SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: RaveN
2012-05-15, 09:39
Napięcie pakietu, a zasięg motocykla
Autor Wiadomość
czifu

Dołączył: 21 Mar 2011
Posty: 15
Wysłany: 2012-05-14, 14:32   Napięcie pakietu, a zasięg motocykla

Czesc
Nie wiem czy założyć temat w akumulatorach czy motocyklach, więc wrazie czego proszę o przeniesienie.
Chciałem się dowiedzieć czy zwiększając napięcie w pakiecie zwiększa sie w ogóle zasięg. Planuje akumulatory do motocykla szosowego i zalezy mi na bezpiecznym zasięgu 80 km. waga ok 150-180 kg bez kierowcy.

cytuje tekst Raven-a z tematu o elektrycznym crossie.
RaveN napisał/a:

Żeby mieć 50 km zasięgu byłoby pewnie potrzeba z 2 kWh energii (tyle mniej więcej ma Zero X, poczytaj specyfikacje motocykli crossowych na naszej stronie).
13 szt. 30 Ah: 1,44 kWh energii, 48,1 V nominalnie, 12,1 kg, ???? zł + (zasięg do 50 km)
13 szt 50 Ah: 2,4 kWh energii, 48,1 V nominalnie, 20,8 kg, ???? zł + (zasięg do 70 km)
13 szt. 100 Ah: 4,81 kWh energii, 48,1 V nominalnie, 40,3 kg, 7800 zł + (zasięg powyżej 100 km)


Uwzględniając 2 opcję jeśli dołozymy 10 sztuk czyli będę miał 23 sztuki 50ah pakiet 85,1 v, to mój zasięg się nie zmieni,tylko będę mógł pobrać większe prady bez spadku napięcia w ogiwach, dobrze rozumiem ?. Napięcie pozwala osiągać wieksze prędkości oraz przespieszenie i nic więcej?
z drugiej strony ilość kwh w pakiecie, to V razy Amper, więc mam więcej energi co teoretycznie mogłoby zwiekszyc zasięg.
Czy mógłby ktoś mi to wytłumaczyć?
z góry dzięki za odpowiedź.

pozdrawiam Konrad
Ostatnio zmieniony przez RaveN 2012-05-15, 09:39, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
RaveN 
Administrator


Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 1199
Wysłany: 2012-05-14, 16:34   

czifu napisał/a:
Chciałem się dowiedzieć czy zwiększając napięcie w pakiecie zwiększa sie w ogóle zasięg.

Zasięg zależy od ilości energii, którą możesz pobrać z akumulatorów. Im więcej modułów tym więcej razem gromadzą energii. Oblicz ile mniej więcej nominalnie gromadzi jeden moduł (napięcie nominalne pomnożone przez pojemność w Ah), a następnie dobierz tyle modułów danego typu, aby razem gromadziły wymaganą ilość energii (jest to jedynie szacunek).

Zakładając, że dla pewnych 80 km spokojnej jazdy potrzebujesz około 5 kWh, możesz wybrać:
a) 46 szt. (30 Ah, 3,7 V): 5,11 kWh energii
b) 28 szt (50 Ah, 3,7 V): 5,18 kWh energii
c) 14 szt. (100 Ah, 3,7 V): 5,18 kWh energii

Napięcie to rzecz wtórna - musi być odpowiednio dobrane dla danego silnika/kontrolera (sprawdź zakres napięcia wejściowego danego falownika, którego chcesz użyć). Przy połączeniu szeregowym i równoległym (dwie gałęzie) otrzymasz nominalnie:
a) szeregowo: 170,2 V, równolegle 103,6 V
b) szeregowo: 103,6 V, równolegle 51,8 V
c) szeregowo: 51,8 V

W każdej z opcji wciąż masz około 5 kWh i zasięg będzie podobny. Musisz dobrać typ modułu (x Ah, y V) i układ połączeń, tak aby najlepiej pasował dla Twojej aplikacji.

czifu napisał/a:
Chciałem się dowiedzieć czy zwiększając napięcie w pakiecie zwiększa sie w ogóle zasięg.

Nie pytasz o to, ale teoretycznie napędy na wyższe napięcia mają większą sprawność. Nie wystarczy jednak zwiększyć napięcia pakietu (musisz mieć też silnik na wyższe napięcie).
_________________
Samochody Elektryczne - SamochodyElektryczne.org
 
 
czifu

Dołączył: 21 Mar 2011
Posty: 15
Wysłany: 2012-05-15, 07:26   

Hej
Dziękuje za odpowiedź.
No i mam problem przeliczylem sie z wagą motoru (chopper). Jak podliczylem wszystko to ciężar może wynieść nawet 350 kilo ze mną, tez trochę ważę,jakiś bagaż moze dojść i pasażer. to już sie robi różnica spora.
Pisałem o 84 v bo mam zamiar wziąśc Zbykopteka Pana Zbyszka , ktoś moze powiedzieć , że za mocny. Jednak jak porównuje z etekami i lemco to jest bezkonkurencyjny,lekki , wydajny i tani w porównaniu na przyklad do lemco. Pod warunkiem, że to co jest napisane o Zbykopteku to prawda, a nie mam powodu podejżewać, że jest inaczej.

Będe musiał jakoś dobrać Pakiet pod to napięcie i żeby miał te 80 km- nie mówie tu o jednostajnej prędkości 45 km ale o miescie i poza - jestem z konstancina pod warszawą i jeżdże do Wawy często.
Liczyłem wg wzorów , sporo spędziłem czasu na tym , oczywiście wszystkiego nie da się uwzględnić w teorii, przynajmniej jest to ciężkie dla amatora. Wychodzi nazbyt optymistycznie na tych akumulatorach i pojemności 5kwh, także biorę na to poprawke.
Z opcji jakie od Ciebie dostałem wychodzi, że musiałbym zwiększyć ilośc 50 ah ale aż o ~60% przy połączeniu równoległym hmm, zmniejszyc nie mogę bo spadnie ilośc energii.
No cóż pomyśle mam czas jeszcze.
Jeszcze raz dzięki i pozdrawiam z Konstancina.
 
 
RaveN 
Administrator


Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 1199
Wysłany: 2012-05-15, 10:08   

Popatrz też na fabryczne konstrukcje, które często wyznaczają limit np.
:arrow: Zero S w wersji ZF6
Nawet on, mimo masy 135 kg, daje pewność na 80 km pewnie tylko przy delikatnej jeździe. Może lepiej zaprojektować coś na 40-50 km, a obok pracy załatwić sobie miejsce ładowania - garaż albo zamknięty parking jakiejś firmy.

czifu napisał/a:
Pod warunkiem, że to co jest napisane o Zbykopteku to prawda, a nie mam powodu podejżewać, że jest inaczej.

Zanim cokolwiek kupisz znajdź osoby, które zrobiły to przed Tobą, aby dowiedzieć się jak jest naprawdę. Dotyczy to nie tylko silnika.

czifu napisał/a:
Z opcji jakie od Ciebie dostałem wychodzi, że musiałbym zwiększyć ilośc 50 ah ale aż o ~60% przy połączeniu równoległym

Zwróć uwagę, że obliczenia są dla aku 3,7 V - możliwe, że będziesz zamawiał LiFePO4, a one mają 3,2 V nominalnie. Możliwe, że są też dostępne w innych pojemnościach:
np. 27 szt. 60 Ah, 3,2 V daje 5,18 kWh i szeregowo 86,4 V nominalnie.

Ogólnie zanim coś kupisz przedstaw projekt osobom, które już zbudowały motocykl elektryczny - może sprawdzą, doradzą (jest kilka takich osób na forum).
_________________
Samochody Elektryczne - SamochodyElektryczne.org
 
 
czifu

Dołączył: 21 Mar 2011
Posty: 15
Wysłany: 2012-05-15, 13:50   

Masz racje co do Zbykopteka, ale nie moge znaleźć nic o tym silniku innego, niz na stronach Pana Zbyszka.Także już nie wiem, to raz.
Dwa to oczywiscie jeśli uda mi sie ruszyć z robotą to napewno sie skonsulutuję.
Znalazłem w kilku sklepach miedzy innymi ; BTO po 590 zł sztuka czyli ok 16 tys(pewnie jest możliwa zniżka)
Przeczytałem Prace Dyplomową Mariusza z politechniki wrocłąwaskiej, czytałem tez temat Czesława.
Zna ktoś z was jakieś inne tematy ,źródła , książki, głownie o projektach motocykli ev ?
Zna ktoś jaki można przyjąc Cx dla motocyklisty?

Pisałem o bezpiecznym 80 km bo dzienne do pracy robie 60 km także chciałbym mieć troszke w zapasie.

pozdrawiam Konrad

ps: przeglądałem wszystkie konstrukcje na SE.org oraz EValbum.
 
 
Pir-serwis 


Wiek: 42
Dołączył: 11 Wrz 2010
Posty: 1207
Skąd: Ostrowiec
Wysłany: 2012-05-15, 18:18   

Nie wiem jak bardzo zależy ci na predkości i na jakiej.
Kolega z forum ma skuter elektryczny na litowych i 100km przejezdza.
Predkośc bodaj 65km/h 72V
Czy to nie lepsza alternatywa-kupić gotowy skuter tylko baterie zmienić?
A najlepiej juz to zrobić sobie rower jak 7h7 i wtedy pomykasz.
_________________
Blog - Konwersja ICE na BEV - Daewoo Tico vs Citroen BX

Citroen Berligo Electrique
Saxo 2D 5os Electrique
Saxo Van Electrique
P106 4os Electrique
 
 
czifu

Dołączył: 21 Mar 2011
Posty: 15
Wysłany: 2012-05-16, 17:07   

Jeśli chodzi o osiągi to ta wersja Zero Z6f co podał Raven jest dla mnie szczytem, jak na motocykl jest do osiągnięcia.

mój kumpel mówi, że można się bawić bez alkoholu zawsze taniej i nie ma kaca , ale po co ? :p
sami stwierdziliscie, że narazie jeśli ktos chce oszczedzić kase to nie powinien brnąć w konwersje na ev (auta) ale robicie to bo macie pasje , ja również czuje satysfakcje z tworzenia, a ten pomysł chodzi mi po głowie od paru lat.
Nie chce skutera bo nie lubie skuterów, myślałem o rowerku bo fajna sprawa, ale mam w głowie projekt i chce go prędzej czy póżniej zrealizować, chciałbym motocykl kabinowy cos w stylu etracera( nie mówie o osiągach ofc). Jedynym problemem będzie dla mnie właśnie konwersja bo elektronika , akumulatory to dla mnie nowe obszary.Mimo,iż czytam dużo, to wielu rzeczy na razie nie kumam, tymbardziej, że teoria a praktyka to trochę co innego .

I tak z jednej strony nie wiem czy pobawic sie na kwasówkach i miec 10-30 km zasiegu i zabawe czy wstrzymac sie i dozbierac do sprzętu pod litowe.
Pozdrawiam Konrad
 
 
zeeltom 


Wiek: 61
Dołączył: 05 Mar 2009
Posty: 1221
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2015-04-15, 08:26   

Żelowe, to raczej domena rowerów. Do mocnych maszyn raczej lity będą lepsze.
_________________
http://pojazdyelektryczne.org
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,06 sekundy. Zapytań do SQL: 13