SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Wpływ pola elektromagnetycznego na kierowcę
Autor Wiadomość
kriss032


Dołączył: 10 Gru 2017
Posty: 39
Wysłany: 2018-07-08, 19:37   Wpływ pola elektromagnetycznego na kierowcę

Sam jeżdżę samochodem elektrycznym. Jaki może być wpływ pola elektromagnetycznego na kierowcę samochodu elektrycznego ? Ojciec mojego kolegi pracował jako maszynista elektrowozu. Przepisy bhp były następujące: jazda elektrowozem maksimum 5 lat lub nie przekroczona ilość roboczogodzin wg normy. Po tym okresie przeniesienie na inne stanowisko pracy nie związane z polem elektromagnetycznym. Kolega mówił że po pięciu latach pracy jako maszynista ojciec miał już drobne zaburzenia mózgowe. Czy były robione jakieś badania pola elektromagnetycznego samochodów elektrycznych. Oficjalnie nie podaje się tego do wiadomości bo to antyreklama.
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 2526
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-07-08, 21:59   

Też się nad tym kiedyś zastanawiałem. W zasadzie całe pole elektromagnetyczne zawiera się pomiędzy przewodami doprowadzającymi prąd do urządzenia - zwykle w domu czy przemyśle są to żyły jednego przewodu, czyli mała przestrzeń (dotyczy to również samochodu - zwykle grube pomarańczowe przewody idą oddzielnie, ale blisko siebie). W elektrowozie sprawa jest o tyle inna, że maszynista znajduje się dokładnie pomiędzy przewodami doprowadzającymi - jeden to trakcja na słupach, drugi to szyny/ziemia. A moce nieco inne nawet porównując do samochodu elektrycznego, nawet w tramwajach czy metrze takich obostrzeń chyba nie ma.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
Pawiel 
Opel Ampera 2013


Wiek: 39
Dołączył: 08 Sie 2012
Posty: 394
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-07-08, 22:10   

PatrykS napisał/a:
Też się nad tym kiedyś zastanawiałem. W zasadzie całe pole elektromagnetyczne zawiera się pomiędzy przewodami doprowadzającymi prąd do urządzenia - zwykle w domu czy przemyśle są to żyły jednego przewodu, czyli mała przestrzeń (dotyczy to również samochodu - zwykle grube pomarańczowe przewody idą oddzielnie, ale blisko siebie). W elektrowozie sprawa jest o tyle inna, że maszynista znajduje się dokładnie pomiędzy przewodami doprowadzającymi - jeden to trakcja na słupach, drugi to szyny/ziemia. A moce nieco inne nawet porównując do samochodu elektrycznego, nawet w tramwajach czy metrze takich obostrzeń chyba nie ma.

Rozpatrujac elektroauto, trzeba przyjac, ze przetwarzane tam jest okolo 15kW non stop. Mysle, ze to nie jest jakas przesadnie duza wartosc. Zeby to oceńic, nalezaloby sie wyposazyc w jakis miernik pola elektromagnetycznego, kolega taki ma, pozycze, sprawdze. Procz mocy, wazna jest tez czestotliwosc. Wole kW z f=200Hz od W w GHz...
Tak mi sie wydaje, ze bardziej narazeni jestesmy gotujac na plycie indukcyjnej obiad. W dodatku, w scianach sa przewody, ktore przesylaja moce w kW do innych mieszkan (blok)...
A, co do stwierdzenia Patryka, to w elektrowozie moce sa niewspolmierńie duze w stosunku do auta. 100x, 1000x ?
_________________
 
 
EVgarage 


Dołączył: 06 Kwi 2015
Posty: 437
Skąd: Poznań
Wysłany: 2018-07-09, 07:09   

Rzeczywiście moc jest dużo większa, nawet kilka MW. Napięcie zasilające w PL to zdaje się 3kV.
_________________
Blog: https://www.facebook.com/evgaragepl/
 
 
krawcu 

Dołączył: 23 Cze 2015
Posty: 456
Skąd: Grodzisk Maz.
Wysłany: 2018-07-09, 07:46   

PatrykS napisał/a:
że maszynista znajduje się dokładnie pomiędzy przewodami doprowadzającymi - jeden to trakcja na słupach, drugi to szyny/ziemia


To powód dla któego jest ograniczenie dla maszynistów - tak wynika z mojego rozumowania.

W samochodach EV oraz damach obie żyły (w skrócie + i - ) idą obok siebie. Prąd płynie w nich w przeciwnych kierunkach więc pole elektromagnetyczne powstające podczas przepływu prądu się znosi prawie do zera.

Z tego względu myślę że nie ma co się przejmować tym... ale chętnie poznam wyniki pomiarów Pawiel'a.
 
 
KilleR.racer 

Wiek: 39
Dołączył: 14 Mar 2016
Posty: 278
Skąd: Zbójna k.Łomży
Wysłany: 2018-07-09, 08:08   

Myślę że temat jest ciekawy ale produceci szykują nam lepsze tematy. Pamiętajcie że pracują i to ostro nad ulicami z cewkami ładowarek indukcyjnych aby doładowywać auta EV w czasie rzeczywistym. To dopiero bedzie miejsce gdzie pole elektomagnetyczne bedzie niezłe. I czuję już w kościach że pewnie dożyjemy czasów gdzie na autostradzie jeden pas taki bedzie dla TIR'ów lub innych pojazdów dalekosiężnych w imię czystej planety. Na pewno nie jest to zdrowe niestety. Ale każdy medal ma 2 strony. Samo auto EV raczej nie jest mocnym emiterem pola ale również chętnie zapoznam się z wynikami testu domowego. Myślę że dobrze by było to uwiecznić i wrzucić filmik na YT.
 
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 2526
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-07-09, 08:31   

Pawiel napisał/a:
W dodatku, w scianach sa przewody, ktore przesylaja moce w kW do innych mieszkan (blok)...
Ale to nie jest groźne - tak jak bardziej obrazowo ujął to krawcu pole na zewnątrz takiego przewodu jest bliskie zeru.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
kriss032


Dołączył: 10 Gru 2017
Posty: 39
Wysłany: 2018-07-09, 09:33   

Dodam jeszcze że występuje pole elektromagnetyczne silnika, czy przechodzi przez aluminiową obudowę nie wiem. W mikrofalówce mimo ekranowania przez obudowę pole elektromagnetyczne częściowo przechodzi ale tam jet pole W.cz. 27 megaherców.
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 2526
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-07-09, 13:08   

kriss032 napisał/a:
Dodam jeszcze że występuje pole elektromagnetyczne silnika, czy przechodzi przez aluminiową obudowę nie wiem.
Składowa elektryczna przez aluminiową obudowę nie przechodzi, magnetyczna owszem, aczkolwiek ta druga powinna się zamykać w rdzeniu silnika, jedynie część może być rozproszona.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
zeeltom 


Wiek: 61
Dołączył: 05 Mar 2009
Posty: 1228
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2018-07-10, 03:24   

kriss032 napisał/a:
.... W mikrofalówce mimo ekranowania przez obudowę pole elektromagnetyczne częściowo przechodzi ale tam jet pole W.cz. 27 megaherców.

27 MHz było stosowane w piecach indukcyjnych, w mikrofalach stosuje się częstotliwości powyżej 2 GHz.
_________________
http://pojazdyelektryczne.org
 
 
Pir-serwis 


Wiek: 42
Dołączył: 11 Wrz 2010
Posty: 1207
Skąd: Ostrowiec
Wysłany: 2018-07-10, 22:10   

Przecież maszyniści jeżdzą dokąd mogą wedle mnie jak motorniczowie, dopóki im psychotechnika przejdzie.
Tramwaj to 0.6KV i 4x105KW, ciuchcia to 3KV a moce to 6.5MW jak czytałem o Huzarze bodaj.
W starych lokomotywach brak przekształtników, napędy DC, w nowych zapewne falowniki ogromnych mocy.
Czy to cos zmienia w nas..hgw.
_________________
Blog - Konwersja ICE na BEV - Daewoo Tico vs Citroen BX

Citroen Berligo Electrique
Saxo 2D 5os Electrique
Saxo Van Electrique
P106 4os Electrique
 
 
mkp

Dołączył: 26 Kwi 2015
Posty: 24
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-07-11, 18:10   

Można spróbować zastosować rozwiązania wyniesione z NASA przez szefa projektu medycznego profesora Nelssona. Jego rozwiązania zostały zastosowane w produktach Quint byłego współpracownika naukowca:
https://quintsysteme.com/produkte/e-smog-ausgleich/
http://www.quintsystem.pl/quint-stick/
Po badania medyczne odsyłam do bloga quinta.
 
 
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1291
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-07-11, 18:36   

Wszystkie metalowe "klatki" tłumią pole elektromagnetyczne (często w halach, supermarketach jest problem z zasięgiem), silniki, sterowniki są oudowane karoserią. Przewody które nie wytwarzają zewnętrznego pola to koncentryki. Przy liniach energetycznych dużych mocy (często elektrowni jądrowych) stosuje się czasem "wieloprzewodowość" która zmniejsza pole emitowane przez linię, ale chodzi głównie o straty. Promieniowanie słoneczne ma charakter elektromagnetyczny, a jego natężenie to ok 1000 W/m² :shock: . Telefon komórkowy też wytwarza mikrofale i długie użytkowanie może mieć wpływ na zdrowie, jednak chyba większy z powodu samego nawijania makaronu na uszy. Co do "elektrosmogu", to rzeczywiście w internecie jest tyle pierdół (patrz wyżej), że czytanie tego może być szkodliwe dla zdrowia ;) .
 
 
Pawiel 
Opel Ampera 2013


Wiek: 39
Dołączył: 08 Sie 2012
Posty: 394
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-07-12, 21:22   

krawcu napisał/a:
PatrykS napisał/a:
że maszynista znajduje się dokładnie pomiędzy przewodami doprowadzającymi - jeden to trakcja na słupach, drugi to szyny/ziemia


To powód dla któego jest ograniczenie dla maszynistów - tak wynika z mojego rozumowania.

W samochodach EV oraz damach obie żyły (w skrócie + i - ) idą obok siebie. Prąd płynie w nich w przeciwnych kierunkach więc pole elektromagnetyczne powstające podczas przepływu prądu się znosi prawie do zera.

Z tego względu myślę że nie ma co się przejmować tym... ale chętnie poznam wyniki pomiarów Pawiel'a.

Mam do dyspozycji to urzadzeńie:
https://www.arcotech.pl/p...AYaAgJ7EALw_wcB
W srodku w aucie podczas jazdy nie zaobserwowalem wychylenia wartosci V/m poza 0, natomiast w srodku indukcja magnetyczna wahala sie od 0.5uT do 18uT, w zaleznosci od miejsca pomiaru i tego, czy auto przyspieszalo/hamowalo z odzyskiem, czy jechalo ze stala predkoscia.
_________________
 
 
EVgarage 


Dołączył: 06 Kwi 2015
Posty: 437
Skąd: Poznań
Wysłany: 2018-07-12, 21:38   

To chyba małe wartości?
_________________
Blog: https://www.facebook.com/evgaragepl/
 
 
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1291
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-07-12, 22:21   

Jeżeli chodzi o pierwszą wartość (pole elektryczne) powstaje w wyniku różnicy potencjałów i jak siedzimy w stalowej klatce, to na niej nie ma różnicy potencjałów. W sieciach bardzo wysokich napięć, np. 750 kV izolatory wymienia się pod napięciem. Monter jest w skafandrze dobrze przewodzącym prąd i całość jest pod napięciem. Co do drugiego to można samemu ocenić https://pl.wikipedia.org/wiki/Ziemskie_pole_magnetyczne
 
 
krawcu 

Dołączył: 23 Cze 2015
Posty: 456
Skąd: Grodzisk Maz.
Wysłany: 2018-07-13, 09:20   

Jest bezpiecznie!
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,09 sekundy. Zapytań do SQL: 12