SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

Motocykle i skutery elektryczne - przepisy w PL odnośnie skutera elektrycznego

highend - 2012-05-27, 21:56
Temat postu: przepisy w PL odnośnie skutera elektrycznego
przepraszam jeśli było (aczkolwiek nie znalazłem):

- mamy skuter sprowadzony z UK, z papierami angielskimi, chińczyk (te z mojej WWW)

pojemność oczywiście zero, vmax. 45km/h

Chcę go zarejestrować zatem jadę robić przegląd i go rejestruję, wcześniej jeszcze tłumaczę dowód rejestracyjny

moje pytania:
- czy potrzebne jest prawo jazdy kat. A do jazdy takim skuterem, a jeśli nie to co jest potrzebne?
- czy wymagany jest kask ? bo coś mi się obiło o uszy, ze nie? (fajnie jakby ktoś miał cytat z ustawy/rozporządzenia)
- co ewentualnie jest wymagane/na co zwrócić uwagę?

z góry dzięki za odpowiedzi. Myślę, że temat rejestracji skuterów i motocykli EV warto byłoby dać jako "przyklejony"....

zeeltom - 2012-05-28, 06:08

O ile się nic nie zmieniło w kwestii skuterów, to wystarczy mieć skończone 18 lat. Kask na skuter obowiązuje.
highend - 2012-05-28, 09:11

czyli co - 18 lat i jazda skuterami spalinowymi do 50cm3 pojemności bez prawa jazdy kat A? czyli skoro elektryczny ma 0 pojemnosci to rowniez bez prawa jazdy?

a co z motocyklem elektrycznym (na spalinowy trzeba kat. A) ?

a czy skuter elektryczny nie podpada pod rower elektryczny - a zatem nie wymagamy kasku?

tomasz_kombi - 2012-05-28, 10:27

Aby skuter podpadał pod rower elektryczny to musiałby mieć pedały, nie przekraczać 25km/h na samym silniku oraz mieć czujnik PAS.
Zakładam jednak, że ten Twój nie spełnia ww. kryteriów ;)

highend - 2012-05-28, 12:03

nie no oczywiście, nie ma pedałów i jedzie 45km/h...
ok czyli kask musi być...., ale jeszcze poszukam i przytoczę wypowiedź znajomego co ma skuter i jeździ bez kasku i policja mu nic nie zrobiła.

highend - 2012-05-28, 12:06

znalazłem coś takiego:

http://www.scigacz.pl/Pra...tawa,10623.html

Pir-serwis - 2012-05-28, 12:55

W ev musi byc rozgraniczenie na moc.
Bądz rozgraniczenie na predkość.
Ale to wiadomo dotyczy nowych.
A co z konwersjami.
Jak mam gadac potem z policją, gdyż w razie draki bezsensem jest przyznanie się-odebranie mandatu?

Mamy rozgraniczenie do 45km/h i to przenosi w obszar motoroweru/motocykla tyle,że odnośnie wypowiedzi,gadałem z gościem,który ma w Krakowie takie skutery ev małej mocy,jeździ bez kasku,zatrzymywany był ze sto razy,na każdym kroku,nie przyjmuje mandatów,puwszczany wolno.

highend - 2012-05-28, 14:12

USTAWA Prawo o Ruchu drogowym definiuje pojazdy:

pojazd - środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszynę lub urządzenie do tego przystosowane;

pojazd silnikowy - pojazd wyposażony w silnik, z wyjątkiem motoroweru i pojazdu szynowego;

pojazd samochodowy - pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego;

motocykl - pojazd samochodowy jednośladowy lub z bocznym wózkiem - wielośladowy;

motorower - pojazd jednośladowy lub dwuśladowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm3, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h;



Wedle aktualnych przepisów skuter EV motorowerem nie jest gdyż nie posiada silnika spalinowego. Zatem jest motocyklem? ;)


Art. 40 1. Kierujący motocyklem lub motorowerem oraz osoba przewożona takimi pojazdami są obowiązani używać w czasie jazdy hełmów ochronnych odpowiadających właściwym warunkom technicznym.


Zakładając, że skuter EV nie jest ani motocyklem ani motorowerem to można na nim jeździć bez kasku.
Mi nie chodzi o to, że to pochwalam (jazdę bez kasku), tylko jak to wygląda prawnie.

Pir-serwis - 2012-05-28, 14:58

Mnie też o to chodzi.
Patrząc na to to skuter elektryczny nie wymaga kasku,rejestracji.
Kiedys na alegro był skuter i zgłoszony jako pojazd wolnobieżny choć przekraczał owe 25km/h i jako taki jeździł człowiek bez kasku.

Zapytaj gościa od Matiza EV on ma skuter bodaj,ale zdaje mi sie że normalnie zarejestrowany jako motorower.

Zbyszek Kopeć - 2012-05-28, 16:19

Skuter jest albo motocyklem albo motorowerem, toż to oczywiste.
Nie można brać tylko części przepisów, jeszcze w motorowerach oprócz prędkości jest ważna moc, jest ważna waga bez akumulatorów itp., nie ma znaczenia, czy to skuter, czy to enduro, czy to samochodzik wielokołowy, czy napęd elektryczny, czy turbinowy, czy spalinowy itd..
Tu na FORUM już wiele razy to było roztrząsane.

tomasz_kombi - 2012-05-28, 16:27

Wydaje mi się, że najnowszy tekst ustawy brzmi nieco inaczej:

".... 46) motorower – pojazd dwu lub trójkołowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm3 lub w silnik elektryczny o mocy nie większej niż 4 kW, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h ... "

Dodam jednak, że obecnie obowiązujący tekst jest taki jak przytoczył kol. highend gdyż przepisy wchodzą w życie dwa lata od podpisania ustawy. Wynika z tego, że zgodnie z literą prawa w obowiązek jazdy w kasku będzie dopiero od 19.01.2013 r.
Naturalnie przepisy przepisami a zdrowy rozsądek i obserwacja tego co się dzieje na ulicach to osobna sprawa. Ja bynajmniej na skuter bez kasku bym obecnie nie wsiadł (poza jazdą testową po parkingu).

Zbyszek Kopeć - 2012-05-28, 17:36

Te parametry, o których ja pisałem, obowiązują od kilku lub kilkunastu lat i są zgodne z przepisami unijnymi, każdy przedmiot ma kilka źródeł punktów obowiązujących w jednej lub kilku ustawach.
Zbyszek Kopeć - 2012-05-28, 17:38

Przykład rozpoczętej dyskusji o motorowerze:
http://www.samochodyelekt...light=motorower

Zbyszek Kopeć - 2012-05-28, 18:10

Jednak wychodzi na to, że już motorowerem lub skuterem spełniającym warunki motoroweru może kierować osoba z Prawem Jazdy minimum kategorii "AM":
http://www.kodeksdrogowy....wJazdy2012.html
a niedawno wystarczał Dowód Osobisty.

jerzyz - 2012-05-28, 20:04

To są tylko mniej lub bardziej szczęśliwie uporządkowane wymagania - w tym samym kodeksie jest na szczęście punkt, cytuję:

3. Nie wymaga się uprawnienia do:
1. kierowania rowerem, wózkiem rowerowym, motorowerem lub pojazdem zaprzęgowym od osoby, która ukończyła 18 lat;
2. prowadzenia kolumny pieszych, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt.
http://www.kodeksdrogowy.....html#rozdzial1

Zbyszek Kopeć - 2012-05-28, 20:32

Teraz to już wiem, że nic nie wiem; przepisy wzajemnie się wykluczające - dziwne.
RaveN - 2012-05-29, 09:43

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Teraz to już wiem, że nic nie wiem; przepisy wzajemnie się wykluczające - dziwne.

Dziwne? W polskim beznadziejnym prawie, z konstytucją na czele, to bardzo powszechne.

jerzyz - 2012-05-29, 22:13

Nie widzę żadnej sprzeczności:
Cytowany przeze mnie fragment pochodzi z Ustawy o ruchu drogowym, z którego wynika, że prawie wszyscy kierujący (OPRÓCZ rowerzystów, którzy skończyli 18 lat, itp.) muszą mieć odpowiedni dokument uprawniający.
Jaki? To zapisano w tabeli, zatytułowanej "Kategorie praw jazdy", czyli w wykazie różnych praw jazdy.
Gdzie tu sprzeczność? Przecież w tym wykazie po prostu nawet nie dało by się wstawić pozycji opisującej uprawnienie do jazdy bez dokumentu. Jaki symbol trzeba by wpisać w pierwszej kolumnie? Nie można do wykazu wstawić czegoś, czego nie ma!

Zbyszek Kopeć - 2012-05-30, 15:50

Sprzeczność jest przy kierującym "motorowerem".
drgrin - 2012-06-01, 22:03

Art 133 par 3:

"3. Osobę, która przed dniem wejœcia w życie ustawy ukończyła 18 lat, uznaje się za uprawnioną do kierowania motorowerem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wobec tej osoby nie wymaga się posiadania dokumentu stwierdzajšcego to uprawnienie."

Praw nabytych nie można zabrać, ale młodzież przed 18'ką w chwili wejscia ustawy w życie bedzie musiała zrobić AM na motorower.

Głupota...

Zbyszek Kopeć - 2012-06-02, 14:08

Czyli jeszcze jeden sprzeczny artykuł z innymi.
Tragiczne prawo.

zeeltom - 2012-06-03, 15:48

drgrin napisał/a:
Art 133 par 3:
Praw nabytych nie można zabrać...

A ja miałem świadectwa elektryczne dożywotnio i mi to zabrali. Teraz znów muszę co 5 lat robić kursy.

Zbyszek Kopeć - 2012-06-03, 16:05

Dalej masz dożywotnio, jak będziesz pracować na te papiery w Unii, ale w Polsce trzeba walczyć z bezrobociem wydających świadectwa.
Notoco - 2012-06-04, 09:25

Czemu wszyscy tak pesymistycznie do wszystkiego podchodzą?
Cieszmy się z tego co mamy. Zawsze może być gorzej.
Przypomnijcie sobie jaki było prawo 5, 10, 15, 20 lat temu ....
Prawo mamy takie jakich mamy polityków - a polityków takich jaki naród wybrał... więc nie narzekajmy. Sami jesteśmy sobie winni.
Zamiast narzekać zbierzcie podpisy pod obywatelskim projektem zmiany jakichś przepisów lub wysyłać monity do posłów lub zainteresować dziennikarzy niech rozgłośnią sprawy lub załóżcie własna partie :)
Na szczęście mamy demokracje więc wszystko jest możliwe.

A swoją drogą to warto by się trzymać tematu tego posta 8-)

drgrin - 2012-06-04, 16:47

Notoco napisał/a:

A swoją drogą to warto by się trzymać tematu tego posta 8-)


czyli na teraz sytuacja wygląda tak:

- masz sprowadzony z UK skuter, pownieneś mieć gdzieś w papierach kategorię homologacyjną, prawdopodobnie jest to L1e więc rejestrujesz go jako motorower o pojemości 0 cm, rodzaj paliwa EE (przepisałem z dowodu mojego skutera)
- jedzisz na dowód osobisty, w kasku.
- potrzebne jest ubezpieczenie OC, na pewno da radę HDI
- przegląd robisz jak w każdym motorowerze raz na dwa lata.

Pozdrawiam

mann25 - 2013-02-19, 07:44

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY

z dnia 28 lipca 2005 r.

w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych mających dwa lub trzy koła, niektórych pojazdów samochodowych mających cztery koła oraz motorowerów

Dz. U. nr 162 poz. 1360



DEFINICJE KATEGORII I TYPÓW POJAZDÓW DLA POTRZEB HOMOLOGACJI TYPU POJAZDU

1. Rozróżnia się następujące kategorie pojazdów:

1) motorowery, to jest pojazdy dwukołowe (kategoria L1e) lub pojazdy trójkołowe (kategoria L2e) o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej nie większej niż 45 km/h i mające:

a) w przypadku pojazdu dwukołowego, silnik, którego:

– pojemność skokowa nie przekracza 50 cm3, w przypadku silnika ze spalaniem wewnętrznym, lub

– maksymalna moc znamionowa jest nie większa niż 4 kW, w przypadku silnika elektrycznego,

b) w przypadku pojazdu trójkołowego, silnik, którego:

– pojemność skokowa nie przekracza 50 cm3, w przypadku silnika z zapłonem iskrowym, lub

– maksymalna użyteczna moc wyjściowa nie przekracza 4 kW, w przypadku innych silników ze spalaniem wewnętrznym, lub

– maksymalna moc znamionowa jest nie większa niż 4 kW, w przypadku silnika elektrycznego;

2) motocykle, to jest pojazdy dwukołowe bez bocznego wózka (kategoria L3e) lub z bocznym wózkiem (kategoria L4e), wyposażone w silnik o pojemności skokowej większej niż 50 cm3, w przypadku silnika ze spalaniem wewnętrznym, lub o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej większej niż 45 km/h;

3) motocykle trójkołowe, to jest pojazdy posiadające trzy koła umieszczone symetrycznie (kategoria L5e), wyposażone w silnik o pojemności skokowej większej niż 50 cm3, w przypadku silnika ze spalaniem wewnętrznym, lub o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej większej niż 45 km/h.

2. Niniejsze rozporządzenie stosuje się również do pewnej grupy czterokołowych pojazdów samochodowych, które w zależności od cech określa się jako:

1) lekkie pojazdy czterokołowe, których masa bez obciążenia nie przekracza 350 kg (kategoria L6e), nie wliczając w to masy akumulatorów w przypadku pojazdów elektrycznych, i których maksymalna prędkość konstrukcyjna nie przekracza 45 km/h oraz których:


a) pojemność skokowa nie przekracza 50 cm3, w przypadku silnika z zapłonem iskrowym, lub


b) maksymalna moc nie przekracza 4 kW, w przypadku innych silników ze spalaniem wewnętrznym, lub


c) maksymalna moc jest nie większa niż 4 kW, w przypadku silnika elektrycznego.

Pojazdy te powinny spełniać wymagania techniczne stosowane do motorowerów trójkołowych kategorii L2e, chyba że przepisy dotyczące homologacji stanowią inaczej;

2) pojazdy czterokołowe, inne niż lekkie, o których mowa w pkt 1 lit. a, których masa bez obciążenia nie przekracza 400 kg (kategoria L7e) (550 kg dla pojazdów przeznaczonych do przewożenia towarów), nie wliczając w to masy akumulatorów w przypadku pojazdów elektrycznych, i których maksymalna moc użyteczna silnika nie przekracza 15 kW.

Pojazdy te powinny spełniać wymagania techniczne stosowane do motocykli trójkołowych kategorii L5e, chyba że przepisy dotyczące homologacji stanowią inaczej.

3. Typ pojazdu oznacza pojazdy, które:


1) należą do jednej kategorii (motorowery dwukołowe - L1e, motorowery trójkołowe - L2e itp.);


2) są produkowane przez tego samego producenta;


3) mają to samo podwozie, ramę, ramę pomocniczą, płytę podłogową lub inną strukturę, do której przymocowane są główne części składowe;


4) mają źródło napędu działające na tej samej zasadzie (spalanie wewnętrzne, elektryczne, mieszane itd.);


5) mają takie samo oznaczenie typu nadane przez producenta.

Typ pojazdu może obejmować warianty i wersje.

4. Wariant oznacza pojazd lub grupę pojazdów należące do tego samego typu, które:


1) mają ten sam kształt nadwozia (podstawowe dane techniczne);


2) mają różnice masy w stanie gotowym do jazdy między najmniejszą i największą wartością nieprzekraczające 20 % wartości najmniejszej;


3) mają różnice w maksymalnej dopuszczalnej masie między największą i najmniejszą wartością nieprzekraczające 20 % wartości najmniejszej;


4) mają silnik o takim samym cyklu pracy (dwusuw lub czterosuw, zapłon iskrowy lub zapłon samoczynny);


5) mają różnicę w pojemności skokowej silnika (w przypadku silnika ze spalaniem wewnętrznym) między najniższą i najwyższą wartością nieprzekraczającą 30 % wartości najniższej;


6) mają taką samą liczbę i takie samo usytuowanie cylindrów;


7) mają różnicę w mocy silnika między najniższą i najwyższą wartością nieprzekraczającą 30 % wartości najniższej;


8) mają tę samą zasadę działania (w przypadku silników elektrycznych);


9) mają taki sam rodzaj skrzyni biegów (ręczna, automatyczna itp.).

5. Wersja oznacza pojazd tego samego typu i wariantu, który może jednak zawierać dowolne wyposażenie, części składowe lub układy wymienione w opisie technicznym w załączniku nr 2 do rozporządzenia, pod warunkiem że jest tylko:

1) jedna wartość podawana dla:


a) masy w stanie gotowym do jazdy,


b) maksymalnej masy całkowitej,


c) mocy silnika,


d) pojemności skokowej silnika oraz

2) jeden zestaw wyników badań podanych zgodnie z załącznikiem nr 4 do rozporządzenia.

spaceman - 2014-05-11, 20:41

Cześć,
Wiecie jak wygląda teraz sytuacja z elektrycznymi motocyklami, po wprowadzeniu ostatnich zmian w prawie ?

Jak wiadomo:
Cytat:
Osoby posiadające co najmniej od trzech lat prawo jazdy kat. B będą mogły jeździć motocyklami lub skuterami, z automatyczną skrzynią biegów, o pojemności do 125 centymetrów sześciennych - zakłada uchwalona w piątek (9 maja) przez Sejm nowelizacja ustawy o kierujących pojazdami.

wrobel - 2014-05-11, 21:25

Odpowiedziałeś sam sobie na to pytanie.
Pojeździsz każdym motocyklem elektrycznym mając prawko kat. B, pod warunkiem, że posiada on automatyczną skrzynie biegów. Sam jestem ciekaw czy podczas kontroli będą sprawdzali czy masz biegi czy nie :-P

Tylko, że te przepisy jeszcze nie obowiązują - trzeba czekać.

drgrin - 2014-05-11, 22:26

wrobel napisał/a:
Odpowiedziałeś sam sobie na to pytanie.
Pojeździsz każdym motocyklem elektrycznym mając prawko kat. B, pod warunkiem, że posiada on automatyczną skrzynie biegów.


Nie każdym. Przepis zakłada ograniczenie mocy motocykla do 11 kW, więc np. Vectrix się nie łapie.

gienek333 - 2014-05-12, 22:12

A ile ma Vectrix, można by go z "tuningować".
Pir-serwis - 2014-05-12, 23:35

Vectrix ma 7kw ciągłej, chwilowo 21 tak mnie się zdaje, iż to poprawne dane.
drgrin - 2014-05-13, 09:10

Pir-serwis napisał/a:
Vectrix ma 7kw ciągłej, chwilowo 21 tak mnie się zdaje, iż to poprawne dane.


Co do jeżdżenia na B to liczy się co jest wpisane w dowód - Vectrix ma 15 kW. Chwilowej ma więcej, przy przyspieszaniu ok 30 kW, ale nominalnie jest właśnie 15 kW.

tomasz_kombi - 2014-06-24, 08:50

wrobel napisał/a:
... Pojeździsz każdym motocyklem elektrycznym mając prawko kat. B, pod warunkiem, że posiada on automatyczną skrzynie biegów.......

Dzisiaj wyczytałem w "necie", że zrezygnowano z zapisu o automatycznej skrzyni biegów :)

zeeltom - 2014-06-24, 09:38

Tomek, odezwij się w sprawie silnika, bo znikasz jak kamfora ;)
kamigos - 2019-02-08, 08:03

Odświeżę temat, ponieważ wiosna się zbliża ;)

Czy przepisy się jakoś zmieniły od tamtego czasu Panowie?


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group