SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Opel Ampera - elektryczny, czy nie? ...oraz inne dywagacje
Autor Wiadomość
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 3729
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2015-09-23, 00:15   

Jacky X napisał/a:
highend napisał/a:
jaki spór?
kolega nie wie, ze ampera ma połączenie silnika spalinowego półosiami z kołami i może napędzać auto - choć napisał, że tak nie jest.
Radzę się dokształcić w tym temacie. Decyduje o tym komputer auta.
.........


Szczęka mi opadła. Silnik spalinowy jest połączony półosiami z kołami a nie jest generatorem energii elektrycznej dla silnika elektrycznego ??? :shock:


Nie do końca - dwa silniki elektryczne (traction motor 111kW i generator 54kW), jeden spalinowy (62kW) oraz przekładnia planetarna z trzema sprzęgłami dają różne kombinacje napędu, z czego jedna to silnik elektryczny i spalinowy napędzające koła jednocześnie, choć spalinowy nie bezpośrednio i tylko częścią swojej mocy. Filmiki na youtube (oficjalne z konferencji prasowej GM) pokazują to dość dokładnie, np. ta seria - Chevy Volt Powertrain Deep Dive:
https://www.youtube.com/watch?v=an-VyIau-FM
Mnie też to zaskoczyło - myślałem, że ten napęd jest znacznie prostszy :-( Tu jest filmik w wersji for dummies - mocno uproszczony, ale oddający ideę:
https://www.youtube.com/watch?v=80E1fOp95rA
Jest też książka Lithium-Ion Batteries: Advances and Applications, której fragment opisuje dokładnie napęd w Amperze/Volcie - pokrywa się to z filmikami:
The Voltec System: Energy Storage and Electric Propulsion
https://books.google.com/books?id=wWciAQAAQBAJ&pg=PA161&lpg=PA161&dq=The+Voltec+System:+Energy+Storage+and+Electric+Propulsion&source=bl&ots=nDRsDkIiP9&sig=n_Mm75G0EUE_l10C0uKp6fQm9Rs&hl=en&sa=X&ved=0CDAQ6AEwAmoVChMIro_f3-CLyAIVKp3bCh3U2QeE

Co do spalania Ampery - zrobiłem parę pomiarów i wyniki wrzuciłem tu:
http://forum.opel24.com/t...zuzycie-paliwa/
Akumulator nie był rozładowany, ale nie ubywało mu prognozowanego zasięgu więcej niż 1-2km w czasie takiej jazdy. Zacytuję fragmenty:
Dokonałem dziś trochę pomiarów spalania w trybie podtrzymania, czyli na silniku spalinowym wytwarzającym prąd dla elektrycznego. Warunki - dystans 40km po autostradzie A1 między Grudziądzem a Gdańskiem, tempomat, włączone światła mijania i radio (bez klimy/ogrzewania/dmuchawy), kierowca + ok. 50kg bagażu, temperatura powietrza ok. 15 stopni, bezołowiowa 95. Odległość i zużycie średnie z komputera pokładowego, niezależny GPS potwierdzał prędkość i dystans.
90km/h - 5,1l/100km
120km/h - 6.3l/100km
140km/h - ok. 8l/100km
...
Dziś było w drugą stronę, pod wiatr wiejący 20-30km/h, pozostałe warunki bez zmian:
120km/h - 7,2l/100km
140km/h - 8,8l/100km
...
Nowe dane pomiarowe z wczoraj - warunki podobne, temperatura 18 stopni, 20% dmuchawa, słaby wiatr boczny:
90km/h - 4,7l/100km
140km/h - 7,5l/100km
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
RaveN 
Administrator


Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 1214
Wysłany: 2015-09-23, 08:48   

PatrykS napisał/a:
...seria - Chevy Volt Powertrain Deep Dive:
https://www.youtube.com/watch?v=an-VyIau-FM
Mnie też to zaskoczyło - myślałem, że ten napęd jest znacznie prostszy :-( Tu jest filmik w wersji for dummies - mocno uproszczony, ale oddający ideę:
https://www.youtube.com/watch?v=80E1fOp95rA

Dzięki za podlinkowanie. Wciąż sporo jest osób, które odgrzewają temat i może się to przydać.
_________________
Samochody Elektryczne - SamochodyElektryczne.org
 
 
highend 


Wiek: 43
Dołączył: 23 Maj 2011
Posty: 3037
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2015-09-23, 09:10   

czyli pod największym obciążeniem silnik spalinowy napędza "mały generator" i jednoczesnie kręci silnikiem elektrycznym.

czyli spalinowy nie ma bezpośrednio połączenia z kołami ALE... tak naprawdę auto jedzie wtedy na silniku spalinowym bo bateria nie jest ładowania ani rozładowywana ;)
:)

Ale faktycznie silnik spalinowy nie ma bezpośredniego połączenia z kołami, tylko pośrednie ;)
_________________
electrique.pl - www.electrique.pl
 
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 3729
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2015-09-23, 11:06   

highend napisał/a:
czyli pod największym obciążeniem silnik spalinowy napędza "mały generator" i jednoczesnie kręci silnikiem elektrycznym.

czyli spalinowy nie ma bezpośrednio połączenia z kołami ALE... tak naprawdę auto jedzie wtedy na silniku spalinowym bo bateria nie jest ładowania ani rozładowywana ;)
:)

Ale faktycznie silnik spalinowy nie ma bezpośredniego połączenia z kołami, tylko pośrednie ;)


Jak by to ująć - to tak, jakby odwrócić mechanizm różnicowy i każdy z dwóch silników napędzałby osobną półoś. Znaczy oba silniki muszą pracować, aby mechanizm różnicowy się poruszał - gdyby jeden wyłączyć, to drugi będzie tylko poruszał obie półosie w przeciwnych kierunkach, a mechanizm różnicowy stał by w miejscu. Czy uznać to za połączenie bezpośrednie - wg mnie tak, bo gdyby w tym konkretnym trybie unieruchomić silnik elektryczny (zblokować wirnik ze stojanem) to napęd byłby tylko od silnika spalinowego.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
Alexy 


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 7
Wysłany: 2015-09-25, 01:39   

Dzięki PatrykS za linki, byłem napalony na volta jak świnia na obierki, po tym "seansie" zostałem brutalnie ściągnięty na ziemię, już mi przeszło. Każdy kto powie że volt nie ma połączenia spaliny z kołami jest od teraz nieświadomy stanu faktycznego albo kłamcą.
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 3729
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2015-09-25, 14:05   

Alexy napisał/a:
Dzięki PatrykS za linki, byłem napalony na volta jak świnia na obierki, po tym "seansie" zostałem brutalnie ściągnięty na ziemię, już mi przeszło. Każdy kto powie że volt nie ma połączenia spaliny z kołami jest od teraz nieświadomy stanu faktycznego albo kłamcą.

No też poczułem lekki zawód, ale najbardziej stopniem skomplikowania tego napędu - myslałem, że jest znacznie prostszy, dzięki temu trwały i niezawodny. Ale skoro już jest skomplikowany to jeśli dzięki temu quasi-bezpośredniemu połączeniu zyskujemy na sprawności to mi to nie przeszkadza :-)
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
Alexy 


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 7
Wysłany: 2015-09-25, 14:58   

PatrykS napisał/a:
Ale skoro już jest skomplikowany to jeśli dzięki temu quasi-bezpośredniemu połączeniu zyskujemy na sprawności to mi to nie przeszkadza :-)


Problem w tym że i tak i nie. Jeśli jest tak jak w drugim filmiku (tym dla dummies) to zwiększona sprawność jest przy dużych szybkościach (jest gdzieś podana prędkość przełączenia bo nie bardzo widzę?), przy niskich i tak będzie robił konwersję na prąd marnując jakieś 10-20% energii.
BTW skoro silnik 110kW ma obracany korpus to jak jest zrealizowane zasilanie uzwojeń? Muszą być jakieś pierścienie i szczotki, w ten sposób pryska czar silnika BLDC.
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 3729
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2015-09-27, 20:50   

Alexy napisał/a:
Problem w tym że i tak i nie. Jeśli jest tak jak w drugim filmiku (tym dla dummies) to zwiększona sprawność jest przy dużych szybkościach (jest gdzieś podana prędkość przełączenia bo nie bardzo widzę?), przy niskich i tak będzie robił konwersję na prąd marnując jakieś 10-20% energii.

Myślę, że wyliczyli w tym napędzie różne rzeczy dość dokładnie, i te straty na konwersję mogą być niższe niż spadek sprawności silnika spalinowego poza swoimi optymalnymi obrotami / optymalnym obciążeniem.

Alexy napisał/a:
BTW skoro silnik 110kW ma obracany korpus to jak jest zrealizowane zasilanie uzwojeń? Muszą być jakieś pierścienie i szczotki, w ten sposób pryska czar silnika BLDC.

Stojany obu silników elektrycznych (trakcyjnego i generatora) chyba są nieruchome - myślę że ukazali to w ten sposób, żeby nie tłumaczyć zasady działania przekładni planetarnej, z czego zaśmiali się na samym początku filmiku. Z rysunku 8.11 we wspomnianej książce wygląda mi, że napęd kół połączony jest z jarzmem przekładni (czyli elementem łączącym osie tych 5 kół obiegowych - planetary carrier), wirnik silnika trakcyjnego połączony jest z kołem wewnętrznym przekładni (planetary sun gear), a koło zewnętrzne przekładni (planetary ring gear) może być unieruchomione za pomocą sprzęgła C1 lub połączone z wirnikiem generatora za pomocą sprzęgła C2. Wirnik generatora może być też połączony za pomocą sprzęgła C3 z silnikiem spalinowym. Banalnie prosty ten napęd, nie? ;-)
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
Alexy 


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 7
Wysłany: 2015-09-27, 21:44   

PatrykS napisał/a:
Myślę, że wyliczyli w tym napędzie różne rzeczy dość dokładnie, i te straty na konwersję mogą być niższe niż spadek sprawności silnika spalinowego poza swoimi optymalnymi obrotami / optymalnym obciążeniem.


To może być nawet 99% na silnik, do tego straty na elektronice/kablach, bez pomiarów nie da się sprecyzować ile tego jest, zwykle jak już podałem do 20%

PatrkS napisał/a:
Stojany obu silników elektrycznych (trakcyjnego i generatora) chyba są nieruchome - myślę że ukazali to w ten sposób, żeby nie tłumaczyć zasady działania przekładni planetarnej, z czego zaśmiali się na samym początku filmiku.


A... coś co priusy mają od niemal 20lat. Honda w końcu też doszła do wniosku że jest to jedyne słuszne rozwiązanie, do tej pory ich silnik elektryczny był zblokowany ze spaliną.
 
 
GSI 
GSI

Wiek: 46
Dołączył: 02 Cze 2016
Posty: 38
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-10-09, 21:05   

Ampera to samochód elektryczny.

https://www.youtube.com/watch?v=SD-RIcpO8Do

Fajny film. Polecam
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 3729
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2016-10-10, 10:37   

GSI napisał/a:
Fajny film. Polecam
Rzeczywiście ciekawy. Swoją drogą Volt 2016 dosyć się zmienił względem poprzednika.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
bodix


Dołączył: 06 Sty 2016
Posty: 357
Skąd: Słupsk
Wysłany: 2016-10-10, 14:47   

Fajny, fajny z poprawionym zasięgiem i rewelacyjną ceną po dopłatach. Tylko my niestety mieszkamy z dala od fajności.
 
 
KilleR.racer 

Wiek: 41
Dołączył: 14 Mar 2016
Posty: 425
Skąd: Zbójna k.Łomży
Wysłany: 2016-10-12, 12:23   

Będę mógł właśnie coś powiedzieć w tej materii. Bo kupiłem VOLTA 2017 rok. Będzie okazja potestować względem starego którego też zadobyłem miesiąc temu. Oba będą za jakiś czas u mnie więc pokuszę się o jakiś teścik. Obecnych maniaków VOLT'a oczywiście zapraszam jak już auto bedzie gotowe do jazdy na testy itd.
 
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 3729
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2016-10-12, 12:33   

KilleR.racer napisał/a:
Obecnych maniaków VOLT'a oczywiście zapraszam jak już auto bedzie gotowe do jazdy na testy itd.
No jak nic pachnie to mini-zlocikiem - jestem za! :-)
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
YANNOSICK 
Ampera driver


Wiek: 41
Dołączył: 24 Sie 2015
Posty: 939
Skąd: Holland
Wysłany: 2016-10-12, 18:05   

Piszę się. Nie wiem czy jeszcze Amperą czy już Amperą-e ale się piszę.
_________________
Ładuję podczas parkowania! Nie parkuję by ładować!
 
 
mann25 
6kWh/100km vmax120


Wiek: 34
Dołączył: 30 Gru 2011
Posty: 422
Skąd: VenloNL-DE IzbickoPL
Wysłany: 2016-10-14, 20:25   

jak dla mnie ampera to troche niewypal marketingowy, wydaje mi sie ze jesli bylby przestronnym 5 osobowym kombi z hakiem, z pewnoscia znalazl by duzo wiecej chetnych i te 100kg by duzej roznicy nie zrobilo
bo jak juz ktos chce od czasu do czasu miec duzy zasieg to i chce podrozowac z cala rodzina i bagarzem. a tak to na krotkie trasy za ciezki, a na dalekie za maly.
_________________
126p>Samara 1.3>Golf II 1.3>Mazda 626 IV 1.8>Sierra II 2.0>Cordoba 1.6>Golf IV1.6>A4 1.8 LPG>Polo III 1.4TDI>A2 1.4TDI>Polo IV 1.4BMTDI 2007>Passat B6 1.6BMTDI 2009>Passat B7 1.6BMTDI 2011>CaddyMaxi II 1.6BMTDI 2012r> 2020 CaddyMaxi 60kmEV+0,6l LPG REX?
 
 
bodix


Dołączył: 06 Sty 2016
Posty: 357
Skąd: Słupsk
Wysłany: 2016-10-14, 20:59   

Ampera owszem ciężka na papierku, bo w czasie jazdy zupełnie nie czuć. To jedyne auto, które mnie nie zmęczyło na długiej trasie, a mały to ja nie jestem.
 
 
KilleR.racer 

Wiek: 41
Dołączył: 14 Mar 2016
Posty: 425
Skąd: Zbójna k.Łomży
Wysłany: 2016-10-18, 12:12   

Natknołem sie na fajny filmik w necie odnośnie porównania przez uzytkownika VOLTA GEN1 z VOLT GEN2.
Prędkości zawrotnych to on nie wyciska z aut ale zasięgi całkiem fajne. Chyba za jakiś czas skuszę się z testem albo udostępnię do testów innym moje bliźniaki.

LINK DO VIDEO
 
 
 
YANNOSICK 
Ampera driver


Wiek: 41
Dołączył: 24 Sie 2015
Posty: 939
Skąd: Holland
Wysłany: 2016-10-18, 12:39   

zły link
_________________
Ładuję podczas parkowania! Nie parkuję by ładować!
 
 
KilleR.racer 

Wiek: 41
Dołączył: 14 Mar 2016
Posty: 425
Skąd: Zbójna k.Łomży
Wysłany: 2016-10-20, 16:59   

LINK POPRAWIONY DO VIDEO

Faktycznie nie wiem jak to się stało ale wrzuciłem filmik tego kolesia ale inny. Link nad tekstem w tym poście jest już poprawiony :)
 
 
 
KilleR.racer 

Wiek: 41
Dołączył: 14 Mar 2016
Posty: 425
Skąd: Zbójna k.Łomży
  Wysłany: 2016-10-25, 10:01   

Ostatnio uwidoczniło się mi coś takiego :shock: AMPERA Z LPG . Tylko ja zrobiłbym to troszkę inaczej, bardziej użytkowo, ale pomysł spoko. Bo silnik z ampery/volt'a jak każdy opla lubi LPG to czemu nie zagazować. A tu FOTKA z bagażnika
Ja wywaliłbym oryginalny zbiornik i wrzucił tam walec z LPG a PB tylko max 5L na rozruch jakiś. W starszym roczniku VOLT z USA za kilka lat super alternatywa. Bo naprawde można śmigać po taniości :)
ps. Nawet nie wiem czy nie ma już firmy w PL co robi zbiorniki z tworzyw sztucznych pod wymiar wiec można mieć taki jak oryginał tylko LPG.
Oczywiście zaraz będą komentarze, że profanacja po co itd. Po to żeby generator pracował za 50% ceny i mniej dawał CO2 bo LPG jest czystsze niz PB.
 
 
 
mann25 
6kWh/100km vmax120


Wiek: 34
Dołączył: 30 Gru 2011
Posty: 422
Skąd: VenloNL-DE IzbickoPL
Wysłany: 2016-10-25, 10:55   

Ja juz widzialem Ampere z LPG W holandii ktos przerobil
W belgii w miejscowosci kinrooi dzis widzialem LPG po 0,26euro
Wiec nie wiem czy sie oplaca tankowac prad :mrgreen:
Bo 1kWh kosztuje 0,22euro
Wiec spalajac te 8L /100km LPG lepiej wyjdziemy niz tankowac z gniazdka 14kWh/100km

Dlatego mowilem ze potrzebny jest minivan ala ampera i wszysty by sie skusili ;) po co wozic 600kg akku ktory trzeba godzinami ladowac? Jesli jestesmy sobie w stanie taniej wyprodukowac prad?

Tylko po co zbiornik Pb 5L? Nie mozna sobie pradem?
_________________
126p>Samara 1.3>Golf II 1.3>Mazda 626 IV 1.8>Sierra II 2.0>Cordoba 1.6>Golf IV1.6>A4 1.8 LPG>Polo III 1.4TDI>A2 1.4TDI>Polo IV 1.4BMTDI 2007>Passat B6 1.6BMTDI 2009>Passat B7 1.6BMTDI 2011>CaddyMaxi II 1.6BMTDI 2012r> 2020 CaddyMaxi 60kmEV+0,6l LPG REX?
 
 
YANNOSICK 
Ampera driver


Wiek: 41
Dołączył: 24 Sie 2015
Posty: 939
Skąd: Holland
Wysłany: 2016-10-25, 20:11   

Dwutonowa Ampera na 8 litrach gazu nie pojedzie nawet 50 km. Cena LPG 0,26 to chyba za pół kilo bo oficjalna najniższa cena w Belgii to w dniu 25.10 0,44 detal i 0,41 hurt.
_________________
Ładuję podczas parkowania! Nie parkuję by ładować!
 
 
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1568
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-10-25, 20:51   

Może za litr, gęstość LPG to ok pół kg/litr. Wartość opałowa to ok 6 kWh/litr (12kWh/kg).
 
 
mann25 
6kWh/100km vmax120


Wiek: 34
Dołączył: 30 Gru 2011
Posty: 422
Skąd: VenloNL-DE IzbickoPL
Wysłany: 2016-10-26, 09:13   

Tak na stacjach paliw , LPG jest zawsze w litrach
To bylo dokladnie na stacji Shell w kinrooi
Mozna sobie w google poszukac, dzis jest znow 0,26 euro za litr
http://www.mylpg.eu/stati...FB-795BAD3B9EBA

Z tym spalaniem to strzelilem, ale mowia ze jak dobra instalacja to spalanie i moc jest taka sama jak w benzynie
Yannosik z jakiej miejscowosci jestes bo masz napisane tylko hollandia, Kinrooi jest na granicy NL
_________________
126p>Samara 1.3>Golf II 1.3>Mazda 626 IV 1.8>Sierra II 2.0>Cordoba 1.6>Golf IV1.6>A4 1.8 LPG>Polo III 1.4TDI>A2 1.4TDI>Polo IV 1.4BMTDI 2007>Passat B6 1.6BMTDI 2009>Passat B7 1.6BMTDI 2011>CaddyMaxi II 1.6BMTDI 2012r> 2020 CaddyMaxi 60kmEV+0,6l LPG REX?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 12