końca bzdura, skoro to usunęli. Prościej przecież było zostawić...
wodnik7 - 2018-08-29, 17:28

Bzdura, ze nie mozesz sam zdecydowac. Tak samo jak ja decyduje ile benzyny elac, mam prawo zdecydowac jak (i ile) sie ladowac.
Bronek - 2018-08-29, 20:23

Jestem za procentową możliwością ustalania poziomu ładowania. Skoro są niby badania i zalecenia jak i dlaczego by było optymalnie, to dlaczego by nie dać możliwości takiego wyboru.
Chyba, że chodzi o to aby samochód szybciej wymieniać.
Kiedyś Mercedes mało nie zbankrutował, gdy jego samochody okazały się trwałe i mało awaryjne.

Oczywiście nabędzie się, za jakiś czas wprawy, by czasowo m/w ocenić czas/poziom naładowania dla danej ładowarki. Zresztą wskaźnik informuje ile czasu i do jakiego procenta naładowania zostało.
Timerem można wtedy dać stop o określonej godzinie. Ale to półśrodek.

Takie zabawy w optymalne ładowanie to raczej w warunkach domowych, gdzie nie ma ciśnienia na zasięg.

Mam np w tej chwili ok 20% baterii i ok 55km zasięgu i spokojnie jeżdzę do soboty, gdyż wiem iż dalej jak do Lidla się nie wybiorę a w razie czego jest inne auto.

gienek333 - 2018-08-29, 20:59

Potem Mercedes zaczął produkować szmelc i od kilku lat walczy o powrót marki :-( .
Co do aku, to mają coś takiego jak Rw i ładując szybką ładowarką możemy wyjechać nawet powyżej 4.3 V , ale jak przestaniemy ładować to napięcie spadnie, zależy przy jakim prądzie przerwiemy ładowanie.

RaveN - 2018-08-30, 09:17

vwir napisał/a:
Nawet w leafie I od bodajże 2014 (a 2015 to już na pewno) usunięto opcję ładowania do 80% pojemności.

Z tego co pamiętam, Nissan usunął to z uwagi na testy EPA (biurokracja), które brałyby pod uwagę zalecane ładowanie do 80% i podawały zasięg dla 80%, a więc w katalogach byłoby to niekorzystne względem innych modeli. Tesla chyba z tego wybrnęła najlepiej, stosując płynne procentowe ustawienie, przez co w testach brane pod uwagę jest ładowanie do 100%.

Bronek - 2018-08-30, 09:27

Na wyświetlaczu Leafa jest podany szacunkowy czas a procenty , ładowania dla różnych mocy ładowarek i np . Obecnie by osiągnąć 75% potrzebuje 10h ładowania dla3 KW itd. itp.

Trudno , po prostu będzie to orientacyjna zabawa . Gdyż generalnie "metoda wolna " ładowania jest i optymalna dla samochodu i dla mnie jako użytkownika .
Myślę ,że te 75-80% itd to i tak nie co do kropli jest liczone . Dlatego nie mam potrzeby super dokładnego pilnowania poziomu . M/w w okolicach tych wartości wystarczy. To oznacza korzystanie z timera lub aplikacji.

wodnik7 - 2018-08-30, 15:43

To leaf nie wie, jaka ma ladowarke, ze pokazuje rozne czasy? Dziwne.. powinien na biezaco monitorowac, jaki prad bierze, i wedlug tego pokazawac... troche to „no user friendly“...
vwir - 2018-08-30, 16:09

Leaf to pokazuje statycznie, niezależnie od ładowania. W sensie to bardziej taka podpowiedź dla użytkownika, ile potrwa ładowanie, jeśli teraz podjedzie podpiąc się do ładowarki. No i pokazuje kilka wartości, żebyś wiedział ile potrwa ładowanie, w zależności od ładowarkia, na jaką podjedziesz.

Tak jest przynajmniej w leafie I.

Bronek - 2018-08-30, 16:41

Nie tak.
Pokazuje jak długo potencjalnie, gdy nie jest ładowany dla 3 i 6 oddzielnie.
Z chwilą podłączenia już konkretnie dlavdanego prądu


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group