SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

Blogi użytkowników pojazdów elektrycznych - Peugeot 106 electrique

jatko - 2013-06-28, 23:01
Temat postu: Peugeot 106 electrique
Nadejszla wiekopomna chwila, stałem się posiadaczem elektrycznej 106-tki rocznik 99 :)

Na wstępie chciałem podziękować mojej ukochanej żonie, że nie wyrzuciła mnie z domu gdyż o zakupie dowiedziała się po fakcie :)

Autko kupiłem bez akumulatorów od kolegi highend. Na chwilę obecną chce wstawić 10sz EXIDE Sonnenschein GF 12 063, roczne używki, ale mam nadzieje że pojeżdżą trochę. W przyszłości pewnie lifepo4.

Ustawiłem dzisiaj akumulatory w części bagażnika i złożonej tylnej kanapie, podpiąłem prowizorycznie to sterownika i autko zrobiło pierwsze metry o własnych siłach.

gienek333 - 2013-06-29, 07:27

No to gratuluję. Pododa Ci się ta cisza?
RaveN - 2013-06-29, 10:14

jatko napisał/a:
Nadejszla wiekopomna chwila, stałem się posiadaczem elektrycznej 106-tki rocznik 99 :)

Gratuluję! Będziesz miał teraz lato z EV Grin ;)

jatko - 2013-06-29, 11:03

gienek333 napisał/a:
Pododa Ci się ta cisza?


W tej Ciszy się zakochałem od pierwszej przejażdżki elektrykiem i z każdego zlotu wracałem chory. Niestety całą zabawę psuje serwo hamulcowe ... jest takie głośne :P

Dzisiaj kupiłem i wstawiłem nowy aku 12v 45ah. Instaluje "punkt ładowania" - okrągłe trzybolcowe gniazdo jednofazowe. Musze jeszcze przerobić układ chłodzenia, jako że nie ma oryginalnych aku, coby mi płyn chłodniczy nie uciekał.

highend - 2013-06-29, 12:03

serwo hamulcowe lubi się rozszczelniać - sprawdź pompkę, która wytwarza podciśnienie. Jak buczy cały czas to cosik jest nieszczelne.

imho najgłośniejsza to jest pompa wspomagania.

kolejna jest pompka, która wprawia w ruch chłodziwo (do sagemboxa i aku), w berlingo są dwie, a w 106 chyba jedna (szczotkowa) - i podobno co 20.000 trzeba ją wymieniać w 106 (albo założyć od berlingo i spokój).

tak więc mamy pompki, które hałasują i brzęczą ;)

jatko - 2013-07-17, 13:21

Od dziś moja 106-tka jest "street legal", wyrobiłem tablice tymczasowe i wykupiłem ubezpieczenie. Mogę spokojnie porobić testy zasięgu i przygotować się do przeglądu. Jak na razie to wszystkie aku mam ustawione bagażnik/złożona tylna kanapa - a to na przeglądzie raczej nie przejdzie. Na dniach chce umieścić akumulatory w boxach, chce również wyprowadzić od karzdego akumulatora przewody, aby móc w przyszłości robić pomiary lub ładować aku zewnętrzną ładowarką
highend - 2013-07-17, 23:42

smigaj :)
Pir-serwis - 2014-01-04, 22:02

Jak Twe jazdy?
Cisza zapadła.
Jak rozwiązałeś ładowanie?

Wankel - 2014-07-23, 07:10

Witam wszystkich pasjonatów,

Dołączam się do wątku, bo jestem tuż przed decyzją zakupu Peugeota 106 el 1998r. (bez baterii) jestem bardzo ciekawy, czy ktoś zmieniał już nastawienia sagemboxa na inne akumulatory ?
Co jest potrzebne, gdzie to robić ?

Pozdrawiam
Wankel

gienek333 - 2014-07-23, 07:23

Z tego co mi wiadomo to ten sterownik nie sprawdza typu aku. Problem to ładowarka.
Lolek electric - 2014-07-23, 08:20

Jest możliwość zmiany typu ładowanego akumulatora w oprogramowaniu sagem boxa, ale gdzie to się robi to wie kolega którego telefonu publicznie nie podam. Napisz mi priva to Ci odpiszę. L
Wankel - 2014-07-24, 07:03

wankel@tlen.pl
dzięki

Pir-serwis - 2015-05-26, 00:36

Z uwagi na me kiepskie zacięcie i ramy czasowe, auto stało.
Kupiłem cały sprawny SagemBox.
Auto stało pięć lat.
Naładowałem trochę i przejechałem 400m.
Kolejnego dnia naładowałem na kilkadziesiąt procent i przejechałem 20km i zabrało mi chyba 20-30 % energii.
Dziś po pełnym naładowaniu wyskoczyłem na głęboką wodę od razu.
Przejechałem trasa/miasto 60km z prędkością 50-65km/h, na trasie starałem się 60km/h, ruszanie, jazda zawsze na zielonym polu, łagodnie, i zapaliło się ECO i wtyczka.
A że byłem 15km od domu, poprosiłem babkę i dała mi prądu na godzinę.
Tak, że patrząc na aku NiCd to jednak niezłe są.
Myślę, że te w mym aucie zrobią 80km po rozruszaniu.
W sumie to dopiero pierwsze pełne ładowanie.
Ale bardzo mnie to cieszy.
Każdy inny akumulator po takim postoju zapewne byłby wart tyle ile waży.
A tu się jedzie. :)

highend - 2015-05-26, 10:29

Pir-serwis napisał/a:

Każdy inny akumulator po takim postoju zapewne byłby wart tyle ile waży.
A tu się jedzie. :)


największa przewaga NiCd nad wszystkimi innymi typami aku. Nawet litówki są gorsze pod tym względem.

NiCd zakop w ziemi na 100 lat, odkop naładuj i jedź ;)

gienek333 - 2015-05-26, 11:50

I to jest odpowiedź na pytanie- dlaczego zakazano ich używać, taż to jak niedrące się rajstopy :-( .
KGB - 2015-05-26, 21:47

ugotowalem NiCd od wkretarki - wylalo sie z nich duzo żółci ,ale jeszcze troche energii zostalo,bo wkretarka dziala,
musze czyms je zastapic,bo szkoda wkretarki

P.S.
mam nadzieje,ze Cadm nie wchlania sie przez skóre i ze dawka,ktora wciagnalem oddychajac mnie nie zabije :roll:

jatko - 2015-05-27, 12:22

Niestety od ostatniego wpisu niewiele się działo, prace stanęły w miejscu z braku: zdrowia, czasu i pieniędzy. Niestety po przestoju moje testowe żelki szlag trafił i jak przejeżdżałem wcześniej 10km, to teraz się pokręcę po ulicy i odcina. Możliwe że tylko jeden czy dwa aku padły, ale to się na dniach okaże - zamówiłem w końcu urządzonko do nadzoru aku i będę eliminował te wadliwe.
Jako iż na przejście na litówki nie mam co liczyć, mój cel to ok 30km zasięgu miejskiego, najlepiej jak najtaniej.

gienek333 - 2015-05-27, 15:35

Aku żelowe, które stały, można po rozładowaniu potraktować dużym prądem ładowania (np. 1/2C) tak przez 10 -15 min (ja czasem używam spawarki inwertorowej), potem doładować normalnie, rozładować i powtórzyć. Potem po naładowaniu ładować 2 dni prądem 1/40, 1/50 C.
Pir-serwis - 2015-06-07, 01:01

Odnośnie mego wpisu chciałem w swym temacie, ale go nie widzę.
Przy dynamicznej jeździe zasięg spada ale nie tak jak na ołowianych.
Ale dopiero przejechałem nim 300km.
Dla mnie rewelacyjne auto.
Przy stałej prędkości 50km celuję,że zasięg 80km bez kłopotu.
Trzeba go jeszcze rozjeździć dobrze.
Już hamuje lepiej, pęknięty wężyk podciśnienia, pompka chodziła cały czas na próżno, teraz 20sekund chyba i minuta przerwy.
Webasto wciąż nie bardzo wiem jak odpowietrzyć.
Z kanału od spodu nic nie widzę, prędzej od środka przez dwa otwory rewizyjne, jeśli to tam.
Miałem robić go na osobowy ale chyba tak zostanie, jako dwuosobowy.

Pir-serwis - 2015-06-10, 21:39

Przejechałem już 550 km.
Rezerwa zapala się już przy 15%.
Dzisiaj 78km plus dwa na rezerwie (nie wyjezdzałem do końca) miasto trochę ,i trasa głównie koło 60 a jak ja wracał em to i szybciej bo wciąga.
Ciekawe do ilu się rozrusza.?
Akumulatory maja 17lat i mały przebieg.
Wcześniej nie wiedziałem , że data na górze wybita.
Jest nieźle.

jas_pik - 2015-06-10, 22:44

Pir-serwis napisał/a:
Ciekawe do ilu się rozrusza.?

Safty tez można rozruszać ale w odróżnieniu od ołowiowych lepiej reagują gdy rozładowujesz je do końca.
Raz na jakiś czas ( np co 100 ładowanie) lub wtedy gdy będziesz coś robił z akumulatorami(wymiana) warto zastosować metodę wyładowania całkowitego do 0V .
Nie polecam rozbić tego zbyt często bo ta metoda zwiększa tzw retencję akumulatora - czyli przywraca mu pojemnośc ( kiedy mylnie to nazywano efektem pamięci akumulatorów NiCd) ale jak sprawdzono w pewien sposób skraca to ich zywotnośc - każde takie pełne wyładowanie zmniejsza o około 0,5 % ilość pełnych cykli
Ale trzeba uważać aby nie doprowadzić do przebiegunowania ( odwrotnej polaryzacji co niestety się może zdarzyć) bo przebiegunowanie skraca zywotnośc o 1% . Nie wolno ich wyładowywać wtedy prądem większym niż 0,1C najlepszym sposobem jest wyładowywanie żarówką.
Taka operacja wymaga później wstępnego podładowania inną ładowarką przed włożeniem do samochodu bo inaczej pokładowa ładowarka może nie rozpocząć ładowania.
Chociaż i na to jest sposób. Jak wiesz w złączu Marchal są wyprowadzone złącza pełnego szeregu akumulatorów i można je ładować zewnętrzną ładowarką prądu stałego. Optymalne ładowanie wtedy może wynosić nawet 0,5C przez 2 godziny i 3 godziny ładowania prądem 0,05 C - czyli można naładować do pełna w ciągu max 5 godzin - co jest znacznie lepszym wynikiem niż ładowanie wbudowaną.
Możesz też zrobić fast charger - o maksymalnym prądzie 1,5C ale wtedy trzeba ograniczyć czas ładowania do max 40 minut .
Te wszystkie informacje odczytasz na manualu Safta : http://chomikuj.pl/jas_pi...,4539546644.pdf

Pir-serwis - 2015-06-13, 05:49

Szybkie ładowanie mam zamiar zrobić.
A jak wtedy zachowuje się pompka i chłodzenie.
Nie mam wtyczki przecież z grubymi bolcami tylko zwykłą, powolnego ładowania.
Będę się podpinał od razu pod Sagembox.
A co wtedy z miernikiem naładowania..kiedy zlicza?
A trzeba obieg wymusić i chłodzenie w razie czego.
Przy ładowaniu z zewnątrz z orginalnych ładowarek coś musi być podawane na inne bolce.
Kupiłem jakiś czas temu zasilacze Telzas 10,5KW 48V, 6sztuk 35A/48V, co da mi 70A oraz napięcie myślę,że da się zejść w dół ze 172V.
W drodze z 3faz przyśpieszy sprawę.

highend - 2015-06-13, 09:02

Widzałem taką szybką ładowarkę do aut PSA w Austrii miał człowiek. Oczywiście sam zbudował. Berlingo ładowało się do pełna w około godzinę. Mam na niego namiar.
Jak ktoś chce no problem - oczywiście cena austriacka ;)

Miał też oryginalny kabel Marechal do ładowania szybkiego DC - rączka od niego była sporo grubsza :)

SAFTy normalnie wtedy chłodzi płyn chłodniczy i wentylator i pompka robi obieg.

No problemo.

Pir-serwis - 2015-06-13, 11:16

To ja wiem, że chodzić powinna.
Ale zapewne nie wystarczy podać tylko DC na to złącze.
Tylko jeszcze są tam dodatkowe piny , które uaktywnią sterownik na załączenie odpowiednich elementów wykonawczych.
Musi być także zliczanie energii by wskaźnik działał prawidłowo.

Pir-serwis - 2015-06-24, 11:21

Elektryczna jazda wciąga.
Jak i szybkość..
Mam już prawie tysiąc km w miesiąc Peugeotem.
Jeszcze nie znam pełnych możliwości, gdyż nie mogę doprowadzić ładowania do pełna, z gazowaniem, gdyż wyrzuca elektrolit.
Muszę czekać aż odparuje trochę wody.
Wtedy dystans zapewne będzie większy i akumulatory uformują się/wyrównają.

Lolek electric - 2015-06-24, 13:30

Wg mnie powinieneś jeszcze jeździć na doładowaniach co najmniej drugie tyle, lub spróbuj naładować do pełna ale z przerwami, tak by akuu zdążyły przestygnąć, powiedzmy do 80%, potem 2 h przerwy. Dalej do 100% dwie godziny przerwy i dopiero aż do wyłączenia się ładowarki. Pozdrawiam. L
jas_pik - 2015-06-24, 17:07

Sprawdź prąd ładowania oraz temperatury akumulatorów bo to jest najważniejsze.
Ładowanie standardowe ( dla wyładowanego całkowicie) powinno trwać ok 6-7 godzin ale temperatura cieczy chłodzącej w obiegu akumulatorów nie powinna przekraczać 45 stopni jeśli ich stopień naładowania jest ponad 60% oraz 50 stopni Celsjusza jeśli ich stopień naładowania jest pomiędzy 0 a 59 % , jeśli temperatura jest wyższa wtedy należy przerwać ładowanie aż temperatura spadnie poniżej 40 stopni ) .
Czy w trakcie ładowania działa Ci pompa chłodząca obieg akumulatorów ?
Następnie ładowanie prądem max 5A przez max 5 godzin ( tzw faza przeciążenie)

Pir-serwis - 2015-07-01, 10:05

Podczas ładowania temperatura cieczy znikoma, wentylator to zależy czy w upale czy nie to się załącza.
Letni.
Nie przekracza wedle mnie 35 stopni.

jas_pik - 2015-07-01, 17:01

A sprawdzałeś prąd ładowania?
Pytałem się czy działa pompa obiegu cieczy w trakcie ładowania - układ elektryczny jest taki że powinna się włączać.
Jeśli temperatura nie rośnie to nie powinien gazować.
Możliwe też że czujniki temperatury przekazujące informacje do ładowarki przekazuje błędne informacje i prąd jest za wysoki
Co do ładowarki prądu stałego wysokoprądowego
Pir-serwis napisał/a:
Ale zapewne nie wystarczy podać tylko DC na to złącze.

Wystarczy to ale trzeba pilnować czasu ładowania zgodnie z informacją w instrukcji obsługi.
Nie można też ładować ponad 80%.
Popatrz na załączone zdjęcie z Renault
Co oznacza że ładowanie od 0 do 80% to 32 minuty
od 20% 24 minuty
od 40 % 16 minut
od 60 % 8 minut

Pir-serwis napisał/a:
Tylko jeszcze są tam dodatkowe piny , które uaktywnią sterownik na załączenie odpowiednich elementów wykonawczych.

Zgodnie z dostępnymi schematami - nic więcej się nie załącza. Sprawdź tylko czy masz połączenie z gniazda. Znalazłem co prawda wskazówkę że warto połączyć styk K-LINE z ładowarką - ale nie jest to wymagane do ładowania.
Pir-serwis napisał/a:
Musi być także zliczanie energii by wskaźnik działał prawidłowo.

W trybie ładowania miernik energii staje się typowym woltomierzem.

Pir-serwis - 2015-07-02, 07:22

Dziękuję za obszerne i wyczerpujące informacje.
Będę ładował w ten sposób ale w przyszłości.
Pompka oczywiście działa.
W planach zakup kolejnego auta elektrycznego z grupy PSA, więc tam będę mógł przetestować różne rzeczy.

Pir-serwis - 2015-07-26, 05:37

Wczoraj zostałem bardzo pozytywnie zaskoczony, no i zdziwiony..
Postanowiłem wyjeździć auto do końca.
Mając w pamieci ,iż przy kilkunastu procentach zapali się rezerwa, oczekiwałem podobnego zachowania wskaźnika.
Zrobiłem 70-75km do stanu 20% i myślałem,że zaraz koniec, rezerwa się zapali. Kręciłem się więc wokół domu.
Wskaźnik doszedł do zera..potem -5 i przy tym stanie jeszcze 5-10 km i dopiero przy 93 km zapaliła się rezerwa.
Zjechałem od razu a zapewne jeszcze w tym stanie powinien zrobić kilka km. Czyli stówa jak najbardziej realna.Powolne rozpędzanie, max do połowy zielonego pola i 60-70 km/h.
Auto przemieściłem do stolicy by sprawdzić w trasie, i rozruszać. Zrobiłem 220km z przygodami..

highend - 2015-07-26, 15:41

Tylko wody dolewaj tak jak sie powinno żeby nie uwalić aku - wynika z to, ze sa w bdb stanie :)
Po co Ci drugie auto z PSA ?
To juz w sumie zabytki sa.... Raczej ludzie sie ich pozbywają ... Norwegia. Niemcy. Ceny w dół.

KGB - 2015-07-26, 19:32

100km w aucie za taka cene i przez tak dlugi czas nie jezdzace to rewelacja
gienek333 - 2015-07-26, 19:38

Może i zabytki, ale jak wsadzić do tego litowce, to można "fruwać" dalej niż Leafem ;) .
highend - 2015-07-26, 19:44

gienek333 napisał/a:
Może i zabytki, ale jak wsadzić do tego litowce, to można "fruwać" dalej niż Leafem ;) .


poczekaj z 3-5 lat i do Leafa zaczną robić domowe pakiety LiFePo4 powiedzmy 40-50kWh....
poza tym przyjemność z jazdy.... tutaj ograniczeniem aut PSA jest ich powolność....
no i problematyczność z silnikami (szczotki, spalony komutator itp)....

poza tym to są fajne autka, ale nie dla Kowalskiego. Tylko dla hobbystów.

jas_pik - 2015-07-26, 19:57

To naprawdę jest niezły samochodzik. W szczególności pod kątem zużytej energii na 1 km
wyszło przecież 120W/km - który nowy pochwali się takim zużyciem ?
Dane fabryczne zakładają zasięg na 80 km
Można zdjąć blokadę ograniczającą szybkość obrotową silnika lub podmienić przełożenie w przekładni zwłaszcza że moc silnika i moment nie są takie złe i jeździć szybciej niż fabryczne 95 km/h licząc się z ograniczeniem zasięgu.
W chwili obecnej masa akumulatorów to 260 kg
Oto wykres dla tego silnika/samochodu

Sądzę że dołożenie równoległego pakietu o napięciu 120 V z litówek może dać super parametry jazdy - bo kilka osób robiło takie próby i to sobie chwaliło ( nawet z starych ogniw laptopowych)

gienek333 - 2015-07-26, 20:00

Auta PSA, nie są powolne (jak chce się dalej dojechać nawet Teslą, to trzeba zejść poniżej setki). Szczotki są tańsze niż filtr pyłkowy do Leafa (w ASO). Komutator nie pali się bez powodu, ale jeżeli nawet, to jego wymiana jest tańsza niż wymiana FAP-a (nie znam dokładnie, ale sądzę że ok 1000 pln wykonalne). Ile razy spalił Ci się komutator :?: . Nowe samochody mają dużo przycisków i światełek, ale ja z tego wyrosłem. Dzisiaj nie można rozmawiać przez telefon, ale można obsługiwać ekrany dotykowe w autach :-/ .
highend - 2015-07-26, 20:41

gienek333 napisał/a:
Auta PSA, nie są powolne (jak chce się dalej dojechać nawet Teslą, to trzeba zejść poniżej setki). Szczotki są tańsze niż filtr pyłkowy do Leafa (w ASO). Komutator nie pali się bez powodu, ale jeżeli nawet, to jego wymiana jest tańsza niż wymiana FAP-a (nie znam dokładnie, ale sądzę że ok 1000 pln wykonalne). Ile razy spalił Ci się komutator :?: . Nowe samochody mają dużo przycisków i światełek, ale ja z tego wyrosłem. Dzisiaj nie można rozmawiać przez telefon, ale można obsługiwać ekrany dotykowe w autach :-/ .


To inaczej:

przejedź się 106 czy Berlingo, a następnie przejedź się imievem, leafem, nie mówiąc o tesli.
.....

będę uparty: stare auta PSA są fajne, ale dla hobbystów. Zwykły szary człowiek ich nie ogarnia i szybko rozwali NiCd aku lub spali komutator. To nie są auta idiotoodporne.

Pir-serwis - 2015-07-26, 22:36

Tu kłótnia..a ja testuję.
Właśnie ładuje się.
Trasa 175 km.
To auto dam siostrze. BX na złom albo w krzaki i tylko od święta a ja chcę małe auto z lepszym zasięgiem.
Nowe auta mnie nie kręcą podobnie jak Gienka.
Byłem na jeździe próbnej przed wczoraj mercedes S klasa, automat, i nie rusza mnie.
Jak gaz przycisnałem..to myśli jak tu się zebrać..a PSA od razu daje potrzebną moc.

Pir-serwis - 2015-07-26, 22:41

Co do silnika cena 600zł, z przebiegiem 1000km 1500zł ale wyrwałbym taniej myślę.
Lubię proste rzeczy. Drugie auto, mowa tu o Saxo byłoby dla mnie. Imiev podoba mi się, duże nie kręcą mnie..jeszcze.
A mnogość pierdółek i bajerów zbyteczna mi.

jas_pik - 2015-07-26, 23:06

Szybką ładowarkę - można podpiąć bezpośrednio

Ale producent zaleca żeby co nie przesadzać z szybkim ładowaniem - nigdy nie przekraczać 80% na wskaźniku oraz co najmniej co czwarte ładowanie musi być standardowe - wolne za pomocą ładowarki wbudowanej - aby wyrównywać akumulatory

highend - 2015-07-27, 08:11

ale jaki mercedes... co wy tu ze spalinowcem....
przyjemność z jazdy mi chodziło stare elektryki vs nowe elektryki.


A w Szwajcarii za 1800 EUR do negocjacji jest bardzo ładny Peugeot 106.... :)

http://www.elektroauto-fo...ndex.php?id=527

ktoś chętny? :)


nie wiem czy to tanio czy drogo.....

W ogóle widzę przepaść na forum.... jedni jeżdżą starszymi autami (PSA), a inni Teslami...
a gdzie "środek" czyli np Leafy? Bo ja + kolega z Wrocławia + kolega z Nowego Sącza to trochę mało....

jas_pik - 2015-07-27, 09:57

Jestem zainteresowany .
Highend - mogę liczyć na Ciebie ?- bo sam na razie nie dam rady po niego pojechać - a taki zasięg jest już dla mnie wystarczający.

highend - 2015-07-27, 11:10

jas_pik napisał/a:
Jestem zainteresowany .
Highend - mogę liczyć na Ciebie ?- bo sam na razie nie dam rady po niego pojechać - a taki zasięg jest już dla mnie wystarczający.


a co mam go przywieźć? :)
jest jakieś 1200km ode mnie, na samym dole Szwajcarii przy granicy z Włochami.

Myślę, że w Polsce chyba kupisz za tyle samo? Weź pod uwagę, że dochodzą opłaty jak vat, akcyza.... cła chyba nie ma. Szwajcaria nie jest w Unii.

Jakby sprzedał za 1000 EUR to sam bym kupił :D ;)

120.000km przebiegu ma ponad.... sporo całkiem.

KGB - 2015-07-27, 14:25

highend napisał/a:
W ogóle widzę przepaść na forum.... jedni jeżdżą starszymi autami (PSA), a inni Teslami...
a gdzie "środek" czyli np Leafy? Bo ja + kolega z Wrocławia + kolega z Nowego Sącza to trochę mało....
to sie nazywa rozwarstwienie spoleczenstwa kolego - skutek dzikiego kapitalizmu,
ale jest jeszcze jedna liczna grupa ponizej PSA , tj. samoróbki ,
a jeszcze nizej sa ci, ktorzy zbieraja kase na samoróbke, a wyliczyli ,ze potrzebne srodki to srednia krajowa netto :evil:

z_power - 2015-07-27, 14:42

Samoróbki niekoniecznie stoją poniżej PSA.
KGB - 2015-07-27, 15:50

raczej nie wszystkie, a nie niekoniecznie - oczywiscie pod wzgledem kosztow i zaawansowania technicznego,
ale wyjatki potwierdzaja regułę

jas_pik - 2015-07-27, 16:22

highend napisał/a:
a co mam go przywieźć? :)
jest jakieś 1200km ode mnie, na samym dole Szwajcarii przy granicy z Włochami.

Myślę, że w Polsce chyba kupisz za tyle samo? Weź pod uwagę, że dochodzą opłaty jak vat, akcyza.... cła chyba nie ma. Szwajcaria nie jest w Unii.

Jakby sprzedał za 1000 EUR to sam bym kupił :D ;)

120.000km przebiegu ma ponad.... sporo całkiem.

Mam budżet do 20 k PLN na samochód który powinien przejeżdżać dziennie 50 - 70 km ( będzie doładowywany w międzyczasie)
- najchętniej elektryk bo będzie jeździł w pobliżu mojej elektrowni 10 kW .
- najchętniej elektryk bo w razie czego może być akumulatorem energii ( rezerwowym) gdy padnie linia przesyłowa - mimo że mam poprowadzony kabel z trafo całe 1200 m to niestety ale linia SN jest napowietrzna i często ulega uszkodzeniu ( dziwnym trafem w miesiącach letnich)
- musi mieć minumum 2 miejsca siedzące
Wg wcześniejszych założeń miał wystarczyć skuter Vectrix - na te dojazdy ale niestety obecny właściciel i dystrybutor Vectrixa w Polsce oszukał mnie i nie dostarczył Vectrixa mimo dokonania zapłaty - zaś po 5 miesiącach zwrócił zapłaconą cenę i 200 zł odsetek.
- chętnie nabyłbym iOn-a czy Leaf-a ale w budżecie się nie zmieszczę niestety :roll:

highend - 2015-07-27, 18:15

jas_pik napisał/a:

Mam budżet do 20 k PLN na samochód który powinien przejeżdżać dziennie 50 - 70 km ( będzie doładowywany w międzyczasie)

- musi mieć minumum 2 miejsca siedzące


wiesz ja mam ze dwa berlingo europejskie (z Niemiec)..... :)
każdy z nich ma 2 miejsca.
a cena mniejsza niż Twój budżet.

+ drugi angielski na zapas gratis (ale bez aku, sterownika, silnika) ;) ) :D <- nie mam co z nimi robić, stoi mi z 15 lub więcej takich anglików i co.... :mrgreen:

Pir-serwis - 2015-07-28, 22:33

Minęło trzy miesiące chyba i stuknęło mi nie dużo bo 2300km.
Wreszcie miałem pierwsze pełne ładowanie do wyłączenia ładowarki, część wody wyparowała.
Jeśli wskaźnik będzie się zachowywał jak dzisiaj, czyli po pełnym ładowaniu, to mogę liczyć na 100+ km spokojnej jazdy. Ubywa znacznie wolniej.

I webasto zasuwa, wystarczyło tylko uruchomić trzy razy..samo się odpowietrzyło.
Gotowy do zimy. :)

Więc czasem można nawet nie za drogo wyrwać auto z małym przebiegiem w niezłym stanie.

Pir-serwis - 2015-08-03, 07:43

Zrobiłem trasę w góry do kolegi z forum.
200km. Po naładowaniu do 100% lecz nie do pełna (bez wyłączenia ładowarki bo szkoda czasu) 98 km, ostatnie 15 km Jasło-Folusz bardzo oszczędnie i pól km trzeba było dopchnąć. ;)
Jazda po wyłączeniu ładowarki daje już 100km bez kłopotu.Wskaźnik schodzi poniżej 100% po 10km.
Jak ktoś chętny pogadać, użyczyć prądu Jasło-Ostrowiec dzisiaj jestem za..gdyż wyruszam wkrótce, a trzeba stanąć dwa razy..a gniazdek brak.

highend - 2015-08-03, 09:04

wpadaj do mnie ;)
a komputerek doszedl?
jak nie to dzis lub jutro dojdzie... :)

Pir-serwis - 2016-02-11, 06:33

Pytanie następujące:
Co jest przyczyną ciągłej pracy wentylatora dmuchawy silnika, ale wolne obroty, jak się ucha nie dostawiono to na pierwszy rzut nie słychać.
Załącza po stacyjce.
Czy to niedomagania silnika, koniec szczotek, zaaktywował ten objaw?

Lolek electric - 2016-02-11, 10:04

Nie jestem na 100% pewien ale wydaje mi się że to tak powinno być, na maxa wchodzi jak czujnik temperatury poda 1, u tych u których jest cisza to najprawdopodobniej uszkodzeniu uległ opornik redukcyjny. L
skuhn - 2016-02-11, 10:07

U mnie tez pracuje na wolnych obrotach po wlaczeniu stacyjki. To ma sluzyc wydmuchiwaniu pylu ze szczotek chyba.
Pir-serwis - 2016-02-11, 13:59

To auto ma 100tyś km.
Mam drugie ma 20 tyś i tam nie kręci się stąd pytam.
Nie zerkałem na schemat jak to tam jest zaimplementowane.

Pir-serwis - 2016-02-17, 15:14

Zrobiłem skuchę..
Jak coś grzebałem wyskoczyła wtyczka..normalnie wiatrak kręci cały czas.
Co do ładowania z dodatkowych ładowarek to moc jest grubo niższa niż myślałem..
7Kw a myślałem, że 9Kw całościowo.
Gdy podpiąłem komputerek serwisowy widać.

Dziś robię dolewanie wody po ładowano serwisowym.
Nie mam PDFa ze sobą bo lewą stroną tyłu się nie wylewa tylko z prawej niezależnie od strony lania.
Weszło ze 3-4l chyba za 5.5 tyś.km.
Lejąc w ArG weszło 0.2l może a ArD 1.8, AVinf 1.5, AVsup 0.5l to tak w przybliżeniu. Lejac na tył wylewa się tylko z prawej strony, albo z dziurki pośrodku komory baterii.
Nie podoba mi się to. Dziura w wężu zapewne.
Pół roku temu lało z obu zdaje mi się.

rzepon - 2016-02-18, 01:40

Na pewno ci wężyk zeskoczył przy jakiejś drobnej detonacji w aku, często też w tylnym pakiecie po lewej stronie bliżej belki i koła zakleja się przepływ przez bardzo mocne zagięcie wężyka (wada fabryczna) http://elbilhjelpen.no/htm/tjenester.html wtedy podczas ładowania nie mają się gdzie gazy wydostawać bo pod maską jest złącze z zaworem i gdzieś musi wężyk zeskoczyć, musisz koniecznie zdemontować tylny pakiet i zlikwidować przerwę i zapewne też ten zator.
Pir-serwis - 2016-02-19, 00:17

Dla dobra sprawy wyjmę zaworki z szybko złącze.
Jak załatwie podnośnik to zajrze.

elektryk22 - 2016-02-22, 12:21

Zdjęcia bys jakieś wrzucił:) milej czyta się o aucie, które się widzi:)
Pir-serwis - 2016-02-23, 22:53

Z tego co kojarzę nie ma możliwości.
Strona nie zezwala.
Dwa nie mam programu by przyciąć do 240 KB.
Poza tym nie wiem o jakie zdjęcia chodzi?

Pir-serwis - 2016-02-26, 14:57

Już wiem skąd różnice w mocy ładowania.
Komputerek evlite pokazuje moc po stałym.
Wczoraj ładując się na Galactico z sieci pokazuje 8.2kw.
To by już się bardziej zgadzało.
Co do zużycia paliwa..to szybko ubywa.
Już trzeci zbiornik poszedł.
Jeden na miesiąc (8l).

skuhn - 2016-02-27, 10:01

Miło mnie zaskoczył ostatnio moj Pug bo pomimo dynamicznej jazdy, kilku kilometrów po górkach zrobiłem 70km i dopiero zapaliła się kontrolka ładowania. Temperatura zewnetrzna około 0C.
Pir-serwis - 2016-02-27, 22:50

Ja wczoraj/dzisiaj zrobiłem 190 km i raczej rozczarowany. Prądu ubywa szybko, trzeba jechać dużo wolniej. Temperatura zewnetrzna niska to mniejsza szybkość średnia, kilometrów mniej o 15%. Temperatura baterii doszła do 20stopni po drugim szybszym ładowaniu, ale wychładza się szybko.
skuhn - 2016-02-28, 10:22

Jakim cudem robisz 190km? Masz seryjne Safty?
highend - 2016-02-28, 12:33

skuhn napisał/a:
Jakim cudem robisz 190km? Masz seryjne Safty?


nie ma takiej opcji. Na seryjnych saftach max to jest 120km zasięgu, ale to jako rekord.
W normalnej eksploatacji jak są zdrowe baterie to 80-100km

jas_pik - 2016-02-28, 13:03

Paweł zrobił szybką ładowarkę na podstawie mojego schematu.
I ma 1,6% na minutę dlatego może po drodze się doładowywać z sieci 3 fazowej

Pir-serwis - 2016-02-28, 18:11

Haha..
Chodziło mi,że trasę zrobiłem 190km i zajęło mi to kupę czasu.
Moj rekord 106km z wyłączonym wspomaganiem.
Ładowarka idzie 1%/min.
Ale wczoraj gdy zimno było szło o wiele wolniej.
Nie wziąłem komputera stąd nie widziałem prądów.
Kolega stwierdził bym nie zwiększał już mocy ładowania bo aku nie są nowe i mogą się rozwalić.
W tej chwili 50A a auto ładuje normalnie 20A.
A co wy na to?

gienek333 - 2016-02-28, 21:11

W Scootelcu (takie same aku), ładowarka ładuje ok 50A na początku.
Pir-serwis - 2016-02-28, 22:43

Chodziło mi o to,że pomimo wieku czy można ładować wyżej? Producent zezwala na 150A, ja myślałem o 90A, nie to choć 70A by móc być bardziej mobilnym.
Czy pomimo wieku baterii 17lat mogę bezkarnie ładować jak nowe?

Pir-serwis - 2016-02-29, 19:47

Jak już grzebię przy samochodzie, mam kolejne pytanie,i ciekaw jestem odpowiedzi.
Wymieniałem profilaktycznie szczotki silnika jazdy i dwie są krótsze o około 8mm od drugich.
Zakładam, że w chwili wkładania były równe.
Czyżby na łączniku był taki spadek i mniejszy/większy prad i nierównomierne zużycie?
Czy inne pomysły?

gienek333 - 2016-02-29, 19:59

Zużycie szczotek to głównie nacisk (sprężynki) i często blokowanie w szczotkotrzymaczu. 8 mm to dużo jazdy. Ja bym wymienił dwie. Nie znam silnika, są w nim szczotki co 90°?
Pir-serwis - 2016-02-29, 20:28

Forum nie zezwala na dodanie zdjęć.
Obcowzbudny, cztery szczotki co 90st.
Stare grafitowe, nie oryginalne raczej, nowe bardziej węglowe też nie oryginał.

gienek333 - 2016-02-29, 21:59

Tutaj http://www.elektrocarbon.pl/ zrobią szczotki jakie czcesz. Generalnie duże obroty mały prąd-bardziej węglowe, duże prądy-bardziej mosiądz. Trzeba poszukać oznaczenia oryginalnego materiału.
RaveN - 2016-03-01, 10:49

Cytat:
Forum nie zezwala na dodanie zdjęć.

:arrow: Dodawanie ilustracji

Pir-serwis - 2016-03-01, 20:10

Szczotki zostały dorobione przez jedną z polskich firm, ale oznaczenia materiału inne niż oryginał.
Zrobione na zasadzie podania prądu,napięcia,mocy,obrotów silnika.

Zdjęć przez zewnętrzne linki nie dodaję. Nie rozumiem nic z tego.

Lolek electric - 2016-03-03, 00:21

Nie obcowzbudny a szeregowy, dodatkowe uzwojenie do hamowania odzyskowego. Też mam namiary na producenta szczotek. L
gienek333 - 2016-03-03, 11:29

Szeregowy, to taki który ma uzwojenie wzbudzania nawinięte bardzo grubym drutem (najczęściej płaskownikiem) i łączone szeregowo z wirnikiem, a obcowzbudny ma uzwojenie wzbudzania zasilane z oddzielnego regulatora i taki jest w Saxo ;) .
Lolek electric - 2016-03-05, 11:15

Jaki jest w saxo to nie wiem, w pugu jest szeregowy z dodatkowym uzwojeniem do pracy prądnicowej czyli do hamowania. Pozdrawiam. L
Pir-serwis - 2016-03-05, 21:21

W Saxo i P106 jest ten sam silnik.
Obcowzbudny.
Szeregowy ma zawsze uzwojenia wzbudzenia połączone w szereg..

Lolek electric - 2016-03-06, 09:41

Trudno się dyskutuje prostemu poligrafowi z dwoma tak znakomitymi elektronikami jak Wy Panowie, niemniej odnoszę wrażenie że rozmawiamy na zasadzie " wy o zupie a ja o d...
(drugim daniu)".
Podział silników elektrycznych prądu stałego ze względów konstrukcyjnych i przepływu dostarczanej energii odbywa się następująco: silniki szeregowe i silniki bocznikowe.
W silniku szeregowym cała energia przepływa przez wirnik a następnie przez stojan (kolejność jest umowna). Przykładem takiego silnika jest np. rozrusznik silnika spalinowego a szczeg. przypadkiem jest silnik małej mocy (wycieraczki, dmuchawa) na magnesach trwałych, w nim energia przepływa tylko przez wirnik, zaliczany też do silników szeregowych. Jedną z istotnych cech wyróżniających jest fakt że po zamianie biegunowości zasilania taki silnik zmienia kierunek obrotów. Dokładnie tak jak to jest w samochodach koncernu PSA.
Drugi typ to silniki bocznikowe w których to strumień energii jest dzielony na wirnik i stojan, w nich zamiana biegunowości NIE powoduje zmiany kierunku obrotów.

Odrębną sprawą jest rodzaj wzbudzenia, tu podział odbywa się na SAMOWZBUDNE jak wspomniane powyżej rozrusznik lub taki z magnesami trwałymi oraz OBCOWZBUDNE
jak zastosowany w naszych samochodach.
Na stronie 53 instrukcji warsztatowej, takiej 156 stronnicowej znajduje się ilustracja pokazująca konstrukcję oraz przepływy energii w dyskutowanych silnikach trakcyjnych. Z tej oto ilustracji wynika że jest to silnik szeregowy prądu stałego wyposażony w cztery bieguny szeregowe oznaczone PA oraz cztery bieguny główne oznaczone PP będące oczywiście tzw. obcym wzbudzeniem i pozwalające np regulować moc silnika na małych prędkościach obrotowych lub zmieniać siłę hamowania odzyskowego.
Jak łatwo się domyślić, nie potrafię podlinkować wspomnianej ilustracji, informatykiem to ja nie jestem i raczej już nie będę. Zainteresowanym prześlę pdfa po wcześniejszym podesłaniu adresu emalii. Wszystkich którym się chciało przeczytać te moje wypociny serdecznie pozdrawiam, pozostałych oczywiście również. Lolek
PS Oczywiście powyżej gdzie napisałem "nie obcowzbudny a szeregowy" popełniłem błąd, powinienem napisać - jedno drugiego nie wyklucza, i szeregowy i obcowzbudny.

gienek333 - 2016-03-06, 21:33

W odkurzaczach, wiertarkach, i innych narzędziach (te ze szczotkami) występują silniki szeregowe na prąd zmienny i możemy je zasilić z baterii prądu stałego. Niestety :shock: po zamianie biegunów dalej będą się kręcić w tą samą stronę. W tych silnikach PSA, aby zmienić kierunek obrotów (a co za tym idzie jazdy) zmienia się kierunek prądu w uzwojeniu wzbudzania. Jeżeli w silniku PSA są bieguny połączone szeregowo, to mogą być tzw. komutacyjne (zmniejszające iskrzenie na szczotkach).
Pir-serwis - 2016-03-07, 09:27

To my wszystko wiemy.
Czytamy.
Nie mam pod ręką instrukcji od naszych aut, tam na pierwszej stronie jest napisany typ silnika/producent/itd.
I to wyjaśni.

Lolek electric - 2016-03-07, 09:41

Tyle że jeszcze trzeba znać mowę żabojadów. Zaraz podłączę woltomierz do sagemboxa i sprawdzę jak się zachowuje napięcie na kablach do silnika i do wzbudzenia. L
PS Moteur - curant continu a excitation separee - tak jest napisane w danych technicznych na stronie 28 instrukcji obsługi

Pir-serwis - 2016-03-07, 09:53

W instrukcji tłumaczonej na angielski jest separately excited, co oznacza silnik obcowzbudny.
Lolek electric - 2016-03-07, 10:06

No i fajnie, szeregowy i obcowzbudny. Pamiętam że jak miałem go poza autem i podłączyłem do grubych kabli 12 v z akku to on się obracał i nie wymagał do tego zasilania uzwojenia wzbudzenia, dlatego będę się upierał przy szeregowym. Zresztą te cewki w narożnikach podłączone szeregowo są nawinięte płaskownikiem, mają po 12,5 zwoja i łączny opór 0,013 łoma, czyli w zasadzie niemierzalny, natomiast uzwojenie wzbudzenia, też połączone szeregowo, mają w sumie 5,5 oma. Moc dostarczona do silnika z sagemboxa jest dzielona na dwa strumienie i przepływa przez wirnik, następnie strumienie łączą się i cała moc przepływa przez cztery cewki połączone szeregowo i tworzące cztery bieguny wzbudzenia oznaczone PA, na koniec moc wraca do sagemboxa. Uzwojenie wzbudzenia to cztery cewki oznaczone PP i posiadające osobne zasilanie. Pozdrawiam. L
KGB - 2016-03-08, 01:50

przeplywac moze prad, a nie moc - zachowajmy przynajmniej pozory kultury technicznej,

dlaczego nie moge sobie wyobrazic silnika szeregowego obcowzbudnego ?

Lolek electric - 2016-03-08, 03:24

Ile razy oglądam Gwiezdne Wojny tyle razy słyszę o przepływie Mocy. Czepiasz się. Właśnie o tym mówimy że można. L
Pir-serwis - 2016-03-14, 16:21

Polecam wszystkim użytkownikom przegląd boksów z bateriami.
Już drugi przypadek o jakim słyszałem o eksplozji podczas ładowania bądź jazdy, zaraz po ładowaniu.
Okazuje się, że wszystko na pozór sprawne..
Uszkodzenia węży odlewania wody powodują ulatnianie się gazu, a skorodowane przewody bądź brak styku wybuch. Wyjścia szyn narażone są na korozję.
Warto rozkrecić ,na torx, oczyścić, skręcić, dać wazeliny.
Wtedy wiemy na czym stoimy.

Pir-serwis - 2017-12-07, 07:53

Mam problem z ładowaniem.
Po wymianie Sagem, jeździ ale bardzo późno reaguje na pedał gazu, w sensie nie czasu, ale kąta.
Nie sygnalizuje wpięcia 230V , nie zapala się lampka ładowania, można jechać z kablem, nie mruga STOP.
Wymiana komputera nie zmienia stanu.
Być może problem z sagem, nie wiem dopiero założyłem,
na poprzednim było ok.
Nie mogę znaleźć położenia OBD ,stara wersja 106, 96r.

jas_pik - 2017-12-07, 08:59

Żeby zmienić krzywą przyśpieszania musisz użyć walizki diagnostycznej - tj z samochodu który ma poprawną krzywą zapiasać dane w pamięci skrzynki diagnostycznej i wgrać do samochodu z nieprawidłową krzywą przyśpieszania.
Ale uwaga - możesz to robić tylko na tys samych numerkach kalkulatora - nie da się prawdopodobnie przenieść danych pomiędzy różnymi wersjami kalkulatora .


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group