Prąd użytkowy z akumulatora samochodu |
Autor |
Wiadomość |
Karwoś
Dołączył: 20 Lis 2017 Posty: 138 Skąd: Podlasie
|
Wysłany: 2017-11-24, 20:48 Prąd użytkowy z akumulatora samochodu
|
|
|
Witam
Czy któryś z producentów oferuje coś takiego w standardzie??
Np mam dom a na nim instalację fotowoltaiczną np 6kW. Któregoś pięknego weekendu siedzę sobie na tarasie od rana do wieczora, piję browarka, zużycie prądu w domu znikome, samochód się ładuje - no i naładował na maxa (jako że piję browarka to nie jeżdżę. I sobie tak myślę - jutro też nie jadę - podłączam samochód inną wtyczką i wieczorkiem używam tylko tego prądu z akumulatorów a nie sieci.
Nissan to testował ale czy jest jakieś rozwiązanie seryjne ? |
_________________ 500e |
|
|
|
 |
PatrykS
Opel Ampera 2012r.

Dołączył: 23 Wrz 2015 Posty: 2072 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2017-11-24, 22:46
|
|
|
Karwoś napisał/a: | Nissan to testował ale czy jest jakieś rozwiązanie seryjne ? | Zdaje się że w Japonii Nissan sprzedaje stację dwukierunkową łączącą się z samochodem przez CHAdeMO. Inne rozwiązanie nie ingerujące zbytnio w instalację samochodu to przetwornica 12V DC -> 230V AC podłączana do akumulatora 12V w samochodzie. Po włączeniu zapłonu samochód może dać z głównego akumulatora do tego 12V około 1kW mocy. Zakłądając że średnio więcej nie potrzebujemy to możemy użyć np. takiej:
http://allegro.pl/przetwo...7055611158.html
Można jedno jej wejście podłączyć do sieci, drugie do akumulatora w samochodzie, a na wyjście dom (dom odłączony zupełnie od sieci) - ma tryb, w którym stara się brać maksimum prądu z akumulatora, a jak go zabraknie to przełącza na wejście sieciowe jak UPS. Kupiłem taką i będę testował niedługo.
Za kilka lat standardem będzie w samochodzie połączenie dwukierunkowe z siecią przez zwykłą wtyczkę i standardową ładowarkę/EVSE, przenośną lub ścienną - pierwsze takie samochody pojawią się pewnie za rok-dwa. W końcu w samochodzie jest potężny falownik o mocy ciągłej rzędu 50kW, zwykle trójfazowy. |
_________________ FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r. |
|
|
|
 |
Karwoś
Dołączył: 20 Lis 2017 Posty: 138 Skąd: Podlasie
|
Wysłany: 2017-11-24, 22:59
|
|
|
Takie podłączenie pod 12V byłoby dość na granicy. 1kW to trochę mało. Najlepszym rozwiązaniem byłoby gdyby chwilowo mogło obsłużyć do 10kW. Ale to już musiałoby brać prąd bezpośrednio z baterii.
Ostatnio mówiono mi o nowo wybudowanym domu zupełnie samowystarczalnym pod B-stokiem - Dom z fotowoltaiką ok 10kW + baterie magazynujące - zupełnie bez podłączenia do sieci. Gdyby tak dołożyć jeszcze prąd z baterii samochodu byłoby ciekawie. |
_________________ 500e |
|
|
|
 |
PatrykS
Opel Ampera 2012r.

Dołączył: 23 Wrz 2015 Posty: 2072 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2017-11-24, 23:46
|
|
|
Karwoś napisał/a: | 1kW to trochę mało. Najlepszym rozwiązaniem byłoby gdyby chwilowo mogło obsłużyć do 10kW. | Ta przetwornica chwilowo może dostarczyć do 9kW, co prawda akumulator musiałby dostarczyć jedyne 750A I to przy spadku do góra 10,5V - trzeba by więc ich tam połączyć kilka równolegle. Ale nie jestem pewien czy jest taka potrzeba - skoro prąd na działce jest to przy chwilowo większej potrzebie przetwornica dostarczy go z sieci, a przy średnim niskim poborze (pewnie rzędu 100-500W) 99% pójdzie z samochodu. Więc tak naprawdę zasilacze UPS 1kW na 12V (o wiele tańsze) mogą się równie dobrze sprawić co ta wielka przetwornica. |
_________________ FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r. |
|
|
|
 |
krawcu
Dołączył: 23 Cze 2015 Posty: 325 Skąd: Grodzisk Maz.
|
Wysłany: 2017-11-25, 21:59
|
|
|
Nowy Leaf podobno ma oferować takie rozwiązanie. Nawet jakąś brytyjską reklamę widziałem. |
|
|
|
 |
YANNOSICK
Ampera driver

Wiek: 38 Dołączył: 24 Sie 2015 Posty: 917 Skąd: Holland
|
Wysłany: 2017-11-26, 11:05
|
|
|
Na fejsbukowych grupach Volt-owców już chłopaki wyciągają prąd z baterii ale musiałbyś przewertować kilkaset postów żeby się dokopać bo ostatnio pisali o tym na okoliczność jakiegoś huraganu.
Może jakaś prądnica i pas transmisyjny na podniesione koło? |
_________________ Ładuję podczas parkowania! Nie parkuję by ładować!
 |
|
|
|
 |
wodnik7
Dołączył: 19 Sty 2016 Posty: 865
|
Wysłany: 2017-11-26, 11:30
|
|
|
Sono motors i ich prototyp Sion - samwidzialem, proste i dzialajace. Przetwornica 230V, a oprocz tego typ2 (gniazdo). |
|
|
|
 |
Karwoś
Dołączył: 20 Lis 2017 Posty: 138 Skąd: Podlasie
|
Wysłany: 2017-11-26, 13:03
|
|
|
Wydaje mi się że to nie może być trudne - prąd z baterii poprzez przetwornicę powinien mieć inną częstotliwość - w ten sposób będzie wypierał prąd z sieci - powinno działać tak jak prąd z falownika fotowoltaiki.
Ale ja tylko pochodzę z rodziny elektryków |
_________________ 500e |
|
|
|
 |
PatrykS
Opel Ampera 2012r.

Dołączył: 23 Wrz 2015 Posty: 2072 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2017-11-26, 23:44
|
|
|
Karwoś napisał/a: | Wydaje mi się że to nie może być trudne - prąd z baterii poprzez przetwornicę powinien mieć inną częstotliwość - w ten sposób będzie wypierał prąd z sieci - powinno działać tak jak prąd z falownika fotowoltaiki. | Dokładnie tak, tylko tak jak w falowniku częstotliwość musi mieć idealnie tą samą, natomiast napięcie ociupinkę wyższe, żeby prąd płynął w drugą stronę |
_________________ FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r. |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 1715 Skąd: Warszawa/Praga Płd.
|
Wysłany: 2017-12-03, 23:34
|
|
|
Dla posiadczy pojazdów ze złączem Chademo firma Setec przygotowała inwerter działający właśnie z tego złącza o mocy do 3kW
Cena niestety wysoka 3000 $
 |
_________________ https://www.facebook.com/mediapik/ |
|
|
|
 |
krawcu
Dołączył: 23 Cze 2015 Posty: 325 Skąd: Grodzisk Maz.
|
Wysłany: 2017-12-04, 11:13
|
|
|
Jaki jest sens robić Chademo o mocy mniejszej niż pokładowa ładowarka AC? |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 1715 Skąd: Warszawa/Praga Płd.
|
Wysłany: 2017-12-04, 11:49
|
|
|
Ale to nie jest ładowarka Chademo tylko inwerter dający ze złącza Chademo energię użytkową do awaryjnego zasilania domu |
_________________ https://www.facebook.com/mediapik/ |
|
|
|
 |
vwir
Vectrix, Leaf
Dołączył: 04 Paź 2016 Posty: 640 Skąd: Podkarpacie
|
Wysłany: 2017-12-04, 11:50
|
|
|
Jak dla mnie to takie 3kW jako awaryjne zasilanie domu w zupełności by wystarczyło. Jednak cena dośc wysoka. |
|
|
|
 |
krawcu
Dołączył: 23 Cze 2015 Posty: 325 Skąd: Grodzisk Maz.
|
Wysłany: 2017-12-04, 11:53
|
|
|
Aaaa... to nie spostrzegłem tego |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 1715 Skąd: Warszawa/Praga Płd.
|
Wysłany: 2017-12-04, 12:52
|
|
|
W sumie gdyby mieć samą wtyczkę to samemu sobie można zrobić coś takiego za niewielkie pieniądze - używając tylko któregoś z zasilaczy MeanWell ( miałem kiedyś zaznaczony w katalogu ale niestety skasowałem) który bez problemu przekształci DC 300 - 500 V na AC 240 V |
_________________ https://www.facebook.com/mediapik/ |
|
|
|
 |
drgrin
Drgrin

Dołączył: 04 Paź 2009 Posty: 273 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: 2017-12-04, 12:56
|
|
|
jas_pik napisał/a: | W sumie gdyby mieć samą wtyczkę to samemu sobie można zrobić coś takiego za niewielkie pieniądze - używając tylko któregoś z zasilaczy MeanWell ( miałem kiedyś zaznaczony w katalogu ale niestety skasowałem) który bez problemu przekształci DC 300 - 500 V na AC 240 V |
Oprócz wtyczki potrzebny jest jeszcze kawałek mikrokontrolera z kodem, który dogada się z autem i skłoni je do zamknięcia styczników w torze chademo |
|
|
|
 |
PatrykS
Opel Ampera 2012r.

Dołączył: 23 Wrz 2015 Posty: 2072 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2017-12-04, 14:05
|
|
|
drgrin napisał/a: | Oprócz wtyczki potrzebny jest jeszcze kawałek mikrokontrolera z kodem, który dogada się z autem i skłoni je do zamknięcia styczników w torze chademo | I odpowiednią wersję oprogramowania w samochodzie, która nie zburzy się na przepływ prądu w drugą stronę w czasie ładowania |
_________________ FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r. |
|
|
|
 |
piero
Dołączył: 09 Sty 2018 Posty: 34 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 2018-01-12, 22:34
|
|
|
Rozwiązanie Vehicle-2-Grid, o którym piszecie, w Wlk. Brytanii wprowadzają różni dystrybutorzy energii. Ovo szacuje, że zyski z niego dla sieci - pozwala zniwelować szczyty zapotrzebowania i gromadzić nadmiary ze szczytów OZE - będzie na tyle duże, że udostępniający właściciele aut będą ładować za darmo. Podobne rozwiązanie zapowiedział DriveElectric.
https://www.theguardian.c...nissan-leaf-ovo |
|
|
|
 |
|