SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Dodatkowy elektryczny napęd w lawecie trójosiowej.
Autor Wiadomość
Piotrx 

Dołączył: 27 Maj 2018
Posty: 8
Skąd: Olsztyn
  Wysłany: 2018-05-27, 02:28   Dodatkowy elektryczny napęd w lawecie trójosiowej.

Witam wszystkich.
Trafiłem na forum poszukując informacji na temat napędów elektrycznych.
Chciałbym poradzić się w sprawie dodatkowego napędu na trzecią oś lawety.
A konkretnie jak rozwiązać synchronizację prędkości wału napędowego (od skrzyni biegów silnika spalinowego) dochodzącego do środkowej osi lawety z obrotami silnika elektrycznego napędzającego ostatnią oś.
Kupiłem starego mercedesa 207d z silnikiem 2.4d. Lecz niestety przy pracach polowych muszę jeździć po nieutwardzony drogach po których często się zawiesza na tylnej dodatkowej osi co co wręcz uniemożliwia pracę. Zamierzam zmienić wleczoną dodatkową oś na taką samą jaka jest oryginalna napędowa w mercedesie 207d by zgadzały się mechanizmy roznicowe na obu osiach. I zamontować na niej załączany przy małych prędkościach napęd elektryczny.
Czy może ktoś spotkał się z takim rozwiązaniem lub mógłby coś doradzić?
Wszelkie sugestie i podpowiedzi mile widziane.
Pozdrawiam
 
 
zeeltom 


Wiek: 60
Dołączył: 05 Mar 2009
Posty: 1194
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2018-05-27, 05:57   

Jak się zawiesza, to ma za nisko, załóż większe opony, albo podnieś zawieszenie, to cię to taniej wyjdzie.
_________________
http://pojazdyelektryczne.org
 
 
EVgarage 


Dołączył: 06 Kwi 2015
Posty: 362
Skąd: Poznań
Wysłany: 2018-05-27, 09:34   

Nie w tym rzecz. Jeśli oś napędowa jest w środku to zawsze będzie się "wieszać" na nierównościach. Po zamontowaniu większych opon z kolei tylna oś nie będzie miała kontaktu z podłożem i nie będzie nic warta. Montując większe opony na obie tylne osie nic się nie zmieni. A wątpię, żeby możliwa była modyfikacja zawieszenia, żeby znacząco zwiększyć artykulację zawieszenia w takim wehikule...

Obroty silnika el. nie są aż tak istotne skoro ma tylko wspomagać przy niskich prędkościach. Sterowanie jest natężeniem prądu i to ma znaczenie. Jeśli chcesz użyć niedużego silnika to warto, żeby przełożenie dyfra było jak najbardziej redukujące ale później koneiczny jest mechanizm rozłączający silnik od dyfra, żeby podczas normalnej jazdy zbyt wysokie obroty go nie zniszczyły.
 
 
Piotrx 

Dołączył: 27 Maj 2018
Posty: 8
Skąd: Olsztyn
Wysłany: 2018-05-27, 14:37   

Dziękuję za zainteresowanie :)
Tak właśnie jest ze na nierownym terenie środkowa oś nie ma kontaktu z podlozem. Myślałem o poduszkach pneumatycznych które unosiły by tylną oś a zwiększały wysunięcie środkowej osi napędowej. Lecz uznałem ze dorobienie napędu na ostatnią oś będzie lepszym rozwiązaniem dla obciążone pojazdu.
 
 
Piotrx 

Dołączył: 27 Maj 2018
Posty: 8
Skąd: Olsztyn
Wysłany: 2018-05-27, 15:01   

Silnik spalinowy ma około 43 KW, masa całkowita wraz z ładunkiem do 3.5 tony, z przyczepa do 5.5t. Silnik elektryczny chciałbym by wspomagał do około 20-30 km na godzine.
Przy takich prędkościach lepiej byłoby zsynchronizować prędkość kół? Czy są jakieś urządzenia które by mogły w tym pomóc na podstawie obrotów wału napędowego lub innego elementu układu zasilanego silnikiem spalinowym?
Czy zwracać uwagę na jakieś konkretne silniki i sprzegla między nim a przekładnia?
 
 
zeeltom 


Wiek: 60
Dołączył: 05 Mar 2009
Posty: 1194
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2018-05-27, 19:29   

Podejrzewam, że synchronizację obrotów da się zrobić na drodze elektronicznej. Wystarczą impulsy z ciągnika i z silnika w przyczepie, do tego jakiś układ porównujący te dane i sterujący pracą silnika elektrycznego. To pewnie coś prostego do zrobienia na atmedze, czy innym procesorze, ale to już muszą się wypowiedzieć osoby zajmujące się programowaniem takich wynalazków.
_________________
http://pojazdyelektryczne.org
 
 
Piotrx 

Dołączył: 27 Maj 2018
Posty: 8
Skąd: Olsztyn
Wysłany: 2018-05-27, 22:43   

Nie chodzi mi o ciagnik z przyczepą :) Chodzi o zrównanie obrotów wału napędowego napędzającego środkową napędową oś i silnika elektrycznego napędzającego trzecią oś mercedesa. Ewentualnie jeśli by została użyta przekładnia przy silniku elektrycznym układ powinien uwzględnić jej przelozenie.
Jak to jest rozwiazane w hybrydowych układach w których silnik spalinowy napędza przednia oś o tylną elektryczny?
Z jakich elementów powinien składać się taki układ?
 
 
zeeltom 


Wiek: 60
Dołączył: 05 Mar 2009
Posty: 1194
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2018-05-28, 04:22   

U Ruskich, to by dołożyli zębaki do kół i sobie łańcuchem spięli oba koła :)
Koszt dwóch porządnych łańcuchów i 4 zębatek, jakieś dwa napinacze plus trochę spawania, czy wiercenia ;)
Po co się pchać w zbędne koszty? ;)
_________________
http://pojazdyelektryczne.org
 
 
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1191
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-05-28, 06:49   

EV garage napisał, że nie trzeba niczego synchronizować. Silnik dopasuje sam obroty do możliwości (obciążenia) i prądu jakim jest zasilany (w przypadku silników indukcyjnych lub bldc jest informacja zwrotna o obrotach silnika, ale ona idzie do kontrolera tegoż silnika i on "wie" co ma robić).
 
 
zeeltom 


Wiek: 60
Dołączył: 05 Mar 2009
Posty: 1194
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2018-05-28, 09:10   

OK, wyłączam si e z dyskusji, są lepsi znawcy ode mnie :)
_________________
http://pojazdyelektryczne.org
 
 
Piotrx 

Dołączył: 27 Maj 2018
Posty: 8
Skąd: Olsztyn
Wysłany: 2018-06-13, 15:26   

gienek333 napisał/a:
EV garage napisał, że nie trzeba niczego synchronizować. Silnik dopasuje sam obroty do możliwości (obciążenia) i prądu jakim jest zasilany (w przypadku silników indukcyjnych lub bldc jest informacja zwrotna o obrotach silnika, ale ona idzie do kontrolera tegoż silnika i on "wie" co ma robić).


Witam
Dość ciężko znaleźć jakiś konkretny opis działania takiego układu. Szukałem tez jak to jest konkretnie zrobione przy napędach hybrydowych w których koła przednie są napędzane silnikiem spalinowym a tylne elektrycznym. Jak jest rozwiazane sterowanie i td. Tez nie znalazłem. Czy może ktoś mógłby napisać lub zamieścić odnośnik do strony na ktorej jest opisane jak działa taki układ w którym silnik elektryczny dopasowuje się do spalinowego. I np podać jakiś przykładowy zestaw elementów potrzebnych by on funkcjonował?
Pozdrawiam.
 
 
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1191
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-06-13, 23:02   

Zasada działania jest prosta, każdy silnik (elektryczny czy spalinowy) wytwarza moment (siłę działającą na pojazd, jeżeli są skierowane (te siły) w tą samą stronę to się dodają http://sciaga.pl/tekst/23...namiki_newtona, ja tego uczyłem się w podstawówce ;) . Jak dwie osoby pchają samochód, to nie potrzeba do tego komputera. Można też rozważyć silnik hydrauliczny.
  
 
 
RadekNet 
Nissan Leaf 24kW

Dołączył: 15 Gru 2010
Posty: 68
Skąd: Sligo (Ire)
Wysłany: 2018-06-19, 11:56   

Chodzi Ci o coś takiego?

https://www.wired.com/2012/08/hybrid-conversion/

http://in-wheel.com/
 
 
Piotrx 

Dołączył: 27 Maj 2018
Posty: 8
Skąd: Olsztyn
Wysłany: 2018-06-20, 01:25   

Właśnie o coś podobnego mi chodziło :) Dziękuję za odnośnik do strony. Ja rozważam pojedynczy silnik podłączony w miejsce przyłączenia wału napędowego do tylnej osi.
I zastanawiam się jak to rozwiązać. O napędzie hydraulicznym także myślałem.
Pozdrawiam
 
 
Piotrx 

Dołączył: 27 Maj 2018
Posty: 8
Skąd: Olsztyn
Wysłany: 2018-06-21, 18:01   

RadekNet napisał/a:
Chodzi Ci o coś takiego?

https://www.wired.com/2012/08/hybrid-conversion/

http://in-wheel.com/


Czy może orientujesz sie jakich użyć elementow które wspomagały by samochód w pokonywaniu nierownościany gdy zawiesi się na zewnętrznych osiach? Lub podczas podjazdu pod wzniesienie gdy zaczynają się ślizgać koła napędowe środkowej osi? Chodzi mi o coś takiego że w takim przypadku mogę włączyć silnik elektryczny napędzającym tylną oś a jeszcze lepiej gdybym mógł go włączyć wjeżdżając w trudniejszy teren a samochód sam dostosowywał by prędkość silnika elektrycznego do prędkości jazdy lawety nawet podczas braku styczności kół srodkowej osi zasilanej silniki spalinowym. (laweta czasem wiesza się np. przejeżdżając powoli przez progi zwalniające lub zjeżdżając z krawężnika). Może macie jakiś pomysl jak to rozwiązać? (nie kupująć innej lawety i nie usuwając trzeciej osi ;) )
Pozdrawiam.
 
 
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1191
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-06-21, 23:08   

Jeżeli to ma być wspomaganie przy małych prędkościach, to ja bym kombinował z hydrauliką. Silniki mają duży moment (nie trzeba przekładni) można kupić za grosze (używki, bo nie mają miedzi). Zasilić można pompą elektryczną, albo z paska, można zrobić hybrydę (są akumulatory hydrauliczne), kiedyś kombinowałem z autobusami miejskimi.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,06 sekundy. Zapytań do SQL: 12