Citroen Berlingo Electrique - pomysły na zwiększenie zasięgu |
Autor |
Wiadomość |
PatrykS
Opel Ampera 2012r.

Dołączył: 22 Wrz 2015 Posty: 2670 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2017-08-05, 17:44
|
|
|
vwir napisał/a: | Poza tym leaf ładuje baterię 12V niezależnie od jazdy (również na wyłączonym i zamkniętym aucie). | Oj to wyłączony i zamknięty rozładowałby sobie główny akumulator pewnie w tydzień W czasie jazdy na oświetlenie, pompy, elektronikę, nawiew itd. idzie z 500W - po dwóch godzinach jazdy masz 1kWh. Akumulator 12V 50Ah to 0,6kWh, ale jego pojemność nie ma znaczenia, ładunku z niego w czasie jazdy przecież nie ubywa. |
_________________ FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r. |
|
|
|
 |
wik6
Dołączył: 29 Sty 2017 Posty: 298
|
Wysłany: 2017-08-05, 17:51
|
|
|
W moim Berlingo rozdzieliłem obie instalacje i działa.
Berlingo instalacja 12v zużywa około 1KW na godzinę.
Więc zakładam , że w Lifie będzie podobnie.
Przejazd Lifem 200km będzie trwał około 4 godzin, więc w koła z 24KW idzie tylko 20 KW a 4 KW idzie na systemy pokładowe.
Były próby Lifem i 200km dał rady przejechać przy prędkości 50km/h.
To te 4KW oszczędności może pozwoliły by zrobić 200km przy prędkości 70km/h.
I przy takiej prędkości da się już podróżować .
Należy jeszcze pamiętać ,że w takim przypadku spada jednostkowe obciążenie akumulatorów trakcyjnych co powoduje zwiększenie nominalnej pojemności akumulatorów.
Po prostu biorąc mniej prądu w czasie jazdy masz większą pojemność niż producent podaje. |
|
|
|
 |
vwir
Vectrix, Leaf
Dołączył: 04 Paź 2016 Posty: 1001 Skąd: Podkarpacie
|
Wysłany: 2017-08-05, 20:57
|
|
|
PatrykS napisał/a: | vwir napisał/a: | Poza tym leaf ładuje baterię 12V niezależnie od jazdy (również na wyłączonym i zamkniętym aucie). | Oj to wyłączony i zamknięty rozładowałby sobie główny akumulator pewnie w tydzień W czasie jazdy na oświetlenie, pompy, elektronikę, nawiew itd. idzie z 500W - po dwóch godzinach jazdy masz 1kWh. Akumulator 12V 50Ah to 0,6kWh, ale jego pojemność nie ma znaczenia, ładunku z niego w czasie jazdy przecież nie ubywa. |
Ja nie teoretyzuję jak Ty, tylko piszę jak jest. Tak jest zrobione w leafie. Na postoju masz niemal zerowe zużycie energii, ale w razie potrzeby się doładowuje. Pojemność akumulatora 12V ma ogromne znaczenie, bo gdy go przestaniesz ładować, to co zrobisz gdy się rozładuje? Czyli maksymalnie pojedziesz tyle, aż się rozładuje do zera. Czyli w Twoim przykładzie pojedziesz maksymalnie godzinę, bo braknie prądu w akumulatorze 12V.
wik6 napisał/a: | W moim Berlingo rozdzieliłem obie instalacje i działa.
Berlingo instalacja 12v zużywa około 1KW na godzinę.
Więc zakładam , że w Lifie będzie podobnie.
Przejazd Lifem 200km będzie trwał około 4 godzin, więc w koła z 24KW idzie tylko 20 KW a 4 KW idzie na systemy pokładowe.
Były próby Lifem i 200km dał rady przejechać przy prędkości 50km/h.
To te 4KW oszczędności może pozwoliły by zrobić 200km przy prędkości 70km/h.
I przy takiej prędkości da się już podróżować .
Należy jeszcze pamiętać ,że w takim przypadku spada jednostkowe obciążenie akumulatorów trakcyjnych co powoduje zwiększenie nominalnej pojemności akumulatorów.
Po prostu biorąc mniej prądu w czasie jazdy masz większą pojemność niż producent podaje. |
Pisałeś o prędkości 70km/h, a nie 50 km/h. Czyli 200km przejedziesz w 3h, a nie 4h. Po drugie to to o czym piszesz to były testy leafa z prędkością rzędu 40-50km/h, na pustej drodze o 4 rano, bez wzniesień, itp. Warunki praktycznie laboratoryjne. Przy 70 km/h, w normalnym ruchu zapomnij o czymś takim. Po trzecie to tamten leaf miał 12 kresek pojemności. Co będzie gdy pojemność spadnie do 11 kresek? Zero przyszłościowego myślenia. Po czwarte to leaf to nie berlingo - całe oświetlenie w ledach, wszystko nastawione na oszczędność energii. Więc średnio mi się chce wierzyć, że zużywa 1kW na wszystkie systemy. Po wyłączeniu klimy pokazuje, że zyskasz kilka kilometrów zasięgu. A niby klima zużywa dużo energii... Piszę jako użytkownik leafa, a nie teoretyk. Dzisiaj przejechałem 120km i pokazuje jeszcze 19km zasięgu. Jechałem z klimą i światłami. Średnia prędkość rzędu 70km/h. Światła to same ledy, wyłączenie klimy dodaje kilka km. Po zmniejszeniu prędkości dobiłbym do 160km. Ale wtedy już na pewno nie ze średnią prędkością 70km/h.
Już nawet nie wspominam, że te 4kWh na systemy pokładowe o których piszesz nie wezmą się z kosmosu. Więc musiałbyś wstawić jakieś 7 akumulatorów 12V, każdy 50Ah. |
|
|
|
 |
wik6
Dołączył: 29 Sty 2017 Posty: 298
|
Wysłany: 2017-08-06, 07:05
|
|
|
Jak zaczynałem pisać o takim sposobie podkręcenia samochodu Berlingo to inni też tak reagowali i mówili , że TO NIC NIE DA a Berlingo prawie podwoiło zasięg .
Koszt przeróbki 0 zł.
Ja tylko pytałem czy ktoś ma wiedze na temat instalacji 12V i potrafi podać jej budowę i podstawowe dane zużycia energii.
W Lifie już nie będzie tak prosto bo będzie trudno coś wyłączyć by zaoszczędzić na zużyciu prądu w instalacji 12v i bez dołożenia drugiego akumulatora 12v o dużej pojemności się nie obejdzie.
Duże ma też znaczenie w oszczędnej jeździe kierowca ,spróbuj kiedyś poprowadzić samochód bez butów a efekty cię zaskoczą.
Ubytkiem pojemności akumulatorów się nie przejmuj ja ma 21 samochód więc co ty możesz wiedzieć o ubytku.
Myślę , że po takiej zmianie Lief przy prędkości 50km/h poza miastem jest wstanie przejechać 300km w domyśle stosując jeszcze wiele technik oszczędnej jazdy. |
|
|
|
 |
vwir
Vectrix, Leaf
Dołączył: 04 Paź 2016 Posty: 1001 Skąd: Podkarpacie
|
Wysłany: 2017-08-06, 07:23
|
|
|
Nie wiem co ma ilość posiadanych samochodów do ubytku energii.
Sam pisałeś o prędkości rzędu 70km/h. To jest bardzo dużo jak na zwykłe krajówki. Po każdej minucie jazdy 50km/h w zabudowanym będziesz musiał nadgonić kolejną minutę z prędkością 90km/h. Nie wspomnę nawet o minutowym postoju na światłach. Więc to już nie jest delikatna jazda "o kropelce". Chyba, że jest to jazda autostradami i ekspresówkami.
Zużycie łatwo oszacujesz: jeśli masz oświetlenie full led, to światła zużywają jakieś 50w. Wentylator wnętrza na normalnych obrotach to kolejne 50w. Wszystkie komputery i deska rozdzielcza - max 100w. Pompka podciśnienia do wspomagania hamulców i pompka płynu chłodzącego - kolejne 100w. W sumie wychodzi 300w. Dołóż 100w na rzeczy, o których nie pomyślałem (jakieś radio, itp.). No i masz max 400w, a nie 1000w. Na 3h jazdy daje to 1,2kWh energii. Czyli dodatkowe 5% energii. A potrzebujesz ok 40%. |
|
|
|
 |
wik6
Dołączył: 29 Sty 2017 Posty: 298
|
Wysłany: 2017-08-06, 07:49
|
|
|
Nie zapominaj o wspomaganiu kierownicy ,które może zużyć tyle energii co cała reszta. |
|
|
|
 |
PatrykS
Opel Ampera 2012r.

Dołączył: 22 Wrz 2015 Posty: 2670 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2017-08-06, 20:47
|
|
|
wik6 napisał/a: | Nie zapominaj o wspomaganiu kierownicy ,które może zużyć tyle energii co cała reszta. | A ono jest na 12V? |
_________________ FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r. |
|
|
|
 |
wik6
Dołączył: 29 Sty 2017 Posty: 298
|
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 2108 Skąd: Warszawa/Wawer
|
Wysłany: 2017-08-12, 14:18
|
|
|
@wik6
Wymieniłeś olej w przekładni ?
Wymieniłeś smar w łożyskach kół?
Sprawdziłeś stan szczęk i klocków?
Nawet minimalne tarcie to spora strata energii.
To pozwoli Ci na zmniejszenie strat energii
Zainstalowałeś aplikację do śledzenia zużycia na smartfonie?
Tu online widzisz ( lepiej niż na lupie skierowanej na ekonometr) stan poboru prądu z akumulatorów. |
_________________ Daj mi lajka na FB
https://www.facebook.com/mediapik/ |
|
|
|
 |
wik6
Dołączył: 29 Sty 2017 Posty: 298
|
Wysłany: 2017-08-12, 14:34
|
|
|
Czy możesz wskazać gdzie można kupić ten interfejs , który spina samochód z telefonem . |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 2108 Skąd: Warszawa/Wawer
|
Wysłany: 2017-08-12, 16:49
|
|
|
Ja kupiłem na Allegro jako Vgate v3 ( ale prawdopodobnie zadziała każdy z wersją ELM nie wyższa niż 2.1) .
Wersje ELM 2.5 nie działa z tą apką . Nie sprawdzałem wersji niższych
Sprawdź jakie złącze masz pod klapką obok bezpieczników bo mogą być 2 rodzaje . starsze 30 pinowe - potrzebuje przejściówki ( ja zamówiłem miesiąc temu na Alixpresie ale jeszcze nie dotarła)
Zaś jeśli masz zwykłe 16 pinowe tzw OBD to podłączasz bezpośrednio |
_________________ Daj mi lajka na FB
https://www.facebook.com/mediapik/ |
|
|
|
 |
wik6
Dołączył: 29 Sty 2017 Posty: 298
|
Wysłany: 2017-08-12, 18:35
|
|
|
Mam złącze 16 pinowe to rozumiem ok.
Czy taki interfejs będzie dobry ?
Z góry dziękuje za pomoc.
http://allegro.pl/elm-327...6155885012.html
Czu wybierając typ ładowania (Normalne, Wyrównawcze, Konserwacyjne, Inicjalizacyjne)
można przyspieszyć ładowanie w sytuacjach awaryjnych. |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 2108 Skąd: Warszawa/Wawer
|
Wysłany: 2017-08-12, 19:04
|
|
|
wik6 napisał/a: | Mam złącze 16 pinowe to rozumiem ok. |
No to podłączysz każdy ELM
Nie , ta apka działa przez BT a nie przez kabel . Szukaj takiego który jest po BT , najlepiej znajdź lokalnego sprzedawcę i poproś aby Ci pozwolił potestować . Jeśli na apce pokaże Ci się na zielono napis PSA połączone ( prawy górny róg) jak na obrazku to znaczy że działa poprawne ten ELM
wik6 napisał/a: | Czu wybierając typ ładowania (Normalne, Wyrównawcze, Konserwacyjne, Inicjalizacyjne) można przyspieszyć ładowanie w sytuacjach awaryjnych. |
Nie , nie używaj ich w sposób nieprzemyślany.
Poniżej wytłumaczenie rodzajów ładowań ( jak bede miał chwilę czasu to w swoim temacie opisze dokładnie i załączę wykresy ładowań)
Normalne, - ładuje najszybciej do codziennego użycia.
Wyrównawcze, co 10 ładowanie normalne włacza się takie - balansuje mniejszym prądem - uwaga trochę rozgrzewa akumulatory - zazwyczaj po takim ładowaniu masz większy zasięg
Konserwacyjne, - do wprowadzenia usługi wodnej - po tym ładowaniu musisz dolać wody do akumulatorów.
Inicjalizacyjne - w przypadku używanych akumulatorów nigdy go nie uruchamiaj - ładuje wolno ale mocno przeładowuje - wyłącznie dla nowo instalowanych akumulatorów , lub akumulatorów po wymianie elektrolitu lub po długim przechowywaniu wyładowanych i nie doładowywanych ( co najmniej przez 6 miesięcy 0 - uśpionych |
_________________ Daj mi lajka na FB
https://www.facebook.com/mediapik/ |
|
|
|
 |
wik6
Dołączył: 29 Sty 2017 Posty: 298
|
Wysłany: 2017-08-12, 19:15
|
|
|
To może pokaż ,który z Allegro. |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 2108 Skąd: Warszawa/Wawer
|
Wysłany: 2017-08-12, 19:33
|
|
|
Napisałem który ja używam - wcześniej miałem kilka tych najtańszych które sciągnałem z Chin ale żaden nie odpalił - a reklamacja polegać miała na odesłaniu do Chin - gdzie koszt wysyłki wynosił 2 razy tyle co zakup - nie odesłałem .
Jedyny który poprawnie działał u mnie to opisałem Vgate Icar 3 ,a sprawdzając programem który podał kolega do ELM-ów wyszło że to wersja 2.1
Wg kolegów z Francji im działaja PRODIAG
oraz
VGATE iCar2 który u mnie nie działał
a im działa taki VGATE |
_________________ Daj mi lajka na FB
https://www.facebook.com/mediapik/ |
|
|
|
 |
highend

Wiek: 42 Dołączył: 23 Maj 2011 Posty: 3003 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 2017-09-17, 20:19
|
|
|
dojechały do mnie 2 berlinga z Anglii
potrzebowałbym potestować zasięgi i baterie, a EVLite juz nie mam żadnego
spodziewam się, że apka da radę, bo Lexia + laptop to słaby pomysł? |
_________________ electrique.pl - www.electrique.pl |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 2108 Skąd: Warszawa/Wawer
|
Wysłany: 2017-09-17, 20:28
|
|
|
Da radę , zrób zrzut ekranu z jazdy od ruszenia do rozpędzenia się .
tak aby było widać również prąd rzędu 100A . |
_________________ Daj mi lajka na FB
https://www.facebook.com/mediapik/ |
|
|
|
 |
sshoney
Dołączył: 11 Cze 2017 Posty: 14 Skąd: Radom
|
Wysłany: 2017-09-18, 20:06
|
|
|
Witam, ja w swoim Saxo do otrzymanej od Kolegi jas_pik apki zastosowałem zakupiony na Allegro od sprzedawcy itmarket:
Interfejs iCar3 Vgate Bluetooth OBDII ELM327 ID21
link obecnie aktualny do aukcji allegro:
http://allegro.pl/interfe...6800130615.html
Sprawdzone, zestaw śmiga że bajka. Co prawda po jakimś czasie ELM "zasypia" i aby się sparował ponownie ze smartfonem należy go zresetować poprzez wyjęcie z gniazda i ponowne włożenie. Wskazania prądowo-napięciowe z tej apki idealnie pokrywają się ze wskazaniami zastosowanego przeze mnie Display power meter 4300A |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 2108 Skąd: Warszawa/Wawer
|
Wysłany: 2017-09-18, 20:16
|
|
|
Ponieważ takie przygody z ELM-ami sa na porządku dziennym ja kupiłem kiedyś na portalu ali przedłużacz z wyłącznikiem za 2 usd wraz z wysyłką .
Bo jak zostawisz samochód na dłużej to ELM włożony w gniazdo OBD potrafi dobrze wydrenować akumulatory ( nie mówiąc o niepotrzebnym zużyciu pompy wody) |
_________________ Daj mi lajka na FB
https://www.facebook.com/mediapik/ |
|
|
|
 |
vwir
Vectrix, Leaf
Dołączył: 04 Paź 2016 Posty: 1001 Skąd: Podkarpacie
|
Wysłany: 2017-09-20, 12:34
|
|
|
vwir napisał/a: | Zużycie łatwo oszacujesz: jeśli masz oświetlenie full led, to światła zużywają jakieś 50w. Wentylator wnętrza na normalnych obrotach to kolejne 50w. Wszystkie komputery i deska rozdzielcza - max 100w. Pompka podciśnienia do wspomagania hamulców i pompka płynu chłodzącego - kolejne 100w. W sumie wychodzi 300w. Dołóż 100w na rzeczy, o których nie pomyślałem (jakieś radio, itp.). No i masz max 400w, a nie 1000w. Na 3h jazdy daje to 1,2kWh energii. Czyli dodatkowe 5% energii. A potrzebujesz ok 40%. |
Okazuje się, że wyjątkowo dokładnie oszacowałem. Znalazłem w leafie ekran, który podaje zużycie z poszczególnych systemów (3 kategorie: silnik, ogrzewanie/klimatyzacja, pozostałe). W kategorii "pozostałe" mieści się między innymi wszystko to, co korzysta z 12V akumulatora. Fajnie to widać - po zwiększeniu obrotów dmuchawy albo po włączeniu świateł zużycie w tej kategorii rośnie. Maksymalnie udało mi się uzyskać 0,5kW (wiatrak wnętrza na full, radio, światła). Przy moim normalnym trybie jazdy (wiatrak na auto, światła, radio) zużycie oscyluje w okolicach 0,3-0,4kW. Może się komuś to info kiedyś przyda (ile można zyskać wyłączając światła, itp). No i jeszcze jedno: to, że leaf ma 24kWh baterię nie oznacza, że tyle można z niej pobrać. W nowym aucie do dyspozycji jest 21kWh (bateria nie pozwoli się wyładować do zera). Wraz z utratą pojemności ta wartość oczywiście maleje. |
|
|
|
 |
wik6
Dołączył: 29 Sty 2017 Posty: 298
|
Wysłany: 2017-09-24, 10:40
|
|
|
Wielkie dzięki za te dane , mocno zmieniają moje podejście do zakupu Lifa 24kw.
Widać z tych danych ,że jest do ugrania w czasie 4 h jazdy około 4 h x 0,4KW =1,6 KW. To daje realny zasięg przy 70km/h 21 +1,6=22,6KW / 130 w/km = zasięg 173km. To jest nieco mało. I widać ,że w Lifie ten trik wiele nie da.
Na razie zamówiłem interfejs i czekam , może mi on pomoże uzyskać większy zasięg .Na razie udaje mi się wycisnąć przy realnej jeździe przy 60km/h około 100 km zasięgu.
Co do zakupu drugiego elektryka to zostaje mi tylko Lief 30KW lub LIef 40KW.
ale za Liefa 30KW nie dam więcej niż 30k. Jeszcze się spotkałem z taką możliwością ,że od elektryka można odliczyć pełny Vat , może ktoś ma na ten temat większą wiedzę ? |
|
|
|
 |
vwir
Vectrix, Leaf
Dołączył: 04 Paź 2016 Posty: 1001 Skąd: Podkarpacie
|
Wysłany: 2017-09-24, 19:04
|
|
|
Jeszcze utrata pojemności. W leafie średnio ok. 3% rocznie (o ile nie jest z gorących klimatów, bo wtedy więcej). Więc jeśli kupisz auto 3-4 letnie to licz się z tym, że bateria będzie miała ok. 90% pojemności. Czyli z 21kWh zostanie ok. 19kWh. |
|
|
|
 |
highend

Wiek: 42 Dołączył: 23 Maj 2011 Posty: 3003 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 2017-09-24, 22:02
|
|
|
vwir napisał/a: | Jeszcze utrata pojemności. W leafie średnio ok. 3% rocznie (o ile nie jest z gorących klimatów, bo wtedy więcej). Więc jeśli kupisz auto 3-4 letnie to licz się z tym, że bateria będzie miała ok. 90% pojemności. Czyli z 21kWh zostanie ok. 19kWh. |
Depends skąd kupisz! Jak z USA z ciepłego klimatu to 3-4 letnie będzie miało... nową baterię na gwarancji jak się uda. A jak nie uda to kolana. Oczywiście żartuję.
Samochód z 2014 roku z Anglii (Leaf 24kWh) miał 95% pojemności, a więc 3-letni. Tamtejszy klimat sprzyja elektrykom.
a Berlingo może mieć i 15 lat i śmigać jak nowy, ale to inna para kaloszy. |
_________________ electrique.pl - www.electrique.pl |
|
|
|
 |
vwir
Vectrix, Leaf
Dołączył: 04 Paź 2016 Posty: 1001 Skąd: Podkarpacie
|
Wysłany: 2017-09-25, 06:14
|
|
|
Nawet przy 95% pojemności będzie -1kWh, czyli z 21 zostaje 20. No i z każdym rokiem będzie coraz mniej. |
|
|
|
 |
wik6
Dołączył: 29 Sty 2017 Posty: 298
|
Wysłany: 2017-09-25, 12:02
|
|
|
Ciekawe czy w Lifie można odblokować tak jak w Tesli rezerwe baterii i czy jak stanie Lief to można tak jak w Berlingo odłączyć na chwilę aku. i zresetować kpmputer po czym można wycisnąć jeszcze parę kilometrów. |
|
|
|
 |
|