SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Honda CRX - Sportowa hybryda
Autor Wiadomość
lukash.crx

Dołączył: 25 Cze 2018
Posty: 4
Wysłany: 2018-06-27, 15:32   Honda CRX - Sportowa hybryda

Witam serdecznie,

Chciałbym przedstawić tutaj pokrótce moją wizję stworzenia sportowego auta hybrydowego na bazie Hondy CRX II GEN.

Moim celem jest stworzenie hybrydy, której podstawowym zadaniem będzie uzyskiwanie momentalnego przyśpieszenia w 2 sytuacjach:
1. startu zatrzymanego - czyli osiąganie maksymalnego przyśpieszenia w przedziale 0-100 km/h oraz 0-200 km/h
2. startu lotnego - czyli możliwość dołączania napędu elektrycznego w dowolnym momencie (głównie przy wychodzeniu z zakrętów) gdy prędkość spada i należy znowu momentalnie przyśpieszyć

Ten elektryczny boost miałby działać trochę jak NOS - dawać istotny wzrost mocy/momentu przez krótki czas - zakładam, że ok. 5s a maksymalnie 10s. W związku z tym zakładam, że dzięki temu akumulatory nie muszą być bardzo duże.

Podstawowym celem jest budowa napędu, który ma umożliwiać krótkotrwałe przyśpieszanie na silnikach elektrycznych do momentu aż silnik spalinowy nie przejmie głównej roli. Determinuje to priorytety wobec konstrukcji:

1. Moment obrotowy - możliwie najwyższy (peak torque)
2. Moc - mniej istotna
3. Zasięg - mniej istotny - doładowywanie akumulatorów może następnować w trakcie niekorzystania z napędu elektrycznego
4. Możliwość uzyskiwania prędkości w granicach do 150 km / h (raczej od tych prędkości główną rolę może pełnić silnik spalinowy)

Konstrukcja
- zachowanie zmodyfikowanego napędu konwencjonalnego - silnik spalinowy K20/K24 - moc i moment w przedziale 300-350 KM/Nm. Silnik wysokoobrotowy który kręci się do 8000 obr / min
- dodanie silnika/silników elektrycznych na tylną oś generujących ok. 300 / 400 Nm momentu (peak torque)

Budżet samej części elektrycznej - około 50-70 000 zł

I tutaj miałbym prośbę o opinie doświadczonych forumowiczów:

1. Jaki silnik/silniki wybrać? Zastanawiałem się nad wieloma silnikami ale w każdym przypadku są plusy i minusy, które chciałbym przedstawić:

Silniki A/C
Tesla small motor
Sprawdzona konstrukcja, dobre parametry, dobra gęstość, zintegrowany z inwerterem, łatwa integracja z półosiami tylnymi, cena ok. 25 tys. zł (ale już z inwerterem, wózkiem i półosiami).
Większy motor to 40 tys.

Brusa - zdecydowanie za drogi - nie da się za bardzo kupić
YASA - zdecydowanie za drogi - nie da się za bardzo kupić
Bosch SMG 180/120 - nieznana cena - nie wiadomo czy można kupić
Siemens SIVETEC - nieznana cena - nie wiadomo czy można kupić

Emrax 228 EMRAX
Ciekawym silnikiem w granicach ok. 10 tys. (jak mi się wydaje jest Emrax 228 ale mam parę wątpliwości:
peak power - 100 KW
peak torque - 240 Nm
mass - 12 kg!

Mając to na uwadze dwa silniki o wadze 24kg generowałyby 480 Nm peak i 250 Nm continous torque.

No i tu zaczynają się moje wątpliwości - wszystko na papierze wygląda cudownie (podobnie jak YASA) ale niestety nie znalazłem zbyt wiele praktycznych zastosowań ani opinii z zastosowania tych silników w pojazdach (Youtube to parę filmików z testów silnika na wolnych obrotach) fora też nie dają zbyt wielu odpowiedzi. Firma to dawny Enstroj - adres pokazuje że nie jest to jakaś wielka firma ale głowy uciąć sobie nie dam. Wygląda jak super rozwiązanie ale czy naprawdę tak jest - będę wdzięczny za opinie!

Silniki D/C
Wydaje mi się, że zastosowanie silnika/silników DC też mogłoby być dobrym rozwiązaniem (jeśli chodzi o moment obrotowy potrzebny przez około 5-10 sekund). Nie mam jednak dobrego rozeznania więc byłbym wdzięczny za podpowiedzi

Jedną rzecz ciekawą jaką znalazłem to chiński zestaw BLDC QS Motors 8kW x 2 silniki (20kW peak) peak torque to niby aż 350 Nm QSMotors
Jest to zestaw zawiera 4 silniki i kontrolery itp. i kosztuje ok 5000 USD co wydaje się bardzo dobrą ceną

To tyle na początek. Muszę przyznać, że projekt jest długoterminowy ale jest to moje marzenie, które zamierzam zrealizować więc będę wdzięczny za każdą pomoc i komentarze!

Pozdrawiam
Lukasz
 
 
EVgarage 


Dołączył: 06 Kwi 2015
Posty: 374
Skąd: Poznań
Wysłany: 2018-06-28, 07:59   

Jeśli jesteś kozakiem w dziedzinie mikrokontrolerów, elektroniki i inżynierii wstecznej to oczywiste, że napęd z Teslli będzie najlepszy. Jednak nawet w takich okolicznościach uruchomienie go to nie będzie takie izi.
Z wymienionych silników interesowałbym się jedynie Emraxem. DC a BLDC w szczególności to można w ogóle zapomnieć.

Ja bym to rozwiązał inaczej - silnik elektryczny połączony z wałem spalinowego. Co prawda wówczas skrzynia jest mocniej obciążona i nie ma napędu na 4 ale łatwiej wszystko ogarnąć i da się zmieścić w założonym budżecie.
 
 
lukash.crx

Dołączył: 25 Cze 2018
Posty: 4
Wysłany: 2018-07-05, 11:26   

Dzięki za odpowiedź - kozakiem nie jestem ale zakładam, że takowi są w Polsce. Ja mogę ogarniać sprawy od strony mechanicznej ale nie elektrykę, także to chciałbym komuś zlecić.

Jeśli chodzi o silniki Emrax to jestem mocno sceptyczny czy to nie jest zbyt piękne aby było prawdziwe. Czy ktokolwiek ma jakiekolwiek doświadczenia z tymi silnikami?

Siemens do zasilania samolotu chwali się silnikami o ok. 5 kW/kg i to są zdobycze giganta w tej dziedzinie. Tymczasem Emrax i YASA twierdzą, że mają silniki w granicach 8-10 kW/kg. Równocześnie nigdzie nie znalazłem przykładów zastosowania Emraxów.
 
 
EVgarage 


Dołączył: 06 Kwi 2015
Posty: 374
Skąd: Poznań
Wysłany: 2018-07-06, 12:18   

Skoro tak to zapomnij o napędzie z Tesli bo w założonym budżecie prawie na pewno nic z tego nie będzie.

Emraxy używają na uczelniach. W bolidach Formuły Student, samolotach, łodziach i wszystkim innym. W wersji z wodnym chłodzeniem coś z tego faktycznie można uzyskać.

A jaką faktycznie moc chciałbyś uzyskać?
 
 
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1206
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-07-06, 22:44   

Jak dla mnie cudów nie ma :-( . Każdy silnik można przeciążyć prądowo (trzeba chłodzić) i napięciowo (może się nie rozleci). Moc max podawana to jest najczęściej chwilowy maksymalny moment i obroty.









9
  
 
 
lukash.crx

Dołączył: 25 Cze 2018
Posty: 4
Wysłany: Wczoraj 11:22   

Panowie,

Szukając nadal optymalnego rozwiązania pomyślałem jeszcze o silniku z VW e-golfa. Na Allegro jest ich kilka w granicach do 10.000 zł (łącznie z skrzynią biegów). Zakładam, że skoro trochę tych golfów jest to i inne komponenty można by adaptować.

https://allegro.pl/silnik-eag-elektryczny-skrzynia-qms-e-golf-7-20km-i7356119274.html

Silnik ma 85 kW/115 KM a moment szczytowy to ok. 270 Nm więc myślę, że spełnia moje oczekiwania.

Czy to nie miałoby najwięcej sensu?
 
 
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1206
Skąd: Kraków
Wysłany: Wczoraj 19:30   

Tam na 99% nie ma skrzyni, jest tylko przekładnia i mechanizm różnicowy. Sprzedawalność takich rzeczy jest pomijalna, więc moim zdaniem można to kupić za połowę tej ceny (można negocjować). Uruchomienie oryginalnego falownika, może ktoś da radę, ale łatwo nie będzie.
 
 
Karwoś 

Dołączył: 20 Lis 2017
Posty: 190
Skąd: Podlasie
Wysłany: Wczoraj 23:19   

Teraz to nie mechanik czy elektryk się liczy a elektronik i informatyk :D w tej dziedzinie.
_________________
500e
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,03 sekundy. Zapytań do SQL: 12