SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: RaveN
2017-01-12, 10:43
Baterie słoneczne stosowane w samochodach
Autor Wiadomość
KiepskiStudent

Dołączył: 11 Sty 2017
Posty: 2
Wysłany: 2017-01-11, 21:08   Baterie słoneczne stosowane w samochodach

Witam wszystkich,
na wstępie chciałbym zaznaczyć, że jeżeli temat znajduje się w złym miejscu to prosiłbym moderatorów o przeniesienie ;)

Piszę pracę inżynierską związaną z instalacją baterii słonecznych na dachach samochodów w celu polepszenia długości pracy akumulatora, poprawy sprawności i zmniejszenia emisji spalin pojazdu. Mam jednak problem ze znalezieniem odpowiednich źródeł, które opisują te zjawiska i postanowiłem się do was zwrócić z prośbą o tytuły książek lub o linki do artykułów, które mogą być pomocne. Oczywiście najlepsze byłyby te jak najbardziej naukowe i konkretne więc jeżeli ktoś jest w stanie pomóc to proszę o wstawienie linków w komentarzach.

Z góry dziękuję za wszystkie odpowiedzi :)
 
     
zeeltom 


Wiek: 59
Dołączył: 05 Mar 2009
Posty: 1034
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2017-01-12, 06:04   

Ale chodzi ci o samochody elektryczne, hybrydy, czy spalinowe?
Biorąc pod uwagę sprawność ogniw słonecznych i warunki pogodowe w Polsce, to na dziś mogą służyć wyłącznie, do podładowania akumulatora. Jeździłem przez dwa lata z panelem słonecznym 250W na bagażniku dachowym i jedyną zaletą tego rozwiązania było to, że nie musiałem się martwić o rozruch silnika nawet w zimie.
Czy coś się zmniejszy ze spalinami? Raczej niewiele, bo ile mniej spali silnik przy ładowaniu akumulatora samym alternatorem i przy dodatkowym ładowaniem z panela? Biorąc pod uwagę, że taki panel waży około 20 kg i stawia trochę oporu aerodynamicznego, to śmiem twierdzić, że żadnej różnicy w spalinach nie będzie :) A panele wbudowane fabrycznie w dach, będą miały raczej mniejszą powierzchnię, niż mój i moc będzie też mniejsza.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1170
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-01-12, 08:58   

Fabrycznie ( jako opcja) mozna było zamówić do Leafa.
Ale on tylko podładowuje akumulator pokładowy 12V

Wszzystkie inne to były chyba tylko koncepcje.
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
camilos 

Wiek: 25
Dołączył: 21 Sie 2012
Posty: 28
Skąd: Milanówek
  Wysłany: 2017-01-12, 11:46   

Ford takie cudo zaprezentował: https://qz.com/162830/fords-solar-powered-electric-car-takes-transportation-off-the-grid/

Dodatkowo chińczycy też mieli taki samochód.

Również takie panele fotowoltaiczne używa się na dachach autobusów, tylko że zasila się wtedy elektronikę i klimatyzację. Daleko nie trzeba szukać Polskie autobusy chyba to mają.

Jeżeli chodzi o ładowanie akumulatorów wysokonapięciowych to chyba trzeba zastosować moduły o wysokim napięciu. Mono i poli raczej musiałoby być bardzo dużo, żeby miały 300V. Lepiej użyć jakieś amorficzne, ale one maja małą moc. Samochód, który by miał na dachu 300W (a to i tak dużo) przez cały dzień mógłby maksymalnie naładować około 2-2.5 kWh. Pewnie około 10 km zasięgu.
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 532
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-01-12, 13:00   

camilos napisał/a:
Samochód, który by miał na dachu 300W (a to i tak dużo) przez cały dzień mógłby maksymalnie naładować około 2-2.5 kWh. Pewnie około 10 km zasięgu.


Wczoraj moja farma PV o mocy 4,4kWp wyprodukowała 5,5kWh a było słonecznie. Kochany styczeń :)

W Styczniu instalacja 300W może 0,35kWh wyprodukuje :)
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1170
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-01-12, 16:24   

Ale jak widzę po ulicach Warszawy to w styczniu średnio co drugi odstawił samochód na kołki. Tak się ruch zmniejszył. A wtedy nie trzeba podładowywać akumulatora bo solary zlikwidują niedobór z samorozładowania.
A co do produkcji styczniowej - popatrz się na produkcję całoroczną - średnia dzienna nie jest wtedy tak mała
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
zeeltom 


Wiek: 59
Dołączył: 05 Mar 2009
Posty: 1034
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2017-01-12, 21:12   

Co do Forda z linku, to 6-7 godzin daje około 30 km zasięgu. Żadna rewelacja biorąc pod uwagę, że musi stać w słońcu cały dzień. Wtedy nagrzeje się też odpowiednio. A ile jest takich słonecznych dni w roku?
Tak, jak pisałem wcześniej. Na dzień dzisiejszy, to tylko gadżet do doładowania akumulatora pokładowego 12V. W słoneczniku mam dwa panele po 250W i w pełnym słońcu w południe da się nim jechać na samych panelach z szybkością około 20 km/h. A co dopiero mówić o dużo mniejszych panelach w aucie? ;)
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 1303
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-01-12, 21:25   

zeeltom napisał/a:
Co do Forda z linku, to 6-7 godzin daje około 30 km zasięgu. Żadna rewelacja biorąc pod uwagę, że musi stać w słońcu cały dzień.
Jak na tak małą powierzchnię paneli to chyba niezły wynik. A 30km dodatkowego zasięgu po pracy to niejednemu zdecydowanie ułatwi powrót do domu, choćby tylko w słoneczne dni. No i świetnie nadawałby się na pomysł tu przez kogoś podsuwany na wydłużenie zasięgu elektrycznego przez rozstawienie po trasie kilku samochodów - mogłyby stać w polu i się ładować całymi dniami do momentu, aż będą potrzebne :-)
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
bodix


Dołączył: 06 Sty 2016
Posty: 164
Skąd: Słupsk
Wysłany: 2017-01-12, 21:36   

Panele fotowoltaiczne zintegrowane z autem to ślepa uliczka. Łatwiej i taniej postawić panele jako stacjonarne i ładować z nich auto, a auto wyposażyć w kilka KW więcej w bateriach. Druga sprawa to postęp w wydajności baterii jest znacznie szybszy niż w panelach fotowoltaicznych. Obecnie zamiast wyposażać auto w panele buduje się drogi fotowoltaiczne- to też alternatywa. Możliwości konfiguracji jest całkiem sporo, samolot fotowoltaiczny już jest (Impuls 2).
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1170
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-01-12, 22:06   

Ale dlaczego nie zastosować kilku paneli na dachu pojazdu?
Przecież jeśli nawet będą super akumulatory to maja one zawsze jakiś efekt samorozładowywania a taki dach może zniwelować ten efekt.
Ale też taki dach z paneli nie musi być w ogóle podłączony do akumulatorów wysokonapięciowych - trakcyjnych ale bez problemu może podładowywać akumulator pokładowy czy też wspomagać system chłodzenia/grzania akumulatorów trakcyjnych.
Jeśli bezie pojazd stał na słońcu i się nagrzewał to zawsze trochę można tym schłodzic i nie zużywać energii przeznaczonej na jazdę.

Chociaż wg mnie najlepszym rozwiazaniem na instalację paneli w miastach jest budowa naziemnych carportów przy centrach handlowych i nie tylko
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
bodix


Dołączył: 06 Sty 2016
Posty: 164
Skąd: Słupsk
Wysłany: 2017-01-12, 22:35   

Wszystko można, ale czy to jest ekonomicznie uzasadnione w to wątpię. Panele mają swoją specyfikę pracy nie lubią częściowego zacienienia , a takich miejsc w mieście przy parkowaniu raczej brak a jak się trafi to niestety słońce nie czeka i miejsce słoneczne za godzinkę już takie nie będzie. Zwykły cień z przewodów napowietrznych skraca sprawność paneli. Bagażnik dachowy wyłącza całkowicie taką instalacje z pracy, koszt ewentualnych napraw może zniweczyć cały pozyskany zysk energii. To super pomysł na jachty, przyczepy kempingowe czy kampery.
 
     
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 991
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-01-12, 22:50   

Akumulatory li-jon mają w stosunku do Pb kwasowych "żenująco" (pomijalnie) niski poziom samorozładowania. Ciekawe że w samochodach za ponad 100 000 pln (Ampera, Leaf) aku pokładowe jest Pb (mnie to nie dziwi :-/ ).
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 1303
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-01-12, 22:54   

bodix napisał/a:
samolot fotowoltaiczny już jest (Impuls 2)
Takie są już od wielu lat - przykładem jest Pathfinder:
https://en.wikipedia.org/wiki/NASA_Pathfinder
Czy też jeszcze wcześniejszy Solar Challenger:
https://en.wikipedia.org/wiki/MacCready_Solar_Challenger
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 991
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-01-12, 23:02   

Tak, ale one latają nad smogiem, w dużych miastach, to panele pasowało by myć codziennie.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1170
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-01-12, 23:38   

No to samochody osobowe maja to do siebie że się je często myje , na pewno częściej niż panele na dachach.
A przy średniej cenie 0,3 centa za Watt mocy to panele powinny być wszędzie aby łapać czystą energię.
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 532
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-01-13, 09:41   

jas_pik napisał/a:
A przy średniej cenie 0,3 centa za Watt mocy


Chyba jakaś pomyłka z przecinkiem :) Za taką kwotę biorę każdą ilość, 2,5zł za panel 250W :-D
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1170
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-01-13, 10:27   

Gdzie widzisz pomyłkę?
Wpisz na portalu aukcyjnym fotowoltaiczne ustaw cenę na 1 zł i zobaczysz ile będzie ofert. Oczywiście nie sa to ogniwa najnowsze.
Albo wybierz się za zachodnią granicę - wielu właścicieli wymienia panele wyprodukowane przed 2010 rakiem , dostaniesz je za darmo pod warunkiem że sam zdemontujesz i zawrzesz umowę z właścicielem.
On musi mieć tą umowę z tobą aby zainstalować nowe sprawniejsze o większej mocy.
Identyczny proces zachodzi ze starymi wiatrakami bo u sąsiadów już tak łatwo nie wybudujesz nowej lokalizacji dla wiatraka ale możesz bez problemu zamienić wieże /generator/śmigła na nowe w istniejących lokalizacjach.
Wynika to również z tego że po 5 -8 latach pracy rozpoczynają się ostre kontrole TUV i trzeba ciągle inwestować , bardziej się opłaca im wymiana na nowszy model.
Ja bardziej mówię o kosztach produkcji w nowych technologiach na miękkim podłożu .
Tu koszt produkcji jest niewiele wyższy niż koszt produkcji folii do obklejania pojazdów.
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
KiepskiStudent

Dołączył: 11 Sty 2017
Posty: 2
Wysłany: 2017-01-13, 16:01   

zeeltom napisał/a:
Ale chodzi ci o samochody elektryczne, hybrydy, czy spalinowe?
Biorąc pod uwagę sprawność ogniw słonecznych i warunki pogodowe w Polsce, to na dziś mogą służyć wyłącznie, do podładowania akumulatora. Jeździłem przez dwa lata z panelem słonecznym 250W na bagażniku dachowym i jedyną zaletą tego rozwiązania było to, że nie musiałem się martwić o rozruch silnika nawet w zimie.
Czy coś się zmniejszy ze spalinami? Raczej niewiele, bo ile mniej spali silnik przy ładowaniu akumulatora samym alternatorem i przy dodatkowym ładowaniem z panela? Biorąc pod uwagę, że taki panel waży około 20 kg i stawia trochę oporu aerodynamicznego, to śmiem twierdzić, że żadnej różnicy w spalinach nie będzie :) A panele wbudowane fabrycznie w dach, będą miały raczej mniejszą powierzchnię, niż mój i moc będzie też mniejsza.


Elektryki i hybrydy ;) A kwestia zmniejszenia emisji spalin odnosi się do autobusów z panelami na dachach. Znalazłem badania, z których wynika, że zużycie paliwa i emisja spalin może zostać zmniejszona o 4-8% przy takim zastosowaniu i oczywiście dodatkowo dostarczają energie do różnych podsystemów (monitoring, podświetlenia, tablice itd)

P.S Dziękuję za spory odzew i zainteresowanie tematem, mam nadzieję że tak szybko nie upadnie i wywiążą się jeszcze ciekawe dyskusje :)
 
     
wwojciech 
pasjonat

Wiek: 30
Dołączył: 02 Gru 2013
Posty: 12
Wysłany: 2017-01-13, 18:48   

Prostym przykładem użycia paneli słonecznych w samochodach jest chociażby sunroof w audi.
http://www.autobytel.com/...sunroof-122394/
 
     
zeeltom 


Wiek: 59
Dołączył: 05 Mar 2009
Posty: 1034
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2017-01-13, 23:31   

Autobusy, to raczej odrębna sprawa. Mało kto na świecie używa autobusów do przemieszczania się z punktu A do punktu B.
Rozumiem, że pytałeś o użytkowników aut domowych, a nie komunikacji miejskiej?
W autobusach powierzchnia dachu daje duże możliwości, ale nie małe autka.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1170
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-01-13, 23:50   

zeeltom napisał/a:

W autobusach powierzchnia dachu daje duże możliwości, ale nie małe autka.

Dlaczego ?
Przecież powierzchnia dachu nawet najmniejszego autka miejskiego to ponad 2m2
To nie jest mało na panele fotowoltaiczne.
Wg dzisiejszych sprawności to około 300 W wpływających do systemu energetycznego pojazdu.
A jeśli stoi cały dzień czy chociażby kilka godzin na zewnątrz nawet w cieniu razy ich ilość w użytku ( kilkanaście milionów) razy uzysk to robi się kilka MWh które nie zostały spalone w paliwie czy też zużytym prądzie ze słupków .A skali roku to będziemy liczyć w GWh.
I już mamy sporo mniej smogu :)
I bilans energetyczny kraju wychodzi na plus :mrgreen:
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 1303
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-01-14, 07:59   

jas_pik napisał/a:
Przecież powierzchnia dachu nawet najmniejszego autka miejskiego to ponad 2m2
To nie jest mało na panele fotowoltaiczne.
Lada moment będą w użyciu folie - można przecież je użyć na wszystkich powierzchniach samochodu, nie tylko na dachu, a w godzinach popołudniowych drzwi będą całkiem dobrze oświetlone.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
zeeltom 


Wiek: 59
Dołączył: 05 Mar 2009
Posty: 1034
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2017-01-14, 09:19   

Pożyjemy, zobaczymy.
Moje panele na słoneczniku mają 3 m2 i doładowują akumulatory w słoneczny dzień tylko przy spokojnej jeździe rzędu 15 km/h. Powyżej już nie wystarczają.
O milionach paneli na autach, to możemy na razie pomarzyć :P
 
     
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 991
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-01-14, 15:18   

Bo to musi być układ hybrydowy, czyli panele podłączone do aku, panele działają jak źródła stałoprądowe (prąd zależny od oświetlenia), Jeżeli dają 8A, to 9 nie weźmiesz, bo napięcie zjedzie do zera.
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 13