Citroen Berlingo 2001 Tips & Tricks |
Autor |
Wiadomość |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 2108 Skąd: Warszawa/Wawer
|
Wysłany: 2017-02-13, 23:19 Citroen Berlingo 2001 Tips & Tricks
|
|
|
Drogą kupna od Anglika ( mieszkającego we Francji) stałem się posiadaczem Berlingo 2001 ( biały) wersja europejska.
Poprzedni właściciel nabył Berlingo od instytucji francuskiej w roku 2013 jako samochód po stłuczce z przebiegiem wręcz symbolicznym 20 000 km . Wymienił obie lampy lampy przednie na używane oraz zderzaki.
Użytkował go przez dwa lata i zrobił nim 8000 km przez ten czas.
Usługę wodną robił w serwisie Bordeaux Accu Service ( najlepszy serwis samochodów PSA we Francji wciąż działający) trzykrotnie w tym czasie.
Przy 23 000 km, następnie przy 27000 oraz przy 32000 . Samochód bez problemu przejeżdżał średnio 90 km ( nie ma się co dziwić ze względu na panujące tam temperatury.
Zaskoczeniem dla Anglika było to że nagle samochód nie chciał się ładować tzn ładowarka włączała się na 1 minutę i się wyłączała.Nie zdecydował się za przewiezienie samochodu lawetą do Bordeaux bo za drogo sobie liczyli lokalni laweciarze a on nie ma prawa jazdy na przyczepę aby samemu samochód odstawić do serwisu.
W takim stanie odstawił samochód za budynek i sobie stał ponad 2 lata , kilkakrotnie próbował ładować ale ładowanie nie ruszało. Telefoniczne ktoś mu potwierdził że prawdopodobnie padły pozostałe akumulatory SAFT.
Nikt mu telefonicznie nie podpowiedział że problemem może być akumulator pokładowy 12 V.
Będąc w okolicach Tuluzy spotkałem go prawie przypadkiem i z miejsca zakupiłem i własnie przywiozłem do siebie.
Po przywiezieniu zmierzyłem napięcia i szok - napięcie akumulatorów trakcyjnych 41 V , a napięcie akumulatora pokładowego 1 V.
Podmieniłem akumulator 12V i nic ładowanie dalej nie chciało ruszyć. Ładowanie ruszyło dopiero po wielokrotnym włączaniu na minute do wyłączenia, robienia resetu elektroniki. Ładowarka nie chciała ruszyć z ciągłą praca ponieważ napięcie zestawu było za niskie.
Po chyba 7 resetach ładowarka zaskoczyła i rozpoczęła ładowanie ( akumulatory miały około 90 V . Wyłączyła się chyba po 5 godzinach. Pierwsza jazda to 5,6 km , do wyłączenia całkowitego.
Jeszcze pewnie kilka ładowań , usługa wodna i będzie jeździł .
Ponieważ jest europejczyk, ma drzwi przesuwne z szybą to bez problemu można zamontować siedzenia i zarejestrować na 5 osób.
Podejrzewam że problemem był padnięty akumulator 12V , bo przepalona była żarówka - kontrolka wskazująca błąd akumulatora 12V że napięcie akumulator pokładowego jest za niskie. I dlatego ładowanie nie ruszało.
Ma jeszcze kilka rzeczy do naprawy - ale to już drobiazgi.
Mam nadzieję znaleźć dla Berlingo nowy dom, dla syna jest za duży do jazdy na uczelnię.
A oto zdjęcie jeszcze z Francji
 |
_________________ Daj mi lajka na FB
https://www.facebook.com/mediapik/ |
|
|
|
 |
wodnik7
teslanacodzien.pl
Dołączył: 19 Sty 2016 Posty: 1317
|
Wysłany: 2017-02-14, 09:33
|
|
|
Gratuluje zakupu! kazdy nowy ev to argument na niedowiarkow:) Oby faktycznie wszystko odpalilo, i wystarczylo na tych kilkadziesiat km! |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 2108 Skąd: Warszawa/Wawer
|
Wysłany: 2017-02-14, 16:59
|
|
|
To obecnie 5 pojazd elektryczny na stanie, już się żona denerwuje że jest ich za dużo w domu.
Dzisiejsza jazda odrobinę dłuższa 10,9 km |
_________________ Daj mi lajka na FB
https://www.facebook.com/mediapik/ |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 2108 Skąd: Warszawa/Wawer
|
Wysłany: 2017-02-14, 21:30
|
|
|
Pompa podciśnienia dobra, zawór zwrotny podciśnienia jest ale brak mi czapeczki do czujnika.
Ma ktoś wolna na zbyciu ?
 |
_________________ Daj mi lajka na FB
https://www.facebook.com/mediapik/ |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 2108 Skąd: Warszawa/Wawer
|
Wysłany: 2017-02-14, 23:37
|
|
|
Potestowałem w ramach dzisiejszych jazd jak się jeździ po wąskich miejskich uliczkach bez wspomagania i stwierdzam w Berlingo się nie da, wyłączanie może jest dobre na trasy proste - ale nie kręte jazdy miejskie . Jest to jednak zbyt ciężki pojazd aby się męczyć z jazda bez wspomagania. Wpomaganie zależne od prędkości - uważam że nie bardzo, może potestować z regulowanym napięciem zasilania pompy .
Ostatnio jeździłem Fiatem Panda - miał przycisk do regulacji wspomagania - jedna pozycja - miejska - silne wspomaganie a druga pozycja - jakby defultowa - słabe wspomaganie.
Przycisk oznaczony kołem kierownicy a na wyświetlaczu napis CITY .
Może to jest pomysł na pompę wspomagania w Berlingo ? |
_________________ Daj mi lajka na FB
https://www.facebook.com/mediapik/ |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 2108 Skąd: Warszawa/Wawer
|
Wysłany: 2017-02-15, 01:57
|
|
|
Sposoby dogrzewania Berlingo.
Standardowe to oczywiście Webasto, ale jeśli chcesz mieć szybciej i na prąd to łatwo i tanio to rozwiązać za pomocą standardowych farelek. Te niestety sa niebezpieczne.
W związku z tym szybki pomysł racjonalizatorski - ale ja tego nie będę u siebie robił.
Wystarczy nabyć na portalach aukcyjnych tzw farelki z wkładem grzejącym ceramicznym.
Koszt średni 50 zł /szt.
http://dedra.pl/pl/produc...ceramiczny.html
Należy ją rozebrać i pozostawić cały układ grzania , odłączając układ poruszania i nawiewu.
I zamontować na wlocie wentylacji samochodowej.
Można szybko podgrzać wnętrze dopóki samochód jest podpięty do sieci energetycznej ładowania - to polecam lub podłączyć poprzez przekaźnik do akumulatorów trakcyjnych .
Ze względu na niższe napięcie w Saxo/P106 moc nam spadnie o połowę z nominalnej , Berlingo/Partnerze na 3/4
A rozwiązanie montażu np tak .
Ja jednak boję się takich rozwiązań - a w szczególności wprowadzania napięć niebezpiecznych do kabiny pasażerskiej.
 |
_________________ Daj mi lajka na FB
https://www.facebook.com/mediapik/ |
|
|
|
 |
vwir
Vectrix, Leaf
Dołączył: 04 Paź 2016 Posty: 1001 Skąd: Podkarpacie
|
Wysłany: 2017-02-15, 07:10
|
|
|
Przy takim zamontowaniu jest tam wcześniej filtr pyłkowy? Jeśli nie to warto zainstalować, bo po pierwszej jesieni pojawi się tam warstwa mokrych liści, która może powodować przebicia. Nie mówiąc o ograniczeniu przepływu powietrza. |
|
|
|
 |
gienek333
Dołączył: 20 Sty 2013 Posty: 1356 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2017-02-15, 09:16
|
|
|
Obawiam się, że one nie pracują na DC . |
|
|
|
 |
EVgarage

Dołączył: 06 Kwi 2015 Posty: 457 Skąd: Poznań
|
|
|
|
 |
Carcik
Instalator Paneli PV

Wiek: 25 Dołączył: 07 Gru 2015 Posty: 532 Skąd: Piła
|
Wysłany: 2017-02-15, 09:40
|
|
|
jas_pik napisał/a: | Może to jest pomysł na pompę wspomagania w Berlingo ? |
Ja w swoim Saxo chce dodać mikroprocesorowy układ który będzie regulował siłę wspomagania zależnie od prędkości. I tak do prędkości np 10km/h będzie pełna moc wspomagania, od tej prędkości do około 50-60km/h siła wspomagania będzie słabła (do 20-30%) i powyżej tej prędkość pompa będzie całkowicie zatrzymywana.
Wszystkie punkty tej charakterystyki tj.:
-Prędkość pełnej mocy wspomagania (ok 10km/h)
-Prędkość minimalnej siły wspomagania (ok 50km/h)
-Minimalna moc pracy pompy (ok 20%)
Będą dostępne na potencjometrach w jednej małej obudowie wraz z mikroprocesorem. Więc można ustawić sobie parametry wspomagania w czasie jazdy jak komuś za mocno wspomaga albo za słabo przy danej prędkości.
Znam się na programowaniu i elektronice to mogę wykonać więcej takich układów. Możesz podrzucić pomysł skąd wsiąść łatwo sygnał o prędkości pojazdu. |
_________________ Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/ |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 2108 Skąd: Warszawa/Wawer
|
Wysłany: 2017-02-15, 10:03
|
|
|
Mamy czujnik obrotów silnika - hallotronowy. Masz idealny sygnał prędkości.
Obroty silnika 1000 -> prędkość na kołach 15,11km/h ( dla Berlingo) 13,96 km/h dla Saxo/P106 ( oczywiście sa to prędkości na kołach nominalnych wg instrukcji
Moc sterowania potenciometr można zrobić też za pomocą regulatora - pokrętła jakie jest do wysokości świateł bo jest gotowe miejsce na jego instalację z drugiej strony kierownicy.
Wtedy będzie całkowite plug&play.
Jeśli byś zrobił coś takiego plug&play to można by sprzedawać właścicielom samochodów z Francji - mam tam trochę kontaktów, wiem że byliby zainteresowani. |
_________________ Daj mi lajka na FB
https://www.facebook.com/mediapik/ |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 2108 Skąd: Warszawa/Wawer
|
Wysłany: 2017-02-19, 23:01
|
|
|
Inna przyczyna częstej pracy pompy podciśnienia ( próżni)
Dużo czasu mi zajęło szukanie problemu z pompą próżni , przerwa pomiędzy włączeniami była za krótka.
Dopiero zdjęcie wężyka biegnącego do czujnika pozwoliło znaleźć problem - pęknięty wężyk
Warto zwracać na to uwagę a przy samochodach w wieku starych PSA bezpieczniej będzie wymienić.
I po problemie ( a byłem pewien że to słynna niebieska czapeczka)
 |
_________________ Daj mi lajka na FB
https://www.facebook.com/mediapik/ |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 2108 Skąd: Warszawa/Wawer
|
Wysłany: 2017-02-22, 14:46
|
|
|
Ważne uwagi dotyczące ładowania starych elektryków z PSA ( informacje od emerytowanego pracownika SAFT odpowiedzialnego za działa kontaktów z PSA)
1 Jeśli zostawiasz pojazd na dłuższy czas i nie zamierzasz nim jeździć to nie zostawiaj go naładowanego powyżej 95% naładowane akumulatory (bo zajdzie proces metalizacji => gwałtowne zniszczenie modułów).
2. Nigdy nie dolewaj wody bez uruchomienia ładowania konserwującego ( usługi wodnej) , w przeciwnym razie utracisz elektrolit w trakcie każdego następnego ładowania .
3. Wykonuj usługę wodną nie rzadziej niż co 4000 km.
4. Regularnie sprawdzaj poziom płynu chłodzącego w układzie chłodzenia i działanie pompy wody, aby zapobiec przegrzaniu się elektroniki i baterii trakcyjnych.
5. Staraj się jak najrzadziej korzystać z samochodu jesli wskaźnik energii jest poniżej 30-20%, w przeciwnym razie najsłabsze akumulatory mogą same zmienić polaryzację.
6 . Przy niskich temperaturach zewnętrznych i niskich poziomach naładowania staraj się jeździć tak aby nie przekraczać zielonego pola bo może to spowodować odwrócenie polaryzacji.
7. Jeśli chcesz akumulatory przechowywać długo staraj się je rozładować do najniższego możliwego napięcia ( 5V lub mniej) za pomocą żarówki. Zamknij oba wyloty wodne ( uzupełniania wody korkiem lub rurką która zmniejszy wchłanianie CO2 z powietrza. |
_________________ Daj mi lajka na FB
https://www.facebook.com/mediapik/ |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 2108 Skąd: Warszawa/Wawer
|
Wysłany: 2017-02-23, 18:40
|
|
|
Konserwacja i przywracanie pojemności "zmęczonym" akumulatorom SAFT.
Po naładowaniu akumulatora do pełna warto przeprowadzić procedurę "przywracania pojemności" poprzez
1. Obciążeniu akumulatora prądem równym 1 C (100 A) przez okres 1 h aż do spadku napięcia na akumulatorze do 5 V
2. Obciążeniu akumulatora obciążeniem - prądem 1/10C (10A) przez czas 10h aż do osiągnięcia napięcia 2V
 |
_________________ Daj mi lajka na FB
https://www.facebook.com/mediapik/ |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 2108 Skąd: Warszawa/Wawer
|
Wysłany: 2017-02-24, 20:00
|
|
|
Zdjęcie które miało trafić do poprzedniego postu, ale nie udało się go edytować
Rysunek obrazujący budowę tylnego hamulca bębnowego Berlingo/Partner
Musiałem go znaleźć w ramach czyszczenia hamulców w swoim
 |
_________________ Daj mi lajka na FB
https://www.facebook.com/mediapik/ |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 2108 Skąd: Warszawa/Wawer
|
Wysłany: 2017-03-02, 14:44
|
|
|
Trick na zwiększenie zasięgu ( warunek sprawne akumulatory)
Jak wszyscy wiedza Sagembox wyłącza nam jazdę gdy napięcie na zestawie akumulatorów spadnie poniżej 135V ( Berlingo) oraz 100 V( Saxo/P106)
Można to ograniczenie bez problemu obejść , ustawiając napięcie odcięcia .
Mozna to zrobić poprzez zmianę parametrów dzielnika napięcia w części Sagembox-a zwanej kalkulatorem ( zespół płytek pod głównym złączem )
Bezpieczne napięcie minimalne dla SAFT-ów to 4,75 V czyli 95V dla Saxo oraz 128,25V dla Berlingo , takie właśnie napięcia odcięcia są stosowane w samochodach Renault oraz starych Think-ach |
_________________ Daj mi lajka na FB
https://www.facebook.com/mediapik/ |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 2108 Skąd: Warszawa/Wawer
|
|
|
|
 |
wik6
Dołączył: 29 Sty 2017 Posty: 298
|
Wysłany: 2017-03-02, 21:04
|
|
|
Czy jazda poniżej 20% energii zgodnie z radą punkt 5 jest raczej szkodliwa?
Nie jestem pewien czy dobrze pamiętam ale wydaje mnie się, że odcięcie prądu u mnie nastąpiło przy 150V a 100% energii to 195V. |
Ostatnio zmieniony przez wik6 2017-03-02, 21:15, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 2108 Skąd: Warszawa/Wawer
|
Wysłany: 2017-03-02, 21:14
|
|
|
Zalecenie jest takie aby poniżej 20 % nie przekraczać zielonego pola. Czyli starać się aby prąd nie był większy niż 100 A. Przy dobrych akumulatorach to za bardzo nie przeszkadza ale przy słabych nie s=jest to dobre. Jest to rozwiązanie gdy musimy pokonywać większe dystanse a nie mamy gdzie pod drodze się podładowywać. |
_________________ Daj mi lajka na FB
https://www.facebook.com/mediapik/ |
|
|
|
 |
wik6
Dołączył: 29 Sty 2017 Posty: 298
|
Wysłany: 2017-03-02, 21:19
|
|
|
To czy któryś akumulator jest słabszy dowiemy się po fakcie czy może jest sposób na sprawdzenie tego?
Jutro będę miał okazję sprawdzić prąd odcięcia.
U mnie powiało i w domu jestem bez prądu a pozostało mi 15% energii i 8km rano do pracy.
Trochę się wcześniej przestraszyłem tej rady by nie jeździć poniżej 20%energii ale teraz będę jednak częściej tam zaglądał. |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 2108 Skąd: Warszawa/Wawer
|
Wysłany: 2017-03-02, 22:27
|
|
|
Najszybciej dowiesz się po spadku zasięgu.
Można zainwestować ( choć moim zdaniem to bez sensu) w gotowe zestawy ale ich koszt rżedu 500 Euro jest za wysoki.
prościej zainwestować w przypadku Berlingo w 4 woltomierze o zakresie do 100V ( miniaturowe) aby osobno monitorować 4 kasety(boxy) z akumulatorami . Kupowanie 27 osobnych woltomierzy jest wg mnie bez sensu.
Bo wystarczy nam znajomość średniego napięcia z każdego box.
Jeśli średnie napięcie różni się o max 0,3V pomiędzy Box-ami to nie ma problemu . Jesli jest większe warto zrobić usługę wodną ( ładowanie z uzupełnianiem wody ) a następnie ładowanie balansujące. Jesli sie nie wyrównają po 3 cyklach ładowania to wskazuje na prawdopodobne uszkodzenie akumulatora.
Przykłąd takiego rozwiązania ( co prawda nie wiem w jaki spób uzzyskać napięcie średnie z każdego box-a) wtedy można użyć tańszych wyświetlaczy o zakresie do 10V.
Wazne jest to aby do śrdka kabiny nie wprowadzać napięć niebezpiecznych dla życia . Lecz wyłącznie niskie napięcie średne akumulatora w danym boxie.
 |
_________________ Daj mi lajka na FB
https://www.facebook.com/mediapik/ |
|
|
|
 |
wik6
Dołączył: 29 Sty 2017 Posty: 298
|
Wysłany: 2017-03-03, 06:32
|
|
|
Skoro już wychodzisz w tak głęboko w budowę komputera , to może byś popatrzył czy może wyciągając któryś bezpiecznik w kabinie czasem nie wyłącza ładowarki a pozwala na pracę komputerowi. Unieruchomiając ładowarkę mógłbym zasilać inne podzespoły z akumulatora pomocniczego. |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 2108 Skąd: Warszawa/Wawer
|
Wysłany: 2017-03-03, 17:16
|
|
|
Właśnie im więcej wiadomo tym dla Ciebie jest gorzej
Najważniejsze dla poprawnego działania elektroniki jest stabilność napięcia pokładowego 12V czyli sprawność akumulatora pokładowego. jakiekolwiek spadki napięcia powodują błędy działania "Kalkulatora" a tym samym błędne działanie innych układów - w szczególności ładowania akumulatora trakcyjnego.
Ale przy tej analizie odkryłem iż mnożna trochę energii zaoszczędzić na chłodzeniu silnika.
Standardowo zawsze po uruchomieniu kluczyka włączą się wentylator silnika na wolnych obrotach - tyle tylko że te wolne obroty uzyskiwane sa poprzez zasilenie wentylatora poprzez opornicę wbudowaną w obudowę wentylatora chłodzącego komutator - czyli powietrze chłodzące jest dodatkowo podgrzewane a układ elektroniki jest tak zaprojektowany że drugi bieg wentylatora - z pominięciem opornicy włącza się dopiero po osiągnięciu temperatury 80 stopni.
Możesz więc zrobić ( znaleźć jakąś przetwornicę 12->5V) i wpiąć ją zamiast wolnych obrotów zaś gdy przekaźnik włączy szybkie obroty pójdzie pełne napięcie na silnik.
Zaoszczędzisz około 35W
W załączeniu schemat układu chłodzenia Berlingo
 |
_________________ Daj mi lajka na FB
https://www.facebook.com/mediapik/ |
|
|
|
 |
Carcik
Instalator Paneli PV

Wiek: 25 Dołączył: 07 Gru 2015 Posty: 532 Skąd: Piła
|
Wysłany: 2017-03-03, 19:12
|
|
|
W weekend może uda mi się zmierzyć prąd miernikiem cęgowym żeby dobrać odpowiednią przetwornice (prąd). Rozwiązanie całkiem ciekawe i chyba sam zastosuje.
Np taka:
http://allegro.pl/zasilac...6579625392.html
Może wystarczy z mniejszym prądem ale pierw muszę zmierzyć. |
_________________ Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/ |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 2108 Skąd: Warszawa/Wawer
|
Wysłany: 2017-03-03, 20:06
|
|
|
Nie mam odpowiednich narzedzi pomiarowych ale wg zasilacza z miernikiem poboru moja dmuchawa pobiera 5A czyli 60W.
Być może trzba dobrać dmuchawę prawie identyczną pochodzacą z modelu Saxo gdzie pracuje jako dmuchawa wentylacji któa posiada silnik o mocy prawdopodobnie 40 W . Wielościowo same wentylatory sa identyczne. Wydajność powietrzna powinna wystarczyć skoro na I biegu działa przez 2 opornice
Zdjecie dumchawy z SAxo
Wyglad opornicy z bezpiecznikiem termicznym
 |
_________________ Daj mi lajka na FB
https://www.facebook.com/mediapik/ |
|
|
|
 |
|