SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
BMW i3 60Ah Rex
Autor Wiadomość
cablejungleman

Dołączył: 15 Lut 2019
Posty: 14
Wysłany: 2019-02-26, 14:38   BMW i3 60Ah Rex

Od tygodnia jestem szczęśliwym posiadaczem BMW i3 (60Ah Rex), kontynuując wątek wyboru spośród dwóch egzemplarzy (szczegóły w tym wątku) ostatecznie zdecydowałem się na wersję lepiej wyposażoną, starszą o pół roku (grudzień 2015) i z większym przebiegiem ok 40000km.

Do zakupu miałem kilka motywacji, w kolejności od najważniejszej:
1. Fascynacja - nie ukrywam, że jestem fanem i3 od kiedy zobaczyłem je pierwszy raz. Auto wg mnie wyprzedza swoje czasy zarówno z wyglądu jak i konstrukcji, stylistyki i designu. Auto jest unikalne, nietypowe, wyróżnia się na ulicy i to mi się podoba. BMW postawiło sobie ekologiczną fabrykę na potrzeby serii "i", jest to jedyne auto w tej cenie (nie liczę Tesli że względu na inny pułap cenowy), które nie jest poprostu zwykłym autem z wstawionym silnikiem elektrycznym ale od podstaw przemyślanym pod kątem wydajności energetycznej, futurystycznym autem. Jeździłem czasem i3 kozystajac z car-sharingu DriveNow, do którego zresztą przystąpiłem głównie po to żeby przejechać się i3 - nie zawiodłem się. Jazda jest dość sztywna, ale za to trzyma się świetnie drogi co jest ważne przy tak zrywnym napędzie - dla mnie rewelacja.
2. Mam możliwość ładowania bez dodatkowych opłat (w cenie czynszu) w garażu budynku, w którym mieszkam
3. Brak obaw związanych zasięgiem - świadomość Rex'a w bagażniku 100% niweluje obawy przed problemami z ładowaniem w trasie. Życie zweryfikuje czy rzeczywiście się przyda. Słyszałem skrajne opinie, jedni pisali że nigy nie używają, inni że jest to dla nich zbawienie. Zobaczymy w której drużynie ja wyląduje.
4. Ulgi podatkowe - mieszkam w UK i tu podatek drogowy £0, wjazd do zielonej strefy LDN £0

Auto kupione u dealera. wg mnie to jedyny sensowny sposób zakupu i3, płacisz dodatkową kasę, ale w zamian masz:
- gwarancje 1 rok obejmującą wszystko, taką samą jak przy nowych autach
- nowy przegląd
- darmowe wsparcie pozakupowe u ludzi, którzy znają się na tych samochodach. Nie wyobrażam sobie serwisować czegokolwiek w i3 poza autoryzowanym serwisem. Wcześniej oglądałem jedno i3 u nieautoryzowanego sprzedawcy samochodów używanych. Szybko doszedłem do wniosku, że wiem o tych autach więcej niż sami sprzedawcy - zrezygnowałem za brak wsparcia. Salon to zupełnie inna bajka. Sprzedawcami zajmujący się seria "i" przechodzą osobne kursy związane z elektrykami dlatego są merytorycznie przygotowani.

Przy zakupie miałem dwa problemy:
1. Klapka wlewu paliwa od Rex'a nie odskakiwała sama. Okazało się, że przyblokował się mechaniczny element odbijający klapkę - sprzedawca podczas prezentacji się trochę zestresował sytuacją - ale serwis zamówił cześć i mam naprawę za tydzień, auto zostawiam i dostaję zastępcze i3 na parę dni
2. Znalazłem też odprysk lakieru na brzegu drzwi kierowcy, w sumie serwis nie musiał nic z tym robić, ale zamówili mi pigment do wypełnienia - warto przypomnieć, że korozja nie grozi bo to przecież tworzywo sztuczne

Za obie rzeczy nic nie płacę.

Auto kupiłem trochę w ciemno, po wizualnych oględzinach - dlatego, że w ostatniej chwili zdecydowałem się na inne niż te, którym odbywałem jazdę testową. Zależało mi na tym żeby przejechać się wcześniej z dziajacym Rexem, niestety przed zakupem nie udało mi się tego zrobić. Było więc kilka niewiadomych.

Wyposażenie dodatkowe mojego i3:
1. Otwierany dach
2. Felgi 428 turbine
3. Professional media (większy ekran centralny)
4. Dodatkowe oświetlenie LED
5. Skórzane siedzenia, bambusowe elementy wnętrza
6. Kamera cofania

Zdjęcia dorzucam do wątku

Kilka spostrzeżeń na dzień dobry, o których wcześniej nie wiedziałem pomimo obejzenia dziesiątek godzin materiałów na YT
1. Przy zakupie dostałem prośbę o zgodę na wysyłanie danych statystycznych do BMW (coś jak google analyics dla stron www). Można się na to nie zgadzać, ale w zamian BMW obiecuje pomoc w przypadku wykrycia jakichś problemów lub anomalii, skontaktują się że mną i umówią na serwis - zgodziłem się.
2. Algorytm wyliczający zasięg auta zakłada wariant pesymistyczny, co akurat jest dobre bo auto nie obiecuje czegoś czego nie jest w stanie zrobić, jak robi to np Nissan Leaf. Jesteś w stanie przejechać więcej oszczędzając baterie i pokazywany zasięg wydaje się być pewny. Więcej w tym temacie będę wiedział po paru miesiącach. Zasięg elektryczny przy pełnej baterii przy wyjeździe z salonu pokazuwal około 60mil (100km) w trybie Comfort. Po kilku dniach jazdy zwiększył się teraz do około 69mil (~115km) lub 80mil (134km) w EcoPro +. Do tego podobny zasięg z Rexa, co daje w sumie ponad 200km.
3. Nigdy wcześniej nie jeździłem z Rexem i tu pozytywne zaskoczenie. Rex jest praktycznie niesłyszalny od środka - musiałem się bardzo wysilać, żeby go usłyszeć, ostatecznie potwierdzeniem działającego Rex'a w trasie był utrzymany poziom baterii
4. Po rejestracji auta przez BMW Connected Drive masz dostęp do "sklepu" gdzie masz możliwość dokupienia dodatkowych usług, lub nawet zainstalowania dodatkowego oprogramowania multimedialnego itp - taki App Storę dla samochodu, ciekawa opcja.
5. Aplikacja na smartfony BMW Connected Drive jest przydatna, ale trzeba mieć świadomość paru rzeczy. Po pierwsze komunikacja z autem przebiega dość powoli i czasem potrzeba 30-60 sek zanim appka dostanie aktualizację o stanie naładowania itp. Po drugie, zawiodłem się brakiem możliwości regulacji temperatury. Można tylko włączyć lub wyłączyć klimatyzację. Rozumiem to tak, że auto nagrzewa się kiedy jest zimno i ochładza kiedy jest gorąco, czyli wprowadza wnętrze do jakiejś bliżej nie określonej optymalnej temperatury.
6. Analiza ekonomii pojedynczych przejazdów jest fajnym rozwiązaniem, szczególnie jeśli porównujesz swoje wyniki że średnimi wynikami innych użytkowników. Ogólnie jazda elektrykami zmienia wg mnie psychikę kierowcy. Ja osobiście mam satysfakcję z ekonomicznej jazdy, czego wcześniej nie miałem - ekologia czy magia numerologii?
7. BMW i3 posiada interfejs w języku polskim, jeśli ktoś ma ochotę

Jeśli macie jakieś pytania, zapraszam do dyskusji.

6.jpg
Plik ściągnięto 21 raz(y) 195,77 KB

1.jpg
Plik ściągnięto 17 raz(y) 65,97 KB

 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 2822
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2019-02-26, 15:59   

cablejungleman napisał/a:
Po drugie, zawiodłem się brakiem możliwości regulacji temperatury. Można tylko włączyć lub wyłączyć klimatyzację. Rozumiem to tak, że auto nagrzewa się kiedy jest zimno i ochładza kiedy jest gorąco, czyli wprowadza wnętrze do jakiejś bliżej nie określonej optymalnej temperatury.
W Amperze jest podobnie - temperatura brana jest ta, którą ostatnio ustawiłeś w czasie jazdy.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 1081
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2019-02-26, 21:06   

W Leafie jest to osobna temperatura, schowana głęboko w menu. W sumie chyba słusznie, bo ustawiłem to raz po kupnie auta i potem już nigdy nie ruszyłem (nie miałem potrzeby). Poszukaj, może w i3 też gdzieś to znajdziesz.
 
 
Bronek 
Nssan Leaf Tekna II


Dołączył: 23 Mar 2018
Posty: 580
Skąd: Kołobrzeg
Wysłany: 2019-02-26, 21:16   

W Leafie 2, ustawia się za każdym razem ( aplikacja lub strona www .), ale sugeruje tą jaka jest ustawiona w samochodzie. Aplikacja ustawia konkretnie na dany czas i zadaną temperaturę, min 5 minut przed trzeba ustawić. Sprawdzałem też opcję natychmiastowego włączenia, trwa to ok 30-40 sek do przekazania polecenia.

Strona www, zaś pozwala ustawić g za ile godzin i minut ma być włączona klima/grzanie

Natomiast możliwość sprawdzenia temperatury jaka aktualnie panuje w kabinie, ograniczona jest do trzech ikonek, : zimno, ok, ciepło. Właśnie dzisiaj zaaktualizowali aplikację, bo wszyscy wieszali psy na Nissanie.
Zobaczymy czy będzie poprawa?
_________________
Komarek; 6 motocykli; Syrenka; Polonez; CITROËNY 2xBX +1xXM; Hyundai; Audi, Renault Clio, Scenic; Peugeot; Chevrolet SSR; Mercedes G; Mini; Fiaty: Maluchy, Doblo, Ducato-campery (Mcluois i Rapido);Toyota Corolla; Ford ;Jeep Wrangler; Nissan Leaf i inne
 
 
tomusy
O-PHEV, A-Hybrid


Dołączył: 04 Lut 2015
Posty: 223
Skąd: mazowieckie
Wysłany: 2019-02-27, 12:42   

... no to ja mam pytanko, odnośnie ładowania. Masz fast DC - CCS2 czy tylko samo AC Type 2?
 
 
cablejungleman

Dołączył: 15 Lut 2019
Posty: 14
Wysłany: 2019-02-27, 15:19   

Bronek napisał/a:
Natomiast możliwość sprawdzenia temperatury jaka aktualnie panuje w kabinie, ograniczona jest do trzech ikonek, : zimno, ok, ciepło.


Troche lepiej, ale podobnie organiczone jak w i3. Zastanawiam sie z czego to moze wynikac, czy jest to jakies ograniczenie natury technicznej? Odczyt/regulacja temperatury wydaje sie byc dosc trywialna a jednak z jakichs powodow takiej mozliwosci nie ma.
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 2822
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2019-02-27, 15:21   

cablejungleman napisał/a:
Zastanawiam sie z czego to moze wynikac, czy jest to jakies ograniczenie natury technicznej? Odczyt/regulacja temperatury wydaje sie byc dosc trywialna a jednak z jakichs powodow takiej mozliwosci nie ma.
W Amperze wymahga włączenia zapłonu - przy wyłączonym niewiele rzeczy jest dostępnych na ekranie, temperatury ani ustawień klimatu wtedy nie ma.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
cablejungleman

Dołączył: 15 Lut 2019
Posty: 14
Wysłany: 2019-02-27, 15:28   

tomusy napisał/a:
... no to ja mam pytanko, odnośnie ładowania. Masz fast DC - CCS2 czy tylko samo AC Type 2?


Tak, jest gniazdo DC i już nie mogę się doczekać pierwszej próby. Zdaje się w rocznikach od 2015 DC jest już w standardzie. Właśnie wczoraj odebrałem kartę sieci ChargeNow (https://chargenow.chargemasterplc.com/) także zamierzam w weekend skorzystać.
 
 
aviator 
i3 94Ah rex

Wiek: 39
Dołączył: 13 Maj 2018
Posty: 39
Skąd: celomS
Wysłany: 2019-02-27, 23:56   

Czyli w UK pomimo rexa auto uznawane jes za elektryczne?
Sprawdź czy masz automatyczne pakowanie tyłem, pomimo szkoleń sprzedawców w bmw opcje dostałem powiedzmy, ze w gratisie, bo nikt nie wspominał ze ja mam ... :-D
_________________
 
 
cablejungleman

Dołączył: 15 Lut 2019
Posty: 14
Wysłany: 2019-02-28, 12:35   

aviator napisał/a:
Czyli w UK pomimo rexa auto uznawane jes za elektryczne?

Ciekawa sprawa - wygląda to tak. Wszystkie Rexy są zarejestrowane jako Hybrid Electric, ale roczniki poniżej 2018go miały zerowy podatek drogowy i to się nie zmieni (coś na zasadzie, że prawo nie działa wstecz). Natomiast Rexy w rocznikach od 2018 podlegają podatkowi drogowemu.

Jeśli chodzi o wjazd do zielonej strefy (tzw Ultra Low Emission Zone) to w auto musi spełnić poniższe wymagania (ważne od 2019 do 2021 )

- Europejski standard emisji spalin Euro 6
- nie wydalać więcej niż 75g/km CO2 (Rex ma chyba 13g/km)
- mieć możliwość przejechania minimum 20 mil bez wydzielania CO2

Źródło (https://tfl.gov.uk/modes/driving/congestion-charge/discounts-and-exemptions )

aviator napisał/a:
Sprawdź czy masz automatyczne pakowanie tyłem

Jest, fajny bajer żeby pokazać znajomym, ale szczerze mówiąc to auto na tyle łatwo parkować że w praktyce nie ma kiedy tego użyć ;
 
 
cablejungleman

Dołączył: 15 Lut 2019
Posty: 14
Wysłany: 2019-03-06, 14:18   

próba z szybką ładowarką DC za mną, oto rezultaty:

- pierwsze ładowanie przy 49% baterii, czas 21 minut załadowało się 8KwH i miałem 84% baterii
- drugie ładowanie od 6% baterii, czas ładowania 13 minut do 54% "wpompowane" 10KwH

Załączam zrzut z portalu "chargemaster". Odrazu widać że szybkość ładowania pierwszych kilkunastu KwH jest znacznie większa niż doładowywanie od połowy.

Ogólnie jak dla mnie taki czas ładowania jest jak całkowicie akceptowalny. Realnie w 20 minut dorzucamy 100km zasięgu. Koszt o około £0.1/KwH czyli oba ładowania to £1.80 czyli jakieś 9PLN.

Screenshot from 2019-03-06 13-07-11.png
Plik ściągnięto 18 raz(y) 73,57 KB

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,06 sekundy. Zapytań do SQL: 13