SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Citroen Berlingo Electrique - pomysły na zwiększenie zasięgu
Autor Wiadomość
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 210
Wysłany: 2017-02-24, 06:58   

Oczywiście licząc same Kw to masz rację.
Ma to inne plusy jak :
brak dodatkowej elektroniki
niewielki wzrost wagi
prostota wykonania modyfikacji, wiele osób może skorzystać z porady
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 210
Wysłany: 2017-02-24, 09:59   

Dziś zrobiłem pomiary prądu rozruchu i ładowania akumulatora. Pomiary zrobił mi pan z sklepu sprzedaży akumulatorów.
Prąd rozruchu to 12A przez sekundę.
Prąd ładowania 2 minuty 1.5 A.
Przez następne 2 minuty spadł do 0,5A
Następnie spadał dalej i musiałem opuścić stanowisko wiec do końca nie mogłem zmierzyć.
Po pomiarach pan z sklepu stwierdził, że nie trzeba w tym aucie stosować dużego akumulatora wystarczy nawet 15A. Jeśli ktoś ma stary akumulator z utratą pojemności to nawet lepiej.
Warunek musi być sprawny. Więc jeśli ktoś ma zamiar kupić akumulator to lepiej kupić z minimalną pojemnością to zaoszczędzi na prądzie ładowania ponieważ mniejszy się szybciej doładuje i zaoszczędzi na wadze i cenie zakupu.
 
     
highend 


Wiek: 40
Dołączył: 23 Maj 2011
Posty: 2736
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2017-02-24, 10:04   

wik6 napisał/a:
Więc jeśli ktoś ma zamiar kupić akumulator to lepiej kupić z minimalną pojemnością to zaoszczędzi na prądzie ładowania ponieważ mniejszy się szybciej doładuje i zaoszczędzi na wadze i cenie zakupu.


ameryka nie odkryta ;)
nowe auta elektryczne mają właśnie malutkie akumulatory 12V :)
Leaf, imiev... Tesla nawet. :)
_________________
electrique.pl - www.electrique.pl
 
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 1597
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-02-24, 10:29   

highend napisał/a:
nowe auta elektryczne mają właśnie malutkie akumulatory 12V
I trzeba bardziej uważać na włączone radio czy dmuchawę przy wyłączonym zapłonie :-)
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-02-24, 10:43   

wik6 napisał/a:
Prąd rozruchu to 12A przez sekundę.
Prąd ładowania 2 minuty 1.5 A.
Przez następne 2 minuty spadł do 0,5A


Wcześniej kilka stron próbowaliśmy to wyjaśnić, i gdzie ten gar gotującego się ołowiu :) :?: Duży sprawny akumulator po naładowaniu też będzie pobierał 0,5A, a na postoju będzie przynajmniej można postać godzinkę lub dwie z radiem i webastem. Bo 15Ah może na długo nie starczyć gdy się na kogoś czeka a w samochodziku mata grzeje.
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
highend 


Wiek: 40
Dołączył: 23 Maj 2011
Posty: 2736
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2017-02-24, 11:23   

PatrykS napisał/a:
highend napisał/a:
nowe auta elektryczne mają właśnie malutkie akumulatory 12V
I trzeba bardziej uważać na włączone radio czy dmuchawę przy wyłączonym zapłonie :-)



Stare Berlingo normalnie doładuje aku 12V przez przetwornice DC-DC nawet jak auto wyłączone.
Monitoring napięcia jest cały czas.

Dlatego należy odłączać bezpiecznik od trakcyjnych oraz odpiąć aku 12V jak się Berlingo zostawia na dłużej...

takie np zostawione na rok..... aku 12V się rozładuje, przetwornica będzie go doładowywać aż szlag ją trafi (ugotuje się), chyba że wcześniej aku trakcyjne NiCd się rozładują, wtedy nic się nie stanie.
_________________
electrique.pl - www.electrique.pl
 
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 210
Wysłany: 2017-02-24, 14:50   

Pomiary zrobione wszyscy wiemy jak to w końcu działa.
Czas się zebrać na odwagę i podłączyć ładowarce akumulator 15A , a samochód ma swój 55A i instalacja podzieliona. Na czas ładowania łączyć je.
Jeszcze trochę poczekam z tym pomysłem, może ktoś w końcu to przeczyta i powie ja takie rzeczy robiłem to się uda?
 
     
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1031
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-02-24, 18:06   

Ja takich rzeczy nie robiłem, ale przerzuciłem kilkadziesiąt Mg aku ołowiowych i uważam, że jest to bez sensu :-( .
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 210
Wysłany: 2017-02-26, 17:48   

Z tym rozdziałem akumulatorów w moim przypadku zaczyna ten pomysł dawać zbyt mało oszczędności. Z systemów już tyle wyłączyłem że pozostało mi w dzień tylko wentylator silnika, dwie pompy chłodnicy, światła do jazdy dziennej w sumie 200 W na godzinę jazdy.
Właśnie dzisiaj wyłączyłem pompę wspomagania hamowania. Próby jazdy bez niej wypadły pozytywnie., ale mam zamiar to sprawdzić na stacji diagnostycznej przy okazji prób oporu obrotu kół.
W czasie próby jazdy i hamownia zauważyłem również że nabite podciśnienie wystarcza na cztery hamowania. Wpadł mi taki pomysł, że może tą pompę podpiąć pod światło hamowania.
Jak będę miał czas to wykonam takie obejście i zobaczymy jak to będzie działać.
Ale cisza w samochodzie.
Co wy na to?
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1331
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-02-26, 18:15   

Przepraszam ale ten pomysł z podpięciem pod światła hamowania jest totalnie bez sensu.
Podciśnienie ma być wcześniej aby zaczął dobrze hamować.
Wystarczy że zrobisz te dwa małe usprawnienia ( zmiana rezystora oraz dodatkowo dołożony zawór zwrotny podciśnienia.
Koszty są prawie zerowe a zysk energetyczny olbrzymi.
Opisane w tips&tricks Peugeot106E w tym linku
Zapewne za ścieżkę diagnostyczną będziesz musiał zapłacić.
Możesz to zrobić szybko prosto i bezinwestycyjnie.
Ponieś samochód aby uniosło się tylne koło i zakręć ręką jeśli zatrzyma się po 1 obrocie to warto sprawdzić hamulec ręczny czy nie stoi .
A może trzeba też wymienić smar w łożyskach?
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 210
Wysłany: 2017-02-26, 19:41   

Myślałem o opcji takiej, uruchamiam samochód z wciśniętym pedałem stopu , więc podciśnienie tam
już jest (wcześniej sprawdzałem trzyma nawet 30 min).
Uruchamianie hamowania ma za zadanie tylko doładowanić podciśnienie.
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 210
Wysłany: 2017-02-27, 06:35   

Taka analiza ekonomiczna z przymrużeniem oka.
Opel Ampera doczytałem średnie spalanie 5l.(nie krytykuje samochodu jest piękny i jazda nim to napewno fajna przygoda).
Honda Acord benzyna u mnie średnio rocznie 5.5 l, rekord 4,8. Do tego Nissan Leaf. (niestety nie posiadam). Czy w zestawieniu dwóch aut wydaje się, że spalanie przeliczeniu na benzynę spadnie w okolice 2l. Oczywiście zestawiać w pary można różne samochody nie chodzi tu o reklamowanie konkretnego układu.
Koszt utrzymania dwóch samochodów nie jest dużo większy raptem o koszt przeglądu plus niskie ubezpieczenie za elektryczne auto ( u mnie 200zł).
Plus dwa samochody w rodzinie i w trakcie napraw mamy drugie auto.
Czy ktoś się nad tym zastanawiał?
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 1597
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-02-27, 09:00   

wik6 napisał/a:
Koszt utrzymania dwóch samochodów nie jest dużo większy raptem o koszt przeglądu plus niskie ubezpieczenie za elektryczne auto ( u mnie 200zł).
Bez AC na elektryka? Ja bym nie ryzykował utraty kilkudziesięciu tysięcy w byle stłuczce, w której wina okaże się moja.

wik6 napisał/a:
Czy ktoś się nad tym zastanawiał?
Jak ktoś ma budżet i miejsce na dwa to w zasadzie nie ma się nad czym zastanawiać :-) Jak ktoś nie ma to Ampera łączy mu te zalety w jednym samochodzie (poza drugim autem na czas naprawy) - moje średnie spalanie to właśnie 2l/100km. Drugie auto fajna rzecz, dlatego Amperze dla towarzystwa kupiłem również białego i-MiEVa, jakoś się mieszczą na podwórku :-)
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-02-27, 11:40   

PatrykS napisał/a:
Ampera łączy mu te zalety w jednym samochodzie (poza drugim autem na czas naprawy)

Nie wypisuj takich herezji bo zaraz któryś użytkownik (nawet wiem chyba jaki) rozpocznie dyskusje o bezawaryjności Ampery która ostatnio skończyła się na 10 stronach tematu :)
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 1597
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-02-27, 13:09   

Carcik napisał/a:
PatrykS napisał/a:
Ampera łączy mu te zalety w jednym samochodzie (poza drugim autem na czas naprawy)

Nie wypisuj takich herezji bo zaraz któryś użytkownik (nawet wiem chyba jaki) rozpocznie dyskusje o bezawaryjności Ampery która ostatnio skończyła się na 10 stronach tematu :)

OK, poprawiam:
Ampera łączy mu te zalety w jednym samochodzie (poza drugim autem na czas przeglądu)
:-) :-)

Z drugiej strony naprawa może być blacharska :-)
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 210
Wysłany: 2017-02-28, 11:06   

Przy okazji wyjazdu z towarem przeprowadziłem próbę zużycia energii.
Druga podmiejska, światła małe korki.
Samochód z wyłączonym wspomaganiem , światła
do jazdy dziennej, wyłączone ogrzewanie i nawiew.
Włączona mata grzewcza, samochód do pełna naładowany.
Pierwszy punkt kontrolny 10% zużycia energii ,
dotychczas 15km dziś 22km.
Drugi punkt kontrolny 50% zużycia energii,
dotychczas 57km dziś 64.km
Jestem rozczarowany liczyłem na 75 km.przy 50%.
Może to wina zbyt długiego czasu jazdy 2h.
Oraz przejazd 10km obwodnicą przy prędkości 70km/h, tu chyba straciłem około 2% energii dodatkowo.
Może za miastem będzie lepiej, tylko muszę wytyczyć drogę bocznymi ulicami.
Teraz moją uwagę mam zamiar skierować na temperaturę akumulatorów, czekam na termometr mam zamiar mierzyć temperaturę płynu chłodzącego.
Przykleje czujnik do rurki, którą wpływa płyn do chłodnicy z akumulatorów.
Pytanie do was jak wy to widzicie i jaka temperatura płynu była by optymalną ?
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 1597
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-02-28, 11:45   

wik6 napisał/a:
Przykleje czujnik do rurki, którą wpływa płyn do chłodnicy z akumulatorów.
Próbowałem tak mierzyć temperaturę płynu chłodzącego silnik w spaliniaku, niestety w czasie jazdy mocno spadała temperatura mierzona, osłonięcie czujnika gąbką do izolacji rur pomogło tylko trochę.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1331
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-02-28, 12:38   

wik6 napisał/a:
P
Przykleje czujnik do rurki, którą wpływa płyn do chłodnicy z akumulatorów.
Pytanie do was jak wy to widzicie i jaka temperatura płynu była by optymalną ?

Trzeba była zamówić termometr z dwoma czujnikami .
Wkładasz w chłodnicę w której masz rozdzielone dwa rożne obiegi jeden do Sagemboxa a drugi do akumulatorów.
Oczywiście najważniejsze jest dla Ciebie temperatura akumulatorów , jeśli masz pomiar jednej temperatury to ta jest najważniejsza. Najbardziej odpowiednia to 18 - 36 stopni Celsjusza a najbardziej optymalna to 24 stopnie.
Jak będziesz przypadkiem rozbierał górny pakiet to sprawdź czy sonda temperatury akumulatorów dobrze jest podłączona i dobrze działa.
Jeśli masz dostęp do EVlite czy też Lexii to sprawdź jaką masz tam temperaturę wskazywaną. Poobserwuj też czy i kiedy włącza Ci się wentylator chłodnicy ( w trakcie ładowania chociażby)
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 210
Wysłany: 2017-02-28, 12:56   

Dziękuję.
A jeśli chodzi o wentylator chłodnicy to jeszcze nigdy się nie włączył.
Samochód mam od stycznia, może to dlatego, dotychczas było zimno. Jutro stuknie 3kkm.
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 210
Wysłany: 2017-02-28, 13:15   

Ale numer tylko zapytałeś, a wentylator się włączył.
Usłyszałem bo źle karton wsadziłem przed chłodnice i wentylator zaczął tarabanić po kartonie.
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 210
Wysłany: 2017-02-28, 20:57   

Dziś padł kolejny rekord, całodzienny przebieg wyniósł 160km z 4 h ładowaniem w trakcie dnia.
Na koniec pozostało 20% energii ale już nie miałem sił jeździć więcej niż to co musiałem.
Teraz przez kilka dni będę analizował dane.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1331
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-02-28, 21:44   

Masz zegar do ustawiania czasu włączania ładowania?
Ustawiaj go tak aby ładowanie kończyło się w momencie gdy rozpoczynasz jazdę - chodzi o to aby akumulatory były właśnie rozgrzane po ładowaniu i abyś jeździł z nimi w miarę ciepłymi.
Jednocześnie takie sposoby oddalą od Ciebie widmo metalizacji separatorów - najbardziej szkodliwego zjawiska w SAFT-ach.
Oczywiście zwiększy do również zasięg.
Pamiętaj też o tym specjalnym interfejsie pomiędzy fotelem kierowcy a pedałem przyśpieszenia :)
Aby interfejs pracował tak aby wskazówka ekonometru była cały czas w zielonym polu :)
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 210
Wysłany: 2017-03-01, 05:52   

Nie wiem czy dobrze cie zrozumiałem , cz chodzi o to by natychmiast po ładowaniu zacząć jazdę aby lekko rozładować akumulatory. U mnie jest tak, że zaraz po ładowaniu przejeżdżam około 10km i energia spada do około 95%. Czy możesz lepiej mnie tą sprawę naświetlić. A jeśli chodzi o temperaturę akumulatorów to pierwsze włączenie wentylatora chłodnicy chyba świadczy o tym , że właśnie uzyskałem optymalną temperaturę akumulatorów.
Właśnie po tym ładowaniu przejechałem około 100km i pozostało mi 20% energii.
Czyli tak jak zawsze jak już się prawie do tego zabrałem to się okazuje , że pozostało już niewiele do optymalizacji. Znaczy się więcej przez podniesienie temperatury akumulatorów nie wycisnę. Jedyne pocieszenie., że w trakcie wcześniej szych zimnych dni przysłonięcie chłodnicy coš pomagało. Wczorajszą 100km drogę pokonałem najbardziej optymalnie z dotychczasowych jazd.
Prędkość 30-50km/h 6 zatrzymań, bardzo płynna jazda, nieużywałem hamulca. Znaczy się tu też więcej nie wycisnę. Pozostaje szukać dalej oszczędności w zużyciu energii. Może jak będzie cieplej to wyłącze matę grzewczą ale to tylko przez 2h 120W , czyli może 1km. Trzeba jeszcze spróbować skrócić czas jazdy przez dobranie bardziej optymalnej drogi aby utrzymać prędkość bliżej 50 a nie jak u mnie średnio wychodzi około 30.
To chyba tylko w nocy. Skracając czas jazdy o godzinę można uzyskać oszczędność energii na urządzeniach pokładowych około 500w plus oszczędności na przyspieszaniu to może uzbierać się nawet 1Kw. co może dać gdzieś dodatkowo 7km.
 
     
jatko 


Dołączył: 22 Paź 2009
Posty: 275
Wysłany: 2017-03-01, 07:13   

chodzi o to, że jak masz zamiar wyjechać z domu o 6 rano to ustawiaj ładowanie tak żeby Ci się przed 6 skończyło, a nie np. o 3 w nocy
_________________
"Ideały to piękna rzecz, tylko ta siódma góra i siódma rzeka cholernie daleko!"
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1331
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-03-01, 10:13   

wik6 napisał/a:
Pozostaje szukać dalej oszczędności w zużyciu energii.

Sprawdzałeś opory tylnych kół - po podniesieniu podnośnikiem?
Zmieniłeś np smar w łozyskach tylnych kół ( polecam litowy ) - będziesz mógł oficiealnie wszystkim mówić że jeździsz na licie. :mrgreen:
Wymieniłeś olej w przekładni planetarnej ( tej zblokowanej z silnikiem) na lepszy - syntetyczny?
Co z ciśnieniem powietrza w kołach ? Jakie masz ciśnienia ?
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 13