SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: RaveN
2012-08-23, 08:05
Opel Ampera
Autor Wiadomość
Rafał 
Opel Ampera


Dołączył: 26 Lis 2016
Posty: 70
Skąd: Toruń
Wysłany: 2017-05-11, 19:52   

A ja właśnie wracając z parę dni temu autostradami z Budapesztu cieszyłem się, że mam taki cichy samochód. :)

Jest też trochę dziegciu. Przyśpieszanie na autostradzie powoduje irytująco wysoki wzrost obrotów silnika jak w skrzyniach CVT. Ale w cywilizowanych krajach, gdzie wszyscy jadą równo tego się nie raczej uświadczy.

Ludzie którzy wymienili szmatkę na solidną półkę twierdzą, że nastąpiło wyraźnie wyciszenie szumu od tylnych kół samochodu.
 
     
jackdp 
Jacek

Dołączył: 13 Kwi 2017
Posty: 63
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2017-05-11, 20:09   

Ktoś produkuje takie półeczki?
 
     
Rafał 
Opel Ampera


Dołączył: 26 Lis 2016
Posty: 70
Skąd: Toruń
Wysłany: 2017-05-11, 20:43   

jackdp napisał/a:
Ktoś produkuje takie półeczki?



http://voltshelf.weebly.com/
 
     
Mariusz66 

Dołączył: 08 Kwi 2017
Posty: 21
Skąd: Pogorze k. Gdyni
Wysłany: 2017-05-11, 21:05   

Pare miesięcy temu rozkręcalem elementy ścianek w bagażniku Ampery i właśnie tam przydało by się dołożyć jakieś maty wyciszajace , również pod dachem warto przyjrzeć się czy coś można poprawić :-D
 
     
vwir
Vectrix VX-1

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 187
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2017-05-12, 06:50   

To chyba ogólny problem elektryków. To samo czytam o leafie - cichy przy niskich prędkościach, ale przy wysokich prędkościach głośniejszy niż spaliniaki. Po prostu jako iż nie ma hałasującego silnika to oszczędzili na wygłuszeniach.
 
     
Mariusz66 

Dołączył: 08 Kwi 2017
Posty: 21
Skąd: Pogorze k. Gdyni
Wysłany: 2017-05-12, 07:12   

To co zobaczyłem w bagażniku musze potwierdzić że oszczędził na wyciszeniu :-D
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 1253
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-05-12, 19:13   

qwas0987 napisał/a:
Jak jest z awaryjnością Amper / Voltów ? Czy autoryzowany serwis Opla daje radę je serwisować ?
Przynajmniej dwa serwisy obsługują Amperę (Warszawa i Gdańsk), Volta chyba tylko Gdańsk.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
Pawiel 
Opel Ampera 2013


Wiek: 38
Dołączył: 08 Sie 2012
Posty: 262
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-05-12, 22:36   

Trzy. Na poludniu jeden serwis, nie pamietam gdzie dokladnie. Jak zadzwonisz do opla zoliborz to udziela tej informacji.

Mariusz66 napisał/a:
To co zobaczyłem w bagażniku musze potwierdzić że oszczędził na wyciszeniu :-D

Porzadne wyciszenie wazy conieco. Kolega wyciszal kiedys suva, doszlo kilkadzieiat kg. Kilkadziesiat kg to minimalnie mniejszy zasieg i osiagi.
_________________
Ostatnio zmieniony przez Pawiel 2017-05-12, 22:59, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
Mariusz66 

Dołączył: 08 Kwi 2017
Posty: 21
Skąd: Pogorze k. Gdyni
Wysłany: 2017-05-12, 22:57   

Qwas0987 Ampera została zbudowana na zmodernizowanej płycie podłogowej chevroleta cruze , ma te same zawieszenie, również wspólne z Oplem Astra (mozna to naprawić wszędzie). Silnik spalinowy pochodzi od jakiegoś małego chevroleta i ma łańcuch rozrządu. W Ameryce jest sporo bliźniaczych Chev. Volt które przyjechały ponad 200 tyś mil i nie odnotowano żadnych poważnych awarii .Z mojej wiedzy bateria ma najniższą degradację ze wszystkich elektrycznych aut.Jest artykuł w którym opisują Volta po przebiegu 250 tyś mil , właściciel tego auta twierdzi że,, bateria ma wciąż 9,7 kwh" (nowa 10,3) , oczywiście nie jest to wyssane z palca a zostało przebadane laboratoryjnie. Z minusów może się popsuć łożysko w silniku trakcyjnym ale nie wiem w jakiej skali występuje ten problem.W Ameryce gwarancja jest NIEZBYWALNA a polsce jest po prostu gwarancja :mrgreen: Koniecznie trzeba mieć cieply garaż i gniazdko z prądem. Ja polecam :-D
 
     
Mariusz66 

Dołączył: 08 Kwi 2017
Posty: 21
Skąd: Pogorze k. Gdyni
Wysłany: 2017-05-12, 23:27   

Qwas0987 Tak jak pisał PatrykS są w Polsce dwie platformy serwisowe dla Ampery (podobno jest trzecia gdzieś na Śląsku )noi Chechy , Niemcy jak ktoś ma blisko. Oczywiscie w każdym serwisie Opla mozna zdiagnozować usterkę , wykasować błąd czy naprawic zawieszenie. Ale niestety przeglądy gwarancyjne tylko tam gdzie Ci wskazalismy.
 
     
Mariusz66 

Dołączył: 08 Kwi 2017
Posty: 21
Skąd: Pogorze k. Gdyni
Wysłany: 2017-05-12, 23:40   

Pawiel wiem, wiem myślę żeby tylko ograniczyć się do bagażnika żeby za dużo kg. nie przybyło, cos lekkiego elastycznego . Musze przejrzeć allegro . Ale jestem pewien że bagaznik to jest najsłabsze ogniwo , jezdzilem dwa dni bez tych plastikowych scianek w bagażniku .Warto właśnie tam cos poprawić
 
     
Carcik 

Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 521
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-05-13, 03:54   

Mariusz66 napisał/a:
wciąż 9,7 kwh" (nowa 10,3)
Nic nadzwyczajnego, rzeczywiście bateria ma ponad 16kWh i jest softwarowo ograniczona właśnie do 10kWh. Dali sobie zapas ponad 60% pojemności i ubytek pierw zjeżdża z tej "nie widocznej" części baterii, gdy zacznie spadać to degradacja baterii jest już spora (ponad 40%) i już poleci lawinowo.

Jak by dali od początku pełną pojemność to Ampera robiła by 150km na 1 ładowaniu ale już po 100tys były by jęki że spada zasięg, a tak użytkownicy siedzą cicho po 200tys i się cieszą że bateria jest nie zniszczalna :-)
_________________
Citroen Saxo Electrique
Pakietu z ogniw 18650 40p30s + 12V Pb
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
 
     
jackdp 
Jacek

Dołączył: 13 Kwi 2017
Posty: 63
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2017-05-13, 08:08   

Mariusz66 napisał/a:
Pawiel wiem, wiem myślę żeby tylko ograniczyć się do bagażnika żeby za dużo kg. nie przybyło, cos lekkiego elastycznego . Musze przejrzeć allegro . Ale jestem pewien że bagaznik to jest najsłabsze ogniwo , jezdzilem dwa dni bez tych plastikowych scianek w bagażniku .Warto właśnie tam cos poprawić


Może upchać tam taką gąbkę:
allegro

Użyłem kiedyś takiej do wytłumienia frezarki CNC którą miałem w domu. Po wytłumieniu maszyna była cichsza od odkurzacza. Po zamknięciu drzwi do pokoju gdzie pracowała nie było jej słychać.
 
     
jackdp 
Jacek

Dołączył: 13 Kwi 2017
Posty: 63
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2017-05-13, 08:13   

Carcik napisał/a:
Mariusz66 napisał/a:
wciąż 9,7 kwh" (nowa 10,3)
Nic nadzwyczajnego, rzeczywiście bateria ma ponad 16kWh i jest softwarowo ograniczona właśnie do 10kWh. Dali sobie zapas ponad 60% pojemności i ubytek pierw zjeżdża z tej "nie widocznej" części baterii, gdy zacznie spadać to degradacja baterii jest już spora (ponad 40%) i już poleci lawinowo.

Jak by dali od początku pełną pojemność to Ampera robiła by 150km na 1 ładowaniu ale już po 100tys były by jęki że spada zasięg, a tak użytkownicy siedzą cicho po 200tys i się cieszą że bateria jest nie zniszczalna :-)


Akumulator jest podzielony na dwie części ponieważ ta mniejsza część jest niezbędna by samochód mógł pracować jako hybrydowy. Gdybyś rozładował akumulator całkowicie to osiągi zależałyby od wydajności generatora spalinowego i bardzo by spadły.
Spadek pojemności jest tak mały ponieważ Ampera ma układ chłodzenia akumulatora i gwarantuje mu "komfortowe" warunki pracy. Ponadto akumulator NIGDY nie jest całkowicie rozładowany lub całkowicie naładowany. Dzięki temu trwałość akumulatora mierzona liczbą cykli ładowania wielokrotnie wzrasta.
 
     
Mariusz66 

Dołączył: 08 Kwi 2017
Posty: 21
Skąd: Pogorze k. Gdyni
Wysłany: 2017-05-13, 08:40   

Carcik Ten chevrolet volt ma obecnie przejechane 300 tyś mil (to jest w przybliżeniu 500 tyś km) i okazuje się ze jednak bateria jest niezniszczalna :mrgreen: . A teraz się zapytam czy współczesne silniki spalinowe np. o pojemnosci 1.2 turbo po przejechaniu 500tys km ,w jakis stopniu będą zużyte ? i czy w ogóle przyjadą taki dystans.
 
     
Mariusz66 

Dołączył: 08 Kwi 2017
Posty: 21
Skąd: Pogorze k. Gdyni
Wysłany: 2017-05-13, 08:47   

Jackdp Dzieki za pomysł, wezmę to pod uwagę.
 
     
kalex 

Wiek: 37
Dołączył: 11 Gru 2016
Posty: 95
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2017-05-13, 11:14   

Zaobserwowałem ciekawe zjawisko. Podczas postoju Ampera zmieniła swój "poziom". Stałem na parkingu pod marketem , że waliło słońcem to odpaliłem klimę z pilota i siedziałem akurat z tyłu. Wyłączyłem klimę ,otworzyłem drzwi i wywaliłem sobie jedna nogę za burtę. I czuję że auto się ewidentnie obniża. Na pewno ma to związek obiegiem cieczy w baterii trakcyjnej , ale co mnie zastanawia że chłodziwa powinno być zawsze tyle samo, a nie wypełniać się i opróżniać. No chyba że się "balansuję"(chłodziwo) w zależności od obciążenia przód/tył ?
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 1253
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-05-13, 21:49   

jackdp napisał/a:
Carcik napisał/a:
Mariusz66 napisał/a:
wciąż 9,7 kwh" (nowa 10,3)
Nic nadzwyczajnego, rzeczywiście bateria ma ponad 16kWh i jest softwarowo ograniczona właśnie do 10kWh. Dali sobie zapas ponad 60% pojemności i ubytek pierw zjeżdża z tej "nie widocznej" części baterii, gdy zacznie spadać to degradacja baterii jest już spora (ponad 40%) i już poleci lawinowo.

Jak by dali od początku pełną pojemność to Ampera robiła by 150km na 1 ładowaniu ale już po 100tys były by jęki że spada zasięg, a tak użytkownicy siedzą cicho po 200tys i się cieszą że bateria jest nie zniszczalna


Akumulator jest podzielony na dwie części ponieważ ta mniejsza część jest niezbędna by samochód mógł pracować jako hybrydowy. Gdybyś rozładował akumulator całkowicie to osiągi zależałyby od wydajności generatora spalinowego i bardzo by spadły.
Spadek pojemności jest tak mały ponieważ Ampera ma układ chłodzenia akumulatora i gwarantuje mu "komfortowe" warunki pracy. Ponadto akumulator NIGDY nie jest całkowicie rozładowany lub całkowicie naładowany. Dzięki temu trwałość akumulatora mierzona liczbą cykli ładowania wielokrotnie wzrasta.
Zgadza się. Do tego ma dość unikalne chłodzenie - każde pojedyncze ogniwo jest płaskie i połączone z blachą, po której drugiej stronie płynie ciecz. Dzieki temu całe ogniwo ma jednolitą temperaturę, bez przegrzanych lub przechłodzonych punktów, i to temperaturę stabilizowaną - komfortową. Konkretny rodzaj chemii użytej w tych bateriach też pewnie ma znaczenie. To samo zastosowali w Bolt'cie/Amperze-e, więc jeśli tam również ograniczyli dostępną pojemność (lub użytkownik może ograniczyć w ustawieniach) to to może być przełomowy elektryk pod względem trwałości baterii :-)
kalex napisał/a:
Zaobserwowałem ciekawe zjawisko. Podczas postoju Ampera zmieniła swój "poziom". Stałem na parkingu pod marketem , że waliło słońcem to odpaliłem klimę z pilota i siedziałem akurat z tyłu. Wyłączyłem klimę ,otworzyłem drzwi i wywaliłem sobie jedna nogę za burtę. I czuję że auto się ewidentnie obniża. Na pewno ma to związek obiegiem cieczy w baterii trakcyjnej , ale co mnie zastanawia że chłodziwa powinno być zawsze tyle samo, a nie wypełniać się i opróżniać. No chyba że się "balansuję"(chłodziwo) w zależności od obciążenia przód/tył ?
Dziwne - przy 1700kg przesunięcie paru litrów płynu chyba byłoby niezauważalne. Do tego opróżnianie jakichś części układu byłoby trudne i dziwne.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
Pawiel 
Opel Ampera 2013


Wiek: 38
Dołączył: 08 Sie 2012
Posty: 262
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-05-14, 07:42   

PatrykS napisał/a:
Zgadza się. Do tego ma dość unikalne chłodzenie - każde pojedyncze ogniwo jest płaskie i połączone z blachą, po której drugiej stronie płynie ciecz. Dzieki temu całe ogniwo ma jednolitą temperaturę, bez przegrzanych lub przechłodzonych punktów, i to temperaturę stabilizowaną - komfortową. Konkretny rodzaj chemii użytej w tych bateriach też pewnie ma znaczenie. To samo zastosowali w Bolt'cie/Amperze-e, więc jeśli tam również ograniczyli dostępną pojemność (lub użytkownik może ograniczyć w ustawieniach) to to może być przełomowy elektryk pod względem trwałości baterii :-) .

Kiedys rozmawialem z gosciami pracujacymi w firmie, ktora montuje pakiety z litowek 18650 i zapytalem o ile wzrosnie zywotnosc, kiedy ograniczy sie od gory i od dolu poziom napiecia naladowania (np. 3.0-3.9V). Pwoedzieli, ze nie maja akurat tabel producenta, ale juz na wstepie zywotnosc rosnie kilkukrotnie (!). Chcialem to zaimplementowac w swoim rowerze, ale ostatecznie za duzo roboty, sterownik ladowal do 4.2V. Efekt, spadek pojemnosci do 75% po 300 ladowaniach.
_________________
 
     
jackdp 
Jacek

Dołączył: 13 Kwi 2017
Posty: 63
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2017-05-14, 08:08   

Napięcie ogniwa litowo-jonowego zależy of ładunku elektrycznego jaki się do ogniwa wpompuje. Ładunek można obliczyć mnożąc czas ładowania przez natężenie prądu ładowania. Ładowarka nie może bazować tylko na pomiarze napięcia na ogniwie bo ono zależy nie tylko od stopnia naładowania. Są dedykowane układy scalone kontrolujące stopień naładowania ogniwa (battery chargers). Trzeba uważać z własnymi układami ładowania bo można doprowadzić ogniwo do eksplozji. Widziałem taką eksplozję po której wymienialiśmy w pomieszczeniu wykładzinę i żaluzje. Pakiecik trzech ogniw o łącznej masie rzędu 100 gramów wydalił z siebie płomień o długości około 1 metra (wyglądało to jak pracujący silnik rakietowy) i siał po okolicy płonącą folią.
Łatwo o nieszczęście.
Akumulator tej wielkości co w Amperze mógłby spokojnie podpalić budynek. Nie wiem czy pamiętacie ale kilka lat temu nowe wówczas samoloty Boening 787 Dreamliner zostały uziemione bo zapalały się w nich ogniwa litowe. Raczej nie mieli układu chłodzenia ogniw. Ampera to jedyne znane mi rozwiązanie gdzie użyto chłodzenia cieczą. Między innymi dlatego zdecydowałem się kupić Amperę.
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 1253
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-05-14, 09:38   

Pawiel napisał/a:
o ile wzrosnie zywotnosc, kiedy ograniczy sie od gory i od dolu poziom napiecia naladowania (np. 3.0-3.9V)
W Amperze ograniczyli do ~3,5V..~4,0V, w i-MiEVie ~3,5V..4,1V.

jackdp napisał/a:
Ampera to jedyne znane mi rozwiązanie gdzie użyto chłodzenia cieczą.
Mniej wyrafinowane chłodzenie cieczą jest w Tesli, występuje też w Fiat 500e i w BMW i3.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
Pawiel 
Opel Ampera 2013


Wiek: 38
Dołączył: 08 Sie 2012
Posty: 262
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-05-14, 21:58   

Jacekdp, wiem wiem.
:)
Gdy robie ladowarki, to raczej na mniejsze pojemnosci i zazwyczaj korzystam z ukladow Tezas Instruments oraz coraz czesciej Microchip. Sprawdzaja sie niezle.
Chodzilo mi bardziej o to, ze dla tak duzego pakietu, jakim jest pakiet rowerowy, nie mialem mozliwosci zawezenia dolnej i gornej granicy napiecia, bo to byl sprzet fabryczny. Dodatkowo BMS mial wszystko na stale ustalone, 4,2v i wtedy dopiero wlaczal wyrownywanie napiecia na wszystkich celach. Ale tontemat na inne dorum, bardziej rowerowe.

A co do eksplozji. Mialem pakiet 700 Wh, ktory przy 30kmh przywalil w slup... :)
Wiem, co to pozar pakietu.
_________________
 
     
Rafał 
Opel Ampera


Dołączył: 26 Lis 2016
Posty: 70
Skąd: Toruń
Wysłany: 2017-05-19, 08:37   

Zazdroszczę Teslowiczom, że po wejściu do samochodu naciskają pedał hamulca i samochód się uruchamia, zwalnia hamulec postojowy i sam zamyka drzwi kierowcy.

Ciekawe czy w Amperze też można by coś takiego zrobić ( bez zamykania drzwi oczywiście ) wykorzystując tylko jakiś sterownik podpięty do OBD2?

Na pewno można to zrobi sprawdzając stan LED przycisków włączania i hamulca, ale to zabawa z kablami.
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 1253
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-05-19, 10:18   

Rafał napisał/a:
Ciekawe czy w Amperze też można by coś takiego zrobić ( bez zamykania drzwi oczywiście ) wykorzystując tylko jakiś sterownik podpięty do OBD2?
Ludzie pewne rzeczy w tym temacie robią, obdCANeX mi działa:
http://obdcanex.com/
https://www.openvehicles.com/
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 1253
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-05-21, 21:30   

Piątkowe popołudnie, autostrada A1 z Gdańska na południe, 33 stopnie na wyświetlaczu, łyse oryginalne Michelin'y na felgach, 3.0 w rozgrzanych Michelin'ach, niecałe 90km/h na liczniku tuż za TIRem i zrobiłem życiówkę - 116km! :-) Wyszło 8,9kWh/100km.

_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
Ostatnio zmieniony przez PatrykS 2017-05-21, 22:18, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,08 sekundy. Zapytań do SQL: 12