SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
MIA Electric L
Autor Wiadomość
Maxxc 
MIA Electric L

Wiek: 34
Dołączył: 30 Gru 2017
Posty: 23
Skąd: Poznań
Wysłany: 2018-02-06, 17:34   

Witam,

wykorzystując kartę CAN - samoróbkę, wyciągnąłem podczas dzisiejszych przejazdów kilka danych na komputer przenośny.
W efekcie mogę stwierdzić, iż dynamiczny przejazd przez miasto, około 10km, w trybie "nie-eco", podniósł temperaturę baterii z -1 st. C. do +1 st. C.. Zużyło to około 10% pojemności baterii. Ładowanie baterii przez około 40 minut (ładowarka przy Lidlu w Poznaniu, z przejściówką - samoróbką typ 2 na "zwykłe" gniazdo 230V) podniosło temperaturę baterii do +5 st. C..
Sterownik główny MIA niestety nie przesyła ramki CAN do sterownika koców grzejnych baterii (którego nie mam i tak zabudowanego w pojeździe). Próba wysyłania ramki "udającej" ten kontroler nie przynosi żadnego efektu.
Szkoda, bo myślałem o stworzeniu własnego systemu grzania, komunikującego się ze sterownikiem głównym.
A może ktoś wie, jak można "wpisać" do sterownika głównego informację, że jest obecny sterownik koców grzejnych? Niestety z posiadanych protokołów CAN to nie wynika...

Edit: Po prawie 3 godzinach od ładowania, temperatura baterii spadła z 5 st. C do 3 st. C. Czyli bateria ma dużą pojemność cieplną lub/i dobrą izolację od otoczenia.

Pozdrawiam
Maxxc
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1575
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2018-02-07, 00:10   

Maxxc napisał/a:
Ładowanie baterii przez około 40 minut (ładowarka przy Lidlu w Poznaniu, z przejściówką - samoróbką typ 2 na "zwykłe" gniazdo 230V) podniosło temperaturę baterii do +5 st. C..

Odczytaj komunikaty w sieci CAN w czasie ładowania. Podejrzewam że w czasie jazdy lub postoju bez ładowania podgrzewanie baterii nie będzie działać .
Sprawdź też sygnały na linii K ( Francuzi byli tak przyzwyczajeni do sygnałów na linii K że z tego co zobaczyłem na schematach chyba i jakies sygnały są tam przesyłane.

Maxxc napisał/a:
Sterownik główny MIA niestety nie przesyła ramki CAN do sterownika koców grzejnych baterii (którego nie mam i tak zabudowanego w pojeździe). Próba wysyłania ramki "udającej" ten kontroler nie przynosi żadnego efektu.

A znalazłeś jakieś oznaczenia tego koca grzejnego żeby wiedzieć czego szukać ?
A może to jest sterowane zwykłym standardowym przyciskiem (włącznikiem) jak podgrzewane siedzenia i załączane przekaźnikiem przy włączeniu ładowania ?

Maxxc napisał/a:
Szkoda, bo myślałem o stworzeniu własnego systemu grzania, komunikującego się ze sterownikiem głównym.
A może ktoś wie, jak można "wpisać" do sterownika głównego informację, że jest obecny sterownik koców grzejnych? Niestety z posiadanych protokołów CAN to nie wynika...

jw
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
Maxxc 
MIA Electric L

Wiek: 34
Dołączył: 30 Gru 2017
Posty: 23
Skąd: Poznań
Wysłany: 2018-02-07, 11:32   

jas_pik napisał/a:

Odczytaj komunikaty w sieci CAN w czasie ładowania. Podejrzewam że w czasie jazdy lub postoju bez ładowania podgrzewanie baterii nie będzie działać .

Racja, nie pomyślałem o tym. Jestem przyzwyczajony do regularnego wysyłania wszystkich ramek po CAN. Przy okazji ładowania sprawdzę.

jas_pik napisał/a:

Sprawdź też sygnały na linii K ( Francuzi byli tak przyzwyczajeni do sygnałów na linii K że z tego co zobaczyłem na schematach chyba i jakies sygnały są tam przesyłane.

Po linii K komunikuje się tylko sterownik poduszki powietrznej.

jas_pik napisał/a:

A znalazłeś jakieś oznaczenia tego koca grzejnego żeby wiedzieć czego szukać ?

Zapytałem o typ kocy producenta pojazdu, jak również o możliwość zakupu tych elementów. Otrzymałem odpowiedź, że niestety nie mogą mi pomóc w tym temacie i dali namiar na Słoweńca, który we własnym zakresie zainstalował sobie system podgrzewania baterii. Niestety nie otrzymałem od niego odpowiedzi.
Ze schematu elektrycznego wynika jedynie, że koce są na 80V, sterowane osobno na każdej skrzyni bateryjnej. Moc kocy grzejnych mogę szacować jedynie na podstawie wartości zabezpieczeń, opisanych na schemacie.
Nie znając producenta i dokładnych parametrów kocy, pozostaje wykonać je na zamówienie, albo obłożyć skrzynie bateryjne rezystorami grzejnymi Telpodu.

jas_pik napisał/a:

A może to jest sterowane zwykłym standardowym przyciskiem (włącznikiem) jak podgrzewane siedzenia i załączane przekaźnikiem przy włączeniu ładowania ?

Ze schematów elektrycznych wynika, iż kocami grzejnymi steruje osobny kontroler, podłączony do magistrali CAN pojazdu. Spis ramek CAN zawiera również opis komunikacji pomiędzy sterownikiem głównym a sterownikiem kocy.

Pozdrawiam
Maxxc
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1575
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2018-02-07, 13:40   

A może zrób tak jak koledzy z Niemiec i zainstaluj Webasto a dodatkowy wentylator wyciągowy zamontuj aby wydmuchiwał zużyte powietrze własnie na akumulatory ?

Zwłaszcza że elektryczna grzałka w Mia jest dość niebezpieczna -, ma moc chyba 1,5 kW ale kilku użytkownikom już się spaliła.
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1575
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2018-02-10, 12:29   

W Niemczech w Mainz jest oficjalny dystrybutor samochodów i części do Mia.
Może z nim się kontaktuj - sprzedaje i ładowarki i akumulatory też :)
http://emobile-mainz.de/index.php
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
Maxxc 
MIA Electric L

Wiek: 34
Dołączył: 30 Gru 2017
Posty: 23
Skąd: Poznań
Wysłany: 2018-02-10, 13:02   

Witam,

dziękuję, napisałem do niego.

Kolejna garść spostrzeżeń dotyczących eksploatacji MIA:

W dniu wczorajszym, przy temperaturze powietrza -4 st. C, udało mi się 10km przejazdem nagrzać baterie z temperatury -4 st. C do 1 st. C, umożliwiającej ładowanie. Tryb jazdy "normalny", jazda "z logiką binarną pedału gazu", czyli: albo nie wciśnięty, albo wciśnięty do oporu. Kosztowało mnie to prawie 20% energii w bateriach.
I kolejne spostrzeżenie, którego wcześniej nie zauważyłem, jeżdżąc łagodnie, w trybie "eco". Wraz ze spadkiem napięcia baterii spada znacznie dynamika pojazdu. Poniżej 20% pojemności baterii praktycznie niemożliwa jest jazda "na trzy kreski prądu" - czyli ponad ok. 150A.
Do tego ostatnio dwa razy "zaliczyłem" komunikat "STOP, uszkodzenie elektroniki". Pierwszy raz przy dość dynamicznym ruszaniu z 9% energii w baterii. Drugi raz w analogicznej sytuacji, przy 12% energii w baterii. Wnioskować mogę, iż sygnały te pojawiają się przy chwilowym spadku napięcia baterii poniżej pewnego poziomu (nie wiem dokładnie jakiego, nie spojrzałem). Po wyłączeniu i ponownym włączeniu pojazdu - alarmy znikają.

Ładowanie baterii od 20% do 100% przy temperaturze zewnętrznej -4 st. C trwało 5,5 godziny. Temperatura baterii wzrosła od 2 st. C do 13 st. C. Ładowanie odbywa się prądem około 30A (prąd stały, płynący do baterii, a nie ten pobierany z gniazdka 230V :) ), ostatnie 0,5 godziny pobór prądu wynosi 0,5A (przy stanie baterii 99% - zapewne balansowanie ogniw). Jak układa się prąd w trakcie ładowania (zapewne maleje z czasem) - nie obserwowałem, była noc, wolałem się zdrzemnąć :) .
Po wzroście napięcia baterii do 86,68V ładowanie się zatrzymuje, wskazując 100% naładowania.
Przy ujemnej temperaturze otoczenia, bateria po 10 godzinach od naładowania ostygła z 13 st. C do -2 st. C.
Włączenie ogrzewania podczas ładowania (funkcja ogrzewania postojowego), powoduje spadek prądu ładowania o połowę (do około 15A), czyli wydłużamy sobie tym samym czas ładowania, przez godzinę ładując połową prądu.
W żadnej sytuacji nie pojawiają się ramki CAN do sterownika kocy grzejnych. Być może trzeba jakąś opcję "odblokować" w sterowniku pojazdu. Ale nie wiem jaką, jak i gdzie.
O ile oczywiście mój sterownik pojazdu ma oprogramowanie obsługujące ewentualne koce grzejne.

Pozdrawiam
Maxxc
  
 
     
Pir-serwis 


Wiek: 41
Dołączył: 11 Wrz 2010
Posty: 1121
Skąd: Ostrowiec
Wysłany: 2018-02-10, 17:17   

Ogrzewanie chyba możba zrobić z podgewaczy do podłogi, mata grzejna lazienkowa, mozna też naklejać podgrzewacze do lusterek dookoła baterii.
Do tego termostat.
Moce tego niewielkie wiec chyba bezpiecznik Ci wytrzyma.
Ja mam podgrzewanie 1.5kw ograniczone diodą (750w)bo siec by nie wyrobiła, grzeje płyn do 20st., razem z ładowaniem 4kw z sieci.
_________________
Blog - Konwersja ICE na BEV - Daewoo Tico vs Citroen BX

Saxo 4os 5D Electrique
Saxo Van Electrique
P106 4os Electrique
P106 4os 5D Electrique
 
     
Maxxc 
MIA Electric L

Wiek: 34
Dołączył: 30 Gru 2017
Posty: 23
Skąd: Poznań
Wysłany: 2018-02-10, 19:23   

Witam,

nie chciałbym plątać dookoła baterii napięcia 230V z sieci.
W schematach koce były zasilane z baterii lub/i ładowarki (80V), zabezpieczone bezpiecznikami 10A i 15A. Czyli moce to co najwyżej 800W (mały) i 1200W (duży).
Myślałem nad rezystorami grzejnymi, przyklejonymi od zewnątrz obu skrzyni bateryjnych, na przykład takich:
https://www.tme.eu/pl/det...br-619-12-20-2/
Przykleić na Distal, połączyć w grupy szeregowo, na napięcie nominalne 84V.
Sterowanie po CAN, na przykład jeżeli załączona ładowarka i baterie mają poniżej 2 st. C, to załącz grzanie - z kontrolą temperatury powierzchni skrzyni, np. nie więcej niż 10 st. C. Jeżeli bateria ma poniżej 2 st. C i nie jest w trybie ładowania, to żądanie grzania z przycisku i tylko wtedy, jeżeli w bateriach jest co najmniej 20% energii.

@Pir-serwis, masz lepiej, bo masz grzanie płynem, ja mam baterie luzem włożone do skrzynki i tyle...

Pozdrawiam
Maxxc
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1575
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2018-02-10, 19:56   

W starych PSA to było łatwe bo napięcie nominału akumulatorów to 120 V nominał :)
Te rezystory mogą być fajne ale chyba nie na zewnątrz ale lepiej je dać wewnątrz pudeł pod ogniwami będą się wtedy wszystkie równomiernie nagrzewać . . Skoro napięcie nominalne masz jako około 1/3 napięcia sieci to każdy typ grzałki rezystancyjnej będzie grzał i oddawał około 1/3 mocy . Sterowanie sądzę że lepiej zrobić ręczne i działające tylko wtedy gdy ładujesz i temperatura jest poniżej 0 stopni. Jeśli nagrzejesz je do około 20 stopni to nie wychłodzą się szybko. Wg mnie grzanie w czasie jazdy nie jest konieczne bo wtedy wzrost temperatury może być niebezpieczny.
Na razie proponuję instalację jakiegoś termometru mierzącego temperaturę akumulatorów - chyba że już uda ci sie to odczytywać z CAN . Ale myślę że i tak warto sprawdzać czy temperatura pokazywana w sieci CAN jest zgodna z temperaturą z termometru.
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
Maxxc 
MIA Electric L

Wiek: 34
Dołączył: 30 Gru 2017
Posty: 23
Skąd: Poznań
Wysłany: 2018-02-10, 20:22   

Witam,

Mocy to przy 80V będzie 1/9, w porównaniu tej przy 230V(no, 240V). 1/3 napięcia, 1/3 prądu, a P=U*I. :)

Nie mam na razie możliwości ściągnięcia skrzyń bateryjnych, żeby w nich pogrzebać. Tak więc w założeniach równomiernie bym obie skrzynie obłożył dookoła takimi rezystorami (kilkanaście/kilkadziesiąt sztuk na skrzynię). Z kanału da radę to zrobić.
Nagrzewać baterie chcę jedynie do 1-2 st. C, żeby dało się ładować.
Dlaczego chciałem dogrzewać również poza ładowaniem - bo poniżej 1 st. C nie mam również hamowania odzyskowego (zawsze to jakieś wydłużenie zasięgu i utrzymanie temperatury baterii).
Baterie nagrzewają się od jazdy naprawdę powoli (a i jeżdżę zasadniczo bardzo łagodnie), tak więc nie obawiałbym się przegrzania.

Z temperaturą z CAN jest jeden podstawowy problem - podana jest tylko jedna temperatura baterii. A skrzynie są dwie, natomiast w ramkach CAN przesyłanych pomiędzy oboma skrzyniami bateryjnymi nie mogę odnaleźć jawnie przesyłanych temperatur poszczególnych skrzyń.

Już od jakiegoś czasu jeżdżę z netbookiem, podłączonym do CAN ze złącza OBD, tak więc monitoring mam na bieżąco.
Obecnie, w chwilach wolnych, składam mały sterownik, który będzie te dane wyświetlał na małym LCD, żebym nie musiał wozić komputera.

Pozdrawiam
Maxxc
  
 
     
Slawek 

Wiek: 42
Dołączył: 23 Sie 2017
Posty: 91
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2018-02-10, 20:57   

Bateria szybko traci ciepło, może na zimę naklej matę izolacyjną samoprzylepną, myślę że grubość 15mm wystarczy
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1575
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2018-02-10, 21:36   

I to będzie szybsza i prosta operacja , za miesiąc zacznie już być cieplej :)
Może to i dobry pomysł dla naszych "trojaczków" ?
Poczekam na zrobienie recalli i zobaczę co da opatulenie aku w "trojaczkach" zwłaszcza że one maja aktywne chłodzenie klimatyzacją
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1081
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-02-10, 21:44   

Z jakiego materiału są skrzynie? Grzanie płynem jest dużo bezpieczniejsze (zapewnia większą równomierność temperatury). Jak skrzynie są szczelne można je zalać np. olejem silikonowym.
 
     
Maxxc 
MIA Electric L

Wiek: 34
Dołączył: 30 Gru 2017
Posty: 23
Skąd: Poznań
Wysłany: 2018-02-10, 22:03   

Witam,

rzeczywiście zacznę od zaizolowania termicznie skrzyń.

Pod tym adresem jest artykuł/referat (co prawda nieco niezgodny z prawdą/rzeczywistością ):
http://sjsutst.polsl.pl/a...7_Lebkowski.htm
W nim są zamieszczone zdjęcia skrzyń (rys. 6) i pokazana ich budowa (rys. 7).

Dla nie lubiących czytać - w skrzyniach są umieszczone prostopadłościenne ogniwa i elektronika nadzorująca (kontroler/BMS). Skrzynie mają poszycie aluminiowe.

Zalanie skrzyń olejem raczej nie byłoby zatem dobrym rozwiązaniem.
Patrząc na konstrukcję skrzyń/pojazdu, nie za bardzo chcę też demontować całość. Póki działa, to lepiej nie ruszać, bo jeszcze po ponownym złożeniu pozostaną części zapasowe/zamienne/zbędne. :)

Pozdrawiam
Maxxc
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1575
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2018-02-10, 22:30   

Maxxc napisał/a:
rzeczywiście zacznę od zaizolowania termicznie skrzyń.

W szczególności od strony dolnej płyty
Pokazany kiedyś spsób ogrzewania wnętrza przez termowentylator może zadziałać bo musi być gdzieś w kabinie dostęp od góry.

Maxxc napisał/a:
po ponownym złożeniu pozostaną części zapasowe/zamienne/zbędne. :)

Prawa Murphego sa zawsze aktualne :) Jak pamiętam pochodzi z lotnictwa . A kończyło sie tak: A urzadzenie wciąż działa :) lub tak A masa urządzenia się zmniejszyła i to wcale nie w wyniku korozji :)

Skoro taka jest konstrukcja tych skrzyń to muszisz zainstalowac dwa termometry - bo warunki termiczne sa rózne - ze względu na pracę ładowarki w mniejszej skrzyni bo ewnidentnie sa zupełnie rózne zwłaszcza w czasie łądowania.
Wg mnie nie jest to dobry pomysł - lepiej by było gdyby to miejsce było wykorzystane na dodatkowe ogniwa a ładowarka była zupełnie osobna. Zapewne warto w tym względzie poprawić konstruktorów
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 1861
Skąd: Gdańsk

Wysłany: 2018-02-11, 08:32   

Maxxc napisał/a:
Mocy to przy 80V będzie 1/9, w porównaniu tej przy 230V(no, 240V). 1/3 napięcia, 1/3 prądu, a P=U*I.
Z tą 1/3 prądu nie będzie tak dokładnie, bo przy mniejszej mocy grzałka rozgrzeje się do niższej temperatury, stąd będzie miała niższą rezystancję i prąd będzie jedak nieco większy.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
Maxxc 
MIA Electric L

Wiek: 34
Dołączył: 30 Gru 2017
Posty: 23
Skąd: Poznań
Wysłany: 2018-02-11, 09:18   

Witam,

ech, jak już wchodzimy w takie szczegóły, to zależy to od materiału grzałki.
Nie wszystkie są mocno nieliniowymi rezystorami, niektóre zachowują się zgodnie z R=U/I. Chyba, że bierzemy pod uwagę tzw. grzejniki z funkcją emisji światła, te są bardzo mocno nieliniowe. :) Ale dają dużą moc z małych wymiarów. Może to jest jakieś rozwiązanie, od razu podświetlenie spodu pojazdu, +100 do lansu :-P ?

Wracając do tematu akumulatorów.



Patrząc na konstrukcję skrzyni wewnątrz, to problematyczne wydaje się upchnięcie grzałek pomiędzy akumulatory, jak również pomiędzy akumulatory a obudowę skrzyni.
Lepsze wydawałoby się ogrzewanie ciepłym powietrzem, ale z kolei trudno upchnąć w bezpieczny sposób grzałkę i wentylator. Według przywołanego przez Kolegę jas_pik zdjęcia, wystarczyć może ogrzewanie termowentylatorem skrzyni bateryjnych od zewnątrz. Pytanie tylko, na ile takie rozwiązanie realnie podgrzeje akumulatory, a na ile oszuka czujnik temperatury, umieszczony wewnątrz skrzyni - który nagrzeje się od górnej pokrywy skrzyni znacznie szybciej, niż same ogniwa.

Odnosząc się do poruszonej kwestii dołożenia większej ilości ogniw. Problemem może być masa własna pojazdu (850kg) i jego DMC (1201 kg). Na 4 osoby i ewentualny bagaż mamy 351kg. Stąd dołożenie ogniw będzie się wiązać ze zmniejszeniem ilości przewożonych osób. Lepiej chyba zastosować dokładany, demontowalny pakiet o masie około 50kg do bagażnika, nad którym już się zastanawiałem.

Pozdrawiam
Maxxc
 
     
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1081
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-02-11, 15:37   

Jak skrzynie są alu, to można owinąć je rurkami z cieczą i przykleić silikonem (stosunkowo dobrze przewodzi ciepło i jest elastyczny, a mogą wystąpić naprężenia termiczne). W rurce można puścić płyn, albo użyć rurki z pleców lodówki i coś takiego http://files.danfoss.com/...hced100b702.pdf albo sprężarki od klimy napędzanej silnikiem elektrycznym. Można też użyć modułów Peltiera. Dokładany pakiet to jest dobre rozwiązanie (można go używać do innego pojazdu, albo np. powerwall-a)
  
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1575
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2018-02-13, 16:57   

Fajny GIF :)
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
Maxxc 
MIA Electric L

Wiek: 34
Dołączył: 30 Gru 2017
Posty: 23
Skąd: Poznań
Wysłany: 2018-02-13, 21:08   

Witam,

GIF całkiem sympatyczny.

W temacie grzania, dziś zakupiłem używane koce grzejne (same koce, bez okablowania i sterownika) do MIA z Niemiec.
Dziękuję za kontakt Koledze jas_pik.

Przy okazji dowiedziałem się, że koce najlepiej sterować ręcznie, z wyłącznika, bez kontrolera, bo było to dość niedopracowane rozwiązanie.

Instrukcja montażu systemu grzania baterii do MIA:
Link

Pozdrawiam
Maxxc
Ostatnio zmieniony przez Maxxc 2018-02-13, 21:22, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 1575
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2018-02-13, 21:15   

No to czas pewnie na zarejstrowanie sie na francuskim forum uzytkowników MIA i dodanie znacznika na mapie aby był tez z Polski użytkownik :)
Mapa

Rozmawiał dziś z moim kolegą z Francji równiez w temacie samochodów lektrycznych.
Przekazał mi ciekawe informacje dotyczące pewnych zabezpieczeń akumulatorów MIA
Postaram się wkleic tłumaczenie informacji
Cytat:

Producentem akumulatorów do MIA jest firma E4V która przygotowała specjalne zabezpieczenia dla pakietów akumulatorów 12 kWh w celu zapewnienia bezpieczeństwa i trwałości tych akumulatorów.
Układ sterowania baterią BMS mają dodatkowe zabezpieczania które w pewnych warunkach , tymczasowo lub trwale wyłączyć przekaźnik wewnątrz BMS-u, na przykład, jeśli stan naładowania akumulatora napędowego jest poniżej 5% aby nie nastąpiło nieodwracalne uszkodzenie pakietu.

Następne tymczasowe odłączenie pakietu nastąpi gdy akumulator roboczy 12 V ma napięcie niższe niż 8,5 V, jeśli następować będzie próba włączenia napędu to po 10 próbie załączenia BMS odłączy zasilanie na stałe i konieczna będzie interwencja serwisu.

Akumulator serwisowy 12 V jest automatycznie ładowany z akumulatora trakcyjnego nawet w przypadku dłuższych przestojów ale żeby takie ładowanie się odbywało wszystkie drzwi pojazdu musza być zamknięte Jeśli kontroler wykryje iż któryś stycznik drzwiowy będzie otwarty i napięcie akumulatora trakcyjnego będzie poniżej 20% to przetwornica dc/dc do ładowania akumulatora zostanie odłączona i akumulator pokładowy przestanie być ładowany .
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
Ostatnio zmieniony przez jas_pik 2018-02-13, 21:30, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
Maxxc 
MIA Electric L

Wiek: 34
Dołączył: 30 Gru 2017
Posty: 23
Skąd: Poznań
Wysłany: 2018-02-13, 21:24   

Witam,

o ile po angielsku coś napiszę, po niemiecku też (z użyciem słownika), to język francuski jest dla mnie kompletnie niezrozumiały. Dobrze chociaż, że francuskie schematy elektryczne mają takie same symbole jak u nas :)

Edit:
Co do informacji o zabezpieczeniach akumulatorów w MIA, to o permanentnej blokadzie baterii przez system nadzorujący wspomniane było w przywołanym przeze mnie referacie o MIA.
Dokładna informacja, w jakiej sytuacji to może się zdarzyć, jest bardzo istotna, będę wiedział, na co uważać...

W temacie ładowania akumulatora 12V.
Realnie doładowuje się on przy załączonym styczniku baterii (czyli - wybranym kierunku), gdyż przetwornice 80V/12V są przyłączone za stycznikiem. Otwarcie drzwi wymusza przejście w stan "kierunek neutralny", co jednocześnie rozłącza stycznik baterii.
Należy zaznaczyć, iż przy wyłączonym pojeździe, akumulator 12V nie jest ładowany z akumulatora trakcyjnego (nie pracują wtedy przetwornice).

Pozdrawiam
Maxxc
  
 
     
Maxxc 
MIA Electric L

Wiek: 34
Dołączył: 30 Gru 2017
Posty: 23
Skąd: Poznań
Wysłany: 2018-02-16, 18:57   

Witam,

Koce grzejne dotarły.

Edit: Coś nie mogę wrzucić pliku z "dysku Google" jako IMG, więc wstawiam URL:

Zdjęcie

Stan, hmm... Napiszę neutralnie, iż mocno średni. W jednym już lutowałem miedź, bo był rozerwany przy zacisku.

Ale jest inna kwestia, razem z kocami miały przyjść maty izolacyjne pod te koce. Nie przyszły.
Stąd pytanie do ogółu - co będzie najlepszą izolacją pod taki koc?
Według instrukcji kładzie się na płytę spodnią tą izolację, na to koc grzejny (grubość pomijalna), podnosi się baterię 4mm na podkładkach i przykręca (jak się komuś chce spojrzeć, jest to opisane i pokazane na przywołanym przeze mnie kilka postów wyżej pdf-ie.
Czy mata ze spienionej gumy o grubości powiedzmy 6mm będzie odpowiednia jako izolacja? Temperatura pracy do 90 st. C, pytanie tylko, czy się ugnie o 2mm.

Edit:
przy każdym kocu jest termistor, wyznaczę w przybliżeniu charakterystykę, żeby móc sterować temperaturą.
Parametry kocy/mat są następujące:
mała 80V 450W
duża 80V 950W

Pozdrawiam
Maxxc
  
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 245
Wysłany: 2018-02-18, 07:29   

Z tym grzaniem baterii to ostrożnie , z mojego doświadczenia wynika ,że ugotować baterie jest bardzo łatwo.
Ja użytkuje samochód bez garażu i przy tem. na zew. 0C batrie przy codzienym ładowaniu mają około 15C z wyłączonym chłodzeniem.
Przy -5C na zew. tem baterii to około 10C.
Należy codziennie jeżdzić ,ładować to wystarczy.
Twoje baterie są lekkie w stos. do moich więć będą się bardziej grzały przy intensywnym użytkowaniu.
 
     
Maxxc 
MIA Electric L

Wiek: 34
Dołączył: 30 Gru 2017
Posty: 23
Skąd: Poznań
Wysłany: 2018-02-18, 10:01   

Witam,

@wik6, oczywiście, będę bardzo ostrożny.
Potrzebuję podgrzać tylko baterie powyżej zera po podłączeniu do sieci, w celu naładowania. Inaczej ładowanie nie wystartuje.
Przy czym, żeby baterie podgrzać, to naprawdę muszę się postarać. Podczas łagodnej jazdy, to przez 10km po mieście podniosę ich temperaturę o 1-2 stopnie. W efekcie, jeżeli jest w okolicy zera w dzień, w nocy ujemna temperatura, to mogę zapomnieć o możliwości ładowania bez wstawienia MIA na kilka godzin do ogrzewanej hali/garażu. Ten typ tak ma.
Stąd zakup mat grzejnych i chęć ich zabudowania z własnym systemem sterowania.

Pozdrawiam
Maxxc
  
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 12