SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
wyliczenia / pytania
Autor Wiadomość
serwan

Dołączył: 05 Lut 2010
Posty: 3
Wysłany: 2010-02-05, 14:03   wyliczenia / pytania

witam,

dojrzewam do przerobienia seicento van-a na auto z silnikiem elektrycznym; z zalozenia auto ma miec:
- silnik elektryczny (lem 127, moc szczytowa 21kw, uzytkowa 7,5kw)
- 5 akumulatorw 12v
- prostownik 230v na pokladzie, oraz
- agregat pradotworczy 3kva (diesel) - tez na pokladzie.

idea jest taka: autem jezdze korzystajac z akumulatorow, w tle sobie popierduje agregacik; rola agregatu jest ladowanie akumulatorow w czasie jazdy (stale obroty). starajac sie wyliczyc co o jakiej mocy jest potrzebne, wychodzi mi ze:

1) dla silnika o mocy 7kw zasilanego napieciem 60v bede potrzebowal 115a pradu - zgadza sie?
2) czym sie rozni moc szczytowa (tu:21kw) od roboczej (tu:7kw)?
3) dla mocy agregatu wynoszacej 3kva, wychodzi mi ze agregat moze wytworzyc 11a pradu - zgadza sie? (3kva*0,9=~2,5kw; 2,5kw/230v=~11a)
4) wg powyzszego mam: pobor mocy przez silnik to 115a, generowanie proadu przez generator to 13ah, czyli co pewien czas trzeba albo zrobic przerwe w podrozy na ladowanie, lub - przy zalozeniu ze tuch bedzie glownie miejski - moze sie okazac ze ze wzgledu na korki 'bilans energetyczny' bedzie zrownowazony - zgadza sie?

gdyby ktos mogl potwierdzic/poprawic powyzsze wyliczenia, bylbym zobowiazany.

dodatkowo, wyglada na to ze najwieksza przeszkoda w zachowaniu rownowagi miedzy zuzyciem a pozyskaniem pradu moze okazac sie czas ladowania akumulatorow; czy ktos rozwazal moze zastapienie akumulatorow kondensatorami? teoretyzujac, zakladam ze naladowanie kondensatorow byloby wielokrotnie szybsze (np. stojac w korku) niz akumulatora - zgadza sie? zastanawiam sie nad tym ze wzgledu na roznice w masie aku i kondensatorow.

dodatkowo, dla akumulatorow pojemnosc podaje w ah, a dla kondensatorow w faradach - czy jest jakis prosty przelicznik jednego na drugie?

jezeli ktores z pytan jak wyzej jest trywialne, z gory przepraszam; jakby ktos znalazl troche czasu na odpowiedz, bylbym zobowiazany

pozdrawiam
t
 
 
yarross 
Przekonany

Dołączył: 20 Sie 2008
Posty: 398
Skąd: Dębno
Wysłany: 2010-02-05, 17:28   Re: wyliczenia / pytania

serwan napisał/a:
dojrzewam do przerobienia seicento van-a na auto z silnikiem elektrycznym; z zalozenia auto ma miec:
- silnik elektryczny (lem 127, moc szczytowa 21kw, uzytkowa 7,5kw)
- 5 akumulatorw 12v

Tylko pamiętaj o jednym - planujesz hybrydę szeregową, a w zasadzie EREV (bo do typowej hybrydy masz za słaby agregat). Potrzebne są aku buforowe o dużej obciązalności prądowej. Aku trakcyjne nie wyrobią w tej roli.

serwan napisał/a:
1) dla silnika o mocy 7kw zasilanego napieciem 60v bede potrzebowal 115a pradu - zgadza sie?

Mniej więcej.

serwan napisał/a:
2) czym sie rozni moc szczytowa (tu:21kw) od roboczej (tu:7kw)?

Moc szczytowa może być rozwijana tylko przez krótką chwilę - silnik się wtedy ponadnominalnie nagrzewa. Potem trzeba zmniejszyć moc i pozwolić mu ostygnąć. Przydaje się np. do wyprzedzenia.

serwan napisał/a:
3) dla mocy agregatu wynoszacej 3kva, wychodzi mi ze agregat moze wytworzyc 11a pradu - zgadza sie? (3kva*0,9=~2,5kw; 2,5kw/230v=~11a)

Mniej więcej. Pamiętaj, że to potem na zasilacz DC ma pójść, przy sprawności 90% i napięciu 60V uzyskasz jakieś 38A. Jakby zastosować nieizolowany zasilacz, to sprawność wyjdzie 95-96%

serwan napisał/a:
4) wg powyzszego mam: pobor mocy przez silnik to 115a, generowanie proadu przez generator to 13ah, czyli co pewien czas trzeba albo zrobic przerwe w podrozy na ladowanie, lub - przy zalozeniu ze tuch bedzie glownie miejski - moze sie okazac ze ze wzgledu na korki 'bilans energetyczny' bedzie zrownowazony - zgadza sie?

Trochę za mało - w mieście bez regeneracji średnia moc ci przewyższy te 2.5kW, chyba że podstawowy tryb jazdy to kiblowanie w korku min 70% czasu albo będziesz naprawdę powoli ruszał i trzymał się poniżej 40km/h

serwan napisał/a:
dodatkowo, wyglada na to ze najwieksza przeszkoda w zachowaniu rownowagi miedzy zuzyciem a pozyskaniem pradu moze okazac sie czas ladowania akumulatorow; czy ktos rozwazal moze zastapienie akumulatorow kondensatorami? teoretyzujac, zakladam ze naladowanie kondensatorow byloby wielokrotnie szybsze (np. stojac w korku) niz akumulatora - zgadza sie? zastanawiam sie nad tym ze wzgledu na roznice w masie aku i kondensatorow.

I tak trakcyjnych aku tu nie użyjesz - nie wyrobią.

serwan napisał/a:
dodatkowo, dla akumulatorow pojemnosc podaje w ah, a dla kondensatorow w faradach - czy jest jakis prosty przelicznik jednego na drugie?

Przeliczyć do zgromadzonej energii
aku: E[J]=3600*U[V]*Q[Ah]
cap: E[J]=1/2*U[V]^2*C[F]
Nie zapominaj, że kondziory wymagać będą dwukierunkowego konwertera buck/boost, bez niego wykorzystasz maks 50% tego co w kondziory da się zapakować.

EDIT:
A i musisz pamiętać, że kondziory będą kilka razy cięższe i kilka razy droższe od aku. Inaczej Priusy czy inne Insighty od dawna jeździły by na Maxwellkach.
_________________
Zmieniłem zdanie. Zwiącholom nie należy płacić :)
 
 
serwan

Dołączył: 05 Lut 2010
Posty: 3
Wysłany: 2010-02-08, 10:31   Re: wyliczenia / pytania

yarross napisał/a:
Tylko pamiętaj o jednym - planujesz hybrydę szeregową, a w zasadzie EREV (bo do typowej hybrydy masz za słaby agregat). Potrzebne są aku buforowe o dużej obciązalności prądowej. Aku trakcyjne nie wyrobią w tej roli.

zebym zrozumial - przykladowo melex z fabryki, z akumulatorami trakcyjnymi edzie jezdzil ok, ale jezeli ktos chcialby do prosownika w melexie podlaczyc na stale spalinowy generator pradu 230v - to juz akumulatory takiego uzywania nie wytrzymaja?
yarross napisał/a:
Moc szczytowa może być rozwijana tylko przez krótką chwilę - silnik się wtedy ponadnominalnie nagrzewa. Potem trzeba zmniejszyć moc i pozwolić mu ostygnąć. Przydaje się np. do wyprzedzenia.

czyli jest sens obudowac silnik radiatorami dla poprawienia chlodzenia, czy mija sie to z celem?
yarross napisał/a:
serwan napisał/a:
3) dla mocy agregatu wynoszacej 3kva, wychodzi mi ze agregat moze wytworzyc 11a pradu - zgadza sie? (3kva*0,9=~2,5kw; 2,5kw/230v=~11a)

Mniej więcej. Pamiętaj, że to potem na zasilacz DC ma pójść, przy sprawności 90% i napięciu 60V uzyskasz jakieś 38A. Jakby zastosować nieizolowany zasilacz, to sprawność wyjdzie 95-96%

to tez jest do przemyslenia; prostownik (taki jak w melexach) operuje na napieciu 230v z sieci; dla uproszczenia zalozylem ze generator (wytrwarzajacy takze 230v) bedzie gadal z prostownikiem na 230v - a o ile rozumiem to co piszesz, sugerujesz zeby z generatora brac 60v i podawac je bezposrednio do akumulatorow?
 
 
yarross 
Przekonany

Dołączył: 20 Sie 2008
Posty: 398
Skąd: Dębno
Wysłany: 2010-02-08, 16:07   Re: wyliczenia / pytania

serwan napisał/a:
yarross napisał/a:
Tylko pamiętaj o jednym - planujesz hybrydę szeregową, a w zasadzie EREV (bo do typowej hybrydy masz za słaby agregat). Potrzebne są aku buforowe o dużej obciązalności prądowej. Aku trakcyjne nie wyrobią w tej roli.

zebym zrozumial - przykladowo melex z fabryki, z akumulatorami trakcyjnymi edzie jezdzil ok, ale jezeli ktos chcialby do prosownika w melexie podlaczyc na stale spalinowy generator pradu 230v - to juz akumulatory takiego uzywania nie wytrzymaja?

Nie. Jak dodasz do BEVki (takiej jak Melex) generator, to wytrzymają - no prawie wytrzymają. Ale jak wyciągniesz 4/5 aku z Melexa, to te co zostaną będą mocno w tyłek dostawały - a mniej więcej taką zubożoną konfigurację planujesz. Poza tym, konieczny będzie BMS, bo te aku popracują sobie w stanie częściowego naładowania, co zresztą aku ołowiowym się nie przysłuży.

serwan napisał/a:
yarross napisał/a:
Moc szczytowa może być rozwijana tylko przez krótką chwilę - silnik się wtedy ponadnominalnie nagrzewa. Potem trzeba zmniejszyć moc i pozwolić mu ostygnąć. Przydaje się np. do wyprzedzenia.

czyli jest sens obudowac silnik radiatorami dla poprawienia chlodzenia, czy mija sie to z celem?

To zależy - DC nie obudujesz żadnymi radiatorami, bo on jest przewietrzany przez wnętrze. Poza tym czynnikiem limitującym nie musi być powierzchnia oddawania ciepła do otoczenia, ale opory cieplne podczas przewodzenia tego ciepła od miejsca powstawania do miejsca oddawania.

serwan napisał/a:
yarross napisał/a:
serwan napisał/a:
3) dla mocy agregatu wynoszacej 3kva, wychodzi mi ze agregat moze wytworzyc 11a pradu - zgadza sie? (3kva*0,9=~2,5kw; 2,5kw/230v=~11a)

Mniej więcej. Pamiętaj, że to potem na zasilacz DC ma pójść, przy sprawności 90% i napięciu 60V uzyskasz jakieś 38A. Jakby zastosować nieizolowany zasilacz, to sprawność wyjdzie 95-96%

to tez jest do przemyslenia; prostownik (taki jak w melexach) operuje na napieciu 230v z sieci; dla uproszczenia zalozylem ze generator (wytrwarzajacy takze 230v) bedzie gadal z prostownikiem na 230v - a o ile rozumiem to co piszesz, sugerujesz zeby z generatora brac 60v i podawac je bezposrednio do akumulatorow?

Jakby się dało to byłoby najlepiej. Ale to wymaga chyba przewinięcia generatora.
_________________
Zmieniłem zdanie. Zwiącholom nie należy płacić :)
 
 
serwan

Dołączył: 05 Lut 2010
Posty: 3
Wysłany: 2010-02-09, 11:20   Re: wyliczenia / pytania

yarross napisał/a:
serwan napisał/a:
yarross napisał/a:
Tylko pamiętaj o jednym - planujesz hybrydę szeregową, a w zasadzie EREV (bo do typowej hybrydy masz za słaby agregat). Potrzebne są aku buforowe o dużej obciązalności prądowej. Aku trakcyjne nie wyrobią w tej roli.

zebym zrozumial - przykladowo melex z fabryki, z akumulatorami trakcyjnymi edzie jezdzil ok, ale jezeli ktos chcialby do prosownika w melexie podlaczyc na stale spalinowy generator pradu 230v - to juz akumulatory takiego uzywania nie wytrzymaja?

Nie. Jak dodasz do BEVki (takiej jak Melex) generator, to wytrzymają - no prawie wytrzymają. Ale jak wyciągniesz 4/5 aku z Melexa, to te co zostaną będą mocno w tyłek dostawały - a mniej więcej taką zubożoną konfigurację planujesz. Poza tym, konieczny będzie BMS, bo te aku popracują sobie w stanie częściowego naładowania, co zresztą aku ołowiowym się nie przysłuży.

to w takim razie inaczej - gdybym mial melexa, i do oryginalnej instalacji (silnik, aku, prostownik) dodal generator - tez bez przerobek, generator z prostownikiem dogadywalyby sie po 230v, to akumulatory to zniosa? czy tez im taki setup jakos zaszkodzi? oczywiscie przy zalozeniu ze doladowywanie mialoby miejsce w czasie jazdy.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 11