SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: RaveN
2017-01-23, 09:26
Stabilizacja temperatury baterii podczas ładowania ???
Autor Wiadomość
Jacky X

Dołączył: 07 Wrz 2015
Posty: 163
Wysłany: 2017-01-21, 18:21   Stabilizacja temperatury baterii podczas ładowania ???

Witam

Jest powszechnie wiadome, że temperatura baterii bardzo wpływa na ich żywotność. Zatem warto je trzymać w cieple zimą i chłodzić latem. Ale na regulowanie temperatury potrzeba jest............energia, którą to cenną te baterie mają magazynować.


Ale jak auto się ładuje i ma dostęp do sieci to tę temperaturę można by stabilizować.

Moje pytanie, może macie dane na ten temat ?

Czy jakiś producent stosuje rozwiązanie, żeby w podłączonym do sieci samochodzie zarówno chłodzić baterie (przy ładowaniu?) latem ale podnosić temperaturę zimą ???

PS. Czy jest zasadne w ogóle grzanie baterii zimą czy nie ma to znaczenia ???
 
     
Carcik 
Instalator Paneli PV


Wiek: 24
Dołączył: 07 Gru 2015
Posty: 533
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-01-21, 19:00   

Ogólnie najbardziej baterii szkodzi upal. Przetrzymywanie jest nawet zalecane w niskiej temperaturze żeby utrzymać jej dobra kondycje.
_________________
Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie

Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/
 
     
Jacky X

Dołączył: 07 Wrz 2015
Posty: 163
Wysłany: 2017-01-21, 19:18   

I jak producenci radzą sobie z tym. Czy każdy EV ma chłodzone baterie ?
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1395
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-01-21, 19:37   

Najlepsze parametry pracy każdego akumulatora to temperatura pokojowa ( czyli zakres temperatur 18 - 24 st.Celsjusza)
Większość samochodów ma chłodzenie akumulatorów w szczególności w trakcie ładowania bo im szybsze ładowanie tym bardziej wzrasta temperatura akumulatorów.
Najpowszechniej spotykane to wykorzystywanie płynu chłodniczego.
Akumulatory litowe jw większości nie mogą być ładowane jeśli ich temperatura spada poniżej temperatury krzepnięcia wody ( bo elektrolit maja w postaci gęstego żelu w skład którego wchodzi również i woda) . Dlatego tez niektóre model wyposażane sa w niezależne podgrzewanie elektryczne w formie płyt grzewczych aby mieć możliwość ładowania w temperaturach niższych niż zero stopni.
Ale szczegóły musisz sprawdzać dla każdej marki z osobna . Nie ma tu żadnej prawidłowości.
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 1658
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-01-22, 01:07   

Jacky X napisał/a:
Ale jak auto się ładuje i ma dostęp do sieci to tę temperaturę można by stabilizować.
Mogę powiedzieć o Oplu Amperze, gdzie bateria jest grzana/chłodzona cieczą - na pewno jest grzanie baterii (utrzymuje temperaturę +6 stopni), wiem że jest też chłodzenie (nawet aktywne klimą), ale świadkiem tego jeszcze nie byłem. Jedynie w czasie faktycznego ładowania (tj. nie po zakończeniu ładowania i wciąż podłączonej wtyczce) jest chłodzenie - słychać wiatrak. W nowszych wersjach Mitsubishi i-MiEV (bateria grzana/chłodzona powietrzem) był (przynajmniej w Stanach) opcjonalny pakiet zawierający taką stabilizację. W mojej wersji chłodzenie (aktywne klimą lub pasywne samym wiatrakiem) występuje tylko w trakcie ładowania (przy szybkim ładowaniu może być użyta klima).

Jacky X napisał/a:
PS. Czy jest zasadne w ogóle grzanie baterii zimą czy nie ma to znaczenia ???
Chyba tylko po to, żeby mieć ją nagrzaną przed ruszeniem w drogę, bo zimna ma mniejszą pojemność. Opel Ampera w czasie jazdy w zimne dni podgrzewa baterię do ok. +16 stopni.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
theRambler

Dołączył: 23 Lis 2017
Posty: 3
Wysłany: 2017-11-24, 00:06   

Żeby bezpiecznie i bez szkody dla baterii się ładować i rozładowywać (przy czym warunki dla ładowania są bardziej restrykcyjne) możliwość dostarczania lub odprowadzania ciepła do i z baterii w naszym klimacie musi być zapewniona, także podczas ładowania.
W jakim zakresie i z jaką mocą to jest realizowane w poszczególnych samochodach, trudniej powiedzieć.
 
     
wodnik7

Dołączył: 19 Sty 2016
Posty: 612
Wysłany: 2017-11-24, 05:54   

theRambler napisał/a:

W jakim zakresie i z jaką mocą to jest realizowane w poszczególnych samochodach, trudniej powiedzieć.


dlaczego trudniej? Wiadomo, jak to samochody maja- najczesciej jest to chlodzenie - albo powietrzem, albo poprzez ciecz. W takim fluence np. pierwsze, w tesli drugie. Gdzies tez czytalem informacje o mocy chlodzenia, ale sobie nie zapisalem (bo po co?)

Wszystko w internecie opisane, i to bardzo dokladnie..
 
     
rarek 
rarek

Wiek: 44
Dołączył: 13 Lut 2009
Posty: 69
Skąd: http://egear.pl/
Wysłany: 2017-11-28, 19:59   

Temat bardzo interesujący.
ogrzewanie ogniw jest istotne w e-cienkimzainstalowałem grzałki silikonowe.
W leafie nie znalazłem jeszcze informacji na temat regulacji temperatury w pakiecie.
Nie znalazłem jeszcze kanału wentylacyjnego który by wyrównywał temp pakietu z temperaturą kabiny.
Czy macie jakieś materiały w tym temacie?
_________________
24S LiFePO4 30Ah; 66s2p NiMH 6,5Ah;
26s2p 53Ah lipol; 8s5p 5,8Ah Li-ion;
http://egear.pl/
 
     
rarek 
rarek

Wiek: 44
Dołączył: 13 Lut 2009
Posty: 69
Skąd: http://egear.pl/
Wysłany: 2017-11-29, 05:15   

znalazłem info o pakietach LEaf-a
są grzałki w pakiecie
uruchamiają się przy -17stC
_________________
24S LiFePO4 30Ah; 66s2p NiMH 6,5Ah;
26s2p 53Ah lipol; 8s5p 5,8Ah Li-ion;
http://egear.pl/
 
     
rafmat

Dołączył: 30 Gru 2016
Posty: 117
Wysłany: 2017-11-29, 08:55   

W Zoe chłodzenie/grzanie pakietu jest zrealizowane powietrzem, w tylnej części baterii tuż pod podłogą bagażnika jest parownik/skraplacz, który jest niezależny od głównej pompy ciepła ale korzysta chyba z tej samej sprężarki co klimatyzator/grzejnik kabinowy. W zależności od potrzeb i od tego czy baterie powinny być schłodzone czy też podgrzane włącza się albo grzanie albo chłodzenie. Chłodzenie zweryfikowane, kiedy ładujemy np. w upałach 30st. układ klimatyzacji automatycznie się włącza i schładza pakiet. Grzania nie miałem jeszcze okazji zweryfikować być może włącza się dopiero przy bardzo niskich temperaturach - zobaczymy zimą bo póki co auto cały czas garażuję a przy ładowarce nie było jeszcze ujemnej temperatury odkąd nabyłem auto. Jedną niedogodność widzę w Zoe, którą inżynierowie Renault nie do końca chyba rozsądnie zrobili i nie przewidzieli, że użytkownik czasem np. będzie siedział zimą w aucie podczas ładowania. Otóż nie ma możliwości załączenia grzania kabiny podczas ładowania baterii kiedy stan naładowania baterii jest poniżej 45%. Wprawdzie Zoe ładuje się dość szybko - od 0 do 99% jakieś 1:15h-1:30h jednak nie zmienia to faktu, że obostrzenie powinni ustawić na maks 5% naładowania baterii. Dodatkowo nie da się normalnie włączyć ogrzewania kabiny ze standardowego panelu ogrzewania (pokrętło), chyba nikt nie przewidział, że użytkownik podczas ładowania będzie znajdował się w aucie. Ogrzewanie kabiny da się jedynie włączyć kiedy stan naładowania baterii jest >=45% i można je uruchomić z timera pokładowego, zdalnie poprzez aplikacje na smartfona oraz kartą/kluczykiem do samochodu. Jednak temperatura zadana jest na stałe 22st. C i nie można jej sobie zmienić. W przypadku kiedy auto nie jest podłączone do ładowarki obostrzenie co do stanu naładowania baterii rozumiem, choć uważam, że jest zdecydowanie za duże. Nie rozumiem tego rozwiązania do końca natomiast kiedy auto jest podłączone do ładowarki... jakie to ma wtedy znaczenie przecież energię mamy z gniazdka... Jak by to napisać => nielogiczna francuska inżynieria czy ja tutaj czegoś nie rozumiem... W Tesli nie ma w ogóle z tym problemu... można sobie grzać kiedy się chce właściwie i ustawiać dowolnie temperaturę. Ktoś wie co inżynierowie z Renault mieli na myśli implementując takie rozwiązanie?
 
     
rarek 
rarek

Wiek: 44
Dołączył: 13 Lut 2009
Posty: 69
Skąd: http://egear.pl/
Wysłany: 2017-11-29, 10:16   

priorytet grzania kabiny jest ustawialny w leafi. ładowarka domowa ma tylko 10A
trzeba wybrać czy naładować czy nagrzać
_________________
24S LiFePO4 30Ah; 66s2p NiMH 6,5Ah;
26s2p 53Ah lipol; 8s5p 5,8Ah Li-ion;
http://egear.pl/
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 1658
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-11-29, 20:48   

W Amperze można grzać w czasie ładowania, ile się da bierze z ładowarki, resztę z baterii. W czasie postoju można ogrzewaniem wyczerpać baterię, włącza się wtedy spalinówka i doładowuje.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
Karwoś 

Dołączył: 20 Lis 2017
Posty: 65
Skąd: Podlasie
Wysłany: 2017-11-29, 21:08   

A wiecie może jak to jest w Fiaciku 500 - tam można zagrzać bateryjkę ?? Byłaby to super opcja z rana.
_________________
500e
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1395
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-11-29, 21:37   

Z tego co wiem to nie ma w fiaciku takiego układu ( został zaprojektowany dla konkretnego klimatu)
Ale masz pewne obejście tego problemu - z wykorzystaniem albo programowanego włącznika (zegara) do ustawienia czasu ładowania albo wykorzystania aplikacji Fiat Access do zaprogramowania czasu ładowania.
Proces ładowania powoduje podgrzewanie czyli wzrost temperatury wewnątrz akumulatora.
Jeśli tak sobie zaprogramujesz że zakończenie ładowania będzie się kończyć na moment przed Twoim planowanym odjazdem to akumulatory będą w miarę ciepłe :)
To najprostsze rozwiązanie - inne proste ale znacznie droższe to własny garaż z regulowaną temperaturą wewnątrz :)
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
EVgarage 


Dołączył: 06 Kwi 2015
Posty: 301
Skąd: Poznań
Wysłany: 2017-11-29, 22:35   

Ale skoro nie ma podgrzewania aku to czy w ogóle zacznie ładowanie jak temp będzie poniżej 0?
 
     
Karwoś 

Dołączył: 20 Lis 2017
Posty: 65
Skąd: Podlasie
Wysłany: 2017-11-29, 22:41   

Mam zaprogramowane ładowanie między 22 a 6 rano i całą dobę w weekendy. Ładuje na pewno poniżej zera.
_________________
500e
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1395
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-11-29, 23:14   

Dlatego ustaw tak ładowanie aby kończyło się właśnie o porze odjazdu a nie wcześniej.
Wtedy będzie najcieplejsza :) A o to właśnie chodzi.
Bo jak ładowanie rozpocznie sie o 22 i zakończy o 3 w nocy to będzie stał i się wychładzał .
Pamiętaj - każdy rodzaj chemii akumulatora ma największą sprawność w temperaturach około 20 - 24 stopni .
Chyba że masz garaż ogrzewany/klimatyzowany i ustawiłeś w nim taki zakres temperatur :)
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/

Sprzedam:
P106E 1996 3d zielony metalik 4os
P106E 1998 3d biały 4os
SaxoE 2002 5d biały 4os
 
     
Karwoś 

Dołączył: 20 Lis 2017
Posty: 65
Skąd: Podlasie
Wysłany: 2017-11-30, 12:12   

Niestety garaż nie ogrzewany - ale co zrobić - częściej wstawiam tam hybrydę i podłączam grzałkę płynu o 5:30-6:30 - wsiadam do samochodu w którym silnik ma już 70st - na krótkich odcinkach trzeba dbać o silnik spalinowy :D .
_________________
500e
 
     
rarek 
rarek

Wiek: 44
Dołączył: 13 Lut 2009
Posty: 69
Skąd: http://egear.pl/
Wysłany: 2017-12-03, 19:07   

Z tym rozgrzewanie podczas łądowania to szału nie ma
ładowarka 10A 230vac daje 5A na pakiecie ;)
nawet na chdemo podniosła sie do 9,5st
wygląda na niedopracwane to zarządzanie temperaturą w Nissanie.
Trzeba poszukać jak włączyć zainstalowane grzałki w pakiecie.
_________________
24S LiFePO4 30Ah; 66s2p NiMH 6,5Ah;
26s2p 53Ah lipol; 8s5p 5,8Ah Li-ion;
http://egear.pl/
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,03 sekundy. Zapytań do SQL: 14