SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Projekt X ;-)
Autor Wiadomość
agrafek 

Dołączył: 01 Sie 2008
Posty: 32
Wysłany: 2010-01-21, 08:35   Projekt X ;-)

No więc na prośbę yarross, wrzucam wątek projektu mojego samochodu elektrycznego.

Silnik Juli 24V 7.6kW 20x42cm - 1700zł
Zmiana izolacji termicznej silnika na klasę H oraz wymiana szczotek- (koszt całkowity chwilowo nieznany ;) )
Kontroler silnika Kelly KDH14651B - 1398usd
Akumulatory 8x Trojan 12V 150Ah 37kg/szt T1275 - 5368zł
Przewód spawalniczy przekrój 50 lub 70mm2 - 17 do 24zł/metr
Potencjometr / Przepustnica Kelly 0-5K - 99usd

Pozostała drobnica będzie dopisana w trakcie budowy. Jako alternatywę dla Trojanów rozważam przemysłowe aku NiCD 1.2V 70Ah (cena chwilowo nieznana) ponieważ dobrze znoszą zimno i można je łatwo regenerować w zamrażarce.

Silnik po odnowieniu będzie używany na 84 lub 96V zależy jak duża będzie różnica w osiągach. I nie mam tutaj na myśli tego co na papierze a to co faktycznie będzie można odczuć w czasie jazdy :-)

No i najważniejsze czyli dawca... Jako że to będzie zakup przedostatni (przed akumulatorami) rozważam pojazdy takie jak Citroen Saxo 805kg, Opel Vectra B 1205kg, Dacia Logan 1090kg. Ewentualnie inne propozycje do 1200kg ;-)
 
 
yarross 
Przekonany

Dołączył: 20 Sie 2008
Posty: 398
Skąd: Dębno
Wysłany: 2010-01-21, 19:09   

Ponieważ wcześniej pytałeś o możliwość zwiększenia napięcia - to w zasadzie jest to wykonalne - ale w górnym zakresie prędkości, kiedy indukowana w wirniku SEM jest już wysoka i ogranicza prąd wirnika. Warunkiem jest nieprzekraczanie nominalnego prądu. Limitem są też warunki komutacji silnych prądów przy dużych obrotach - w zasadzie warto by mieć bieguny kompensacyjne i komutacyjne. Trzecim problemem to izolacja elektryczna (międzyzwojowa i nie tylko) - tu jest o tyle łatwiej, że z powodu przepięć komutacyjnych nawet niskowoltowy silnik ma izolację odporną na całkiem spore szpilki napięcia. Jak chcesz go przezwoić, to nie żałuj i zrób izolację na min 600-1000V + kontroler z dobrym sterowaniem prądu -> spokojnie zrobisz użytek z 96V.
_________________
Zmieniłem zdanie. Zwiącholom nie należy płacić :)
 
 
agrafek 

Dołączył: 01 Sie 2008
Posty: 32
Wysłany: 2010-01-21, 20:10   

Chwilowo niewiele się mogę wypowiedzieć na temat silnika bo jeszcze kurier nie dotarł. Liczę że jutro się zjawi :-P Wiem tylko że prąd 400A dla tego silnika to pestka. Na izolacji nie mam zamiaru oszczędzać, zrobiłem sobie listę rzeczy do zakupu w firmie Dacpol (muszę uzupełnić jeszcze kilka pozycji ;-) ).

Dodatkowo pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów i za silnikiem umieszczę komorę która będzie dostarczać powietrze bezpośrednio do silnika i odbierać nagrzane powietrze w takim kierunku żeby syf ze szczotek nie leciał do silnika. Silnik ma z przodu otwory i pozwala na taką kombinację więc mam zamiar to wykorzystać. Nie bardzo wierzę w to że oryginalny wentylator zapewni dobre chłodzenie.

Podchodzę do tego tematu jak do silnika spalinowego, osobne chłodzenie wnętrza silnika i osobne jego otoczenia. Ciekaw jestem jak taki system będzie się sprawował z silnikiem elektrycznym. A jedyne czego się obawiam to że nie będzie się dało zamontować na nim enkodera :-?
 
 
tomasz_kombi 

Dołączył: 25 Sie 2009
Posty: 296
Skąd: Zagłębie
Wysłany: 2010-01-21, 21:56   

Powinszować !!! (projektu).

Czy dla urealnienia kosztów globalnych (całkowitych) nie trzeba jednak do ceny kontrolera doliczyć przesyłki, cła i VATu ?
_________________
Moje gniazdka: praca
 
 
yarross 
Przekonany

Dołączył: 20 Sie 2008
Posty: 398
Skąd: Dębno
Wysłany: 2010-01-21, 22:52   

agrafek napisał/a:
Chwilowo niewiele się mogę wypowiedzieć na temat silnika bo jeszcze kurier nie dotarł. Liczę że jutro się zjawi :-P Wiem tylko że prąd 400A dla tego silnika to pestka. Na izolacji nie mam zamiaru oszczędzać, zrobiłem sobie listę rzeczy do zakupu w firmie Dacpol (muszę uzupełnić jeszcze kilka pozycji ;-) ).

Oprócz izolacji samych cewek, pomyśl o izolacji drutu (np. podwójna emalia). No i oczywiście całość porządnie zaimpregnowana.

agrafek napisał/a:
Dodatkowo pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów i za silnikiem umieszczę komorę która będzie dostarczać powietrze bezpośrednio do silnika i odbierać nagrzane powietrze w takim kierunku żeby syf ze szczotek nie leciał do silnika.

Good think. W lokach tak robią.
_________________
Zmieniłem zdanie. Zwiącholom nie należy płacić :)
 
 
agrafek 

Dołączył: 01 Sie 2008
Posty: 32
Wysłany: 2010-01-22, 12:47   

tomasz_kombi napisał/a:
Powinszować !!! (projektu).

Czy dla urealnienia kosztów globalnych (całkowitych) nie trzeba jednak do ceny kontrolera doliczyć przesyłki, cła i VATu ?


Dzięki. Nie doliczam cła i VAT ponieważ nie bardzo ma to w tym momencie sens. Póki co nie mam kontrolera a jak już go zamówię to kurs dolara się prawdopodobnie zmieni jak również mogą się zmienić koszty przesyłki od tej całości jest naliczane cło i VAT. Zawsze istnieje możliwość że nie zostaną one naliczone, to już inna bajka. W obecnym momencie każdy sobie może indywidualnie obliczyć ewentualny koszt sprowadzenia. A ja zastanawiam się czy jednak nie zrezygnować z opcji "regen" która kosztuje 200$.

yarross napisał/a:
Oprócz izolacji samych cewek, pomyśl o izolacji drutu (np. podwójna emalia). No i oczywiście całość porządnie zaimpregnowana.


http://www.dacpol.com.pl/...2V0X3BpZD0yOTc=

Użyję Dacterm HF lub Dac Superterm z tego co widzę jest już izolowany. Co do impregnacji żywica w opisie ma wytrzymałość do 20kV/mm, to chyba w miarę dobrze ?
 
 
yarross 
Przekonany

Dołączył: 20 Sie 2008
Posty: 398
Skąd: Dębno
Wysłany: 2010-01-22, 22:10   

agrafek napisał/a:
Użyję Dacterm HF lub Dac Superterm z tego co widzę jest już izolowany. Co do impregnacji żywica w opisie ma wytrzymałość do 20kV/mm, to chyba w miarę dobrze ?

HF to chyba będzie dobry wybór. Sama żywica ma mniejsze znaczenie (dla wytrzymałości na przebicia, ona przede wszystkim ma zabezpieczyć przed wilgocią), więcej uwagi warto poświęcić izolacji od rdzenia itp.
_________________
Zmieniłem zdanie. Zwiącholom nie należy płacić :)
 
 
agrafek 

Dołączył: 01 Sie 2008
Posty: 32
Wysłany: 2010-01-27, 17:51   

Nareszcie dostałem silnik, szczęśliwie ma 31cm długości (42 policzone było z mechanizmem pompy) więc mogę brać małe auto pod uwagę :mrgreen:
 
 
yarross 
Przekonany

Dołączył: 20 Sie 2008
Posty: 398
Skąd: Dębno
Wysłany: 2010-01-27, 22:32   

Jak znajdzisz chwilę, porób trochę fotek.
_________________
Zmieniłem zdanie. Zwiącholom nie należy płacić :)
 
 
agrafek 

Dołączył: 01 Sie 2008
Posty: 32
Wysłany: 2010-01-28, 10:15   

Dzisiaj pooglądałem silnik dokładnie i miła niespodzianka... Można zdemontować bez problemu oryginalny wentylator który jest zamontowany za tylną ścianką i zamontować enkoder :) Silnik posiada 4 szczoty ustawione na krzyż. Mały minus to wyjście wałka które nie jest zrobione jak w silniku od Bułgara tylko łopatka podobnie jak mocowanie frezów w niektórych frezarkach (tutaj trochę mniejsza). Pompa ma identyczne mocowanie a pomiędzy jest tulejka która łączy pompę z silnikiem.







 
 
agrafek 

Dołączył: 01 Sie 2008
Posty: 32
Wysłany: 2010-01-28, 12:13   

Jak widać ze zdjęć wirnik jest w idealnym stanie. Przy obudowie szczotki widać otwór na jeszcze jeden przewód... Po kiego to diabła tam jest ? :mrgreen:





 
 
agrafek 

Dołączył: 01 Sie 2008
Posty: 32
Wysłany: 2010-01-28, 12:15   

Na dzisiaj porzucam pracę ;) Warsztat mam zajęty a nie chce mi się dłubać silnika na podłodze.

Edit :

Aha, nie wiem czy mam się cieszyć czy płakać ale "uzwojenie" wirnika i cewki są wykonane nie z drutu tylko z grubego płaskownika miedzianego :-?
 
 
yarross 
Przekonany

Dołączył: 20 Sie 2008
Posty: 398
Skąd: Dębno
Wysłany: 2010-01-28, 23:21   

agrafek napisał/a:
Silnik posiada 4 szczoty ustawione na krzyż.

Normalnie, silnik czterobiegunowy. Widać zresztą na fotach stojana.

agrafek napisał/a:
Aha, nie wiem czy mam się cieszyć czy płakać ale "uzwojenie" wirnika i cewki są wykonane nie z drutu tylko z grubego płaskownika miedzianego

Przy tych prądach nie powinno dziwić. Ale na pocieszenie - przy kluczowaniu PWM uzwojenie wykonane cieńszym drutem (wieloprzewodowe zwoje) będzie miało lepsze wykorzystanie materiału, bo będzie efekt naskórkowości. Tylko odporność na siły odśrodkowe trzeba zapewnić, zwłaszcza na czołach i lutach do komutatora.
_________________
Zmieniłem zdanie. Zwiącholom nie należy płacić :)
 
 
agrafek 

Dołączył: 01 Sie 2008
Posty: 32
Wysłany: 2010-01-29, 19:25   

Chwilowo nie będę się brał za przewijanie. Kupie miernik rezystancji izolacji i sprawdzę czy wytrzymuje te 1000V. Poza tym wyczyszczę jego bebechy i przygotuję do wymiany izolacji termicznej. Tak jak oryginalnie pomiędzy uzwojenie wrzucę izolacje mylar lub nomex i dodatkowo dam do zawinięcia w taśmę szklaną oraz impregnację. Na izolację rdzenia może też będzie dobry mylar lub nomex ?

Doszukałem w googlach że dobrze jest również uzwojenie przy komutatorze zaizolować kevlarem (+impregnacja) a przy lutach pomalować farbą izolującą żeby dodatkowo zabezpieczyć.

Jeżeli coś się stanie (odpukać) z silnikiem wtedy go dam do przewinięcia ;)
 
 
yarross 
Przekonany

Dołączył: 20 Sie 2008
Posty: 398
Skąd: Dębno
Wysłany: 2010-01-29, 20:52   

agrafek napisał/a:
Poza tym wyczyszczę jego bebechy i przygotuję do wymiany izolacji termicznej.

Termicznej? Elektrycznej znaczy się?

agrafek napisał/a:
Tak jak oryginalnie pomiędzy uzwojenie wrzucę izolacje mylar lub nomex i dodatkowo dam do zawinięcia w taśmę szklaną oraz impregnację. Na izolację rdzenia może też będzie dobry mylar lub nomex ?

Nomex się nie boi wysokich temperatur (używany jest jako izolacja termiczna wahadłowca w mniej narażonych miejscach). Mylar to ZTCP folia poliestrowa.
_________________
Zmieniłem zdanie. Zwiącholom nie należy płacić :)
 
 
agrafek 

Dołączył: 01 Sie 2008
Posty: 32
Wysłany: 2010-01-29, 20:59   

yarross napisał/a:

Termicznej? Elektrycznej znaczy się?


W tym przypadku to chyba spełnia oba wymagania :mrgreen: Obecnie w tym silniku to za wiele tej izolacji nie ma.

Czyli wybór padł na nomex.
 
 
yarross 
Przekonany

Dołączył: 20 Sie 2008
Posty: 398
Skąd: Dębno
Wysłany: 2010-01-30, 13:19   

agrafek napisał/a:
W tym przypadku to chyba spełnia oba wymagania

W silniku raczej dąży się do uzyskania maksymalnej przewodności cieplnej. Pomaga to odprowadzić ciepło z miejsc jego wydzielania. Termiczne zaizolowanie uzwojeń zwiększy ryzyko uszkodzenia cieplnego emalii.
Nomex sam z siebie jest marnym izolatorem cieplnym, ale jest odporny na wysokie temperatury. Uzyskany z włókien nomeksu filc jest dopiero izolatorem cieplnym.
_________________
Zmieniłem zdanie. Zwiącholom nie należy płacić :)
 
 
agrafek 

Dołączył: 01 Sie 2008
Posty: 32
Wysłany: 2010-01-30, 13:40   

No tak, jak zwykle poprzekręcałem wszystko. Chodzi o to żeby się izolacja elektryczna nie paliła a nie żeby nie przepuszczała ciepła. Ja przeważnie dobrze myślę tylko źle zęby składam... W tym przypadku palce na klawiaturze.

Z czasem może mi się uda załapać większość z budowy/działania silników ;)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 11