SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Opony
Autor Wiadomość
yarross 
Przekonany

Dołączył: 20 Sie 2008
Posty: 398
Skąd: Dębno
Wysłany: 2009-09-05, 15:51   Opony

Robimy sobie konwersję. Wybieramy dawcę, komponenty napędu, aku itp. Kalkulujemy koszty i zasięg, który musi nam pokryć potrzeby.
Okazuje się, że warto przyjrzeć się oponom, na jakich będziemy jeździć. Załóżmy, że mamy wyładowaną po dach Trojanami Corsę B. Jesteśmy blisko DMC i więcej nie możemy już dołożyć (bo nie przejdzie przeglądu), a zasięgu wciąż lekko brakuje. Szybki rzut oka na przygotowany arkusz i widać, że taki ciężki samochód w planowanym zakresie prędkości mało jest czuły na Cd (współczynnik kształtu oporu aerodynamicznego), bo większość oporu pochodzi od toczenia. Z tego opony mają ok. 80-85% udział w tym oporze (pozostałe procenty to przycierające lekko hamulce, błędy zbieżności czy wliczone tutaj wspomaganie kierownicy).
Jak więc widać jest o co powalczyć. Typowa opona projektowana jest na dobrą przyczepność i dużą trwałość bieżnika. Tymczasem nasze przebiegi będą raczej umiarkowane (nie ten zasięg), więc duża trwałośc nam niepotrzebna (opona zestarzeje się zanim zużyje). Co do paramterów trakcyjnych, opony LRR mają je trochę gorsze, ale w końcu nie bierzemy zakrętów z pośligami czy nie planujemy hamować w ostatniej chwili stając dęba. Warto więc rozejrzeć się za oponą o mniejszym oporze toczenia (tu jest mały wykaz tego co oferowali producenci kilka lat temu).
Lekka zabawa liczbami w arkuszu i zmiana typowej opony o urr=0,013 na niskooporową urr=0,009 daje nam ekstra 10-20km zasięgu. To w pewnych sytuacjach sporo i warto wydać ok. 500zł więcej na opony i kupić odpowiednie.
Niezależnie od tego jakie opony mamy, pilnujmy, żeby były napompowane w okolicach górnych rekomendowaych wartość. Lekki flaczek i opory nam rosną nawet kilkukrotnie!
Jeżeli macie informacje o ofercie opon w .pl, dopinajcie je w tym wątku.
_________________
Zmieniłem zdanie. Zwiącholom nie należy płacić :)
 
     
Zbyszek Kopeć 
EV jest śliczne

Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 1149
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2009-09-08, 21:12   

Oczywiście, że to ważny temat.
Dlatego w moich autach dobieram dokładnie opony o małych oporach toczenia, węższych (a najlepiej jeszcze niższych - mniejszy moment napędowy); a muszą mieć odpowiednie dane do ciężaru.
W TOYOCIE mam MICHELIN ENERGY.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
     
yarross 
Przekonany

Dołączył: 20 Sie 2008
Posty: 398
Skąd: Dębno
Wysłany: 2009-09-09, 21:41   

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Oczywiście, że to ważny temat.
Dlatego w moich autach dobieram dokładnie opony o małych oporach toczenia, węższych (a najlepiej jeszcze niższych - mniejszy moment napędowy); a muszą mieć odpowiednie dane do ciężaru.
W TOYOCIE mam MICHELIN ENERGY.

To jeszcze proszę powiedzieć ile one kosztują i jakie wrażenia z używania.
_________________
Zmieniłem zdanie. Zwiącholom nie należy płacić :)
 
     
Gość

Wysłany: 2009-09-09, 21:53   

Jazda jest extra.
Cena jest zmienna i wystarczy poszukać sprzedawców opon.
 
     
wrzesien

Dołączył: 22 Lis 2011
Posty: 178
Wysłany: 2011-11-30, 12:52   

Gdzie mozna znalezc dane na temat oporow toczenia dla opon aktualnie dostepnych na rynku? Sam uzywam na razie Bridgestone Ecopia, ktore fabrycznie przyszly z LEAFem.
 
     
mann25 
6kWh/100km vmax120


Wiek: 30
Dołączył: 30 Gru 2011
Posty: 385
Skąd: VenloNL-DE IzbickoPL
Wysłany: 2012-01-02, 17:21   

yarross napisał/a:
Z tego opony mają ok. 80-85% udział w tym oporze (pozostałe procenty to przycierające lekko hamulce, błędy zbieżności czy wliczone tutaj wspomaganie kierownicy).
Jak więc widać jest o co powalczyć. Typowa opona projektowana jest na dobrą przyczepność i dużą trwałość bieżnika. Tymczasem nasze przebiegi będą raczej umiarkowane (nie ten zasięg), więc duża trwałośc nam niepotrzebna (opona zestarzeje się zanim zużyje). Co do paramterów trakcyjnych, opony LRR mają je trochę gorsze, ale w końcu nie bierzemy zakrętów z pośligami czy nie planujemy hamować w ostatniej chwili stając dęba. Warto więc rozejrzeć się za oponą o mniejszym oporze toczenia (tu jest mały wykaz tego co oferowali producenci kilka lat temu).


najlepiej załozyc węższe opony jeżeli to możliwe, czym szersza opona tym wiekszy opór.
w moim polo bluemotion fabrycznie sa wezsze opony, i wieksze cisnienie opon. no i opony o najmniejszym oporze toszenia to chyba Michelin Energy Saver
_________________
126p>Samara 1.3>Golf II 1.3>Mazda 626 IV 1.8>Sierra II 2.0>Cordoba 1.6>Golf IV1.6>A4 1.8 LPG>Polo III 1.4TDI>A2 1.4TDI>Polo IV 1.4BMTDI 2007>Passat B6 1.6BMTDI 2009>Passat B7 1.6BMTDI 2011>CaddyMaxi II 1.6BMTDI 2012r> 2020 CaddyMaxi 60kmEV+0,6l LPG REX?
 
     
brat 

Dołączył: 19 Mar 2014
Posty: 3
Wysłany: 2014-03-19, 23:30   

Faktycznie lepiej założyć opony węższe, przetestowałem szukałem w wielu serwisach w końcu na necie w ekonomicznych cenach znalazłem razem z adresem warsztatu z mojej okolicy.
Ostatnio zmieniony przez RaveN 2017-05-30, 09:39, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
sam

Dołączył: 28 Wrz 2016
Posty: 1
Wysłany: 2016-09-28, 11:34   

To mówicie, że lepiej się na węższe przerzucić. Trzeba będzie tak zrobić. Sprawdzę ten adres co podałeś.
_________________
samochody BMW Szczecin
 
     
ozana
Czechy


Dołączył: 01 Kwi 2014
Posty: 27
Wysłany: 2016-09-30, 07:57   

Ja używam Michelin CrossClimate
_________________
German E-Cars STROMOS AT (41.500 km)
 
     
kefir 

Dołączył: 24 Sie 2017
Posty: 2
Wysłany: 2017-09-07, 14:36   

Felgi aluminiowe 18 - używa ktoś z Was takich?
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,02 sekundy. Zapytań do SQL: 13