SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Silnik elektryczny dużej mocy, masa i koszty
Autor Wiadomość
fanbmw

Dołączył: 23 Kwi 2016
Posty: 4
Wysłany: 2016-04-23, 15:51   Silnik elektryczny dużej mocy, masa i koszty

Witam

Zastanawiam się nad kosztami silnika elektrycznego do napędu sporej limuzyny marki BMW. Wpisałem sobie na olx silnik elektryczny 200 kW i wyszła mi cena (za używany silnik) 10000 zł (jeszcze umiarkowana) ale masa... 1 tona.

Może źle szukam? Ile kosztowałby porządny (200 kW) silnik elektryczny do napędu auta? Albo ew 2x100 kW?

Zawsze myślałem że problemem dla istnienia aut elektrycznych jest brak a nie brak silników.

Gdzie szukać więc taniego i lekkiego silnika do auta elektrycznzego a może takich silnikow nie ma??


Znalazłem jeszcze coś takiego na ebay:

"Tesla Model S complete motor assembly with inverter, axles and HV cabling, comes from a 2014 Model S with 12k miles. This motor will fit both 60 and 85 models. Rated at 400V DC and 270kW or 360hp and 317 lb/ft or 430 Nm. Condition is perfect!"

używany, Price: US $6,499.00

a coś rząd taniej da się kupić?



Pozdrawiam
 
     
ev-drive.eu 
Adam

Wiek: 60
Dołączył: 12 Lip 2010
Posty: 220
Skąd: Lublin
Wysłany: 2016-04-23, 17:57   

Za coś takiego , komplet z falownikiem i kablami to nie jest drogo , inna bajka to czy ktoś to ogarnął do innej aplikacji niż Tesla
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 532
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-04-23, 21:34   

Sam silnik z Tesli jest zwykły asynchronem 3-fazowym, sterowanie nim jest proste, dane techniczne znane.

Silnik ma miedziany wirnik dzięki czemu ma wysoką moc w rozsądnej wadze, silnik chłodzony cieczą co nie jest problemem.

Ten silnik 1-tonowy to silnik używany w przemyśle, nie nadaje się do samochodu ze względu na właśnie niską gęstość mocy (wysoka waga na kW mocy).
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
fanbmw

Dołączył: 23 Kwi 2016
Posty: 4
Wysłany: 2016-04-23, 21:47   

Carcik napisał/a:
Sam silnik z Tesli jest zwykły asynchronem 3-fazowym, sterowanie nim jest proste, dane techniczne znane.

Silnik ma miedziany wirnik dzięki czemu ma wysoką moc w rozsądnej wadze, silnik chłodzony cieczą co nie jest problemem.

Ten silnik 1-tonowy to silnik używany w przemyśle, nie nadaje się do samochodu ze względu na właśnie niską gęstość mocy (wysoka waga na kW mocy).


A czy taki silnik z Tesli przejedzie setki tysięcy kilometrów bez żadnych grubych robót i wydatków? Czy przykładowo zakładając go do 12 letniej BMK-i mógłby posłużyć jeszcze w 3 następnych?
 
     
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1162
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-04-23, 21:54   

Możesz kupić silnik indukcyjny 20kW na 80V od widlaka (koszt ok 1500pln, waga ok 80kg) i zasilić go z 400V. Silnik o którym piszesz ma obroty pewnie 1400/min. Moc to moment×prędkość, a silnik z Tesli ma ponad 10000rpm. Ważniejsze jest czym to zasilić.
 
     
fanbmw

Dołączył: 23 Kwi 2016
Posty: 4
Wysłany: 2016-04-23, 22:10   

gienek333 napisał/a:
Możesz kupić silnik indukcyjny 20kW na 80V od widlaka (koszt ok 1500pln, waga ok 80kg) i zasilić go z 400V. Silnik o którym piszesz ma obroty pewnie 1400/min. Moc to moment×prędkość, a silnik z Tesli ma ponad 10000rpm. Ważniejsze jest czym to zasilić.


czy w taki sposób uzyskam 80 kW? Az tak mocne te silniki są i mają taki zapas?
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 532
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-04-23, 22:15   

fanbmw napisał/a:

A czy taki silnik z Tesli przejedzie setki tysięcy kilometrów bez żadnych grubych robót i wydatków? Czy przykładowo zakładając go do 12 letniej BMK-i mógłby posłużyć jeszcze w 3 następnych?


A co w silniku się psuje oprócz łożysk ? Jak są silniki DC to szczotki komutator, w silniku AC jedyny element trący to łożyska i te mogą wytrzymać kilkaset tys km.

Ten silnik może nie być przystosowany do pracy z pełną mocą (320-360kW) przez kilka godzin ale kolega chyba nie ma zamiaru pruć elektrykiem przez całe Niemcy 3-paki i się nie zatrzymywać :D

Moc 200kW osiągnie bez najmniejszego zająknięcie silnik od Tesli, kwestia skąd kolega weźmie tyle prądu, chyba nie z aku ołowiowych ?
 
     
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1162
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-04-23, 22:19   

Tak. Silnik zasilany napięciem 80V i 250A ma moc 20 kW i np 2800rpm, jeżeli zwiększymy mu obroty do 5600 to moc nam wzrośnie do 40kW, a napięcie do 160V (przy obciążeniu stałym momentem), straty będą nieco wyższe, ale tylko na żelazo, bo w miedzi popłynie dalej 250A. Tutaj są np. sterowniki http://en.evs-inmotion.co...H_Datasheet.pdf
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 532
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-04-23, 22:23   

tak a przy 161V poleci izolacja i silnik zamieni się w płonącą kupę stopionej miedzi... Jak by to tak działało to wystarczy podać 800V i mieć silnik 200kW :D
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1162
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-04-23, 22:27   

W silnikach psują się nie tylko łożyska (np. palą się uzwojenia.) Silnik Tesli, aby uzyskać dużą gęstość mocy, jest bardzo dopasowany (aby uzyskać bardzo małą szczelinę) i jak się rozleci łożysko, to wirnik jedzie po stojanie i silnik dostaje zwarć w blachach i jest do wyrzucenia :-( .
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 532
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-04-23, 22:39   

W silnikach psują się nie tylko łożyska (np. palą się uzwojenia.) ---

Jak dajesz x razy większe napięcie to i kable popalisz... Co daje super mała szczelina w silniku asynchronicznym ? Chyba tylko przesycenie rdzenia i starty w stojanie...
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
fanbmw

Dołączył: 23 Kwi 2016
Posty: 4
Wysłany: 2016-04-24, 16:05   

[quote="Carcik"]
fanbmw napisał/a:

Moc 200kW osiągnie bez najmniejszego zająknięcie silnik od Tesli, kwestia skąd kolega weźmie tyle prądu, chyba nie z aku ołowiowych ?


Myślałem o pakiecie akumulatorów niewielkiej pojemności typu 10-20 kWh oraz zmontowaniu silnika spalinowego celem generowania prądu (coś jak opel ampera).
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 532
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-04-24, 19:08   

To już zaczyna mieć ręce i nogi skąd wzięść 200kW :D Rozpędzanie będzie przypominało dźwiękiem szynobusy spalinowe, pierw silnik się rozpędza a po chwili płynne przyspieszenie.

Może koledze starczy 120kW mocy ? Lexus RX400h/RX450 ma taki wbudowany do skrzyni, PMSM chłodzony cieczą. Falownik będzie tańszy na 120kW niż na 200kW
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
drgrin 
Drgrin


Dołączył: 04 Paź 2009
Posty: 273
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2016-04-24, 21:41   Re: Silnik elektryczny dużej mocy, masa i koszty

fanbmw napisał/a:
Witam

ale masa... 1 tona.

Może źle szukam? Ile kosztowałby porządny (200 kW) silnik elektryczny do napędu auta? Albo ew 2x100 kW?


a coś rząd taniej da się kupić?


Pozdrawiam


W sumie to można mieć albo dobrze, albo tanio.
Są np takie silniki:

http://www.yasamotors.com/products/yasa-750/

37 kg i 200 kW w piku. Tyle tylko że zestaw z falownikiem kosztuje ok 10k EUR.
Silnik od sztaplarki można przeciążyć, ale nie tyle ile byś potrzebował, poza tym takie rozwiązanie długo nie popracuje.
Napęd z rozbitka EV/hybrid może być tani, ale nie wiadomo czy uda się go uruchomić.
 
     
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1162
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-04-24, 23:24   

Cudów nie ma. Prawa fizyki są dość proste. F=BIl. Jak jest I i R to są straty, które trzeba odprowadzić. Każdy silnik elektryczny można przeciążać, ważne aby się nie zjarał (dużo trudniej jest przebić napięciem izolację, niż ją przegrzać). Ten ostatni silnik (moim zdaniem) ma strumień kierowany równolegle do osi obrotu. I tak na marginesie, jak jest mała szczelina między stojanem, a wirnikiem to osiągamy większy strumień, większy moment, a co za tym idzie większą moc przy takich samych obrotach. Są transformatory blachowe toroidalne, które mają większą gęstość energii niż np EI, ale EI ferrytowe zasilane 100 kHz mają n razy większą gęstość energii. Cudów nie ma :-( .
 
     
paskalex 


Wiek: 34
Dołączył: 28 Gru 2015
Posty: 103
Skąd: Kijow
Wysłany: 2016-04-25, 08:48   

http://www.enstroj.si/
http://www.enstroj.si/ima...le_dec_2014.pdf

Price list is attached -
_________________
Pozdrawiam,
Oleksii Paskal
https://www.facebook.com/paskalex
- Zobacz mnie na GoldenLine
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 532
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-04-25, 09:05   

gienek333 napisał/a:
I tak na marginesie, jak jest mała szczelina między stojanem, a wirnikiem to osiągamy większy strumień, większy moment, a co za tym idzie większą moc przy takich samych obrotach.


Kolega zapomniał o istnieniu krzywej magnesowania, powtórzę po raz drugi. W silniku indukcyjnym, wirnik może nawet szorować o stojan i jedyne co kolega uzyska to ogromne straty na przemagnesowanie rdzenia a nie wysoki moment przeciążenia.

Rdzeń jest stalowy i ze sporą szparą pracuje już na granicy przemagnesowania, tak został zaprojektowany. Jakieś mądre głowy które projektują te silniki znają fizykę i dobranie szpary stojan/wirnik nie odbywa się na zasadzie "ej!! Zdzisiiu daj jeno tutaj szpare malutką to będzie miał jebniecie ten silniczek"

Niska szpara silnika Tesli nie wynika z tego że ma większy moment tylko że wirnik/stojan jest z ciut lepszych materiałów niż najtańsza stal znana z transformatorów, ma wyższą krzywą magnesowania i można dać niższa szparę. Ale to nie szpara daje nam 500+ kW.
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 11