SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Pokrycie styków wtyku do ładowania a jego żywotność...
Autor Wiadomość
Ferdek 

Dołączył: 22 Sie 2018
Posty: 64
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-08-24, 08:59   Pokrycie styków wtyku do ładowania a jego żywotność...

Czytałem ostatnio to:
http://samochodyelektrycz...y_ladowania.htm

...i zastanowiło mnie na ile wystarcza taki zwykły kabel do ładowania, np; Duosida Typ 1 czy 2?
Przypuszczalnie używamy go prawie codziennie, czy np; nie ścierają, uszkadzają, śniedzieją styki?
Czy z komputera auta jesteśmy w stanie wyciągnąć info - ile razy gniazdo było użyte? (ilość cykli do ładowania).

Ciekawy jest właśnie temat jak mało producenci tego typu kabli / gniazd dają informacji na temat żywotności. Teoretycznie "lifetime" - tak jak olej w nowych automatach. Czy drogie kable nie są bezpodstawnie drogie, a tanie faktycznie wystarczają na długo?

Czy gdzieś jest haczyk? Dajcie proszę znać ile czasu używacie swoje kable? Czy np; kupując tańszy EV może się okazać, że ta ładowarka fabryczna, która jeździ w bagażniku grzeje się nadmiernie podczas ładowania z powodu wyrobionych styków/ogranicza moc?
 
 
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1431
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-08-24, 09:13   

W wózkach widłowych też wypina się często, a prądy często większe i chodzi to latami. Styki są wtykane "na zimno", czyli bez prądu co znacznie wydłuża ich żywotność..
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 2913
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-08-24, 09:49   

Ferdek napisał/a:
Ciekawy jest właśnie temat jak mało producenci tego typu kabli / gniazd dają informacji na temat żywotności.
Co do kabli to w datasheet'cie od producenta wtyczki taka informacja zapewne będzie. Gniazdo w Amperze Opel specyfikował zdaje się na 10000 łączeń, co miało wystarczyć na 30 lat przy wtykaniu raz dziennie.

Ferdek napisał/a:
Dajcie proszę znać ile czasu używacie swoje kable?
Swój kabel używam ze 2,5 roku, ale sporadycznie. Codziennie używany jest za to kabel ładowarki ściennej, problemów nie zauważyłem jeszcze, ale też i nie przyglądam się temu.

Ferdek napisał/a:
Czy np; kupując tańszy EV może się okazać, że ta ładowarka fabryczna, która jeździ w bagażniku grzeje się nadmiernie podczas ładowania z powodu wyrobionych styków/ogranicza moc?
Chyba mało które gniazdo w samochodzie jest monitorowane pod kątem temperatury. Jeśli na gnieździe będzie spadek napięcia to w zależności od samochodu albo zwiększy on pobierany prąd, żeby utrzymać moc (tak jest w Amperze), albo nic nie zrobi i moc spadnie o te straty na złączu.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 1124
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2018-08-24, 10:23   Re: Pokrycie styków wtyku do ładowania a jego żywotność...

Ferdek napisał/a:
Czy z komputera auta jesteśmy w stanie wyciągnąć info - ile razy gniazdo było użyte? (ilość cykli do ładowania).


W leafie bezpośrednio w menu tego nie znajdziesz, ale już po podpięciu interfejsu ta informacja jest dostępna w leafspy (osobno dla złącza type 1 i osobno dla chademo).
 
 
Ferdek 

Dołączył: 22 Sie 2018
Posty: 64
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-08-28, 12:16   

PatrykS napisał/a:
Ferdek napisał/a:
Ciekawy jest właśnie temat jak mało producenci tego typu kabli / gniazd dają informacji na temat żywotności.
Co do kabli to w datasheet'cie od producenta wtyczki taka informacja zapewne będzie. Gniazdo w Amperze Opel specyfikował zdaje się na 10000 łączeń, co miało wystarczyć na 30 lat przy wtykaniu raz dziennie.

Ferdek napisał/a:
Dajcie proszę znać ile czasu używacie swoje kable?
Swój kabel używam ze 2,5 roku, ale sporadycznie. Codziennie używany jest za to kabel ładowarki ściennej, problemów nie zauważyłem jeszcze, ale też i nie przyglądam się temu.


Właśnie zauważyłem, że generalnie tendencja jest odwrotna niż przy tankowaniu spaliniaków.
Ludzie często dopłacają do lepszych aut benzynę 98kę czy nawet jakieś paliwo "Extra", itp. Natomiast przy ładowaniu korzystają z najtańszych kabli, które jakby nie patrzeć mają wpływ na przesyłaną energię...jej ilość?
Widziałem się z paroma osobami, które nawet BMW czy Leafy miały i ładowały najtańszymi kablami.
Nie widziałem jeszcze aby ktoś używał czy nawet pytał o oryginalnego Mennekesa, Phoenix Contacta czy Schneidera. Czy też innych: Leoni, Elinta Charge, Jazzy2Go czy Creepers Creeka.
Większość ma chińską Duosidę czy innego no-name. Ale pewnie skoro nie widać różnicy...

Pytałem w kontekście strat również finansowych. Czy np; erodujące wtyki bez pokrycia nie mogą przyczynić się do strat podczas ładowania? Np; że po paru miesiącach codziennego używania ładowarka Greenway pokaże 10kWh, a do auta wpadnie 9,5kWh...coś w tym stylu. Trzebaby mieć dokładny licznik w aucie...
Jeszcze nie spotkałem się aby ktoś zrobił jakiś test kabli i je porównał...


PatrykS napisał/a:

Ferdek napisał/a:
Czy np; kupując tańszy EV może się okazać, że ta ładowarka fabryczna, która jeździ w bagażniku grzeje się nadmiernie podczas ładowania z powodu wyrobionych styków/ogranicza moc?
Chyba mało które gniazdo w samochodzie jest monitorowane pod kątem temperatury. Jeśli na gnieździe będzie spadek napięcia to w zależności od samochodu albo zwiększy on pobierany prąd, żeby utrzymać moc (tak jest w Amperze), albo nic nie zrobi i moc spadnie o te straty na złączu.


Z tego co wiem to złącza DC mają monitorowanie temperatury. Myślałem, że AC może też, ale to tylko mój domysł.


vwir napisał/a:
Ferdek napisał/a:
Czy z komputera auta jesteśmy w stanie wyciągnąć info - ile razy gniazdo było użyte? (ilość cykli do ładowania).


W leafie bezpośrednio w menu tego nie znajdziesz, ale już po podpięciu interfejsu ta informacja jest dostępna w leafspy (osobno dla złącza type 1 i osobno dla chademo).


To ciekawe - w sumie to można obczaić przy zakupie używanego, ile razy ładował DC na szybko, a ile niską mocą. Trzeba kupić taki interfejs oprócz czujnika lakieru, wybierając się po używanego EV :)
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 1124
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2018-08-28, 12:27   

Ferdek napisał/a:
To ciekawe - w sumie to można obczaić przy zakupie używanego, ile razy ładował DC na szybko, a ile niską mocą. Trzeba kupić taki interfejs oprócz czujnika lakieru, wybierając się po używanego EV :)


Dokładnie tak jest. Nie tylko z powodu ilości ładowań, ale bardziej żeby odczytać SOH.
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 2913
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-08-28, 13:53   

Ferdek napisał/a:
Czy np; erodujące wtyki bez pokrycia nie mogą przyczynić się do strat podczas ładowania? Np; że po paru miesiącach codziennego używania ładowarka Greenway pokaże 10kWh, a do auta wpadnie 9,5kWh...coś w tym stylu.
Bez obaw - na złączu nie wydzieli się większa ilość energii niezauważona - bo stopi gniazdko. Prędzej na przewodzie - tam można szukać poprawy sprawności, ale to raczej też kosmetyka, zwłaszcza przy stratach w przetwornicy AC->DC w samochodzie i jego wszystkich pompach i elektronice pracujących przy ładowaniu. Jedyne zmartwienie przy gorszej jakości kablach/wtyczkach to że się sama rozsypie/zesmaży i jeszcze zrobi to samo z gniazdem w samochodzie lub stacji, szczęśliwie projekt jest zdaje się tak dobry, że nawet Chińczycy go jeszcze nie dali rady schrzanić.

Ferdek napisał/a:
Z tego co wiem to złącza DC mają monitorowanie temperatury. Myślałem, że AC może też, ale to tylko mój domysł.
Mam dwa gniazda CHAdeMO (z rozbitka i jakieś nowe) i jedną wtyczkę (oryginalna Yazaki) i nie ma tam żadnego monitorowania temperatury złącza. Mam też CCSa, ale jemu nie przyglądałem się jeszcze dokładniej.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
Ferdek 

Dołączył: 22 Sie 2018
Posty: 64
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-08-28, 18:00   

PatrykS napisał/a:
szczęśliwie projekt jest zdaje się tak dobry, że nawet Chińczycy go jeszcze nie dali rady schrzanić.


Hehe. Cytat podsumowujący temat. :lol:

PatrykS napisał/a:

Ferdek napisał/a:
Z tego co wiem to złącza DC mają monitorowanie temperatury. Myślałem, że AC może też, ale to tylko mój domysł.
Mam dwa gniazda CHAdeMO (z rozbitka i jakieś nowe) i jedną wtyczkę (oryginalna Yazaki) i nie ma tam żadnego monitorowania temperatury złącza. Mam też CCSa, ale jemu nie przyglądałem się jeszcze dokładniej.


Dyskusja skłania do szukania: CCS i CHAdeMO mają monitorowanie ale po stronie wtyku nie gniazda jak wcześniej mogłem sugerować:
CCS (a raczej HPC) ma w stykach DC + i -
https://www.phoenixcontac...oRes.pdf#page=2

CHAdeMO
https://www.chademo.com/technology/high-power/

https://www.chademo.com/ napisał/a:

SAFETY FOR OVER-TEMPERATURE

Sensor and/or fuse in the gun

THRESHOLD OF CABLE TEMPERATURE

Part to be touched: below 85°C
Part to be held: below 60°C

CABLE TEMPERATURE CONTROL

Thermo-sensor at gun and/or cable
Direct current control by sensor feedback


Z tego co pamiętam z podstawówki to styk przy takich wartościach prądu musi być idealny, inaczej zaczniemy zgrzewać oporowo. Dlatego wspominałem o erozji...
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 2913
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-08-29, 08:39   

Ferdek napisał/a:
CHAdeMO
https://www.chademo.com/technology/high-power/
To jest nowa silniejsza wersja CHAdeMO (100-350kW), tego jeszcze na ulicy ani w samochodach nie znajdziesz. Stara/obecna wersja (62kW) nie ma takich wymagań.

Ferdek napisał/a:
Z tego co pamiętam z podstawówki to styk przy takich wartościach prądu musi być idealny, inaczej zaczniemy zgrzewać oporowo. Dlatego wspominałem o erozji...
Przy takich prądach w DC ma to znaczenie. Wszystkie wtyczki elektryczne przy wsuwaniu siłą rzeczy część nalotu usuwają przez tarcie. A gniazd AC w samochodach czy wtyczek w kablach nie demonizujmy - tam jest tylko 32A max (no może 63A w ZOE parę osób widziało), to jak zwykła wtyczka siłowa 32A, nawet średnica styków jest identyczna :-)
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,15 sekundy. Zapytań do SQL: 12