SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: RaveN
2012-08-23, 08:05
Opel Ampera
Autor Wiadomość
trax


Dołączył: 04 Wrz 2019
Posty: 23
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2019-09-29, 10:30   

Panowie i Panie:) banalne zapewne pytanie..
Jak wyłączyć radioodbiornik bądź odtwarzacz CD nie wygaszając ekranu konsoli środkowej?
Wciskam w przypadku CD/HDD pauzę - ale to nie jest jak dla mnie rozwiązanie, trochęmnie to irytuje :)
_________________
Pozdrawiam
Trax
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 3018
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2019-09-29, 11:23   

trax napisał/a:
Panowie i Panie:) banalne zapewne pytanie..
Też mnie to zdziwiło, ale jedyną znaną mi i poprzedniemu właścicielowi metodą jest ściszenie lub spauzowanie.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
wojtek9300 
wojtek9300


Dołączył: 15 Paź 2017
Posty: 98
Skąd: Józefów
  Wysłany: 2019-10-01, 12:59   

kalex napisał/a:
Jakie to typowe , 420 za diagnozę - która mówi "nie wiemy jak naprawić".
Zepsułeś programowaniem , naprawić trzeba programowaniem ...

EPILOG:

Zgodnie ze wskazaniem serwisu Opla na Żoliborzu przyjechałem po samochód z lawetą. Serwis stwierdził, że nie może naprawić usterki i przewidywane koszty wymiany akumulatora trakcyjnego to ok 70tys zł :shock:
Gość z serwisu mówi, że przebadali samochód i na bazie wyników stwierdzają, że trzeba wymienić akumulator i pokazuje mi zszywkę wydruków zrzutów ekranowych z GDS2. Mówi, że akumulator ma awarie bo pojawia się na nim napięcie -40V :shock:
Przejrzałem wydruki a tam na pierwszej stronie była tabelka pomiarów temperatury akumulatora i było na jednym z czujników -40 st. C.
Poza tym jest błąd P0c36 i podobno jest jakiś "magik" w Warszawie który naprawia akumulatory.
Ja na to , że może jakieś bliższe informacje nt. tego "magika". Gość na to, że jak wpisze w google jaki jest problem to mi wyskoczy. :shock:
Drukuje fakturę na której jest 420 zł za diagnostykę. Ja na to że poproszę o wydruki tej diagnostyki.
On, że to ich wewnętrzne informacje i mi ich nie da i że żaden serwis takich rzeczy nie daje.
Ja na to, że poproszę w takim razie ksero tego, przecież za to zapłaciłem. On mi skserował tylko jedna stronę z nabazgroloną rekomendacją o konieczności wymiany akumulatora.
Skląłem gościa w duchu i wyszedłem do autka. Po wejściu okazało się, że włącza się napęd. CUD :shock:
Na lawetę wjechałem o własnych siłach (przyjechałem drugim samochodem). W domu okazało się, że samochód się ładuje z gniazdka. Okazało się jeszcze, że zrobili aktualizację czegoś w środku i w wyniku mam aktualną godzinę czasu polskiego potrzebną do programowania odroczonego ładowania (normalnie samochód myślał, że jest w USA i trzeba było dodawać 9h do planowanych godzin ładowania).

Reasumując:
- pokazują się dwa tradycyjne błędy P0c36 (czujnik) i P1e00 (ogólny błąd elektryki)
- auto śmiga jak szalone
- mam poprawną godzinę do programowania ładowania odroczonego
- w Oplu na Żoliborzu są całkowicie niekompetentni w zakresie Voltów
- gość w dziale serwisu jest chamski
- nie polecam nikomu serwisu Opla na Żoliborzu.

ps. czy ktoś słyszał o programowym blokowaniu jednego z czujników temperatury?
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 3018
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2019-10-01, 15:00   

wojtek9300 napisał/a:
ps. czy ktoś słyszał o programowym blokowaniu jednego z czujników temperatury?
Nie, one padają uniemożliwiając ładowanie, tani element, ale trzeba wyjąć baterię i zdjąć jej obudowę.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
wojtek9300 
wojtek9300


Dołączył: 15 Paź 2017
Posty: 98
Skąd: Józefów
Wysłany: 2019-10-01, 15:26   

PatrykS napisał/a:
wojtek9300 napisał/a:
ps. czy ktoś słyszał o programowym blokowaniu jednego z czujników temperatury?
Nie, one padają uniemożliwiając ładowanie, tani element, ale trzeba wyjąć baterię i zdjąć jej obudowę.

Ale bateria się ładuje i wszystko jest OK. Jak patrzyłem na napięcia poszczególnych cel w programie GDS2 to wszędzie było równo.
Na amerykańskim forum wspominają, że te czujniki padają jak muchy i nie rekomendują rozbiórki cel baterii w celu ich wymiany. Tylko część jest na zewnątrz. Większość jest w środku.
Cytat:
Do not separate the individual battery modules in each battery section in an attempt to access the remaining 3 internal sensors. Coolant leaks, battery overheating, and possible fires can result from attempting to repair those sensors.


Tu link do jednego takiego wątku:
https://gm-volt.com/forum/archive/index.php/t-330381.html
Ostatnio zmieniony przez wojtek9300 2019-10-01, 15:31, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
jatko 
jatko


Dołączył: 22 Paź 2009
Posty: 460
Wysłany: 2019-10-01, 15:27   

wojtek9300 napisał/a:
Okazało się jeszcze, że zrobili aktualizację czegoś w środku i w wyniku mam aktualną godzinę czasu polskiego potrzebną do programowania odroczonego ładowania (normalnie samochód myślał, że jest w USA i trzeba było dodawać 9h do planowanych godzin ładowania).


Zapewne spisu wykonanych czynności serwisowych jak i updejtów Ci nie podali, ciekaw jestem co jest odpowiedzialne za tą godzinę, chociaż ostatnio podejrzenie padło na OnStar - jak wyjąłem bezpiecznik to straciłem po jakimś czasie możliwość opóźnionego ładowania - oczywiście OnStara(o ile go masz) na pewno nie aktualizowali, może tylko rykoszetem dostał reset do ustawień samochodu po updejcie czegoś innego.
_________________
Volt 2014

Boże wybacz wszystkie bluźnierstwa jakie padają pod moim adresem z ust kierowców jadących za mną

https://www.facebook.com/iNasiTuByli/
 
 
Rafał 
Opel Ampera


Dołączył: 26 Lis 2016
Posty: 171
Skąd: Toruń
Wysłany: 2019-10-01, 23:21   

wojtek9300 napisał/a:

ps. czy ktoś słyszał o programowym blokowaniu jednego z czujników temperatury?


Ja słyszałem, a właściwie gdzieś czytałem, że jest update, który pozwala na jazdę samochodem gdy jeden czujnik wskazuje temperaturę baterii trakcyjnej drastycznie inną niż reszta. Wówczas wskazania tego czujnika są ignorowane. Być może masz taki przypadek i być może wówczas błąd czujnika jest sygnalizowany, ale samochód jest sprawny.
 
 
wojtek9300 
wojtek9300


Dołączył: 15 Paź 2017
Posty: 98
Skąd: Józefów
Wysłany: 2019-10-02, 02:41   

Rafał napisał/a:
wojtek9300 napisał/a:

ps. czy ktoś słyszał o programowym blokowaniu jednego z czujników temperatury?


Ja słyszałem, a właściwie gdzieś czytałem, że jest update, który pozwala na jazdę samochodem gdy jeden czujnik wskazuje temperaturę baterii trakcyjnej drastycznie inną niż reszta. Wówczas wskazania tego czujnika są ignorowane. Być może masz taki przypadek i być może wówczas błąd czujnika jest sygnalizowany, ale samochód jest sprawny.

Miałem tak od samego początku. Dodatkowym efektem tego uszkodzonego czujnika temperatury było chwilowe i sporadyczne pokazywanie się komunikatu „battery too cold, plug in to warm”. Czasem te błędy same znikają po iluśtam poprawnych cyklach.
 
 
KilleR.racer 

Wiek: 40
Dołączył: 14 Mar 2016
Posty: 371
Skąd: Zbójna k.Łomży
Wysłany: 2019-10-02, 12:31   

Jeśli chcesz mogę podjąć się naprawy twojego auta !!!! Mam części a nawet drugi akumlator trakcyjny , żeby podmienić i będę dokładnie wiedział co jest przyczyną tych wariacji. Jesli jestes zainteresowany dzwoń tel 504-037-375 lub 513-662-054 .
 
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 3018
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2019-10-02, 14:15   

KilleR.racer napisał/a:
Mam części a nawet drugi akumlator trakcyjny
Wymontowałeś już go w końcu?
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
KilleR.racer 

Wiek: 40
Dołączył: 14 Mar 2016
Posty: 371
Skąd: Zbójna k.Łomży
Wysłany: 2019-10-02, 14:35   

PatrykS napisał/a:
KilleR.racer napisał/a:
Mam części a nawet drugi akumlator trakcyjny
Wymontowałeś już go w końcu?

Tak ale nie ma co robić oftopa , jak coś chcesz wiedzieć to dzwoń .
FOTO
Kurcze miałem jeszcze foto otwartej puszki ale w między czasie zmieniłem telefon i na rezerwowym nie miałem backupu do google. Ale akus ma sie super napiecia na celach równe , wszystko suche i w jak najlepszym porządku.
 
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 3018
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2019-10-02, 16:48   

KilleR.racer napisał/a:
Kurcze miałem jeszcze foto otwartej puszki
No na tym zdjęciu widać część mnie interesującą :-) Zadzwonię.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
wojtek9300 
wojtek9300


Dołączył: 15 Paź 2017
Posty: 98
Skąd: Józefów
Wysłany: 2019-10-05, 07:36   

KilleR.racer napisał/a:
Jeśli chcesz mogę podjąć się naprawy twojego auta !!!! Mam części a nawet drugi akumlator trakcyjny , żeby podmienić i będę dokładnie wiedział co jest przyczyną tych wariacji. Jesli jestes zainteresowany dzwoń tel 504-037-375 lub 513-662-054 .

Dzięki za propozycję, ale puki jest tylko jeden nieznaczący błąd to nie będę grzebać, bo można przypadkowo zepsuć. Mam już nauczkę.

Kolejne pytania:

1. Czy komuś udało się zaprogramować 3 magiczne guziczki na sufitowej konsoli służące do otwierania bram i garaży? Może to działa na innych częstotliwościach niż popularne napędy np. Hormann?

2. Po aktualizacji oprogramowania mam wrażenie, że autko zmniejszyło zasięg do ok 55km w obecnych temperaturach. Zmniejszenie zasięgu o ok 10% w stosunku do tego co było wcześniej. Licznik energii (który zaczął dopiero działać po aktualizacji) pokazuje zużycie 8kWh przy wyczerpaniu całej baterii.
  
 
 
Rafał 
Opel Ampera


Dołączył: 26 Lis 2016
Posty: 171
Skąd: Toruń
Wysłany: 2019-10-08, 09:56   

[quote="wojtek9300"]
KilleR.racer napisał/a:
Może to działa na innych częstotliwościach niż popularne napędy np. Hormann?



W USA częstotliwość pilotów radiowych to 315MHz, a w Europie 433Mhz. Być może wystarczy wymienić moduł radiowy jeżeli jest osobno.
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 1217
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2019-10-08, 10:29   

Najprostszym i najtańszym możliwym sposobem jest kupno pilota odpowiedniego do naszej bramy, wsadzenie go nad podsufitkę (jest malutki, zmieści się) i podłączyć pod te przyciski. Zamienniki pilotów są najczęściej zasilane z baterii 12V, więc można go zasilić bezpośrednio z jakiegokolwiek źródła 12V w aucie. Zrobiłem tak u siebie w leafie - specjalnie do tego kupiłem lusterko wewnętrzne z przyciskami do otwierania bramy, rozłożyłem lusterko na części pierwsze, odłączyłem oryginalną elektronikę a podłączyłem zwykłego pilota dedykowanego do mojej bramy. Wszystko działa idealnie i jest mega wygodne.

Jest też rozwiązanie 'profi', w postaci kupna odpowiedniego odbiornika radiowego na 315MHz i dołożenie do bramy. Ale to raczej mija się z celem - musiałbyś kupić tyle odbiorników ile bram, dodatkowo takie odbiorniki najczęściej są na 120V, więc do tego transformatory. Jest to dużo droższe i bardziej skomplikowane, niż kupno zamiennika pilota za 50pln i wsadzenie na stałe do auta.
 
 
wojtek9300 
wojtek9300


Dołączył: 15 Paź 2017
Posty: 98
Skąd: Józefów
Wysłany: 2019-10-08, 10:37   

A w Amperach to działa?
 
 
trax


Dołączył: 04 Wrz 2019
Posty: 23
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2019-10-08, 18:56   

Nie działa przynajmniej w mojej bo nie mam takich przycisków :( - nie wiem jak w innych rocznikach ale w 2012 nie występuje

Chętnie kupię ten kawałek plastiku z przyciskami :) - rozwiązanie które opisuje @vwir stosuje z powodzeniem od lat w innych samochodach i sprawdza się doskonale (tyle że tam własnie mam klawisze niewykorzystane w samochodzie i adoptowałem je do dołożonego pilota) dodatkowo zasilanie z instalacji samochodowej (tak naprawdę 14,4V) powoduje poprawę zasięgu pilota (zwiększenie mocy nadajnika)

Tak więc poszukuje tego kawałka podsufitki z VOLT'a, jeśli ktoś ma lub wie kto ma na zbyciu chętnie przygarnę :)

Edit:Generalnie piloty uniwersalne (a pewno taki jest w Volt) odchodzą w pzeszłosć, teraz wiekszość jest kodowana i niestety nie w jednym standardzie :(
_________________
Pozdrawiam
Trax
  
 
 
wojtek9300 
wojtek9300


Dołączył: 15 Paź 2017
Posty: 98
Skąd: Józefów
Wysłany: 2019-10-10, 12:41   

Wymyśliłem inne rozwiązanie innej częstotliwości pilota HomeLink i tego co jest w domu. Kupię u Chińczyka odbiornik 315MHz i podłącze do napędów. Kosztuje grosze. Przyjdzie, podłącze i zdam relacje.
 
 
Barca

Dołączył: 13 Maj 2019
Posty: 69
Wysłany: 2019-10-10, 13:13   

Też mam HomeLinka w lusterku w Leafie i po krótkiej analizie czy z tego korzystam - zarzuciłem temat ze względu bezpieczeństwa. Zawsze mnie zastanawiało jak to jest, że można komuś ukraść auto z podjazdu jak się nie ukradło kluczy z domu z pilotem do bramy wjazdowej. Teraz wiem - wystarczy, że właściciel sobie skonfiguruje lusterko.
Dlatego ja poszedłem inną drogą. Jeżeli chcę mieć możliwość sterowania bramą(ami) z auta to najlepiej robić to z urządzenia, które w aucie jest tylko razem ze mną - z telefonu. Skróty aplikacji HTTP Request Shortcuts na pulpicie - https://play.google.com/store/apps/details?id=ch.rmy.android.http_shortcuts&hl=pl . Oczywiście trzeba mieć dostęp do sterownika bramy przez TCP/IP - jeżeli masz napęd bez takiego dostępu zawsze można to dorobić za pomocą któregoś z urządzeń Sonoff. Całośc tania, stabilna i bezpieczna.

screenshot.jpg
Plik ściągnięto 8 raz(y) 132,84 KB

 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 1217
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2019-10-10, 14:44   

Lusterko działa tylko gdy jest włączony zapłon. Czyli musiałby ktoś już mieć 'odpalone' auto. A wtedy sforsowanie bramy jest chyba najmniejszym możliwym problemem...

Miałem inne rozwiązanie - ALPR zainstalowany na raspberry pi zero i rozpoznający moje tablice i automatycznie otwierający bramę. Ale przycisk w lusterku jest dużo lepszy, bo klikam dojeżdżając do domu (zasięg jest całkiem niezły) i gdy jestem przy bramie to jest już w połowie otwarta. A automatyczne rozpoznawanie rejestracji działa dopiero gdy stanę przy kamerze (przy bramie). Wywaliłem to, zostawiłem tylko przycisk w lusterku i jest to po prostu najwygodniejsze.

Akurat telefon to najgorsze możliwe rozwiązanie. W sensie użyteczności - jeśli mam grzebać po kieszeniach i wyciągać telefon, to równie dobrze mogę grzebać po kieszeniach i wyjąć kluczyk z przyczepionym do niego pilotem do bramy. Na pewno szybciej nacisnę przycisk w pilocie niż odblokuję telefon i kliknę na ikonkę na pulpicie.
  
 
 
Barca

Dołączył: 13 Maj 2019
Posty: 69
Wysłany: 2019-10-10, 20:22   

vwir napisał/a:
Lusterko działa tylko gdy jest włączony zapłon. Czyli musiałby ktoś już mieć 'odpalone' auto. A wtedy sforsowanie bramy jest chyba najmniejszym możliwym problemem...

No umówmy się, że mówimy o klasycznej kradzieży - ktoś odpala Twoje auto (nie mówimy o wywozie na lawecie). Więc ktoś np. odpali Ci furę "na walizkę", kliknie w lusterko i wyjeżdża. Sforsowanie bramy to największy IMHO problem - tego się już specjalnie cicho nie da zrobić, no ale to już zależy od bramy, mechanizmu, zdalnego sterowania.

vwir napisał/a:
Ale przycisk w lusterku jest dużo lepszy, bo klikam dojeżdżając do domu (zasięg jest całkiem niezły) i gdy jestem przy bramie to jest już w połowie otwarta.

Moje rozwiązanie pozwala mi z dowolnego miejsca otwierać bramę kurierowi i zamykać teściowej przed nosem 8-)

vwir napisał/a:
W sensie użyteczności - jeśli mam grzebać po kieszeniach i wyciągać telefon, to równie dobrze mogę grzebać po kieszeniach i wyjąć kluczyk z przyczepionym do niego pilotem do bramy. Na pewno szybciej nacisnę przycisk w pilocie niż odblokuję telefon i kliknę na ikonkę na pulpicie.

Ja mam telefon zawsze na kratce (nawigacja, Yanosik itd.). Wchodzę do auta bezkluczykowo, zawieszam telefon i odpalam auto bezkluczykowo. Telefon się rozjaśnia sam (bo skrypt aplikacji Automate wykrywa sparowanie bluetooth z samochodem) - pozostaje machnąć palcem wzorek odblokowania i kliknąć ikonę.
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 1217
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2019-10-10, 21:07   

Wiem co wystarczy zrobić, bo od dobrych 2 lat bawię się w smart home i mam otwieranie bramy w telefonie. Mam więc porównanie i nie jest to ani odrobinę tak wygodne jak przycisk w lusterku. Serio za każdym razem masz telefon na uchwycie? Ja go wpinam tylko gdy jadę gdzieś dalej. Gdy jadę 2 km po bułki do sklepu to nie wpinam telefonu w uchwyt.
 
 
Barca

Dołączył: 13 Maj 2019
Posty: 69
Wysłany: 2019-10-10, 21:16   

No, zawsze wpinam i wolę operować telefonem niż kluczykiem z brelokami. No ale wiadomo, gusta są różne :kufel
 
 
KilleR.racer 

Wiek: 40
Dołączył: 14 Mar 2016
Posty: 371
Skąd: Zbójna k.Łomży
Wysłany: 2019-10-11, 11:42   

wojtek9300 napisał/a:
KilleR.racer napisał/a:
Jeśli chcesz mogę podjąć się naprawy twojego auta !!!! Mam części a nawet drugi akumlator trakcyjny , żeby podmienić i będę dokładnie wiedział co jest przyczyną tych wariacji. Jesli jestes zainteresowany dzwoń tel 504-037-375 lub 513-662-054 .

Dzięki za propozycję, ale puki jest tylko jeden nieznaczący błąd to nie będę grzebać, bo można przypadkowo zepsuć. Mam już nauczkę.

Kolejne pytania:

1. Czy komuś udało się zaprogramować 3 magiczne guziczki na sufitowej konsoli służące do otwierania bram i garaży? Może to działa na innych częstotliwościach niż popularne napędy np. Hormann?

2. Po aktualizacji oprogramowania mam wrażenie, że autko zmniejszyło zasięg do ok 55km w obecnych temperaturach. Zmniejszenie zasięgu o ok 10% w stosunku do tego co było wcześniej. Licznik energii (który zaczął dopiero działać po aktualizacji) pokazuje zużycie 8kWh przy wyczerpaniu całej baterii.

No mówimy tu o operacji w warsztacie i osoby która wie co robi i wie co ma zrobić a nie grzebaniu a może sie uda lub nie. Do tego mam części jakby auto wymagało podmiany jakiegokolwiek elementu. Ale rozumiem plujesz na serwis że Cię wykasował za nic a jak forumowicz oferuje Ci pomoc i rozliczenie TYLKO W PRZYPADKU NAPRAWY to nazywasz to lepactwem.
No cóż nic na siłę uwież mi mam co robić .
 
 
 
wojtek9300 
wojtek9300


Dołączył: 15 Paź 2017
Posty: 98
Skąd: Józefów
Wysłany: 2019-10-11, 13:52   

KilleR.racer napisał/a:

No mówimy tu o operacji w warsztacie i osoby która wie co robi i wie co ma zrobić a nie grzebaniu a może sie uda lub nie. Do tego mam części jakby auto wymagało podmiany jakiegokolwiek elementu. Ale rozumiem plujesz na serwis że Cię wykasował za nic a jak forumowicz oferuje Ci pomoc i rozliczenie TYLKO W PRZYPADKU NAPRAWY to nazywasz to lepactwem.
No cóż nic na siłę uwież mi mam co robić .

Nie chciałem nikogo obrazić, a tym bardziej czegokolwiek nazywać "lepactwem". Jestem wdzięczny za propozycję, ale chwilowo nie skorzystam. Nie mam zbytnio czasu. Może w przyszłości.
Pozdrawiam
Wojtek.
ps. miło wiedzieć że są ludzie ogarnięci w temacie Amper i Voltów i w razie czego można na nich liczyć.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,13 sekundy. Zapytań do SQL: 15