SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Ładowarka Type 1 na 3 fazy - 7,2kW w domu...
Autor Wiadomość
Vtech 
Leaf, PHEV

Wiek: 42
Dołączył: 29 Paź 2015
Posty: 85
Skąd: Kraków
  Wysłany: 2017-04-10, 16:00   Ładowarka Type 1 na 3 fazy - 7,2kW w domu...

Zbudowałem takie ustrojstwo na swoje potrzeby - pobiera moc z trzech (lub dwóch, kto tam co ma lepszego niż jedna faza) faz i robi "superfazę" o napięciu 240V i prądzie równo obciążającym fazy zasilające. Superfaza celowo ma nieco wyższe napięcie, bo ładowarki pokładowe ograniczają prąd, a napięcie tolerują do 260V wg normy - toteż 240V nie jest niczym złym a zawsze to te 9% szybciej niż 220V. Dodałem też sterowanie Z-wave, żeby można było włączać przez "yntelygentne domy". Ogólnie przenośne, dość nawet mi oprogramowanie tego wyszło. Dodałem też wyświetlacz podświetlany z resetem. Mierzy prąd, napięcie (na wyjściu Type 1), aktualną moc ładowania i sumaryczną ilość energii załadowanej. Takie kombo.
Powód?
Jak się ma 3 fazy typowe (tak mam na chacie), to przydzielają 14,5 A (16A bezpieczniki na wejściu do domu). Wiec ja ładowałem z fabrycznej 10A (realnie mniej nieco, 2.0 kW szło), ale jak mi Żona czajnik na fazie włączała, to wywalało.

No a teraz nie wywala, a ładuję Outlandera pełne 3.8kW (oficjalnie to ma 3,6kW, ale on ogranicza tylko prąd do 10A, więc ładuje 3,8 bo mam 240V na mojej "superfazie".).
Leafa karmię pełnym 4,8kW (20A, czyli ok. 7A na fazę) przez dzień, a w nocy pełnym 7.2kW (30 A, 240V, po 10A na fazę, bo nikt mi czajnika nie włączy :D ).
No oczywiście jak się ma 2 fazy a nie 3 (są i tacy) to wtedy prąd dzieli się przez pół pomiędzy fazy.
Upchałem w małej walizeczce z rączką, jak włączyć do 220V to robi jako zwykła ładowarka, do wyboru 10A lub 13A.

Myślicie że ma to sens zrobić z tego komercyjny produkt?

Posiadacze Leafów z pojedynczą ładowarką mogliby ładować 3.8kW (no można i 250V ustawić, to będą 4.0kW ładować. Więcej się nie da - sprawdziłem - przy 265V ładowarka pokładowa zgłosiła błąd że napięcie za wysokie i żebym się wypchał- ładować nie będzie).
To samo Outlandery PHEV.
Posiadacze amerykańskich Tesli chyba się ucieszą - w domu mogliby zupełnie konkretnie szybko ładować swoje Tesle, a także ze słupka Type 2 wycisnąć skromne 2 - 3 razy więcej.
Leaf z podwójną ładowarką - no to będzie skromne ponad trzykrotne przyśpieszenie ładowania. ;)
 
     
vwir
Vectrix VX-1

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 167
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2017-04-10, 16:41   

Wszystko kwestia ceny i tego, czy nie będzie to skracać żywotności baterii.
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 1164
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-04-10, 17:37   

Vtech napisał/a:
Myślicie że ma to sens zrobić z tego komercyjny produkt?
Ma sens, ale jaka tego cena? Bo jeśli to przetwornice AC/DC i z powrotem to tanie raczej nie jest. Niby niektóre UPSy mają funkcję stabilizacji napięcia, by się nadały, ale dwa czy trzy takie to tanie nie będą, nie wiem jak z możliwością łączenia ich wyjść równolegle. Słowem bardzo jestem ciekawy tego rozwiązania - coś podobnego oferuje chyba Hyundai do Ioniq'ów.

vwir napisał/a:
Wszystko kwestia ceny i tego, czy nie będzie to skracać żywotności baterii.
W niektórych ze scenariuszy masz ledwo 3kW, czyli standard, minimum. W niektórych możesz scenariuszach możesz mieć 6kw (jak masz taki samochód) - jeżeli okazuje się, że DC 50kW niewiele skraca, to co dopiero 6kW względem 3kW?
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
Vtech 
Leaf, PHEV

Wiek: 42
Dołączył: 29 Paź 2015
Posty: 85
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-04-10, 18:55   

vwir napisał/a:
Wszystko kwestia ceny i tego, czy nie będzie to skracać żywotności baterii.


A jaki to ma mieć związek z żywotnością baterii?
 
     
vwir
Vectrix VX-1

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 167
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2017-04-10, 22:42   

Nie znam się na ładowaniu samochodów elektrycznych, dlatego pytam. Wiem, że na przykład niskiej jakości prostowniki do zwykłych akumulatorów potrafią je uszkodzić bardzo szybko.
 
     
Vtech 
Leaf, PHEV

Wiek: 42
Dołączył: 29 Paź 2015
Posty: 85
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-04-11, 09:58   

vwir napisał/a:
Nie znam się na ładowaniu samochodów elektrycznych, dlatego pytam. Wiem, że na przykład niskiej jakości prostowniki do zwykłych akumulatorów potrafią je uszkodzić bardzo szybko.


Samochody elektryczne mają własne prostowniki (ładowarki pokładowe).
 
     
vwir
Vectrix VX-1

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 167
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2017-04-11, 10:09   

Kurcze, to zgłupiałem trochę... To co jest w tej 'skrzynce' która wisi na kablu w oryginalnej ładowarce leafa? Tam jest całkiem sporo elektroniki.
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 1164
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-04-11, 10:21   

vwir napisał/a:
Kurcze, to zgłupiałem trochę... To co jest w tej 'skrzynce' która wisi na kablu w oryginalnej ładowarce leafa? Tam jest całkiem sporo elektroniki.
Ta cała elektronika to tak naprawdę bezpiecznik - ma załączać napięcie z gniazdka do samochodu dopiero po sprawdzeniu kilku rzeczy (sprawność 'skrzynki' i kabla, poprawność podłączenia kabla do samochodu itp.).
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
vwir
Vectrix VX-1

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 167
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2017-04-11, 10:58   

Ok, rozumiem. Myślałem, że to jakaś bardziej zaawansowana sprawa. Na przykład odłączanie ładowania gdy baterie przekroczą krytyczną temperaturę, itp. Rozumiem, że cała ta logika jest zawarta w aucie?
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 1164
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-04-11, 16:14   

vwir napisał/a:
Na przykład odłączanie ładowania gdy baterie przekroczą krytyczną temperaturę, itp. Rozumiem, że cała ta logika jest zawarta w aucie?
Tak.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 1164
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-04-11, 16:18   

PatrykS napisał/a:
Słowem bardzo jestem ciekawy tego rozwiązania
Zaraz - a może Ty po prostu karmisz samochód wyprostowanym napięciem? I tylko regulujesz wartość skuteczną w trójfazowym prostowniku tyrystorowym, dzięki czemu masz kontrolę nad wartością skuteczną na wyjściu? To by rzeczywiście było tanie i poręczne :-)
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
Carcik 

Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 513
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-04-11, 16:45   

PatrykS napisał/a:
Zaraz - a może Ty po prostu karmisz samochód wyprostowanym napięciem?


W samochodzie, raczej na pewno pierwsze co jest w ładowarce to mostek prostowniczy. Gorzej jak jest gdzieś dodatkowy stycznik z cewką AC :)

A regulowany prostownik trójfazowy daje super możliwość podciągnięcia trochę napięcia z 220V-230V na np 240V albo 250V
_________________
Citroen Saxo Electrique
Pakietu z ogniw 18650 40p30s + 12V Pb
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 1164
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-04-11, 18:11   

Carcik napisał/a:
A regulowany prostownik trójfazowy daje super możliwość podciągnięcia trochę napięcia z 220V-230V na np 240V albo 250V
Właśnie dlatego przyszło mi to do głowy :-)
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 954
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-04-11, 21:39   

Oczywiście nie wiem co kolega wykonał i jak działa ładowarka Leafa. Gdybym to ja coś takiego musiał (chciał) wyrzeźbić, to zrobił bym prostownik na tyrystorach który by mi dał napięcie DC do tego podłączył bym UPS (np. taki 5 kW) zasilany z aku 192V, dodatkowo jako stabilizację napięcia można dołożyć trochę aku i mieć awaryjne źródło zasilania.
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 1164
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-04-12, 09:55   

gienek333 napisał/a:
Oczywiście nie wiem co kolega wykonał i jak działa ładowarka Leafa. Gdybym to ja coś takiego musiał (chciał) wyrzeźbić, to zrobił bym prostownik na tyrystorach który by mi dał napięcie DC do tego podłączył bym UPS (np. taki 5 kW) zasilany z aku 192V, dodatkowo jako stabilizację napięcia można dołożyć trochę aku i mieć awaryjne źródło zasilania.
Ale to tanie ani zbyt przenośne nie jest. A Vtech pewnie śmieje się teraz do rozpuku z naszych wywodów :-)
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
Vtech 
Leaf, PHEV

Wiek: 42
Dołączył: 29 Paź 2015
Posty: 85
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-04-14, 14:57   

Już niedługo ustrugam to w wersji wyglądającej ładniej niż kupa drutów.
 
     
Archarius

Dołączył: 14 Gru 2015
Posty: 21
Wysłany: 2017-04-14, 23:07   

@Vtech

Odpowiadając na Twoje pytanie: Tak, myślę, że będzie na to rynek, jeśli będzie względnie tanie i przenośne. Sam szukałem takiego rozwiązania do swojego garażu. Tauron daje max 5,3kW na 1 fazie, a Ioniq będzie miał ładowarkę na 7,2kW. Czyli aby ładować się z pełną prędkością musiałbym zapłacić za 22kW (3x7,2) z których używałbym tylko 1/3.

Jeszcze bardziej atrakcyjna byłaby przenośna ładowarka DC ok. 20kW w rozsądnej cenie z możliwością podłączenia do stacji ładowania Type2. Istnieje już takie cudo: http://ecomento.com/2014/...by-designwerks/
niestety w zaporowej cenie 15000EUR :/

http://www.schnellladen.d...c22/MDC22_E.pdf
 
     
Carcik 

Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 513
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-04-15, 03:27   

Archarius napisał/a:
http://ecomento.com/2014/...by-designwerks/
niestety w zaporowej cenie 15000EUR :/

Jaki przyświecał cel osobie która projektowała ładowarkę w cenie samochodu? Trochę złe podejście do tematu.
_________________
Citroen Saxo Electrique
Pakietu z ogniw 18650 40p30s + 12V Pb
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 1164
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-04-15, 06:50   

Vtech napisał/a:
Już niedługo ustrugam to w wersji wyglądającej ładniej niż kupa drutów.
Dla mnie zdecydowanie bardziej interesujący byłby widok tej kupy drutów :-)

Carcik napisał/a:
Jaki przyświecał cel osobie która projektowała ładowarkę w cenie samochodu? Trochę złe podejście do tematu.
Do jednego samochodu może być faktycznie ciężko sprzedać, ale jak pomyślimy o wypożyczalni czy firmie taksówkowej to już może mieć sens. A jak raz kiedyś człowiek potrzebuje tego sprzętu to za jego wypożyczenie też jest w stanie sypnąć groszem.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
Vtech 
Leaf, PHEV

Wiek: 42
Dołączył: 29 Paź 2015
Posty: 85
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-04-28, 08:59   

Tak się prezentuje prototyp podstawowej wersji. Używa ona dowolnych 2 faz i PE, dlatego dostała przyłącz przez zwykłą wtyczkę 230V. Można też ją przypiąć do 230V i wtedy jest to zwykła ładowarka 2.0 kW (mniej więcej to samo co zapewnia producent wraz z autem).

Ładowarka Type1 2-fazowa

Ustawiłem limity prądu na fazę na 10.5A (zarówno w tej, jak i w wersji 3-fazowej) jeżeli naciśnięty jest przycik BOOST (na filmie niewidoczny, bo nie wwierciłem go jeszcze w obudowę - ale jest włączony). Jeżeli go wyłączymy, to mamy 8.5A na fazę. Tutaj auto bierze 15A bo taki ma limit (PHEV ma "pojedynczą" ładowarkę 3.3 kW przy 230V, a my pchamy prawie 3,5 kW bo mamy wyższe napięcie wejściowe (240V).
Finalne parametry "superfazy" to 16A x 240V dwufazowa, 20A x 240V dwufazowa Boost, 24A x 240V trzyfazowa, 30A x 240V trzyfazowa Boost. Prąd stosownie dzieli się na fazy. Podzielony prąd na każdej z faz jest nieco wyższy niż wynikałoby z prostego rachunku, bo zmieniłem napięcie superfazy na 240V żeby jeszcze nieco przyśpieszyć ładowanie (jako że pokładowe ładowarki limitują prąd, a napięcie łykną każde w zakresie od 100 - 260V)
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1096
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-04-28, 09:09   

Podzielisz się schematem?
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
Vtech 
Leaf, PHEV

Wiek: 42
Dołączył: 29 Paź 2015
Posty: 85
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-04-28, 09:11   

Pewnie tak, jak go dopracuję. Na razie to łażę wokoło tego z kamerą termowizyjną i czekam, kiedy coś wybuchnie. Póki co jest nieźle, ale ładuję dopiero godzinę (tzn niecałe 4 kW wepchałem w pustego PHEVa na razie).
 
     
rafmat

Dołączył: 30 Gru 2016
Posty: 45
Wysłany: 2017-06-11, 09:21   

Jestem w stanie pomóc w profesjonalnej ocenie technicznej projektu przez profesjonalne biuro konstrukcyjne elektroniki - szczególnie zaciekawił mnie ten Z-Wave - ciekawy pomysł głownie z uwagi na automatykę => chciałbyś nawiązać współpracę w zakresie komercjalizacji tego rozwiązania? Myślę, że to ciekawy pomysł, swoją drogą moc umowną przyłączeniową w domu można przecież chyba podnieść u dostawcy energii, nie wiem jak to wygląda z punktu widzenia prywatnego domu ale w firmie robiłem taki zabieg - niestety przy zmianie mocy umownej trzeba zapłacić za usługę wymiany zabezpieczeń licznikowych bo dystrybutor energii za nic w świecie nie chce tego zrobić na swój koszt. Z tego co się orientowałem to standardowo w firmie infrastruktura jest przygotowana nawet na 40kW i zabezpieczenie 63A.
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 12