Akumulator trakcyjny e-Golf i problem ładowania do 80% |
Autor |
Wiadomość |
gednet
Dołączył: 30 Lip 2018 Posty: 33
|
Wysłany: 2018-08-27, 22:47 Akumulator trakcyjny e-Golf i problem ładowania do 80%
|
|
|
Mili moi
W załączniku plik z pomiarem napięć na ogniwach baterii trakcyjnej po naładowaniu na 100%. Podłączyłem do łądowania i pozwoliłem, aby proces ładowania został zakończony przez sterownik, czyli do pełna. Napięcie na poszczególnych ogniwach wynosi dokładnie 4,01V.
To są ogniwa pryzmatyczne Panasonica i według wykresu i danych ze strony producenta ich maksymalne napięcie po pełnym naładowaniu wynosi 4,2V. Jak wynika z wykresu, dla napięcia 4V poziom zgromadzonego ładunku wynosi w przybliżeniu 85%.
Gdzieś znalazłem wykres dla ogniwa pryzmatycznego, ale nie mogę tego znów namierzyć. Czy jest możliwe, że sterownik ładowarki pokładowej sam z siebie ładuje nie na 100%, lecz na te 80% - 90%? Gdziekolwiek bym nie czytał to maksymalne napięcie ogniw li-ion przy pełnym naładowaniu wynosi około 4,15V - 4,2V. Dobrze myślę?
Czy możecie z dowolnego auta podać mi napięcie ogniw przy naładowaniu przerwanym na poziomie 80% według sterownika? Czy napięcie 4V faktycznie wskazuje na niepełne naładowanie?
Dzięki
battery.png
|
 |
Plik ściągnięto 17 raz(y) 28,45 KB |
|
|
|
|
 |
PatrykS
Opel Ampera 2012r.

Dołączył: 22 Wrz 2015 Posty: 3098 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2018-08-28, 00:14
|
|
|
gednet napisał/a: | Czy jest możliwe, że sterownik ładowarki pokładowej sam z siebie ładuje nie na 100%, lecz na te 80% - 90%? | Zdecydowanie - ładowanie ogniw do mniejszego napięcia znacząco wydłuża żywotność ogniw. W Amperze pełne ładowanie kończy się na ok. 4V (do 4,04V nieraz widziałem), w i-MiEVie na 4,1V. |
_________________ FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r. |
|
|
|
 |
EVgarage

Dołączył: 06 Kwi 2015 Posty: 522 Skąd: Poznań
|
|
|
|
 |
RaveN
Administrator

Dołączył: 02 Cze 2008 Posty: 1211
|
Wysłany: 2018-08-28, 09:23
|
|
|
gednet napisał/a: | Napięcie na poszczególnych ogniwach wynosi dokładnie 4,01V. |
Z takich pomiarów raczej należy się cieszyć, super zbalansowane.
Żadne ogniwa w EV nie są używane w pełnym zakresie 0-100%. To co do dyspozycji ma użytkownik (100% naładowania) to w istocie na przykład 5-95%, albo 10-90%, albo jeszcze mniej. |
_________________ Samochody Elektryczne - SamochodyElektryczne.org
|
|
|
|
 |
gednet
Dołączył: 30 Lip 2018 Posty: 33
|
Wysłany: 2018-08-28, 10:17
|
|
|
Dziękuję. Zaczynam poznawać EV od podszewki.
Czy w takich sytuacjach faktycznie pilnować "ręcznie" ładowania do 80% według wskazań? Wczoraj naładowałem na 80% według wskaźnika, dzisiaj rano sprawdziłem.
Napięcie na ogniwach wynosi 3,88V.
Czy może pozwolić jednak ładować się ogniwom na 100%, bo napięcie 4V dla li-ion będzie zdrowe?. Czy można wydłużyć jeszcze bardziej życie ogniw, jeżeli będę ładował o 0,1V mniej niż pozwala sobie sterownik? |
|
|
|
 |
RaveN
Administrator

Dołączył: 02 Cze 2008 Posty: 1211
|
Wysłany: 2018-08-28, 12:00
|
|
|
Im bardziej ograniczy się okno ładowania - na przykład ładując do 80% albo 90% tego co pozwala producent (mimo, że on już i tak ograniczył), tym trwałość akumulatorów raczej będzie wyższa (kosztem mniejszej gotowości w razie potrzeby wykorzystania zasięgu w pełnym zakresie). Jeżeli na co dzień nie potrzeba pełnego zasięgu, to lepiej ustawić ładowanie do np. 80%. |
_________________ Samochody Elektryczne - SamochodyElektryczne.org
|
|
|
|
 |
PatrykS
Opel Ampera 2012r.

Dołączył: 22 Wrz 2015 Posty: 3098 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2018-08-28, 12:56
|
|
|
RaveN napisał/a: | Im bardziej ograniczy się okno ładowania | Potwierdzam. Warto też ładować jak najszybciej po rozładowaniu do "zera" - te baterie lubią pracować w pobliżu 40% naładowania. |
_________________ FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r. |
|
|
|
 |
Pir-serwis

Wiek: 43 Dołączył: 11 Wrz 2010 Posty: 1224 Skąd: Ostrowiec
|
Wysłany: 2018-08-28, 21:55
|
|
|
Gdybyś miał naładowane do 4.2v nie mógłbyś odzyskiwać energii z hamowania...o to zapewne także chodzi.
Prąd hamujący jest bardzo duży i mogłoby dojść do przeładowania. |
_________________ Blog - Konwersja ICE na BEV - Daewoo Tico vs Citroen BX
Citroen Berligo Electrique
Saxo 2D 5os Electrique
Saxo Van Electrique
P106 4os Electrique |
|
|
|
 |
Bronek
Leaf40/Tesla3LR

Dołączył: 23 Mar 2018 Posty: 810 Skąd: Kołobrzeg
|
Wysłany: 2018-08-29, 06:33
|
|
|
RaveN napisał/a: | Im bardziej ograniczy się okno ładowania - na przykład ładując do 80% albo 90% tego co pozwala producent (mimo, że on już i tak ograniczył), tym trwałość akumulatorów raczej będzie wyższa (kosztem mniejszej gotowości w razie potrzeby wykorzystania zasięgu w pełnym zakresie). Jeżeli na co dzień nie potrzeba pełnego zasięgu, to lepiej ustawić ładowanie do np. 80%. |
Nieśmiało cytuję dla przypimnienia i jako laik wyczytałem co potwierdza w/w argumenty
http://elektrowoz.pl/pora...-jak-najdluzej/ |
_________________ Komarek; 6 motocykli; Syrenka; Polonez; CITROËNY 2xBX ;XM; Hyundai; Audi; Renault Clio, Scenic; Peugeot; Chevrolet SSR; Mercedes G; Mini; Fiaty: Maluchy, Doblo, Ducato-campery (Mcluois i Rapido);Toyota; Ford ;Wrangler; Nissan Leaf 40 ;Tesla LR /FSD |
|
|
|
 |
gednet
Dołączył: 30 Lip 2018 Posty: 33
|
Wysłany: 2018-08-29, 07:38
|
|
|
Ok Bronek. To jest jasne. Ja raczej pytam czy jeżeli sterownik ładuje do 85% (około) co stanowi 100% na szafie (przypominam: 4V na ogniwie) to czy ładowanie do 80% (według szafy i 3,88V na ogniwie) znacząco wydłuży żywotność baterii. Czy ten uzysk już nie jest na tyle znaczący, jak np. uzysk żywotności przy ograniczeniu ładowania ze 100% do 85% (czyli z 4,2V do 4V - co zapewnił już producent).
Do czego zmierzam: ograniczenie ładowania przez producenta (na szafie 100%, na ogniwie 85%) wydłuża życie baterii do np. 2000 cykli ładowań. Jeżeli ja sam ograniczę do 80% na szafie to zwiększę życie ogniw o np 200 cykli. Czyli nieznacznie.
Biorąc pod uwagę, że niektórzy producenci ogniw jako cykl ładowania podają PEŁNY cykl, co w przypadku ładowania z 10 - 80% pojemności ogniwa daje 0,7 cyklu, inni cykl ładowania określają jako minimum powiedzmy 0,8 pełnej pojemności wtłoczonej do ogniwa mamy nieznaczny uzysk, bo przecież z każdego ograniczonego cyklu ładowania przejedziemy mniej km.
O to mi chodzi. Ograniczyć - jasne! Tylko czy poprzestać na ograniczeniu przez sterowniki - większa ilość km z jednego cyklu, czy zatrzymywać ładowanie wcześniej i zmniejszyć km z jednego cyklu.
To nie jest akademicka dyskusja. Jestem pewien, że floty kupujące autobusy czy busy EV mają to policzone doskonale. Ale nie mogą liczyć na jakieś dodatkowe zabiegi pielęgnacyjne swojej floty EV przez pracowników. A w przypadku flot koszt eksploatacji jest znacznie bardziej istotny niż dla nas - użytkowników prywatnych. |
|
|
|
 |
PatrykS
Opel Ampera 2012r.

Dołączył: 22 Wrz 2015 Posty: 3098 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2018-08-29, 07:47
|
|
|
Pir-serwis napisał/a: | Gdybyś miał naładowane do 4.2v nie mógłbyś odzyskiwać energii z hamowania...o to zapewne także chodzi.
Prąd hamujący jest bardzo duży i mogłoby dojść do przeładowania. | Zgadza się, ale to też kontroluje samochód - przy pełnym naładowaniu typowego elektryka hamowanie odzyskowe nie działa przez pierwsze kilometry, lub działa z ograniczoną mocą. |
_________________ FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r. |
|
|
|
 |
gednet
Dołączył: 30 Lip 2018 Posty: 33
|
Wysłany: 2018-08-29, 09:01
|
|
|
Ok Bronek. To jest jasne. Ja raczej pytam czy jeżeli sterownik ładuje do 85% (około) co stanowi 100% na szafie (przypominam: 4V na ogniwie) to czy ładowanie do 80% (według szafy i 3,88V na ogniwie) znacząco wydłuży żywotność baterii. Czy ten uzysk już nie jest na tyle znaczący, jak np. uzysk żywotności przy ograniczeniu ładowania ze 100% do 85% (czyli z 4,2V do 4V - co zapewnił już producent).
Do czego zmierzam: ograniczenie ładowania przez producenta (na szafie 100%, na ogniwie 85%) wydłuża życie baterii do np. 2000 cykli ładowań. Jeżeli ja sam ograniczę do 80% na szafie to zwiększę życie ogniw o np 200 cykli. Czyli nieznacznie.
Biorąc pod uwagę, że niektórzy producenci ogniw jako cykl ładowania podają PEŁNY cykl, co w przypadku ładowania z 10 - 80% pojemności ogniwa daje 0,7 cyklu, inni cykl ładowania określają jako minimum powiedzmy 0,8 pełnej pojemności wtłoczonej do ogniwa mamy nieznaczny uzysk, bo przecież z każdego ograniczonego cyklu ładowania przejedziemy mniej km. |
|
|
|
 |
PatrykS
Opel Ampera 2012r.

Dołączył: 22 Wrz 2015 Posty: 3098 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2018-08-29, 12:57
|
|
|
gednet napisał/a: | Czy ten uzysk już nie jest na tyle znaczący, jak np. uzysk żywotności przy ograniczeniu ładowania ze 100% do 85% (czyli z 4,2V do 4V - co zapewnił już producent). | Są w internecie badania naukowe na ten temat, widziałem jakieś, ale zbyt głęboko się nie wczytywałem i nie pamiętam wyników. Generalnie w Amperze bateria działa w zakresie 20-85%, jest świetnie chłodzona/grzana, i zużycia po setkach tys. km w zasadzie nie widać (ktoś zeznawał 1 czy 2 procent w badaniu w ASO, ale to prawie błąd pomiarowy ). |
_________________ FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r. |
|
|
|
 |
wodnik7
teslanacodzien.pl
Dołączył: 19 Sty 2016 Posty: 1331
|
Wysłany: 2018-08-29, 13:45
|
|
|
Pocztac tez mozna o teslach, ktore srednio traca kilka procent do kilkudziesieciu tys km, a pozniej zazwyczaj juz nic, pozostajac powyzej 90%.
Wiadomo, co jest zle: zawsze ladowac do pelna (nie wyjezdzajac od razu), i wyjezdzac do zera. No i ladowanie wolne lepsze od szybkiego. |
|
|
|
 |
Bronek
Leaf40/Tesla3LR

Dołączył: 23 Mar 2018 Posty: 810 Skąd: Kołobrzeg
|
Wysłany: 2018-08-29, 14:32
|
|
|
Szkoda, że np jest timer czasowy a nie ogranicznik procentowy. |
_________________ Komarek; 6 motocykli; Syrenka; Polonez; CITROËNY 2xBX ;XM; Hyundai; Audi; Renault Clio, Scenic; Peugeot; Chevrolet SSR; Mercedes G; Mini; Fiaty: Maluchy, Doblo, Ducato-campery (Mcluois i Rapido);Toyota; Ford ;Wrangler; Nissan Leaf 40 ;Tesla LR /FSD |
|
|
|
 |
wodnik7
teslanacodzien.pl
Dołączył: 19 Sty 2016 Posty: 1331
|
Wysłany: 2018-08-29, 14:43
|
|
|
Naprawde w leafie nie mozna ustawic ograniczenia np. aplikacja? Chociaz w ioniqui nie mozna nawet zobaczyc z jaka moca sie laduje... nedznie:( |
|
|
|
 |
vwir
Vectrix, Leaf
Dołączył: 04 Paź 2016 Posty: 1282 Skąd: Podkarpacie
|
Wysłany: 2018-08-29, 15:08
|
|
|
W leafie 2013 można ustawić ograniczenie ładowania do 80%. |
|
|
|
 |
Bronek
Leaf40/Tesla3LR

Dołączył: 23 Mar 2018 Posty: 810 Skąd: Kołobrzeg
|
Wysłany: 2018-08-29, 15:16
|
|
|
Są dwa timery ładowania godziny on/off i dni tygodnia . Podobnie ze sterowaniem klimą/grzaniem .
Do tego aplikacja ze startem/stopem i timerami .
Nie zauważyłem ograniczenia ładowania . Sprawdzę ..
Aplikacją nie można ustawić %ów , przynajmniej jak jest nie podłączony . Sprawdzone teraz gdy nie jest podłączony , po poleceniu ładowania , odpisał mi ,że nie da rady bo ..... bo nie z w/w powodów . |
_________________ Komarek; 6 motocykli; Syrenka; Polonez; CITROËNY 2xBX ;XM; Hyundai; Audi; Renault Clio, Scenic; Peugeot; Chevrolet SSR; Mercedes G; Mini; Fiaty: Maluchy, Doblo, Ducato-campery (Mcluois i Rapido);Toyota; Ford ;Wrangler; Nissan Leaf 40 ;Tesla LR /FSD |
|
|
|
 |
vwir
Vectrix, Leaf
Dołączył: 04 Paź 2016 Posty: 1282 Skąd: Podkarpacie
|
Wysłany: 2018-08-29, 15:45
|
|
|
Nawet w leafie I od bodajże 2014 (a 2015 to już na pewno) usunięto opcję ładowania do 80% pojemności. Podobno dlatego, że to zbyt wiele nie zmienia (baterie i tak nie są ładowane do 100% swojej realnej pojemności). |
|
|
|
 |
wodnik7
teslanacodzien.pl
Dołączył: 19 Sty 2016 Posty: 1331
|
Wysłany: 2018-08-29, 15:49
|
|
|
Bzdura jakas... w tesli moge ustawic ile chce, i zawsze.. po prostu przesuwam pasek, i tyle..
83EFC116-E1A5-4981-A385-C1208AD12C14.png
|
 |
Plik ściągnięto 3055 raz(y) 212,13 KB |
|
Ostatnio zmieniony przez wodnik7 2018-08-29, 16:27, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
vwir
Vectrix, Leaf
Dołączył: 04 Paź 2016 Posty: 1282 Skąd: Podkarpacie
|
Wysłany: 2018-08-29, 16:06
|
|
|
Ale co bzdura? Że niewiele to daje? Myślę, że nie do końca bzdura, skoro to usunęli. Prościej przecież było zostawić... |
|
|
|
 |
wodnik7
teslanacodzien.pl
Dołączył: 19 Sty 2016 Posty: 1331
|
Wysłany: 2018-08-29, 16:28
|
|
|
Bzdura, ze nie mozesz sam zdecydowac. Tak samo jak ja decyduje ile benzyny elac, mam prawo zdecydowac jak (i ile) sie ladowac. |
|
|
|
 |
Bronek
Leaf40/Tesla3LR

Dołączył: 23 Mar 2018 Posty: 810 Skąd: Kołobrzeg
|
Wysłany: 2018-08-29, 19:23
|
|
|
Jestem za procentową możliwością ustalania poziomu ładowania. Skoro są niby badania i zalecenia jak i dlaczego by było optymalnie, to dlaczego by nie dać możliwości takiego wyboru.
Chyba, że chodzi o to aby samochód szybciej wymieniać.
Kiedyś Mercedes mało nie zbankrutował, gdy jego samochody okazały się trwałe i mało awaryjne.
Oczywiście nabędzie się, za jakiś czas wprawy, by czasowo m/w ocenić czas/poziom naładowania dla danej ładowarki. Zresztą wskaźnik informuje ile czasu i do jakiego procenta naładowania zostało.
Timerem można wtedy dać stop o określonej godzinie. Ale to półśrodek.
Takie zabawy w optymalne ładowanie to raczej w warunkach domowych, gdzie nie ma ciśnienia na zasięg.
Mam np w tej chwili ok 20% baterii i ok 55km zasięgu i spokojnie jeżdzę do soboty, gdyż wiem iż dalej jak do Lidla się nie wybiorę a w razie czego jest inne auto. |
_________________ Komarek; 6 motocykli; Syrenka; Polonez; CITROËNY 2xBX ;XM; Hyundai; Audi; Renault Clio, Scenic; Peugeot; Chevrolet SSR; Mercedes G; Mini; Fiaty: Maluchy, Doblo, Ducato-campery (Mcluois i Rapido);Toyota; Ford ;Wrangler; Nissan Leaf 40 ;Tesla LR /FSD |
|
|
|
 |
gienek333
Dołączył: 20 Sty 2013 Posty: 1476 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2018-08-29, 19:59
|
|
|
Potem Mercedes zaczął produkować szmelc i od kilku lat walczy o powrót marki .
Co do aku, to mają coś takiego jak Rw i ładując szybką ładowarką możemy wyjechać nawet powyżej 4.3 V , ale jak przestaniemy ładować to napięcie spadnie, zależy przy jakim prądzie przerwiemy ładowanie. |
|
|
|
 |
RaveN
Administrator

Dołączył: 02 Cze 2008 Posty: 1211
|
Wysłany: 2018-08-30, 08:17
|
|
|
vwir napisał/a: | Nawet w leafie I od bodajże 2014 (a 2015 to już na pewno) usunięto opcję ładowania do 80% pojemności. |
Z tego co pamiętam, Nissan usunął to z uwagi na testy EPA (biurokracja), które brałyby pod uwagę zalecane ładowanie do 80% i podawały zasięg dla 80%, a więc w katalogach byłoby to niekorzystne względem innych modeli. Tesla chyba z tego wybrnęła najlepiej, stosując płynne procentowe ustawienie, przez co w testach brane pod uwagę jest ładowanie do 100%. |
_________________ Samochody Elektryczne - SamochodyElektryczne.org
|
|
|
|
 |
|