SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Co zamiast Trojanów
Autor Wiadomość
dedel 

Dołączył: 06 Sie 2016
Posty: 23
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2016-08-06, 10:35   Co zamiast Trojanów

Witam wszystkich
Użytkuje dwa osobowe pojazdy wolnobieżne typu Melex. Niestety ich zasięg (ok 60km) i długość cyklu ładowania (8-12h) ,są trudne do zaakceptowania.
Czy są gdzieś dostępne niekwasowe akumulatory np. Li-Cd, Li-ion, Ni-MH ... którymi można by zastąpić stosowane obecnie Trojany? Jakich to będzie wymagać przeróbek? Jakie koszty?
Podstawowe dane pojazdów:
Masa: 750 i 900kg
Silnik: 4kW
Prędkość max: 25km/h
Napięcie: 48V
Liczba pasażerów: 5 i 8
obecne akumulatory: 6x8V 145Ah (5h) i 8x6V 220Ah (5h)
Priorytetem jest zasięg, ale mile widziana jest także możliwość szybkiego doładowania.
 
 
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 25
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 532
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-08-06, 17:51   

Ważne jest określenie ilości sztuk akumulatorów (zapewne 8 bo 6x8=48V) ale już nie wiemy ile równolegle i jakiej pojemności.

No i chyba najważniejsze budżet.

EDIT Kolega po upomnieniu dodał do swojego posta wymagane dane, oj nie ładnie :)
Zaraz jakiś facet jeżdżący Amperą upomni mnie że nie czytam ze zrozumieniem postów :)
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
Ostatnio zmieniony przez Carcik 2016-08-07, 02:52, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 2005
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2016-08-06, 20:39   

Standardowo ładowanie akumulatorów Pb(Trojanów) to 0,1C .
Dlatego odpowiedz na pytanie jaka masz pojemność akumulatorów w tych pojazdach.
Jaka ładowarkę ?
Zawsze można zwiększyć szybkość ładowania pod warunkiem że ładowarka będzie miała możliwość regulacji prądu za pomocą czujników temperatury.
Oczekujemy na więcej danych aby poradzić Ci co zrobić w miarę tanio bo jak znasz życie to rozwiązań jest wiele , począwszy od takich które są złe i bardzo drogie , a najlepiej znaleźć optymalne.
_________________
Daj mi lajka na FB :)
https://www.facebook.com/mediapik/
 
 
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1308
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-08-06, 22:22   

Moim zdaniem to li-ion. Można znaleźć tanie opcje np. tu http://forum.arbiter.pl/index.php
 
 
dedel 

Dołączył: 06 Sie 2016
Posty: 23
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2016-08-06, 22:27   

Odpowiem po kolei
Może nie dość wyraźnie wyraźnie napisałem, lepsze akumulatory chcę zastosować w dwóch pojazdach, podałem dla obu ilość i pojemność aktualnych akumulatorów.
dla pierwszego (mniejszego): 6szt x 8V 145Ah (5h)
dla drugiego (większego: 8szt x 6V 220Ah (5h)
Jeśli chodzi o budżet to myślałem o kwocie 10 - 15 tyś zł
Aktualnie ładuje je chińską ładowarką LL4825H
https://wholesaler.alibaba.com/product-detail/Intelligent-Charger-1-5KW-for-Electrical_60226690940.html?spm=a2700.7724838.0.0.Ma72Ax

To już chyba wszystkie odpowiedzi.
 
 
Pir-serwis 


Wiek: 42
Dołączył: 11 Wrz 2010
Posty: 1214
Skąd: Ostrowiec
Wysłany: 2016-08-07, 09:01   

Postaw priorytet-zasięg czy szybkość ładowania.
Ta kwota to za pakiet jeden, czy dwa?
Lifei są fajne, ale 15 to za jeden pakiet.
Zasięg skoczy i to dużo.
Masa spadnie sporo.
:)
Mam 11/12 sztuk 180Ah Winston czy Calb. Musiałbyś kilka dokupić.
Mogę mieć pakiety z ogniw 18650 tylko policze.
_________________
Blog - Konwersja ICE na BEV - Daewoo Tico vs Citroen BX

Citroen Berligo Electrique
Saxo 2D 5os Electrique
Saxo Van Electrique
P106 4os Electrique
 
 
dedel 

Dołączył: 06 Sie 2016
Posty: 23
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2016-08-07, 11:21   

Priorytet był określony na początku: "Priorytetem jest zasięg, ale mile widziana jest także możliwość szybkiego doładowania."
Podana kwota dotyczy jednego pakietu.
 
 
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 2005
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2016-08-07, 12:27   

W zależności od budżetu możesz zastosować szybsze (mocniejsze ładowarki) ale nie przekraczaj 0,5C.
Pamiętaj że jeśli tylko masz możliwość to podłączaj do ładowarki ( nawet najsłabszej) ale żeby akumulatory były wciąż pod napięciem. Jeśli utrzymasz ich status to będą wciąż zdolne do jazdy. ( ważna jest też ich temperatura)
Przy znacznie większym budżecie możesz zmienić oczywiście na Li-ion ale po co?
_________________
Daj mi lajka na FB :)
https://www.facebook.com/mediapik/
 
 
dedel 

Dołączył: 06 Sie 2016
Posty: 23
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2016-08-07, 13:54   

Co oznacza 0,5C? - czy połowę typowego cyklu ładowania? Np było 8h może być minimum 4h, przy mocnej ładowarce?
 
 
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 2005
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2016-08-07, 16:40   

Jako C oznacza się pojemność akumulatora.
Czyli standardowy prąd ładowania dla akumulatorów kwasowych wynosi 0,1C.
Można ładować wyższym prądem , ale bezpieczniej jest nie przekraczać prądu 0,5C ale wtedy ładowarka musi reagować w zależności od temperatury akumulatorów - musi mieć czujnik temperatury ( zazwyczaj czujnik przykręca się do bieguna ujemnego akumulatora).
Pozwoli Ci to na szybsze naładowanie akumulatora.
_________________
Daj mi lajka na FB :)
https://www.facebook.com/mediapik/
 
 
Pir-serwis 


Wiek: 42
Dołączył: 11 Wrz 2010
Posty: 1214
Skąd: Ostrowiec
Wysłany: 2016-08-07, 16:55   

Dalej chyba kolega nie zrozumiał, Ty dosłownie nie odpowiedziałeś.
0.5C to dwie godziny i naładowany.
Oznacza to ładowanie połową pojemności pakietu.
Trojany jak masz ,możesz w pierwszej fazie do 13.5V ładować 0.3C, 50-60A i będziesz miał szybciej.
Ja bym w SIAP pancerne trakcyjne zainwestował na Twym miejscu. Cena Trojanów nawet mniej, 520zł za 240Ah, pojemność wieksza, cykliczność x3.
Ale jeśli ta cena na pakiet to lifepo4, będą ważyć 90kg to oszczędzasz 140kg.
Cena promocyjna 13tyś za 180Ah 16szt 3.2V.
Tylko BMS jakiś trzeba.
I dystans sporo większy, ładować możesz szybciej 0.3-0.5C.
_________________
Blog - Konwersja ICE na BEV - Daewoo Tico vs Citroen BX

Citroen Berligo Electrique
Saxo 2D 5os Electrique
Saxo Van Electrique
P106 4os Electrique
 
 
dedel 

Dołączył: 06 Sie 2016
Posty: 23
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2016-08-07, 22:22   

Już wiem co oznacza C, dzięki :)
Gdzie można kupić te lifepo4?
Jak dobrać BMS?
Jaka ładowarka?
Czy coś jeszcze trzeba zmienić, dodać ...?
Jak procentowo zmieni się zasięg (oczywiście w przybliżeniu)?
 
 
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 25
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 532
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-08-08, 02:51   

BMS dobiera się na samym końcu jak już wybierzesz technologie (LiPO, LiFePO4, LiIon), tak samo ładowarkę na końcu w zależności od budżetu i zadanego czasu ładowania.

Większość litowych znosi dobrze ładowanie dużymi prądami nawet 1,0C więc większym ograniczeniem jest budżet na ładowarkę i zdolność prądowa gniazda 230V niż to że przekroczysz dozwolony prąd ładowania.

Zasięg nie zwiększysz dużo zmieniając z Trojana na Litowe (no może 5-10% bo będzie lżej i Lit lepiej znosi duży prąd), musisz dodać Ah.

Jak na 145Ah robisz 60km to po włożeniu 200Ah w licie możesz liczyć spokojnie 90km.
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
 
dedel 

Dołączył: 06 Sie 2016
Posty: 23
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2016-08-08, 08:56   

Gdzie szukać tych Litowych?
 
 
zlatan69 

Dołączył: 30 Kwi 2015
Posty: 33
Wysłany: 2016-08-08, 15:03   

zobacz te pakiety z telsi
http://www.ebay.com/itm/T...-1W5acD&vxp=mtr
 
 
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 25
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 532
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-08-08, 16:15   

Dwa takie pakiety to 12s to nominalnie 43V i ładowane 50,5V. Pojemność 250Ah dużo większa od aktualnej konfiguracji pakietu więc zasięg wzrośnie. "Tylko" 2800 $
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
 
Pir-serwis 


Wiek: 42
Dołączył: 11 Wrz 2010
Posty: 1214
Skąd: Ostrowiec
Wysłany: 2016-08-08, 20:34   

Ja pisałem o bateriach lifepo4, które mają więcej cykli x5 niż lijon. Strona ev Power z Czech.
Baterie calb, winston.
BMS zależny od prądu jaki chcesz brać.
Zasięg skoczy 30% wedle mnie na pewno przy tej samej pojemności.
_________________
Blog - Konwersja ICE na BEV - Daewoo Tico vs Citroen BX

Citroen Berligo Electrique
Saxo 2D 5os Electrique
Saxo Van Electrique
P106 4os Electrique
 
 
Pir-serwis 


Wiek: 42
Dołączył: 11 Wrz 2010
Posty: 1214
Skąd: Ostrowiec
Wysłany: 2016-08-08, 20:35   

Te akurat mam od ręki.
_________________
Blog - Konwersja ICE na BEV - Daewoo Tico vs Citroen BX

Citroen Berligo Electrique
Saxo 2D 5os Electrique
Saxo Van Electrique
P106 4os Electrique
 
 
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1308
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-08-08, 21:23   

Taki pakiet, to nawet z "laptopowych" można zdłubać. 1000pln za kWh to luz, a dużo taniej też można zdobyć. "Szukajcie, a znajdziecie" (tzw. metoda biblijna).
 
 
dedel 

Dołączył: 06 Sie 2016
Posty: 23
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2016-08-08, 22:16   

Tesla i Czechy wygląda ok,
Jaki prąd nie wiem, może coś doradzicie. :)
Te "biblijne" to chyba zabawa dla znawców tematu?

Co powiecie na temat tych:
https://www.alibaba.com/p...1583088174.html
 
 
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1308
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-08-09, 07:16   

Np. taka oferta http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=5340 .Przy zakupie całości cena 2800pln, 4kWh, masa poniżej 20kg. Był też na forum gość, co sprowadzał pakiety od wózków golfowych (wtedy miał 10 i 20S), ale można zadzwonić i coś gotowego na 48V (14S) może by załatwił (przy kliencie z taką gotówką :-P ).
 
 
dedel 

Dołączył: 06 Sie 2016
Posty: 23
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2016-08-09, 16:27   

Szukałem tego od pakietów do wózków golfowych, ale nie znalazłem :-(
Co oznacza 14S?
 
 
zeeltom 


Wiek: 61
Dołączył: 05 Mar 2009
Posty: 1232
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2016-08-09, 17:17   

14 pięter.
14 pakietów połączonych szeregowo.
_________________
http://pojazdyelektryczne.org
 
 
dedel 

Dołączył: 06 Sie 2016
Posty: 23
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2016-08-10, 12:33   

Dziękuje wszystkim za pomoc.
Teraz już wiem, że założony budżet powinien wystarczyć :)
Pozostaje znaleźć najlepszą ofertę.
Mam jeszcze dodatkowe wymagania, o których nie wspominałem: akumulatory muszą być nowe, zakup na fakturę (nie musi być PL), gwarancja.
Interesuje mnie komplet: akumulatory, BMS, ładowarka.
Jeśli ktoś może zaoferować taki komplet lub wie gdzie mogę go znaleźć będę wdzięczny za info.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 12