SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

Samochody elektryczne - Konwersja Smart_EV

binkom - 2019-05-26, 16:19
Temat postu: Konwersja Smart_EV
Witam Wszystkich.

Przymierzam się do konwersji Smart Cabrio 2001 - Benzyna.

Założenia:
Zasięg 60 - 70 km
Prędkość użytkowa 55-60 km/h.
Skrzynia biegów - wybrany jeden bieg, ewentualnie możliwość zmniejszenia biegu gdy wymaga tego sytuacja - wysoki krawężnik lub inne przeszkody.
Zmiana biegu na zatrzymanym samochodzie.
Silnik na początek DC 48 V z Wózka widłowego.
Niestety nie znam dokładnych parametrów silnika - jeśli ktoś z Kolegów ma dane techniczne
to proszę o info.
Typ silnika BZ6-4001
Silnik był szeregowo- bocznikowym.
Został przezwojony na obcowzbudny.
Kontroler PWM silnik - własna konstrukcja - 2 x tranzystory IGBT.
Kontroler Wzbudzenia - pola - własna konstrukcja - 2 x tranzystory MOS.

To założenia, zabieram się do działania.
Problemem może być utrzymanie masy własnej pojazdu w ryzach 805 kG.

;) :-D

binkom - 2019-05-26, 16:30

Nie dodałem,
Zasilanie używane akumulatory trakcyjne.
Napięcie systemu 48 - 60 V.
:lol:

gienek333 - 2019-05-26, 22:02

Akumulatory ołowiowe to porażka (dzisiaj używanie tego poza systemami stacjonarnymi, albo wózkami, gdzie masa jest balastem moim zdaniem jest bezsensowne). Tranzystory IGBT stosuje się do wyższych napięć (mają Uce sat ok 2-3V, co przy 48V daje jakieś 4-6 % strat), no jednak moim zdaniem lepsze MOS-fety.
pabblo_pl - 2019-05-27, 07:33

Do obcowzbudzalnego (sepex) można bez problemu kupić sterownik Curtisa.
Będzie on lepszy od Twojego, tak jak pisał gienek333 baterie to postawa,
masz na forum ofertę od TAS na aku 7s28p za 750 zł szt.
W smarcie masz fajnie bo cały wózek wyjeżdża, fajna i prosta robota.
Ja u siebie kończę wyciągać silnik benzynowy i czekam na adapter (u tokarza) do mostu i może do końca tyg. będę miał silnik elektryczny zamontowany.

binkom - 2019-05-27, 15:26

gienek333 napisał/a:
Akumulatory ołowiowe to porażka (dzisiaj używanie tego poza systemami stacjonarnymi, albo wózkami, gdzie masa jest balastem moim zdaniem jest bezsensowne). Tranzystory IGBT stosuje się do wyższych napięć (mają Uce sat ok 2-3V, co przy 48V daje jakieś 4-6 % strat), no jednak moim zdaniem lepsze MOS-fety.


Akumulatory będą trakcyjne LiFePo4 Winston 200 Ah 3,2 V - prawdopodobnie 20 szt.
Jeśli uda się je upchać pod podłogą Smarta.
IGBT to CM600DY-12F prąd do 600 A nap. 600 V, spadek na tranzystorze przy 150 A 1,2 V
przy bramce 15V. Tranzystory będą dwa dla bezpieczeństwa.
Regulator zasilanie stopnia mocy 24 - 210 V. Kondensatory na 250 V.
Stopień wejściowy 9 - 18 V. Trzy stopnie ograniczenia mocy, dowolnie ustawiane.
Możliwość korzystania z ograniczenia prądu podczas jazdy.

Z wózkiem w Smarcie jest ok, posiadam drugi wózek i na nim robię mechaniczne dopasowania.
Skrzynia ma pewne mankamenty, jest sterowana silnikiem dc na 12 z enkoderem. Sprzęgło
wyzwalane jest też silnikiem dc.

Używanie kontrolera fabrycznego ma pewne zalety, ale ja nad nim nie panuję :) :)
Wolę taki w którym o wszystkich funkcjach i charakterystykach ja decyduję.
W razie awarii wymieniam uszkodzony element i wiem jaki tam był i mogę poszukać przyczyny uszkodzenia.
Co nie które firmowe są całkowicie zalane masą.

gienek333 - 2019-05-27, 22:14

Ten silnik jest podobny do silnika z melexa 48V. Ma z przodu łożysko? Co do sterownika to życzę powodzenia, bo będzie to ciekawa alternatywa dla sagem boxa dla aut PSA. Jakby co, to mam dużo kondensatorów na 250V ;) .
binkom - 2019-05-27, 23:17

Silnik to chyba USA od pompy hydraulicznej, obroty 2500.
Prąd silnika 200 - 240 A - prawdopodobnie.
Miałem Berlingo elektryczne i dlatego kontroler powyżej 200 Volt.

pabblo_pl - 2019-05-28, 10:28

Tu, https://www.eeweb.com/mem...kart-conversion pisze że silnik przy 48V ma 10KM czyli 7.5 KW. Możesz próbować ale to chyba troszkę mało.
W załączonym linku robi na tym silniku gokarta.
poczytaj sobie.

Jakie napięcie planujesz dać na silnik?

binkom - 2019-05-28, 15:43

Tak wiem, że ten silnik jest nie za mocny. Choć mój został trochę zmodyfikowany, idealnie dotarte szczotki, przeszlifowany komutator. Zmienione uzwojenie stojana.
Mam nadzieję iż to mu doda troszkę mocy maksymalnej.
Obroty nominalne 2500, ja chcę go używać do 4500-5000 Obr/min.
Zmiana uzwojeń silnika powoduje iż pełne napięcie zasilania może być odkładane na wirniku i dalej mamy regulację obrotów.
Mam go sprzęgnięty ze skrzynią tak że zrobię testy, jeszcze potrzebuję trochę czasu aby to
ogarnąć. Dużo czasu zajmuje dostosowanie instalacji elektrycznej i dołożenie brakujących przewodów.
Napięcie aku. trakcyjnego na początek 64V - 20 szt. Winston LiFePo4 200 Ah.
Silnik powinien pracować do 4000-5000 Obr/min.
Obroty około 2200-2300 w pierwszym zakresie regulacji silnika - regulacja PWM.
2300 - 4500 drugi zakres regulacji - czyli praca odwzbudzanie.
W drugim zakresie pełne napięcie baterii na wirniku. Można dla zmniejszenia strat zainstalować
stycznik mostkujący tranzystory mocy.
Mój regulator PWM to jeden moduł, regulator wzbudzenia to drugi moduł.
Wszystkim zarządza Kontroler PLC - swobodnie programowalny Fatek.
Prace trwają :) :) :) ;)

binkom - 2019-06-09, 22:44

Prace trwają.
Kontroler PWM wstępnie zestrojony. Napięcie testowe 150 V.
Prąd wyjściowy 2 x 70 A. To tak na początek.
Docelowy prąd 2 x 250 A i MAX 2 x 400 A.
Są zainstalowane 2 tranzystory IGBT, każdy posiada kontrolę prądu na przetworniku LEM do 900A.
Silnik do kontrolera będzie podłączony w inny niż tradycyjny sposób.
Mianowicie, silnik posiada cztery zespoły szczotek. Dwa zespoły podłączone do Bieguna ujemnego, dwa do dodatniego.
Ja rozłączyłem połączenia równoległe szczotek i podłączyłem do dwóch oddzielnych tranzystorów IGBT. Uzyskuję w ten sposób równą pracę tranzystorów IGBT. :) ;)
Przebiegi na wyjściu tranzystorów IGBT.

gienek333 - 2019-06-10, 06:58

Trzymam kciuki. Ciekawy pomysł z rozdzieleniem szczotek. Oczywiście jeszcze muszą być diody, ale to chyba wiesz ;) .
binkom - 2019-06-10, 15:34

gienek333 napisał/a:
Trzymam kciuki. Ciekawy pomysł z rozdzieleniem szczotek. Oczywiście jeszcze muszą być diody, ale to chyba wiesz ;) .


Diody równolegle do wirnika rozumiem?. Jeśli o te chodzi to oczywiście, nawet bym nie odpalał
bez diody. :-D

binkom - 2019-06-16, 08:12

Pierwsze testy Smartem EV. ;) ;) ;) :-D :-D :-D

Jest dobrze, jazda po mieście i trasy ekspresowe.
Miasto - 50 km/h - bez problemowo.
Droga ekspresowa 70 km/h osiągnięte.
Dystans przejechany 50 km.
Bieg 4.
Pomiaru dokonałem GPS.
Prędkościomierze samochodowe - europejskie zawyżają wskazania o kilka ładnych procent.
To taka taktyka producentów, zawyżanie o 5 - 7 % to zużycie paliwa jakby mniejsze o te 5 - 7 %.
No przejechaliśmy realnie mniej, a licznik pokazuje więcej.
Testy przeprowadzone przy upałach 35 stopni C.
Temperatura silnika ok 55 C, regulator PWM 45 C - Wentylatory pracują na I biegu.
W razie wzrostu temp. są jeszcze dwa biegi pracy wentylatorów.

:) :) :)

PatrykS - 2019-06-16, 19:36

binkom napisał/a:
No przejechaliśmy realnie mniej, a licznik pokazuje więcej.
To akurat nieprawda - prędkościomierz pokazuje więcej, ale licznik przebiegu już poprawnie.
gienek333 - 2019-06-16, 20:04

Pomijając kwestię liczników, to nie był "zasięg" (ten powinien być chyba dużo większy ;) ), moje doświadczenia z aku LiPOFe są takie że 90% energii jest w zakresie 3.3V do 3.0V, potem leci na pysk (do 2 V). Gratuluję sterownika (bo widać i czuć-45°, że dobrze działa), mam nadzieję że będą produkowane seryjnie. Jak "zalegalizujesz" to zapraszam do Krk (pierwsze ładowanie gratis ;) .
gienek333 - 2019-06-16, 20:06

Drugie za piwo ;) .
EVgarage - 2019-06-16, 20:56

Fajnie! gratulacje ;)
binkom - 2019-06-16, 21:38

Z licznikiem napisałem odwrotnie. Tak, pokazuje większą prędkość niż tę którą poruszamy się.
Zasięgu jeszcze nie testowałem. Nie mam jeszcze skończonej obsługi baterii.
Napięcie każdego pojedynczego ogniwa jest mierzone i obrabiane w Fateku.
Proces ładowania, regulacja mocy ładowania i napięcia każdego ogniwa będzie nadzorowane niezależnie.
W chwili obecnej pracuję nad zmianą biegów skrzyni. Skrzynia w Smarcie jest skrzynią tzw.
skrzynią zmechanizowaną. Nie posiadam sprzęgła, jest natomiast silnik DC który wybiera biegi.
Do tego silnika muszę zastosować napęd servo wraz z obsługą enkodera - jest zainstalowany
fabrycznie na osi silnika i daje 15 impulsów na obrót osi silnika.
Jest jeszcze potencjometr zainstalowany na osi wybieraka biegów - wybierak napędzany tym silnikiem po przez przekładnię zębatą.
Zmiana biegów będzie się odbywała po zatrzymaniu pojazdu. Pomiędzy niektórymi biegami, nie występuje luz w związku z tym nie ma możliwości przekładania biegów bez zatrzymania pojazdu.

vwir - 2019-06-17, 05:53

Tak w gruncie rzeczy to bardzo potrzebujesz przełączać biegi (szczególnie, że możesz to robić tylko po zatrzymaniu)? W silniku spalinowym to ma sens, żeby maksymalnie wykorzystać niewielki zakres maksymalnego momentu obrotowego. W przypadku elektryków już niekoniecznie jest taka potrzeba. Chyba, że chcesz używać innego biegu gdy masz na przykład komplet pasażerów z bagażami, a innego gdy jeździsz sam. Wtedy to pewnie ma sens.
binkom - 2019-06-17, 15:40

Mam stosunkowo słaby silnik 7,5 kW nominalnie. Działanie skrzyni umożliwi wybranie optymalnego przełożenia silnik - koła.
vwir - 2019-06-17, 15:43

Aaaa, rozumiem. No to faktycznie nawet wjazd na stromy podjazd albo na krawężnik może wymagać redukcji.
gienek333 - 2019-06-17, 16:10

Ja bym zwiększył wzbudzanie (ten silnik przy max wzbudzaniu powinien się rozkręcić do 500-600 rpm), a potem odwzbudzanie.
binkom - 2019-06-17, 17:04

Wzbudzenie mam już chyba maksymalne, zwiększanie prądu wzbudzenia nie redukuje obrotów silnika. Prąd wzbudzenia 10,5 A napięcie wzbudzenia 80 V. Dodatkowo zainstalowałem przetwornicę podwyższającą napięcie akumulatora trakcyjnego do 80 V dla regulatora wzbudzenia. :)
Podczas jazdy oczywiście odwzbudzanie tak do około 2 - 2,5 A :)

gienek333 - 2019-06-17, 18:43

Moim zdaniem trochę duże straty na wzbudzaniu. Nie dało się go nawinąć grubszym drutem (nie zmieści się)? Jakie obroty osiąga silnik przy 10,5A?

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group