Citroen Berlingo Electrique - pomysły na zwiększenie zasięgu |
Autor |
Wiadomość |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 1721 Skąd: Warszawa/Praga Płd.
|
|
|
|
 |
wik6
Dołączył: 29 Sty 2017 Posty: 249
|
Wysłany: 2017-04-10, 09:59
|
|
|
Mój wniosek jest nawet bardziej daleko idący.
Jeśli już tu razem jesteśmy zgodni co do zużycia prądu w akolicach 170-200W/h przez kom., pompy,wentylator to śmiem twierdzić , że tu nic się nie da urwać. Wygląda na to, że układ NE555 nie jest wstanie tu zaoszczędzić 80W.
Idę w kierunku światła 2x55w, mata na siedzenie 60W, nawiew 400w razem da 570W/h.
A w temp. poniżej 0 to uruchomię webasto. |
|
|
|
 |
Carcik
Instalator Paneli PV

Wiek: 24 Dołączył: 07 Gru 2015 Posty: 532 Skąd: Piła
|
Wysłany: 2017-04-10, 11:52
|
|
|
wik6 napisał/a: | nawiew 400w |
Chyba chciałeś napisać 40-60W bo na IV biegu chyba 60-70W bierze ale kto używa takiej wichury |
_________________ Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/ |
|
|
|
 |
wik6
Dołączył: 29 Sty 2017 Posty: 249
|
Wysłany: 2017-04-10, 12:33
|
|
|
Tak 400W z małą nagrzewnicą, taką kupiłem wystarcza przy temp. powyżej 0. Jak elektryk to niech grzeje też prądem. |
|
|
|
 |
wik6
Dołączył: 29 Sty 2017 Posty: 249
|
Wysłany: 2017-04-12, 13:29
|
|
|
Potrzebuje porady , w jaki sposób zainstalować w kabinie miernik pokazujący pobór prądu przez silnik. Dokładny odczyt pozwoliłby mi na bardziej ekonomiczną jazdę. Myślałeś o miernikiu cengowym gdzie zdemontowałbym same cengi a miernik umieściłbym w kabinie. Ale okazało się, że tańsze modele nie mogą mierzyć prądu stałego a drogiego szkoda rozbierać. |
|
|
|
 |
Pir-serwis

Wiek: 42 Dołączył: 11 Wrz 2010 Posty: 1147 Skąd: Ostrowiec
|
Wysłany: 2017-04-12, 13:42
|
|
|
Najprościej to bocznik w szeregu z silnikiem i miliwoltomierz we wnetrzu.
Ale wprowadzasz potencjał do środka choć masa nie połączona. |
_________________ Blog - Konwersja ICE na BEV - Daewoo Tico vs Citroen BX
Saxo 4os 5D Electrique
Saxo Van Electrique
P106 4os Electrique
P106 4os 5D Electrique |
|
|
|
 |
wik6
Dołączył: 29 Sty 2017 Posty: 249
|
Wysłany: 2017-04-12, 13:53
|
|
|
A tak prościej poproszę. |
|
|
|
 |
Carcik
Instalator Paneli PV

Wiek: 24 Dołączył: 07 Gru 2015 Posty: 532 Skąd: Piła
|
Wysłany: 2017-04-12, 14:42
|
|
|
Kupujesz takie coś:
http://allegro.pl/amperom...6725484945.html
Bocznik czyli takie cuś:
Wpinasz szeregowo z baterią, gdzieś bliżej Sagemboxa do tych grubych śrubek, a do tych cienkich podłączasz tamten amperomierz z allegro. Tak na prawdę jest to woltomierz który mierzy bardzo małe napięcie bocznika które jest proporcjonalne do płynącego prądu.
Napięcie z tego bocznika jest malutkie (max 0,075V) więc i bezpieczne. Śmiało można je do środka pchać. |
_________________ Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/ |
|
|
|
 |
PatrykS
Opel Ampera 2012r.

Dołączył: 23 Wrz 2015 Posty: 2075 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2017-04-12, 15:01
|
|
|
Carcik napisał/a: | Napięcie z tego bocznika jest malutkie (max 0,075V) więc i bezpieczne. Śmiało można je do środka pchać. | Różnica napięcia między małymi śrubkami jest na pewno malutka, ale czy różnica między kabelkami a karoserią nie będzie zabójcza? Tj. czy wpinamy to w + czy - baterii? |
_________________ FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r. |
|
|
|
 |
wik6
Dołączył: 29 Sty 2017 Posty: 249
|
Wysłany: 2017-04-12, 17:02
|
|
|
Przed przeczytaniem tego tekstu należy usiąść i zapiąć pasy.
Znalazłem rozwiązanie.
Ekonomizer znajdujący się z zegarami jest właściwie amperomierzem ale jego wadą jest mikro rozmiar.
Nakleiłem na deskę nad zegarami lupę i mam miernik x 10. Teraz mam dokładne odczyty. |
|
|
|
 |
wik6
Dołączył: 29 Sty 2017 Posty: 249
|
Wysłany: 2017-04-12, 21:03
|
|
|
Powiększenie przez szkło to był świetny pomysł.
Widzę teraz wyraźnie jak bardzo obciążam akumulatory. Do tej pory widziałem tylko w przybliżeniu gdzie się wskazówka znajduje.
Po przejechaniu około 40 km widzę od razu, że zużycie energii spadło.Przestałem falować obciążeniem akumulatorów a zacząłem utrzymywać stałe obciążenie na niższym poziomie. |
|
|
|
 |
gienek333
Dołączył: 20 Sty 2013 Posty: 1137 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2017-04-12, 23:41
|
|
|
Ty lepiej patrz na drogę . |
|
|
|
 |
wik6
Dołączył: 29 Sty 2017 Posty: 249
|
Wysłany: 2017-04-15, 09:17
|
|
|
Mając lepsze możliwości obserwacji zużycia energii dochodzę do wniosku, że nie należy utrzymywać stałej prędkości a należy się skupić na utrzymaniu stałego poboru prądu. Taki sposób jazdy jest bardziej energooszczędny.
Należy tak dobrać pobór prądu aby średnia prędkość jazdy była odpowiednia.
Samochód będzie sam dobierał najbardziej energooszczędną prędkość. Po każdym mikro wzniesieniu się rozpędzi do max prędkości przy tym ustawieniu po czym ustabilizuje najbardziej energooszczędna prędkość.
Przydałaby się taka manetka ciągu jak w samolocie. |
|
|
|
 |
YANNOSICK
Ampera driver

Wiek: 38 Dołączył: 24 Sie 2015 Posty: 917 Skąd: Holland
|
Wysłany: 2017-04-15, 09:47
|
|
|
Chyba na forum elektrycznych Focusów ktoś opisał jak przeprogramować tempomat z utrzymywania stałej prędkości na utrzymywanie stałej mocy. Upierdliwe ale ciekawe i energooszczędne rozwiązanie. |
_________________ Ładuję podczas parkowania! Nie parkuję by ładować!
 |
|
|
|
 |
Carcik
Instalator Paneli PV

Wiek: 24 Dołączył: 07 Gru 2015 Posty: 532 Skąd: Piła
|
Wysłany: 2017-04-15, 14:55
|
|
|
wik6 napisał/a: | Przydałaby się taka manetka ciągu jak w samolocie. |
Pedał gazu w samochodach PSA działa jak manetka ciągu. Wartością zadaną jest prąd wirnika który bezpośrednio proporcjonalnie odpowiada za moment dostępny na wale. Wystarczy dodać drugi potencjometr na kierownicy aczkolwiek średnio bezpieczne rozwiązanie w razie jakiejś nagłej sytuacji na drodze. |
_________________ Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/ |
|
|
|
 |
gienek333
Dołączył: 20 Sty 2013 Posty: 1137 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2017-04-15, 21:59
|
|
|
W samochodach PSA (tych o których myślimy), za moment na wale odpowiadają dwa prądy, jeden to wirnika, drugi-wzbudzania. Różnią się od siebie co najmniej rzędem wielkości, co pozwala zmniejszyć straty (zwiększyć sprawność). W skrócie przy małych prędkościach, ruszaniu, jazda pod górę sterownik zwiększa prąd wzbudzania, nie zwiększając prądu wirnika. |
|
|
|
 |
wik6
Dołączył: 29 Sty 2017 Posty: 249
|
Wysłany: 2017-04-17, 10:07
|
|
|
Obserwacje temp. aku. doprowadziły mnie do ciekawego rozwiązania. Moja temperatura akumulatorów waha się teraz 6-12C.
Temperatura ładowarki chłodziwa 20C.
Na czas zimy należy przepiąć wloty chłodziwa tak by z ładowarki ciepłe chłodziwo wpadało do części obwodu chłodzenia akumulatorów i podgrzewało je a zimne chłodziwo z akumulatora wpadało do części chłodnicy ładowarki. Ciekawe jest również spostrzeżenie że do 95% energii ładowarka ładuje napięciem 190V, a powyżej wzrasta powoli aż do 210V i w tylko tym zakresie 190-210v ładowarka i akumulatory się grzeją. Jak ktoś potrafi zmusić ładowarkę od razu do pracy 210V to być może przyspieszy ładowanie akumulatorów o 50%. |
|
|
|
 |
Carcik
Instalator Paneli PV

Wiek: 24 Dołączył: 07 Gru 2015 Posty: 532 Skąd: Piła
|
Wysłany: 2017-04-17, 20:34
|
|
|
wik6 napisał/a: | Ciekawe jest również spostrzeżenie że do 95% energii ładowarka ładuje napięciem 190V, a powyżej wzrasta powoli aż do 210V i w tylko tym zakresie 190-210v ładowarka i akumulatory się grzeją. Jak ktoś potrafi zmusić ładowarkę od razu do pracy 210V to być może przyspieszy ładowanie akumulatorów o 50%. |
Ładowarka ładuje 14A czy tam 15A. Napięcie wynika z charakterystyki akumulatorów NiCd. Ładowarka ogranicza się tylko do tego że przy 190V wie że to już koniec ładowania i ma się wyłączyć. Wyjątkiem jest tzw "przeładowanie" uruchamiane co ileś ładowań w którym ładowarka wie że ma władować chyba 10% więcej tj 10Ah napięciem nie większym niż 210V.
W czasie tego "przeładowania" większość energii zostaje zmarnowane na ciepło ale cześć z tych 10Ah daje szanse słabszym celom na wyrównanie/wybalansowanie się. Pewno nie wiesz NiCd balansuje się prądem, słabe cele się ładują (niepełne), mocne zamieniają to na ciepło (przeładowane) wyparowując wodę. W Licie potrzeba do tego zewnętrznych balanserów i balansuje się napięciem.
Jeśli zrozumiesz to powiem po technicznemu że ładowarka pracuje w trybie (CC/CV) stało-prądowym (w Berlingo nie wiem ile pewnie z 14-16A, bo w moim Saxo 20,5A), po osiągnięciu napięcia progowego (Saxo 145V, Berlingo zapewne 190V) przechodzi w tryb CV aż do spadku prądu do jakiejś wartości kilku Amperów. Po czym sprawdza ładowarka czy to już dziesiąte pełne ładowanie i zleca wpuścić jeszcze 10Ah celem przeładowania zmieniając nastawę CV na 210V.
Zdajesz sobie sprawę żeby wymusić napięcie 210V na rozładowanym pakiecie musiałbyś wymusić przepływ może i nawet tysięcy amperów, co na pewno skróci ładowanie
Jak masz więcej pytań to z chęcią rozwieje wątpliwości i wytłumaczę różne zawiłości świata elektroniki. |
_________________ Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/ |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 1721 Skąd: Warszawa/Praga Płd.
|
Wysłany: 2017-04-17, 22:41
|
|
|
@wik6
Właśnie tak jak napisał Carcik.
Nie możesz tworzyć nowych teorii bo tak Ci się wydaje.
Twórcy pojazdów PSA naprawdę dobrze to rozwiązali ( oczywiście patrząc na czas kiedy to było tworzone)
Podgrzewanie akumulatorów w czasie ładowania jest niebezpieczne bo one nie lubią temperatury wyższej niż 40 stopni a temperatura 50 stopni je zabija.
Dlatego w naszych warunkach system chłodzenia w odróżnienia od południa Francji jest znacznie przewymiarowany.
Ważniejsze jest właściwe dobieranie ( programowanie czasu zakończenia ładowania) aby dobrze wykorzystać podwyższoną temperaturę akumulatorów. |
_________________ https://www.facebook.com/mediapik/ |
|
|
|
 |
wik6
Dołączył: 29 Sty 2017 Posty: 249
|
Wysłany: 2017-04-20, 05:52
|
|
|
Z tym ładowaniem zauważyłem, że każde ładowanie się kończy 210V a nie co 10 ładowanie.
Myślę sobie, że 210V to normalny tryb ładowania i ładowanie mogło by się zaczynać od razu z grubej rury. Pisze o tym bo może ktoś chciałby sobie przyspieszyć ładowanie, mnie osobiście tempo ładowania wystarcza. |
|
|
|
 |
wik6
Dołączył: 29 Sty 2017 Posty: 249
|
Wysłany: 2017-04-20, 06:04
|
|
|
Co do kombinowania moje zdanie jest nieco inne.
Producent tworzy produkt i ustawia w nim parametry uniwersalne na cały świat.
A te parametry czasem okazują się w danym rejonie ze względu na klimat, religie itp. że nie są najbardziej optymalne. Myślę sobie, że temperatura akumulatorów średnio 7C to nie jest najbardziej optymalne rozwiązanie. Wiec jeśli przez godzinę potraktuje je płynem z ładowarki o temperaturze 20C to nic się im nie stanie. A przez godzinę dlatego ponieważ ta faza gdzie ładowarka się grzeje tyle trwa a w wcześniejszej fazie płyn osiąga temperaturę 12C. |
|
|
|
 |
Carcik
Instalator Paneli PV

Wiek: 24 Dołączył: 07 Gru 2015 Posty: 532 Skąd: Piła
|
Wysłany: 2017-04-20, 20:36
|
|
|
Przeryłem trochę francuskie manuale od jas-pik'a. Ładowarka ładuje 190V aż do spadku do 5A, po czym przełącza się w tryb doładowania i ładuje prądem 5A przez 3h (więc 15Ah więcej) do napięcia nie wyższego niż 210V, a co 10 ładowanie przeładowuje 5A przez 5h (więc 25Ah więcej).
Oczywiście nie muszę mówić że te nadmiarowe amperogodziny się marnują i idą w ciepło, trochę marnotrawstwo, lepiej faktycznie przerwać ładowanie przed 100%.
Nawet jak się skupisz i zejdziesz do 110Wh/km to do swojego super wykręconego wyniku musisz doliczyć 15% czyli 126Wh/h. Już pomijając sprawność ładowarki bo każdy pojazd EV ma z tgo tytułu straty to NiCd jeszcze przeładowują sporo energii. |
_________________ Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/ |
|
|
|
 |
wik6
Dołączył: 29 Sty 2017 Posty: 249
|
Wysłany: 2017-04-22, 07:27
|
|
|
Trochę mnie zastanawia tylko fakt, że ładowarka ładuje przy 190V większym prądem i się nie grzeje a przy 210V ładuje mniejszym prądem i się mocno się grzeje. Myślę że tu coś się nie zgadza z instrukcją. Ja osobiście wyłączam ładowarkę jak dochodzi do 100%. |
|
|
|
 |
wik6
Dołączył: 29 Sty 2017 Posty: 249
|
Wysłany: 2017-04-22, 07:46
|
|
|
Wczoraj znowu zapomniałem i wyjechałem samochodem gdy ma 30% energii ładowane 24 h wcześniej a w nocy był przymrozek. Akumulatory miały 2C i rezerwa zapaliła się przy 25% energii.
Dobrze , że chciałem przejechać tylko 10km, bo ledwo dojechałem. Najważniejsze to pamiętać, że przy niskich temperaturach stara ostatnia część energii jest nic nie warta. Dobrze mieć energię świeżo ładowaną to wtedy można ją do końca zużyć. |
|
|
|
 |
wik6
Dołączył: 29 Sty 2017 Posty: 249
|
Wysłany: 2017-04-24, 11:28
|
|
|
Jadąc dzisiaj samochem w klapkach przypomniałem sobie, że w czasie kryzysu w 2009 w USA robili badania jakie ma wpływ obuwie kierowcy na oszczędną jazdę. Okazało się, że czym lżejszy but tym lepiej a największe oszczędności uzyskuje się jadąc boso, nawe 10% paliwa.
Ciekawe jaki wpływ ma taką jazda w lekkim obuwiu a nawet bez na zużycie energii w elektryku. Człowiek tu kombinuje i walczy o parę watów a tu może klapki za 10zł dadzą większą oszczędność. |
|
|
|
 |
|