Wpływ pola elektromagnetycznego na kierowcę |
Autor |
Wiadomość |
kriss032

Dołączył: 10 Gru 2017 Posty: 41
|
Wysłany: 2018-07-08, 19:37 Wpływ pola elektromagnetycznego na kierowcę
|
|
|
Sam jeżdżę samochodem elektrycznym. Jaki może być wpływ pola elektromagnetycznego na kierowcę samochodu elektrycznego ? Ojciec mojego kolegi pracował jako maszynista elektrowozu. Przepisy bhp były następujące: jazda elektrowozem maksimum 5 lat lub nie przekroczona ilość roboczogodzin wg normy. Po tym okresie przeniesienie na inne stanowisko pracy nie związane z polem elektromagnetycznym. Kolega mówił że po pięciu latach pracy jako maszynista ojciec miał już drobne zaburzenia mózgowe. Czy były robione jakieś badania pola elektromagnetycznego samochodów elektrycznych. Oficjalnie nie podaje się tego do wiadomości bo to antyreklama. |
|
|
|
 |
PatrykS
Opel Ampera 2012r.

Dołączył: 22 Wrz 2015 Posty: 2670 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2018-07-08, 21:59
|
|
|
Też się nad tym kiedyś zastanawiałem. W zasadzie całe pole elektromagnetyczne zawiera się pomiędzy przewodami doprowadzającymi prąd do urządzenia - zwykle w domu czy przemyśle są to żyły jednego przewodu, czyli mała przestrzeń (dotyczy to również samochodu - zwykle grube pomarańczowe przewody idą oddzielnie, ale blisko siebie). W elektrowozie sprawa jest o tyle inna, że maszynista znajduje się dokładnie pomiędzy przewodami doprowadzającymi - jeden to trakcja na słupach, drugi to szyny/ziemia. A moce nieco inne nawet porównując do samochodu elektrycznego, nawet w tramwajach czy metrze takich obostrzeń chyba nie ma. |
_________________ FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r. |
|
|
|
 |
Pawiel
Opel Ampera 2013

Wiek: 39 Dołączył: 08 Sie 2012 Posty: 416 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2018-07-08, 22:10
|
|
|
PatrykS napisał/a: | Też się nad tym kiedyś zastanawiałem. W zasadzie całe pole elektromagnetyczne zawiera się pomiędzy przewodami doprowadzającymi prąd do urządzenia - zwykle w domu czy przemyśle są to żyły jednego przewodu, czyli mała przestrzeń (dotyczy to również samochodu - zwykle grube pomarańczowe przewody idą oddzielnie, ale blisko siebie). W elektrowozie sprawa jest o tyle inna, że maszynista znajduje się dokładnie pomiędzy przewodami doprowadzającymi - jeden to trakcja na słupach, drugi to szyny/ziemia. A moce nieco inne nawet porównując do samochodu elektrycznego, nawet w tramwajach czy metrze takich obostrzeń chyba nie ma. |
Rozpatrujac elektroauto, trzeba przyjac, ze przetwarzane tam jest okolo 15kW non stop. Mysle, ze to nie jest jakas przesadnie duza wartosc. Zeby to oceńic, nalezaloby sie wyposazyc w jakis miernik pola elektromagnetycznego, kolega taki ma, pozycze, sprawdze. Procz mocy, wazna jest tez czestotliwosc. Wole kW z f=200Hz od W w GHz...
Tak mi sie wydaje, ze bardziej narazeni jestesmy gotujac na plycie indukcyjnej obiad. W dodatku, w scianach sa przewody, ktore przesylaja moce w kW do innych mieszkan (blok)...
A, co do stwierdzenia Patryka, to w elektrowozie moce sa niewspolmierńie duze w stosunku do auta. 100x, 1000x ? |
_________________ |
|
|
|
 |
EVgarage

Dołączył: 06 Kwi 2015 Posty: 457 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2018-07-09, 07:09
|
|
|
Rzeczywiście moc jest dużo większa, nawet kilka MW. Napięcie zasilające w PL to zdaje się 3kV. |
_________________ Blog: https://www.facebook.com/evgaragepl/ |
|
|
|
 |
krawcu
Dołączył: 23 Cze 2015 Posty: 514 Skąd: Grodzisk Maz.
|
Wysłany: 2018-07-09, 07:46
|
|
|
PatrykS napisał/a: | że maszynista znajduje się dokładnie pomiędzy przewodami doprowadzającymi - jeden to trakcja na słupach, drugi to szyny/ziemia |
To powód dla któego jest ograniczenie dla maszynistów - tak wynika z mojego rozumowania.
W samochodach EV oraz damach obie żyły (w skrócie + i - ) idą obok siebie. Prąd płynie w nich w przeciwnych kierunkach więc pole elektromagnetyczne powstające podczas przepływu prądu się znosi prawie do zera.
Z tego względu myślę że nie ma co się przejmować tym... ale chętnie poznam wyniki pomiarów Pawiel'a. |
|
|
|
 |
KilleR.racer
Wiek: 39 Dołączył: 14 Mar 2016 Posty: 340 Skąd: Zbójna k.Łomży
|
Wysłany: 2018-07-09, 08:08
|
|
|
Myślę że temat jest ciekawy ale produceci szykują nam lepsze tematy. Pamiętajcie że pracują i to ostro nad ulicami z cewkami ładowarek indukcyjnych aby doładowywać auta EV w czasie rzeczywistym. To dopiero bedzie miejsce gdzie pole elektomagnetyczne bedzie niezłe. I czuję już w kościach że pewnie dożyjemy czasów gdzie na autostradzie jeden pas taki bedzie dla TIR'ów lub innych pojazdów dalekosiężnych w imię czystej planety. Na pewno nie jest to zdrowe niestety. Ale każdy medal ma 2 strony. Samo auto EV raczej nie jest mocnym emiterem pola ale również chętnie zapoznam się z wynikami testu domowego. Myślę że dobrze by było to uwiecznić i wrzucić filmik na YT. |
|
|
|
 |
PatrykS
Opel Ampera 2012r.

Dołączył: 22 Wrz 2015 Posty: 2670 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2018-07-09, 08:31
|
|
|
Pawiel napisał/a: | W dodatku, w scianach sa przewody, ktore przesylaja moce w kW do innych mieszkan (blok)... | Ale to nie jest groźne - tak jak bardziej obrazowo ujął to krawcu pole na zewnątrz takiego przewodu jest bliskie zeru. |
_________________ FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r. |
|
|
|
 |
kriss032

Dołączył: 10 Gru 2017 Posty: 41
|
Wysłany: 2018-07-09, 09:33
|
|
|
Dodam jeszcze że występuje pole elektromagnetyczne silnika, czy przechodzi przez aluminiową obudowę nie wiem. W mikrofalówce mimo ekranowania przez obudowę pole elektromagnetyczne częściowo przechodzi ale tam jet pole W.cz. 27 megaherców. |
|
|
|
 |
PatrykS
Opel Ampera 2012r.

Dołączył: 22 Wrz 2015 Posty: 2670 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2018-07-09, 13:08
|
|
|
kriss032 napisał/a: | Dodam jeszcze że występuje pole elektromagnetyczne silnika, czy przechodzi przez aluminiową obudowę nie wiem. | Składowa elektryczna przez aluminiową obudowę nie przechodzi, magnetyczna owszem, aczkolwiek ta druga powinna się zamykać w rdzeniu silnika, jedynie część może być rozproszona. |
_________________ FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r. |
|
|
|
 |
zeeltom

Wiek: 61 Dołączył: 05 Mar 2009 Posty: 1247 Skąd: Żyrardów
|
Wysłany: 2018-07-10, 03:24
|
|
|
kriss032 napisał/a: | .... W mikrofalówce mimo ekranowania przez obudowę pole elektromagnetyczne częściowo przechodzi ale tam jet pole W.cz. 27 megaherców. |
27 MHz było stosowane w piecach indukcyjnych, w mikrofalach stosuje się częstotliwości powyżej 2 GHz. |
_________________ http://pojazdyelektryczne.org |
|
|
|
 |
Pir-serwis

Wiek: 42 Dołączył: 11 Wrz 2010 Posty: 1213 Skąd: Ostrowiec
|
Wysłany: 2018-07-10, 22:10
|
|
|
Przecież maszyniści jeżdzą dokąd mogą wedle mnie jak motorniczowie, dopóki im psychotechnika przejdzie.
Tramwaj to 0.6KV i 4x105KW, ciuchcia to 3KV a moce to 6.5MW jak czytałem o Huzarze bodaj.
W starych lokomotywach brak przekształtników, napędy DC, w nowych zapewne falowniki ogromnych mocy.
Czy to cos zmienia w nas..hgw. |
_________________ Blog - Konwersja ICE na BEV - Daewoo Tico vs Citroen BX
Citroen Berligo Electrique
Saxo 2D 5os Electrique
Saxo Van Electrique
P106 4os Electrique |
|
|
|
 |
mkp
Dołączył: 26 Kwi 2015 Posty: 24 Skąd: Warszawa
|
|
|
|
 |
gienek333
Dołączył: 20 Sty 2013 Posty: 1356 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2018-07-11, 18:36
|
|
|
Wszystkie metalowe "klatki" tłumią pole elektromagnetyczne (często w halach, supermarketach jest problem z zasięgiem), silniki, sterowniki są oudowane karoserią. Przewody które nie wytwarzają zewnętrznego pola to koncentryki. Przy liniach energetycznych dużych mocy (często elektrowni jądrowych) stosuje się czasem "wieloprzewodowość" która zmniejsza pole emitowane przez linię, ale chodzi głównie o straty. Promieniowanie słoneczne ma charakter elektromagnetyczny, a jego natężenie to ok 1000 W/m² . Telefon komórkowy też wytwarza mikrofale i długie użytkowanie może mieć wpływ na zdrowie, jednak chyba większy z powodu samego nawijania makaronu na uszy. Co do "elektrosmogu", to rzeczywiście w internecie jest tyle pierdół (patrz wyżej), że czytanie tego może być szkodliwe dla zdrowia . |
|
|
|
 |
Pawiel
Opel Ampera 2013

Wiek: 39 Dołączył: 08 Sie 2012 Posty: 416 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2018-07-12, 21:22
|
|
|
krawcu napisał/a: | PatrykS napisał/a: | że maszynista znajduje się dokładnie pomiędzy przewodami doprowadzającymi - jeden to trakcja na słupach, drugi to szyny/ziemia |
To powód dla któego jest ograniczenie dla maszynistów - tak wynika z mojego rozumowania.
W samochodach EV oraz damach obie żyły (w skrócie + i - ) idą obok siebie. Prąd płynie w nich w przeciwnych kierunkach więc pole elektromagnetyczne powstające podczas przepływu prądu się znosi prawie do zera.
Z tego względu myślę że nie ma co się przejmować tym... ale chętnie poznam wyniki pomiarów Pawiel'a. |
Mam do dyspozycji to urzadzeńie:
https://www.arcotech.pl/p...AYaAgJ7EALw_wcB
W srodku w aucie podczas jazdy nie zaobserwowalem wychylenia wartosci V/m poza 0, natomiast w srodku indukcja magnetyczna wahala sie od 0.5uT do 18uT, w zaleznosci od miejsca pomiaru i tego, czy auto przyspieszalo/hamowalo z odzyskiem, czy jechalo ze stala predkoscia. |
_________________ |
|
|
|
 |
EVgarage

Dołączył: 06 Kwi 2015 Posty: 457 Skąd: Poznań
|
|
|
|
 |
gienek333
Dołączył: 20 Sty 2013 Posty: 1356 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2018-07-12, 22:21
|
|
|
Jeżeli chodzi o pierwszą wartość (pole elektryczne) powstaje w wyniku różnicy potencjałów i jak siedzimy w stalowej klatce, to na niej nie ma różnicy potencjałów. W sieciach bardzo wysokich napięć, np. 750 kV izolatory wymienia się pod napięciem. Monter jest w skafandrze dobrze przewodzącym prąd i całość jest pod napięciem. Co do drugiego to można samemu ocenić https://pl.wikipedia.org/wiki/Ziemskie_pole_magnetyczne |
|
|
|
 |
krawcu
Dołączył: 23 Cze 2015 Posty: 514 Skąd: Grodzisk Maz.
|
Wysłany: 2018-07-13, 09:20
|
|
|
Jest bezpiecznie! |
|
|
|
 |
|