SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Citroen Saxo Electrique - Budowa pakietu 18650
Autor Wiadomość
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1235
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-04-30, 13:08   

Bepośrednie dubanie w plikach hex a program wgrywający w DOS-ie .
Już kiedyś o nim pisałem w Twoim temacie : http://forum.samochodyele...t=diagvel#25154
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-05-02, 22:51   

Dzisiaj na 100% wybalansowane ogniwa (rozrzut max 0,1V bo mam ogniwa 3,6V i 3,7V w baterii) i pełny test zasięgu w "normalnych" warunkach jazdy. Bez większego ecodriving'u ale też bez głupkowatej jazdy. Rozpędzanie żwawo na 100-110A, jazda w zabudowie 60km/h w trasie 80km/h wiec nie ma lekko.

Starałem się odzwierciedlić jazdę spalinowym (oprócz tej trasy bo 100km/h nie da rady :-) ), wynik od naładowania do momentu w którym pierwszy pakiet spadł poniżej 3.00V to całe 70kilometrów. Niestety musiałem wrócić 1km i napięcie na nim spadło do 1.7V od razu szybko ładowanie.

Koniecznie muszę zacząć budować monitoring bo jeszcze kilkanaście takich błędów i po dupsku dostanie pakiet ostro.

Ogólnie cześć pakietów miała 3.1V cześć 3.3V cześć 3.5V, kilka miało o dziwo powyżej 3.65V. Ogólna tendencja była że większość (powyżej 20 z 30eSów) była już głęboko rozładowana i to jest już raczej kres możliwości tego pakietu. Napięcie naładowania 126V spadło pod koniec jazdy do 103V powodując zapalenie ECO przy rozpędzaniu (w szeregu jeszcze ołów który też już ledwo żipiał i miał ledwo 11V).

3 albo 4 pakiety miały napiecie powyżej 3.65V chyba w trakcie zgrzewania dostały znacznie więcej niż 88Ah planowane i mogą mieć coś koło 100Ah. Ogólnie wiem że nie muszę poprawiać kilku pakietów bo większość jest na podobnym poziomie zbalansowana więc kolejna rozbudowa będzie równomierna i obejmie wszystkie pakietu.

Ogólnie ładuje trochę jak chciał Patryk, Do 4.05-4.10V (lub 4.15V-4,20V te o ładowaniu 4.3V). Tracę około 10% użytecznego zasięgu, może 10km maksymalnie ale oszczędzam sporo żywotności baterii i prądu ponieważ zauważyłem że pełne zbalansowanie pakietu trwa dobre 4-5h (prąd balansowania 850mA) i pochłania około 2kWh z czego około 1kWh odkłada się na balanserach w postaci grzałki 100-150W (praca równoczesna kilkunastu kanałów). Nie stety taki urok złomowych ogniw ale od początku to przewidywałem temu też od razu padł wybór balanserów 850mA i była to dobra decyzja. Na 100mA czekał bym rok na zbalansowanie :-D

Także ostro zaczynam projektować następny balanser z 4.1A/kanał chłodzony instalacją wodną z Sagemboxa, z dodatkowym wyjściem które wyłączy ładowanie gdy któryś kanał przestanie wyrabiać się tj prąd dobije do 4A.

Balansowałem dopiero trzeci raz więc średnio co 150km i 3-4 ładowania a i tak rozjazdy poszczególnych celi systematycznie zawężają różnice (w pełni naładowane).

Owszem nadal mam problem którego nie przeskoczę tj:
Pakiet A ma realne 88Ah
Pakiet B ma realne 85Ah
Naładowane mają równo 4.20V ale pakiet B szybciej siada do 3.1V gdy pakiet A ma nadal 3.3V, lecz wystarczy zwykłe ładowanie i czym bliżej naładowania to różnica spada. Pakiet B szybciej odzyskuje napięcie bo ma mniejszą pojemność i w końcu spotykają się w poprzednim punkcie tj 4.20V, i pakiet A i B.

Przebieg Saxo Li-Ion: 407km
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-05-02, 23:12   

Także po tej jeździe zrobiłem pierwsze pełne ładowanie wbudowaną ładowarką, od 0% do 85% ładowarka pobrała 11,5kWh z sieci i około 10,2-10,3kWh wepchnęła w aku. Ładowanie muszę nadal przerywać ręcznie w momencie gdy balansery zaczynają już przestawać wyrabiać.

Uprzedzę pytania czemu 85% a nie 100%, oryginalne Safty (pod nie skalibrowali francuzy licznik) mają 100Ah a moje litowe 88Ah stąd się wzięło te 85% (idealnie powinno być 88-90% ale ładuje do 4.1V).

Następne balanserki które zbuduje będą już ten sygnał podawać do ładowarki w celu jej odcięcia. Jednocześnie załączając drugi fajny zasilacz jaki mam który daje 4A i napięcie mogę sobie dowolnie ustawi do 150V.

W kwestii ładowania pozostaje jeszcze jeden problem, akumulator ołowiowy z przodu. 300Ah ołowiowego złomu po przyjęciu identycznego ładunku jak li-ion nie przejedzie tego samego dystansu :-) Mimo że pod koniec ładowania mają prawie 15,0V to i tak po ładowaniu autka same PB trafiają pod osobny prostowniczek z Lidla pod którym muszą być co najmniej 10-15h w celu pełnego naładowania i pełnego wymieszania elektrolitu.

W dłuższej trasie ten ołów to może być gwoźdź do trumny, jak zwiększę moc ładowania do 7kW to wcale szybciej mi się nie naładują, wytrzymają połowę tego co litowe. Dopiero po 10h ładowania mniejszym prądem mogą stawać z litem w szranki, ramie w ramie.
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-05-09, 02:45   

Mam wątpliwości dotyczące kapci, wcześniej w moim Saxo byly 165/70 R13, byłem zmuszony do zakupu nowych bo tamte 17 letnie wyglądały niezbyt pewnie :-D aczkolwiek miały jeszcze 4 dobre 5mm bieżnika ale ten wiek.

Teraz czytam manual do silnika Saxo i jest w nim podane 155/70 R13, a znowu w instrukcji do Saxo juz 165/70 R13. Różnica średnic jest 1,5cm co daje 2.7% obwodu więcej, teraz pytanie czy prędkościomierz pokazuje dla oponek 155 czy 165.

Prędkość max to 95km/h ale jeśli jest skalowany pod 155 oponę to prawdziwa będzie 3-4km/h więcej więc 98-99km/h przy oponach 165. Wydaje się opona zajmować trochę jakby za dużo miejsca w nadkolu patrząc na jakieś zdjęcia salonowe w broszurach.
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1005
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-05-09, 07:57   

Nie jestem fachowcem od opon, ale średnica powinna być taka sama 13x2.54+70+70. 165 i 155 to szerokość.
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-05-09, 08:01   

Profil jest podawany w procentach szerokości tj 70% z 155 to wysokość 108,5mm a 70% z 165 to 115,5mm :-) Dziwnie ktoś wymyślił ale niestety tak jest. Ciężarówka ma 280/70 i R21 a wcale nie ma tak samo wysokiej opony co Saxo :D
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
Pir-serwis 


Wiek: 41
Dołączył: 11 Wrz 2010
Posty: 1069
Skąd: Ostrowiec
Wysłany: 2017-05-09, 13:55   

Powinny być 165/70/R13, kupilem 65/R13 teraz do siebie i są niższe ze 2 cm, ale 165/70/R14 pasują także od BXa są wyższe o 2cm z przodu tak jeździłem, z tyłu nie zakładałem.
_________________
Blog - Konwersja ICE na BEV - Daewoo Tico vs Citroen BX

Saxo 4os 5D Electrique
Saxo Van Electrique
P106 4os Electrique
P106 4os 5D Electrique
 
     
Pir-serwis 


Wiek: 41
Dołączył: 11 Wrz 2010
Posty: 1069
Skąd: Ostrowiec
Wysłany: 2017-06-03, 05:15   

[quote="Carcik"]Także po tej jeździe zrobiłem pierwsze pełne ładowanie wbudowaną ładowarką, od 0% do 85% ładowarka pobrała 11,5kWh z sieci i około 10,2-10,3kWh wepchnęła w aku. Ładowanie muszę nadal przerywać ręcznie w momencie gdy balansery zaczynają już przestawać wyrabiać.

Uprzedzę pytania czemu 85% a nie 100%, oryginalne Safty (pod nie skalibrowali francuzy licznik) mają 100Ah a moje litowe 88Ah stąd się wzięło te 85% (idealnie powinno być 88-90% ale ładuje do 4.1V).

Następne balanserki które zbuduje będą już ten sygnał podawać do ładowarki w celu jej odcięcia. Jednocześnie załączając drugi fajny zasilacz jaki mam który daje 4A i napięcie mogę sobie dowolnie ustawi do 150V.


Obecnie testuję pakiet 30s Lijon 80Ah, oraz 5s LiFe 200Ah dołożony równolegle z diodą do orginalnych NiCd,co daje 144V po naładowaniu.
Cel osiągnąć 200km na ładowaniu.
Nie jest tak, że ładowarka pompuje do bólu.
Komputer zlicza Ah i w pewnym momencie przerywa ładowanie i nie osiąga progu 170V.
Wczoraj nie chciał ładować powyżej 95%.
Dziś po przejechaniu 185 km (było ładowanie 1h20min 3kw po drodze) ładował 5h45min i nastąpiło ograniczenie mocy, i zaraz pewnie by się wyłaczył. Nie miałem już siły pilnować bo patrzę jak to się zachowuje. Dopiero druga jazda.
_________________
Blog - Konwersja ICE na BEV - Daewoo Tico vs Citroen BX

Saxo 4os 5D Electrique
Saxo Van Electrique
P106 4os Electrique
P106 4os 5D Electrique
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-06-25, 14:54   

Przez ponad 1 miesiąc Saxo było uziemione przez awarie 1 kanału w poprzednim balanserze (przegrzanie tranzystora) w obawie że teraz mogą następne kanały lecieć jeden po drugim odstawiłem na razie jazdę i skupiłem się na ostateczną wersją balansera chłodzonego wodą i o prądzie 3,5-4A/kanał.

Wcześniej ładowanie trwało ok 4h a proces wyrównywania ogniw trwał 12-18h do pełnego zbalansowania przez niski prąd.

Wykonałem już wymiennik z blachy Al gr.20 o wymiarach 180x280. Będzie schowany w podłokietniku w tylnej kanapie, podłączony do systemu chłodzenia Sagembox lecz z własną pompką (wbudowana w Saxo zatrzymuje się po naładowaniu a wtedy dopiero zaczynają pracować balansery i grzać płyte).


W środku nawiercone jest 12 kanałów wodnych fi 11 którymi popłynie ciecz chłodząca:


Chłodzone będą obydwa elementy wykonawcze tj. Rezystor 25W 1Om (w moim układzie będzie wydzielał 12-16W ciepła więc spory zapas mocy) i tranzystor sterujący owym rezystorem. Reszta elektroniki pozostanie na płytkach wykonanych wcześniej.



I ułożenie wzajemne elementów wykonawczych:
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-07-09, 20:55   

Trwają prace nad balanserem. Powoli lecz do przodu. Kilka rezystorów już przkręciłem. Zmieniłem element wykonawczy tj tranzystor, miał być BD911 lecz zmieniłem na MJ15031G ze względu na dużo niższy Vce(sat) i wyższy prąd balansowania. Nadal jest 0,85V na tranzystorze i warto by to zmniejszyć, 0,5V mniej dało by 0,5A balansowania więcej. Aktualnie prąd balansowania to około 3.1-3.2A na kanał.




Wężyki chłodzące (fi 10mm) doprowadza chłodną ciecz z Sagemboxa do mojego wymiennika. Pompka na razie ta z samochodu ale chyba wstawię drugą gdyż po zakończeniu ładowania balanser może dalej pracować.



Aktualnie jako komputer pokładowy testuje takie urządzenie

_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
Pir-serwis 


Wiek: 41
Dołączył: 11 Wrz 2010
Posty: 1069
Skąd: Ostrowiec
Wysłany: 2017-07-09, 23:06   

He..
Też czekam aż mi to dojdzie.
Wbrew temu co pisze instrukcja po przekroczeniu 99Ah nie zeruje się.
Kolega już testuje w swym.
Z 240Ah Pb wyciąga raptem 78Ah.
Tu wyższość litu.
Co do mego poprzedniego postu odnośnie ładowania zwiększonego pakietu , teraz nie wyłącza się już, Mam około 20-22kwh na pokładzie ale masa zabija chyba ten zasięg..
155km rekord i tyle.
_________________
Blog - Konwersja ICE na BEV - Daewoo Tico vs Citroen BX

Saxo 4os 5D Electrique
Saxo Van Electrique
P106 4os Electrique
P106 4os 5D Electrique
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-07-10, 08:54   

Miernik działa do 6500Ah, z góry uprzedzam żeby w Saxo nie zasilać miernika z aku pokładowego 12V, występuje jakiś konflikt masy 12V i masy aku trakcyjnego. Wydawało mi się że są one połączone jednak po dodaniu gazu pojawia się różnica potencjałów na nich (na postoju niby jest 0V).

Ta różnica upaliła mi kable i cześć ścieżek w mierniku, po naprawie wpadłem na następny pomysł. Przestawiłem miernik w tryb 2Wire (zasilanie ze źródła pomiarowego) i podałem 135V na zasilanie miernika, tym razem już nie ocalał. Większość scalaków odparowała nie mówiąc o PCB które zamieniło się w węgiel.

Zamówiłem nowy i mam go zamiar zasilać z osobnego źródła napięcia izolowanego od samochodu. Ew z odczepu z części litu tak by brał 12-15V (3-4s).

Piszę żeby inni nie mieli niespodzianek, dodatkowo po połączeniu masy 12V i 120V Sagembox zaczoł szaleć i nie chciał wyłączyć części funkcji mimo wciągnięcia kluczka. Pomogło dopiero odpięcie bezpiecznika Sagemboxa na chwile.
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1235
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-07-10, 09:26   

Proponuję użyć jednak osobnego konwertera dc/dc , inaczej w trakcie regeneracji też się coś spali .
A do widoku online napięcia i prądu masz przecież aplikację pobierającą dane ze złacza OBDII .
Opisałem to w moim wątku o Berlingo
lub na moim FB.
Obecna wersja jest już po angielsku
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
EVgarage 


Dołączył: 06 Kwi 2015
Posty: 262
Skąd: Poznań
Wysłany: 2017-07-10, 10:54   

Jas_pik db radzi, inne rozwiązania niosą ryzyko kolejnych problemów
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1235
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-07-10, 11:37   

Już to przeżyłem - spaliłem całe oświetlenie i kilka urządzeń pomiarowych biorąc zasilanie z odczepu po 12 V ( przy napięciu aku trakcyjnych 48 V) .
Zwłaszcza że są tanie chińskie konwertery sa tanie jak barszcz
przykład 36-72V
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
Pir-serwis 


Wiek: 41
Dołączył: 11 Wrz 2010
Posty: 1069
Skąd: Ostrowiec
Wysłany: 2017-07-10, 23:20   

Ten konwerter ma wspólną masę.
Ten miernik można zasilać z całości napięcia.
Ja zamówiłem 400V.
Nie to przetwornica DC/DC separowana.
Koledze działa nic nie odparowało.
_________________
Blog - Konwersja ICE na BEV - Daewoo Tico vs Citroen BX

Saxo 4os 5D Electrique
Saxo Van Electrique
P106 4os Electrique
P106 4os 5D Electrique
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-07-11, 00:31   

Pir-serwis napisał/a:
Ten miernik można zasilać z całości napięcia.
Ja zamówiłem 400V.
Powodzenia :-D

W dołączonej instrukcji zawiera informacje że zasilać można do 120V, powyżej na zewnętrznym zasilaniu. Chyba że inn model zamówiłeś, ja wziąłem VAC-4300 (400V 300A).
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1005
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-07-11, 08:25   

Carcik, z tym balanserem jak dla mnie to bez sensu. Rezystory powinny być 0,1-0,2 oma i robić za bezpiecznik (jak padnie tranzystor), BD 911 ma 15A i 90W i CE sat może być prawie 4V ;) . Wszystkie balansery nie pracują równocześnie, więc z tym chłodzeniem to też trochę przesada ale to zależy od aku.
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-07-23, 14:53   

Zakończyłem montaż elementów do płyty, wszystkie tranzystory idozolowane elektrycznie od radiatora. Pozostało tylko dolutować 90 kabelków do płytek sterujących i można odpalać balansowanie na 3,2A :D

_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-08-03, 20:53   


Wymiennik gotowy, wszystkie kanały przetestowane. Skutecznie około 3,4A/kanał.

Trwają jeszcze pewne modyfikacje pcb. Po dodaniu dłuższych kabelków zaczął się przegrzewać BD139 na PCB, przy lutowaniu na krótko płneło przez niego 20-40mA i był zimny, dodanie 25cm linki 1mm^2 powoduje że płynie przez niego 1-1,5A i mimo małego radiatora grzeje się piekielnie (jego max to 1.5A wiec nic dziwnego).


Tak wygląda aktualnie schemat moich balanserów. Wykorzystane tranzystory to BD139 (npn) i MJE15031 (pnp). Dlaczego po dodaniu trochę kabli (kilka mOhm) nagle pzez CE tranzystora BD139 płynie prawie maks prąd, wcześniej temu MJE wystarczało kilkanaście mA na bazie żeby się w pełni otworzyć. Mogę BD139 zmienić na BD911 (10A zamiast 1,5A). Próbowałem wstawić rezystory pomiędzy Baze pnp a kolektor npn o wartościach 4-10Ohm spada prąd bazy ale one się zaczynają sporo grzać. Powyżej 10ohm na bazie pnp spada prąd balansowania już szybko.

Wydaje mi się że MJE15031 ma problem z pełnym otwarciem się z powodu niskiego napięcie Vcb/Vce i wsokiego Vce(sat). Dozwolony prąd bazy ma 2A i chyba tyle będzie trzeba w niego szprycować żeby działało balansowanie prawidłowo.

Dodatkowo zauważyłem że pchanie 2A w baze zwiększa prąd balansowania, 3,4A przez rezystor i kolektor a 2A baza więc na emiterze jest 5,1A (pewnie więcej możliwe ale tyle mam zasilacz labo).

Proszę kogoś obeznanego w elektronice o radę i analizę schematu. Sprawdzę jeszcze jak będzie działał układ po zmianie wartości głównego rezystora z 1Ohm na 0,5-0,2Ohm, wtedy nie będzie aż tak ważne wysokie Vce(sat).
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
EVgarage 


Dołączył: 06 Kwi 2015
Posty: 262
Skąd: Poznań
Wysłany: 2017-08-03, 21:51   

Skoro wcześniej działało, to pewnym obejściem problemu może być poszukanie gotowego tranzystora w układzie Sziklaiego i zastąpienie nim obu tranzystorów.
 
     
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1005
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-08-03, 23:04   

Kable to "cewki" i może się to wzbudzać. Przyblokuj to jakimiś kondensatorami, np jakieś 100nF między CE tego bd, albo BE.
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-08-06, 08:45   

Zrobiłem kilka eksperymentów i mogę śmiało stwierdzić że kable i rezystor 1Ohm nie mają wpływu na negatywne działanie układu. Zmienialem rezystancji a nawet zaryzykowałem bez rezystancji i wszystko działa tak jak nalezy.

Najlepszy efekt daje wpiecie w bazę rezystor 4.7Ohm. Ogranicza prąd bazy do około 600-700mA (wcześniej nawet 2.5A było), a z takim prądem BD139 z malutkim radiatorkiem jest tylko ciepły a nie parzy. Zmiana na BD911 nic nie dała oprócz większej obudowy która się troszkę lepiej chłodzi.

Układ bez tegorezystora na problem i powyżej 4.21V oprócz pełnego otwarcia tranzystory zaczyna pchać cały prąd bazą tranzystora. Aż do spalenia całego BD139 albo bazy MJE15031.

O ile w trakcie ładowania gdy wyłącza się pokładowa ładowarka i pracuje tylko balansujaca o regulowanym prądzie 0i-3A to nie ma możliwości żeby ten prąd na bazie tam szalał.

Dużym problemem jest hamowanie regeneracyjne po przy pierwszym hamowaniu po pełnym naładowaniu. Wtedy przy pełnym regenie 110A napięcie na celach potrafi skoczyć do 4.4V i wtedy balansery pracują wręcz na zwarciu. Jednak bateria ma wysoką rezystancją i nie radzi sobie z dużymi prądami. O ile przyspieszeń zawsze 80-90A i ograniczam używanie większych prądów to na regen mam mały wpływ. Nie raz się puści ten gaz i 110A leci.

Może ktoś wie czy sagwmbox w trybie PB ma mniejszy odzysk ?

Dodatkowo ten rezystor 4.7Ohm wydziela 2-3W ciepła, szkoda że nie wiedziałem to dałbym je na wymiennik wodny tam gdzie reszta ciepła idzie.
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1005
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-08-06, 09:22   

Problem w tym, że (tak jak pisałem wcześniej) te rezystory 25W mają za dużą oporność. Lepiej ciepło wydzielać w tranzystorze (musi być i chyba jest tańszy od tych rezystorów). Co do hamowania, to takie piki baterii nie zniszczą, więc można balanser zapinać na czas ładowania (wtyczkami, albo przekażnikami, a nawet transoptorami-zwierasz wejście TL431 do masy).
 
     
Pir-serwis 


Wiek: 41
Dołączył: 11 Wrz 2010
Posty: 1069
Skąd: Ostrowiec
Wysłany: 2017-08-25, 10:07   

Co do rozmowy odnośnie przestawienia trybu ładowania Ni/Pb dokumentacja podaje że odbywa się to przez podanie +12V n złącze 51 komputera Sagem.
Wypróbuję w najbliższej przyszłości to dam znać o efektach, zmianach prądu w czasie, test na 40s lijon.
_________________
Blog - Konwersja ICE na BEV - Daewoo Tico vs Citroen BX

Saxo 4os 5D Electrique
Saxo Van Electrique
P106 4os Electrique
P106 4os 5D Electrique
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,06 sekundy. Zapytań do SQL: 12