SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload
Tesla Shuttle

Poprzedni temat «» Następny temat
Jak to policzyć sprawność akumulatora 100% lub 50%
Autor Wiadomość
kriss032


Dołączył: 10 Gru 2017
Posty: 52
Wysłany: 2019-03-14, 21:44   Jak to policzyć sprawność akumulatora 100% lub 50%

Jak to policzyć np: nowy akumulator samochodu elektrycznego 10kW sprawność 100% potrzebuje dostarczenia energii ok. 11 kW prądu AC, bo trzeba policzyć straty na przetworzeniu AC-DC energię na grzanie lub chłodzenie itp. Jakie będą straty jeżeli akumulator używany ma sprawność 50% ????
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 2778
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2019-03-14, 23:41   

Mniej więcej o połowę mniejsze będą, bo krócej występują - samochód będzie się ładował coraz szybciej do pełna :-) Przynajmniej przy powolnym ładowaniu 3kW.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1387
Skąd: Kraków
Wysłany: 2019-03-14, 23:49   

Akumulator ma sprawność ładunkową (Ah), energetyczną (Wh). To o czym piszesz (według mojej oceny) to pojemność, a w zasadzie utrata tej nominalnej. Dla wyjaśnienia posłużę się akumulatorem teoretycznym, który ma pojemność 100Ah, 100V, i rezystancję wewnętrzną Rw-100 mOhm. Pierwsza sprawność, akumulator ma 100Ah, jak go rozładujemy do "zera" to aby go naładować musimy dać więcej Ah (zależy od typu akumulatora, dla ołowiowych przyjmuje się 140%), czyli w tym przypadku 140 Ah, przy litowych jest to dużo mniej. Sprawność energetyczna, czyli energia włożona do aku i wyjęta. Tutaj sporo zależy od prądów ładowania - rozładowania. tutaj pojawiają się dodatkowe straty na Rw. Zakładając że napięcie aku się nie zmienia podczas ładowania- rozładowania, to przy ładowaniu prądem 100A , ładujemy godzinę, a straty to I²xRw, co daje 100²x0.1=1000Wx1h= 1kWh. Przy 10A, mamy 10²x0.1x 10h= 100 Wh, czyli 10 razy mniej. Co do pojemności, to z czasem w aku można wsadzić mniej Ah, ale przyjmuje się (tzw żywotność, ilość cykli) do 80% nominału, czyli "nasz" aku poniżej 80Ah jest zużyty (co nie znaczy, że już jest tylko śmieciem, bo dalej ma np 78Ah :) ).
 
 
zeeltom 


Wiek: 61
Dołączył: 05 Mar 2009
Posty: 1280
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2019-03-15, 06:11   

Tak najprościej, jeśli na nowym przejeżdżasz 100 km, to na zużytym w 50% przejedziesz 50 km.
Tak ogólnikowo.
_________________
http://pojazdyelektryczne.org
 
 
wwojciech 
pasjonat

Wiek: 32
Dołączył: 02 Gru 2013
Posty: 42
Wysłany: 2019-03-15, 09:31   

W samochodzie sprawność pokazana jest na zasadzie kilometrów zasięgu, tylko to końcowego utzytkownika interesuje. W praktyce przy 50% sprawnosci, pojemność jest wyzsza niz 50% a bierze się to właśnie z rezystancji wewnętrznej która potrafi z czasem urosnąć znacząco. Aku szybciej przysiada i pomimo pojemności - sterownik szybciej odcina z racji osiągniętych progów napieciowych. Przez wzrost RW maleje również sprawność ładowania, (trzeba by poszukać np wykresy SDI), wzrośnie RW dwa razy to straty przy lądowaniu zwiększa się dwukrotnie (ladujac tym samym prądem). Zwiększając moc ladowania, różnica strat jest jeszcze wieksza.
 
 
kriss032


Dołączył: 10 Gru 2017
Posty: 52
Wysłany: 2019-03-16, 12:31   

Może jeszcze raz sprecyzuje pytanie ile kW wejdzie w akumulator 10 kW o sprawności 100% ile wejdzie w akumulator 10 kW o sprawności 50% jaki będą straty
 
 
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1387
Skąd: Kraków
Wysłany: 2019-03-16, 21:49   

Z grubsza to jak przy 10 kWh ładujesz 11kWh, to jak spadnie do 5 kWh, to ładujesz 5,5 kWh.
 
 
kriss032


Dołączył: 10 Gru 2017
Posty: 52
Wysłany: 2019-03-16, 22:48   

No tak naładuje akumulator litowy do 5,5 kW nie oto chodzi.....ale ile prądu z gniazdka AC wyjdzie ??? Np: w wypadku starego akumulatora kwasowego zużycie prądu z gniazdka AC do naładowania jest znacznie większe niż w nowym akumulatorze. Przetestuje to na swoim Volcie, dwa lata temu z gniazdka AC przy temperaturze ok. 15C by naładować akumulatory od symbolicznego zera (czyli samochód przełączył się na benzynę) zużywałem 11,5 kW prądu AC.
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 2778
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2019-03-17, 00:45   

kriss032 napisał/a:
No tak naładuje akumulator litowy do 5,5 kW nie oto chodzi.....ale ile prądu z gniazdka AC wyjdzie ???
No gienek333 to podał - pojemność aku 5kWh, prądu wyjdzie z gniazdka 5,5kWh.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
wwojciech 
pasjonat

Wiek: 32
Dołączył: 02 Gru 2013
Posty: 42
Wysłany: 2019-03-17, 17:53   

Teraz ludzie są tak nauczeni że każdy im musi podać na tacy, wszystko mial podane wcześniej do policzenia. Wystarczyło poszukać charakterystyk danego akumulatora który go interesuje a nie szaleć pytajnikami. Każdy odpowiada grzecznosciowo, bo to nikogo obowiązek wyreczania od czegoś co się samemu nie chce zrobić mając wszystkie dane.
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 2778
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2019-03-17, 20:41   

Kto pyta nie błądzi ponoć :-)
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,06 sekundy. Zapytań do SQL: 11