SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Komputer pokładowy do PSA
Autor Wiadomość
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-04-23, 11:29   Komputer pokładowy do PSA

Witam

Zakładam osobny temat gdyż zaczynam budować komputer pokładowy do swojego Saxo latającego na licie.

Sprzętowo będzie to jakaś Atmega8 ew 16 albo 32 w zależności od rozległości napisanego softu. Program na pewno powstanie w języku Bascom bo taki najczęściej używałem w tych mikro-kontrolerach.

Wyświetlacz jaki zastosuje jeszcze jest w fazie wyboru, mam alfanumeryczne 2 linie po 16 znaków, 4 linie po 20 znaków i graficzne 128x128 pikseli.

Np taki alfanumeryczny mały.


Pierwszą funkcją jaką na pewno zastosuje i będę programował to pomiar poboru prądu, pomiar napięcia i wyliczenie pobieranej mocy. Chce do tego wykorzystać sygnał z ekonometru jednak jest on niewiarygodny w fazie 0-20km/h ze względu na pracę z pełnym wzbudzaniem wirnika i wyższy prąd silnika niż prąd akumulatora.

EKONOMETR

Jak wiemy w naszym pojeździe posiadamy ekonometr który jest wskaźnikiem prądu silnika.


Zera tłumaczyć nie trzeba, prawe zielone pole wskazuje zakres 0A-100A, żółte pole wskazuje zakres 100A-175A a czerwone pole to już tylko wąski zakres 175A-200A.

Lewa strona regeneracji energii wskazuje zakres 0A do -200A.

Jako że nasze pojazdy mogą odzyskiwać maksymalnie -150A i tylko przy 90km/h a później ten prąd spada do -70A przy prędkości 20km/h żeby całkowicie zaniknąć przy 7km/h. Nie mamy okazji widzieć strzałki wychylonej maksymalnie w lewo na -200A.

Sagembox steruje ekonometrem podając na jego wyprowadzenia sygnał PWM, tak naprawdę jest to voltomierz 12V z zamienioną skala na kolorki.

Sygnał PWM ma częstotliwość 122Hz, jego okres wynosi 8,2ms a wypełnienie zmienia się w zakresie 25% (wartość skuteczna napięcie 3,6V) dla odzysku 200A, przez 50% (wartość skuteczna 6,6V) dla stanu bez przepływu energii aż do 75% wypełnienia (wartość skuteczna napięcia 9,6V) dla pełnej kity 200A.

Kąty wychylenia strzałki w stosunku do płynącego prądu i wypełnienia % sygnału PWM wskazuje nam ten wykres:


Programowo będę wykrywał stan wysoki (12V) na wskaźniku, mierząc czas jego trwania. Jest to metoda dokładniejsza niż pomiar napięcia skutecznego który wymaga filtrów i uśredniania przez co jest obarczony pewnym błędem.

Dodatkowo nie jestem pewien czy np pobór prądu przez przetwornice DC/DC jest uwzględniany przez wskaźnik. Przydało by się do dokładnego wyznaczenia zużycia Wh/km w późniejszym czasie. A nie chciałbym mierzyć prądu bocznikiem ze względu na koszty i konieczność przecinania oryginalnych kabli.

Prosiłbym doświadczonych użytkowników aut PSA jakie funkcje by widzieli w takim komputerku, w co warto mieć wgląd ew jaka funkcjonalność.
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1235
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-04-23, 12:38   

Myślę że najważniejsze będą informacje o napięciach ( całkowite i średnie ) oraz prądach.
Ale skoro to robisz to możesz pomysleć i o użytkownikach z NiCd?
Czyli reset wody. ładowania balansujące, ładowanie wodne , kasowanie błędów?
A może skorzystasz z obecnej pracy jednego z użytkowników z Francji który ma już spore osiągnięcia i robi to z wykorzystaniem tabletu jako wyświetlacza.
Z tego co docztałem robi to na WebMos-ie (dla mnie to czarna magia)
Polega to na wykorzystaniu informacji już dostępnych na linii K złącza diagnostycznego bezpośrednio z SAGEMBOX-a
Jego opracowanie na razie wygląda tak



_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-04-23, 18:52   

jas_pik napisał/a:
możesz pomysleć i o użytkownikach z NiCd?

Nie ma najmniejszego problemu zrobić w menu dodatkowy punkt wyboru trybu obliczania napięć np:
- Litowe 33s
- NiCd 20 (100s)
- NiCd 27 (135s)
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-04-30, 21:16   

Porzuciłem pomysł odczytywania prądu z Ekonometru jako zbyt mało dokładny.

Do pomiaru prądu zastosuje szeregowy bocznik 200A/60mV (koszt nowego 25zł), jedyną wadą jest konieczność cięcia kabli i zaprasowania końcówek 50mm^2. Bez praski hydraulicznej się nie obejdzie więc nie każdy w domu da rade to zrobić.

Garść rezystorów i 4 wzmacniacze operacyjne potrzebne ponieważ komputerek ma mieć możliwość pomiaru też regeneracji energii z hamowania. Jako że mikroprocesory mierzą napięcia dodatnie trzeba op-ampami przesunąć zero proporcjonalnie do góry (u mnie o 2.143V) a wzmocnienie ograniczyć do 47,6x ażeby przy 200A poboru napięcie osiągnęło 5,00V (max napięcie mikroprocesora).

Poglądowo wrzucam 2 schematy.


Dla Berlingo rezystor 390kOm zmieniamy na 470kOm

Po przejściu fazy testów dosyć szybko będę mógł uruchomić pomiar następujących parametrów dzięki tym 2 danym (1h programowania):
-pomiar napięcia aku
-pomiar prądu aku
-pomiar mocy w kW
-pomiar pobranego ładunku w Ah
-pomiar pobranej energii w kWh(Wh)

Aktualnie da się cenowo zamknąć to w 50-60zł z wyświetlaczem i bocznikiem.
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
Pir-serwis 


Wiek: 41
Dołączył: 11 Wrz 2010
Posty: 1069
Skąd: Ostrowiec
Wysłany: 2017-04-30, 21:38   

W Sagem są w środku dwa boczniaki wewnątrz.
Może je wykorzystać?
Musiałbym puścić określony prąd by określić parametry ale na schemacie powinny być uwzględnione.
_________________
Blog - Konwersja ICE na BEV - Daewoo Tico vs Citroen BX

Saxo 4os 5D Electrique
Saxo Van Electrique
P106 4os Electrique
P106 4os 5D Electrique
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-04-30, 22:02   

Nie chce ingerować w budowę Sagemboxa, wolę to robić całkowicie na zewnątrz. Parametry mam pod kontrolą a uceglić samochód jest łatwo jak od lutowania pęknie Ci ta ścieżka.

Od początku system ma być plug&play żeby ktoś mógł to skopiować łącznie ze wsadem do procka i będzie u niego dobrze pokazywało. Z rozbieraniem Sagemboxa już jest gorzej.
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
Pir-serwis 


Wiek: 41
Dołączył: 11 Wrz 2010
Posty: 1069
Skąd: Ostrowiec
Wysłany: 2017-04-30, 22:43   

Przewody od baterii i od ładowania z boku DC idą wewnątrz szynami i tam są boczniki że ścieżek miedzianych na płytkach drukowanych po prostu o tam masz, na M4 śrubkę przykręcone.
Tylko górę zdjąć z boxa.
Ja mam już otwarty , kiedyś dam zdjęcie, bo teraz zagrzebany gdzieś leży, z usterką.
_________________
Blog - Konwersja ICE na BEV - Daewoo Tico vs Citroen BX

Saxo 4os 5D Electrique
Saxo Van Electrique
P106 4os Electrique
P106 4os 5D Electrique
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-05-01, 21:55   

https://www.youtube.com/w...eature=youtu.be

Wstępnie oprogramowałem 4 parametry, może dodam w wolnej chwili opcje że co 10 sekund zmieniają się wskazania naprzemiennie x.xx Ah na xxx Wh.

Napięcie i prąd są już mierzone 0-5V, przystawkę do konwersji -150A ~ 200A i 0-185V na 5V będę testował za kilka dni. Aktualnie do testów prąd/napięcie zadaje potencjometrami
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
Pir-serwis 


Wiek: 41
Dołączył: 11 Wrz 2010
Posty: 1069
Skąd: Ostrowiec
Wysłany: 2017-05-01, 22:36   

Dla bezpieczeństwa powinno być chyba odseparowane napięcie trakcyjne by coś nie padło w razie draki.
Wiem co u nas się dzieje gdy właśnie przedostanie się..a niby nie powinno..
_________________
Blog - Konwersja ICE na BEV - Daewoo Tico vs Citroen BX

Saxo 4os 5D Electrique
Saxo Van Electrique
P106 4os Electrique
P106 4os 5D Electrique
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-05-02, 07:04   

Po to będzie przystawka żeby do kabiny wprowadzać napięcia rzędu mV-V a nie setek volt.

Nie będzie pełnej separacji galwanicznej z powodu kosztów/spadku dokładności. Połączenie wykonane cieniutkimi kablami zabezpiecza przed skutkami zwarcia doskonale.
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
Pir-serwis 


Wiek: 41
Dołączył: 11 Wrz 2010
Posty: 1069
Skąd: Ostrowiec
Wysłany: 2017-05-02, 09:37   

Chodziło mi o galwaniczne odseparowanie.
A także zabezpieczenie wejscia w postaci diod zenera na wejściu procesora, gdyż z różnych przyczyn napięcie może przekroczyć założone progi pomiarowe.
Przypadki są różne w życiu.
Nie kontakty, zimne luty, wilgoć, owady.
Napięcie w chwili rozwarcia uszkodzenia czegoś, nie przemyślanych sytuacji może być większe niż założony próg (tak chyba Lemco poszł). Prąd zaobserwowany na Evlite był 235A, u innego kolegi na zlocie na innym tego typu urządzeniu podobnie.
_________________
Blog - Konwersja ICE na BEV - Daewoo Tico vs Citroen BX

Saxo 4os 5D Electrique
Saxo Van Electrique
P106 4os Electrique
P106 4os 5D Electrique
 
     
Pir-serwis 


Wiek: 41
Dołączył: 11 Wrz 2010
Posty: 1069
Skąd: Ostrowiec
Wysłany: 2017-05-02, 09:41   

Nie bardzo rozumiem ten bocznik równolegle do baterii/silnika?
_________________
Blog - Konwersja ICE na BEV - Daewoo Tico vs Citroen BX

Saxo 4os 5D Electrique
Saxo Van Electrique
P106 4os Electrique
P106 4os 5D Electrique
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-05-02, 20:34   

Cytat:

Nie bardzo rozumiem ten bocznik równolegle do baterii/silnika?
Nie rozumiem, przecież jest szeregowo. Tak jak się amperomierze wpina.

Równolegle to jest geometrycznie na rysunku :D
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-05-02, 21:11   

Cytat:

Chodziło mi o galwaniczne odseparowanie.
Duże koszty, przekraczające budżet. A tanie dają znikomą dokładność porównywalna z ekonometrem...

Pir-serwis napisał/a:
A także zabezpieczenie wejscia w postaci diod zenera na wejściu procesora
Ale nie podałem schematu procesora to skąd wiesz o braku diód, standardowo lądują na wejścia zenery 5.1V.

Wtórniki napięciowe zapewniają separacje impedancji rzędu mega omów, najwyżej odparuje wzmacniacz za 30gr, nawet jak dojdzie do procka to procek kosztuje 4zł a wgranie programu 30sek.

Problem jak popłynie 235A to odłoży się zamiast 60mV całe 70,5mV, na wyjściu wzmacniacz masz rezystory po kilka kOm. Twe obawy są nie zrozumiałe tak jak strach przed 120VDC które nie kopie mimo nawet celewego dotykania zacisków aku... Bardziej ostatnio mnie kopie jak wysiadam bo się coś elektryzuje :-D
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 11