SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Citroen Saxo EV - modernizacje, doładowanie solarne
Autor Wiadomość
sshoney 

Dołączył: 11 Cze 2017
Posty: 13
Skąd: Radom
Wysłany: 2017-09-02, 16:18   Citroen Saxo EV - modernizacje, doładowanie solarne

Witam,
tak się złożyło, że dzięki Koledze Pawłowi stałem się użytkownikiem Citroena Saxo EV. Rzeczywiście, jest to taki samochód, w którym można się zakochać... A ponieważ nie usiedzę na miejscu jak czegoś nie udoskonalę lub zmienię to zaczęły sie drobne modernizacje. Pierwsze co zrobiłem to zamontowałem w bagażniku dodatkowy wyłącznik oświetlenia, ponieważ w gorące dni podczas przewietrzania bagażnika i samochodu, przy otwartej pokrywie, lampka paliła się bez sensu. Zamontowany przez Pawła komputer pokładowy Display power meter 4300A uzupełniłem o hermetyczny box zespołu pomiarowego w komorze silnika.

saxo1
Następnie zacząłem kombinować z bateriami słonecznymi doładowującymi akumulatory trakcyjne podczas postoju.

saxo2

saxo3

saxo4
Tak dobrałem parametry paneli aby przy rozmiarze mniej więcej zgodnym z wymiarami dachu uzyskać maksymalną moc ładowania. Wybrałem 9 paneli 20W w monokrysztale, połączonych szeregowo, uzyskując przy tym w pełnym słońcu realny max prąd ładowania ok. 1A co daje przy tym dzienne doładowanie trakcji w granicach od 3Ah do 10Ah. Dla mnie wcale nie jest to mało bo wystarcza na dobrych kilka km jazdy. Podpiąłem się bezpośrednio na szynę szybkiego ładowania 120V /2 lewe złącza/ w Sagemboxie. Jako W/Ah-meter zastosowałem miernik modelarski Turnigy gdyż akurat taki miałem niewykorzystany pod ręką.

turnigy

saxo5
Zlicza on już przy min. prądzie 10mA w zakresie do 130A. Jednak pracuje ma max napięcie 60V, więc mam w planie zastosować małą przetwornicę 120VDC/12VDC i tak zliczone wskazania pomnażać przez 10 z racji napięcia trakcji 120V. W trakcie jazdy widać na komputerze 4300A ten 1A doładowywania i nie ma problemów. Pojawiają się dopiero podczas ładowania postojowego gdy elektronika samochodu jest wyłączona i prąd wchodzi do akumulatorów "poza systemem". Zauważyłem, że o taką wartość Ah mniej, jaką doładowuję trakcję z solarów, pokazuje mi potem zegar poziomu energii po całkowitym doładowaniu z sieci energetycznej. Przy doładowaniu solarnym 10Ah z dwóch dni system wyłączył już ładowanie przy 90% wskazań zegara. Dlatego w tej sytuacji na chwilę obecną mam odłączone solary.
I tu mam pytanie do Kolegów - w jaki sposób i w którym miejscu elektroniki Sagemboxa lub gniazda ładowania można uaktywnić zliczanie tych Ah solarnych podczas postoju podawanych na szynę szybkiego ładowania tak aby uwzględniał to komputer samochodu we wskazaniach ? Mogę to robić ręcznie włącznikiem lub automatycznie przekaźnikiem pracującym w "negacji" ze stacyjką przy jednoczesnej blokadzie układu gdy zapada zmrok.
Pozdrawiam
Sławek
Ostatnio zmieniony przez sshoney 2017-09-02, 18:33, w całości zmieniany 11 razy  
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1330
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-09-02, 16:34   

Sagembox ( a właściwie miernik energi w naszych PSA-ch) zlicza energię tylko wtedy gdy idzie przez ładowarkę wbudowaną - niestety i tego nie przeskoczysz.
Jeden z kolegów z Francji zbudował coś takiego z własnym regulatorem i miernikiem oddanej energii do akumulatora trakcyjnego - może ten schemat Ci w czymś pomoże?
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
sshoney 

Dołączył: 11 Cze 2017
Posty: 13
Skąd: Radom
Wysłany: 2017-09-02, 16:43   

No tak ale ten układ mam już zamontowany. Chodzi mi o to jak komputer samochodu widzi że 120V ze słupka szybkiego ładowania ma podpięte i zaczyna ładować ?Czy nie ma tam w złączu ładowania samochodu jakichś styków dodatkowych, które uaktywniają komputer, bo samo podanie 120V nic nie powoduje, tylko ładowanie aku o którym nic nie wie komputer.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1330
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-09-02, 17:01   

Ładowanie szybkie w PSA-ch było realizowane równocześnie i przez wbudowaną ładowarkę pokładową , dopiero wtedy działa system zliczania podawanej energii - jej włączenie uruchamia też chłodzenie akumulatora poprzez uruchomienie pompy obiegu płynu chłodzącego .
Jeśli chcesz rozgryźć mam schemat ładowarki - mogę Ci podesłać - może coś wymyślisz.
Powinna być tez na moim chomiku. Poszukaj tam pliku PSAChargeurSchemascomplet.pdf
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
sshoney 

Dołączył: 11 Cze 2017
Posty: 13
Skąd: Radom
Wysłany: 2017-09-02, 17:48   

Dzięki jas_pik za info. Gdybyś mógł podesłać mi ten schemat na mail:
sshoneyx@vp.pl
Spróbuję coś z tym zrobić, bo nie chce mi się wierzyć, że podczas ładowania szybkiego ze słupka 120V jest jednocześnie podawane do samochodu napięcie sieciowe 230V. Na szynie tego ładowania jest cały czas napięcie trakcyjne z akumulatorów 120V.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1330
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-09-02, 18:34   

W trakcie szybkiego ładowania uruchamiana jest róznież wbudowana ładowarka.
Zresztą zrobiłem prototyp takiej szybkiej ładowarki .
Moja ładuje od 0 do 100% w 2 godziny :)
Jest uniwersalna - mam przełącznik do Berlingo i Saxo :mrgreen:
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
sshoney 

Dołączył: 11 Cze 2017
Posty: 13
Skąd: Radom
Wysłany: 2017-09-02, 21:21   

No fajnie z tą ładowarką :) , ale mnie akurat nie zależy na szybkim ładowaniu samochodu ale docelowo na ładowaniu w domu całkowicie z OZE. Ostatecznie 3kW solarów można śmiało zastosować a zajęłoby to 1/3 połowy dachu domu. Dlatego właśnie pozostaje problem uaktywnienia komputera samochodowego do takiego ładowania. Ostatecznie można zastosować inwerter solarny na 230V ale to oczywiście podnosi koszty i powiązane jest z siecią energetyczną.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1330
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-09-02, 21:42   

IMHO Lepszym rozwiązaniem dla Ciebie będzie instalacja paneli na dachu , inwerter i włączenie ich do sieci energetycznej.
Pamiętaj sieć jest teraz olbrzymim akumulatorem - odbierasz 80% energii za darmo.
A na dachu samochodu mały panel do zasilania akumulatora pokładowego 12V będzie idealny.
Koszt początkowo wyższy ale jazda totalnie za darmo
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,06 sekundy. Zapytań do SQL: 13